Jump to content

Halvauto rifle som kan bygges om til taktisk stil


tmkarlsen

Recommended Posts

Jeg kommer aldri til å skjønne det argumentet, det blir for min del som å delta i skiløp med dårlig smurte treski, eller for å ta en nærmere analogi, delta i langholdskonkurranse med en børse som samler sånn ca 5cm på 100 meter........ja, men det spiller jo ingen rolle, for resultatet teller jo ikke

 

Skytternorge, og idrettsnorge LEVER AV det argumentet. Mener du Slemmo, for alvor at vi som ikke har vinnerambisjoner bare skal slutte med det vi driver med? Siden vi ikke kan hevde seg i toppen? alle kan faktisk ikke hevde seg i toppen.

Jeg skyter for å bli best mulig under mine forutsetninger. Å vinne noe der det faktisk ER noen som prøver å vinne har jeg ingen muligheter til, jeg ser for dårlig, jeg er for lat, jeg har familie, jeg jobber 100%, jeg har kun vanlig inntekt - jeg prioriterer rett og slett ikke å sette alt annet til side for bli BEST. Jeg setter ikke av nok tid til å bli best, og jeg kjøper heller ikke det aller mest ultimate utstyret til alt jeg driver med, knapt til noe. Skulle jeg konkurrere i DSSN ville du nok synes jeg stilte med noe dusteutstyr. Men det er gøy å holde på - og så kommer du og synes at vi som har det slik bare kan gi faen?

 

En observasjon forresten, i DFS, skulle noen stille med "underlegent" utstyr der, en Mauser eller en Krag, så ses det på som en positiv ting, at folk deltar - det er alltid positivt. Men i DSSN skal vi altså holde oss unna om vi ikke har tenkt å vinne?

 

Nei, jeg sa bare at jeg personlig ikke kan skjønne at noen synes det er morro. F.eks i dynamisk så kan man heller skyte pistol i to år mens man venter på karantenetiden, for så å kjøpe en AR15. Det vil gi et grunnlag som sannsyneligvis er bedre enn å skyte mini14 i to år.

Og hvor har jeg sagt at de uten vinnerambisjoner bare kan slutte med en gang? jeg snakker om at man ved relativt enkle grep kan forbedre potensialet ganske betraktelig i motsetning til de som på død og liv skal skyte med så uegnet utstyr som mulig bare fordi det er "morsomt". Men igjen, det er vel fordi resultatet er uvesentlig da.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 444
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

M67 treffer spikeren på hodet; jeg har ikke forutsetningene for å hevde meg, og velger derfor pragmatisk; Mini 14 kan jeg bruke til dynamisk, til feltskyting, og til jakt. Jeg har ervervet den til sistnevnte, men gleder meg til å konkurrere med den, og gjøre det best mulig - på mine premisser.

 

Hvilke våpen jeg velger å kjøpe er opp til meg (og ØKH, men nevermind...); ingen andre har noe de skulle ha sagt. Den dagen AR 15 blir lovlig til jakt i Norge, ja da skal jeg gladelig vurdere den. Den dagen jeg har nok stevnepoeng, kommer jeg nok også til å vurdere den. Hvilken av de to som kommer først, er derimot et spennende spørsmål.

 

Ellers må jeg si at om det er noe som gir meg lite lyst til å starte med Dynamisk, så er det drittpakkene som kommer fra AR-evangelistene, som ser ut til å mene at det ikke er vits i å stille opp i SAR og SAO med noe annet enn AR. Mitt våpenvalg er nettopp det - MITT.

 

Slapp bare rolig av, Slemmo, jeg kommer nok til å stille, om ikke annet, så for å terge deg :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom man synes dynamisk rifle er festligere enn dynamisk pistol, er det vel bedre for sporten og forbundet om vedkommende er med og skyter med rifle de to berømte årene, enn at han panger litt med pistol og går lei halvveis?

Og jeg vet selv at jeg ville følt meg som en masete igle om jeg skulle tigge meg til å låne børse på hver eneste trening i to år. Det er slett ikke rart at folk lar seg friste til å kjøpe en børse, ta en og annen skjære med den, og så ha det gøy med egen redskap.

Link to comment
Share on other sites

En observasjon forresten, i DFS, skulle noen stille med "underlegent" utstyr der, en Mauser eller en Krag, så ses det på som en positiv ting, at folk deltar - det er alltid positivt. Men i DSSN skal vi altså holde oss unna om vi ikke har tenkt å vinne?

Har motsatt opplevelse, hver gang jeg tropper opp med Mauser på DFS får jeg høre at det ikke er håp.. Bare å kjøpe Sauer med en gang.. Sier jeg har ikke har råd, men gnålet fortsetter. Hver gang. Ikke en trening uten.

