Jump to content

200 STR advarsel..


Sør-jeger

Recommended Posts

PakningPå skrev (8 minutter siden):

Har faktisk ett blaserløp som er gått 17*** skudd (tror eg), med riktig serienummer. Blir spennende å se hva som skjer. 

Det er temmelig interessant, i diskusjonen omkring hvor lange piper holder. Hvordan er presisjonen nå?

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi diskutert allerede, i denne tråden, fra mitt innlegg og nedover:

 

https://www.kammeret.no/topic/90132-sig-sauer-eckernförde-stenger-i-løpet-av-2020/?do=findComment&comment=1395577

 

Det dreier seg altså om PIPER fra Sauer og Blaser (også til våpen merket Merkel (og Mauser?)) i kaliber 6,5x55, av bestemte nummerserier, der pipestålet var av tvilsom kvalitet, pipene kan revne/sprekke. Det har altså ikke med presisjon eller slitestyrke å gjøre.

 

Jeg kjøpte forresten ei Blaser-pipe til usannsynlig lav pris (på LS i Øverbygd i 2016?). Det eneste jeg angrer på ved det kjøpet, er at jeg ikke kjøpte en hel bunt slike i samme slangen! Den går premdeles hull-ihull- etter X antall tusen skudd (rekrutt-ladning, for det meste). Og så er det ekstra trivelig å tenke på at om kammer-enden hadde vært tilpasset et Blaser-våpen, ville den kostet sju ganger så mye!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Har to Blaser-piper liggende som vel ikke er gått mer en 2000 skudd før de ble elendige når en kom til omgangen, når en skjør 35 skudds stevne med fortløpende omgang. Disse var også kjøpt på salg på er LS.

De senere år har jeg kun brukt S&L piper fra Våpensmia disse har vært bra.

Link to comment
Share on other sites

@høggernJeg skal ikke være bastant å påstå at kroningen ikke betyr noe som helst, men jeg har aldri klart å få et løp til å skyte bedre ved å fikse på kroningen. Jeg har dreid etter alle kunstens regler, og motsatt ende av skalaen saget over med baufil uten å gjøre noe annet enn å fjerne grader med ei hånfil eller en forsenker i en drill. Løpene har vært like dårlig eller like bra uansett nytt eller gammelt. Det som derimot av og til har fungert og gitt noen ekstra skudd på et ellers utskutt løp er å kappe bort 10 cm løp.

 

Uansett til langhold så ødelegger slitte bommer jevnheten til BCen på kula og da oppdager man at løpet skyter dårlig på lange hold, mens det samler helt greit på korte. Det kan fort skape forvirring og frustrasjon.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om kroning:

Hvor var dere da AG'ene ble pusset og tørrpusset fra munning med metallstokk av sjanten?

 

Var med og testet en tropps AG'er med 4x Hensoldt i HK-montasje. De som ikke gikk bra fikk ny kroning. Og det hjalp de fleste. Noen gikk fra ca 20cm til ca 5cm på 100m.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med å sette tilbake løpene? 

 

Altså, når ett løp går under "utskutt" - så kapper man av i bakkant og kamrer på nytt. 

 

Hvor mange ekstra skudd kan man påregne ved å gjøre dette? 

 

Jeg har alltid kassert løpene som er utskutt, men har ett krieger løp i 6,5-284 som begynner å få det nå, vurderer å dreie dette ned til sugerør, kappe av det bak og sette det i en rem seven, kamre det i 260 rem.   Vil det holde 1000 nye skudd? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil tro det kan fungere. Når ett Lilja/krieger emne koster ca 7000kr, så er det kanskje verdt å gjøre ett forsøk.  

 

Ett annet interessant tema; Når betrakter dere løp som utskutt?  

 

For min del merker jeg godt at de krever mer pussing, hastighetsvariasjon øker og hastighet faller betraktelig. Selvfølgelig merkes det på skiva.. 

