Jump to content

17hmr eller 223?


Berettajeger1

Recommended Posts

M67 skrev (4 timer siden):

Det er nå relativt åpenbart at 17HMR gir mindre farlige rikosjetter enn større kuler, men dette er da virkelig sjelden et problem. I hyttebyer og bynære strøk kanskje, men i utmark og på fjellet? Rart vi lever nesten, om dette er så ille?

 

K

 

Enig i at risiko aversjonen i samfunnet ofte kan være for stor. Men jeg mener det er stor forskjell på å ta risiko på egne vegne og risiko på andres vegne. Når vi jakter kan vår risikovilje ha betydning for andre en oss selv. Jeg opplever ofte at det er annen aktivitet der jeg jakter (Innlandet, og Troms og Finnmark). Dette er grunnen til at jeg konsekvent velger lavest mulig kaliber. Jeg bruker aldri noe over 17hmr på toppjakt og jeg bruker hurtig ekspanderende ammunisjon på dyr på bakken, dette har sine ulemper ift rekkevidde og kjøtt ødeleggelser, men det synes jeg er greit, jeg jakter fordi jeg kan - ikke fordi jeg må.

 

 

Edited by all trades, master of none
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

all trades, master of none skrev (8 timer siden):

Enig i at risiko aversjonen i samfunnet ofte kan være for stor. Men jeg mener det er stor forskjell på å ta risiko på egne vegne og risiko på andres vegne.

Helt enig, men jeg tenker at vi minimerer denne risikoen på andre måter. Personlig skyter jeg ikke uten sikker bakgrunn. Det vil si at jeg skal se, i siktet, det kula kommer til å stoppe i, og være sikker på at den stopper i det. Toppjaktskudd mot himmelen er ikke aktuelt.

17HMR kan gjøre det siste aktuelt, og kravet til bakgrunn går kanskje ned når det gjelder andre skudd - men jeg finner det såpass enkelt å oppnå denne sikre bakgrunnen med alle mulige kaliber - at jeg ikke ser noen grunn til å handicappe meg med et underkaliber som gjør andre ting vanskelig.

 

Jakter man steder der bakgrunn er vanskelig, og det er mye folk, så er det noe annet - jeg har jaktet steder der noe annet enn hagle ikke var forsvarlig. Og knapt nok det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del .17 HMR i seinere tid. Det er en glimrende patron på mange måter, men... Det er et men der. Den er følsom for vind. Mye mer enn jeg trodde. Og det var ikke bare tro jeg baserte valget på heller, men ballistiske tabeller og kalkulatorer. Den eneste "detaljen" jeg manglet var en sjette sans for vind. Alt er enkelt på papiret, men i praksis sliter jeg stort med å vurdere vind godt nok. Det jeg mener er vindstille, eller tilnærmet vindstille, kan være nok til å lage trøbbel. Bommer fort ei kråkebredde eller to @100m om det er litt drag i lufta. Og det gjør .17 HMR til unødvendig vanskelig å treffe med for min del.

Har en Tikka T1x, som jo er ei ordentlig rifle. Veldig fin rifle og patron å skyte med. Latterlig lite bevegelse i rifla når skuddet går. Veldig presis når vinden ikke ødelegger.

Jeg hadde en formening og et håp om at .17 HMR skulle gjøre jobben til en .223, i hvert fall på moderate hold. Nå heller jeg mer mot at den bare er en .22LR med litt bedre rekkevidde og kulebane. 22LR når ikke langt nok til at vind er et problem. "Når", i betydningen kulebanen er så krum at 10 m feil avstandsbedømming betyr bomskudd. .17 HMR skyter flatt/langt/presist nok til at vindavdrift blir et betydelig problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter veldig stor pris på mange grundige utfyllende svar. Jeg er enig i de aller fleste synspunktene, og jeg ville på papiret valgt 223 framfor 17hmr, men det er 2 faktorer som gjør meg svært usikker. 1: «Rikosjett» Tatt i betraktning at man skyter med sikker bakgrunn, vil uansett en kule i kaliber 223 ha potensialet til å rikosjere 2600 meter dersom den treffer frosen mark eller stein. Dette er ubehagelig mtp at det er bebyggelse rundt fjellene jeg jakter samt at turgåere heller ikke unormal. 2: pris, en rifle i kaliber 17hmr er billigere😅

