Jump to content

Valg av rifle...


Vixen222

Recommended Posts

Har solgt min Sauer 202 og derfor må det kjøpes inn ny rifle..

 

Tikka i rustfri utførelse gjør nok det aller meste, Sako i rustfri gjør det samme som Tikka bare den er mer gjennomført. - nesten dobbel pris. 

 

Men havesyken sier Blaser R8 Ultimate, føler behovet for oppspenner har meldt seg slik at man kan ha skudd i kammer uten at den er ladd. 

Blaser R93 er også et alternativ da den er lettere og mer ´hendig´(?) enn R8. 

Skal ha rifle i kaliber 308win siden jeg har alt av ladeutstyr til det fra før. 

 

 

Tips ønskes, gjerne fra noen som har byttet ut en av disse til Blaser. Eller noen som har gådd fra Blaser til Tikka/Sako

Edited by Vixen222
Link to comment
Share on other sites

Har hatt Sako 85 Finnlight,  solgte den og kjøpte Blaser R8 Success. 

Fin til utenlandsturar og drivjakt. Nydelig systemrifle. Superpresis, genial montasje.

 

Men, kall det gjerne ei omvendt midtlivskrise før fylte førti.

De to siste riflene eg har kjøpt er Tikka T3X (Roughtec og Wideland), og det er dei som har blitt mest brukt. Både jakt og jaktfelt.

Går som ein laser.

Nydelig fluta sluttstykke, litt tyngre og tjukkere Sako-S20 pipe med cerakote. Robust optilockmontasje på Picatinny.

 

Når den rettvendte midtlivskrisa kjem er det nok enkeltskuddsrifle som kjem i hus. Og då er det ikkje Tikka som ryk ut av garderoben for å gje plass.

 

IMG_20220727_082216_586.webp.56ed07c004841f6c94b09b8c07e949b4.webp

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er veldig fornøyd med en r8 med 45cm løp , men selv med så kort løp ble den 4-5 kg med kikkert og demper. Det er du kanskje vant med fra sauer. Lånte ei tikka t3 i noen år og den var veldig lett og fin, likte den like godt egentlig, men der var vekt og fin boltgang som imponerte. Jeg er ikke bekymret for å gå med skudd kamret med sikringa på i tikka/sako så det var ikke oppspenner som solgte meg på blaser. Løpsbytte, total lengde og montasjefeste mest for min del. 

Fikk så låne en sako forester av svigerfar og nå liker jeg den best. Like lett som tikkaen og føles bedre i hånda for min del. Jeg var i butikken for å kjenne på noen sako 85 og den modellen jeg kjente på gav ikke den samme god følelsen. Så jeg fikk tak i en brukt forester på finn og den går tilfeldigvis like godt som blaseren og mye bedre en jeg klarer å skyte uansett. Og det viktigste av alt den gir den riktige god følelsen når den er med på jakt. Hva man liker av rifler er jo så subjektivt, det er nok best å kjenne på de riflene du vurderer på banen, jakt eller butikken. Lykke til med valget

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vixen222 skrev (På 2.10.2022 den 19.13):

føler behovet for oppspenner har meldt seg slik at man kan ha skudd i kammer uten at den er ladd.

Nå er jeg enig i at oppspenner er en fordel, men ei rifle er ladd når det er en skarp patron i kammeret. Oppspenner, sikring, avsikret med 50g avtrekk - den er like ladd.

Den med oppspenner kan nok håndteres røffere uten at det er fare for at den går av, men så røft vil ingen behandle ei rifle med vilje. 

 

Man, de fleste, jakter med ladde, sikrede våpen, og det forekommer knapt vådeskudd som følge av at ei sikring svikter. Vådeskudd som følge av at man behandler ei ladd rifle som om den ikke er ladd - er vel nesten alle vådeskudd. "Jeg trodde ikke at den var ladd...". 
 

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ramlet under jakta sist år.. rifla gikk av.. tikka t3x.. ja den var sikret. Har vært inne til kontroll og dem fant ingen feil.. hadde hunden min vært 3meter mere til venstre så hadde den vært rett i kulebanen.. så nå bærer jeg rundt på en R8 som er litt tyngre. Mulig jeg er dum og ikke har peiling. Men en slagstift/fjær som ikke er oppspent.. er akkurat det. Ikke oppspent..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel noe av poenget. Man glemmer å spenne ned like godt som man glemmer ei sikring, og rifla må uansett behandles deretter.
Fordelen med oppspenneren er jo at man godt kan se for seg at enkelte sikringer kan slå seg av uten at man hadde tenkt å avsikre. Men oppspenneren, den spenner ikke ikke seg selv. Rifla er uansett ladd.

