Jump to content

Tettsittende innmat i lyddemper


Recommended Posts

Brukte Hausken jakt 224 mk2 demper for første gang, og skulle demontere for lett rengjøring da jeg var ferdig etter 40 skudd 30-06. Demper fikk kjøle ned mellom serier og godt før jeg begynte med rengjør. Da jeg skrudde opp og skulle dra ut innmaten fra *skallet" satt innmaten veldig hardt. Fikk den til slutt ut ved å dra hardt og delvis rotere når den satt fast. Er det kjent problem at de sitter så hardt, eventuelt noe jeg kan gjøre for å lette jobben? Slet like mye med å montere igjen etter å ha gnidd over. Noe jeg kan smøre o-ringene med? 

 

-Mads 

Link to comment
Share on other sites

Slik Hausken er konstruert er baflene (innmaten) i kontakt med ytterrøret, det vil alltid være alt fra "tight" til "helvete faen satan!!!!!!!!" alt etter hvor mye den er skutt og hvor mye gugg som ligger igjen. Når du drar røret av skrapes hele innsiden mot baflene ;)

Sprut inn litt olje, la det stå en liten time, så er det lettere. Og vri mens du drar, som du sa.

 

Men altså - du trenger virkelig ikke å demontere og pusse etter 40 skudd. 400, bare hvis du virkelig gidder, 4000, da er det hakket mer akutt.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hausken anbefaler Molykote 111 e.l. på gjengene: https://hausken.no/vedlikehold/

Jeg har demontert og rengjort relativt ofte. Mest av frykt for at det skal gro helt fast. Vet ikke om det er et reelt problem med Hausken. Men har vært borti andre fabrikat som er helt håpløse om de får sette seg skikkelig.

Liker ikke tanken på at det skal bygge seg opp masse dritt som plutselig en dag detter ned i løpet, for deretter å skytes ut med kula. Antagelig ubegrunnet frykt, men sjansen for at det skal skje er mindre om demperen er rein.

Link to comment
Share on other sites

Skyt demperen litt varm av og til, så blåser driten ut rett vei. 

 

Spray lett innvendig med wd40 eller lignende. 

 

Lagre den liggende slik at luft fritt kan strømme gjennom.

 

 

De trenger som regel ikke demonteres eller renses.

Bare ver nøye med gjengene som skrus inn på pipa. At de er reine.

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (16 timer siden):

Pusse en lyddemper? Folk har for mye fritid 😜 Når pipe er oppbrukt er demperen det også

Demperene holder normalt flere piper. Men aludempere varer ikke like lenge som ståldempere.

 

Grovkaliberdempere går normalt ikke fulle av drit - de blir skitne inni, men det går så mye gass gjennom, at mye blir med ut. 22LR-dempere derimot bir fulle av grå masse etterhvert, fett og kruttslam tror jeg det er.

Uansett har jeg aldri åpnet en demper, men jeg har sett inni mange med borescope. Jeg kan ikke se noen grunn til å drive og åpne og rengjøre dem.

 

Det som dreper dempere er flere ting.
- de blir slått skjeve 

- de blir skjeve av andre, ukjente årsaker (bli for varme muligens?)

- baflene brenner opp

- baflene får grader pga gasstrømmen, som kommer for nære kula

- de buler av overoppheting eller overtrykk

- de blir skutt i stykker fordi de ikke er skrudd skikkelig på, eller løsner.

 

Her i huset er 1 og 3 vanligst, med 50/50 omtrent, med et par dempere til 2 og 4. Generelt, fra det jeg ser på banen, så er det det siste punktet som ødelegger flest dempere.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Demperene holder normalt flere piper. Men aludempere varer ikke like lenge som ståldempere.

Du sier noe. Selv har jeg drept en demper og en er sliten, men virker fortsatt. Den som døde delte seg under skyting(gjengene mellom bakdel og baflene revnet) så fremre del av demperen fungerte som en geværgranat. Den andre en billig aludemper har delvis smeltet innvendig men presisjonen er der fortsatt og den demper da greit fortsatt også.

