Jump to content

200 STR advarsel..


Sør-jeger

Recommended Posts

Bly skrev (22 minutter siden):

Det han sier er at «brannsåra» lager ruhet i overflata som skaver av materiale fra kulene og gjør BCen ujevn. Det leder til høydespredning selv om du klarer å holde en jevn ES

Ja, ruheten ser man med borescope, og man kjenner den når man pusser.

 

Bly skrev (23 minutter siden):

BCen ujevn. Det leder til høydespredning selv om du klarer å holde en jevn ES

Jepp, det ser man når man har skutt ut noen piper med langholdsskyting. Man får "uforklarlig" høydespredning (på langt hold) og begynner å trekke kronografen i tvil omtrent.

 

Bly skrev (24 minutter siden):

Så den mest optimale metodikken for å kontrollere karbonavleiring er å bruke slipepasta (JB pasta) og ikke kjemi

Det er logisk når en hører det, men jeg har ikke sett eller hørt det uttalt før. At man kan polere vekk ruhet har mange påstått, men jeg har aldri skjønt at man kan få stålet glattere med JB - avleiringene derimot.

 

Bly skrev (26 minutter siden):

Pipa må skytes inn i form av at den må etablere en viss ruhet som de mener

Kvalitetspiper sikkert... Mange piper er da jaggu rue nok når de kommer.

 

Bly skrev (27 minutter siden):

ujevn ES til de er innskutt og har store endringer i hastighet over de første skudden

Hastigheten øker som regel til å begynne med. Men sa han noe om økt hastighetsvariasjon når de blir slitt. Jeg ser mer enn den doble SDen i utskutte piper som i "nye". Gjennomsnittshastigheten faller også, kanskje 30m/s ift "ny" pipe, og noen ganger 50... Sier Litz noe om det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, M67 said:

At man kan polere vekk ruhet har mange påstått, men jeg har aldri skjønt at man kan få stålet glattere med JB - avleiringene derimot.

Det er vel kanskje noe med at man etterlater karbon i sprekkene og kutter litt på toppene av stålet? 
De drev på med noe så obskurt som å stikke en kjent diameter presisjonsslipt plugg gjennom pipa for å monitorere hvor mye de «pussa bort»

Jeg har brukt JB pasta som eneste pussemetode på alle langholspipene mine i mange år nå siden jeg oppdaga at jeg kunne holde farta jevnere på denne måten sammenlignet med kjemipuss som stort sett bare var frustrerende. 
 

59 minutes ago, M67 said:

Jepp, det ser man når man har skutt ut noen piper med langholdsskyting. Man får "uforklarlig" høydespredning (på langt hold) og begynner å trekke kronografen i tvil omtrent.

Også skyter du på 100 m og alt er mer enn OK 😏.. jeg vet! 😂

 

59 minutes ago, M67 said:

Kvalitetspiper sikkert...

Ja de tester ikke noe annet. Det som er interessant er hvor likt de oppfører seg med tanke på fart og presisjon. 
 

59 minutes ago, M67 said:

Hastigheten øker som regel til å begynne med. Men sa han noe om økt hastighetsvariasjon når de blir slitt. Jeg ser mer enn den doble SDen i utskutte piper som i "nye". Gjennomsnittshastigheten faller også, kanskje 30m/s ift "ny" pipe, og noen ganger 50... Sier Litz noe om det?

Etter 200 skudd har pipene halvert ES. JB pasta setter tilbake noe av hastigheten og slik jeg oppfatter det gjør ESen mindre over tid. Men han sier også at det er mye av hastighetsemigrasjon som de ikke skjønner og ikke har kapasitet til å teste ut siden det er så omfattende. De definere pipa som utskutt når BC til kula ikke lengre holder seg jevn. De har definert det på 1% BC endring fra ny pipe. Det skjer jo nokså mye tidligere enn de fleste tror. Men det er nå helt klart at etterhvert som pipa endrer diameter så blir det mere mishandling av kula for å oppnå spinn.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Men det er nå helt klart at etterhvert som pipa endrer diameter så blir det mere mishandling av kula for å oppnå spinn.

