Jump to content

.308 ladninger for korte piper


moviken

Recommended Posts

Her om dagen kikket jeg litt på Ultimate Reloader, temaet var .308 i 16 toms pipe. Da ble det nevnt i forbi farten at det lå endel gode ladedata på  ei internettside til et metalsilouette forbund, fra den tida pistoler lik xp 100 ol var veldig populære. Ladninger for .308 i relativt korte pistolpiper. Er det noen her som har en ide om hva man skal trykke inn på edb maskina for å få tilgang til disse dataene? @Torf?

Link to comment
Share on other sites

De gamle unlimited metallsiluettpistolene skyter bedre enn noen som ikke har prøvd dem, nekter å tro.

Årsaken tror jeg er mangelen på feil rekylopptak som spesielt lette rifler er belemret med.  

 

Søk "XP100 308win loads" på google. Man kan også søke feks "XP100 6.5IHMSA loads" som faktisk er en 98% identisk patron som 6,5x47Lapua/6,5CM, med den lille forskjellen at 6,5IHMSA er 25 år eldre. Egentlig kan man søke opp, eller sjekke i gamle ladebøker med data for silhouett, for alle patroner for korte kasser. Jeg tror ikke det finnes en eneste "moderne" riflepatron for korte kasser som ikke har en forgjenger i metallsiluetten. Patronene har bare litt andre navn noen ganger.

Med overnevnte søk for 308 får man bla opp denne tråden:

 

https://forum.nosler.com/threads/remington-xp-100-chambered-in-308-winchester-the-dirty-thirty.43313/

 

image.png.3fb8910d62bea24702a6a421378b5e2a.png

 

 

En kompis hadde en slik Wichita i 308win. Han solgte den og den nye eieren ble europamester med den.

Jeg skjøt noen runder, a 40 skudd, med den med fulle 308-ladninger. Man trengte ikke skyte mer den dagen når når man var ferdig med en runde..

 

image.png.b6dabc11f4d4ba55720af0497a3df761.png

 

Min så omtrent ut som denne XP100 med Petersen tommelhullskjefte. Jeg hadde piper i 6,5x46 (på kraghylser) og 7mmBR.

Beste flaksegruppa jeg hadde med denne var 5 skudd 7mmBR innenfor 5cm på 200m med skur og korn som på bildet.

Dette er helt klart et av de største tabbesalgene jeg noengang har gjort.

 

Odd Handguns - — GunBroker.com Member Forums 

Edited by Torf
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (14 timer siden):

Synd CFE223 ikke er å oppdrive for tiden. Fikk over 900 m/s med 150 TTSX uten å tøye grenser, dog i 50 cm pipe. 

Har bare en slant igjen i boksen. 

Ja, jeg har brukt 49-49,5 grain, så 1,5-2 grain mindre enn det Hodgdon oppgir som maks. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (6 timer siden):

Finnes det alternativer her? N550?

CFE223 kommer vel aldri i salg i Europa igjen? 

 

N550/sp 11 er et godt alternativ for 150 grs og tyngre. For lettere kuler som 130 ttsx har jeg fått gode resultater med N135. 45 grs gir faktisk 860 ms i min 43 cm korte pipe, som ikke er spesielt rask. CFE223 er et tullekrutt sånn som superformance, umulig å få stabile leveranser og nå spøker det for Vectan krutt også. Mulig de ikke gidder å levere småpakinger lengere sa jaktdespoten.

Jobber for tida med å få en brukbar blyfri ladning i .308, stusser over amerikanske maks ladninger, enkelte av dem er umulige å få plass til i mine hylser. Skal gi beskjed hvis jeg får til noe.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

CFE223 i 308w, og tildels Superformance i noen patroner, virker å gi 50-100m/s ekstra kontra «vanlige» krutt. 

Ser fra andre tråder at flere klarer 900m/s+ med 150gr kule fra 42cm løp. 