 

Har ikke opplevd noe sånt i dynamisk. Går fint an å bruke en Mini til konkurranse, akkurat som alle andre jaktrifler. Men mitt poeng er at det ikke er vits i å feste en klump med metall som ikke har noen funksjon, og bare ser teit/kult ut (alt etter om du liker "tacticool" eller ikke). Det har iallefall ikke en funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man synes dynamisk rifle er festligere enn dynamisk pistol, er det vel bedre for sporten og forbundet om vedkommende er med og skyter med rifle de to berømte årene, enn at han panger litt med pistol og går lei halvveis?

 

Tja, jeg er ikke så skråsikker på det, men det blir jo en vurderingssak for hver enkelt hvorvidt man vil omgå karantenetiden ved å skyte med jaktvåpen og hvordan det evt. vil bli sett på blant andre rifleskyttere. Hvordan forbundet var og/eller er stilt til saken skal ikke jeg uttale meg noe om.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske det var mer blest om manuell divisjonene

Mitt inntrykk er at de som styrer, eliten, de gode, de med 70 000 matchpoeng, ser på manuell rifle omtrent som DFS-gubber (for å bruke godt innarbeidde myter) ser på jegerklassen, som noe vas.

"Vi kommer ikke til å lage et opplegg for det for TO personer", ferdig, gidder ikke - og da melder man seg liksom ikke på heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så politiet trenger altså ikke lover og forskrifter, de kan bare endre hva som står på søknaden, for den skriver man jo under på?

 

Hva med ikke lov å benytte våpen på søndager, ikke lov med rifle for folk som heter Jens, hagle kun lovlig å erverve for folk bosatt nord for Trondheim? Hvis det står på søknaden og man skriver under på det, da må det jo være sånn da. Eller hva Hassel?

 

Jerg registrer at saklig motargumentasjon ikke lenger er et alternativ... og det er jo synd. Det er forørig en del begrensininger i bruk av skytevåpen på søndager, uten at det er regulert i våpenloven.

Så lenge det lier et behovskriterie (som er relativt klart) til grunn for erverv, og loven skilelr mellom forskjellige typer behov tror jeg du finner all den hjemmel du trenger for å underskrive på at man ikke skal bruke våpnet til noe annet en det man søker på det som.

Jeg sliter med å skjønne denne argumentasjons rekken Lindskog, for den er mildt sagt litt fjollete. Og desuten er jeg litt oversaket over at du argumenter for en reglforståelse som bidrar til ytterligere instramminger i muligheten for erverv. Husk at en avtale gjelder begge veier....

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske det var mer blest om manuell divisjonene. Tror det kan kan gi godt grunnlag for å lære å skyte rifle til semi. Ser for meg at stageløsning blir viktigere med manuell.

 

Tiltredes, jeg liker manuell deriblant fordi det stiller litt mer krav til tankevirksomhet og planlegging. Desuten er det gøy!

Link to comment
Share on other sites

Kan noen her som er i karantenetiden si at det er problematisk å være med på rifletrening og matcher?

 

Manuell division er forøvrig steinkult, er 2 herrer fra gjøvik, begge observert i godt driv på flere matcher! :)

 

M67, du skyter manuel action rifle på samme stevner som halvauto, bare med 1 skudd per skive, så det går så fint så.

Link to comment
Share on other sites

Mange mener det er en fordel med litt tyngde i riflen (gir roligere siktebilde), så lenge balansen er god (ikke for frem- eller baktung). Selv foretrekker jeg lettere rifler pga dårlig fysikk. Fordelen med lett rifle er enklere manøvrering på korte hold, men tradeoff er mer urolig siktebilde på lange hold. Har ikke fasiten på hva som er best, må teste litt og finne ut hva som fungerer. :)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvordan et forholdsvis enkelt utgangspunkt for en tråd kan utvikle seg :lol:

 

Pr dags dato er det tillatt å benytte langvåpen ervervet til jakt i konkurranse, og omvendt så lenge våpenet faller inn under det som er tillatt benyttet til jakt. Hvem som helst her på tråden kan selv (om man vil) kontakte sitt lokale våpenkontor og forhøre seg om nettopp dette om man ønsker. Var i kontakt med mitt våpenkontor i 2014 nettopp for å få en avklaring på om jeg kunne nytte mine rifler som var søkt på og registrert til konkurranse til andre aktiviteter (jakt). Svaret jeg fikk er i min første setning i dette avsnittet. Konkurransevåpenet jeg i særdeleshet nevnte for våpenkontoret å bruke var min mini-14, som fungerer helt fint (og vel så det) til både rådyr, rev og storfugl så langt øyet kan se.