Og riflingen blir røffere i kantene, kuler går i oppløsning, osv.

Jeg har brukt bronsebørster, men du sier altså JB. Jeg syns det er forbanna slitsomt, så vurderer å bare vedta at det er for tungvint, punktum, Eller å prøve. IBI pipa som har gått ekstremt bra med ca alt, går ennå, har 3225 skudd, og har begynt å lage høydespredning på langhold er en sterk kandidat her. 
En helt annen ting - er at den IKKE lager høydespredning med homogene kuler. Nok en ting å spekulere på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg har brukt bronsebørster, men du sier altså JB. Jeg syns det er forbanna slitsomt, så vurderer å bare vedta at det er for tungvint, punktum

😂, jeg synes bronsebørster er forbanna slitsomt🤭 Spesielt når du for «n»te gang trør skiten inn i foten eller må plukke nåler ut av rifla. Jeg bruker VFG propper med enten olje eller JB pasta. Ikke pusser jeg så mye på de løpene heller at det gjør noe. JB pussing gjør jeg bare i kammerenden. De fleste som har sett meg pusse løp blir ofte litt målløs og sier; var det alt?

 

 

1 hour ago, M67 said:

har du forresten sett ulik ES/SD med ulike kuler?

Jeg bytter ikke kuler ofte nok til å ha noen formening om det. Jeg endrer ikke på komponenter lengre om jeg ikke er helt nødt. Egentlig burde jeg bare høre på Litz og la være å eksperimentere med noe som hels. Jeg ender jo opp med å følge etter det han finner ut uansett. Nå har de slått fast en gang for alle at alt jeg begynte med som håndlader stort sett bare er tull😏. Og jeg er jo helt enig!  Menge av de testene jeg har gjort opp i gjennom tiden har liten eller ingen verdi sett i lyset av at jeg f.eks ikke vet noe om luftfuktigheten kruttet som jeg har ladet med har hatt? Om jeg regner på det så kan det like gjerne være variasjon her som andre steder i gjennomførte testoppsetter? Egentlig er det bare å stikke alle data i søpla og se på det som at det var morsom den gangen. Det jeg har lært er vel heller hvor er ytterpunktene. Nå vet jeg jo mye mere om hvorfor de oppstår.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Rent bortsett fra at Rano Super-ammo fra 1988 er produsert i Nittedal av noen som visste hvordan man skulle lage rette patroner på Manurhin-maskinene :-) 

Gutta i Nittedal kunne også nesten se hvilke kuleisettere som ikke var riktig innstilt/skjeve på Manurhin-maskinene på Raufoss ved å måle kulekastet på patronene i grønne pølser.  

De samme folka måtte lære Norma i Sverige at tykkelsen på mantelen fjæret i produksjonsprosessen slik at svenskene fikk skikk på presisjonen i de dengang nye matchkulene i 6,5. 

Malcolm Cooper, mannen bak Accuracy International-riflene, brukte RANO 12g i 308 fra Nittedal som treningsammo. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Egentlig er det bare å stikke alle data i søpla og se på det som at det var morsom den gangen. Det jeg har lært er vel heller hvor er ytterpunktene. Nå vet jeg jo mye mere om hvorfor de oppstår

Ja det har jeg nå konkludert med også. Stort sett er det beste, og iallefall enkleste å lese hva det står på boksen, lade det, og skyte. Dog jakter en jo på noe "bedre", iallefall på de lengste holdene - og det er her jeg i nyere tid har begynt å bytte kuler. Og jeg er overbevist om at noen kuler er bedre på lange hold enn andre, Litz be damned om han sier noe annet. Men nå er vi 1000m og forbi.

