Jump to content

Hvordan bli kvitt våpen på beste måten


Lislebu

Recommended Posts

Er det best å finne frem vinkel-sliperen og fikse dette stille å rolig eller ville dere levert de inn til politiet. Ingen av våpna er registrerte...

Nå spør jeg muligens noe rart, men jeg spør uansett. Aldri hatt noen problemer med politiet på noen måter og rullebladet kan ikke vise til så mye som en fartsbot, men likevel så har jeg ikke veldig lyst til å kontakte politiet i kommunen for at de skal destruere våpen. Kjenner ingen som arbeider der og vil på ingen måte ha vepna aksjon på døra fordi jeg tilbydde meg å hjelpe en eldre herremann med å få de ut av huset. 

Saken er egentlig veldig enkel - en gammel mann som har mye greier fra 2ww og vil bli kvitt dette før han blir borte og barna må styre med de. 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge resultatet er at de er destruert så er det jo same same tenker nå jeg. Skru av det du kan ta vare på/ selge lovlig uten noen tillatelser (stokker, magasiner osv). Kapp opp resten i småbiter med sliperen og slå det i hjel med slegga før du kaster det på dynga. 

Ikke vits lage storm i ett vannglass, har du ikke tillitt til lensmannskontoret så gjør du det enkelt slik. 

 

Link to comment
Share on other sites

Å kontakte noen for at de skulle overta de ulovlige vipene hadde jeg aldri tatt sjansen på. Det må jo være selve oppskriften for å bli dratt inn i noe skitt. Jeg ville heller ha ringt politiet og lagt frem problemstillingen uten å fortelle hvem som sitter på våpnene og hørt hva de mener er fornuftig fremgangsmåte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er den egentlige problemstillingen, at han er redd for politiet eller at arvingene ikke er til å stole på?

 

Arvingene kan ikke straffes for avdødes lovbrudd, så som @Haavardskriver er det risikofritt for dem å vente til mannen er død for så å kontakte politiet og si de har funnet noe i dødsboet. Uansett tviler jeg på at noen vil straffe en gammel mann hvis han vil levere fra seg ting mens han er i live, men om de venter så er det altså null risk for arvinger.

 

Problemet er dersom noen av arvingene ikke er helt til å stole på, hvis han ser for seg at de kan finne på å gjøre noe farlig med våpnene i stedet for å gå til politiet med dem. 

 

Men: Hvis dette er våpen som han selv brukte under krigen, og dette kan dokumenteres på noe vis for eksempel ved at han selv beskriver dette i et brev, så kan det hende det er mulig for arvinger å få registrert dem etter hans død. Koster ikke noe å prøve med en søknad, hvis de har interesse for å beholde noe. Er større sannsynlighet for å få lov til å registrere hvis det er arvinger i rett linje som søker.

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal han gjøre seg til lovbryter

Blir man lovbryter av å destruere våpen som engelskmennene droppa på fjellet i 19 pil og bue? Var samme løsningen jeg selv hadde tenkt.

 

Haavard skrev (2 timer siden):

dør fra våpnene og så må arvingene ta en telefon til politiet. 

Enkelt og lovlig. 

Da ble det sånn. Mindre bry for meg og han kan få ha de til han slev skal bort finner arvingene på å beholde disse pga what ever så er det nå deres problem.

Tviler på at arvingene får erverve noe som helst av det han besitter..

 

Link to comment
Share on other sites

Lislebu skrev (15 minutter siden):

Klippe: Blir man lovbryter av å destruere våpen som engelskmennene droppa på fjellet i 19 pil og bue? Var samme løsningen jeg selv hadde tenkt.

 

 

 

Ja det gjør du. I det øyeblikket du tar imot våpnene skal du ha en utlånserklæring fra den som eier våpnene. Det kan ikke han gi deg, så da sitter du på en haug med ulovlige og uregistrerte våpen. Det går sikkert greit å ødelegge det uten at noen oppdager det. Men hva om det ikke gjør det? Hva om du har de i bilen, og noen kjører på deg, og politiet kommer? Hva om bygdedyret våkner, og noen tipser politiet om at han der har ulovlige våpen hos seg... Tenk på hva som skjedde med han politimesteren i Oslo som hadde ulovlige våpen... Du vil ikke havne der.

