Jump to content

Enkel hjemmelading av 6,5x55


Østledningen

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg kunne tenkt meg mot høsten å startet med hjemmelading. Ikke for å spare penger, men for å lære, samt utfordre seg selv mtp lading av trening, langhold og jaktammo.

 

Spørsmålet jeg stiller virker mot hva jeg sier her, men jeg håper folk har muligheten til å gi fornuftige svar likevel.

 

Hvor billig kan jeg komme unna med dette?

 

Jeg har lest litt og lært litt av diverse videoer på youtube. Selvsagt skal jeg sette meg godt inn i materien og sikkerheten før jeg begynner. Spørsmålet er fortsatt, hva trenger man egentlig for å drive hjemmelading med ok presisjon?

 

MÅ man "tumble" og vaske hylsene for hver gang?

 

MÅ man gløde hylsene nøyaktig for hver eneste gang, eller kommer man langt med biltema blåselampe og øyemål?

 

MÅ man ha en kronograf for å få god presisjon? Eller vil ladedata ut av en bok kunne gi ok presisjon på jaktfelt eller sammenlegnbart med f.eks Norma Trainer?

 

MÅ man bruke uskutte hylser samt trimme for hver gang, eller går det ann å bruke de 1000 stykk Norma Trainer hylsene man har fra eget våpen for å lade opp litt treningsammo?

 

Kanskje litt dumme spørsmål, men ett sted må en nybegynner starte, og jeg setter pris på seriøse svar. 

 

Som sagt, jeg er ikke ute etter sinnsyk presisjon, da man heller ikke trenger 1 kr presisjon for å skyte på blink @ 100m sittende/stående, eller en elg på 30 meter.

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

1) hylsevask er nødvendig hvis hylsen er innsatt med smøremidler. Smøremidler er nødvendig hvis du helpresser hylsene. Helpressing er nødvendig hvis du f.eks skal benytte hylser skutt i et annet kammer.

Til hylsevask trenger du en bøtte, varmt vann fra springen og litt Zalo. Og gjerne en pinne til å røre med.

 

2) Du kan klare deg fint uten å gløde hylsene i det hele tatt.

Jeg kan tenke tre grunner til å drive med hylsegløding:

- ifm krevende hylseforming til annet kaliber

- for å maksimere levetid for hylser

- homogenisering av halstensjon for optimalt presisjonspotensiale

 

For de to førstnevnte målsetningene er gassbrenner eller stearinlys tilstrekkelig. For den siste målsetningen.... vet ikke.

 

3) Kronograf er "kjekt å ha", men ikke nødvendig så lenge du lader vanlige patroner, med vanlige krutt og kuler. 

 

4) hvis du har 1000 Normahylser som er engangsskutte, må du ikke finne på å kjøpe flere hylser. Da har du nok hylser til å slite ut en bunt med løp

 

5) trimming er (stort sett) bare nødvendig når hylsene har vokst mot max lengde. Utgangslengde varierer litt med hylsefabrikat, og "veksthastighet" varierer med ladning samt hvordan du presser hylsene. Et grovt anslag er at du må trimme hver 5-10 omladning. 

 

Du kommer nok til å ha stor glede av å lage dine egne patroner. Og jeg tror du vil finne at du kan oppnå riktig gode patroner med ganske enkle prosesser, og enkelt utstyr. 

Lykke til!

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (5 timer siden):

Heisann!

 

Jeg kunne tenkt meg mot høsten å startet med hjemmelading. Ikke for å spare penger, men for å lære, samt utfordre seg selv mtp lading av trening, langhold og jaktammo.

God ide! Håper du finner ut av det, og finner fram i jungelen av forslag og ideer. Hjemmelading kan drives på mange nivåer, som ren produksjon, som nerding over hvor fine patroner man kan lage, og hvor presise patroner man kan lage. Men mange glemmer at for å finne ut det siste, må du ha ei svært svært presis rifle (og kunne skyte)
Mange lader alt for komplisert for både de våpnene de har og for skyteferdighetene sine, og mange tror for mye på resultatene sine. skyter du 5 5 skuddsgrupper og ei er litt bedre enn de andre, på en forblåst mandag, med en jaktrifle/ butikkrifle, så betyr det ikke nødvendigvis at det var den beste. Men om det skjer 5 av 5 ganger... osv..
For min egen del startet det med "produksjon" for rundt 40 år siden, og har vært innom "maksimal presisjon" og tilbake til effektiv produksjon i bølger og daler regelmessig. 

