Jump to content

Om du bare kunne ha en eneste jaktrifle...?


tgjersoe

Recommended Posts

Har vært pistolskytter i mange år, men har nå meldt meg på jegerprøvekurs ettersom jeg snart begynner å føle meg voksen (37 år og to barn...) nok til å skyte på noe annet enn papp og stål...

 

Men, budsjettet er veldig(!!!) stramt, og jeg tenker meg foreløpig 1 stk rifle og 1 stk hagle som bør dekke mine behov til alt man kan jakte på i Norge. Hagle har jeg på hånda hos en kompis, men rifle, der er jeg mer usikker.

 

Ser for meg en rifle som skal kunne brukes til alt fra toppjakt til storvilt, med KJØPEAMMO.

 

Føler vel kanskje at jeg får mest for penga med en lett ombygd M-98 i 30-06, hva mener dere andre?

 

Som sagt, dette skal ikke være en eksotisk langholdsrigg, men ei traust og kjedelig jaktrifle som ikke detter fra hverandre, virker hver gang, har akseptabel presisjon opp til 200 meter og hvor ammo er lett tilgjengelig i og med at jeg nok neppe kommer til å lade selv på en god stund.

 

Og ta gjerne med tips om kikkert også, der er jeg enda mer blank...

 

Samla sum for hele riggen er max 4 laken...

 

Takker på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

For meg er dette en uaktuell problemstilling. Det finnes intet kaliber som dekker alle bruksområder.

 

Men løsningen er: Kjøp et systemvåpen i f.eks 6,5x55, også bygger du på med flere kalibre ettersom du finner ut at den øverste linja i innlegget mitt faktisk er 100% korrekt :wink:. Da klarer du deg med èn kikkert, du sparer masse plass i våpenskapet, og du har kun ett avtrekk og èn sikringsløsning å bli vant til.

 

Min anbefalning: Sauer 202, fordi det er enkelt å få tak i piper til en vettug pris.

 

Men for å svare på det du faktisk spør om (selv om du bare gjør det dyrere for deg selv ved å kjøpe en billigrifle, men det gikk ikke opp for meg heller før det var for sent :wink:.) For den prisen du skisserer, kommer du ikke unna brukte M98'er, ferdig ombygd, med en eller annen jallakikkert på. Minimumskravet mitt til optikk er Leupold VX-I. Den er ikke bra, men den holder til jakt i dagslys og sola i ryggen. Samlet kostnad til komplett rigg på 4 laken er urealistisk lite, men du kan ha flaks og komme over en brukt Brno 601eller Mauser M96/98 med et eller annet drittsikte på som kan fungere en stund, eller faktisk ganske lenge, også :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å foreskrive følgende innkjøpsrekkefølge for jaktvåpen:

 

1: Ei rifle i 6.5x55, .308 Win eller .30-06 (likegyldig hvilket av kaliberne, smak & behag avgjør) eller ei hagle i kaliber 12/76

2: Ei hagle i kaliber 12/76 eller ei rifle i 6.5x55, .308 Win eller .30-06 (likegyldig hvilket av kaliberne, smak & behag avgjør)

3: Ei rifle i .22LR

4, 5, 6, 7,...: I henhold til egne oppfatninger om behov og smak

 

Med det budsjettet du skisserer, er det vanskelig å komme utenom bruktmarkedet: Ombygd M98, brukt Rem700 eller en gammel banemauser (M59, M67) som du mekker på sjøl. Da er det ikke du som bestemmer kaliberet, det avgjøres av hvilken børse du finner til en OK pris. Av skittbillig optikk har jeg OK erfaring med Nikko Stirling i fast 4x, av de hårfint dyrere er jeg rimelig fornøyd med min Bushnell Elite 3200 som jeg kjøpte på nyttårssalg hos J&F for et år siden. Men disse har jeg bare brukt på salongen, så ta det med ei klype salt.