Edited by Berettajeger1
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det største problemet med 17HMR er at du i prinsippet låser deg til 3 typer ammunisjon. Det er tre forskjellige kuler og der stopper det. Mitt inntrykk er at det som lages også er temmelig dårlig. Det jeg har testet har veldig mye spreding i fart og derav mye unødvendig høydespredning. Det gjør fort ammoen ubrukelig når holdet strekker seg litt. Det en 17HMR gjør bra er å avsette mere energi i vilt på salonghold om du trenger det. For meg blir det et kaliber jeg aldri bruker til noe fornuftig. Pipa blir en sjelden gang tatt med på banen for å konstatere at ammoen skyter dårlig etter mine preferanser, også blir den pakket bort helt til neste gang jeg har glemt hvor skuffet jeg ble🙄... (og sånn lever nå den sitt liv hos meg😂)

Link to comment
Share on other sites

Berettajeger1 skrev (8 timer siden):

1: «Rikosjette» Tatt i betraktning at man skyter med sikker bakgrunn, vil uansett en kule i kaliber 223 ha potensialet til å rikosjere 2600 meter dersom den treffer frosen mark eller stein. Dette er ubehagelig mtp at det er bebyggelse rundt fjellene jeg jakter samt at turgåere heller ikke unormal.

Vedrørende rikosjett, hvordan kommer du frem til at den vil gå 2,6km? Og hvor langt går en rikosjett fra en 17 hmr? Går ut i fra at det her er snakk om FMJ. Jeg har hatt begge patronene og sikkerhetsargumentet for 17 hmr kjøper jeg egentlig ikke. Det eneste argumentet som kan brukes er at ved skudd mot fugl i topp er "dødelig-rekkevidde" (for andre en viltet) mindre på en 17 hmr kontra en 223, pga fart og BC på kulen. Rikosjetter ved bruk av varmintkuler er lik på begge patronene. Dvs bortimot utelukket. Jeg har brukt mye 35 - 50 grs varmintkuler i toppfart i 223 rem og disse rikosjerer ikke i praksis. Har også skutt mang ryper med 55 grs FMJ i 223rem og har til gode å høre en rikosjett. Har sett eksempel på at selv denne helmantelkulen går i "oppløsning" ved treff i stein. Til syvende og sist må man også stikke fingeren i jorden og se litt på sannsynligheten for at en hendelse skal oppstå. Du kommer deg inn på en rypeflokk, bakgrunnen er sikker (stein/fjell), det finnes ingen andre i nærheten for da ville seff ikke rypene sittet der. Du løsner skudd og treffer en tilfeldig person ett annet sted i fjellet med en rikosjett fra din 223 rem..... 

Det å løsne skudd mot hjortevilt i ett drev (selv med sikker bakgrunn), der du vet at det befinner seg andre personer er en risikosport i forhold (med tanke på sannsynlighetsregning). Det kan befinne seg en stein i den sikre bakgrunnen din og du vet at der er 5 stk som går inne i drevet.. 

 

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (35 minutter siden):

Vedrørende rikosjett, hvordan kommer du frem til at den vil gå 2,6km? Og hvor langt går en rikosjett fra en 17 hmr? Går ut i fra at det her er snakk om FMJ. Jeg har hatt begge patronene og sikkerhetsargumentet for 17 hmr kjøper jeg egentlig ikke. Det eneste argumentet som kan brukes er at ved skudd mot fugl i topp er "dødelig-rekkevidde" (for andre en viltet) mindre på en 17 hmr kontra en 223, pga fart og BC på kulen. Rikosjetter ved bruk av varmintkuler er lik på begge patronene. Dvs bortimot utelukket. Jeg har brukt mye 35 - 50 grs varmintkuler i toppfart i 223 rem og disse rikosjerer ikke i praksis. Har også skutt mang ryper med 55 grs FMJ i 223rem og har til gode å høre en rikosjett. Har sett eksempel på at selv denne helmantelkulen går i "oppløsning" ved treff i stein. Til syvende og sist må man også stikke fingeren i jorden og se litt på sannsynligheten for at en hendelse skal oppstå. Du kommer deg inn på en rypeflokk, bakgrunnen er sikker (stein/fjell), det finnes ingen andre i nærheten for da ville seff ikke rypene sittet der. Du løsner skudd og treffer en tilfeldig person ett annet sted i fjellet med en rikosjett fra din 223 rem..... 

