Jump to content

Bilder av din langholdsrifle


Berglid

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Da er min nye langholdsrigg endelig ferdig.

 

Den består av en remington 700 SA kasse som er rettet og tilpasset ett LW løp.

Det er montert badger skinne, bolthåndtak og rekylklakk.

Leupold MK4 8,5-25x50 Mildot kikkert.

HS presicion M24 stokk og underbeslag med 10 skudds magasin.

 

Kaliberet er 260 Remington

 

normal_rifle1.jpg

normal_rifle2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får vel slenge ut noen bilder jeg også, selv om denne også er beskrevet i en annen tråd.

(er jo greit å ha slikt samlet i denne tråden også kanskje?)

 

Børsa er en Mauser, KV67F1 (7,62x51). Crane picatinnyskinne i stål. Pipa kappet til 50cm. Timney 'Bueller style' sikringsfløy. Extended floor plate release (på godt norsk). Harris to-fot (med dertilhørende reim-feste under forskjeftet). Reim fra M1 carbine. Schmidt&Bender PMII 3-12x kikkert.

I tillegg er nå kolbekappa byttet ut med en justerbar Morgan som også er i mykere gummi, og en kobleforhøyer av typen 'strap-on' er montert.

 

KV67F1SB_1.jpg

 

KV67F1SB_3.jpg

 

 

Dritt fin børse!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siste inflytter i våpenskapet :D

 

Har lenge vert på jakt etter en eldre sako, var heldig og fikk en strøken M591 i 243Win.

normal_DSCF0706.JPG

 

Fikk også hendene i en gammel Laukonen stokk som "nesten" passet. Så ubrukt ut og etter en tur hos Vågsland ble denne tilpasset med veldig godt resultat :D

normal_DSCF0711.JPG

 

Har kappet løpet til 44cm :shock: og satt på en A-Tec CTM 4 lik som Roe har på sin Lillesako. Balansepunktet er midt under rekylklakken

Presisjon med 90grn Scenar går "hull i hull" på 100m

Har ikke testet mer en vanlig inskyting men da så presisjonen upåklagelig ut

normal_DSCF0748.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da er endelig nyervervelsen på plass, etter over et halvt års venting. Riflen er bygget av Border Barrels i Scotland.

 

Border sitt cut-rifled SS løp i PPS profil, 26", Border produsert blue-printed Remington 700 SA, bolt med Sako utdrager. Alt tilpasset ( "trued & squared"). Kammer brotsjet for 6,5x47 Lapua, spesielt tilpasset for patroner ladet med Scenar 123 grs kuler. Jewell avtrekker. 20 MOA Warne picatinny base, Leupold QRW 30mm ringer. Avbildet med 10 skudds single stack magasin (+ 5 skudds). Versa Pod adapter og tofot. Quick adj. monopod bak. Gjengebeskytteren er laget slik at det går nesten ikke an å se at det er en cap der med den påmontert. Stokken er en AICS stage 1.5 . Demper er ASE UTRA Jet-Z Compact, kikkert er Burris Black Diamond 8-32x50 .

 

 

Dscn8124.jpg

 

Dscn8126.jpg

 

Dscn8127.jpg

 

Dscn8133.jpg

 

 

Får ta med et bilde som får med hele demperen:

 

Dscn8121.jpg

 

DSCN8168.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan du beskrive papirmølla i forhold til import fra Border/Skottland? Tar engelske staten "lisenspenger" f.eks som i USA?

 

Det var ei skikkelig fin børse, og verdens beste piper. Kikk litt på Borders Break-in prosedyre før du skyter den varm. Border kan mantle i starten er vår erfaring!

Link to comment
Share on other sites

Kan du beskrive papirmølla i forhold til import fra Border/Skottland? Tar engelske staten "lisenspenger" f.eks som i USA?

 

Det var ei skikkelig fin børse, og verdens beste piper. Kikk litt på Borders Break-in prosedyre før du skyter den varm. Border kan mantle i starten er vår erfaring!