 

Østledningen skrev (5 timer siden):

Spørsmålet jeg stiller virker mot hva jeg sier her, men jeg håper folk har muligheten til å gi fornuftige svar likevel.

 

Hvor billig kan jeg komme unna med dette?

Det er vanskelig å si, men Lee fins, og Finn fins, så noen hundrelapper om du er kreativ og tålmodig.  Min anbefaling til en begynner er et komplett sett, RCBS Rock Chucker / Master Reloading Kit. Det koster 5-6000. Jeg kjøpte det i 1990 ca, og lader fremdeles tusenvis av patroner i året på den. Det er både "superpresise nerdepatroner" (også kalt Anal-lading, av enkelte ;) og produksjon i de kalibrene jeg ikke lader på Dillon XL650en.
Man kan lade for produksjonshastighet, for presisjon, og midt i mellom - "godt nok" er et greit ord å ha med seg, så ikke hver patron tar en time.

 

Østledningen skrev (5 timer siden):

 

Jeg har lest litt og lært litt av diverse videoer på youtube. Selvsagt skal jeg sette meg godt inn i materien og sikkerheten før jeg begynner. Spørsmålet er fortsatt, hva trenger man egentlig for å drive hjemmelading med ok presisjon?

Det som er i det settet jeg nevnte. Det inneholder alt du trenger. To ganger har jeg vunnet NM i gruppeskyting på 500m med patroner ladet på RockChuckeren - dog med ett tillegg - som er helt unødvendig (helt fullstendig) fram til kjøper ei ren benchrestrifle, og det er ekstrautstyret for å dreie hylsehalsene.

 

Østledningen skrev (5 timer siden):

MÅ man "tumble" og vaske hylsene for hver gang?

Nei, men alt blir triveligere om du gjør det. Iallefall om du har møkkete hylser. Har du få hylser er det heller ikke noe problem å vaske dem for hånd. Tenk vanlig oppvask.

 

Østledningen skrev (5 timer siden):

 

MÅ man gløde hylsene nøyaktig for hver eneste gang, eller kommer man langt med biltema blåselampe og øyemål?

Man trenger ikke å gløde hylser. Av de siste 50 000 patronene jeg har ladet, har jeg ca 200 som jeg gløder av og til (dvs før konkurranser, eller som test. Jeg har ikke glødet hylser på flere år, og det er avhengig av flere ting om du oppnår noe med det, både mhp presisjon og hylselevetid. Generelt, et veldig romt kammer /kammerhals, (neck diameter) kan kreve at du gløder for at ikke hylsene skal sprekke i halsen etterhvert. Sjelden et problem i kvalitetsvåpen, men mer vanlig i grove kaliber. 

 

Generelt kommer dreiing av halsene før gløding, men begge deler er helt visvas tøvete for en begynner. Lær deg å lade først. Forresten er det tøvete for nesten alle.

 

Østledningen skrev (5 timer siden):

 

MÅ man ha en kronograf for å få god presisjon? Eller vil ladedata ut av en bok kunne gi ok presisjon på jaktfelt eller sammenlegnbart med f.eks Norma Trainer?

Nei, men det hjelper for vite hvor man er trykmessig, og for å kunne vite kulebanen.

Generelt, bruk Normas og VV sine data, og be happy. 
For å finne best presisjon i sitt våpen - om det er ei "vanlig" rifle, så er den beste framgangsmåten å prøve 3-4 ulike kruttladninger med 0.3-0.5gr mellomrom bak kula man vil bruke. Eventuelt prøve flere kuler.

Les ladedata før du handler kuler og krutt. 
Presisjonen man oppnår er i stor grad avhengig av rifla, og skytteren selvsagt, når man har holdt på ei stund skjønner man ikke hvordan man kunne klare å lage patroner som ikke er presise...

 

 

Østledningen skrev (5 timer siden):

 

MÅ man bruke uskutte hylser samt trimme for hver gang, eller går det ann å bruke de 1000 stykk Norma Trainer hylsene man har fra eget våpen for å lade opp litt treningsammo?