 

Til TS så er minien helt fin fin til å skyte DSSN med, og "JA" det er mye bedre å bruke eget og samme utstyr på hver konkurranse enn alltid å måtte be om å få låne. Teamer du opp minien med en kompensator, to fot, f.eks 2-7x33 (leupold/redfield/etc, om du ikke vil påkoste dyrere optikk) og en avtrekker jobb, så får du deg en helt brukbar børse til såvel jakt som DSSN. Du vinner nok ikke NM med en slik en, men er du lik mange av guttene og jentene i skytternorge så strekker aldri døgnet eller uken helt til for å få den nødvendige treningsmengden. I tillegg så streiker gjerne både lommebok og ektefelle.... :? Det kan også (men det vet nok TS allerede) nevnes at en AR satt opp som en fullbåren racer-konkurranserifle koster noen kroner (svært mange bytter jo ut så mange deler i en AR at man til slutt har nok til å sette sammen både tre og fire rifler), og da er der jo greit å ha litt ballast før en handler seg drømmepangen, om enn med en mini-14.

 

Det aller viktigste TS kan gjøre er ikke bare å delta på treninger og konkurranser, men også å bli en del av dem som faktisk gjør det mulig for de heldige å kunne hevde seg i toppen. Det å bistå som banemannskap ved stevner i form av å være riggecrew, RO og sjef over kaffetrakter og vaffeljern. Noen vinner stevnet mens andre vinner festen :mrgreen:

 

Når det gjelder utsagnet hvorvidt man vil omgå karantenetiden ved å skyte med jaktvåpen og hvordan det evt. vil bli sett på blant andre rifleskyttere, så kan jeg på ingen måte forstå at andre skyttere skal ha noen årsak til å argumentere mot noe slikt da karantenetiden gjelder erverv og ikke bruk. På DSSN sin nettside under "nedlasting" kan man selv lese disse "rundskrivene" fra styret i DSSN til klubbene vedrørende karantenetid og erverv.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har diskutert det aspektet?

hvorvidt man vil omgå karantenetiden ved å skyte med jaktvåpen og hvordan det evt. vil bli sett på blant andre rifleskyttere,

 

DSSN's karantene tid er vel ikke direkte relevnat opp mot love/rundskriv og forståelse av dette?

Link to comment
Share on other sites

Avtaler reguleres val av avtaleloven og jeg tviler på at det ikke er gyldig juridisk praksis

Har du noe som helst faglig grunnlag for den antagelsen? Ikke at jeg er jurist, men når et slikt prinsipp ville åpne for helt absurde utslag så sier min sunne fornuft at det ikke kan stemme. En slik praksis ville i praksis gitt forvaltningen lovgivende rett, de kunne jo ha hektet på hva som helst. De kunne

 

Da trening ikke er ervvevsgrunnlag lenger, og dermed ikke kommer i konflikt med hverken lov eller underskrevet tekst

Hvorfor ikke? Mener du det er greit med aktiviteter som en ikke kan søke på? Mens at det å bruke et eksisterende våpen fremfor å søke på et eget ikke er lov? Hæh? det gir jo ingen mening.

 

var en praksis hvor man undergraver våpengarderoben ved å kjøpe seg ekstra jakt under påskudd av konkuranse

Jeg synes du gjentatte ganger prøvd å hentyde at selv "ærlig flerbruk", altså hvor en faktisk primært bruker våpenet til oppgitt aktivitet, også kommer i konflikt med loven. Så hvorfor ikke ta det som utgangspunkt? Det er et veldig avklarende tilfelle, altså flerbruk uten noen form for bedrag. Er også det et brudd på lov, forskrift eller avtale?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg i sin tid begynnte med praktisk som det da het var det i hovedsak fordi jeg ville skyte rifle. jeg ser på meg selv først og fremst som rifle skytter, men synest all skyting er gøy. Jeg hadde en 9 mm som jeg brukte i felt, og trengte da ikke å ha eget våpen til praktisk.... økonomien var skrapt da jeg kunne søke på Rifle og derfor utsatte jeg dette. når jeg endelig hadde orden på økonomien igjen og skulle søke var de nye reglene akkurat kommet... så da var det bare å stille seg bakerst i køen.... siden jeg bor på Vestlandet og ikke har hatt muligheten å reise land og strand rundt å samle poeng er det fortsatt ikke blitt rifleskyting. Nå er det heldigvis flere stevner her og mulighet for nok stevne poeng. ... men jeg får ikke stilt på Rifle stevner fordi klubben ikke har utlånsrifle og jeg kjenner ingen som kan være med meg å låne vekk et våpen til meg på stevne... jeg nekter å kjøpe en mini14 til jakt siden jeg har jaktvåpen som dekker mine behov og vel så det. og manuell som jeg kunne stilt med noen av jaktvåpene mine har jeg ikke sett klasse for her. jaja.. får nok bruke mye tid på pistol siden jeg ikke får lov til det jeg virkelig begynnte for, så kansje en gang har jeg oppnådd de urimelige kravene for å få drive idrett...