Nevnte løp har mistet ca 50 m/s siste 800-1000 skudd. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Er jo en lokal børsemaker her som driver med dette. Lager 6,5 løp til mauser og andre rifler av utskutte sauer 200 løp. Han påstår det blir bra men jeg har ikke prøvd dette selv.

Under metallsiluettens "storhetstid" var det helt vanlig å bruke midtpartiet på godt brukte matchpiper som emner til piper i feks Contender. Disse pipene ga ofte hinsides ytelser i forhold til hva patronene tilsynelatende skulle gi. Feks 357max necket ned til 6,5 ( 6,5 Valium ) tippet over bukkene på 200m. Det er noe som egentlig ikke burde funke. Disse pipene holdt mange skudd etter at fullengdeutgaven var utslitt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

At de har forskjellige serienummere er ikke rart siden de blir solgt under forskjellige produktnavn.

 

I disse konspiratoriske tider kan man jo lure på om dette stålet også har blitt benyttet i produksjonen av Blaser Blaser-piper.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Elgjaeger said:

men får vel ny selv om den er utskutt tenker jeg?

Jeg tok en telefon og spurte om de kunne bytte i pipe med annen dimensjon, som de ikke gjør. Likt mot likt utskutt eller ikke spiller ingen rolle. Så da får du en bonuspipe..😉

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Torf said:

Om pipene er merket Sauer eller Blaser blir de vel produsert på samme maskin?

Det er jo nå de avslører seg ved å markedsføre pipene som ulike merker med ulike egenskaper😏. Det er ikke ofte jeg pynter på pipene jeg kjøper i form av fluting og lakk, men av en eller annen grunn laget jeg en jaktpipe ut av en Blaser innenfor serien som jeg tenkt å spare på. Altså ikke bare dunke gjennom 3000 og putte den i bøtta. Typisk min flaks så blir den tilbakekalt knapt nok innskutt🙄 

Jeg var egentlig riktig så fornøyd med resultatet av flutingen.

DDEF41A1-BDF7-4C67-9061-09540FD28375.jpeg.1f97a64511ec97ffb82036f9c12ea2b5.jpeg
Jeg har vel egentlig slutta å kjøpe Blaser og Sauerpiper i 6,5 siden de levere så slak stigning, men denne pipa skulle da uansett bare skyte lette «fuglekuler». Men nå blir det bare S&L, Haym eller custom heretter..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (25 minutter siden):

Det er jo nå de avslører seg ved å markedsføre pipene som ulike merker med ulike egenskaper😏.

Pipene kan utmerket godt være produsert på den samme maskinen, men de Blaser-pipene jeg her sett er laget med en helt annen dor enn Sauer-pipene. Sauer bruker smale bommer. Blaser bruker CIP-standarden for 6,5x55SE med bommer som er bredere enn riflingen. Blaser gikk etter hvert over til å bruke kammerdimmesjon for 6,5x55 SKAN. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Det er jo nå de avslører seg ved å markedsføre pipene som ulike merker med ulike egenskaper😏.

Jeg har ikke fått med meg at de markedsfører dem med ulike egenskaper? Vi må vel også skille Sauerpiper fra Izny og "gamle" Sauerpiper fra Eckernförde"? At

Blaser og Sauer fra Izny er "forskjellige" har jeg ikke sett noen påstå, utover at noen sprayer farge på dem... 

 

IvarU skrev (28 minutter siden):

Sauer bruker smale bommer

I Izny? Eller er det gamle piper du har sett i?

 

Bly skrev (2 minutter siden):

Men merker du noen reell forskjell? Blaser’n skyter ikke bedre og varer ikke lengre enn Sauer etter min erfaring

Vi har akkurat kommet til "veis ende" her i huset, med 2 Sauerpiper, to Blaserpiper, og ei S&L-pipe - og ei custom fra IBI. De har blitt rullert ut og inn litt etter DFS/ PRS, trening og konkurranse. Alle har gått svært godt, IBI en hel del med moderne blyfri kuler og de andre går ikke med disse pga. riflestigningen.

