Jump to content

Hvor flinke er vi til å si ifra?


Robinson

Recommended Posts

Hvor flinke er vi til å si fra når vi ser utrygg praksis blant våre jegerkamerater? Jeg tar meg selv i å komme til den konklusjonen at jeg ikke er flink nok.

For noen år siden jaktet jeg rådyr på ett terreng der også ett par andejegere jaktet. Det kunne være irriterende noen ganger når de kom trampende over terrenget på vei til sjøkanten, men jeg jaktet gratis og kunne i grunn ikke klage. Det er ikke sikkert jeg var så mye mer kompis med bonden enn de var.

Jeg kikket på dem med kikkerten min noen ganger der de holdt på i sjøkanten, og syntes spesielt den ene sleivet mye med hagla. Han bar den alltid låst, vannrett. Noen ganger hadde han en guttunge med seg og jeg merket meg at når han snudde seg for å snakke med junior fulgte løpene med og pekte på navlen til junior. Det var ekkelt å se på. Men de var ett par hundre meter vekke.

En dag skjøt jeg ett rådyr og dro det fram mot en traktorvei som både de og jeg brukte og de så meg. Og bestemte seg for å komme opp til meg for å hilse på. Bare hyggelig det, men fyren bar den forbaskede hagla i neven, låst og vannrett. Hadde han bare hengt den på ryggen, hadde ting virket hyggeligere. På toppen av alt så trynte han på veien opp med junior foran. Da han kom opp ble han stående med hagla sånn løselig pekende mot knærne mine, og jeg klarte ikke å holde kjeft. ”Er den hagla ladd”? Spurte jeg, og han sa ja litt småflau og rettet løpene mot tærne sine i stedet. Etter en stund og litt prat ruslet de nedover igjen, gubben med hagla pekende mot rumpa til junior som vimset foran. Hva skal man gjøre med slike idioter?

Fikk også en aha opplevelse i fjor da vi var på vei ut i terrenget, med noen jaktkompiser og med ladde rifler. Jeg så kameraten ta ladegrep, og det var greit, jeg hadde også gjort det, for nå skulle vi skille lag, på vei til poster. Og dyr kunne være bak neste busk. Men så merket jeg noe. Han tok ikke ett vanlig ladegrep, men han lukket bolten med avtrekker inne. Altså han spente ned rifla, en Sako , med skudd i kammer. Jeg sa til han at det der tror jeg er utrygt. Mens han mente det var perfekt. Nå trengte han bare løfte boltenhendelen for å spenne rifla. Tror han gjør dette fortsatt. Og så er det en jeger jeg kjenner som forsnakket seg denne høsten og avslørte at han sikrer av rifla når han lader opp og går alene i skogen. For å være på hugget. Skikkelig spooky. Man har ikke lyst å være en ”wet blanket” , men jeg og sikkert flere av oss ser nok ting vi ikke liker. Tør vi å si fra ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å peke på folk med våpen er en uting, et ladd våpen er groteskt overtramp i min mening. Prøv noe sånt i praktisk miljøet så blir man kjeftet huden full og sendt hjem.

Har sett litt ymse våpenhåndtering av gamle jegere, men er imponert over sikkerhetsfokuset til praktiskskyttere. Ikke bare på konkurranser (der det er superstrengt), men det henger også igjen i den daglige treningen og i holdningene til folk.

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel i prinsippet si fra om man ser usikker våpenhåndtering. Vi bør iallefall si i fra om mangelen på sikkerhet kan gå utover andre personer. Men er det andre situasjoner vi bør si i fra til våre medmennesker? Hva om vi ser at naboen kjører ut hver morgen uten å ha kostet hele frontruta? Hva om han kjører på sommerdekk etter at snøen har kommet? Hva om han kjører ut en søndag morgen kl 0800 når vi tilfeldigvis var på samme fest som han til kl 0435 på natta og vet at han ikke burde kjøre bil. Alle disse tre tingene jeg nevnte nå kan gå utover oss selv eller noen andre om denne litt slurvete naboen tilfeldigvis kommer i vår kjørebane, på fortauet eller lignende.

 

Om vi tør å si i fra i hverdagen, er det bare å gi gass og si i fra i skogen når vi er på jakt og, mener nå jeg. Om vi ikke tør si fra i hverdagen, tør vi da å ta opp temaet i skogen?

