Jump to content

Ny tikka t3x - er dette rust?…


Chris101

Recommended Posts

Hei alle, fersk jeger her!

har hatt denne rifla i 6 dager nå, kjøpt ny hos jakt og friluft i Arendal. 

 

var på jakt Idag da jeg så noe som kunne ligne på rust på løpet.. eller hva kan det være?

 

hva kommer dette av og hvordan unngår jeg at det kommer mer?..

 

takk for all hjelp.

48A80FF2-A14B-4A28-BC59-AFE69803EFE7.jpeg

BF01D567-2E16-4175-8670-2E693CCF6CD4.jpeg

8DEB5D1B-AD51-43F6-9DD6-91F5789C607E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bobby said:

Eller...legg ei bløt børse i et stengt/tett våpenfodral  i bilen og rusten er der utrolig fort. 

 

Ja….. var på skytebanen på fredag og da regnet det når jeg skulle tilbake til bilen og da rakk nok løpet å bli litt vått. La våpenet ned i futteral uten å tenke så mye på det..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Shit happens, neste gang du tar rifla ut av skapet eller avslutter jakta så er det ikke dumt med en runde med pussesakene. Den rusta på bildene er sikkert bare overflaterust som kan pusses bort. Ellers så finner du mange tråder her om vedlikehold av våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bolt321 skrev (1 time siden):

var på skytebanen på fredag og da regnet det når jeg skulle tilbake til bilen og da rakk nok løpet å bli litt vått.

Tørk børsa alltid innendørs etter regnvær, og kjør på med våpenolje i alle kroker og kriker før du setter den bort. Det er ikke no latmannsliv å være jeger. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her. Ein tynn oljefilm på tørre (du har tørka av regnet inne i varmen) stålet er alt du treng. Ser av og til eksempler på folk som har sausa på med våpenolje og får trøbbel ved at denne griser til og kan hindre funksjonen til fjører, tennstifter, utdragarar, avtrekkarar,  trestokkar osb.

Link to comment
Share on other sites

Blåneringa på Tikkapipene er "skrøpelige" greier. Veit, for jeg har ei selv. Er muligens en kombinasjon av ståltype, polering og selve blåneringa som gjør at det ruster lett(ere). Som nevnt over, gode rutiner med oljefilm på ståldeler og tørking/ lufting etter bruk. Vått våpen i futteral over noe tid er "døden".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig at du måtte lære dette «by doing…». Rifle i koffert/ futteral er kun for transport. Rifler trenger puss og stell - selv om man kommer innomhus først kl. 04.00 på natta etter å ha flådd noen hjort. Rifle som har vært utsatt for regn/ dugg/ fuktighet trenger tørke og puss med lett oljet fille, og olje i løpet. Husk også at det er metallflater du ikke ser når skjerfet er på. 
 

Anbefaler deg å plukke av skjeftet og demontere sluttstykket. Rengjør/ puss rent for eventuelt rust. Sett inn med godt rusthindrende produkt eller olje. På pipe og låskassen ville jeg brukt Flunatec. Tørk ellers over med god våpenolje med bra korrosjonsevne som holder litt. 
 

Når rifla har blitt blaut og du kommer inn:Tørk av det grøfste av væte. Blås forsiktig med hårføner til alt er tørt. Tørk over alt der du kommer til med fille med litt olje. Ikke gjem innvendig i pipa som også ønsker en egnet olje-propp. Husk remfester, kikkertmontasjer etc. 

Edited by OptiBond FL
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dårlig blånering (og polering) er vel noe som går igjen på våpen generelt av idag og ikke bare Tikka. Sammenligner man med en Mannlicher-Schönauer av gammel fin årgang ...eller en Rottweil hagle,- kan det knapt kalles blånering. 