Alle er nå rundt 3500, og alle viser tegn på at alt ikke er bra om de blir for skitne/ varme. Forskjell utover riflestigningen, nei. Blir det dyrt, ja...

 

K

Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (På 18.10.2022 den 21.36):

Noen som har erfaring med å sette tilbake løpene? 

Jeg er litt sen med denne kommentaren, men likevel, temaet er viktig i disse høykosttider. Jeg har ei Heym-pipe til 200STR som ble kappet ned fra 73 til 62cm. Den ble kamret i 260Rem og skutt med 8g kuler i litt over 800m/s i starten. Senere ble den brukt til trening med ladninger som tilsvarer rekruttammo. Den ble skutt 3972 skudd. Det viktige er å kappe så mye at jeg kommer inn på friske bommer som er lite nedslitt. Har jeg flere piper som er kappet på denne måten? Ja - mange. Men, husk at ei slik pipe ikke er lov å bruke i konkurranser i DFS, selv om den er kamret for 6,5x55 SKAN.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

I Izny? Eller er det gamle piper du har sett i?

Jeg har sett i gamle piper og Sauer sine data for STR-piper. Sauer sin tegning "Patronenlager 6,5 x 55 SKAN" sier, "Zugbreite: 3,3  +0,2". Jeg forutsetter at Sauer fortsatt bruker den standarden.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, M67 said:

Jeg har ikke fått med meg at de markedsfører dem med ulike egenskaper?

Jeg henger vel litt etter siden jeg ikke kjøper Sauer og Blaser lengre? De går jo konk og skifter fabrikk fortere enn jeg skifter sokker😂

12 minutes ago, M67 said:

Alle er nå rundt 3500, og alle viser tegn på at alt ikke er bra om de blir for skitne/ varme.

Pipestål er stort sett ræva, sånn er det bare🙄 En kan jo bare håpe på at noen tar utviklingen et steg videre slik som i maskineringsverden..

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (27 minutter siden):

@IvarUjoda jeg har fått med meg markedsføringen jeg også😉 Men merker du noen reell forskjell? Blaser’n skyter ikke bedre og varer ikke lengre enn Sauer etter min erfaring. I min bok er de lik, nå med samme dårlige QC.

Jeg har ikke brukt Blaser-pipe, så det kan jeg ikke svare på. Det som skuffer meg er at begge produserer piper som ligger på eller over maksimumsdimmensjonen i standardene. 

Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke brukt Blaser-pipe, så det kan jeg ikke svare på. Det som skuffer meg er at begge produserer piper som ligger på eller over maksimumsdimmensjonen i standardene. 

Hvor er Heym og S&L i mål-diskusjonen? Jeg har slugget noen få piper, og alle Blaser og Sauer er over mål, Flere LW er, og den ene fra AI (som jeg ikke vet hvem som har laget. Jeg har ei S&L men ikke målt den, heller ikke målt alle LW. IBI var (godt) iannafor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

@IvarUsikkert bare «slapp hammer»? 😂

Jeg er jo enig med deg i at man ikke bør lure på hvilken diameter kule man skal velge. Største problemet jeg ser med piper er nå at de bruker stål som tåler så dårlig varme og trykk. 

Det er jo en kombinasjon, siden de overdimensjonerte løpene på en måte kommer "ferdig slitt". Uansett vil jeg heller ha et løp som er rett dimensjoner, og som går godt med de kulene jeg vil bruke - enn ett som man må finne kuler til, og som i tillegg er ferdig utslitt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, M67 said:

Det er jo en kombinasjon, siden de overdimensjonerte løpene på en måte kommer "ferdig slitt".