Link to comment
Share on other sites

En uting med dårlige rutiner rundt dette med ladetete våpen, hadde en som tømte hele magasinet inkl patron i kammeret i min bil. :shock:

Da valgte jeg å varsle jaktleder den gangen!

 

Så kom på generelt grunnlag på neste oppmøte, kammer og magasin skal tømmes når man går av post.

 

Leste i nationen i dag.

 

Og her kom det en dom på det. http://www.nationen.no/2012/12/03/nyhet ... l/7835956/

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Kommer på dette diktet. Alle som har reist en del i nordsjøen vil ha sett det hengende i korridorer og kaffesjapper. Det kan nok være relevant for oss her inne også.

 

I could have saved a life today,but chose to look the other way.

It wasn’t that I didn’t care.I had the time, and I was there

but I didn’t want to seem a fool and argue over safety rules.

I knew he’d done the job before.if I called it wrong, he might get sore.

The chances didn’t seem that bad.(I’ve done the same. He knew I had.)

So I shook my head and walked on by. He knew the risks as well as I.

He took the chance, I closed my eye ,and with that act I let him die.

I could have saved a life that day, but chose to look the other way.

Now every time I see his wife, I know I should have saved his life.

I see his kids and feel so sad. They cry at night. They’ve lost their Dad.

That guilt is something I must bear,but isn’t something you need share.

If you see a risk that others take, that puts their health or life at stake ..

… The question asked, or things you say could help them live another day.

If YOU see a risk and walk away, then hope YOU never have to say

I could have saved a life today, but chose to look the other way.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å jakte elg på et jaktlag i høst for første gang. Jeg er oppdratt til at når man møter mennesker så knekker mann hagla/har sluttstykket i tilbake-stilling. Menn alle i jaktlaget hadde sluttstykket fram å noen lente seg mot børsepipa og enkelte brukte den som stokk når vi gikk ut i terrenget. Det var derfor umulig å vite for meg om de hadde ladd eller tomme våpen. Jeg gikk hele tiden med rifla på ryggen å sluttstykket i tilbake-stilling. Fikk en kommentar på at sluttstykket kunne falle ut "noe jeg personlig mener ikke gåran" men jeg brydde meg ikke noe om det. Hvor ble det at "et våpen skal alltid håndteres som om det er ladd??" Finnes ikke en skytebane i hele norge der man kan reise seg fra standplassen å sette seg på en benk uten at kontrolører har sjekket at våpene er tomt. Jeg burde sikkert ha sagt ifra, men det passet så dårlig å kjefte opp hele jaktlaget de første dagene jeg var med :roll: men hvis jeg blir jaktleder der en gang så er det på hue å ræva ut hvis man ikke behandler våpen på en verdig å skikkelig måte foran andre folk.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en kommentar på at sluttstykket kunne falle ut "noe jeg personlig mener ikke gåran" men jeg brydde meg ikke noe om det.

 

Det går fint an :)

 

Hadde Howa'n på ryggen på vei ut til post, jaktleder på første post, meg på tredje.

 

Sitter meg ned og finner frem ammo bare for å oppdage at sluttstykket mangler, melder beskjemmet fra til jaktleder og foreslår at vi bytter post slik at jeg kan stikke hjemmom og bytte børse i tilfellet jeg ikke ser sluttstykket på veien, noe jeg selvsagt ikke gjør.

 

På vei tilbake til post med ny børse finner jeg sluttstykket og etter 15 minutter på stolen kommer kolle og kalv spaserende rett på meg så det ble en lykkelig slutt, for meg.

 

I dag har jeg sluttstykket i lomma ..

Link to comment
Share on other sites

Hva om vi ser at naboen kjører ut hver morgen uten å ha kostet hele frontruta? Hva om han kjører på sommerdekk etter at snøen har kommet? Hva om han kjører ut en søndag morgen kl 0800 når vi tilfeldigvis var på samme fest som han til kl 0435 på natta og vet at han ikke burde kjøre bil. Alle disse tre tingene jeg nevnte nå kan gå utover oss selv eller noen andre om denne litt slurvete naboen tilfeldigvis kommer i vår kjørebane, på fortauet eller lignende.