Link to comment
Share on other sites

Behov for rengjøring av demper har litt med hvilke type krutt en bruker. Fra da jeg var ung og dum og brukte en del n570 krutt så fikk jeg så mye dritt i demperen at det faktisk rant en grå tyktflytende væske ut av den etter bruk. Ved å gå bytte krutt så forsvant problemet og jeg har ikke følt behov for å rengjøre demper etter dette.

 

For dere som tenker at dere forlenger livet på demperen ved å rengjøre den ofte så tror jeg dere tar grundig feil. Er relativt fine gjenger i dempere og som regel i aluminium. Ved gjentatte demonteringer/monteringer vil dere slite ut gjengene fortere enn dere ville slitt ut demperen ved å ikke åpne den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med rett type dempar tek det under eit minutt å vedlikehalde.

 

Snekra ein video i fjor, ser den her : -> Youtube

 

Gjer alltid den prosedyra etter tur på skytebana, eller etter jaktturar der det har vore avfyrt skot. 

 

Kjøpt i 2017, har gått sine skot både på bane, jakt og jaktfelt. Men ser uanfekta ut innvendig. 

 

Ytre påkjenningar er nok ein større trussel.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jjrckd said:

Er relativt fine gjenger i dempere og som regel i aluminium. Ved gjentatte demonteringer/monteringer vil dere slite ut gjengene fortere enn dere ville slitt ut demperen ved å ikke åpne den.

 

Hvor mange av/på-skruinger tåler disse gjengene? Kan det "guesstimeres". Eloksert aluminium er ganske hardt. Og smurt med fett føles det glatt og fint. Men det er nå bare synsing og på "gefühlen" fra min side. Jeg kommer nok til å fortsette å rengjøre Hausken-demperen min på .17 HMR. Har åpnet den 3-4 ganger på et år. Tåler den 100 demonteringer så er jeg sikra livet ut (😳)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvfølgelig ingen fasit på det men de få langene jeg har demontert og montert en demper så syntes jeg det både lugger og knaser og kjennes helt feil ut. Selv har jeg vel en 3-4000 skudd på en demper som aldri har vært rengjort og @M67indikerer at han har MYE, VELDIG MYE, mer enn det. I den sammenheng så blir demperen gratis så jeg ser rett og slett ikke poenget med å demontere bare for å demontere.

Link to comment
Share on other sites

Prismessig er jeg enig. Det koster fryktelig mye i ammo å skyte ut en demper. Frykten er at jeg aldri skal klare å demontere den om jeg ikke gjør det ofte. Og at det skal ramle partikler ned i pipa som potensielt skader løpet når det skytes ut med kula. Om det faktisk ER et problem skal jeg ikke hårdnakket påstå. Det er noe griseri å reingjøre, så det er behagelig å slippe.

Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (13 timer siden):

Kjøpt i 2017, har gått sine skot både på bane, jakt og jaktfelt. Men ser uanfekta ut innvendig

Men hvor mange skudd? 5000, 10 000, 20 000? Dempere som ikke brukes blir ikke slitt.

 

K

Casey Jones skrev (9 timer siden):

Frykten er at jeg aldri skal klare å demontere den om jeg ikke gjør det ofte

Mange dempere kan jo ikke engang demonteres. Det har nå også være nok tråder her inne om "hvordan få sammen demperen".

 

Casey Jones skrev (9 timer siden):

Og at det skal ramle partikler ned i pipa som potensielt skader løpet når det skytes ut med kula

Mnja? Blir ikke de blåst ut foran kula - det største jeg har sett komme ut av en grovkaliberdemper er lette sotflak. 22LR er noe helt annet, der kan svære biter falle ut, eller legge seg i veien for kula inni.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (13 timer siden):

Med rett type dempar tek det under eit minutt å vedlikehalde.

 

Snekra ein video i fjor, ser den her : -> Youtube

 

Gjer alltid den prosedyra etter tur på skytebana, eller etter jaktturar der det har vore avfyrt skot. 

 

Kjøpt i 2017, har gått sine skot både på bane, jakt og jaktfelt. Men ser uanfekta ut innvendig. 

 

Ytre påkjenningar er nok ein større trussel.