Det er en liten risiko, men en helt unødvendig å ta synes jeg. Det skjer ofte at noen dør, og arvingene ringer politiet og spør hva de skal gjøre med bestefars mavvsær. Dersom det er verdifulle ting så er det fint om det går til et museum. Det er uansett veldig lurt om det er politiet som får i oppgave å håndtere dette. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Er det ikke umulig om det ikke er arvinger i rett linje?

 

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§5-4

 

Praksis våpenkontor øst er at for å få noe på affeksjon må det kun være ett ledd direkte linje opp, og vedkommende må være død.

Jeg søkte på en luger som hadde tilhørt min farfar som var motstandsmann og som er dokumentert i bok om motstandskampen i Notodden og Telemark, men som var registrert på min far. Fikk da rett og slett beskjed om at dette kunne jeg ikke få siden faren min ikke var død enda. Løsningen ble å sette den på grovfelt 🤪

Link to comment
Share on other sites

 

Skaubjønn skrev (4 minutter siden):

noen tipser politiet om at han der har ulovlige våpen hos seg

Hadde en slik episode, min bestefar begynte å bli syk og dement, bestemor var ikke komfortabel med at han hadde revolver og pistoler liggende. (Han hadde noen merkelige humørsvingninger).

Jeg og min far var og hentet våpnene og oppbevarte de etter reglene, min tante fikk vite dette og trodde selvfølgelig at det var store verdier og jeg var ute etter de gammle slitne våpnene. Gikk som det måtte gå og hun ringte politiet hjemme i bygda i svart-sinne siden vi løy om at bestefar var ustabil osv.

Var rimelig glad jeg hadde avtalt på mail med våpenkontoret at jeg kunne oppbevare våpnene inntil videre. Ha ryggen din fri, du vet aldri hvem som surner.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Er det ikke umulig om det ikke er arvinger i rett linje?

 

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§5-4

Jo, hvis det skal registreres på grunnlag affeksjon. For andre behovsgrunnlag, som samling eller skyting, blir det et større spørsmål om hvorvidt våpenkontoret godtar etterregistrering av et våpen som har vært eid ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt veldig lite med politiet å gjøre bortsett fra med pass,  våpensøknader og spørsmål rundt arv av våpen. Noen få hastighetsavgifter har det vel også blitt. 
Felles for alle henvendelser er at de har vært hjelpsomme og ryddige. (Vet at andre har andre opplevelser)

Ville ikke vært redd for å ha tatt en telefon og stilt litt spørsmål, dette er en kjent problematikk og de er nok mest interessert i å enten få de lovlige eller destruert. Straff på noen måte tror jeg ikke er relevant. 

 

Dersom dette er våpen som er verdifulle i historisk betydning burde de blitt tatt vare på av museum evt samlere. Uansett så må det gjøres lovlig. 
Å kontakte våpenkontoret bør derfor uansett gjøres en gang. Som beskrevet over kan du sikkert også kontakte NVS med beskrivelsene av type våpen så kan de si om dette er våpen som bør tas vare på. De kan sikkert også hjelpe til med hvordan en bør gå frem overfor politiet. 


Alternativt kan du også opplyse her inne hvilke type våpen det er og la de kunnskapsrike uttale seg, men det er da straks mere offentlig. 

Forslaget om at en venter til han er død er også mulig, men våpnene vil da være ulovlige inntil det skjer og alt etter hvordan de oppbevares kan de havne på avveie ved innbrudd eller på andre måter. 

Dersom det er våpen med lite historisk verdi og du allerede har bestemt deg for å kassere dem ville jeg brukt vinkelsliper og kappet dem i småbiter. Tatt meg så en tur med ryggsekk til en ordentlig steinur og funnet et godt bortgjemt hull og puttet restene nedi. 
 

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, så har flere i NVS god dialog med politiet når det gjelder slike saker, og er behjelpelige med å løse ting på en fullstendig lovlig måte. Det med at ingen skulle bli lovbryter var liksom hele poenget med tipset mitt...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det står i utkastet til nye retningslinjer for politiet at de skal fortsette å ta i mot uregistrerte våpen som innleveres fra dødsbo/arvinger uten at dette skal medføre at det blir noen sak. Det er viktigere å få våpnene inn enn å straffe noen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...