 

Om vi tør å si i fra i hverdagen, er det bare å gi gass og si i fra i skogen når vi er på jakt og, mener nå jeg. Om vi ikke tør si fra i hverdagen, tør vi da å ta opp temaet i skogen?

 

Eller hver dag på vei til jobb om morgenen. Ca 1% av ungene som er ute og går langs veien som har fornuftige reflekser. Hvor flinke er vi foreldre til å følge opp slike ting? Etter det jeg ser er dette noe de aller fleste ikke gidder. Voksne bruker jo ikke refleks de heller... Hvor mange nestenulykker kunne vært unngått?

 

Hvis alle bruker hodet og passer på seg selv går det som regel bra. Bare kjipt de gangene det kunne vært sagt ifra og noen kunne unngått kjipe situasjoner

Link to comment
Share on other sites

og gå i skogen med åpens sluttstykke er jeg ikke helt med på, ja man ser at det ikke er ladd, men

1 Murphy står til, har du skudd i magansinet så er våpnet ladd og usiktet i tilfelle man kommer borti skuttstykket.

2 vann dritt og møkk ned i kassen, nei takk.

3 mister sluttstykket.

 

våpnet skal være uladd til man forlater lag, og henge på skuldra, ikke pekenes mot noen.

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykket mitt er framme og låst, møter jeg noen så kan det hende rifla blir hengende på skuldra, men er det en lang stopp så er det magasin ut, tøm våpen og klikk på tomt kammer - alt tydeligst mulig og i sikker retning.

Uansett om våpenet er tomt, så:

- peker det alltid i sikker retning

- er fingrene langt unna avtrekkeren, pass på votter forresten

- det behandles som om det var ladd uansett.

 

Men sluttstykket blir i, det er feil å prøve å gjøre våpnene trygge å behandle - man må lære seg å behandle dem trygt. Har man bare en måte å behandle våpnet på, så er det mindre fare for at det glipper når det er ladd.

 

Forøvrig forteller jeg stadig naboen min at hun bør bruke hjelm når hun kjører ATV, men gjør jeg det selv :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fikk en kommentar på at sluttstykket kunne falle ut "noe jeg personlig mener ikke gåran" men jeg brydde meg ikke noe om det.
Det går fint an :)

Hadde Howa'n på ryggen på vei ut til post, jaktleder på første post, meg på tredje.

Sitter meg ned og finner frem ammo bare for å oppdage at sluttstykket mangler, melder beskjemmet fra til jaktleder og foreslår at vi bytter post slik at jeg kan stikke hjemmom og bytte børse i tilfellet jeg ikke ser sluttstykket på veien, noe jeg selvsagt ikke gjør.

På vei tilbake til post med ny børse finner jeg sluttstykket og etter 15 minutter på stolen kommer kolle og kalv spaserende rett på meg så det ble en lykkelig slutt, for meg.

I dag har jeg sluttstykket i lomma ..

jojo, mulig det går an på noen rifler, men hvis en er redd for det så bør man heller ha det i lomma en i frammre stilling ;)

Link to comment
Share on other sites

og gå i skogen med åpens sluttstykke er jeg ikke helt med på, ja man ser at det ikke er ladd, men

1 Murphy står til, har du skudd i magansinet så er våpnet ladd og usiktet i tilfelle man kommer borti skuttstykket.

2 vann dritt og møkk ned i kassen, nei takk.

3 mister sluttstykket.

 

våpnet skal være uladd til man forlater lag, og henge på skuldra, ikke pekenes mot noen.

 

 

Det er ikke noe forskjell å håndtere våpen i skogen eller på skytebanen, SLUTTSTYKKE TILBAKE Å FERDIG MED DET. Neste gang du er på skytebanen så prøver du å reise deg fra standplass å gå bort til en benk med sluttstykke i frammre stilling :wink: garanterer at du ikke kommer noe særlig langt "hvis du ikke har privat skytebane da så klart" ;)

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt; Jegeren som bruker kikkertsiktet for å lokalisere andre poster/........................... Sikret selvfølgelig... For det gjør det hele så uendelig mye bedre :twisted:

 

Oppdaget en gang at naboposten min sto å studerte meg gjennom kikkertsikte. Ga sposens streks beskjed, på åpent nett, om at skjedde dette en gang til skulle jeg egenhendig komme og rive kikkerten av rifla og trampe rifla så langt ned i myra som jeg maktet. Så kunne han få sitte der med kikkertsikte å leke ornitolog :evil:

 

Dagen etter troppet vedkommende opp med nyinnkjøpt håndkikkert :D

 

Sier alltid ifra hvis sikkerheten ikke blir ivaretatt.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Det å gå med "TOMT" våpen og sluttstykke framme og sikret og låst sluttstykke er greit.