Det å løsne skudd mot hjortevilt i ett drev (selv med sikker bakgrunn), der du vet at det befinner seg andre personer er en risikosport i forhold (med tanke på sannsynlighetsregning). Det kan befinne seg en stein i den sikre bakgrunnen din og du vet at der er 5 stk som går inne i drevet.. 

 

Hei! Ja kan hende jeg overreager litt, tallene fant jeg på jegerprøvekurset.no. Har personlig opplevd hvor farlig rikosjett kan være, derfor jeg er ekstra forsiktig. Er selvfølgelig enig i at sannsynligheten for ulykker som følge av rikosjette er minimale dersom man som du sier, har trygg bakgrunn osv.

Edited by Berettajeger1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Det største problemet med 17HMR er at du i prinsippet låser deg til 3 typer ammunisjon. Det er tre forskjellige kuler og der stopper det. Mitt inntrykk er at det som lages også er temmelig dårlig. Det jeg har testet har veldig mye spreding i fart og derav mye unødvendig høydespredning. Det gjør fort ammoen ubrukelig når holdet strekker seg litt. Det en 17HMR gjør bra er å avsette mere energi i vilt på salonghold om du trenger det. For meg blir det et kaliber jeg aldri bruker til noe fornuftig. Pipa blir en sjelden gang tatt med på banen for å konstatere at ammoen skyter dårlig etter mine preferanser, også blir den pakket bort helt til neste gang jeg har glemt hvor skuffet jeg ble🙄... (og sånn lever nå den sitt liv hos meg😂)

 

Hvilken rifle i 17 hmr er det du har, og hvilken ammunisjon er det du har testet? Kjenner meg ikke igjen i det du sier her mtp at den skyter dårlig😀

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, HanStig said:

Hvilken rifle i 17 hmr er det du har

Sako Quad

21 minutes ago, HanStig said:

og hvilken ammunisjon er det du har testet

CCI Gamepoint

CCI FMJ

CCI TNT

CCI V Max

Hornady V Max

Winchester Varmint HV  , kanskje har jeg glemt noen?

Så jeg har ikke prøvd alle, men om jeg ikke har misforstått så blir vel alt produsert av CCI og branda med alt mulig rart slik de gjør med hagleammo?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen egen erfaring med 17HMR. Men jeg kjenner SVÆRT mange skyttere (ca bare skyttere når jeg tenker meg om, hrmm..) , og etterhvert nokså mange som har vørt innom 17HMR. Her er en observasjon:

Skytter X har kjøpt ei rifle i 17HMR, en CZ, en Sako, et eller annet. Og tilhørende ammo. De er SÅ fornøyde med nykjøpet, og det skal fikse alle problemer - omtrent samme argumenter som denne tråden. De tester og skyter inn, på 100m, og får sterkt varierende presisjon - men alle jeg har sett har funnet utmerket presisjon med et eller annet, dvs. 22LR type presisjon, og opp, til "hull i hull". Faktisk. Som @Bly sier er alt CCI uansett, alle randtenningsammo fra USA er vel det - om det ikke er match 22LR - som er rebranda Eley...

 

Kanskje er de 1-3 ganger på banen med rifla. Så ser man den, eller pipa, aldri igjen. Og man ser de trene med samme rifla, men med 22LR-pipa. Hvorfor?

 

Så havner den på Finn, eller man spør - og svaret er et sted mellom vindavdrift, variabel presisjon - ingen fordeler ift 22LR + bråker mer enn 22LR, vanskelig å få tak i (rett) ammunisjon, og den er dyr. Ikke vet jeg, men jeg har ikke inntrykk av at dette er våpen som blir mye brukt. Det er nyhetens interesse, og så 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Sako Quad

CCI Gamepoint

CCI FMJ

CCI TNT

CCI V Max

Hornady V Max

Winchester Varmint HV  , kanskje har jeg glemt noen?

Så jeg har ikke prøvd alle, men om jeg ikke har misforstått så blir vel alt produsert av CCI og branda med alt mulig rart slik de gjør med hagleammo?

 

Jeg har nå stikk motsatt erfaring av deg vedrørende 17 hmr og presisjon. 

Min leverer fantastisk presisjon, og det er inntrykket jeg har av de fleste som har ei rifle i kaliberet. 