De kan brukes til både trening og konkurranse. I kalibre som 6.5x55 og 308 der det er hylser overalt og ammo ikke sykt dyr, så er det vel knapt noen som kjøper hylser?

 

Østledningen skrev (5 timer siden):

Som sagt, jeg er ikke ute etter sinnsyk presisjon, da man heller ikke trenger 1 kr presisjon for å skyte på blink @ 100m sittende/stående, eller en elg på 30 meter.

Så sant. Og som sagt. Lading er enkelt, bare man gjør det rett ;) Og, ikke se for mye på Youtube - jeg er vel der at bruksanvisningen for settet er det beste, og få noen meninger fra rundt om - Youtuberene gjør etter mitt syn veldig mye rart og unødvendig, og mange av dem skal bare selge (unødvendige) produkter.

 

Om jeg husker rett, så har vel både RCBS og Hornady relativt saklige Youtubekanaler.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (6 timer siden):

 

MÅ man ha en kronograf for å få god presisjon? Eller vil ladedata ut av en bok kunne gi ok presisjon på jaktfelt eller sammenlegnbart med f.eks Norma Trainer?

 

Om du har muligheter til å skyte en gruppe med noenlunde samling på litt hold så vil kuledroppet gi deg en indikasjon. Skyt inn på 100m for deretter å prøve på 300m pluss uten å stille på sikte. Mål kulefallet og varier hastighet i en ballistisk kalkulator til det "stemmer". 

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (49 minutter siden):

Skyt inn på 100m for deretter å prøve på 300m pluss uten å stille på sikte. Mål kulefallet og varier hastighet i en ballistisk kalkulator til det "stemmer".

Lykke til.

For "begynnere", som jeg ser nokså mange av, stemmer dette regnestykket så og si aldri. Vi ser alt fra 5 til 15 klikk til 300m når det skulle vært 10. 

Tenk litt på usikkerheten her. Det er gjerne rundt 10mrad "fall" (altså 30cm på 300m) , 1 klikk er altså 10% av hele verdien du prøver å måle. For en vanlig patron utgjør 25m/s 0.1mrad. 3cm feil på 300m gir altså 25m/s feil, og 1cm feil i innskytingen på 100m gir 25m/s feil. Legg til at folk skyter inn på ei elektronikkskive, og tror de er innskutt - det er de jo, men ikke på cm-nivå.
Som temmelig (over)ivrig langholdsskytter, som skyter på 100-200-300m gjerne flere ganger i uka, (og altså ser resultatene på skiva) så kan jeg ikke anbefale denne metoden - ikke på hold under 500m iallefall. Nøyaktigheten du får ut er jo ikke bedre enn du får ved gjetning ut ifra ladetabellene. De fleste som prøver blir bare mer forvirret.

Kronograf er greia, og man trenger ikke ha sin egen, de fleste skytterlag har vel et par, og nesten de fleste hjemmeladere, og man trenger ikke kronografere mye heller. Iallefall ikke om man ikke prøver å skyte best mulig på lange hold, altså >>300m.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

En del av oss her på Kammeret anbefaler sterkt Ladeboken for de som vil starte med hjemmelading, og utgave 4 er gratis tilgjengelig fra Nasjonalbiblioteket. Les i første omgang kapitlene Sikkerhet, Valg av utstyr, Valg av krutt, samt Riflepatroner, så er du i gang. Det finnes selvfølgelig mange andre gode kunnskapskilder også, men denne boken er på norsk og etter min mening både pedagogisk, godt skrevet og lettfattelig. Styr unna videoer på YouTube til du har fått litt erfaring, mye av det som ligger der er bra men ikke alt er kvalitetssikret. Ladetabellene i siste del av Ladeboken er nok ikke helt oppdatert, så her bør du forholde deg til ladedata fra kruttprodusentene Norma og Vihtavuori. Hvis hjemmelading blir din nye hobby, skaff deg gjerne Ladeboken utgave 8 (siste utgave).

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Lykke til.

For "begynnere", som jeg ser nokså mange av, stemmer dette regnestykket så og si aldri.