 

Ja, det var noe småtterier til staten, 50 £ eller noe slikt, skal sjekke opp i fakturaen (den ligger igjen på jobben). Men jeg gikk på en stor utgift ifb med selve forsendelsen. De fikk nye regler der borte akkurat da jeg skulle få tilsendt riflen, Border var fortvilet. Det er nå kun ett godkjent selskap som får eksportere våpen ut av UK, og de tok da vanvittige 250 £ for herligheten.

 

EDIT: De 50 pundene var inkludert i fraktprisen på £ 250. De ny reglene fører til lang behandlingstid for eksport, Border pleide regne 3 uker men ventet nesten 2 mnd på min tillatelse. Framover vil Border starte søkeprosessen langt tidligere, men de er redd at disse prisene vil gjøre det mindre attraktivt med internasjonale ordrer.

 

Ellers ordnet Border med papirene. Det er noen sluttbruker deklarasjoner og slikt ("EU letter") som må fylles ut, de ligger på Border sine sider. Ellers krever jo UK at vi har en importlisens, selv om vi her bare benytter erverstillatelsen. Politikammeret her har laget et skjema "Søknad om tillatelse til ikke-ervervsmessig innførsel" for slike anledninger, men det var jo på norsk og sa dem ikke så mye. Så jeg tilbød politiet å lage en oversatt / tospråklig utgave for dem, og den gikk greit igjennom.

 

Border har godt ry, ja. Og en omstendelig innskytingsprosedyre, som jeg har tenkt å følge.. det går noe døgn med der... Men vil skaffe meg moly kuler for å lette prosessen noe.

 

Border var forøvrig veldig greie å handle med, vi har sendt utallige mails under veis og diskutert ene og hitt, og Lee som var min kundekontakt har ytt veldig god service.

Link to comment
Share on other sites

Da er endelig nyervervelsen på plass, etter over et halvt års venting. Riflen er bygget av Border Barrels i Scotland.

 

Border sitt cut-rifled SS løp i PPS profil, 26", Border produsert blue-printed Remington 700 SA, bolt med Sako utdrager. Alt tilpasset ( "trued & squared"). Kammer brotsjet for 6,5x47 Lapua, spesielt tilpasset for patroner ladet med Scenar 123 grs kuler. Jewell avtrekker. 20 MOA Warne picatinny base, Leupold QRW 30mm ringer. Avbildet med 10 skudds single stack magasin (+ 5 skudds). Versa Pod adapter og tofot. Quick adj. monopod bak. Gjengebeskytteren er laget slik at det går nesten ikke an å se at det er en cap der med den påmontert. Stokken er en AICS stage 1.5 . Demper er ASE UTRA Jet-Z Compact, kikkert er Burris Black Diamond 8-32x50 .

 

Dette var en av de fineste jeg har sett, hva pris hva begynnelsen og til du står med en ferdi sånn i handa?

Link to comment
Share on other sites

Dette var en av de fineste jeg har sett, hva pris hva begynnelsen og til du står med en ferdi sånn i handa?

 

Total kostnad innført med fortolling/moms men uten kikkert og tofot (hadde fra før): 32 000.- . Dette med en pund kurs på 9 kr. Fortolling/moms utgjør ca. 6000 kr.

 

Den største kostdriveren i bygget er blueprintet låseskasse, £ 691 . Den er likevel 4000.- rimeligere enn en Hansen 702 kasse (Magnum Hansen), og arbeidet med tilpassing og montering av løp, bolt, demper samt trykkskyting er inkludert når Border bygger riflen.

 

AICS stokken er den nest største utgiftsposten, deretter følger løpet. Du kan velge rimeligere løp fra Border sin Archer serie, som er button-rifled istedet for cut-rifled.