Ut til 200m er den presis og artig og trene med- hypersensitiv for vind (dog bedre enn 22lr) på godt å vondt. 

Ett annet argument for som ikke nevnes; KJØPEAMMO ER BORTIMOT HALV PRIS PÅ 17HMR KONTRA 223REM

 

Bly skrev (2 timer siden):

Det største problemet med 17HMR er at du i prinsippet låser deg til 3 typer ammunisjon.

Det gjør man vel strengt tatt med de fleste patroner- kule til matvilt, kule til skadedyr og helmantel. Blyfritt mangler vel foreløpig bak disken, men det er på vei. 

 

Har man f.eks ei 6.5x55 fra før ville jeg vurdert 17hmr fremfor 223rem. 

Dersom dette er første rifla eller eneste rifla hadde jeg aldri giddet 17hmr. 

Den har for snevert bruksområde til å dekke normal småviltjakt, og gir mer begrensninger enn muligheter. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ospa said:

Det gjør man vel strengt tatt med de fleste patroner- kule til matvilt, kule til skadedyr og helmantel.

Med 3 typer mente jeg at alle 3 kulene er "identiske" uansett merke på pakka. Egentlig er det vel 4 siden det finnes en varmintkule uten plast tupp også. I andre riflekalibre som f.eks 223 så er ikke kuler til "identisk bruksområde",  f.eks fra Lapua og Sierra, laget på samme lest. De er designet forskjellig og oppfører seg forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Berettajeger1 skrev (På 11.10.2022 den 23.17):

Hei! Vet at dette har vært tatt opp mange ganger før, men sliter med å finne svar på spørsmålet mitt.

Er primært ute etter et kaliber som kan brukes til toppjakt(storfugl og orrfugl), og etter fjellrype, uten at store mengder kjøtt blir "sunnskutt"

Det største viltet jeg blir å felle med rifla er rev. Avstanden blir å være på 100-150 meter, lader ikke selv. 17hmr, 6,5x55 og 223 er kalibre som går igjen, noen tanker rundt valg?

 

 
 
 
 


Fullt mulig jeg er litt for nostalgisk, men jeg valgte 7x33 Sako som mitt småvilt kaliber i rifle. 
Denne ble etter andre verdenskrig bygget for nettopp skogsfugl jakt. Ammunisjon kan være en utfordring, men det lages fremdeles hos Sako og det blir eksportert rundt om i verden med jevne mellomrom. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@PolardegoDet er vel sikkert mange fakrorer på en Quad som kan føre til det problemet. Løpet er klemt inn i låsekassa på en måte som sikkert kan bevege litt på seg ved store forandringer i temperatur. Ammoen forandrer garanter mye fart fra varmt til kaldt. Jeg har tenkt at den rifla bør testskytes før bruk hver eneste gang for å være sikker. Men nå gidder jeg jo ikke å bruke den noe særlig til jakt så jeg har ikke nok erfang til å si hverken det ene eller andre selv om jeg har hatt den pipa i noe over 10 år. Antagelig har jeg bare skutt tusen pluss pluss skudd i den pipa? Og i hvert fall ikke mere enn to tusen siden den gir meg spunk hver gang jeg prøver å bruke den til noe 🙄

Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (10 minutter siden):

jeg valgte 7x33 Sako

Det eneste kaliberet jeg kan si at jeg har jaktet "mye" skogsfugl med er 22 Hornet. I ettertid har jeg prøvd ca alt mulig rart, og hatt alle mulige sikter omtrent (men knapt skutt noe som helst, selv om jeg hadde "riktig" børse), Den gamle lille rifla i 22 Hornet med en 2-7x33 på gjorde jobben vel så bra som alt annet.
I dag, når håndholdte avstandsmålere fins, så vil den være enda mer aktuell, om en ser etter en patron som er "under" 223Rem.

Det fins jo også sentertente .17-patroner, som 17Rem, 17 Rem Fireball, 17 Hornet, osv... Jeg ville nok gått for en slik, om jeg hadde det behovet som trådstarter har. Mest sannsynlig 22 Hornet.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

.222 Remington er en riktig koselig, og pen patron. Den er også fin å lade ned til .22 Hornet - nivå. 

