Jump to content

Hvor flinke er vi til å si ifra?


Robinson

Recommended Posts

Selv når jeg pusser de, så behandler jeg de som våpen. Men ser jo selvsagt ned i munningen under puss, med sluttstykket/tønna tilbake/ute. Uansett så skal du alltid behandle våpenet som om det er ladd, altså "et våpen er alltid ladd".

 

Om du driver å tørrtrener mot katta di så viser det en mangel på respekt for kjæledyret ditt.

 

Selv tørrtrener jeg, spesielt mot PC'en, men aldri mot noe som lever.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Rausheim.

 

Ikke fordi jeg er så hellig eller flink, men jeg blir fysisk uvel av å peke et funksjonelt* våpen på noe levende jeg er glad i når jeg så godt vet hvilke skader et prosjektil medfører.

 

 

* Funksjonelt = Våpen som hvis ladd kunne gått av. Herunder altså ikke situasjoner der jeg har tatt Saueren fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

jeg behandler våpnene som om de er ladd, peker ikke på folk.

 

er magasinet og sluttstykket tatt ut, altså ikke fysisk kontakt med våpnet er våpnet tomt.

men jeg peker fortsatt ikke på folk med det for det.

 

om man har ladd våpen eller skudd i magasinet når man møter folk på jakt så skal ikke dette være et problem for våpnet er i sikker retning og ikke en fare for noen.

 

fingeren går ikke ned på avtrekkeren før jeg har grovsiktet og har bestemt meg for å la skuddet gå.

 

skulle det (gud forby, bank i bordet) gå av en vådeskudd så går det i sikker retning.

Link to comment
Share on other sites

@Goatboy

 

Coopers regler er ... nettopp ... regler. Regler har som regel unntak.

 

Det går fint å peke på både folk og TVen med våpen så lenge man har flere ekstra lag med prosedyrer for å vedlikeholde sikkerhetsnivået. Da benytter man et unntak til reglene og er veldig bevist på det mens det foregår.

 

Jeg kan liste opp et par eksempler før noen går helt av skaftet:

 

Ved våpenpuss og tørrtrening har man IKKE ammunisjon i samme rom som våpenet. Våpen blir demontert umiddelbart etter sjekk av kammer når de pusses. Pusser man utendørs får man improvisere, dvs. bruke hodet.

 

(Kattene og bikkjene får være i fred. Jeg har plenty målrike omgivelser med CNN eller FOX på flatskjermen.)

 

Når det gjelder å rette våpen mot folk ville det vært vanskelig for SWAT, stridende militære, osv., å øve uten å ha unntak for dette. I de tilfellene lesser man på med erfarne instruktører, spesialutstyr og diverse prosedyrer for å sikre at ingen blir truffet av noe vemmeligere enn simunition mens det pågår.

Link to comment
Share on other sites

Folk nevner uttrykket skarpladd. For meg ett militært utrrykk.. samme folk sier at våpen som er fysisk ladd/tomt skal behandles som ladd. Riktig det, men har man vært i militæret å plukka opp det uttrykket har man garantert sikta både befal og medsoldater midt i trynet med magasin i og bolten låst. Sier ikke at man skal sikte folk i trynet, ladd eller uladd, men vær nå ærlig her da. Høres ut som noen tar i våpenet sitt kun en gang i skuddåret og behandler det som nitroglyserin.

Er det stygt av meg å tørrklikke på storfe som går på jordet mitt? Er ikke det ganske fin trening da?

 

Er det virkelig ille at folk går med ladd våpen på ryggen i skogen, eller ikke viser hele jaktlaget at våpenet er tomt når man møtes?

Sikker våpenbehandling krever fornuft, men ikke mer enn at vanlige folk takler det ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...