Jeg har jo lurt lenge på hva som faktisk sliter ut pipa? Mye faller nå på plass når Litz har gjort endel tester nå som beskriver livssyklusen til pipa. Ting jeg har sett og lurt på men aldri kunnet teste selv siden jeg skyter alt for lite i en sånn målestokk og heller ikke har dopplerradar er nå dokumentert. Det komiske er jo at jeg likevel kom til samme metode i å bruke og pusse løp på som Litz. 

Link to comment
Share on other sites

Det han sier er at «brannsåra» lager ruhet i overflata som skaver av materiale fra kulene og gjør BCen ujevn. Det leder til høydespredning selv om du klarer å holde en jevn ES. Så den mest optimale metodikken for å kontrollere karbonavleiring er å bruke slipepasta (JB pasta) og ikke kjemi. Kjemi etterlater stålet med en mere ru overflate enn nødvendig (det er jo på en måte selvfølgelig). Slipepastaen polerer stålet delvis tilbake til en bedre tilstand for kula samtidig som man fjerner karbon.

Pipa må skytes inn i form av at den må etablere en viss ruhet som de mener handler om «jevnere/lavere» starttrykk som følge av mindre friksjon. Derav gir helt nye piper ujevn ES til de er innskutt og har store endringer i hastighet over de første skudden. 
Det er vel et kapittel i den nyeste boka hans om dette temaet; Modern Advancements in Long Range Shooting Vol. III. Jeg har ikke lest den enda bare hørt på podcasten.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Hvor er Heym og S&L i mål-diskusjonen? Jeg har slugget noen få piper, og alle Blaser og Sauer er over mål, Flere LW er, og den ene fra AI (som jeg ikke vet hvem som har laget. Jeg har ei S&L men ikke målt den, heller ikke målt alle LW. IBI var (godt) iannafor.

 

K

CIP har en standard for fire bommer og en for seks bommer. I motsetning til Sauer bruker Heym seks bommer. Standarden for seks bommer er 6,50 +0,02 og 6,71 +0,03. Mine målinger på flere piper sier 6,55 og 6,70 som snitt. Problemet med dette er at bommene blir lave og tåler lite slitasje. Fordelen er at pipa har korrekt diameter. En annen ulempe er at riflestigningen er 225mm. For mesteparten av det vi skyter i Norge er dette unødvendig sakte. S&L bruker fire bommer. CIP-standarden for 6,5x55 SE er 6,50 +0,02 og 6,73 +0,03. Sauer sin standard for 6,5x55 SKAN er 6,50 +0,03 og 6,73 +0,03. S&L lager skårne piper og vil defor variere litt mer i diameter enn de som er hamret. Jeg har ei ti år gammel som målte 6,74mm da den var ny. Den er skutt 6414 og fungerer fortsatt for min skyting. Den ble ikke målt for boringen da den var ny, men nå viser den i underkant av 6,54mm i munningen. Til slutt har jeg ei ubrukt S&L-pipe. Den vise 6,51 og i underkant av 6,74 i munningen. Rett foran kammeret er den 6,53 og 6,74.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

@IvarUsikkert bare «slapp hammer»? 😂

Jeg er jo enig med deg i at man ikke bør lure på hvilken diameter kule man skal velge. Største problemet jeg ser med piper er nå at de bruker stål som tåler så dårlig varme og trykk. 

Jeg tror ikke det er stålet som er problemet. Det er overdimmensjoneringen som fører til raskere utbrenning. Pipene som kom i 1990 hadde mindre diameter og bedre levetid. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, IvarU said:

Pipene som kom i 1990 hadde mindre diameter og bedre levetid. 

Jeg vet fint lite om utbrenning som en konsekvens av diameter, men jeg vet at all skyting som jeg bedriver har endret seg drastisk siden jeg begynte med den. Forventningene til presisjon var noe annet den gang da. Jeg vurderte jo aldri å skyte 1400-1500m med 6,5 den gangen. Jeg har ikke noe grunnlag for å kunne si noe som helst fra den gangen da…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...