I helga var jeg en tur på skytebanen med CZ'en i .222, og diverse ladninger med H&N kobberbelagte 55grs rundnesede kuler, ladet til ca 650 m/s. Dette er jo ikke kuler med det ypperste presisjonspotensialet, men med riktig ladning holder de omtrent bueminuttet for 5 skudd på 100m. Billig moro! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (1 time siden):

Har en kamerat som hadde en 17 hmr pipe i en Quad. Han skjöt små samlinger med den, men opplevde att treffpunktet forandret seg ganske mye ved store temperaturforskjeller. Noen har som har samme problem?

Jeg hadde en CZ 455 i 17 hmr som var akkurat sånn.. Helt håpløst. Så lenge det var snakk om "gluggjakt" på div skapninger eller " plenjakt" i godvær var rifla topp. Særdeles god presisjon. Rett og slett ett trivelig bekjentskap. Kom den ut i skogen eller fjellet og ble våt/kald ble den helt håpløs. Og da snakker vi "bomme på tiur på 130m" håpløs....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et løp i 17hmr til mon Quad. Det eneste av mitt bruk som den er best til er når jeg skyter skarv i en lokal lakseelv. Min er svært presis. Dog følsom for vind. Mye mindre smell med denne enn min 223 for eksempel. Og viktigst, minimal rikosjettfare. I denne elva er det et bratt fjellparti. Fjellet er dekket med sorte alger eller noe annen gugge, man ser i alle fall tydelig anslag. Og siden det går rett ned i vannet ser man om det drysser ned bly og sånt etter en rikosjett. Jeg har skutt i vannet med ulik vinkel (når jeg har kjedet meg og det ikke har vært skarv der), og har ikke hatt en eneste rikosjett fra vann mot fjellet. Det er sikkert noe rikosjettfare ved treff mot stein, men det lille riskornene av en kule skal ikke fragmenteres mye før det kun blir sandkorn som flyr videre. 17hmr er konge til denne jakta. Men ikke best til noen annen jakt som jeg bedriver i alle fall.  

Link to comment
Share on other sites


Har 22 lr, 22 wmr, 17 hmr. 22 hornet, 222 rem, 223 rem og 6,5x55. Hatt 243 win, 5,6x52r, 7x57r og 308 win. 
Alt fungerer. 
Kulde problemer ref 17 hmr løser man med å ha patronene eller magasinet i lomma.

Og setter det i når man skal skyte. Gjør dette jeg uansett kaliber. Indre Troms har kalde vinterdager og skyter inn rifla sommerstid. Men dette har alltid fungert. Og ingen treffpunkt endring. 
 

Videoen over viser jakt med 17 hmr. 
 

Rypejakt med rifle syns jeg for det meste skjer mellom 60-120 meter. Stort sett 90% mellom 70 og 90 meter. 
22 wmr er en av favorittene, men 222 er alltid bankers. For min del er jakt utfordring, og å jakte med div kaliber gir diverse utfordringer. 

Men skulle jeg hatt bare et kaliber så hadde jeg sittet igjen med 222 rem ellers kjøpt meg 243 win. 

Edited by gordon setter
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 timer siden):

@PolardegoDet er vel sikkert mange fakrorer på en Quad som kan føre til det problemet. Løpet er klemt inn i låsekassa på en måte som sikkert kan bevege litt på seg ved store forandringer i temperatur. Ammoen forandrer garanter mye fart fra varmt til kaldt. Jeg har tenkt at den rifla bør testskytes før bruk hver eneste gang for å være sikker. Men nå gidder jeg jo ikke å bruke den noe særlig til jakt så jeg har ikke nok erfang til å si hverken det ene eller andre selv om jeg har hatt den pipa i noe over 10 år. Antagelig har jeg bare skutt tusen pluss pluss skudd i den pipa? Og i hvert fall ikke mere enn to tusen siden den gir meg spunk hver gang jeg prøver å bruke den til noe 🙄

Har lånt samme rifla på noen turer med 22 WMR. Den forandrer ikke treffpunkt merkbart, men skyter ikke like små samlinger. Kanskje 20 mm på 80 meter. Fin rifle når det ikke blåser for mye og rypene trykker ganske bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

….

 

Det fins jo også sentertente .17-patroner, som 17Rem, 17 Rem Fireball, 17 Hornet, osv... Jeg ville nok gått for en slik, om jeg hadde det behovet som trådstarter har. Mest sannsynlig 22 Hornet.