Men mange våpen så går det ikke å låse sluttstykke, så da er det like greit å ha det i lommen eller sekken.. er forbasket kjedelig å komme fram til post og oppdage att sluttstykke er borte.

Men når man går med sluttstykke i "TOMT"våpen sikret med låst sluttstykke så er det ikke godt for andre å sjå om våpen er "tomt".. så vil man vise at våpen er tomt når man møter noen og slår av en prat, så er det ikke være en man tar bak sluttstykke.,

Eg mener man ikke skal ladde våpen før man er på posten, og alt er klart. og når jakten er over så "skal" man tømme våpen ..

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet på jakt og uansett når du behandler våpen er og blir viktig. Men jeg lurer nå litt på hvordan noen av dere jakter. De prosjektene dere har med å legge sluttstykke i lomma, eller enda værre gå med sluttstykket åpent er jo naturlig nok passe håpløst om du er bevegelig jeger. Dagen kan jo være helt ødelagt av ett fall. Låsekasse, løp og magasin fult av snø, jord, vann osv. Ikke minst at det tar jo en halv evighet før du er klar for skudd. Har aldri hørt at dyr bare beveger seg der man sitter på post.

 

Om jeg går men våpene tomt, er sluttstykket lukket, skudd i magasiner som står i. Sikring på, for å holde bolten fast. Har opplevd flere ganger at bolten løsner om man ikke sikrer.

 

Om jeg går med ladd våpen, er det sikret, og som oftest i hendene mine. Men også noen ganger på ryggen. Alt etter terreng og bevegelsesmåte. Skulle man kun være aktiv jeger mens man sitter på post hadde nok jeg fort slutta med dette.

 

Poenget er at du har full fokus på våpenet, uansett. Rutiner rutiner rutiner! Alltid kontrollere våpenet. Treffer man folk, er det tøm våpen, går man flere sammen er naturligvis våpenet tomt. Jeg informerer ofte folk om at mitt våpen er tomt, og jeg spørr folk gjerne også. Ingen blir sure av det, skulle bare mangle.

 

Kristoffersen, regner med du ikke driver med støkkjakt på noe som helst? Det finns mange jaktformer der din praksis er helt og totalt umulig. Da kan man like greit være hjemme

 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

og gå i skogen med åpens sluttstykke er jeg ikke helt med på, ja man ser at det ikke er ladd, men

1 Murphy står til, har du skudd i magansinet så er våpnet ladd og usiktet i tilfelle man kommer borti skuttstykket.

2 vann dritt og møkk ned i kassen, nei takk.

3 mister sluttstykket.

våpnet skal være uladd til man forlater lag, og henge på skuldra, ikke pekenes mot noen.

Det er ikke noe forskjell å håndtere våpen i skogen eller på skytebanen, SLUTTSTYKKE TILBAKE Å FERDIG MED DET. Neste gang du er på skytebanen så prøver du å reise deg fra standplass å gå bort til en benk med sluttstykke i frammre stilling :wink: garanterer at du ikke kommer noe særlig langt "hvis du ikke har privat skytebane da så klart" ;)

 

vis våpnet er visitert så kommer komandoen spen ned der jeg sist konkurerte ( går kveld) eller så er standar prosedyre, våpnet er visitert så lukker jeg sluttstykket med fingeren på avtrekkeren.

 

om du ønsker å valse rundt med sluttstykket åpen skal jeg ikke nekte deg det. men sluttstykket mitt forblir lukket med tomt kammer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg så kameraten ta ladegrep, og det var greit, jeg hadde også gjort det, for nå skulle vi skille lag, på vei til poster. Og dyr kunne være bak neste busk. Men så merket jeg noe. Han tok ikke ett vanlig ladegrep, men han lukket bolten med avtrekker inne. Altså han spente ned rifla, en Sako , med skudd i kammer. Jeg sa til han at det der tror jeg er utrygt. Mens han mente det var perfekt. Nå trengte han bare løfte boltenhendelen for å spenne rifla.