Det er jo såpass mye at det er fordelaktig til jakt hvor man trenger/ønsker fart
Jeg vet ikke om man hadde klart veldig mye mer, i en 300wm med like langt løp.

Noen av «kruttgurene» her inne som kan forklare «magien bak» dette? 

 

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten kommer av trykket i patronen, har du høyere hastighet enn normalt har du  høyere trykk. Krutt som er kraftig progressivt har trykktoppen senere slik at makstrykket blir noe lavere for en gitt ladningsvekt, men det er begrenset hvor mye en kan oppnå. Det finnes ikke noen snarveier. For disse tilfellene vil simuleringsverktøy som GT kunne gi en pekepinn på hvilke trykk som er i patronen. Men får du 100 m/s høyere hastighet enn med andre egnede krutt er det grunn til å sette seg ned og tenke. Over 50 gr krutt i en 308 hylse tar stor plass, hylsen har krutt til langt opp i halsen og det blir mye komprimert når du setter kulen ned. Det kan gi ujevn tenning av kruttet og ujevne trykk. Kulekrutt tilsettes mye nitratestere og får derfor noe høyere energiinnhold, men sammen med andre tilsetninger for å regulere brennhastighet fører det til at kruttet ikke er så stabilt som ekstrudert krutt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ulike løp gir ulike hastigheter. 50gr er 50gr - at 50gr CFW WTF skal gi mer fart enn 50gr av et annet krutt (eks. N19 eller N550) under samme trykk henger ikke på greip. Arbeid er trykk x volumendring uansett.

Jeg har ikke sammenlignet ulike krutt i 308, men 50gr N550 (med 150gr kule) pleier å gi god fart. Da er det litt komprimert.

 

Per-S skrev (2 timer siden):

Det kan gi ujevn tenning av kruttet og ujevne trykk

Min erfaring er egentlig motsatt. Men det kan være tilfeldig. Det er bare basert på noen få tusen skudd. Graden av komprimering har kanskje også betydning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (3 timer siden):

 Over 50 gr krutt i en 308 hylse tar stor plass, hylsen har krutt til langt opp i halsen og det blir mye komprimert når du setter kulen ned.

Mulig jeg har et trangt kammer, men dette erimage.jpeg.c7544ef29c770d6a9b84cf916ad9f4d6.jpeg 49.5 grs norma 200 i ei vanlig Norma hylse som ikke er sizet. Norma 200 bare fordi det er finkornet .

Så 48.8 med tubal 7000 som har samme brennhastighet som N 550. 50 grs renner over

 

image.jpeg.c075418b6345afc77a3612109b832ae8.jpeg

Edited by moviken
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

at 50gr CFW WTF skal gi mer fart enn 50gr av et annet krutt (eks. N19 eller N550) under samme trykk henger ikke på greip. Arbeid er trykk x volumendring uansett.


Men den gjør nå det ser det ut til. 
I hvert fall i utallige tråder her inne, og i andre fora..
De fleste virker å få 50m/s ekstra. 
Sunnmøringen snakker om 20-30m/s ekstra i 8x57 (mot n550).

Er det kun raske piper ute å går, eller en kombinasjon av kulevekt og brennehastighet?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er "vant til" å få just i overkant av 900m/s, 910-915 på en god dag, med 50gr N550 og 155gr ScenarL.  Det er med 60cm pipe. Får du virkelig 950-960m/s med CFE223?
Det er forresten tusenvis av skudd, så jeg vet at det er ei ladning som fungerer. Vet de det de som har fått 900m/s ut av et 42cm løp? 
En annen ting, CFE er vel kulekrutt - jeg har lest et sted at man ikke bør komprimere kulekrutt, men 50gr må man vel komprimere?

 

N540 er også et krutt man kan få gode hastigheter med, det samme med 203B og N11 - men ikke helt i N550-nivå. Jeg må tilstå at CFE ikke er et krutt jeg anser som "eksisterer i praksis". Da måtte det gå an å kjøpe når som helst, og gjerne 10kg om gangen.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (20 minutter siden):

Får du virkelig 950-960m/s med CFE223?