Link to comment
Share on other sites

Har du noe som helst faglig grunnlag for den antagelsen? Ikke at jeg er jurist, men når et slikt prinsipp ville åpne for helt absurde utslag så sier min sunne fornuft at det ikke kan stemme. En slik praksis ville i praksis gitt forvaltningen lovgivende rett, de kunne jo ha hektet på hva som helst. De kunne

konstruert problemstilling. Det er tekst på skjemaet, den underskriver du på. Det er en rettsig gjeldende avtale. Og det er mulig å finne begrunnelse for den i lovgivingen.

 

Hvorfor ikke? Mener du det er greit med aktiviteter som en ikke kan søke på? Mens at det å bruke et eksisterende våpen fremfor å søke på et eget ikke er lov? Hæh? det gir jo ingen mening.

Aktivter man ikke kan søke på, er per definisjon ikke regulert av våpenloven i forbindelse med erverv. Tidliger var trening ervervsgrunnlag, men det er det ikke lenger. dermed er altså det seperate bruksområdet bakt inn i alle behovskriterier. Det er greit å trene med både jakt og konkuransevåpen, med andre ord, for det kommer ikke i konflikt med behovsgrunlaget. Forøvrig ser det ut som du fritolker også hva jeg skriver like frimodig som du forholder deg til lovtekst. (og blander inn det uheldige begrepet "menig" som i "fornuft". Det enesete jeg hevder, og har hevdet til det kjedsommelige er at man bør få påført de bruksområdene man tenker å bruke et våpen til på søknaden. er det så vannskelig?

Jeg synes du gjentatte ganger prøvd å hentyde at selv "ærlig flerbruk", altså hvor en faktisk primært bruker våpenet til oppgitt aktivitet, også kommer i konflikt med loven. Så hvorfor ikke ta det som utgangspunkt? Det er et veldig avklarende tilfelle, altså flerbruk uten noen form for bedrag. Er også det et brudd på lov, forskrift eller avtale?

 

Se svar ovenfor. Har man ikke søkt om eller etterregistrert våpent til flerbruk, så ja - da bryter man lov, forskrift og avtale. (i allefall den siste) Nei det er ikke fornuftig, men det er det man gjør for teori og praksis ikke alltid henger i hop. Men om man som sagt faktisk tar seg bryet om å varsle at man tenker å bruke jakbørse a til konkuranse (altså ikke trening) og Konkuranse hagle B til jakt, så er alt inneforn lovens bokstav.

 

Men dette er flisespikkeri og kverrulering. Det jeg prøvde å løfte frem var en mulig ( imen øyne sannsynlig og logisk) sammenheng mellom den praksis om at man utvider "jaktvåpengarderoben" ved å erveve seg konkuransevåpen til at konkuransevåpen blir definert inn i jaktvåpengarderoben fra myndigheten og at man deremd får begrenset ervevsmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

konstruert problemstilling

Nei, overhodet ikke. I følge deg har jo politiet gjort nettopp dette, de har tilført en begrensing som ikke er hjemlet i noen lov. Hva hindrer de i å sette flere begrensinger uten hjemmel? Og hva sier du da?

Når det gjelder bevisføring av denne tolkningen så venter jeg i spenning...

 

 

Nei det er ikke fornuftig, men det er det man gjør for teori og praksis ikke alltid henger i hop.

Du hevder hele tiden at loven ikke trenger å gi mening, der er jeg uenig. En lov har som regel en klar hensikt, de finnes bl.a. i forarbeidene. Om ordlyden klart strider mot intensjonene så vinner nok teksten, men du argumenterer i hovedsak fra det som ikke står og tolker deg frem til en veldig merksnodig konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

F.eks i dynamisk så kan man heller skyte pistol i to år mens man venter på karantenetiden, for så å kjøpe en AR15. Det vil gi et grunnlag som sannsyneligvis er bedre enn å skyte mini14 i to år.

Og hvor har jeg sagt at de uten vinnerambisjoner bare kan slutte med en gang? jeg snakker om at man ved relativt enkle grep kan forbedre potensialet ganske betraktelig i motsetning til de som på død og liv skal skyte med så uegnet utstyr som mulig bare fordi det er "morsomt".

 

Skjønner ikkje helt logikken her. Om målet er å skyte praktisk rifle, hva mer har man igjen for å skyte pistol i 2 år istedenfor å bruke ei underlegen rifle som mini 14? Blir litt som å si man har mer igjen av å kjøre motorsykkel i 2 år å bruke en mountain bike om målet er å sykle landeveisritt fordi en mountain bike er underlegen racersykkler. Men nå skyter ikkje eg praktisk (enda) så har egentlig ikkje peiling.

Link to comment
Share on other sites

Ble nevnt av Slemmo noen ledd tilbake.