Den Youtoupe du viser, er ikke vert 5 potter lunkent ;-)
Det du viser, har INGEN effekt, og du rengør intet, som har betydning. Du får ikke rengjort hulrum og fordjybninger, Og slet ikke bagkammeret. 
Men flot ser det da ut
Det eneste du måske får rengjort, er din dårlige samvittighed ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (14 minutter siden):

Det du viser, har INGEN effekt, og du rengør intet, som har betydning

Skru den fra hverandre for å gjøre ren gjengene så man kan kan skru den sammen igjen. Han får jo ihvertfall omsatt pussefiller og smurning ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten så man kan mistenke at produsentene foreskriver vedlikeholdsprosedyrer, slik at om det oppstår en reklamasjons/garantisituasjon, så vil spørsmål nr 1. være om vedlikehold er utført som foreskrevet ( i rimelig trygg forvissning om at få eller ingen overholder slikt over tid). Ikke det nei? Da må vi dessverre avslå reklamasjonen.

Er rimelig opptatt av å ha brukbart vedlikehold på mine greier, men innvendig puss av "eksospotter"... Ett sted går grensen.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (47 minutter siden):

Hadde vært ok om noen kunne gi en konkret tilbakemelding på F & D beskrevne vedlikeholdsprosedyre og påvise at denne er unødvendig for å sikre en problemfri bruk av denne demperen...

Kven skulle kunne gi en slik tilbakemelding? Det vert vel som å seie at då eg aldri har etterstramma mutterane på dekka på bilen min, treng ingen andre å gjere det heller?

 

Eg har åpne ein Hauskendempar som eg har reingjort ein gong. Dette var etter ca 400-500 skudd. 308 Win. Det var byggd seg opp ein god del scale/belegg. Fjerna dette med vatn og tannkost. Var og tegn på erosjon på "baflene". Om demonteringa hadde noko reell hensikt/effekt veit eg ikkje. Kjem truleg ikkje til å gjere det igjen. Men eg fekk no smurt noko fett på gjengene, så OM eg vil demontere den igjen, skal det gå lettare. For det var pokkers så vanskelig å få den frå kvarandre fyrste gongen. Aluminium med kruttgassar er ganske "herkjent". 

 

No har eg ein Freyr og Devik-dempar på veg i posten til ei børse i 358 Win. Trur eg kjem til å fylgje deira råd (sånn omtrent) og demonter eit par gongar i året. Slik eg ser det kan det ikkje skade...

Link to comment
Share on other sites

Eg kjører iallefall mine lyddempere i ultralyd vaskeren av og til. Rimelig store mengder karbon og anna smuss som bygger sej opp.  Mulig at enkelte dempere bygger fortere karbonrester en andre, men  skramlete karbonbiter i demperen er ikkje noko eg vil ha på mine rifler. Liker ikkje tanken på at slike biter kan havne i løpet når ein transporterer den loddrett 

 Hauskendemperen kan vere vanskelig å få av ytterøret om kruttrestene får bygge seg nok opp. Dette kan ein mjukne opp med eks wd40 eller varmt såpevann før demontering.

 

Neste gang eg renser demperen skal eg sjekke vekten før og etter rens, tipper vekten blir bra redusert.

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

Startet å tenke litt på dette. Vil ikke et lag med karbon være bra for demperen? Det vil jo da ligge som en hinne og hindre utbrenning av stål/aluminium inne i demperen? Viss denne vaskes vekk hele tiden vil ikke det øke utbrenningen? 

Du har faktisk en del ret i det du skriver.
Det er heller ikke ukendt, at dempere ofte demper lidt bedre, når de har skudt mellem 50 og 100 skud uden rengøring.
Et lag indvendig Carbon, reducerer også mængden af mirage

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusset min Hausken standard demper en gang, for ca 15 år siden, etter et morsomt med tullete eksperiment med svartkrutt og blykule i .308 gjort for å slå ihjel en diskusjon. Det gikk fint an å dempe smellen fra svartkrutt, og litt fart på kula ble det også uten at jeg nå husker hva kronografen viste. Men kruttrøyken var jo der likevel, og etter ca 50 skudd var demperen nesten helt tett av kruttslam slik at den ikke dempet stort lengre. Måtte ligge i bløt i vann med oppvaskmiddel en times tid før den lot seg åpne for rengjøring.

 

Har holdt meg til moderne krutt i  det kaliberet siden, og demperen virker fremdeles selv om den ikke er pusset noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...