Nei jeg har aldri ladet med CFE223 selv. Registrer bare hva andre melder om på denne tråden, og i de andre tråden som er innom dette kruttet. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 minutter siden):

Jeg er "vant til" å få just i overkant av 900m/s, 910-915 på en god dag, med 50gr N550 og 155gr ScenarL.  Det er med 60cm pipe.

Det er vel sånn ca 50m/s under av hva de andre her får med cef223. 
 

5-serien til Vit gir vel også mer fart enn 1-serien. Er det pga det er dobbeltbasekrutt?

Jeg har null greie på dette, så derfor jeg spør. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at dersom faktisk fikk 950m/s (og det ville jo fort bli 1000m/s i ei 70cm pipe, eller 900 med helt andre kuler), så ville det faktisk gjøre hele kaliberet til noe annet, og vi ville hørt mer om det enn sporadiske påstander på Kammeret.

 

Ospa skrev (9 minutter siden):

5-serien til Vit gir vel også mer fart enn 1-serien. Er det pga det er dobbeltbasekrutt?

Ja, det er mer energi per gram. Det gir også en varmere kruttgass (energien...) som har større volum, men brenner løp fortere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at dersom faktisk fikk 950m/s (og det ville jo fort bli 1000m/s i ei 70cm pipe, eller 900 med helt andre kuler), så ville det faktisk gjøre hele kaliberet til noe annet, og vi ville hørt mer om det enn sporadiske påstander på Kammeret.


 

Ja jeg tenkte også litt sånn. 
Dette er 30-06 nivå og vel så det, med mye mindre hylsevolum. Derfor jeg spør litt om dette kruttet. 
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke eksperimentert mye med CFE, og bruker det bare til jaktladninger i Kimberen siden jeg vel ikke har mer enn en halvkilo igjen. Men som sagt, 860m/s for 150 TTSX med 45 cm løp og 49,5 grs krutt i Norma hylser. Ikke komprimert og kunne greit fått 51 grs i. 

IMG_0132.png

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

Graden av komprimering har kanskje også betydning.

Det er nok det som er tilfellet. Kulekrutt flyter som vann i hylsen sammenlignet med ekstrudert krutt. Da kan det bli så mye komprimert at de varme partiklene fra tennhetten ikke kommer inn mellom kruttkornene. Jeg liker ikke kulekrutt, det brenner urent, men jeg har testet Ac 8700. I 340 Wby fikk jeg ladd med 102 gr. Da var det halvparten av hylsene som utvidet seg så mye sideveis at de ikke gikk inn i kammeret. Ikke overtrykk og ikke presisjon og ujevn ladning.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 time siden):

860m/s for 150 TTSX med 45 cm løp og 49,5 grs krutt i Norma hylser. Ikke komprimert og kunne greit fått 51 grs i. 

Jeg ser 880m/s ligger i Shooter for jaktladningen min med TTSXBT, det er med N550 og 60cm pipe. Det er 48.5gr N550. 50gr er uproblematisk, men jeg fikk bedre presisjon med 48.5.

145gr i 7WSM får "bare" 945m/s så det er forbausende liten forskjell på 308 og denne. (mulig jeg kunne jaget 145 opp i mer fart, men presisjon...)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (19 minutter siden):

 

 

@moviken hva får du med 150gr TTSX i wsm’en din? 
 

Jeg kan tyne til 1030 ms med nettopp spfrm, men av hensyn til kula synes jeg det er greit med 960-970 ms. Mrp har jeg aldri prøvd på full pupp med 150 grs ttsx. Testa både spfrm og mrp på full pupp med 130 grs ttsx da skilte det ca 10 ms ca 1080 ms med mrp og 1090 med spfrm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 minutter siden):

Jeg ser 880m/s ligger i Shooter for jaktladningen min med TTSXBT, det er med N550 og 60cm pipe. Det er 48.5gr N550. 50gr er uproblematisk, men jeg fikk bedre presisjon med 48.5.