Link to comment
Share on other sites

Den gode Sako .30-06 er en mann med en viss porsjon intellekt, det er ingen dum fremgangsmåte han skisserer. Den rimeligste inngangsporten er en dønn ferdig "rigg" av billgmerke, en brukt Rem 710 (grøsse) eller en gammel Rem 700 ADL, en M98 eller Husqvarna 1640, en Brno eller CZ.

 

Hagle har jeg ikke noe særlig forhold til, så jeg kjøpte ei til 7.000,- kroner, ferdig tilpasset. Her vasser man i brukbare hagler i bruktmarkedet fra en tusenlapp og oppover. Også slipper man diskusjonen om hvilken kikkert som er best :mrgreen:.

 

Flyttet forøvrig tråden til korrekt kategori :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt, og jeg trenger jo ikke ha bare en rifle (har forøvrig en BRNO 452 .22lr allerede), om jeg kan få to komplette for 4-5 laken så er jo det heeeelt greit for meg... :lol:

 

Men, håpet mitt er at jeg skal få plass i statsbudsjettet til mer senere, da kan jeg heller la den første rifla bli litt mer spesialisert til postjakt på storvilt for eksempel (ihvertfall om det blir ei litt tung ei...).

 

Om jeg har forstått riktig gjelder det en oppfatning at det er så lite forskjell på ´06 og .308 win at det nærmest blir hipp som happ. Eneste er at man kan få litt mer effekt med de tyngste kulene (180grs) i 30-06, stemmer ikke det? Egentlig har jeg aller mest lyst på en bøylerifle i 45-70 (og jeg vet at da må jeg nok lade selv...)

men det ser ut til at den ikke er noe særlig utover 100m på grunn av veldig krum kulebane, så det får kanskje heller bli rifle nummer 3 eller noe sånt, til kløvvilt i tett skog skulle den vel være veldig bra...

 

Uansett, ikke foreslå systemrifler til 20 lapper (ikke enda...), det er ikke det jeg trenger råd om nå...

Link to comment
Share on other sites

 

Uansett, ikke foreslå systemrifler til 20 lapper (ikke enda...), det er ikke det jeg trenger råd om nå...

 

Fullstendig inneforstått med det, men vent en tre-fire år, så kan du fortelle meg hva som står i skapet :wink:.

 

Forskjellen mellom .308 og .30-06 er ca. 70 m/s med 180 grs kule. Altså omtrent samme kulebane med 180 grs kuler i .30-06 som med 165 grs kuler i .308. For å bruke runde størrelser. 180 grs kule i .30-06 har forøvrig tilnærmet samme utgangshastighet som 140 grs kuler i 6,5x55, med betydelig større anslagsenergi, men ofte noe lavere BC, dersom det er noe du tar med i betraktning.

 

Som tidligere nevnt: Du skal ha flaks for å finne en rigg du gidder å ta med deg på jakt til bare 4 lapper. 5-6 så begynner du nok å nærme deg. Men, som sagt, det går an å være heldig!

Link to comment
Share on other sites

 

Uansett, ikke foreslå systemrifler til 20 lapper (ikke enda...), det er ikke det jeg trenger råd om nå...

 

Fullstendig inneforstått med det, men vent en tre-fire år, så kan du fortelle meg hva som står i skapet :wink:.

Da blir sannsynligvis et mer aktuelt spørsmål hvor det skapet står, for det er slett ikke sikkert jeg beholder samme sivile status om jeg gjør slike innkjøp... :wink:

 

Den hagla jeg har "på hånda", husker ikke merket men det er ei o/u 12/76 som lå på ca 7000 ny, jeg skulle få den ganske billig, et par tusen har blitt nevnt.

 

Ser ut som det er ganske virkårlig da, om det blir en kort eller lang 7.62, blir vel ikke det som avgjør da, har hørt rykter om at det er generelt litt bedre presisjon på den korte, vet ikke om det er en "Urban Legend" eller ikke... Den som lever får se, først må jeg bestå prøven!