"Ståltype",.. underet meg mange ganger over russiske, selv forholdsvis enkle våpen, men meget motstandskraftige mot rust selv om blånering er ganske ordinær. Har selv en Vostok 22lr pistol, innkjøpt tidlig 70 tal og sikkert like gammel Baikal enkeløp hagle - ingen antydning til rust på noen av de...

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her.

 

Viktigast er å unngå å oppbevare våt børse i futteral eller koffert. 

I allefall kortast mogeleg tid, om du sbsolutt er nødt. Har sett stainless få brune prikkar etter få timars forgløyming i futteral. 

 

Det er og lurt å sette inn låskasse, pipe og andre blånerte deler med flunatec med jevne mellomrom.

 

Ein boresnake ellet pusselapp med nokre dråpar flunatec gjennom pipa skader heller ikkje. Den er keramisk og gjev ikkje friksjon som vanleg olje ofte gjer .

 

Om du vil koste på litt,  send børsa til cerakote.no for å nesten heilgardere deg mot rust😉

(nesten)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Fuktig/vått våpen i tett emballasje, f. eks. futteral, er det samme som å be om trøbbel, nesten uavhengig av hvor god blåneringen (bruneringen?) er. Jeg har alltid liggende en bomullsfille (gammel t-skjorte) i bilen, slik at jeg kan tørke av våpenet om jeg har vært ute i regnvær. Og hvis rifla absolutt må i futteral noen timer lar jeg det være åpent. Ellers har @OptiBond FLgitt en fin oppskrift på hvordan sikre best mulig mot rust og samtidig opprettholde funksjonssikkerheten.  

Link to comment
Share on other sites

Regnvær og bløtt våpen...man har alltid en fille eller noe å tørke av med før man plasserer i fodral bak I bilen OG dette lar man være åpent.- Ballistol synes jeg er et bra produkt som alltid følgt meg og nært tilgjengelig på både korte og lengre jaktturer,- bra derfor at det også tåles på treverk uten å skade dette.

Ved hjemkomst lar jeg våpenet stå i "gangen" en times tid for å klimatisere seg før man tar inn i varmen og ev behov av litt stell og puss.

Link to comment
Share on other sites

"Heldigvis" er det pipa som er spesielt rustutsatt på Tikkaen. Å drive å demontere stokken for å få tørket alt er ikke noen farbar løsning hver gang man har vært ute i regnet. Demontering av stokk fordrer kontroll av treffpunkt (iaf for oss med et snev av OCD), og det er for de fleste av oss rimelig upraktisk. Jeg demonterer stokk for grundig rengjøring og innoljing av stål før jakta, og gjentar ikke den prosessen før mot neste jakt. Har så langt ikke observert rust mellom stokk og stål. For å få oljet pipa bak til låskassen uten demontering av stokk, har jeg olje på ei papirremse og drar mellom stokk og pipe. (Fordrer at tverribba i stokken er tatt ned så pass at det er klaring).

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Enig at det ikke er nødvendig å demontere stokken bare pga noen byger, men har du vært ute i vedvarende regn i timesvis, så tar jeg av stokken men demontere ikke sluttstykket. Det blir demontert en gang før jaktstart. Når det gjelder treffpunkt forandringer som vavlo nevner, så har jeg ikke opplevd det på en Bell& Carlsson stokk. Men bruker moment nøkkel på skjefte skruene. Har bare demontert stokken på Tikkaen en gang med påfølgende kontroll av treffpunkt. Måtte da skru 3 klikk/cm før jeg var i senter. 

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen alle sammen. Takk for alle gode tilbakemeldinger! Her skjønner jeg at jeg ikke har fulgt med i timen.

 

jeg har nå gått til innkjøp av diverse pusseutstyr.


flunatec gundegreaser

flunatec coating

Eliminator bore cleaner

extreme CLP olje

Friction guard

 

flunatec har jeg brukt utvendig på pipa, låsekasse og lyddemperen (fikk bort de rustflekkene jeg la ut bildet av)

i løpet av jeg brukt Eliminator bore cleaner og extreme CLP olje. på sluttstykke og i låskassen har jeg brukt rødsprit og Friction guard. 
 