145gr i 7WSM får "bare" 945m/s så det er forbausende liten forskjell på 308 og denne. (mulig jeg kunne jaget 145 opp i mer fart, men presisjon...)

 

K


Om @Elgjaeger sitt løp var 60cm som ditt, og ikke 45cm, hadde han vel fort vært rundt 950m/s med ladninga som er 1.5gr under maks. 
Det er veldig raskt.


Som sagt jeg har null peiling på krutt, og tror ikke på magi, men er det teoretisk mulig å gjøre noe med trykkurven? 
 

Sikkert dumme spørsmål men;
Ettersom kula reiser gjennom løpet så synker trykket fra maks.

Sentbrennende krutt holder trykket høyere over lengre tid enn rasktbrennde, mens kula reiser gjennom løpet?

Sentbrennende krutt tar opp mer volum i hylsa pga større kruttkorn/mindre overflate? 
Kan man lage sentbrennende krutt med høy energi som har stor overflate/små kruttkorn og holder trykket høyt over lengre tid? 
 

Når jeg ser på N-550 vs cef223 så ser det ut til at;

- maks ladning med 550 er komprimert ved rundt 48gr

- maks ladning med cef223 ikke er komprimert ved 51 gr

- cef223 er litt mer sentbrennende enn 550

Er det noe i dette, eller er sannheten kun hardere ladninger med cef223, eller tilfeldigheter med raskere løp? 
@Per-S

 

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (36 minutter siden):

Jeg kan tyne til 1030 ms med nettopp spfrm, men av hensyn til kula synes jeg det er greit med 960-970 ms. Mrp har jeg aldri prøvd på full pupp med 150 grs ttsx. Testa både spfrm og mrp på full pupp med 130 grs ttsx da skilte det ca 10 ms ca 1080 ms med mrp og 1090 med spfrm.

Hvor langt løp har du? 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Ulike løp gir ulike hastigheter. 50gr er 50gr - at 50gr CFW WTF skal gi mer fart enn 50gr av et annet krutt (eks. N19 eller N550) under samme trykk henger ikke på greip. Arbeid er trykk x volumendring uansett.

Jeg har ikke sammenlignet ulike krutt i 308, men 50gr N550 (med 150gr kule) pleier å gi god fart. Da er det litt komprimert.

 

Min erfaring er egentlig motsatt. Men det kan være tilfeldig. Det er bare basert på noen få tusen skudd. Graden av komprimering har kanskje også betydning.

 

K

Nå finner jeg ikke 308-boka mi, men i min standard Finnlight gir 50.5 grain CFE223 bak 150gr nosler e-tip 905ms. Jeg husker ikke eksakt hva jeg klarte med N550, men det var ikke over 850ms, og jeg lurer på om jeg ga meg et sted mellom 47 og 48 grain. Mulig 50.5 grain n550 hadde gitt samme fart?

 

950-60ms høres mye ut. Om jeg husker riktig så var CFE223 billetten til å nærme seg 900ms med 150grain kobberkule i .308 med rundt 50cm pipe. Jeg kan ikke huske at noen meldte om 950ms?

 

Men nå er det jo ikke så veldig interessant ettersom kruttet er umulig å få tak i. Om jeg begynner med elgjakt igjen skal jeg prøve med n550. Jeg vil være fornøyd med 850ms.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 minutter siden):


Ettersom kula reiser gjennom løpet så synker trykket fra maks.

Først stiger det til maks, det tar lenger tid med langsomt krutt - derfor langsomt/ raskt...

Ospa skrev (2 minutter siden):

Sentbrennende krutt holder trykket høyere over lengre tid enn rasktbrennde, mens kula reiser gjennom løpet?

Det brenner senere, derfor holder det oppe trykket lenger.

 

Ospa skrev (2 minutter siden):

Sentbrennende krutt tar opp mer volum i hylsa pga større kruttkorn/mindre overflate? 