 

Ja, men jeg snakkker kun om "dynamisk" praksis, ikke ift til lovverk. Jeg sier bare at det ikke er sikkert det oppfattes som udelt positivt i miljøet at man omgår karantenetiden ved å skyte med en annen halvautorifle enn det som er ervervet for å skyte dynamisk rifle. Derfor anbefaler jeg å skyte pistol i to år, for så å søke på en AR. Jeg skyter selv pistol.....ikke fordi jeg synes det er så jævlig morro, men for å fylle på med matcherfaring, det er jo ikke kjempemange riflestevner i Norge, spesielt ikke om vinteren.

 

 

Slapp bare rolig av, Slemmo, jeg kommer nok til å stille, om ikke annet, så for å terge deg :mrgreen:

 

Ikke no stress, jeg har nok viktigere ting å fokusere på enn å følge med på hva alle driver med. Når du nærmer deg topp 10 så skal jeg begynne å holde litt utkikk.

Når det er sagt så var det flere av oss som stod og så på en manualskytter på tuneflua og syntes det var temmelig kult fordi fyren skøyt jo bra. Så at det er noen utbredt holdning blant "toppskyttere" at manual action er teit vil jeg ikke si. Selv om det selvsagt er SAO som er det eneste saligjørende :mrgreen:

 

Skjønner ikkje helt logikken her. Om målet er å skyte praktisk rifle, hva mer har man igjen for å skyte pistol i 2 år istedenfor å bruke ei underlegen rifle som mini 14? Blir litt som å si man har mer igjen av å kjøre motorsykkel i 2 år å bruke en mountain bike om målet er å sykle landeveisritt fordi en mountain bike er underlegen racersykkler. Men nå skyter ikkje eg praktisk (enda) så har egentlig ikkje peiling.

 

Skyte pistolstevner gir deg samme trening i stageløsning, hurtighet og mye annet som du trenger når du begynner med rifleskyting, og antakelig mindre frustrasjon enn å skyte riflestevner med mini14. Så er det jo steder i landet det ikke arrangeres nok riflestevner til å få nok stevnepoeng også. Så tenker folk at jaja, da får jeg ikke begynt med rifleskyting. Men saken er altså at pistolskyting er veldig bra trening for rifle.

Link to comment
Share on other sites

Nei, overhodet ikke. I følge deg har jo politiet gjort nettopp dette, de har tilført en begrensing som ikke er hjemlet i noen lov.

Nå er det mitt inntrykk at du er langt mer opptat av å være uenig en å faktiisk se etter hva som er fakta i saken. Et av faktaene er at man underskriver på at man ikke skal bruke et våpen til annet en det er søkt om. Hjemmel for dette, selv om den ikke er spesifik ligger i lov og forskrift. Ervev er altså behovsprøvd, og man har derfor valgt å presiserfe dete på søknadsskejemaeet. Skal jeg tippe, ligger det blant annet jakt med håndvåpen problematikk bak innførselen av den teksten. MDet forkommer meg underlig å velge en forståelse basert på at polti ogg myndigheter bare "finner på ting". - Jo jeg har også trodd det er n gang for 15-20 år siden, men med tettere arbeid opp mot lov og lovverekt så ser det uttil at det er slik undertegnede og andre hevder At innstrramminger kommer som REAKJSONER på AKSJONER.

Du hevder hele tiden at loven ikke trenger å gi mening, der er jeg uenig. En lov har som regel en klar hensikt, de finnes bl.a. i forarbeidene.

Selvsagt har loven båpe en intesnjoin og en mening. F.eks hevet en distrikt på Island nettopp en 400 gammel lov som tilot innbyggere å drepe Baskerer uten rettslig forfølgelse. Men som eksemplet indikerer så er det ike gitt at det som var intensjone lenger passer like godt til dagens bilde og dekker nye problemstillinger. Herunder i vår sak kanksje spesielt Jaktvåpengarderoben. Loven har en intensjjon og en hensikt, men den kan bli rar og underlig når tidene endrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier bare at det ikke er sikkert det oppfattes som udelt positivt i miljøet at man omgår karantenetiden ved å skyte med en annen halvautorifle enn det som er ervervet for å skyte dynamisk rifle.

 

Slik jeg har forstått intensjonen med forbundets rundskriv vedrørende karantene tiden da denne kom, så omhandler den kun erverv av rifle via forbunds tilknytningen og ikke eventuell bruk av våpen deltakeren selv måtte inneha utover dette. Om det var slik at karantene tiden skulle sette en begrensing hvor man måtte oppnå noen krav for å få lov til å stille på stevner i dynamisk rifle, så burde vel dette også ha framkommet i klartekst?

 

Hvis man skal være rigid, så burde det vært en avklaring på hva som er ok, og hva som ikke er det:

 

# Karantene tid 2 år, ingen rifleskyting.

# Karantene tid 2 år, ok å skyte med det som måtte forefalle seg.

# Karantene tid 2 år, skyte rifle ok men kun ved å låne rifle som er innvilget til dynamisk.

Man bør også lage retningslinjer for hvordan det er for dem som ikke faller inn under karantene tiden.