 

Igjen, takker for svar, er mye kunnskap her inne og flott at dere er villige til å dele den!

Link to comment
Share on other sites

.308 har rykte for til dels meget god presisjon, og også å ha jevne treffbilder ved bytte mellom forskjellige kuler. .30-06 har vel et rykte for å gi litt mer så som så med presisjon, men det kan meget godt skyldes at dette kaliberet ofte er å finne i til dels gamle og ubrukelige rifler (ja, det er meningen å erte M98-fantastene litt), som en god del av de gamle HV-mauserne jo ofte er/var. Noen er meget gode, noen er ubrukelige.

Link to comment
Share on other sites

Da blir sannsynligvis et mer aktuelt spørsmål hvor det skapet står, for det er slett ikke sikkert jeg beholder samme sivile status om jeg gjør slike innkjøp... :wink:

 

Touché :oops:. Jeg turde heller ikke kjøpe så dyre våpen mens jeg hadde en *kremt* annen sivilstand. Fornuftig prioritert :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra der inne, var faktisk der inne og tittet i forrige uke og satt og tittet mens du postet...

Ser en Rem 710 i 30-06 med Bushnell 3-9x40 til 2990,- og det virker som en relativt grei pris. Vet Bushnell ikke ligger på nivå med f.eks Zeiss men det var dette med prisen også da...

 

Mye spennende på bruktlistene der, mye mer enn de fleste andre jeg titter på (Winge, Landrø m.fl.).

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å skyte med en Rem 710, men det er en grunn til at den er så billig. Den bærer preg av grov maskinering, stokken er sånn passe, og løpet går ikke an å skifte. Altså må børsa kastes når pipa er utskutt. Da er en M98 et bedre valg i mine øyne. Den Bushnell'en får du for en slikk og ingenting, uansett :wink:. Men billig? 2.990,- brukt for en børse som koster 3.990,- ny...

Link to comment
Share on other sites

Det går fint an å skyte med en Rem 710, men det er en grunn til at den er så billig. Den bærer preg av grov maskinering, stokken er sånn passe, og løpet går ikke an å skifte. Altså må børsa kastes når pipa er utskutt. Da er en M98 et bedre valg i mine øyne. Den Bushnell'en får du for en slikk og ingenting, uansett :wink:. Men billig? 2.990,- brukt for en børse som koster 3.990,- ny...

 

 

tgjersoe sier jo at han skal ha en billig børse, såvidt jeg forstår av innlegget er at prisen er viktigst.

 

Har ingen erfaring med Rem 710. Men vi har ett par eldre herremenner på elglaget som bruker gamle mausere, begge har vel gjort minimalt med disse børsene sine. Men likevel dreper de elgen :!:

 

Løpsskifte er vel irrelevant om en skyter kun 2-300 skudd i året. Skyter en stort mer er vel interessen stor nok til å ville legge mer penger i muskedunderet (men det finner en vel ut etter noen sesonger i skogen).

 

Jeg vil nå si at om alternativene er: 1. å spare i 4 år for å få råd til en Sauer, Sako el. 2. Kjøpe ei billig børse for å komme seg til skogs.

Så er det helt klart at jeg ville valgt alternativ 2

 

 

Men macchiato har selvsagt ett poeng når det gjelder prisen på akkurat denne Rem 710, 1000 kroner avslag på ei brukt børse er lite. Regner med det burde gå an å finne ei børse til rundt 3500-4000 (som selges til halv pris, dvs ny-pris på 7000-8000 for noen år siden). En 10 år gammel, pent brukt, Tikka kanskje?