 

K

 

Ser den. Blir jo bare et estimat, men prøvde på dette før jeg fikk tilgang på magnetospeed. Testet da på 100, 200, 300 og 450 meter på papp i ~vindstille og var ikke så langt borte.

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (11 minutter siden):

Ser den. Blir jo bare et estimat, men prøvde på dette før jeg fikk tilgang på magnetospeed. Testet da på 100, 200, 300 og 450 meter på papp i ~vindstille og var ikke så langt borte.

Om du vet hva du holder på med, så kan metoden brukes, men mange skjønner ikke dette med usikkerhet og variabler, og blir veldig forvirra (eller de tror fullt og fast på resultatet) når de har skutt inn litt skjevt og får 1166m/s på Oryxen...

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (37 minutter siden):

skaff deg gjerne Ladeboken utgave 8 (siste utgave).

En god investering vil jeg påstå. De gamle ladebøkene inneholder litt vel mye synsing som noen lesere greier å oppfatte som ugjendrivelige fakta, og har formet mitt syn på ladeboken... 
Men den nyeste er nok langt mer "korrekt", og gamle hårreisende ladedata er luket ut.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (12 timer siden):

MÅ man "tumble" og vaske hylsene for hver gang?

 

MÅ man bruke uskutte hylser samt trimme for hver gang, eller går det ann å bruke de 1000 stykk Norma Trainer hylsene man har fra eget våpen for å lade opp litt treningsammo?

Nei, man må ikke🙂! Men hylsevask er nå blitt en del av min laderutine, dels for å vaske bort hylsefett etter pressing og få ut litt rusk fra hettelommene, men også fordi rene og blanke hylser er lettere å inspisere mht. sprekker, skader eller andre defekter. Dessuten gir det OCD-sjelen min en god følelse.

 

Du kan bruke hylser av et hvert fabrikat til både trenings- og jaktammo. Lapua og Norma har hylser av meget god kvalitet, men det går også fint å lade hylser fra billigammo som f. eks. Partizan og Sellier & Bellot. Sistnevnte tåler kanskje ikke så mange omladinger, men de er lette å finne på skytebanen:winke1:!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nei nå kan jeg ikke annet en å bøye meg i støvet og takke alle sammen som har svart! Helt fantastisk. Jeg er veldig mye mer klok, og skjønner litt mer hva det går i og fallgruvene før jeg begynner nå. Tusen takk for alle råd!!!

 

Da blir det å kjøpe den store ladeboken versjon 8 og lese seg litt klokere før man bestiller seg litt utstyr. Har alltid fått så god hjelp av gutta på jakt & friluft i arendal, og ser at disse er importør av Hornady i norge. Regner med de klarer å hjelpe meg med litt utstyr og at jeg havner på under 10000kr.

 

Lapua hylser har jeg ca 400 engangsskutte av, så det kan jeg helt fint bruke som @stihlcrazy nevner.

 

Igjen, takker for alle svar og erfaringsdeling!!

 

Edited by Østledningen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Skal få eit tips av meg og bruk berre lapua hylser sjølv om du har norma, selg dei og kjøp ein eller to 50 skots pakker med lapua rekrutt og så brukar du hylsene etterpå. Norma er nok heilt ok dei og men lapua er betre.

Dette er en overdrivelse av dimensjoner, bare ren høflighet holder meg fra å kalle det vasprat og bullshit fra ende til annen... Ideen om å bytte 1000 Normahylser med 50 Lapuahylser skal jeg ikke kommentere engang. 
I dag er det knapt forskjell på 6.5x55-hylsene til Lapua og Norma. Og det demonstrerer veldig godt hvorfor man må kvalitetssikre informasjon.
Noen lader titusenvis av patroner, og går igjennom alle problemer og feil på kort tid, andre lader 50 i året og "har hørt at", eller opplevd en ting en gang, og tror at det alltid er slik. Forresten er Norma og Lapua mye "bedre" enn Remington og Winchester, og det er nok opphavet til at kanerene skriver at Lapuahylser er så bra - men Norma er gjerne ikke i erfaringsbasen deres.

