Jump to content

Militær-felt. Hvilke våpen er mest brukt i NM?


Thh

Recommended Posts

Er i marked for en 9 mm pistol til militærfelt. Hvilke våpen brukes mest i denne klassen av de bedre skytterne, f.eks. de som deltok i NM. Kunne tenke meg å satse i denne klassen, og kjøpe et godt våpen. Kanske noen av leserne deltok i NM, og kan tipse om hva de så mye av i militærfelt-løypa i Larvik.

 

Har skutt en god del med andre håndvåpen i feltstevner, men er vel ikke riktig på NM nivå (enda?).

 

Vil bruke dette for å finne et utvalg våpen jeg kan prøve før jeg bestemmer meg.

 

Th

Link to comment
Share on other sites

Hei Thh og velkommen med det første innlegget på kammeret!

8) Pardini GT9 5" / GT9 6" og SIG P210-5 / SIG P210-6 finnes det noen av....

Jeg har en Pardini GT9 6" og anbefaler selvsagt denne! Men det er jo den biologiske komponenten som er viktigst i ethvert stevne.... :P

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg skulle kjøpt meg en ny pistol nå til vinne med så ville nok si det samme som deg altså SIG P210-5.

 

Pardini GT9 har jeg ingen ting til overs for.

Alltid komisk å se på de som skal være de beste også kommer de der med pardiner som klikker å magasin som faller ut, sleider som låser seg osv.

Også står jeg der med min USP som sier bang vær gang.

Jeg hadde aldri i verden stolt på en pardini.

Link to comment
Share on other sites

:cry: Jeg har enda ikke hatt funksjoneringsfeil på mine tre Pardini'er.... Har da skutt endel 10 talls skudd med de.... Men det er ingen som har 'tuklet' med mine da... Har som nevnt tidligere her nesten ikke pusset de engang. Så over min GT9 akkurat nå forøvrig. Den har ikke blitt pusset etter NM Larvik.. (Som straff fordi den bommet så mye! Men det var skytterens skyld!)
Link to comment
Share on other sites

Får bare si at det viktiste er at du har en pistol DU er fortrolig med. Hva andre bruker er ikke så nøye. Så prøv så mange typer som mulig å finn noe du har en god følese med. Det er det som vil gi resultater etter været....

 

Å JEG HAR SKUDT NOEN 100 TALS SKUD MM MED MANG TYPER PISTOLER HAR IKKE FUNET NOEN SOM IKKE KLIKER FØR ELLER SENERE.

Link to comment
Share on other sites

:roll: I tilfelle salg kan jeg jo ikke si at de har gått tusenvis... Men min .22 har nok gått endel ti-tusener, 9mm endel tusen. Min .32 har BARE gått snaue 1000 enda. Den er jo ny av året.......... (Den likte forøvrig ikke å bli fyllt med vann i Larvik.. Det 'bøtta' ned når jeg gikk med grovpistol.

Men da er det vel nok off-topic i tråden til Thh. Beklager det!

Det var jo 9mm militærfelt som var tema! :)

Link to comment
Share on other sites

Faktum er at det var flest Pardini GT9/45 å se i NM feltløypa 2009. Ring Børselars å hør hvor mange Pardini`r han har solgt de siste 5 årene....

Svenkenes mest vinnende, internasjonale og nasjonale pistolskytter, Åke Nordin, har masse godt å si om Pardini GT9/45.

Han skrev i "Vapentidningen" at kungen av feltskyting "Sig neuhausen P210" har fått en tronarving.......Pardini GT9/45

Link to comment
Share on other sites

45 acp er ikke dumt til militerfelt, selv skyter jeg med en colt 1911 serie 70 i nettop det flotte kaliber 45 acp og den selger jeg neppe med det første,ikke at en gammel colt er perfekt på noen måte men det er et historisk og sagnomsust type våpen som jeg storkoser meg med ver gang det smeller, rekylen er heller ikke så ille som enkelte hevder, 45acp kontra 9 mm er nå en vanesak, dessuten er ikke presisjonen på en 1911 som er i orden dårlig, kjøper du les baer eller noe i den retningen så er det skytteren sin feil om det blir bom

Link to comment
Share on other sites

Og det blir sikkert kværnet på 110 ganger til. Vi er så utstyrs fokusert at man fort glemmer det vesentlige, mannen bak.