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Da snakker vi billig, ja :wink:. Det er vel det billigste som er å få, og det er slett ikke uten grunn, men det går fint an å bruke. Jeg har en kompis som "bare" har en sånn. Samme pakke. Han er ikke fornøyd, men han bruker den allikvel. Jeg vil heller ikke anbefale en Rem 710, men billigere børse tror jeg ikke du får.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at noen er i samme båt som meg...

Prisene på brukte våpen ligger gjerne noe lavere i Sverige enn her hjemme- det er i alle fall mitt inntrykk.

Prøv "begagnade vapen" på jaktia.se Mye brukte Carl Gustaf og Husquarna men også en del andre fabrikat.(rifle på svensk heter forresten studsare)

Foruten den vanlige kjøpetillatelsen trenger du en innførselstillatelse(mener det var det som var navnet) Hør på politikammeret ditt så er du sikker. Tror selger må ha en eksporttillatelse også. Jeg måtte ta en tur ekstra da jeg kjøpte rifle i Sverige fordijeg ikke hadde sjekket dette godt nok. Litt mer styr altså og kanskje ikke så mye å spare på såvidt rimelige våpen som vi snakker om. Men det kan jo være verdt å ta en titt...

Link to comment
Share on other sites

Eg trur eg heller ville hya satsa pengene på ein billig Mauser enten med eller uten jaktstokk ( det spørs kor mykje du vil legge i siktet )

Du får ei tung, lite spennende, klumpete børse med grei nok presisjon, men den funker i alle forhold..

 

Kjører du på ein Leupold, Meopta, Nikon kikkert f.eks, så får du ein grei kikkert på den også, uten å betale skjorta av deg...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, takk skal du ha Ole.

Den hagla jeg har "på hånda" har 76 mm kammer, det er derfor denne størrelsen er aktuell.

 

Ser vel ut til at det kan bli en m98 eller en gammel banemauser, kommer an på hva som er av tilbud når jeg står der med "lappen" i hånda...

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg ville gått for ei brukt børse fra butikk - J&f ser jeg har flere børser under 4000, arms-ammo.no har også flere ok alternativ. Grunnen til at jeg vil anbefale butikkjøp er at det gir deg en bedre trygghet om det skulle være noe med børsa. En kan også sette krav om ferdig pakke (pris) når en kjøper. D.v.s. at en slipper å bedde og rette opp ting og tang etter at en har kjøpt børsa. Må en gå til børsemaker selv med ei børse etter kjøp, kommer totalen fort opp i prisen på en ny tikka. Denne fella er det mange som har gått i (inklusiv meg selv).

 

Mauser er nevnt, og er et godt alternativ i mine øyne OM den har: jaktstokk, beddet, jaktavtrekk, baser påmontert og justert, sikring tilpasset kikkertmontering, hevarm omsmidd for kikkertmontering, løp i ok stand uten rust.

 

Svært mange private som skal selge sine gamle børser er helt på tur når det gjelder den faktiske verdien på våpenet. Men det hender det dukker opp noen bra kjøp inn i mellom om en vet hva en skal se etter.

 

Jeg ville valgt 6,5 (beste allrounder) eller kanskje 308 alt etter hva som var tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

En kjapp sjekk hos J&F viser følgende aktuelle våpen under 4000.- , alle med kikkertmontasje:

Rem 700 ADL, 30-06 , 3500.-

CZ ZKK 600, 30-06, 3500.-

BRNO 601, 308 Win, 3500.-

Rem 700 Synth, ADL? , 30-06, 3000.-

Howa 1500, 308 Win, 3500.-

 

Hvis standaren på disse er ok, ville jeg valgt de tusen ganger før en gammel HV M98.

Spesiellt de to fra BRNO / CZ ville jeg sett nøye på da dette er meget gode våpen med knallsterk låskasse og vanligvis gode løp.

Integrerte montasjespor for kikkertsikte i låskassen er definitivt et pluss.

 

Remington er heller intet dårlig valg som rifle nr 1, selv om ADL har lukket magasinbunn.