 

Border Barrel 26" 6.5x47 8.5 Twist S/S, PPS contour proofed and fitted £ 434.00

Screw Cut for Moderator 50.00

Rem 700 Blueprinted Action with Sako Extractor 691.30

AICS SA stock ADJ cheek piece (black) 482.60

10 shot mag 50.00

Versa Pod adaptor 40.00

Tactical Bolt knob upgrade 80.00

Warne 20 MOA Picatinny rail 80.00

Quick adj Monopod 117.39

Custom thread cap 55.00

ASE UTRA Jet-z 277.39

Jewell Trigger 230.00

Shipping fee 250.00

 

Sub total £ 2,837.68

 

 

 

Kikkerten som står på den koster ca 6000.- innført fra USA. Den blir muligens skiftet ut med en Nightforce eller en PMII .

 

Beregn lang leveringstid om du bestiller. Gang estimatene deres med 2.

 

Om Hordaland Benkeskytterlag ikke kommer opp å gå etterhvert, blir børsen stående å samle støv i skapet. Og da finner du muligens riflen til salgs om en tid :-(

Link to comment
Share on other sites

 

Om Hordaland Benkeskytterlag ikke kommer opp å gå etterhvert, blir børsen stående å samle støv i skapet. Og da finner du muligens riflen til salgs om en tid :-(

 

Flott børse du har skaffet deg. Imidlertid synes jeg det jeg har sitert er ganske typisk for langholdsrigger. De blir konfigurert til et spesifikt begreset behov. Dermed er faren for nedstøving overhengende.

 

Hvis du hadde bestilt rifla med feks en McM HTG stokk ville du oppnå samme presisjonsplattform men bruksområdet hadde blitt utvidet ekstremt. Dermed ville faren for nedstøving blitt mye mindre og salgsrefleksen ville bli betydelig redusert.

 

Mitt tips til deg er å skaffe et Rem 700 Varmintskjefte, syntetisk eller laminat, med underbeslag billig og bruke børsa til alt. Så kan du skru på AICS stokken på langholdsbanen og når børsa skal på utstilling :-)

 

Min er faring, etter å ha brukt alt for mange penger på safequeens, er at hvis børsa er for tung og uhåndterlig til å benyttes på reinsjakt ender den opp innerst i safen eller på Finn. Hvis byggere av praktiske langholdsrifler hadde benyttet reglementet for vekt og dimensjoner fra metallsiluett eller fra jegerklassen i NJFF hadde de levd lykkelig lenge med børsene sine.

 

Den dyreste børsa en har i skapet skal være den man bruker mest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er en kopibygget USMC sniper rifle fra WW2/Korea og faktisk tidli vietnam bruk. Unertl 8x kikkert og Springfield kasse og deler.Veldig gøy å skyte med :D

Oi, for en skjønnhet!

Minner meg om scenen med klokketårnet i "Redd menig Ryan" :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er en kopibygget USMC sniper rifle fra WW2/Korea og faktisk tidli vietnam bruk. Unertl 8x kikkert og Springfield kasse og deler.Veldig gøy å skyte med :D

 

Flott sak ! Hvor mye må man ut med for en slik rigg ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
:lol: ja jeg ser til øynene blir store på alle fine langholdsriggene her på kammeret, men kan dere ikke komme og bli med på nm 500 meter så får dere se hvor godt børsene deres samler . det hadde vært artig ja :P nidaros benkskytterklubb skal ha nm 500 meter helga 11 og 12 og 13 juni . :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også veldig interessert i å se samlinger på lange hold med endel av de riggene jeg ser her inne.

Å ha en spesialrigg som er god for 2km å ligge å prikke på 100 meter ser jeg på som bortimot helt meningsløst bortkastet,

kragpipa mi etter 10-12000 skudd går like godt på det holdet :twisted:

 

Mener ikke å tråkke noen på tærne her, men når jeg klarer en 20 skuddssamling på 9-10 cm på 412 meter med en gammel mauser

så vil jeg tro at spesialriggene presterer slikt på minst det doble holdet...eller enda lenger. Show us the action!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...