Men jeg lurer på et par ting..

 
jeg legger til et bildet av en liten rustflekk jeg ikke fikk bort i låskassen. Hva kan jeg bruke for å få dette bort?

 

kan jeg, og burde jeg bruke flunatecen på kikkerten?

 

burde jeg fremdeles olje pipa om våpenet skulle bli vått når jeg har på flunatec?

 

Kom gjerne med tips

takk alle sammen 🙂

C725DE94-A0D3-4E7A-858C-9E82DDB91728.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Antar at du har hatt skjeftet av våpenet, og at du har plukket fra hverandre sluttstykket. Deretter gjort rent med deagreeser og deretter lagt på Flunatec.. Vet ikke hvorfor du også ikke har brukt Flunatec innvendig i låskassen, men sikkert bra slik du har gjort dette nå også. 
 

Vet ikke hva du tenker på når du skriver om Flunatec på kikkertsiktet. Hvorfor også der? Ville kun ha lagt på montasjen/ tingene. 
 

Lett jevnlig oljefille der hvor det er coated med Flunatec antar jeg er OK når Flunatecen har tørket. Gjør i alle fall det selv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, OptiBond FL said:

Vet ikke hvorfor du også ikke har brukt Flunatec innvendig i låskassen, men sikkert bra slik du har gjort dette nå også. 

Det er et godt poeng. tanken var at jeg skulle unngå flunatec i løpet for ikke å ha en hinne der når jeg skal skyte. men i låsekassen, det tenkte jeg faktisk ikke på. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tilknytning til j&f, men dette kan man ikke kalle reklamasjonsgrunn.

 

Det er kjipt, men de sller fleste har hatt slik rust på sine våpen. Det er lett overflaterust.

 

Jeg har selv en t3x som var 2 dager på reinsjakt nå. Sauset 110% inn i ballistol før jakt, men det ble fortsatt ørlite overflaterust slik som på bildet på vei hjem i futteralet grunnet litt fuktighet.

 

Sånn er det desverre, eller skal man si heldighvis?

 

Men får se på det som et kvalitetstegn! Det betyr ihvertfall att sako/tikka har brukt riktig stål legering for å oppnå god slitestyrke, seighet og presisjon. Det eneste vi må gjøre er å olje litt i ny og ne! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å bruke Brunox Lub & Core

 

Det er en Olje som ikke går av i regnvær. 
 

 

Gjorde en test med denne oljen ved å spraye en Unbrakonøkkel med middelet, la det ute i Hagen i ca 2 uker(flere dager med regn under denne perioden). Ble overasket når jeg så at det ikke var en eneste rustflekk etter 2 uker med mye regn og fuktige dager/netter.

Link to comment
Share on other sites

En trenger ikke gå banans da, det som har skjedd for trådstarter er jo at han har tatt i bruk våpenet uten noe som helst stell. Hadde børsa fått en runde med oljefilla først hadde ikke problemet vært her.

Selv her i regnskogene på Nordvestlandet er det ikke behov for daglig demontering og puss. En rask tørk med oljefilla og sett/heng børsa luftig til tørk så går det bra.

 

En bit tape over munningen er kjekt. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/25/2022 at 10:17 PM, Østledningen said:

Men får se på det som et kvalitetstegn! Det betyr ihvertfall att sako/tikka har brukt riktig stål legering for å oppnå god slitestyrke, seighet og presisjon. 

