Jump to content

Bilder av din langholdsrifle


Berglid

Recommended Posts

  • 5 weeks later...

Her er Sauerene mine.

 

200 i 6,5x55 med Zeiss 6-24x72

202 i 30-06 med Zeiss 6-24x56

 

Ser du har gått over til Sauer og skal selge den Stiller-baserte AI klonen som Fossdal bygde for deg.

Hvorfor velger du den bort til fordel for sauerne?

Den ser jo mye tøffere ut?

 

 

Bekalger at eg ikkje har sett spørsmålet ditt før no.

Grunnen til at eg selger denne er at eg har kjøpt meg Sauer 200 med mcmillan .

Denne oppfyller dei samme bruks kriteriene som Stilleren gjer.

 

Stkl

Link to comment
Share on other sites

Ser du har gått over til Sauer og skal selge den Stiller-baserte AI klonen som Fossdal bygde for deg.

Hvorfor velger du den bort til fordel for sauerne?

Den ser jo mye tøffere ut?

 

Mange fordeler med den Sauer'n; den har pipe i 6,5x55 = ubegrenset tilgang på billige komponenter. Skyter du mye er pipene lett å skifte og billige.

Skulle man være så uheldig å ødelegge noe, eller slite ut deler, kan de kjøpes billig hos Landrø. STRen har et fantastisk avtrekk. Har du lyst på en bråte med magasiner, koster de litt over 300,- stk (billig :mrgreen: sammenlignet med andre). OSV......OSV.... :lol:

Selv om ASIC'en er kul, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde satset på hvis jeg skulle velge. Er jo greit å ha penger til overs selv om en skyter noen 1000 skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

her er børas mi :)

langhold og langhold, blir brukt til varmint skyting opp til ca 500 meter, ikke noe lengre en det :)

 

den gjør vertfal jobben veldig godt mellom 0 og 400 meter :mrgreen:

 

Kimber pro varminter,

22-250

swarovski 6-18*50

harris 2fot

 

fawpsi.jpg

 

19a14y.jpg

 

den vurderes nemlig solgt ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er da min langholdsrifle, en Mauser M98 i kaliber 30-06 med litt fiks.

-omsmidd hevarm.

-speedlock tennspempel

-snellert avtrekk

-Heen`s løpsbyttesystem

-25 skudds magasin

-tofot

-gummikule på hevarm

-ståldemper

-og en MENACE 4,5-18X56 med cm klikk og mildot retikkel.

 

1279282780_resized.jpg?width=697&height=464

1279282818_resized.jpg?width=697&height=464

 

Men TIkkan min kjenner jeg best og treffer best med.

Endret: skriveleif.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Här är min långhållspang, AI AW .308 - god för 1000 meter, och ruggig precision med Scenar 155 gr och Vihtavouri N150! 8)

 

IMG_1761.jpg

 

Har nyligen bytt till (Håkan) Spuhr's Ideal Scope Mount System, med 9 MIL cant;

 

IMG_1737.jpg

 

Här är min jaktpang i .308W, som jag nu tänkte börja modifiera lite för 1000+ meter inspirerad av roe's R93! 8)

 

IMG_0901_L.jpg

 

Och min 3:e "långhållspang" i .223 Rem, som nu skall avyttras.. :|

 

LTR-1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, mulig det ikke finnes noen fordeler med rekyl. Men jeg har ingen ulemper med den heller og mener selv at 308 win er et såpass "svakt" kaliber, slik at en rekyldemper ikke kan forsvares. Da passer det bedre med en lyddemper.

 

EDIT: MIN mening og ikke alle andre sine...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, mulig det ikke finnes noen fordeler med rekyl. Men jeg har ingen ulemper med den heller og mener selv at 308 win er et såpass "svakt" kaliber, slik at en rekyldemper ikke kan forsvares. Da passer det bedre med en lyddemper.

 

EDIT: MIN mening og ikke alle andre sine...... :mrgreen:

 

Beror väl på förutsättnigarna, skall man liggandes skjuta ett antal hundra skott, så kan nog även en .308 till slut äta upp även din axel, och ljuddämpare får alltid problem med mirage förr eller senare.

