Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

Enkelte av de gamle "Sluttstykkerne" her vil kanskje kjenne igjen denne:

 

normal_01.JPG

 

normal_001.JPG

 

Jeg og Rumlingen bygde en jaktbåt slik som vi mener at det bør gjøres. Båten ble god den, men ingen av oss to eier den. Derfor har byggenummer to kommet på beddingen. Etter som den gamle tråden fra Sluttstykket gikk tapt, har jeg nå bestemt meg for å "rekonstruere" tråden her, men med en helt ny båt. Skroget blir det samme, bare litt over en fot lengre. Denne båten skal jeg ha selv, og enkelte løsninger blir ikke laget slik som på den forrige. Man lærer av sine erfaringer og innspill fra positive mennesker. Bli med! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når jeg regner inn alle kostnader inkludert aluminium, husleie, gass, tråd, "duppeditter", kappskiver, strøm og slikt kommer det på ca 60 000. Antall timer regner jeg ikke på lenger. Da jeg skal ha båten selv og bruker fritiden min på å bygge den spiller det ikke noen rolle for meg hvor mange timer det blir til slutt, men mellom 3 og 400 et sted er det nok. Denne båten blir forøvrig noe dyrere enn den forrige.

Link to comment
Share on other sites

Til glede for nye lesere: Denne båten skal bygges på en Jigg. Det vil si en kryssfinérmal som bestemmer formen på båten. Halve skroget ble først laget av kryssfinér for å få maler til å skjære ut platene etter. Så monteres alt sammen på jiggen før det sveises.

Vi bruker samme jigg som på forrige båt, men har valgt å strekke den til 19,7 fot. Det er så langt det er mulig å lage den av seks meters plater uten å skjøte dem.

 

normal_DSC00081.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjempemessig bharsvik...

Husker den forrige på SL og den gjorde du bra...

Kan tenkes jeg stikker innom en tur å titter hvis jeg har tur på andre sia av fjorden.. Hvis jeg får lov da! :)

 

Ønsker dere hell og lykke til med arbeidet...

 

Du er hjertelig velkommen! Men ring meg først så du er sikker på å treffe meg der. Sender deg nummeret mitt på PM.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir det morro å følge med på.

Har du brukt et dataprogram for å beregne form/størrelse på båten?

 

Da jeg ikke er noe til kar med aluminium og sveiseapp. kunne jeg godt tenke meg å lage noe lignende i glassfiber. Har du mal i papir som du skjærer platene etter?

 

Gleder meg til fortsettelsen... :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner itte å du skar med båt, som itte har tid tell å bruke'n lenger?

Mye bære du lager en større timeplan, gjerne i aluminium...;)

 

Grunnen er at jeg tenkte å be med meg en venn fra Trysil ut i øyene på jakt etter alt igjen, men da må jeg ha ei skikkelig skute å frakte alt utstyret hans med,for han har alltid med seg alt for mye. Dessuten er han så utrolig sjøredd at han ligger i bunnen og biter seg fast i rekka. Da holder det ikke med glassfiber. Sist han var her bet han store stykker ut av rekka på gammelbåten, så nå må det bli sterkere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Supert!

Det der er bare helt supre baater!

Neste gang jeg "strander" paa Heliporten i Broennoeysund tar jeg kontakt!!

Sist jeg var der fikk jeg kaffe av R.Saltnes, kansje han vet veien?

Hadde vaert utrolig morro aa se prosjektet!

 

Unge Saltnes vet veien ja. Ta bare kontakt med ham, så ordner han resten.

 

Sako: Har ikke tenkt så mye på navn, men føler vel kanskje at Lillemus er en aktuell kandidat hvis den skal ha noe navn da.. Den blir jo så liten og uskyldig denne.....

Link to comment
Share on other sites

Dette blir det morro å følge med på.

Har du brukt et dataprogram for å beregne form/størrelse på båten?

 

Da jeg ikke er noe til kar med aluminium og sveiseapp. kunne jeg godt tenke meg å lage noe lignende i glassfiber. Har du mal i papir som du skjærer platene etter?

 

Gleder meg til fortsettelsen... :D

 

Det er Rumlingen som har tegnet båten. Det gjorde han i en bestemt målestokk på et blankt papir ved hjelp av blyant, linjal og papir. Han tegnet den i tre plan. Dataprogrammet finnes kun i ett eksemplar i hans hode, og er noe av det beste som ikke kan skaffes.... Ellers finnes ca 80 % av tegningene kun inne i mitt eget hode. Maler har jeg kun på selve skroget, og som nevnt over kun av finér. Vær oppmerksom på at jeg ikke kommer til å fortelle dere "alt" om hvordan dette gjøres. Noen hemmeligheter må man tross alt ha, men det blir nok litt å se på likevel....

Link to comment
Share on other sites

JIPPI :D:D

En av de absolutte favorittene av trådene som jeg fulgte med på, gjennoppstår igjen :D

Husker mange "lykkelige" stunder som jeg satt å leste tråden, med ørlite sikkel i munnviken :lol:

 

Ønsker deg lykke til med byggingen, å lover å følge med på tråden

Link to comment
Share on other sites

Sako: Har ikke tenkt så mye på navn, men føler vel kanskje at Lillemus er en aktuell kandidat hvis den skal ha noe navn da.. Den blir jo så liten og uskyldig denne.....

Det er visst en bensinstasjon ved Hønefoss som har suksess med slike klissete boller, med ei innbakt sjokolademus. De kaller dem for bollemus - :D

 

I min barndom var det en liten og snill ulv i "Donald Duck & Co" som het "VESLEULV", senere ble navnet riksmålisert til "Lilleulv". I min fiskerimessige fortid hadde jeg faktisk prosjektert et 65-fots nybygg med navnet "Vesleulv".

