Jump to content

Bilder av din langholdsrifle


Berglid

Recommended Posts

Flott våpen, Delta.308!

 

Hvordan er det med tubeguns og lignende chassis til Remington 700 med avtagbar kolbe/buttstock?

Minimumslengden på ei rifle i Norge er 84cm, ikke sant? Lengden jeg kommer til på 700-kassa er ca 22cm..

Vil det si at minimumslengden på løpet må være 62cm fra kasse? (minus lengden chassis evt. bidrar med bak)

Nå er det ikke noe mål i seg selv å ha kortest mulig løp, men det er greit å vite før man handler løpet og kassa.

 

Jeg har kikka litt på MDT TAC21 med Magpul PRS, og tanken er å ende opp med noe sånt:

 

tac21d.jpg

 

Edit: ser nå på bilder at TAC21 bygger ganske mye bak..

Link to comment
Share on other sites

.243win (http://en.wikipedia.org/wiki/.243_Winchester) har vært en god del brukt til langhold. Og det har vært satt rekorder på 1000yds med .243Win.

Etterhvert har man utviklet/optimalisert 6mm kalibret i flere retninger fra .243 slik den var opprinnelig - men ja, det er en helt grei langholdspatron.

Normalt har rifler i .243Win 1:10" riflestigning, og idag fins det en del kuler som er svært bra (høy BC) til langholdsskyting, som ikke vil bli stabilisert i et 1:10" løp - derfor blir det mer og mer vanlig at 6mm rifler får løp med 1:8" riflestigning, iallefall customrifler, og rifler som får nye løp. .243 er et kaliber som sliter forholdsvis mye på løpet (alle kalibere sliter ut løpet).

Skal en skyte mye, kortholdstrening og langhold (og bruker EI rifle) så holder et .243 løp kanskje et års tid (2-4000 skudd), og det er da ikke så farlig om det første løpet har "feil" stigning".

Mesteparten av all seriøs langholdsskyting, 600 - 1000 yards i utlandet foregår nok med 6mm (som 243 er), 308 og 223.

 

 

22-250Rem. (http://en.wikipedia.org/wiki/.22-250_Remington) vet jeg ikke om er brukt til mye langholds konkurranseskyting, men det fungerer nok. En 22-250 med 1:7" eller 1:8" riflestigning vil kunne bruke kuler med BC opp mot 6.5mm kulenes, og sende dem fortere avgårde, og med mindre rekyl. Dessverre er de små kalibrene med store kruttvolumer blant de verste til å slite løp, og 22-250 er nok en av de mest beryktede - fortjent eller ikke. Uansett har en std. 22-250Rem riflestigning på 1:14" og det låser en til korte butte kuler omtrent uten BC i det hele tatt :roll: , de kommer et stykke på hastigheten sin, på bekostning av vindavdrift, men så er det slutt. Og ialle tilfelle er vindavdriften til kuler med BC nede på 0.3-tallet svært vanskelig å håndtere for uerfarne.

Å sette opp og bruke en 22-250 til langhold tror jeg er for den spesialiserte, som vil gå sin egen vei til minimum rekyl og vindavdrift.

 

Man ser en og annen .243 på banene, men 22-250 er det langt imellom, det er kanskje en grunn til det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

243 er ikke noe dumt valg det nei, alt etter hva riflestigning du har så er der jo mye gode match kuler i 6mm å velge i.

 

Når det kommer til 22-250 så ville jeg nok heller gått for en 223 med riflestigning som sluker de tyngste kulene, en 22-250 spiser veldig mye løp. Jeg har selv en 22-250 men med lette kuler så begrenser det seg fort ang hold...

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til 22-250 så ville jeg nok heller gått for en 223 med riflestigning som sluker de tyngste kulene, en 22-250 spiser veldig mye løp. Jeg har selv en 22-250 men med lette kuler så begrenser det seg fort ang hold...

 

Her ole er jeg nok ikke enig med deg. En 22-250 gjør alt en 223 gjør bare mer/bedre alt etter hvordan en ser på det. En 22-250 med 1-8"/1-9" skyter tunge .224" matchkuler i snaut 1000m/s og er en ganske så grom patron til mellomlange hold.