 

Har man proppar i öronen + hörselkåpor så kan en broms vara ganska trevligt, har själv både broms och ljuddämpare på min .308, och en klar fördel med bromsen är att jag själv kan se mina kulor i luften på väg fram till målet när jag använder bromsen, men med ljuddämparen så blir det lite för rökigt för att man skall kunna följa sitt eget skott..

Link to comment
Share on other sites

Beror väl på förutsättnigarna, skall man liggandes skjuta ett antal hundra skott, så kan nog även en .308 till slut äta upp även din axel,

 

Nei, han gjør nok ikke det (ja jeg har 308). Selv ikke med min 300 win mag (60-70 skudd) "ätar" den ikke opp min skulder. Jeg skyter ikke konkurranse bare så det er sagt.

 

 

och ljuddämpare får alltid problem med mirage förr eller senare.

 

Eneste av mine børser som har lyddemper er 22 LR.....

 

Har man proppar i öronen + hörselkåpor så kan en broms vara ganska trevligt, har själv både broms och ljuddämpare på min .308, och en klar fördel med bromsen är att jag själv kan se mina kulor i luften på väg fram till målet när jag använder bromsen, men med ljuddämparen så blir det lite för rökigt för att man skall kunna följa sitt eget skott..

 

Bruker definitivt ikke denne kombinasjonen og skal heller ikke være nødvendig. Jeg bruker kun elektroniske hørselvern.

 

Jeg ser jo klart fordel med å kunne se sitt eget skudd, på lengre avstander osv... er ikke det som er mitt poeng.

 

Men, som sagt før, dette er min mening og forlanger/forventer ikke at noen andre skal ha den.

Link to comment
Share on other sites

Rem700: Snasen børse! Har du beddet skjeftet? Jeg hadde samme børsa før og fikk treffpunktforandring på 10cm @ 100m basert på om jeg skjøt liggende med tofot (skjeftet ligger ann mot pipa) eller uten tofot.

Ellers hadde iallefall min en grisaktig god presisjon ut av boksen (22mm @ 200).

Link to comment
Share on other sites

Takk takk :D

 

Jeg har ikke beddet stokken på grunn av at jeg har tenkt å bytte den ut, jeg er klar over at den originale stokken egentlig er ubrukelig til presisjonsskyting.

Jeg har tenkt å gå for en Bell & Carlson Tactical Medalist A5 Fully Adjustable stokk. Men må vente til finansene tillater det :cry:

 

 

Rem700: Snasen børse! Har du beddet skjeftet? Jeg hadde samme børsa før og fikk treffpunktforandring på 10cm @ 100m basert på om jeg skjøt liggende med tofot (skjeftet ligger ann mot pipa) eller uten tofot.

Ellers hadde iallefall min en grisaktig god presisjon ut av boksen (22mm @ 200).

Link to comment
Share on other sites

Hei Xprez

 

Jeg er ikke mye redd for rekyl, men jeg ser ikke fordelene med rekylen heller.

 

Lyddemper ble vurdert, men med min skyting så vil mirage bli ett problem. Jeg skyter kanskje ikke så ofte, men når jeg skyter så blåser jeg gjerne flere hundre skudd avgårde i løpet av en økt.

Jeg er meget fornøyd med rekylbremsen som forøvrig er produsert av en her på kammeret.

 

Lyddemper mener jeg passer seg på jakt der man løsner relativt få skudd å i tillegg så blir ørene skånet :D

 

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Redd for rekyl?

Ellers er det et fint våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har blitt oppdateringer på langholds riflene mine.

 

Sauer 202 EAW Swing montasje

Nytt løp i kaliber 30-06 det og (Jaktfelt løp)

Ny KKC stokk pga den gamle sprakk.

S&B 3-12X50 med kompensator

 

Sauer 200 Hausken STD lang demper.

Kjøpte Whisper demper først men synst at den blei for stor ifbm 6-24x72

 

155189_469386181570_549751570_6076528_5650919_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ny langholdsrifle i skapet:

 

Remington 700P MLR i 338 Lapua Magnum

Burris XTR 3-12x50 (ill) på toppen

Leupold base og ringer.

Den største Leon-bremsen.

Har en Tac-Ops taktisk boltknob som skal på, så er den helt ferdig.

 

Takk til Tommy (TRG-22) for montering av leonbremsen. :)

 

Luftet den ut til 1100m her om dagen og det var knallartig!