De har vanligvis god presisjon, og selv om sikringen ikke låser sluttstykket, lever titusenvis jegere verden rundt med denne løsningen.

Standpunket er basert på mange års bruk av slike rifler.

 

Howa har jeg ingen personlig erfaring med, men de får god tilbakemelding både på funksjonalitet og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer masse bra info her, flott og tusen takk skal dere ha!

 

Hva med kikkert da? Har absolutt null erfaring der, har en billig Hakko på salongen med helt vanlig tynt trådkors men har jo oppdaget at det finnes MANGE forskjellige retikler med forskjellige bruksområder.

Pris er jo essensielt her også, hva i all verden skal man velge som et allround sikte? Driftssikkerhet må nesten bli det viktigste, er ikke poeng med det klareste bildet i verden om det ikke holder "zero" men vandrer litt eller ting løsner...

Har hørt (lest) litt for mye negativt om Jahtijakt siktene til at jeg tør satse på dem selv om de er veldig billige...

Link to comment
Share on other sites

. .30-06 har vel et rykte for å gi litt mer så som så med presisjon, men det kan meget godt skyldes at dette kaliberet ofte er å finne i til dels gamle og ubrukelige rifler (ja, det er meningen å erte M98-fantastene litt), som en god del av de gamle HV-mauserne jo ofte er/var. Noen er meget gode, noen er ubrukelige.

Militære M98-kasser kan nok aldri gi ekstrempresisjon (bl.a. pga. tommelutsparingen), men jeg har til gode å se en M98 der feil med LÅSKASSA fører til at presisjonen blir ubrukelig til normale jaktformål. Hvis derimot løpet er utskutt eller rustskadd, er det ingen ting å samle på.

Ei ny (eller pent brukt) billigrifle vil nok likevel være beste valget, hvis 5.000 bols er grensa. Hvis du derimot er villig til å bla opp 3 lapper til, er en Lakelander i 6,5 et ypperlig valg (og norsk!). De lappene kan du spare på å kjøpe en Star O/U brukt, disse haglene er uslitelige!

Link to comment
Share on other sites

Hva med kikkert da?

Driftssikkerhet må nesten bli det viktigste, er ikke poeng med det klareste bildet i verden om det ikke holder "zero" men vandrer litt eller ting løsner...

Dette var verre!

Jeg regner Leupold som det billigste med noenlunde kvalitet. Meopta koster mer, og videre opp får en det en betaler for!

I absolutt laveste prisklasse har jeg god erfaring med Fontaine - et 2-7x32 var i alle fall stabilt (men optikken var skral!). Også Bushnell går stort sett dit en peker.

Link to comment
Share on other sites

tja - en vurdering som du kan gjøre kikkertmessig er jo å velge en kikkert med fast forstørrelse, du får bedre optikk for pengene samt mindre leamikk som potensiellt kan falle fra hverandre. Meopta har ett par fine i 4x32 og 6X42 som også leveres med "stigeretikkel".

 

Har brukt 4X32Meo ut til 6oo meter med 308 og "holdover" i forhold til retikkelet- ikke optimalt eller fancy men funker som fy, prisen på den nå tror jeg ligger rett under 3000...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må igjen si at eg støtter Sako 30-06 sine vurderinger i forhold til anskaffelse av rifle.

Er også enig med seawolf i forhold til å kjøpe brukt i forhold til en gammal HV mævser M98f1 i 30-06.

 

Hvis en ikke har en M98f1 som går godt, er eg skeptisk til å sette igang noe ombyggingsprosjekter på slike børser. Har selv erfaring med slike prosjekter og de kan bli temmelig kostbare i forhold til hva som var tenkt.

Holder på med en ombygging av en M59f1 som "suger" en del kronasje. er fremdeles ikke ferdig med dette prosjektet, før eg er helt fornøyd.