 

F.eks Savage leverer ut av eske 22-250 rifler med 1-9" rett ut av eske. Savage er forøvrig det merket som har tatt mest tak i LH bølgen og leverer alle de artigste/beste patronene/løpskonfigurasjonene til en ganske så hyggelig penge.De leverer 6,5x284, 6 BR, 338 LM i en mengde ulike utgaver for priser som jeg så langt ikke har funnet fra noen andre produsenter. De har også ett svært så oppegående LH lag Team Savage som vinner det meste for tiden.

 

Jeg venter i spenning på Savage Long Range Hunter i 338 LM. Den skal visstnok havne på ca 1000$ - med normale kostnader skulle det tilsi 11-12K her hjemme. Da er en Lapua innen rekkevidde for alle har lyst på en

Link to comment
Share on other sites

Bare for å kommentere Sauer 150 litt.

 

Å skreve rett på en 338LM, uansett hvor billig rifla er, er ikke den beste veien til god skyting - uansett hvor flat kulebane den har, hvor lite vindavdrift, eller hvor langt bort kula blir subsonisk.

Noen har sikkert et kjempetalent, og fikser den svære patronen - men slik de fleste skyter med 6.5 og 308, så er det skytetrening det skorter på. Mer trening = mer treff

 

Den svære magnumen til 10-15,- /smell (og det med fortrengningsfaktor , uansett koster kulene 4 ganger så mye som 6.5mm kuler, og det går med dobbelt så mye krutt), som flytter seg nok til at meget erfarne skyttere har synlig rekyl-påvirkede treffbilder, treffpunktsendringer, og "Magnum-skudd"; er ikke mitt førstevalg til innstegs-langhold,

 

- som det vel er Kristoffersen spør om?

 

Jeg har enda ikke sett NOEN skyte så bra på hold under 600m med 338LM, som MANGE gjør med 6.5x55

Er en lei av at 6.5x55 lager lite liv i gongene på 7-900m, har planer om jakt på stort vilt utenfor det en kan diskutere her, eller har lyst til å skyte forutsigbart, og merkbart, bortenfor 1km, da er en 338LM noe å tenke på.

Har en ikke et miljø å skyte sammen med, et sted å skyte alene, eller noe sånt, så må en også huske at det er upopulært å komme på både DFS, og jegertreninger med de digre kanonene. Et helsike å pusse er den også

 

 

Savage sine rifler er forvrig utmerkede, men en 1:9" 22-250 blir ikke halvparten så egnet på langhold som en .243 uansett - hvem er det forresten som selger Savage :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Savage sine rifler er forvrig utmerkede, men en 1:9" 22-250 blir ikke halvparten så egnet på langhold som en .243 uansett - hvem er det forresten som selger Savage :wink:

 

K

 

22-250 vs 243 kan en leke mye med. Akkurat som 223 med 1-7" kontra alle andre :lol:

 

243 med 1-8 takler akkurat 105 grs kuler G1 BC .500-530. i ca 920-930m/s i normale løp. Med 1-10 går grensen ved 90grs kuler BC. ca .400-.450. 22-250 med 80grs kuler gir kuler med BC .450.480 i ca 1000m/s.

 

En 243 med 1-7"-7,5 som takler 115 grs JLK/Berger osv i snaut 900 er en kongepatron på lange hold er hevet over enhver tvil. Helt på høyde med 6,5x284, 7 RM og ulike 300 magnumer med de beste kulene. Men da er vi ikke helt på en std 243 :wink:

 

At trening, lite rekyl, billige komponenter er helt avgjørende for resultatene på skive og stål er vi helt enige om. Også at 338LM er skivebom for gjennomsnittsskytteren som skal ha sin første skyterigg.

 

Men skal han bygge ei rifle i 6mm til LH og generell skyting ville ikke patronenen i min verden uansett hete 243 Win, men helst 6 XC eller kanskje en 6 BR, selvom jeg synes den sistnevnte gir for lite hastighet.

Link to comment
Share on other sites

En 243 med 1-7"-7,5 som takler 115 grs JLK/Berger osv i snaut 900 er en kongepatron på lange hold er hevet over enhver tvil. Helt på høyde med 6,5x284, 7 RM og ulike 300 magnumer med de beste kulene. Men da er vi ikke helt på en std 243 :wink:

En 243 med en riffelstigning på 1:7 er vel et løp som må spesialbestilles eller finnes det våpenfabrikanter som leverer sine rifler med løp som har denne riffelstigningen i kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Choate_Win_M70_01.jpg

Choate_Win_M70_02.jpg

 

Min langholdsrifle, entry level.