Quote: "Never mind the dog, beware the owner!"

 

Kommer det en kar og soper premiebordet reint med en Colt .45, blir det nokk en aldri så liten vridning i omsetningen til fordel for 1911'en :wink:

Link to comment
Share on other sites

....

Svenkenes mest vinnende, internasjonale og nasjonale pistolskytter, Åke Nordin, har masse godt å si om Pardini GT9/45.

...

Jeg beklager litt Off Topic, men jeg kan ikke se at Åke Nordin sine meritter skulle overgå Ragnar Skanåker sine 4 olympiske medaljer på 7 (SJU!) OL-deltakelser, samt hans 2 VM-gull (luftpistol og grovpistol).

 

Han er sikkert (i motsetning til meg sjøl) kompetent til å uttale seg om Pardini GT9/45. Men mestvinnende svenske skytter er han kanskje ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er i marked for en 9 mm pistol til militærfelt. Hvilke våpen brukes mest i denne klassen av de bedre skytterne, f.eks. de som deltok i NM. Kunne tenke meg å satse i denne klassen, og kjøpe et godt våpen. Kanske noen av leserne deltok i NM, og kan tipse om hva de så mye av i militærfelt-løypa i Larvik.

 

Har skutt en god del med andre håndvåpen i feltstevner, men er vel ikke riktig på NM nivå (enda?).

 

Vil bruke dette for å finne et utvalg våpen jeg kan prøve før jeg bestemmer meg.

 

Th

Hvis du skal ha det beste, må du ikke glemme Pardini.Det brukes alle slag av militærpistoler også i NM, fra den råeste, nyeste Pardini, via Sig Neuhausen, alle 1911 kloningene, Tanfoglio og til den gamle gode P08 Luger!

Finn ett våpen hvor skjeftevinkelen er brukbar for din hånd, det er det viktigste.Presisjonen er stort sett god nok i de fleste moderne pistolene.Synes ikke du skal ha så stor respekt for deltagelse i ett NM, det er veldig stort sprang mellom de øverste på lista, og bunnen, men alle trives allikevel, og ingen blir hengt ut.

Snakkes i Sandnes i 2010 :D

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng med deltagerene på NM...

Jeg har jo faktisk skutt VM (og kommet på 17 plass...) men det krevde jo ikke noe mer en at jeg meldte meg på. (CAS). Men det er kanskje interessant å se hvilke våpen topskyttere bruker over tid. Jeg hater jo Pardine, men det er bare av prinsipp. Jeg har overhode ingen grunn til å gjøre det... og når det gjelder konkuranse våpen, er det unektelig slik at den beste feltrunden min så langt er skutt med en STI Target Master, og det var de første skudden jeg hadde med den. Bedre resultat med den en med CZ shadow som jeg har skut tusenvis av skudd igjenom. (Gud... kjæresten min kommer til å myrde meg om hun finner ut hvor mye den kostet)

Link to comment
Share on other sites

Kansje fordi den er innenfor reglementskravet i millitærfelt ? :shock:

 

Dere som syter og klager over Pardini og andre typer pistoler vil kansje gå over til DFS metoden, med kun et våpenmerke i hver klasse for at det skal bli "rettferdig" :?:

For vi må jo ha det slik i de andre klassene også slik at det blir likt for alle :? ( det er jo altid noen våpen som er bedre en andre)

Og våpnene må ikke koste for mye, for da har eg ikke råd å kjøpe, med det resultat at det igjen blir urettferdig buu huuu :mrgreen:

 

Nei vær glad vi har et stort utvalg av våpen å velge i og kan finne det våpen som passer godt til både lommebok og neven, :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for enkelte informative svar, spesielt fra 500Bowen og Veteranskytter. Ser ut til at Pardini dominerer, mens det er enkelte Sig, nyere 1911 og Tanfoglio som også finnes blant de beste.

 

Har prøveskutt en STI Trojan og en Tanfoglio, begge fungerte bra. Eieren av Tanfoglioen sier at løpet må byttes til riflet type for å få god presisjon, noe jeg har intrykk av at produsenten har problemer med. Ser derfor ut til at jeg lander på STI.

Link to comment
Share on other sites

Har prøveskutt en STI Trojan og en Tanfoglio, begge fungerte bra. Eieren av Tanfoglioen sier at løpet må byttes til riflet type for å få god presisjon, noe jeg har intrykk av at produsenten har problemer med. Ser derfor ut til at jeg lander på STI.

