Jump to content

Oppgivelse av serienummer på Våpenskap


Prebjerk

Recommended Posts

God dag!
Er i prosessen med innkjøp av nytt våpen en Tikka T3 223 rem.
I den anledning har jeg oppfordret til å sende inn serienummer på våpenskapet. 
Våpenskapet er av typen Eurosafe og virker å være av god kvalitet(bilde av skapet opplastes ila dagen).

Da jeg skulle se etter serienummeret klarte jeg ikke finne det, om det skyldes at det ikke eksisterer eller at jeg må ha meg en tur til optiker vites dog ikke.

Er det noen som kan ha tips til hvor det kan finnes takker jeg så meget på forhånd. 

Ha en fortsatt super dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å se noen hjemmel i lovverket for at politiet kan kreve serienummer på våpenskap, de er ikke registreringspliktige. Finner du en etikett med FG godkjenningen skal det der stå et godkjenningsnummer for skapets konstruksjon, det kan du sende, eller du sender et bilde av godkjenningsetiketten på skapet sammen med fabrikat og type.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Jeg har vanskelig for å se noen hjemmel i lovverket for at politiet kan kreve serienummer på våpenskap, de er ikke registreringspliktige. Finner du en etikett med FG godkjenningen skal det der stå et godkjenningsnummer for skapets konstruksjon, det kan du sende, eller du sender et bilde av godkjenningsetiketten på skapet sammen med fabrikat og type.

 

 

Ja det er noe politiet bare har begynt med.

Tviler også på hjemmelsgrunnlaget i forbindelse med våpensøknad.

 

Litt snodig når de ber meg sende inn nytt bilde av serienummer på skapet hver bidige gang jeg søker om nytt våpen/del..

 

Virker ikke som at de lagrer det noe sted.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål om perspektiv kanskje.

 

Det er opplagt at jeg er forpliktet til å oppbevare våpnene mine innelåst i godkjent våpenskap. 

 

Dersom politiet er i tvil om jeg oppbevarer våpnene forskriftsmessig eller ei så kan de gi meg 48 timers varsel og komme å inspisere som en del av forvaltningsjobben som er pålagt dem.

 

Jeg har ikke funnet hjemmel for at de skal kunne kreve dokumentasjon på at jeg innehar våpenskap før de kan innvilge våpensøknad. 

 

Jeg krangler ikke med dem og sender inn bilde gang etter gang for å være smidig og grei.

 

Vis gjerne til forskrift eller lov som viser at politiet er forpliktet til å sjekke om jeg har våpenskap før de kan innvilge våpensøknad. 

 

Det de skal sjekke er vel i utgangspunktet vandel og evt. pågående saker eller andre forhold som kan si noe om min edruelighet og skikkethet.

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

De har det ikke lagret. Men de er forpliktet til å undersøke om du har mulighet til å lagre våpenet på forskriftsmessig måte. Mitt skap har heller ikke noe serienummer men et bilde av selve skapet har alltid fungert.

Hvis kun et bilde av et våpenskap er tilstrekkelig, så kan du jo bare sende et bilde av skapet til kompisen, men om det er smart er en annen sak 😏

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 minutter siden):

Blir vel akkurat det samme med et serienummer.

Mulig det går an å spore opp kjøper med et serienummer ? Kjøpte mitt skap på XXL, men husker ikke lengre hva som ble notert av selger.

Uansett så er jeg enig i at det er bortkasta tid å krangle med politiet.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (38 minutter siden):

En ting er i alle fall sikkert. Å starte en krangel med politiet om hva de har hjemmel for eller ikke fører neppe til noen rask kjøpetillatelse. Et bilde av skapet gjør derimot det.

 

Tja, det forsinket min søknad med de minuttene det tok meg å sende e-post. Nils mer mas om saken.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (4 timer siden):

 

 

Ja det er noe politiet bare har begynt med.

Tviler også på hjemmelsgrunnlaget i forbindelse med våpensøknad.

 

Litt snodig når de ber meg sende inn nytt bilde av serienummer på skapet hver bidige gang jeg søker om nytt våpen/del..

 

Virker ikke som at de lagrer det noe sted.

 

Siste 2 papirsøknader så måtte jeg sende inn bilde av serienummer. Byttet skap mellom disse søknadene så da ble det 2 forskjellige bilder. Ved innsending av elektronisk søknad nå nylig så slapp jeg bilde og trengte kun å skrive inn serienummer i søknaden. Klarte å skrive inn feil serienummer men fikk til tross for dette ingen spørsmål om ytterligere dokumentasjon. Er temmelig sikker på at de ikke lagrer informasjon om serienummer noe sted...

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 18.8.2022 den 12.29):

En ting er i alle fall sikkert. Å starte en krangel med politiet om hva de har hjemmel for eller ikke fører neppe til noen rask kjøpetillatelse. Et bilde av skapet gjør derimot det.