 

Dette er fullt mulig og helt trygt å gjøre. Da får man en bedre sikring av våpenet fremfor at man skulle komme borti sikringa e.l.

Jeg regner med at dere begge uansett tok ladegrep med pipa i sikker retning? Hvis ikke er det jo en helt annen diskusjon :-)

Link to comment
Share on other sites

Hva hindrer tennåla fra å slå fremm ved ett pluttselig støt som fall o.l.? Dette er vel ikke i prinsipp det samme som ved ett oppspennervåpen som er konstruert nettopp for slik håndtering?

 

Ellers: Sluttstykke i lukket posisjon som utgangspunkt, våpenet tomt til man skal gå mot post. Magasin i ved gange ut i terreng, ikke patron i før man er alene.

Unntak fremste mann når man går i lag kan etter avtale ha ladet og sikkret våpen (normalt den som skal gå til lengste posten når flere går i samme rute (typisk alle går til post 1, hvorpå resten går til post 2, hvorpå resten går til post 3 o.s.v.). Når man møter andre patron ut i sikker rettning (gjerne lett "demonstrativt"), ved pause flere i lag tømmes våpen for patroner/magasin ut (om vær, andre ting tilsier det setter man fra seg våpen med åpent sluttstykke, men igjen er en lett "demonstrativ" måte å gjøre dette å mer enn godt nok). Ved tvil om tomt våpen spør man (hverken mer eller mindre) i nøytral tone om man har husket å tømme våpen helt for amo.

 

"Lett demonstrativt" betyr kun at man gjør ting så de/n andre ser det. Kan ofte virke "oppdragende" på de rundt en.

 

P.s. Jeg gjør akkurat like mye/mange feil som andre, og trenger akkurat like mye "påminnelser" som de fleste. Etter mitt syn er det lite som fungerer like bra til å fjerne litt rusten rifle håndtering som ukentlige treningsøkter på skytebana, under kontroll av skytelder. Hvert eneste år driver jeg å roter med visitasjon, sluttstykke o.s.v de første gangene (distre type til tider, skulle ikke tro man var aktiv konkurranse skytter).

Link to comment
Share on other sites

Om jeg går med ladd våpen, er det sikret, og som oftest i hendene mine. Men også noen ganger på ryggen. Alt etter terreng og bevegelsesmåte. Skulle man kun være aktiv jeger mens man sitter på post hadde nok jeg fort slutta med dette.

 

Ladd/spent våpen på ryggen er idioti, om du anser det som 100% nødvendig får du heller kjøpe børse med oppspenner.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet på jakt og uansett når du behandler våpen er og blir viktig. Men jeg lurer nå litt på hvordan noen av dere jakter. De prosjektene dere har med å legge sluttstykke i lomma, eller enda værre gå med sluttstykket åpent er jo naturlig nok passe håpløst om du er bevegelig jeger. -- -- -- Kristoffersen, regner med du ikke driver med støkkjakt på noe som helst? Det finns mange jaktformer der din praksis er helt og totalt umulig. Da kan man like greit være hjemme. (Sitatet nedkortet. Jegermeistern.)

Det jeg snakker om er når man er sammlet i større grupper ved pauser/ til å fra post der man går i større grupper ca 4-7 stk. Hvis man går å vallser alene i skogen så er det jo bare å gå med ladd gevær. men ikke når man møtes i større forsammlinger.

Link to comment
Share on other sites

Hva hindrer tennåla fra å slå fremm ved ett pluttselig støt som fall o.l.? Dette er vel ikke i prinsipp det samme som ved ett oppspennervåpen som er konstruert nettopp for slik håndtering?

at tennåla allerede er fremme. ved å holde inne avtrekkeren mens man rolig spenner ned sluttstykket, kommer tennåla for sakte og rolig til å slå inn tennhetta.

Våpenet blir som uladd på en måte bare med et skudd i kammeret.