 

Har ikke samme mening om pressisjon i Tanfoglioer, men det må skilles mellom de billige (combat) og de med konkuranse for øyet.

 

De som har ramma med 4-kantet avtrekkerbøyle ( koster + 10000 kr ) har skjelden pressisjonsproblemer. Dvs godkjent pressisjon : 50 mm eller mindre

 

Men det er mange faktorer som spiller inn, skal du bare skyte fabrikk ammo, må du teste til du finner det som går best i DITT våpen . .

 

Lader du selv, havner du mitt oppi bly/platerte/mantel-kule diskusjonen...

Igjen, du må teste hva som går best i DITT våpen . .

 

OM du slipper dette, om du velger en STI,,, tror jeg ikke på :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg landet tilslutt på en STI Targetmaster. Så langt har dette fungert fantastisk, så bra at min venn med Tanfoglioen fikk lyst på å bytte til en Targetmaster etter at han prøveskjøt min.

 

Det er to forutsetninger for at Targetmasteren skal funke:

 

Det nye våpenet må pusses grundig, slik at alt preserveringsfett er fjernet. Husk også å ta ut tennstift og utkasterarm for rens. Min tennstift satt godt fast i fettet, og jeg tror ikke våpenet hadde fungert hvis jeg hadde prøvd å skyte uten å rengjøre dette. Manualen beskriver demonteringen som er nødvendig.

 

Den trenger litt kraftige ladninger for å funksjonere sikkert. 4,8 - 5 gr N340 og 124 gr kobberbelaft blykule (f.eks. Frontier) ser ut til å være en nedre grense for å få sikker mating av neste patron. Da ligger man noe over faktorkravet i mil.felt. 5gr N340 gav ingen funksjonsfeil, og utgangshastigheter på ca 1160 ft/sek.

 

Igjen takk for tips i forumet som bidro til dette heldige utfall.

Link to comment
Share on other sites

"Det er to forutsetninger for at Targetmasteren skal funke"

 

At delene blir riktig tilpasset.

 

Deretter kan man bruke hva som helst - og trenger ikke å tenke på hvilken ammo.

 

Det er MIN Targetmaster :)

 

Men pistoler er noe d.... - og man kan aldri bli sikker på noe.

 

Skjønner ikke at pistoler ble oppfunnet i det hele tatt :shock::shock::shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om STI TargetMaster (nydlig våpen), en kompis har en. Den er thigt og trenger tynn olje og lite av den for å fungere sikkert.

Min gamle Para 13/45 trenger derimot tykk olje, og mye av den for å fungere. :D

 

Men den targetmasteren er nå ladet ned i svært så koslige ladninger uten funksjonsfeil (poff poff, så vi må nok til å sjekke faktoren). Nå husker jeg ikke ha de var, men jeg tipper 124gr belagt kule, med P4 krutt (skal ta å sjekke det opp). Og jeg merket meg at pappen var skutt ut der den samla (ikke ille nei), da vi var fremme for å klistre.

Link to comment
Share on other sites

. Eieren av Tanfoglioen sier at løpet må byttes til riflet type for å få god presisjon, noe jeg har intrykk av at produsenten har problemer med.

Det er ikke riktig.

Polygonpiper har en tendens til at blykuler (ihvertfall bløte) "rir" over bommene, noe som gir dårlig presisjon og blying.

Det er også forskjell fra en type polygonløp til et annet, så om Glock ikke funker med en kule, kan Tanfoglioen gjøre det og vice versa.

Holder man seg til kuler løpet er beregnet for, får man i mange tilfeller bedre presisjon enn tilsvarende løp med konvensjonell rifling.

Jeg tok konsekvensen av dette og skyter kun kobberbelagte kuler i mine polygonpiper.

Presisjonen er det ihvertfall ikke noe å si på.

La ikke løpstypen være avgjørende for valget.

Er kvaliteten god ellers, finner du en ladning som gir god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

STI targetmaster veier (etter mine mål) 1405g med magasinbrønn. Denne klarer man seg fint uten i militærfelt, og den er kun festet med en skrue. Uten magasinbrønn veier Targetmasteren 1375g (med mindre du har MYE dritt i våpenet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...