Må vel gå an å skrive i mailen noe sånt som at "Jeg tviler på at dere har hjemmel til å kreve slik dokumentasjon, men her er den" og vedlegge de nødvendige bildene. 😊 

 

Link to comment
Share on other sites

Zardoch skrev (43 minutter siden):

Må vel gå an å skrive i mailen noe sånt som at "Jeg tviler på at dere har hjemmel til å kreve slik dokumentasjon, men her er den" og vedlegge de nødvendige bildene. 😊 

Klart det går an, men siden man etter all sannsynlighet ikke oppnår noe som helst med en slik formulering er det like lurt å la det være;)

Da bør man nok heller gå direkte til POD, da jeg har mistanke om at noe kan være sagt i et rundskriv siden flere våpenkontor nå ber om det.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (12 minutter siden):

Klart det går an, men siden man etter all sannsynlighet ikke oppnår noe som helst med en slik formulering er det like lurt å la det være;)

Da bør man nok heller gå direkte til POD, da jeg har mistanke om at noe kan være sagt i et rundskriv siden flere våpenkontor nå ber om det.

 

Ja, sannsynligvis en form for "rettledning" fra POD. Jeg tenkte mest fra et mentalhygienisk synspunkt her.🤣 En rekke personer vil nok føle seg bedre hvis de får sagt det, samtidig som de ikke ønsker å rote det til for våpensøknaden sin. På denne måten kan de "få det ut" samtidig som de gjør det de får beskjed om😊

Link to comment
Share on other sites

Det er 2 ting her,

Det første er at de kort og greit ikke har hjemmel til å be om dette.

Det andre er at det bare er tull, jeg kan stikke innom den lokale sjappa (eller en kompis eller nabo eller bare finne på nett), ta bilde av serienr der og sende, eller ved elektronisk søknad bare finne på et serienummer. Saksbehandler fornøyd og kan med sirlig håndskrift påføre søknaden "innvilget".

 

Hensikten er nok å vise at en har tiltak for å kontrollere oppbevaring, problemet er at plutselig er skap kontrollpliktige med henvisning til "etablert praksis".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dette med våpenskap blir nok behandlet forskjellig rundt omkring, og sikkert fra person til person på våpenkontoret også.
 

Jeg er selv midt i en førstegangs søknadsprosess på konkurransevåpen (uke 9 av ca 18).
 

Sendte derfor mail våpenkontoret og spurte litt rundt dette. 

 

”Må/bør/skal jeg kjøpe meg våpenskap før jeg får godkjent søknaden?  Eller kan jeg vente med dette til jeg evt får godkjent søknaden og sende dere kvittering/bilde da? Hva er best å gjøre?, og sparer jeg tid på evt å kjøpe nå og sende kvittering?“

 

En time etter jeg sente mailen ringte våpenkontoret meg tilbake!

 

Svaret jeg fikk var:

”at jeg ikke trengte å sende inn noe dokumentasjon nå, og heller ikke når søknad evt ble godkjent. Våpen skal oppbevares i godkjent skap, og har jeg krysset av for det er det mitt ansvar å sørge for det.”

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (1 minutt siden):

Godkjent våpenskap er et krav så hvorfor vente med å kjøpe ?

 

Hva med de som venter lenge med å kjøpe, kanskje ut gyldighetsperioden og evt forlengelse av denne, eller de som av en eller annen grunn  velger å ikke innløse søknaden i våpen? Bør de også kjøpe med en gang? Det er vel ikke plikt til å kjøpe selv om du har fått det godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Ved første søknad til Oslo ble jeg bedt om å bevise våpenskap. Jeg bare vedla faktura på kjøpet, tenkte da går det nok fortere enn hvis de må spørre meg videre osv.

 

Etter det har jeg ikke behøvd å bevise det om igjen, flere søknader har blitt innvilget.

 

I går prøvde jeg for første gang den digitale søknadmekanismen. Skjemaet ber om serienummer men det er ikke påbudt, så jeg lot det stå. Så får vi se om det har noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at ingen til nå har kommentert at dette spørsmålet er eksplisitt kommentert i utkast til rundskriv 2022/008 Retningslinjer for behandling av saker etter våpenlova. La meg sitere fra side 9 i dette utkastet:

 

Politiet har ikke adgang til å avkreve flere opplysninger enn hva som er nødvendig for å behandle søknaden. Tidligere praksis fra noen politidistrikter om å kreve selgers navn og adresse før søknaden kan innvilges er et eksempel på uhjemlet praksis. Unntak gjelder ved erverv begrunnet i arv eller minneverde etter forskriftens § 5 - 4 eller for andre søknader hvor det anføres rett på frafall av gebyr etter § 12 - 3. I slike tilfeller oppstiller regelverkets vurderingstema et saklig behov for å avkreve opplysningene.

 

Tilsvarende vil krav om dokumentasjon på våpenskap ved søknad om erverv ikke være lovhjemlet da oppbevaringskravet først oppstår ved erverv/besittelsen av skytevåpenet.

 

Utover krav til identifisering av søkeren, vil opplysninger som politiet kan kreve fremlagt av søkeren være begrenset av våpenlovens vilkår for erverv. Dersom fravær av etterspurte opplysninger ikke senere kan begrunne et avslag etter våpenlovens regler, vil det ikke være grunnlag for å avkreve informasjonen.

 

Dette er riktignok kun et utkast, men likevel... Teksten kan jo vanskelig misforstås.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...