Ikke at jeg gjør dette selv, men jeg har testa det under kontrollerte former. Anser det som en del av å.bli kjent med sitt eget våpen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har i tidligare år vært med på eit elgjaktlag på det blide sørland, ein gong vi skulle ut på post gjekk eg og ein anna kar og snakka om våpen sikkerheit og rutiner rundt dette. Han kunne fortelja att han hadde hatt fire vådeskudd der tre var att han hadde falt i lyngen med ladd våpen under driv jakt og fjerde var att han hadde "spent ned" sluttstykke med patron i kammeret. den siste gjekk ikkje av før han satt seg på post og dunka rifla i bakken da den sklei av skuldra hans. Ingen hadde vist nok komt til skade under nokon av desse vådeskudda bortsett frå att han hadde fått tinitus. Eg spurde då rett ut om han hadde tomt våpen og han svara ja på dette, han tok rifla ned frå skuldra og tok bak sluttsykke og der falt ei patron ut av kammeret. Jaktleder smilte og sa: hadde du gløymt å tømma våpenet no igjen?

Eg jaktar ikkje på dette laget lenger, eg var heller ikkje med vidare på drevet den dagen.

Eg spør alltid, og eg gjer alltid beskjed om eg ser uvetig våpenbehandling, uansett om eg er på jakt eller på bane.

Du kan kødda med mykje men ikkje med sikkerheit rundt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd å miste sluttstykket. Jeg hadde gått noen hundre meter til en rådyrpost i gryningen, og ble først i tvil om det lå igjen i bilen. Det snødde denne morningen. Etter et par turer frem og tilbake fant jeg sluttstykket akkurat i det det ble nok dagslys, og like før nysnøen dekket nedfallshullet.

 

Etter dette har jeg aldri åpent sluttstykke under bevegelse. Men jeg sørger for å vise alle at jeg har tomt våpen når vi begynner å gå til post. Tidligere hadde jeg bare åpent sluttstykke, og forventet at andre fikk ta seg bryet med å kikke hvis de var interessert. At jeg nå viser frem et tomt våpen tror jeg bidrar til at alle skjerper seg litt ekstra.

 

I praksis jakter vi 50 meter støkkjakt (inn til post) før postering noen timer. Hvis posteringen er resultatløs bruker vi å ta et par timer støkkjakt. Under støkkjakt praktiserer vi patroner i våpenet, men ikke i kammer før dyr er lokalisert.

Link to comment
Share on other sites

Mye merkelig her synes jeg..

Hos alle lag jeg har jaktet elg, så lades våpen så fort man beveger seg fra vei og ut i terreng. Om det er 2 sammen spiller ingen rolle, man peker da ikke på hverandre. Grunnen til at jeg lader våpen så fort jeg er utafor vei, er at da er jeg på jakt. Elgen kan stå bare 20m unna, den. Jeg går ikke i sekken for å finne sluttstykke, magasin, for så å lade når elgen plutselig står der? Dette har skjedd utallige ganger! Hver eneste høst møter jeg dyr på tur til/fra post. Synes det er veldig rart at folk har ladd våpen kun sittende på post. Jeg tømmer selvfølgelig våpen hvis jeg møter en annen i laget etter fks drev og vi prater høylytt på vei inn igjen. Ellers er våpen tømt fra vei. Men så lenge det er sjanse for å komme på elg (samme hva man jakter) så har jeg ladd våpen.

 

Ser jeg urovekkende våpenhåndtering sier jeg ifra. Men i mine øyne er det ikke ett eneste problem med at hundkar/postjeger eller hvem som helst går med ladd våpen i skogen. Kan jo også si at jeg aldri har hørt/sett vådeskudd selv på jakt.

Men når jeg er standplassleder under pliktskudd så ser jeg veldig mye rart. Her snakker vi folk som er på skytebana de 2 gangene de må for å få jakte storvilt, og er stressa som tusan! Jeg har sagt fra noen ganger der og. Jeg har en oppfatning av at ferske/yngre skyttere er flinkere med våpenopptreden enn eldre.

Link to comment
Share on other sites

Hva bør man gjøre om man har halvauto uten oppspenner?

De fleste (alle jeg vet om) halvautomater kan låse sluttstykke i åpen stilling !

 

At de ferske / yngre er flinkere enn de eldre / erfarne gjelder nok dessverre på de fleste områder. Det er når vanen tar over for respekten at uhell kan skje.

Det er slettes ikke min erfaring, i mine økter som baneleder må jeg si at det heller er de som skyter mye som utmerker seg som "flinkere". Det hjelper å gå ofte på skytebanen.