 

K

FMJ kuler er ikkje å få tak i som komponent eller ferdigrulla for 17remington her på steinrøysa. Har dissekert ei pakke med fmj 17HMR for egenproduksjon og test på fugl. Når eg ser kva som skjer med V-max kula i 1400 m/s så har eg liten tru på at det blir matvilt ut av dette prosjektet…

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Berettajeger1 said:

2: pris, en rifle i kaliber 17hmr er billigere😅

 

Pris var absolutt en faktor for min del. Jeg hadde lenge tenkt .223 og billig kjøpeammo. F.eks. en Tikka T3x. Men så begynte jeg å fundere på om ikke .17 HMR ville dekke samme behovet, som er jakt på kråkefugl og rev etc. opp til 150-200 meter. Pluss trening, morroskyting og til og med jaktfelt. Prisen for en T1x er 6-7000,- mindre enn for en T3x. Og man klarer seg med en demper til 500,- i stedet for 3500,-. Det blir en differanse på 9-10.000,-. Og i tillegg ammopriser fra noe lavere til langt lavere, avhengig av type. CCI A17 koster 3,75/smell, billig .223 ca. 5,50(?). For 10.000 skudd blir det 17.500,- i differanse. Det kan bli mer eller mindre, avhengig av hva slags ammo man ønsker å skyte. For min egen del må jeg si at billigste sort 55 gr FMJ ikke gir helt godfølelsen. Ville fort endt opp med dyrere ammo, eller ladet selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på framtidig hjemmelading ville jeg valgt et våpen kamret for en sentertent patron, samt kuler med diameter .224 hvor utvalget er meget stort. Da er det vanskelig å komme unna .223 Rem, hvor det også kan være brukbar tilgang på plukkhylser. Med denne patronen kan du variere kulevekt og utgangshastighet innen et vidt område, og i tillegg får du et våpen som duger til større vilt som rådyr.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde .22-250 fra før, så jeg hadde for så vidt ikke bruk for .223. Men jeg hadde lyst på ei bedre rifle, og tilgang til rimelig fabrikkammo. Men det blir enda ei rifle på meg også 😅 Kan uansett mengdeskyte med .17 HMR og for så vidt .22LR. Men jeg har bare "lekebørse" i .22LR, mens T1x-en er ei skikkelig rifle. Prøvde den på elgbanen også, med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Berettajeger1 said:

Takk! Vet du noe om hvilke merker som er bra? Hvordan vekt som er anbefalt osv?

 

Min Tikka T3 i 223 med 1-8" stigning er veldig glad i 55 grains Sellier & Bellot, har ikke prøvd å lade til den ennå. 

 

Men som M67 foreslo, som vet mye mer enn meg, er det ekspanderende som gjelder for storfugl. Der har jeg ikke testet så veldig mye, men Barnes TSX 55 gn blyfri gikk tilsvarende bra på oppskytinga. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Storfugl er kanskje ikke "hardskutt", men de er et forbanna mas å finne om klarer å flakse seg litt avgårde. Termisk spotter er faktisk en genial ting... Men ekspanderende kuler er nesten et must i de små kalibrene. 

 

Skal du skyte langt, så er ikke 55gr-kuler helt saliggjørende. Men slik du spør skal du kanskje ikke det... Alt hullspiss fungerer egentlig. Jeg har hatt gode erfaringer med Hornady A-max, Berger diverse "match", Barnes 62gr TTSX, Lapua 69gr Scenar faktisk - kjøpepatronen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den beste kula er alltid den du treffer med. Men om du kjøper ammo så tror jeg kanskje 55gr har for mye fart, og ekspanderer for mye for ei lita rype. Tyngre kuler har mindre fart, og vil ødelegge mindre. Hva som fins av helmantel i 223 har jeg ikke oversikt over.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mest kråkefugl og rev. Riktignok med .22-250, men kulevalget blir det samme. Det mest "hysteriske" jeg har brukt er 35 gr V-max. Opp til 100 m og uten for mye vind er den fin. Ellers har jeg brukt 50 gr Blitzking en del. Den går langt bedre i vind, og tar igjen hastigheta på 35 graineren når holdet strekker seg. I det siste har jeg brukt 53 gr Varmageddon. Den har BC på hele 0.303 og bør gå ut med 1000+ m/s i .223 Remington. Det er ikke så mye som går nevneverdig bedre i vind. I hvert fall innenfor jaktbare avstander og tiltenkte viltarter. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...