 

Hva vedgår hvordan ting oppfattes i miljøet, så finnes der to miljøtyper, de inkluderende og de ekskluderende. Så kan hver enkelt selv fundere på hvilket miljø som er mest positiv og imøtekommende for nye skyttere.

 

Syntes jeg at mini-14 eller andre halvauto jaktrifler er optimalt for dynamisk rifle? Nei på ingen måte, men det er jaggu ikke SAR eller Steyr heller selv om folk bruker dette også. Når man har deltatt på NM i rifle etc, så er det heller ikke innlysende at at det å inneha AR er ensbetydende med at man blir god.

Link to comment
Share on other sites

Dette opplever jeg som litt oppkonstruert, og relativt irellevant desverre.

DSSN har altså ingeting med lov og forskrifter å gjøre... men det er satt et internt krav i forbundet for hva som må til for at man kan godkjennes som dynamisk rifleskytter og dermed fullføre lovens krav for ervev. Nødvendig aktivitet kan skaffes med pistol eller rifle skyting med lånt våpen, som passer til de klasser som det skal konkureres i. Ingen andre restriksjoner fra forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Ervev er altså behovsprøvd, og man har derfor valgt å presiserfe dete på søknadsskejemaeet

Der er vi ikke uenige, det er behov som kvalifiserer til erverv. Men at dette begrenser lovlig bruksområde ser jeg bare ikke. Det eneste som støtter denne tolkningen er "avtalen" man inngår, og jeg venter fremdeles på noen bevisføring for at slike klausuler kan innføres uten hjemmel eller evt hvor det hjemles.

 

innstrramminger kommer som REAKJSONER på AKSJONER.

Det er vel her vi er mest uenige. Du hevder at alt er vår egen feil, at forvaltningen aldri kan være urimelige eller ta seg friheter de ikke har (klar) hjemmel for. Og gjør de det er løsningen å inngå kompromiss fremfor å ta en fight på det punktet. Jeg klarer ikke å være enig i det synet. Det er ikke alltid vår skyld, noen ganger er forvaltningen urimelige og tar seg friheter som de ikke burde. Og i slike tilfeller kan ikke løsningen automatisk være samarbeid og kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Dette opplever jeg som litt oppkonstruert, og relativt irellevant desverre.

Meget mulig det Hassel, men det er jo også din fulle rett å mene. Undertegnede er vel informert om forskjellen mellom DSSN og lover/forskrifter og fikk sin første børse til praktisk rifle da ”hodeboksen” fortsatt var der.

 

Så langt som det er kjent ut mot medlemsmassen, eksisterer der ingen interne krav fra forbundet utover bestått kurs i dynamisk skyting for å godkjennes som dynamisk rifleskytter. Er man godkjent i pistol så er man automatisk godkjent i rifle. Hvis du kjenner til andre retningslinjer, så skal jeg beklage min uvitenhet. Der står ikke forklart noe som helst sted i informasjonsskrivene at aktiviteten med rifle skal inntreffe med lånt våpen for dem med karantene tid. Hvis du kan framskaffe dette, så hadde jeg satt pris på det for både min egen del og for andre som eventuelt måtte undre seg over dette.

 

Hvis det er så at det du skriver er riktig, og det jeg skriver er feil, så er presisering av hva som er tillatt (mine #) dessverre ikke irrelevant. Er det jeg skriver riktig, så er der ingen behov for presisering fra forbundet utover det som finnes allerede.

Link to comment
Share on other sites

Et spm. til Hassel.

 

Mener du at jeg ikke kan bruke min 200STR, erhvervet til DFSs-skyting, til skyting i DSSN? Jeg tolker deg dithen at du gjør det, Imidlertid er det bekreftet både fra lokalt våpenkontor, og fra POD, muntlig, at dette er "helt greit/ ingen problem". Det samme gjelder også jakt. Jeg kan fritt bruke Saueren til jakt, og jeg kan bruke rifler erhvervet til jakt, til konkurranse. Iht. POD. Jeg må tilstå, at jeg har mer tro på det som sies av Politet, av folk i Politiet som har dette som arbeidsområde, enn jeg har på din personlige, personlig motiverte holdning til hvordan det bør være (for andre ;) )

 

Hvordan du kan kan mene at man ikke kan bruke en Ruger erhvervet til jakt, til DSSN skyting, eller at det skal være en uting å bruke den, er over min fatteevne, såfremt du ikke har personlige interesser av å regelverket er 100% ekskluderende, slik at du kan produsere et behov for flere våpen?