Mange steder vil en høre hvor mye "bedre" Lapua er, og hvor ubrukelig f.eks. Seller og Bellot er. Jeg lader bare S&B i 308 nå, og det er treningshylsene mine i 260Rem. , 
Jeg bruker helst bare en sort om gangen, og bytta fra Lapua (6.5x55) til Norma for noen år siden, mest pga at jeg har mye lettere tilgang til Norma. De ca 3000 hylsene jeg roterer nå er på omlading nr. 6-8 og om en gidder å følge med kan en lade dem 20 ganger. Jeg lader til 6-8 ulike piper, og noen hylser blir da presset litt for mye, og det reduserer levetiden.
For "ekstra finslig skyting", så har jeg 200 hylser jeg bruker til 1000m-skyting, som er sortert på vekt og dreid halser på. De gamle var Lapua, og de jeg har nå er Norma. Jeg har testet nokså mange variable i jakten på mindre grupper på 1000m, og en av dem er selvsagt hylsefabrikat. Det er ingen forskjell på Lapua og Norma her.
Jeg ble Norgesmester i UNL 500m da jeg skjøt NM UNL 500m med Lapuahylser, og jeg ble det sist jeg skjøt NM, med Normahylser ;) 

Skryt til side, for en ny hjemmelader, uten ambisjoner om titler i BR og lignende, så er ei hylse ei hylse, og etterhvert kan du bruke alle fabrikatene om hverandre... Du kan lade 5 like patroner med 5 hylsefabrikat, og skyte alle i innertieren på 200m, så lite har det å si.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (23 minutter siden):

Tror TS spurte om "Enkel hjemmelading"..

Jeg er en stor forkjemper for enkel hjemmelading. Tror ikke man egentlig kan gjøre det særlig mye enklere enn jeg gjør det uten å få problemer på et eller annet punkt. Mange overtenker og overdriver antall operasjoner dramatisk. 

- riste av den verste driten
- smøre 

- size/ ta ut tennhetter
- vaske (optional, men prøv med og uten, så ser du)

- tørke (stekeovn 90°C i 3 timer) man kan tørke ved romtemp, men det tar tid, og når du har prøvd å skyte patroner som det var vann i så vil du være sikker...)

- sette i tennhetter

- fylle krutt (vanligvis fra RCBS Uniflow eller Dillon kruttmål, men til konkurranser, med Lyman Gen6 dispenser)

- sette kule

I huset vårt brukes det nå nesten 250 patroner i uka (gikk over 500 sist uke) og det er stort fokus på å minimere arbeidsmengden per patron, uten at det går for mye ut over kvaliteten. Så ja, enkel hjemmelading

Vil du ha tungvint hjemmelading, så prøv en av disse trådene: 

 

 

 


K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt lee si collet die, bra erfaring med den. Brukar berre den, ingen vasking eller smøring tørker berre av hylsene dersom dei er skitne, gjer sån som dette her.


1. Ut med gammal tennhette med lee si universal decaping die, gjer rein hettelomme med lite skrujern.

 

2.  Neck size med lee si collet die.

 

3. Mål om du må trimma, sjeldan med lapua hylser iverfall.

 

4. sett tennhettene, eg brukar pressa, Lee classic cast.

 

5. fyll på krutt i hylsene, eg vege på vippevekt går litt tid.

 

6. set kulene, eg har laga dummier av dei ulike patronene eg ladar. Ferdig.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (31 minutter siden):

Men jeg leser med stor fornøyelse

Spørsmålet er hva som er hobbyen - ladeprosessen eller skyting.

For 99% av de som lader ammunisjon til 6,5 og 308 kan man bruke hvilke som helst hylser og bruke litt under maks kruttladning i ladetabellen eller på boksen for skytterlagskrutt og ikke merke forskjell på resultatet i forhold til M67's analladninger. Men det er forskjell på tidsforbruket.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg den store erfaringa, men kjøpte meg et RCBS ladesett først på 80-tallet og har stort sett produsert all ammo jeg har skutt etter den tid. Som aktiv jeger uten konkurranseinstinktet, så har jeg vel ligget et sted mellom 1000 og 2000 skudd årlig. Har aldri gått så djupt i materien, men vært i nærheten av M67 sin punktliste rett over her.