Misforstå meg rett, oppspenner er en god ting, men manges oppfatning om at man da kan løpe rundt å peke på hva som helst, eller legge ladd rifle i bilen (pekende i ryggen på sjåføren..) , osv... De greiene fyrer meg opp. Oppspenner: bra - idioter som tror Blaseren deres er en ufarlig pinne fordi den har oppspenner : bare elendighet.

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (20 minutter siden):

Ramlet under jakta sist år.. rifla gikk av.. tikka t3x.. ja den var sikret. Har vært inne til kontroll og dem fant ingen feil.. hadde hunden min vært 3meter mere til venstre så hadde den vært rett i kulebanen.. så nå bærer jeg rundt på en R8 som er litt tyngre. Mulig jeg er dum og ikke har peiling. Men en slagstift/fjær som ikke er oppspent.. er akkurat det. Ikke oppspent..

Hadde tilsvarende opplevelse for veldig mange år siden. Endte med R93 og aldri vært villig til å forlate oppspenner

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

8-kantet demper da ;) Alt går an om man vil (betale for det).

 

Meget pen rifle, men for å være ærlig så kler den ikke den digre kikkerten.

 

K

Estetikk versus nytteverdi. Den digre kikkerten er en Zeiss HT 2,5-10x50. Den ser nok diger ut på denne lekebørsa, men er relativt beskjeden i forhold til mye annet, og det optimale verktøyet til denne synes jeg. En kip er ikke eget til drivjakt og sånt. Det er smygjaktspesial. Og da blir det også posting i skumring og grålysning. Det kunne gått med 42mm lysåpning også. Men for eksempel en Swaro z6i 1,7-10x42 eller lignende veier mer enn denne HTen, og her får jeg ekstra skumringsegenskaper. Kunne nok hatt en 1,5-6x42 også, men da er det litt snaut med forstørrelse for min smak. Årets rådybukk datt på 180 meters hold. Det er langt for meg og mine ferdigheter. Men jeg følte meg trygg på skuddet. Hadde neppe skutt om det var 6x forstørrelse.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (14 minutter siden):

og det optimale verktøyet til denne synes jeg

Det betviler jeg ikke. Jeg bruker en Swarovski 3-12x50 til det samme. Rifla er en Sako Finnlight, våpnene våre veier faktisk nøyaktig det samme, men jeg har 6 patroner til rådighet. Skulle gjerne hatt en slik K95, men man kan ikke ha alt.

 

Skaubjønn skrev (16 minutter siden):

Det er langt for meg og mine ferdigheter. Men jeg følte meg trygg på skuddet.

Da har vi fått strekt ferdighetene begge to. Min bukk falt på 25m, men i full fart. Ikke et skudd jeg anbefaler egentlig, men jeg hadde ikke tid til å føle noe som helst, og da skjer det som skjer. Sett i ettertid burde jeg kanskje ikke skutt, og jeg presiserte det mer enn en gang for min datter som hadde posten nedenfor, ikke alle situasjoner er for alle.. Men den henger nå i garasjen, og skinnet er på salt.
Den fikk også et oppfølgingsskudd, som nok ikke var 100% nødvendig, men den hadde ikke stoppa, og bedre for mye enn for lite (og det gikk på autopilot, hadde jeg hatt tid til å tenke hadde jeg ikke skutt skudd nr. 2). Det er faktisk første gang jeg har gjort noe på jakt jeg ikke kunne gjort med ei enkeltskuddsrifle.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det er vel noe av poenget. Man glemmer å spenne ned like godt som man glemmer ei sikring, og rifla må uansett behandles deretter.
Fordelen med oppspenneren er jo at man godt kan se for seg at enkelte sikringer kan slå seg av uten at man hadde tenkt å avsikre. Men oppspenneren, den spenner ikke ikke seg selv. Rifla er uansett ladd.

Misforstå meg rett, oppspenner er en god ting, men manges oppfatning om at man da kan løpe rundt å peke på hva som helst, eller legge ladd rifle i bilen (pekende i ryggen på sjåføren..) , osv... De greiene fyrer meg opp. Oppspenner: bra - idioter som tror Blaseren deres er en ufarlig pinne fordi den har oppspenner : bare elendighet.

 

K

Dette er det viktigste med alle våpen, behandle dem som om de er ladd.

Jeg har jaktet med R93, Mauser M03 og nå en R8.

Etter skudd, så lader jeg om (mulig oppfølgingsskudd) spenner ned, tar et avtrekk (i sikker retning) bare for å være 100% sikker på at rifla er trygg før den havner i sekken igjen. Når jeg jakter med rifle uten oppspenner bærer jeg rifla halvladd i sekken.