Det må da være i alles interesse at folk bruker våpnene sine, og faktisk deltar på trening og stevner. Det øker aktiviteten, og det bidrar til miljø og sikkerhet, ved å inkludere folk i fellesskap og systemer.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Fy! Det er IKKE tillatt å diskutere noens motiver eller eventuell egeninteresse, det er å gå på person. Selv om de kommer med helt absurde tolkninger som tilfeldigvis er i egen interesse. Det er heller ikke lov til å "oute" folk mtp antall våpen, selv ikke om de selv har sagt dette på åpent forum før.

 

Dette til informasjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er man godkjent i pistol så er man automatisk godkjent i rifle. Hvis du kjenner til andre retningslinjer, så skal jeg beklage min uvitenhet.

Ikke etter at forbundet innførte et aktivitetskrav for å bli goskjent som praktisk riflskytter, som tilsier at man på to år må skaffe seg 12 stevnepoeng, deriblant delatgelse på 2 level 3 stevner. om jeg ikke husker helt feil. Det er altså ingen karantene, men en et aktivtetskrav.

 

...og der var vi tilbake til utgangspunktet; lovlig ervervede rifler kan brukes i DSSN, forutsatt at de forøvrig passer i en av de eksisterende grenene.

Mnnnjei... det er det ikke noen rimelig grunn til å anta sånn rent uten en god del spesifiseringer. DSSN's bestemmelser har absolutt ingenting med hva som er "lov eller forskrifts" basert. men...

Mener du at jeg ikke kan bruke min 200STR, erhvervet til DFSs-skyting, til skyting i DSSN? Jeg tolker deg dithen at du gjør det, Imidlertid er det bekreftet både fra lokalt våpenkontor, og fra POD, muntlig, at dette er "helt greit/ ingen problem".

Den er ervevet til konkuranse, så konkuranse bruk burde være uproblematisk, også opp i mot lovens bokstav. Presedensen ligger blant annet hos erverv av håndvåpen til konkuranse. hvor det er spesifisert at våpen ervevet til en gren i et forbund kan nyttes i en annen gren i et annet forbund.

 

Problemet er mer når man endrer paragraf i forhold til bruksområde for ervev som ved bruk av konkuransevåpen til jakt. Det er den veien som spesifikt er et problem ikke så mye den andre vegen, med mindre det blir et pålaegg av politet basert på den andre tolningen. Men etter innføringen av våpengarderoben så blir det å omgå den begresningnen som ligger der, når man ervever konkuransevåpen til jakt. En enkel løsning (og reaksjon) vil da å gjenonmføre som forvaltningspraksis at konkuransevåpen som kan nyttes til jakt blir innregnet i jakvåpnegarderobens maksimum på 6 skytevåpen.

Hvordan du kan kan mene at man ikke kan bruke en Ruger erhvervet til jakt, til DSSN skyting, eller at det skal være en uting å bruke den, er over min fatteevne,

Svært enkelt - det er ikke rom for det i lovteksten. Og deremed blir det en uting. At det er praktisk og hensiktsmessig er en annnen sak. Men det er som forklart fler ganger, en såre enkel problemstilling å fikse.

 

Det må da være i alles interesse at folk bruker våpnene sine, og faktisk deltar på trening og stevner. Det øker aktiviteten, og det bidrar til miljø og sikkerhet, ved å inkludere folk i fellesskap og systemer.

Det er jeg helt personlig, 100% enig med deg og de fleste andre i. Men det er fronuft og logikk, ikke lovtekst. og misbruk av lovtekst (uansett hvor teit den er) fører sjeldent til noe godt...

 

Det er vel her vi er mest uenige. Du hevder at alt er vår egen feil, at forvaltningen aldri kan være urimelige eller ta seg friheter de ikke har (klar) hjemmel for. Og gjør de det er løsningen å inngå kompromiss fremfor å ta en fight på det punktet. Jeg klarer ikke å være enig i det synet. Det er ikke alltid vår skyld, noen ganger er forvaltningen urimelige og tar seg friheter som de ikke burde. Og i slike tilfeller kan ikke løsningen automatisk være samarbeid og kompromiss.

Jepp her er vi veldig uenige. ikke misnt ser det ut til at vi er uenige i hva jeg mener og skriver...

Medn nei, jeg tror ikke innstramminger i byråkratie dukker opp av seg selv. De kommer som reaksjoner på reele eller innbilte problemmer. Jeg frykter at det er en rett snor tilbake til bruk av konkuransevåpen utover jaktvåpengarderobens 6 våpen ti jakt, og de innraporterte hendelsene hvor konkuransevåpen blir forsøkt innlemmet i jakvåpengarderobens maks antall. Hvor du har det fra at man ikke skal ta en fighht på en slik praksis er for meg et lite mysterium.