🤔At løpet ruster lett er et tegn på kvalitet- tja, da ser en virkelig positivt på det meste. 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blå/brunering er rust 😎

 

For Ola Hvermansens jaktrifle til den svimmlende pris av en ok vaskemaskin hadde noe slags lakk vært en mye bedre løsning. Og hadde den lakken vært billigere enn blåneringsvæsken fsbrikkene bruker hadde de kommet fra fabrikkmed lakk ("coating" er vel det moderne ordet her).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis en er lat/glemsom, så kjøp en eske eller fire av disse;

Ballistol Oljeserviett (wipes) | Børsemaker Wear AS

Så dytter du en eller to serviettpakker i lomma med på tur. Jeg har lagt 3-4 hver i riflebagen og haglebagen, et par i et riflefutteral, og et par i rumpetaska. Da har jeg dem alltid tilgjengelige. Billig forsikring, fine å dra over med etter dag i regnet eller ute i høy fukt (jeg bor 600 meter fra sjøen..). Og så lukter det jævlig godt av børsa etterpå også ;)

 

Link til flere butikker så jeg ikke beskyldes for snikreklame elns:

https://www.bmwear.no/produkt/vapentilbehor/vapenpleie/rengjoring/ballistol-oljeserviett-wipes

https://www.skittjakt.no/ballistol/175680/ballistol-oljeserviett-vipes-10-pk-universaloljen-i-geniale-våtservietter

https://jaktcompagniet.no/produkt/ballistol-universal-oljeserviett-wipes/

https://www.vapenandresen.no/ballistol-universal-oljeserviett-wipes

https://jafi.no/produkt/vapenrens-smoring/ballistol-universal-oljeserviett-wipes/

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Østledningen said:

Du får ta noen fag i metalurgi, og se om du ser annerledes på det etterpå 😉

Nå har jeg tilfeldigvis det-  men jeg fulgte nok ikke godt nok med i timen der heller 😃 Jeg har også et par våpen med løp i Bøhler Antinit og Bøhler Super Blitz stål. Dette skal vist være noe det beste- og sterkeste løpsstålet som finnes- og er helt rustfritt😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (1 time siden):

Nå har jeg tilfeldigvis det-  men jeg fulgte nok ikke godt nok med i timen der heller 😃 Jeg har også et par våpen med løp i Bøhler Antinit og Bøhler Super Blitz stål. Dette skal vist være noe det beste- og sterkeste løpsstålet som finnes- og er helt rustfritt😉

Så fint!

Link to comment
Share on other sites

Irriterande, fann ein liten rustflekk på den ‘’rustfrie’’ t3x rifla mi, hatt ho i snart tre år men trur knapt ho har sett regn.

Uansett, fann noko Eezox så enten får eg setta ho inn med det eller så får eg prøva det stoffet chiefen.v-2 linkar til.

Har Våpenfett og, så kan jo bruka det på plassar som er skjult av stokken men samlar vel grådig mykje rusk og rask.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Litt grunnleggende vedlikehold med å tørke av fuktighet etter tur, og få på en oljefilm før ny tur er det som gjelder på alle våpen. 
 

vil man unngå dette er det å få på noe ceracote på rifla, men fortsatt har man problemet på innsiden av løpet..  

 

jeg husker.. i gamle dager… neida, lang hostorie kort: var på reinsjakt for 8-10 år siden på Sunndal øst, det året hadde vi ei uke med regn og vi lå i telt ved Salhøa, jeg hadde med en remington 700 med ett løp i 6,5x65RWS. Det jeg ikke hadde med var våpenolje. Etter første natta var rifla brun utvendig. Når man ligger i fjelltelt og det regner.. blir alt vått.. jeg hadde med noe margarin/stekefett. Endte opp med å smøre inn rifla i smør.. jeg bruker den samme gamle børsa med den forferdelige lakkerte trestokken fortsatt på reinsjakt. Den er en skikkelig «sleeper», ser forferdelig ut, men har liljapipe, søylebedding og skyter fletta av det meste... 😃 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til vanleg mest sannsynlig nok og ta ho ut av stokken. Trur ikkje ein treng av med kikkertsikte, avtrekk og sluttstykke sperra. Obs dersom ein gjer sistnevnte så pass på ei lita fjør der. Fort og mista.

Har ikkje demontert bolten, det burde eg kanskje gjort.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...