Satser på å skyte meg opp brukbart med dette, så blir det oppgradering til Vortex PST optikk etterhvert.

Lyddemper må vel også testes på sikt... ;)

 

Winchester M70 .308

Match avtrekk

Vektor rekyldemper

Choate Ultimate Sniper stokk

Harris S-BRM m/ Alfa-Bravo bipod lock

EGW picatinnybase 20 MOA

Bushnell Elite 3200 Tactical 10x40 Mildot, festet med TPS stålringer

Link to comment
Share on other sites

Denne kom i posten i sommer.

 

På verandaen, rett fra postkontoret

08092011080.jpg

 

 

Barnard PL kasse

Barnard avtrekk

True Flite 30", Heavy Palma pipe (23mm munning), 338LM,

Robertson Composites TAC stokk

Hausken Titan demper

Vektor Maskin brems

Harris et eller annet tofot

IOR 3-18x42 MP8 FFP kikkert

 

Lille-vektoren er foran, og den gjør jobben. Rekylen er så liten at jeg aldri (ila 200 skudd omtrent) har klart å legge merke til hvordan rekylen egentlig er... Men det er mye som skal ut av tuten, og rifla flytter på seg det er det ingen tvil om. Slurv med stilling, pust, holding, og det vises TVERT på skiva, hun er en streng dame og godtar ikke slinger i valsen, Store Bertha tror jeg hun heter :roll:

08092011083.jpg

 

Close-up

08092011081.jpg

 

1. tur på 100m, jeg skjøt 300grs SMK og N570, 3 3skuddsamlinger, med puss mellom hvert skudd. Det ble 3 trekløvere.

08092011085.jpg

 

Jeg brukte de 50 gamle SMKene til litt innbrekking og testing, men gikk over til 300gr Scenar, og endte først på 92.5gr og 97mm (trengte forbausende lite testing for å finne presisjon), 870m/s viste seg imidlertid å være vel friskt, så nå er jeg på 90grs N570, 835m/s, og stort sett bedre enn ±5m/s. Det er bare å glise.

21102011148.jpg

 

Ut i felten, etter innskyting på 100m og kronografering gavLapua Ballistics 100% sentertreff på 550m - første skudd over 100m. Slikt er moro

22102011157.jpg

 

15 skudd på papp, 500m (ad den langholdsjakt-tråden: jeg tror den elgen hadde daua), sirkelen er forresten 25cm

IMG_6851.jpg

 

Med lyddemper på, rekylen er langt mere merkbar med demper enn med brems, og det er vanskelig(ere) å spotte seg selv. Men det er behagelig å få ned lyddtrykket. Ikke minst for andre.

29102011160.jpg

 

Accessory kit

01092011071.jpg

 

Løp/låskasse er kjøpt direkte fra Barnard Precision på New Zealand, og stokken fra Robertson Composites i Canada. Alle komponentene later til å holde meget høy standard, og handelen gikk svært greit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette bruker jeg:

1zleuxt.jpg

Blaser R93 308Win 56cm løp uten demper/rekyl brems

2js2dv.jpg

Nightforce F1 NSX 3,5-15x50 FFP montert på en 20MOA picatinny rail og Nightforce unimount ringer i titanium.

4j8fnq.jpg

MLR2.0 retikkel

2vwwvmo.jpg

MIL klikk. 10MIl per runde. Zero stop

bakow.jpg

Tac ops cheek weld

jk8vb6.jpg

5 skudd på 14mm under testskytingen. Tror ikke jeg hadde klart 2 ganger... Men potensialet er der med mer trening :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bare hyggelig! ..Det var litt skummelt å sage i kolben, men det gikk overraskende greit å få det til.

 

Rifla er vel tilnærmet komplett nå, til mitt bruk. Men skulle gjerne hatt på en "tactical bolt knob" siden jeg føler den orginale hevarmskula er litt liten.

 

Er det noen som vet om noen som dreier ned og gjenger hevarmer eller hvordan jeg skal få til å sette opp en sånn sentrert i dreiebenk?