Starten var imidlertid noe spesiell. En lokal guru med rykte om å lade superammo til halve bygda ble besøkt for å få ei viss innføring før jeg kjøpte utstyr. Han skulle selvsagt vise meg prosessen. Satt der med en halvdød rød mix i munnviken som rista hele tiden mens han prata, og det dryssa litt halvkald aske oppi noen patroner, ikke i andre. Jeg satt og småskalv og funderte på når det skulle smelle. Det gjorde aldri det, men det ble med det eine besøket. Fikk meg et hefte fra DFS som fortalte litt om prosessen, Ladeboken nr 1 og ei fra Hornady. Det gikk bra det også, bare man ikke forsøkte å gjøre alt veldig annerledes enn hva bøkene anbefalte. 
Så etter noen år ble våpenbeholdningen utvidet med wild-cat kaliber og jeg fant ikke ladedata. Det ble å kikke på data for amerikanske krutt. Sammenlikne data for disse kruttene i de patronene jeg hadde fra før med de dataene jeg brukte med norsk krut, litt forsiktig bruk av kalkulator og så var man i gang med noe helt nytt. Lånte meg cronograf som nok ikke var 100% pålitelig, men den ga en grei pekepinn. Var sabla moro, men passa meg hele tiden for ikke å gjøre ting ekstra innviklet. Ammo til mitt og de fleste andres bruk er egentlig ikke inviklet. Det er dessuten ikke nødvendig å forsøke å tyne ut de siste metrene med hastighet. Gode marginer er fornuftig. Så får du heller bli mer avansert når kompetansen og behovet evt måtte komme. Man skal tross alt være en temmelig god skytter for å kunne dra nytte av disse aller siste marginene i alle retninger.
Det ble egentlig mye om noe som ikke er svar på TS sitt spørsmål, men en oppfordring om å komme seg i gang, lag deg enkle prosedyrer som du føler er lett å gjøre likt hver gang. I en eller annen tråd her inne er det en del medlemmer som har satt seg opp på ei liste hvor nybegynnere kan finne en i sitt nærområde som kan hjelpe seg i gang. Det kan være nyttig. Husk bare at det er greit for nervene at denne hjelpen ikke sitter og røyker når han/hun lader :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Legg til at folk skyter inn på ei elektronikkskive, og tror de er innskutt - det er de jo, men ikke på cm-nivå.

 

Hva, er de ikke engang på cm-nivå?! Jeg er old school når det gjelder skiver, så jeg bruker kun papp. Nettopp fordi jeg vil vite eksakt hvor jeg treffer. Papp ljuger ikke, verken treffpunkt eller grupper. Jeg stoler ikke engang på anvisere, jeg vil se med egne øyne. Rifla trenger uansett tid til å kjøle seg ned, så det koster ikke noe ekstra tid å gå frem og tilbake for å klistre. Og på banen jeg benytter er jeg stort sett alene, så det plager ingen andre heller. 

 

2 hours ago, amatør said:

Hva er dette 😛

Det vil du ikke vite... 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Enkel?

1) kjøp noen hundre norma GT skudd

2) Skyt de i din rifle

3) halspress hylsene

4) kjøp GT kuler

5) kjøp krutt med ladedata for GT kuler

6) kjøp en eller annen boxerhette

7) monter det sammen. Bruk ladedata midt mellom minimum og maksimum.

8 ) sett kula like langt som fabrikkammo er.

 

Edited by høggern
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Casey Jones said:

Papp ljuger ikke, verken treffpunkt eller grupper. Jeg stoler ikke engang på anvisere, jeg vil se med egne øyne. 

Papp ljuger som bare det hvis det brukes gamle skiver med innstikk som er slissa romslig inn og står skjevt. 

 

Elektronikk-skiver er omtrent like nøyaktig som frontskiva er montert hvis man holder dem rene innvendig. Jeg skyter inn på elektronikk før LS, men så er det også jeg som vedlikeholder de skivene. 😉

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, boble said:

Stiv papp som slisses inn, skjærer man for mye eller skjevt flytter man sentrum av skiva. 

 

Fremdeles ikke noe problem om du sikter på den innerste ringen. Hva man skal med en kvadratmeter papp rundt siktepunktet skjønner jeg ikke noe av. Aim small, miss small... 😛

Link to comment
Share on other sites

Om man vil teste spredning på ammunisjon er det jo en mulighet å feste en klistrelapp en eller annen plass på den elektroniske skiva og skyte på denne med skiva innstilt på ammunisjonstestemodus. Første treffet blir jo "innertier" uansett, men det kan være greit om man vil teste litt.