 

Mye merkelig her synes jeg..

Må jo bli mye merkelig når skribentene her stort sett har færre avfyrte skudd per sesong enn "avfyrte innlegg" her på kammeret, da blir det mye synsing rundt hva en tror og håper er politisk korekt å mene.

Vil tro at mange som jakter mye (de fleste jeg jakter med) er enige i det du skriver i ditt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Det er når vanen tar over for respekten at uhell kan skje

Du har vel misforstått helt og fullstendig? Vanen skal og må være sikker håndtering - det er vanligvis når vanen brytes av noe, og en ikke har rutine til å ta den igjen, at uhell skjer.

 

Dette er noe som går igjen i all analyse av uønskede hendelser. Enten det er våpen, fly eller høyspenning, eller fitte for den del :wink:

- enten har man ikke gode nok rutiner

- eller så ha noen gjort et "unntak"

Det er den riktige og sikre måten å gjøre det på som må være vanen, alt annet er livsfarlig!

 

Alle som behandler våpen regelmessig må bare strebe mot gode nok rutiner, sikker retning, finger av avtrekker, og våpen behandles likt alltid - som om de var ladd. Det er eneste måten å få inn en god vane på.

Dersom en syns det er greit å peke på noen med et uladd våpen, så kommer en til å gjøre det med et ladd, oftere enn en som ikke syns det er greit uansett.. Uansett hvor mange sluttstykker du har i lommen.

Selv blir jeg halvkvalm når jeg ser folk bære våpen rundt så de peker på alt og alle, uansett hvor mye de er visiterte, tomme, eller noe annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg peker aldri munningen mot noen eller noe (som f.eks bikja mi) når jeg tafser på våpnene, og viser frem til andre hjemme, eller på skytebanen.

 

Spesielt nybegynnere er jeg veldig var på hvor jeg har munningen, og viser tydelig når jeg skal snu våpenet at jeg peker munningen enten ned eller opp, for så å snu våpenet.

Og dette er etter jeg har sjekket tomt kammer 3 ganger, minst..

 

Jeg reagerer alltid negativt og sier ifra om noen peker på meg, selv med tomt våpen. Er det fare for ladd våpen går jeg pent unna, mens jeg voffer om at våpenet kan være ladd, og sikre "pekevinkler".

 

Det er trossalt drapsvåpen vi har ansvaret for, ikke kruttlappistoler og vanngevær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si det er mye tålmodige folk her. De som har rettet et våpen mot meg uten mitt samtykke (kurs, etc.) har hatt en annen farge i ansiktet etter jeg slapp opp for skjellsord. Å bli utsatt for den formen for grov uaktsomhet får meg til å tenne på alle pluggene.

 

Dette med ladet og tomt våpen har jeg et mer ambivalent forhold til. Våpen tømmes og sjekkes før de forlater min umiddelbare fysiske kontroll, f.eks låses ned i koffert. Derimot - er et ladd og sikret våpen i hylster eller i rem på ryggen regnet som sikkert nok i min verden. Å presentere våpen for å demonstrere at det ikke er ladd synes jeg representer en større sikkerhetsrisiko enn å simpelthen la våpenet henge i rem på ryggen eller forbli i hylster uten å berøre det. Våpen skal behandles som ladet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ja ladd våpen har skudd i kammer. Det vi kaller vi for skarpladd våpen.

Våpen som har skudd i magasin men ikke i kammer. Det er halvladd våpen.

Den har jeg aldri hørt før iallefall. Er det skudd i kammeret så er våpnet ladd.

 

Dette med ladet og tomt våpen har jeg et mer ambivalent forhold til. Våpen tømmes og sjekkes før de forlater min umiddelbare fysiske kontroll, f.eks låses ned i koffert. Derimot - er et ladd og sikret våpen i hylster eller i rem på ryggen regnet som sikkert nok i min verden

Dette er jeg helt enig i, Jeg er vant til at det praktiseres slik når det er våpenvante folk, og det er vilt i nærheten. På baner i Norge er dette ikke akseptert, greit nok.

 

Problemet er nemlig at alt for mange ikke har noe konsept som heter sikker våpenbehandling. Enten er våpenet ladd og livsfarlig uansett, eller så er det ikke ladd og helt ufarlig og kan pekes på hvem som helst, det er jo ikke ladd...