 

Jeg kikka inni det IBI-løpet her i stad, og det er jo glatt og fint inni - lite krakelert er det også - glattere enn nye løp jeg har sett i nyere tid faktisk. Men hvor bommene begynner, det er ikke så lett å se - en gradvis overgang tror jeg vi kaller det... Men om riflingsdiameter ikke er for stor, så får kula styring, og alle er fornøyde. Det blir mer Warner, LeHigh og Peregrine i det - og her tror jeg det ligger en hund begravet i testene av blyfri kuler - de obturerer ikke - og er helt avhengige av korrekt riflingsdiameter. Mon tro det er derfor de går godt i det amerikanske løpet, og ikke så godt i ca alt annet? (de er OK i S&L, de som tåler 8" stigning. Men i Heym og Nilsen er de ikke fantastiske. Nilsenkulene går forsåvidt fantastisk i disse, men de har så dårlig BC at de ikke teller)

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Men om riflingsdiameter ikke er for stor, så får kula styring, og alle er fornøyde.

Du får ønske deg en slik av nissenB168504E-86E2-498B-B8A0-6C5F727DAE7A.jpeg.93dc9699f7ab9bc7cad97d00fd2a1401.jpeg

1 hour ago, M67 said:

- og her tror jeg det ligger en hund begravet i testene av blyfri kuler - de obturerer ikke - og er helt avhengige av korrekt riflingsdiameter.

Det tror jeg også. Det er kanskje mulig å designe seg litt rundt problemet, men jeg vet ikke hvordan? Jeg har kanskje mere trua på en desktopCNC med høy presisjon og en basemodel kule som kan endres litt på etter behov? Jeg kjenner jo en som dreier sine egen kuler og tester litt. De kommer jo frem for å si det sånn, men det er jo ikke fullblods langhold vi snakker om. 
 

1 hour ago, M67 said:

Og jeg er overbevist om at noen kuler er bedre på lange hold enn andre, Litz be damned om han sier noe annet.

Det er det jo ingen tvil om. Egentlig burde jeg bare skyte Berger siden de oppgir lavest BC variasjon. Om ikke bare for peace of mind? Men så vet man jo egentlig ikke helt hva de andre får til? Det koker vel ned til jevnhet i mantelen mot BC ytelse et sted? Det er jo ikke fritt for at for tynn mantel i kombinasjon med snurr og fart også kan gi en dårlig opplevelse for «langholsskytteren» som beskuer blyskyer i lufta før 100 m. Det blir lite ding i dongen av det også.
 

Jeg innser at det koster for mye å prøve alt og at det blir et lucky shoot å treffe gullfuglen så i mellomtiden dunker jeg fortsatt ut 147 ELDM. Jeg satser på at Litz publiserer BC jevnheten på dopplertestede kuler snart? Fordelen med solids er jo at man kan glemme alt det der.. Det kan vel også tenkes at man brått og brutalt heller ikke har noe annet valg enn å skyte solids?
Da er det ikke mange pipeleverandører igjen på min liste i 6,5…


edit: mulig tråden ble en smule OT😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Rent bortsett fra at Rano Super-ammo fra 1988 er produsert i Nittedal av noen som visste hvordan man skulle lage rette patroner på Manurhin-maskinene :-) 

 

Stemmer helt sikkert. (89 lotene var merka RA, 88 lotene var merka RN) 
88 loter rano super er faktisk ganske super som ammo. Jeg bruker de en del på baneskyting når jeg får tak i de. Det eneste dumme er at noen av de kamrer tregt i SE kammer. Ja og at det er berdan hylser, de hylsene er jo vanvittig gode.... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja ang 6,5 sauerløp. Jeg har prøvd 

S&L (3 stk) 
Heym (2 stk) 
LW (3 stk) 

Sauer (ca 12 stk)

Blaser (2 stk) 

 

og erfaring? Til dfs skyting funker alle. Ca like lenge, med ca lik presisjon. 

Av løp som har "kødda før 4000 skutte skudd" har jeg hatt 1 LW, 1 S&L og 1 sauer. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fremdeles noen av -88 loten som jeg bruker, men jeg er begynt å bli skeptisk til kruttet, jeg har funnet noen esker som jeg har fått av andre der kruttet dekomponerer og gir korrosjon i halsen på samme måte som 7,62x63 Raufoss fra slutten av 60 tallet.

Om noen vil lade om Berdan hylser har jeg tennhetter som jeg kan selge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...