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (11 minutter siden):

Om man vil teste spredning på ammunisjon er det jo en mulighet å feste en klistrelapp en eller annen plass på den elektroniske skiva og skyte på denne med skiva innstilt på ammunisjonstestemodus. Første treffet blir jo "innertier" uansett, men det kan være greit om man vil teste litt.

Skivene er uansett utmerket til å teste ammunisjon. Man finner alltid noe å sikte på, men innskyting er noe annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 27.6.2022 den 16.19):

Når det gjeld valg av hylser er det vel berre sånn eg er, dersom eg skulle kjøpt eit nytt gevær ville eg sjekka om lapua hadde hylser til den patrona. Dersom ein er meir pragmatisk tar ein sjølvsagt det ein har.

Lapua hylser er gode. Men at de er veldig mye bedre enn feks norma er jeg usikker på.

Tråden heter vel "lade 6,5x55 enkelt" ?

Og da er det enkleste å bruke norma, RA, eller lapua hylser. Alle er enkle å få tak i i noreg, og gode.

Edited by høggern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Handloader Magazine gjorde ein test for nokre år sidan der dei testa levetida til dei mest vanlege hylsefabrikata, dette var i .308 Winchester men det skulle ikkje vere veldig forskjellig frå 6,5x55. Bruk det du har tilgjengeleg av hylser, skilnaden på skiva er minimal.

 

 

brass_life_expectancy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er en diskusjon der vi ikke kan finne noen fasit. Det er langt færre hylseprodusenter enn ammunisjonsleverandører så hvem som faktisk har produsert hylsen kan vi ikke finne ved å se på bunnstempelet. Norma produserer hylser for svært mange leverandører, og for hylser med lite totalvolum blir det for mange billigere å kjøpe hylser fra en konkurrent enn å sette opp en egen produksjonslinje.

Det kan også være slik at en ammunisjonsprodusent kjøper hylser fra ulike leverandører til ulike produksjonsserier av samme patron.

RA merkede hylser er ikke produsert på Raufoss, men hvor er de produsert? Det kan være Lapua som er en del av konsernet, men det kan også være andre fabrikker både innen NAMMO og utenfor, f eks Norma.

Men velger en hylser med NORMA eller Lapua bunnstempel er de nok merket med korrekt produsent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Humbo skrev (10 timer siden):

Handloader Magazine gjorde ein test for nokre år sidan der dei testa levetida til dei mest vanlege hylsefabrikata, dette var i .308 Winchester men det skulle ikkje vere veldig forskjellig frå 6,5x55. Bruk det du har tilgjengeleg av hylser, skilnaden på skiva er minimal.

 

 

brass_life_expectancy.jpg

Hvor mange hylser av hver sort er det brukt i denne testen? 

For å gå igjennom denne tabellen.

Dagens Noslerhylser er av meget god kvalitet, det er også godt kjent at Norma over lengre tid produserte både hylser og ammunisjon for Nosler. Federal er normalt solide hylser, det samme med Hornady, som kan være meget bra. Min erfaring med Winchester og Remington er at det er tilnærmet søppel. Ikke at de er så svake eller noe, men de er så ujevne på rundhet, mål og vekt at en som er vant til europeiske hylser knapt vil tro det. Det er slike som har skapt mytene om at man må avgrade tennhull, dreie hylsehalser, sortere på vekt, og lignende svartekunster...

Min store overraskelse i nyere tid er S&B. Jeg fikk tak i noen 1000 308-hylser som jeg formet om til 260Rem, og etter 5-6 omladinger (ikke 6 omladinger på alle ennå nei...)  kan jeg ikke se at de er noe "dårligere" enn Lapua sine... De er noe mer ujevne på vekt, men nesten vel så solide. Ladninger som utvider hylsehodet på Lapua målbart, gjør det ikke på S&B-hylsene. Men tidligere har jeg brukt S&B-hylser i ulike kaliber som har vært høyst tvilsomme - så mye avhenger av kaliber og årgang her.
Skal du ha supersolide panserhylser, så er jo Sako tingen. Men de har merkbart mindre volum.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...