 

Skudd i kammer = ladd, uansett våpen

Sluttstykke i fremre stilling, patron i magasin = halvladd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vixen222 skrev (På 2.10.2022 den 19.13):

............

Men havesyken sier Blaser R8 Ultimate, føler behovet for oppspenner har meldt seg slik at man kan ha skudd i kammer uten at den er ladd. 

.................
Skal ha rifle i kaliber 308win siden jeg har alt av ladeutstyr til det fra før. 

 

 

.......................

Har du lyst på Blaser så kjøper du Blaser, om den oppspenneren er så umissande er deg derimot usikker på. Eg blir ikkje fortrolig med rettrekkerbevegelser i tilleg til rammelet den lager ved lading. Sikkert bare meg men liker ei silkemyk boltrifle best når eg spotter losen, der er det uansett plenty med tid til å lade men det må skje lydlaust...

Det eg derimot undrer litt på er at ei ladedie til under ein tusenlapp bestemmer valg av eit våpen til 40K++  :-)

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Hva med Merkel Helix? Systemvåpen, rettrekker og oppspenner. Største fordelen jeg ser er at du slipper å få hele hurtigruta på tur mot ansiktet hver gang du repeterer, og boltgangen er jo betydelig kortere å ingen ting kommer i mot ansiktet. Jeg ville absolutt sett på denne til fordel for Blaseren. 

Andreas

Edited by Andreasv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 time siden):

Har du lyst på Blaser så kjøper du Blaser, om den oppspenneren er så umissande er deg derimot usikker på. Eg blir ikkje fortrolig med rettrekkerbevegelser i tilleg til rammelet den lager ved lading. Sikkert bare meg men liker ei silkemyk boltrifle best når eg spotter losen, der er det uansett plenty med tid til å lade men det må skje lydlaust...

Det eg derimot undrer litt på er at ei ladedie til under ein tusenlapp bestemmer valg av eit våpen til 40K++  :-)

Min R8 lager mindre lyd når jeg tar et forsiktig laddegrep en tikka. Sako. Mauser. Remington. Og schultz.. mulig jeg hører dårligere en før...

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (6 minutter siden):

Etter hva jeg har lest så "sliter" den med det samme som f.eks. Beretta BRX1. Og det er lang slagtid. Så om presisjon er høyt prioritert så ville jeg gått for noe annet.

Det er betydelig forskjell på opplevelsen av et avtrekk med Merkel og Beretta. Har testet de side om side, å vil påstå at forskjellen er merkbar, da i fordel Merkel. Beretta har også samme utfordring som Blaser, jeg må iallefall flytte ansiktet hver gang jeg skal ta ladegrep med disse. Jeg beveger hodet i refleks, mulig man kan trene det bort. Det er jo noen mm klaring mellom ansikt å bolt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt R93 og flere R8, har K95, T3x og en haug andre børser.
Alt etter hvilken jakt du skal bedrive, men R8 er virkelig et tungt dråg av ei børse. Jeg hadde en R8 Pro med superlett karbonstokk (466g) som fikk totalvekta ned i 2,8kg med ukappet std pipe. Det begynte å ligne noe, men balansen var ikke helt der og den røyk derfor ut igjen. Tungt sluttstykke og tung montasje samler mye vekt på en plass som forstyrrer balansen når det kombineres med stokk på 450-500g.


Det største problemet til trådstarter er at havesyken har slått til.
@Vixen222 Du blir nok ikke fornøyd før du har en R8 Ultimate stående. Jeg tror helt ærlig det skal mye til for å bli skuffet av en R8, så lenge du er forberedt på vekta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (27 minutter siden):

Jeg har hatt R93 og flere R8, har K95, T3x og en haug andre børser.
Alt etter hvilken jakt du skal bedrive, men R8 er virkelig et tungt dråg av ei børse. Jeg hadde en R8 Pro med superlett karbonstokk (466g) som fikk totalvekta ned i 2,8kg med ukappet std pipe. Det begynte å ligne noe, men balansen var ikke helt der og den røyk derfor ut igjen. Tungt sluttstykke og tung montasje samler mye vekt på en plass som forstyrrer balansen når det kombineres med stokk på 450-500g.


Det største problemet til trådstarter er at havesyken har slått til.
@Vixen222 Du blir nok ikke fornøyd før du har en R8 Ultimate stående. Jeg tror helt ærlig det skal mye til for å bli skuffet av en R8, så lenge du er forberedt på vekta.