 

p1010054pv.jpg

 

p1010057d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og her er min langholdsrigg :D

35bzfbt.jpg

 

Rifle: Remington SPS Tactical 308 win med tykt 22mm løp 20"

Stokk. McMillan A3 med just. kam.(integrert)

Bedding: Gjort av Hansen

Avtrekk: Mark-X

Demper: BR-Reflex 8

Skinne: Nightforce 20Moa hel skinne

Ringer: Nightforce Ultralight Titan "1"

Kikkert: Bildet: Lepold VX III 6,5x20x50 (nå Nightforce NSX 3,5x15x56 med NP-R2 retikkel og Moa klikk.)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Skal si det som det er, harke peiling. Den kan være laget av seigmenn for alt jeg vet.

Men, den er presis. Iallefall etter hva jeg har hørt, for jeg har ikke hatt tid til å presisjonsteste den selv. :roll:

Type 30-35mm på 200m med en god skytter bak (m67 i dette tilfellet).

 

Den er ikke bygd av noen anerkjent smed, den er kjøpt original på Jakt og Friluft.

Kosta meg rett under 13 000kr.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk av den 338-greia til Vet|us er at den er velbygd for en Remington 700. Avtrekket er så godt som en kan kreve, og nesten så godt som man kan ønske. Stokken (HS Precision) er bra, men ville absolutt hatt just. kolbekam.

Den er std. Rem700-skranglete men presis såvidt som jeg kan bedømme. Med Vet|us tidlige 338LM ladninger klasker den som han sier det meste av innenfor 50mm - 3 skudd, og de gode på rundt 35mm @ 200m. Skutt fra tofot (og, Bipods dont hop..)

 

Den er litt ubehagelig å skyte, mest på grunn av det voldsomme smellet (fan som det smeller) - men også pga. Vet|us sin baktunge kikkertmontering. Med min std. skytestilling hvilte nærmest øyenbrynet i okularet, så jeg måtte holde hodet hardt bakover for å i det hele tatt å få siktet. Rekylen er ikke noe å klage på selv om rifla ikke er tung, men forårsaker et og annet "magnum-shot" hos meg. Dvs. at et skudd flyr laangt ut pga. litt for forskjellig skulderkontakt. Å være helt avhengig av tung skulderkontakt samtidig som en må holde hodet lengst mulig unna kikkerten er ikke det mes gunstige. Slurv som sender en 139gr Scenar 2-3 cm over gruppa @ 200m parkerer en 250grs langt oppe i 8eren, sånn dryge 10cm over...

 

Alt i alt et godt kjøp vil jeg si, kikkerten setter en jo der en selv vil. Og rifla er det få feil på - men den er en fabrikkbygd Remington så ikke forvent noen egenspesifisert Hansen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

179879_1848355133058_1366098763_2082045_7323004_n.jpg

179879_1848355173059_1366098763_2082046_2580811_n.jpg

179879_1848355213060_1366098763_2082047_7920044_n.jpg

179879_1848355253061_1366098763_2082048_8084651_n.jpg

her er min nyerværvelse :D kjøpte den på jaktdepotet avd Fauske . løpet er skutt 400-500 skudd.

børsa ble bygd i 2006 av Arild Nordbotten

 

Låsekasse: Remington 700 bdl

Kaliber: 300 Win Mag

Løp: Shilen 58 cm med 15x1 gjenger

Avtrekk: ukjent men mest sansynlig originalt

Stokk: Mcmillan A3

Kikkerør: falcon menace 7x50 mm.klikk

Skinne: 20 moa picatinny

sako utdrager montert av Ragnar Hansen

vector (leon) rekylbrems

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Låsekasse: sauer 202 links, svart duracoat.

Magasin: Sauer 202 5 skudd, Orange duracoat.

Muffe: Heen muffe, Svart duracoat.

Løp: Kongsberg kaliber 6,5x55, ubehandla.

Munningsbrems: Costum, blåser opp og til side, laget av samme emne som løpet.

Stokk: Til dels hjemmelaget, slaktet en gammel Anshutz stokk og bygget på denne. Overflate= Biltema Lilla metalic.

Montasjer: Recknagel svingmonasje.

Kikkert: Nightforce NSX 5,5-22x56

 

155611_10150348829285532_885950531_16191327_1694376_n.jpg

151027_10150348829230532_885950531_16191326_4726883_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...