Der er vi ikke uenige, det er behov som kvalifiserer til erverv. Men at dette begrenser lovlig bruksområde ser jeg bare ikke. Det eneste som støtter denne tolkningen er "avtalen" man inngår, og jeg venter fremdeles på noen bevisføring for at slike klausuler kan innføres uten hjemmel eller evt hvor det hjemles.

Tja... i følge teksten er det hjemlet i våpenloven fra 1961 med senere endringer. Ellers er behovs "områdene" beskrevet næremre i ulike paragrafer når det angår jakt, skyting, selvforsvar osv.

Link to comment
Share on other sites

Og så må du ikke drive å spørre dem som faktisk bestemmer i stedet for hobbyjuristene på Kammeret. Hvor er moroa i det?

Det samme gjelder også jakt. Jeg kan fritt bruke Saueren til jakt, og jeg kan bruke rifler erhvervet til jakt, til konkurranse. Iht. POD. Jeg må tilstå, at jeg har mer tro på det som sies av Politet, av folk i Politiet som har dette som arbeidsområde, enn jeg har på din personlige, personlig motiverte holdning til hvordan det bør være (for andre )
Det er ikke alltid vår skyld, noen ganger er forvaltningen urimelige og tar seg friheter som de ikke burde.

 

Om man skulle se etter mulig årsaker til at andre tolker regelverkete andereledes....

Link to comment
Share on other sites

Er man godkjent i pistol så er man automatisk godkjent i rifle. Hvis du kjenner til andre retningslinjer, så skal jeg beklage min uvitenhet.

Ikke etter at forbundet innførte et aktivitetskrav for å bli goskjent som praktisk riflskytter, som tilsier at man på to år må skaffe seg 12 stevnepoeng, deriblant delatgelse på 2 level 3 stevner. om jeg ikke husker helt feil. Det er altså ingen karantene, men en et aktivtetskrav.

 

Har skrevet noen linjer du selv kan finne på forbundssiden, og mer til, ved å logge på om du ønsker

 

Nærmere om den spesielle karantenetid ved erverv av rifle: (...) Det kreves fra dette tidspunkt 24 måneders medlemskap i NFPS før karantenetiden er ute. Medlemmet må i tillegg overholde de aktivitetskrav som foreligger. (...) Det presiseres at kravet til aktivitet kan tilfredsstilles ved konkurranser innen både rifle og pistol.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg faktisk ikke helt hva vi er uenige i... Men tror det er semantikk og og ikke fakta. For bunnlinja er at det er rivende likgyldig for DSSN hvordan du skaffer deg deltagelse og aktivitet. Etter to år med oppfylt krtav er du godkjent rifleskytter

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg DSSN-medlem, men hvordan i all verden du kan tolke det avsnittet slik er for meg et mysterium.

 

Man kan, slik jeg leser det, oppnå den nødvendige aktivitet for å få anbefaling til ervervstillatelsen ved å delta i konkurranser for/med rifle.

 

Hvorvidt det skal skje med lånte eller eide våpen står det intet om i det refererte avsnitt.

 

Så, om jeg blir medlem kan jeg skyte med min allerede eide halvautomatiske jaktrifle i to år, og da vil klubben skrive lapp til onkel i meldingspermen om at jeg får lov til å kjøpe noe fra konkurranselisten.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg DSSN-medlem, men..

Ja, hva er det du venter på? :D

 

Godkjenningskurset gjennomføres med pistol, og gjelder for alle IPSC-grener (det er med andre ord ikke eget kurs for rifle). Det går fint å delta med våpen ervervet til annen skyting, eller lånte våpen for den del. I begynnelsen er nok uansett skytteren den største faktoren på resultatene, men etterhvert som man har skutt en del vil man kanskje ønske seg noe som er mer egnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror redselen for noen blir at de kan droppe jakt og konkurranselista dersom halvautorifler til jakt kan brukes i DSSN, vice versa kunne dagens konkurranse snadder brukes til jakt med noen små regelendringer, og da er risken for stor mot et totalforbud på halvautoer med ar på jakt. Tenker bare fritt uten forpliktelser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg DSSN-medlem, men hvordan i all verden du kan tolke det avsnittet slik er for meg et mysterium.

 

Det gjør han fordi (?) han her velger å sidestille det å kunne kjøpe dynamisk rifle med det å være godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Semantikk ja... Man må være godkjent "riflskytter" for å erverve halvauto konkuranse rifle (Uansett fra hvilken liste) til DSSN bruk. Dvs at man må ta pistol kurset og delta på stevner osv. Men der er ikke slik at man må være godkjent "rifleskytter" for kunne skyte riflestevner. Her holder faktisk kurs og medlemskap lenge. Er vi enige da?

Link to comment
Share on other sites

For å skyte dynamisk må man ta godkjenningskurset, dersom man består er man godkjent dynamisk skytter.

 

I tillegg har forbundet en karantenetid på to år for kjøp av rifle, som skrives ned dersom man fyller aktivitetskravet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...