Nei, ikke som en generell regel. Noen få riflekrutt er rørkrutt, og har litt lavere tetthet, men de fleste er staver. Siden de er litt uregelmessige pakker de ikke perfekt, og man kan komprimere dem nokså mye bare med å vibrere, eller helle langsomt.

Kulekrutt er nesten perfekte kuler, og vil som oftest ha litt høyere pakningstetthet umiddelbart, siden alt faller på plass så lett. Derfor har CFH høyere pakningstetthet enn f.eks. N550, ca 1kg/l mot ca 950g/l

Tettheten til "selve kruttet" er så godt som lik, uansett type. Ca 1.6kg/l

 

Ospa skrev (2 minutter siden):


Kan man lage sentbrennende krutt med høy energi som har stor overflate/små kruttkorn og holder trykket høyt over lengre tid? 

Generelt er krutt rasktbrennende FORDI det har stor overflate, og motsatt. Rørkruttene kan holde en jevnere trykkurve fordi overflaten varierer mindre gjennom forbrenningsforløpet. 

 

Ospa skrev (2 minutter siden):

Når jeg ser på N-550 vs cef223 så ser det ut til at;

- maks ladning med 550 er komprimert ved rundt 48gr

Det er uproblematisk å lade 50gr N550 bak 155gr-kulene.

 

Ospa skrev (2 minutter siden):

- maks ladning med cef223 ikke er komprimert ved 51 gr

- cef223 er litt mer sentbrennende enn 550

Dersom det du sier stemmer, noe jeg ikke vet, (men det er sannsynlig) så forklarer det at man får litt mer hastighet. 20m/s per grain kan være en tommelfingerregel. Og man får 1-11.5gr mer oppi hylsa.
Med N19 kan en lure i mer enn med N550 (siden det er langsommere), og få litt mer hastighet - men det er litt plundrete. Og man får en hinsides munningsflamme. Hvordan er den med CFE?

 

Ospa skrev (2 minutter siden):

Er det noe i dette, eller er sannheten kun hardere ladninger med cef223, eller tilfeldigheter med raskere løp? 
@Per-S

Jeg tror vi ser en blanding. Ingen har fortalt om 950m/s med langt løp, og mange av hastighetene er "hearsay", uten verifikasjon av trykk. Vihtavuori har verifiserte ladedata iht CIP med tilsvarende hastigheter., Og de samme hastighetene som vi ser i praksis.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (24 minutter siden):

950-60ms høres mye ut. Om jeg husker riktig så var CFE223 billetten til å nærme seg 900ms med 150grain kobberkule i .308 med rundt 50cm pipe. Jeg kan ikke huske at noen meldte om 950ms?


Dette var med 60cm pipe.. eller teoretisk fart med 60cm pipe basert på @Elgjaeger sin fart med 45cm pipe..

 

Som @M67 sier så har ikke noen nevnt fart med cef223 og lengre piper

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (15 minutter siden):

Skulle tro vi snakka om to forskjellige kalibre, i din patron går det fint å sette kule over 50 grs, min renner over

Se video, jeg begynte nesten å lure selv...

K

 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt CFE223 i 8x57is i en del år..og der har jeg MV 850m/s med 160 grs TTSX i 43 cm løp.. hverken 203B eller N540..N550 gir de samme hastighetene.. 

 

Bruker CFE223 kun til jakt ladninger i 8x57.. men testet litt hastighet i mitt 50 cm Hardy carbon løp i 308w med 155 grs ELD M.. med N150 så fikk jeg MV 835m/s med N550 så fikk jeg MV 860m/s og med CFE223 så fikk jeg i overkant av 900m/s.. dette løpet er ikke spesielt hurtig.. men presisjonen var god med alle tre kruttene..  

 

CFE223 er blitt å regne som "hønsetenner" .. jeg fikk heldigvis beskjed av importøren den gangen de var på markedet at kranen kom til å bli stengt.. og fikk handlet inn 10 kg i tillegg til de boksene jeg hadde fra før..og har vel 9,5 kg igjen ennå siden kruttet kun blir brukt til jakt.. så jeg slipper heldigvis å stresse..