 

Ville heller sett på brukt markedet på etter en remington 700 BDL, SPS (liker ikke ADL, da den er er vel "simpel"), Winchester 70, Savage, Tikka :D , eller Howa.

Det finnes en del gode pakketilbud på nye rifler som Remington, Savage og Howa.

Er du heldig og har litt ekstra $$$ kan du se etter en Sauer eller Sako.

 

Hvis jeg bare skulle hatt en jaktrifle, hadde det nok blitt en Sauer 202 i 6,5x55, med mulig ekstraløp i 9,3x62.

 

Kan anbefale Sauer 202 på det sterkeste, da dette er en skikkelig grombørse :D:D .

Sako 75 og 85 er også flotte børser på lik linje med Sauer 202, men mangler løps bytte muligheten.

Hvis ikke løpsbytte muligheter er viktig for deg er det "samme" om du kjøper deg en Sauer eller Sako.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Vet ikke helt om jeg forstår alle innlegg i denne tråden. Hvis jeg skulle ha bare ei av de riflene jeg har i dag,ville det vel stått mellom Weatherby Euromark,en i .270 Wby mag,og min Remington 673 med Lothar Walter pipe i .350 Rem mag. Muligens hadde jeg valgt .350,en. Dette utifra hva jeg jakter mest.

 

Håper vi aldri blir stillt overfor slike valg!! :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg bare kunne ha EN jaktrifle så ville jeg aldri kjøpt noe til 4-5000.

Jeg ville valgt den rifla jeg ville ha og betalt det det kostet eller gitt pokker til jeg fikk nok til å kjøpe den jeg ville ha.

I min tid fikk jeg anbefalt å kjøpe billig våpen og dyr optikk.

Min anbefaling er å kjøpe en rifle du føler deg komfortabel med og litt bedre optikk enn du tror du trenger.

Dersom jeg ville hatt noe skrot ville jeg ikke betalt 4000 kroner for det.

(nå får jeg sikkert pepper siden det nok er en del brukbart til den prisen men det er jo noen som vinner i lotto hver uke også .. men jeg satser ikke på at det blir meg denne gangen heller.)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg "skummet" igjennom tråden... Forekommer meg at det ikke er nevnt at du burde for guds jævla skyld kjøpe en hagle godkjent for stål om du skulle kjøpe en hagle. - Heng meg om dette allerede er nevnt. :) - Ville sjekket med beverensport.no, han har alltid mye brukt inne. Om du ringer han kan han helt sikkert finne noe som passer dine ønskemål.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Du har sikkert sett denne børsa på Finn.no, men jeg legger ut linken uansett. http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

 

Jeg har tre slike, 22-250, 6mm BR og 338 winmag. Har tidligere hatt en i 30-06 også. Har jaktet mye med 700, og skutt utallige skudd på bane med dem uten noe som helst problemer. Greie våpen til en overkommelig pris. Om børsa er fra tidlig 80-tall så skal du bare være glad for det, fordi kvaliteten desverre har blitt dåtligere med åra etter min oppfatning. Raskere produksjon med krav om lavere priser må nok desverre ta skylden for dette. Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tråden våknet til live igjen da SL gikk ned, jaja....

 

Kan nevne at jeg har levert inn søknad på 30-06, ser ut til at det blir hjortevilt det skal jaktes på i år. Begynner å dukke opp mye fine børser her og der. Hørt litt negativt om stålkvaliteten på Mossberg rifler, men kan det være så ille dårlig da? Hadde det vært mykt som geitost hadde de vel ikke solgt dem???

 

Men hva med kikkertsikte, trur jeg satser på tysk #4 retikkel men budsjettet er ganske begrenset. Har vel fått høre at Leupold er det eneste amerikanske siktet verdt å prøve men ser jo at folk faktisk har veltet både det ene og det andre med Bushnell også... Men, tør ikke satse på noe som løsner eller flytter seg/ikke holder seg der det er innskutt. Noen som har noen innspill? Vet at Meopta, Zeiss, S&B og Swarowski er bra, Nikon nesten like bra og at Leupold skal være OK, men hva med alt annet? Har en veldig billig Hakko på salongen og den angrer jeg egentlig litt på at jeg kjøpte...