 

images?q=tbn:ANd9GcTu-Ha3rtI_fc_Bb4PyDEqDRyErNb4OTwFV_SyvbxiKN4hQfWsA

 

Jeg har gjort det med salongrifla mi, men metoden med vinkelsliper ga meg litt feil vinkel, og kula "flyter" ikke jevnt mot hevarmen.

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje det er enklere å borre hull inn i hevarmen og gjenge inn en pinne skrue , da slipper du vanskelig oppspenning i dreibenk .

En annen løsning er fres med utborrings hode , da trenger du også bare å være litt pirkete med oppspenning for å få den rett , men kan bruke stikke med litt modding.

 

Hvor på kant bor du?

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på å sveise på noe på enden av hevarmskula som gjør jeg kan spenne den opp i dreiebenk fra den enden.

..vet ikke hvordan det vil gå når det begynner å gå rundt med såpass dårlig balanse, men.. Får se hva jeg får til med det jeg har til rådighet. Kanskje vi skal lage en ny tråd, siden denne skal inneholde bilder av langholdsrifler. :)

 

Skytteren i avataren kjenner jeg dessverre ikke.. :thumbdown:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Legger ut noen halvgode bilder av min langholdrifle (etter endelig å funnet ut hvordan man legger ut bilder).

 

:arrow: Sauer 200STR, 74cm løp

:arrow: GRS jaktfelt skjefte (beddet men sikkert ikke nødvendig)

:arrow: Harris to-fot

:arrow: Jaktdepotet sin pic-skinne, som skal byttes snarest pga for svak konstruksjon og bygger unødig høyt.

:arrow: Toppet med en S&B PMII 5-25x56.

 

Kanskje unødvendig å si, men denne rifla er kapabel til å treffe det som henger under en flue på litt lengre hold.

 

1107634.jpeg

 

1107646.jpeg

 

1107643.jpeg

 

Bildet nedenfor viser et noe sjeldent elgjakt oppsett:

:arrow: Samme rifla med 9,3x62 løp, Zeiss 1,5x6-42 og A-tec Maxim demper.

1107650.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

pedersen, den er dropp inn og meget tight tilpasset. Beddingen var nok ikke nødvendig, men en kompis av meg var igang med sin rifle, så da...

Skinna til JD er rett-ut-sagt en dårlig løsning. For høy, flytter seg i rekylen og for dårlige gjenger i godset til klemskruene.

 

Kjølen, frittliggende fikk en ny betydning :shock::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nice one :D

eg syntes ikkje 300m var så langt gitt hehe

Nylig oppsatt etter sur leksjon på Lista sist helg at praktiskstevner faktisk kan involvere stålmål på type 300m..

 

imag0296q.jpg

 

Med hjemmeladninger og flaks kan ting se slik ut:

serie4nmednormahylsalta.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dakota 97 Hunter LRH kal:300RUM. Picatinnyskinne 10MOA. Beddet stokken(aluminiumblokken),Lettere avtrekk og Lappet klakkene var alt som skulle til!Du ser også tidligere samlinger (+noe haggel)før arbeidene med rifla var fullført.Ladedata ligger ute på Reloadernest med Vihtavouri N570 kruttet.

 

Dakota97300RUM.jpg3skudd9mm.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann der! tenkte jeg skulle legge ut min langholdskanon, kan vel si at jeg har blitt inspirert av andre på kammeret. Takk til alle som har hjulpet og solgt ting rimelig brukt. Hele børsa er kommet i havn for 5000,- komplett!! blir spennende og se hvordan den går.

 

Prisliste:

 

Børse: 800,-

picatinny rail: 450,-

Fresing av rail, sveising av hull og montere kvartsikring: 1600,-

Kikkert bauch og lomb 4000 6-24x40: 1500,-

Tofot Harris m. vugge: 500,-

leupold montasjer: 180,-

 

Totalt =5035,- :P

 

IMG_19332.jpghttp:

 

Neste på lista er:

* kolbeforhøyer i stoff (Har satt muttern på prosjektet)

*Integral montasje med 15-20 Moa...alt etter hvor mye kikkerten klarer! (om noen har en til overs kan de sende pm)

 

Skal på banen i morgen gleder meg grusomt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...