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (10 timer siden):

Norma-hylse, skutt fra en relativt ny Tikka, målte jeg senest på fredag til 56,74 grains H2O med en nøyaktighet på 0,04 grains. 51 mm lengde på hylsa.

Spørs om noe av problemet mitt ligger her, hvis det i det hele tatt er et problem da. 

Edited by moviken
Link to comment
Share on other sites

Alt krutt brenner i utgangspunktet like raskt, 10-15 cm/s under de trykkforhold som er i et våpen. Brennhastigheten er proporsjonal med trykket, (nesten). Krutt brenner lagvis fra overflaten og mengden gass som produseres er alltid proporsjonal med arealet av overflaten, (nesten). Et kulekrutt brenner på overflaten og ettersom arealet av en kuleoverflate minsker svært raskt når diameter reduseres vil gassproduksjonen for et kulekrutt avta svært raskt. Da kalles kruttet degressivt. For et ekstrudert krutt er det nesten alltid et hull i midten av kruttkornet slik at det i praksis ser ut som en rørbit. Utvendig overflate blir da mindre når kruttet brenner og innvendig overflate blir større slik at overflaten som brenner er omtrent lik helt til kruttet er brent opp. Da har kruttet en nøytral forbrenningskurve. Tidligere ble bladballistitt brukt i 6,5 Krag Norge, der brenner kruttet like fort fra begge sider og arealet som brenner er nesten konstant, det brenner litt på endeflatene også. Slikt bladkrutt er nesten nøytralt i brennkurve. For artillerikrutt der dimensjonene tillater det lages det flere hull i kruttkornet, 5, 7 eller 21 hull. Da øker arealet som brenner etter hvert som alle hullene i kruttkornet blir større. Da kalles kruttet progressivt, det betyr at det produserer mer gass etter hvert som det brenner. I et våpen ønsker vi at kruttet starter å brenne litt langsomt til kulen er kommet i gang for så å produsere mer og mer gass etter som kulen får fart utover i løpet. Derfor prøver alle produsenter å lage krutt som er så progressive som mulig. I utgangspunktet er derfor ekstrudert rørkrutt det som er lettest å få en god trykkurve med fordi det i utgangspunktet har en nøytral forbrenningskurve. Men for å fåslikt krutt progressivt impregnerer produsenten kruttets overflate med stoffer som reduserer forbrenningshastigheten slik at kruttet brenner senere på overflaten enn inne i kruttkornet. Da øker gassproduksjjonen etter som kruttet brenner. Dette kalles kjemisk progressivt i motsetning til et flerkanalkrutt som kalles mekanisk progressivt. Tilsetning av slike stoffer i overflaten tilfører stoffer som ikke tilfører energi, og som ofte gir økt mengde sot. Et kulekrutt må tilsettes svrt mye mer av slike stoffer for å bli progressivt og soter ofte mer, og kruttgassene inneholder mye uønskede stoffer.

Kjemisk progressive krutt blir impregnert i et bad med stoffer som skal redusere forbrenningshastigheten. Da trekker disse stoffene inn i kruttkornet, men de er ikke låst fast noe sted i kruttkornet og over tid vil de vandre innover i kruttkornet og endre forbrenningshastigheten for kruttet, raskere på overflaten og langsommere inne i kornet. Selvfølgelig er det slik at jo mer av disse stoffene som tilsettes jo større er mulighetene for at stoffene skal vandre innover i kruttkornet. Derfor vil kulekrutt ha større tendens for endringer i brennhastighet over tid. Oppbevaring ved høy temperatur øker vandringen av disse stoffene, så kjølig oppbevaring er viktig. Ti til 15 grader er ideelt. 