Takk for svar, det er jo vanskelig å finne en rifle på bruktmarkedet som passer det man har lyst på.
Angående vekta har jeg nettopp solgt en Sauer 202 som viste 4975g med kikkert og demper. Blir vekta en utfordring kan man alltids bytte ut V8 2.8-20x56 kikkerten :) 

Husker du vekten på montasjen?

Link to comment
Share on other sites

Montasjen veier ofte 200-250g.

Du ender på samme vekt med en R8 som du gjorde med 202 tipper jeg.

 

Fordelen med R8 kontra 202 er totallengde og bombesikkert system for deling/demontering uten treffpunktforandring.

Oppspenner er ikke et valid argument da det finnes å få kjøpt til 202.

 

Når det er sagt, Ultimate med justering både her og der skulle jeg klart å blitt god kompis med.

Link to comment
Share on other sites

Selge 202-en sin ja... Som Flendølen sa: "Mhm, mhm, tenkte je. Men je sa itt'no".

 

R8 (og R93 forsåvidt) har jo fordelen med siktemiddel på pipa. Hvor "hurtig" pipeskiftet er på R8 vs. 202 er etter min mening fullstendig irrelevant i den virkelige verden. Ingen som skifter i ei grøft i skogen så fort som mulig fordi det kom et dyr på en annen avstand enn det du hadde montert pipe til uansett. Og når det gjelder oppspenner vs. sikring, husk at oppspenner er tyngre. De jeg har prøvd har vært mye tyngre enn noen sikring. Etter min mening er 202 sin den beste til jakt, ingen over ingen ved siden. Lydløs og god plassering. Ja, den kan være sketchy hvis du får en kvist inn i avtrekkerbøyla som både avsikrer og trekker av. Ja, det har skjedd (ikke med meg). Men da får man passe på da... Oppspenner, slik jeg har opplevd de jeg har prøvd, er ikke aktuelt. Altfor tunge til praktisk jakt for min del.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Sauer 202- og R93- samt en del andre meget presise boltrifler. Jeg kjøpte faktisk min første R93 for å sjekke om den virkelig var så ille som mange hevdet.🤔 Om jeg ser på de siste 10-15 årene med jakt, er det vel en R93- i diverse kalibre- som er brukt i 80-90% av min jakt med "magasinrifle" Selv med en noe plundrete magasinløsning.😑 Til den har jeg flere flere kikkerter som jeg bytter på- alt etter jakt/oppdrag. Den beste sikringsløsningen- etter oppspenner- finner jeg på min A-bolt. "Haglesikring som sikrer avtrekker, bolt- og tennstift. 🙂 Men smak og behag er jo heldig vis forskjellig.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

jmosbakk skrev (På 5.10.2022 den 22.54):

Jeg har hatt R93 og flere R8, har K95, T3x og en haug andre børser.
Alt etter hvilken jakt du skal bedrive, men R8 er virkelig et tungt dråg av ei børse. Jeg hadde en R8 Pro med superlett karbonstokk (466g) som fikk totalvekta ned i 2,8kg med ukappet std pipe. Det begynte å ligne noe, men balansen var ikke helt der og den røyk derfor ut igjen. Tungt sluttstykke og tung montasje samler mye vekt på en plass som forstyrrer balansen når det kombineres med stokk på 450-500g.


Det største problemet til trådstarter er at havesyken har slått til.
@Vixen222 Du blir nok ikke fornøyd før du har en R8 Ultimate stående. Jeg tror helt ærlig det skal mye til for å bli skuffet av en R8, så lenge du er forberedt på vekta.


hvilken var du mest fornøyd med av R93 og R8? 

vurderer selv ny rifle som skal brukes på drivjakt etter rådyr, ser for meg en 308 med kort løp som blir kort og hendig 

Edited by starhagle
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, starhagle said:


hvilken var du mest fornøyd med av R93 og R8? 

vurderer selv ny rifle som skal brukes på drivjakt etter rådyr, ser for meg en 308 med kort løp som blir kort og hendig 


 

R93 med KKC er nok den børsa jeg har vært mest fornøyd med. Aldri blitt helt kompis med R8.

 

Om du går for Blaser eller hva som helst annet med kort pipe bunner vel bare ut i smak og behag. Kompakt blir det uansett.

Spørsmålet er om du ønsker kompakt eller dyrt og kompakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (12 timer siden):

R93 er utgått. Et lite søk på et nettsted som heter finn.no 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=276407713

Okei.. ja har sett den, men er mest ute etter en med syntetisk stokk da jeg er hundefører og våpenet får gjennomgå en del. Får bare følge med, men jeg ser noen fordeler da R8 er fortsatt i salg og lettere og skaffe nye løp. Men vi får se👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...