Link to comment
Share on other sites

Skjønner itte å du skar med båt, som itte har tid tell å bruke'n lenger?

Mye bære du lager en større timeplan, gjerne i aluminium...;)

 

Dessuten er han så utrolig sjøredd at han ligger i bunnen og biter seg fast i rekka. Da holder det ikke med glassfiber. Sist han var her bet han store stykker ut av rekka på gammelbåten, så nå må det bli sterkere. :wink:

 

Glassfiber?!! Hvis du mener den gamle treprammen som ble brukt langt til havs sist, så vett jæ om en trysling som har trefliser i kjeften og mareritt om natta fortsatt etter den turen...!

Link to comment
Share on other sites

Nei det kan du bite deg i nesa på at dette ikke er nybegynnere. Beskrivelsen "Hva proffosjonellle gjør på fritiden" er nok mere i leia ja.

 

bharsvik Den forige tråden om M/S overkill; gav meg varige mentale skader, og avhengig som jeg er, så håper jeg du og rumlingen skrur opp sikklefaktoren enda ett hakk med denne. :D:wink:

 

P.s Har du fått tilbakemeldinger fra rederen på M/S overkill, vedrørende sjøegenskaper og hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Nesten litt trist å si det, men Rune som eier Overkill har vært så nedsyltet i arbeid det siste året at båten ikke har kommet på sjøen enda. Derfor aner han ikke noe om sjøegenskapene. Imidlertid ringer jeg ham en gang i uka for å mobbe ham :lol:

 

Prosjektet må gå videre. Det er tid for å skjære ut platene til skroget. Malene legges på plata og tegnes av med sprittusj. Deretter sages de til med en vanlig sirkelsag påsatt blad for å skjære i aluminium. Det går utrolig raskt å kappe dem til på denne måten! Neste punkt er å montere opp jiggen i garasjen jeg bruker, og vatre denne opp så båten ikke blir skjev.

 

normal_8.JPG

 

normal_10.JPG

 

normal_12.JPG

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet tenker jeg ikke å bygge flere båter fordi det det går utover så mye (Les: alt) av fritiden min i tre til fire måneder. Skal jeg vurdere det må du nok måle opp 18,75 cm. Men da får du til gjengjeld full pakke. Eksakt hva ser du når denne tråden ender.

Link to comment
Share on other sites

Jiggen er ferdig montert opp og stivet av i vater. Den kontrolleres så ved å legge på malene. Dersom de mot formodning :wink: skulle stemme med hverandre fortsatt, vil det være klart for å legge på bunnplater og sider for å begynne å punkte dem fast i hverandre. Jeg bruker forøvrig 5 mm plater av sjøvannbestandig aluminium til både bunn og sider på denne båten. Forrige båt hadde 4 mm i sidene, som egentlig er nok i massevis. Her flesker vi likevel til med enda mer bare for å være slemme. (Veldig viktig å skaffe seg et psykologisk overtak på Rune (Overkill) ved å gjøre alt "litt" mer på denne... :lol: )

 

normal_13.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tror nok navnet på båten bør bli M/S SÆLSPEKK og blir dagen etter dåpssermonien omdøpt til M/S FYLLESYK. får håpe den ikke blir døpt M/S MOTTORSTANS eller SJØLSØKK når den har kommet mittfjors.

Nei spøk ut, det ser ut til å bli en brukanes båt, er bare spent på løsninger med innredning og motorvalg, men vi får bare vente å se hva tråden og tiden viser.

Link to comment
Share on other sites

Å sette på plass platene før man skal begynne å sveise dem sammen er faktisk et lite helvete når man holder på alene. De må stemme på millimeteren hvis det skal bli bra. Her er babord side satt borttil jiggen. Men aller først må bunnplatene legges på og hektes sammen helt frem, før sidene kan legges til.

 

normal_15.JPG

 

normal_16.JPG

Link to comment
Share on other sites

Slik ser tegningen ut. Merk at dette er et bilde av den og at hverken målestokk eller vinkler vil bli riktige da bildet er tatt på skrå. Det er også en vesentlig feil i denne skissen, som forøvrig ble rettet opp før vi startet. Jeg sier ikke hva... :wink:

 

normal_MS_Overkill.jpg

 

Kan det være sett ovenfra? bredden ser ikke helt proporsjonert ut, for smal framme i baugen...?

 

Ellers, MS overkill tråden er en av de jeg savner mest fra gamle sluttstykke...

Link to comment
Share on other sites

Skroget er nå punktet sammen. Platene ble presset sammen ved hjelp av rå makt, talje, jekk og masse grov vold kombinert med et passe heftig misbruk av morsmålet. En takk til Ola, Frank og Martin som kom innom for å hjelpe meg med å rive kjeft.. Konturene av skutesiden kan nå ses. Det som står for tur er å helsveise utsiden før steglistene og kjøldraget monteres.

 

normal_17.JPG

 

normal_18.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser faktisk litt smal ut, omtrent som et badekar...

Meen, et badekar er vel stødigere enn mye annet jeg har vært med ut i... 8)

 

Jeg husket akkurat en episode jeg lurer på om ikke du var med på ( Jeg må presisere at jeg kun har fått den referert..): Fire mann i en liiiten trebåt langt ute på havet. Der dukket det jaggu opp en...... Fisk! DEN skyter vi! At brugda var tolv meter lang var for bagatell å regne. Tross tung bevæpning og heftig ild stakk haien av. Kaanskje litt heldig at den ikke slo både båt og mannskap til fyrstikker... :shock::lol::lol:

 

Ikke rart du sliter med flis mellom tennene og mareritt om nettene som har vært med på sånt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...