Som jeg skrev i starten brenner alt krutt omtrent like raskt. Det er som bjørkeved, en stor kubbe bruker lang tid på å brenne opp, men kløver vi den til småved brenner den opp på et øyeblikk. For å beregne brennhastighet for krutt ser en alltid på den minste dimensjonen mellom to overflater. Det er denne avstanden som avgjør når og hvor i løpet kruttet er brent opp. 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (21 timer siden):

Bruker CFE223 kun til jakt ladninger i 8x57.. men testet litt hastighet i mitt 50 cm Hardy carbon løp i 308w med 155 grs ELD M.. med N150 så fikk jeg MV 835m/s med N550 så fikk jeg MV 860m/s og med CFE223 så fikk jeg i overkant av 900m/s.. dette løpet er ikke spesielt hurtig.. men presisjonen var god med alle tre kruttene..  

 

Det er vel i tråd med hva de fleste som har ladet med dette kruttet skriver. 

 

Ser det rapporteres på ymse forumer, om liknende resultat med Superformance-krutt i noen patroner.

Særlig med 30-06 og tunge kuler. 

208gr A-max ut av noenogfemti cm lange løp i godt over 800m/s.. det nærmer seg 300-magnum hastigheter, men med 10gr mindre krutt. 

Jeg tar det med ei stor klype, da det typisk er fra snipershide, LRH etc.

Er det noen her som har testet/ladet tunge kuler med dette kruttet? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (10 timer siden):

208gr A-max ut av noenogfemti cm lange løp i godt over 800m/s.. det nærmer seg 300-magnum hastigheter, men med 10gr mindre krutt.

Da bruker man 15-20 % mindre energi for å få samme hastighet. Julenissen har nok vært snill det året.

Simuleringene i GT er sikkert ikke 100% rette, når trykket blir veldig høyt kan avviket bli merkbart. Men at de hastighetene som rapporteres skyldes at trykket er (for) høyt tror jeg på. Jeg mistenker at noen av disse superkruttene er mindre temperaturfølsomme og at man derfor har mindre sikkerhetsmarginer for å ta høyde for skyting i varmt vær. Da kan man lade hardere. Uansett er det slik at får man høyere hastighet har man også høyere trykk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (13 timer siden):

 

 

Er det noen her som har testet/ladet tunge kuler med dette kruttet? 

 

 

Har ikke testet med tunge kuler erfaringen min er med 150 grains ttsx. Det var også en ladning som skulle gi bra hastighet. Barnslig som jeg er måtte jeg se 1000ms på magnetospeeden så lagde jeg jaktpatroner av resten. Inntrykket av superformance er at det er litt kilent, skal lite til før hylsa sitter bom fast i kammeret hvis du kommer over maks og maks kommer fort. Det gir nok litt mer fart enn mrp ved samme ladevekt men ikke mer enn mrp gir over n 165. Har foresten prøvd det med 150 ttsx i 30-06 også 925ms med 62 grs. 

Edited by moviken
Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med i denne tråden fra starten, og her virker det som troen på "magiske krutt" fortsatt lever. Altså, man skal med en stor mengde CFE223 (enig i at 51 grs i en liten .308 Win-hylse er mye, uansett krutt-type) oppnå .30-06-hastighet i en (sterkt) nedkortet .308-pipe OG samtidig operere innenfor akseptabelt trykk? Simuleringer er simuleringer, men trykket er jo langt over standarden for denne patronen. Jeg betviler ikke at CFE-kruttet kan ha noe bedre egenskaper mht. trykkoppbygging og gassvolum enn sammenlignbare Norma- og Vihtavuori-krutt, men uansett hvor snill julenissen kan være er det noe som ikke går helt opp her.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det var det der med replacement for displacement... 

 

K

«There is no substitute for cubic inches» som murikanerene sier….

 

Men, som sagt har jeg kjørt 49-49,5 grs magisk krutt. Har ikke sett noen vanlige trykktegn (ja, har vært borti de fleste i andre våpen) men har ikke målt trykkring med micrometer siden langt under fabrikantens maksladning. Får se litt nøyere på dette, ladingen gir også veldig bra samlinger….

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...