("Jeg trodde ikke det var ladd" :oops: ) Man ser folk som peker våpen i hytt og pine, og alle syns det er greit, de er jo ikke ladd, sluttstykket er i Bergen osv.., men man får aldri inn vanen med å ikke peke på folk :evil:

Folk har pekt rett på meg med (ladd)Blaser og ment i fullt alvor at det var helt greit, for den har jo oppspenner - jeg klarer ikke engang å hisse meg opp. Jeg bare unngår dem.

618px-JeanLucPicardFacepalm.jpg

 

Antallet våpenulykker vil gå ned den dagen folk begynner å drite i om våpen er ladd. Men behandle dem som om de er ladd uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja ladd våpen har skudd i kammer..

Eg ville sette det litt på spissen og si at når våpen har skudd i kammer så er det skarpladd.

Og alle våpen skal alltid behandles som om de er ladd.

Eg personlig mener at det er unødvendig og bære våpen ladd når jakten er over og man er på vei ned fra fjellet.

Eg synst at man kan tømme våpen når jakta er over.

Og ikke ha patron i våpen før jakten starter.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja ladd våpen har skudd i kammer. Det vi kaller vi for ladd våpen.

Våpen som har skudd i magasin men ikke i kammer. Det er halvladd våpen.

Fulle magasin i belte eller lomme, og tomt våpen Er tomt våpen.

 

Våpen med skudd i kammer: Det kaller vi for et ladd våpen.

Våpen som har skudd i magasinet men ikke kamret: Det kaller vi også for et ladd våpen.

Våpen uten magasin eller patroner i våpenet: Det kaller vi for... brace yourselves... et ladd våpen :shock: .

 

Et våpen er alltid ladd, uansett hva som er i og ikke, og skal behandles deretter!

 

Det er fryktelig mye ukultur hva angår våpenhåndtering og merker at det er spesielt de eldre som "alltid har gjort det på sin måte" og det er bare et under at ingen har blitt skutt. Merker at det er følgende som syndes på:

 

Avtrekkerdisiplin

Fingeren kan man gjøre hva man vil, stappe den i ræva om man ønsker, men med mindre man har våpenet mot målet og er klar til å skyte så skal den langt pokkerivold bort fra avtrekkeren.

 

Peke mot folk

Typisk de som bruker kikkertsiktet for å speide rundt omkring. Det må da være hendig å ha både kikkert og våpen i et? :roll:

Herunder kommer de som veiver med våpen på både jakt og banen.

 

Bruke rifla/hagla som stokk

En av mine personlige favoritter. Spesielt om de skal "klatre" opp på noen steiner og sånt, der våpenet gjerne ladd og sikring av bruker dette for å støtte seg på

Link to comment
Share on other sites

Herregud så hellige dere er. Alle våpen er ladd hele tiden. Vet ikke hvordan dere hellige pusser våpen.

Personlig stirrer jeg inn i munninger hele tiden. Jeg må faktisk sjekke om jeg har fått ut blyet. Det hadde jeg ikke gjort med fult magasin for å si det sånn..

 

Dessuten hender det at jeg tørrtrener hjemme. Jeg skyter faktisk speilet, dørlista, tven og katta, (særlig katta, jævla humørsyke drittdyr) med jevne mellomrom. Men alle våpen er tydeligvis ladet hele tiden...Rart at katta har overlevd.

 

Men jeg er vel litt som Thor, i en situasjon som kan innvolvere skarpe våpen river jeg hodet av den som slurver. Det hadde vært morsomt og høre hvordan Rausheim pusser sine, til enhver tid, ladde våpen.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville sette det litt på spissen og si at når våpen har skudd i kammer så er det skarpladd

 

"Skarpladd" er et militært uttrykk som har liten verdi i denne sammenheng med mindre man koseskyter mye med rødfis eller blåplast. :wink:

 

Såvidt jeg har fått med meg er disse definisjonene (live ammunition på Engelsk) ikke benyttet i særlig grad for håndvåpen lenger heller, siden man har hatt flere stygge ulykker med diverse former for løspatroner.

 

Ladet er ladet og tomt er tomt for å bruke KISS prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...