 

Og hva med montaasjer? Er så grønn der at det er ikke morro engang... Har skjønt at det børe være av stål og at det finnes i flere høyder, samt at det finnes noen svingmontasjer som er grisedyre... Men, hva er OK og hva bør jeg holde meg langt unna???

Link to comment
Share on other sites

Tikka 30-06 er vel en rimelig børse med sikker funksjon. Og de pengene du sparer ved å kjøpe Tikka i stedet for Sako el.lign., kan du bruke på å skaffe et bedre kikkertsikte. Og hvis du attpåtil skaffer deg faste Recknagel-montasjer, skulle du være rimelig trygg. Faste montasjer er rimeligere enn hakemontajser og slikt, og i og med at du likevel bare skal ha ett våpen, er det strengt tatt like greit.

Link to comment
Share on other sites

nå vet ikke jeg hva du legger i stramt busjett, men ville vel kanskje lagt en 3-3500 i rifla. Den brukte howaen med montasje som er på bruktsidene til jakt og friluft hadde vært aktuell. Av sikte ville jeg satsa på et Leupold (VX-1 eller rifleman), en burris fullfield II eller en bushnell elite 3200 egenimportert fra statene. disse får du tilsendt og formomsa for en 1500kr. Om en ikke er fortrolig med å handle fra utlandet har jakt og friluft også noen brukte på lager, for eks. disse:

LEUPOLD VX-I 3-9X40 1750

LEUPOLD VARI X-II 2-7X33 1500

 

...men det er meg. her finnes like mange meninger som mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser litt lenger opp i tråden her at du bl.a. vurderar ein ny Rem 710, og at ei slik kan vera innanfor budsjett. Viss eg oppfattar deg rett har du tenkt deg ei billig børse som du evt. kan skifte ut når du får råd til noko meir fancy? Uansett vil eg råde deg til å leite på bruktmarkedet etter noko anna enn 710. For det første vil stort sett alle andre brukte våpen vera betre i bruk (sluttstykkegang, avtrekk etc) og for det andre kan du rekne med å få att omtrent det same som du ga for ei pent brukt børse viss du byttar inn/sel. Ei ny børse vil "alltid" tape seg i pris.

Link to comment
Share on other sites

Den forferdelige tanken om kun en Rifle har jo spøkt i hodet. :(

Jeg hadde valgt meg et våpen etter følgende kriterier.

1.Kapasitet til å jakte alt norsk vilt. Og kapasitet til litt utenlandsk storvilt.

2.Pressisjonspotensiale min 3cm på 100m 6 cm på 200m.

3.Amo tilgjengelighet i og utenfor Norge.

4.Et stort utvalg i kuler for hjemme produksjon.

5.Våpenet må ha repetermekanisme.

6.Magasin kapasitet minimum 3 skudd.

7.Rustfritt

Vekt og rekyl har mindre betydning, men hadde blitt tatt med som et luksus kriterium. :P

Link to comment
Share on other sites

En rifle til det formålet du beskriver her syns jeg det er vanskelig å komme bort fra en rifle i kaliber 6.5x55. Kanskje ikke den helt optimale elgpatronen men lovlig på all hjortevilt. Glimrende på skogsfugel og du kan gjerne bruke den på rype også. Lett tilgang på et godt utvalg av patroner taler jo til kaliberets fordel også. Hvilken rifle du skal kjøpe syns jeg du skal tråle bruktmarked og se hva som finnes. Mye bra og flotte våpen som er tilsalgs for tiden. Men hold deg langt unna de billigste kikkertsiktene du finner, de er gjerne ikke vært mer enn en tom Cola flaske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...