Jump to content

Fersk riflejeger - hva er OK skyting?


Recommended Posts

Hei!

 

Er inne i min andre sesong som riflejeger, og prøver å få skutt litt jevnt på skytebanen nå gjennom sommeren. Har sluttet å skyte liggende og skyter kun sittende som jeg har merket er mest aktuelt for jakt (elgjakt). Føler jeg sliter litt med å holde siktebildet rolig og føler meg ofte litt usikker hvordan skuddet gikk. En typisk 5 skudd serie på 100m er allikevel stort sett 8 eller bedre, kanskje ca 50-50 fordelt mellom 8 og 9. Samlingene er ofte litt spredt innenfor dette.

 

Er dette akseptabel skyting eller burde jeg forvente mer? Jeg spør fordi jeg har ikke peiling på hvordan andre jegere skyter på skytebanen…

Link to comment
Share on other sites

Ut i åtteren bør en nå helst ikke havne når en sitter og skyter. Prøv og bruk en rem for og stabilisere våpenet. Om den er festet fremme på våpenet vil den også bidra med et jevnt trykk mot skulderen. Veldig viktig og øve på slikt så det sitter når en får bruk for det på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klarer skyteprøven så betyr det i praksis at du setter 5 skudd innafor 6er ringen på skiva. Skyter du jevnlig 8ere eller 9ere så er du med andre ord godt innafor. Ellers finnes det vel ikke noe fasit svar på spørsmålet, da det er avhengig av hvilke krav du stiller til deg selv i forhold til jaktobjektet. En elg er ganske så stor, men på 400 meter så blir den fort "litt mindre".

Hvis du lurer på hva andre presterer på banen så ta en gløtt på skiva til naboen neste gang du er på banen. Ønsker du å bli bedre så spør om hjelp, ev. les deg opp på teorien om skyteteknikk og skytestillinger samt legg inn gode doser med trening, gjerne med salongen.Reim er nevnt, et annet hjelpemiddel er en enbent skytestokk beregna for sittende skyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du bor i nærheten av en JFF som driver med elgbaneskyting får du kjapp referanse hvordan du ligger an og instruksjon for hvordan du kan bli bedre på riktig måte.

Det enkleste er å gjøre ting riktig med en gang.

Link to comment
Share on other sites

jepsipepsi123 skrev (1 time siden):

En typisk 5 skudd serie på 100m er allikevel stort sett 8 eller bedre, kanskje ca 50-50 fordelt mellom 8 og 9. Samlingene er ofte litt spredt innenfor dette.

Dersom det er stående, så er det vel nokså bra. Eller OK+ ? Sittende vil ikke jeg kalle skyting for "OK" om det er mer enn unntaksvise treff i 9eren. Men det kommer jo an på hva man skal og hva man sammenligner med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du skyter sittende som er en god stilling for jegermessig skyting, så det jeg kan gi til råd er å prøve å sitte så lavt med rompa at du får hvile begge albuene på knærne og samtidig ha en uanstrengt siktelinje mot blinken, prøv samtidig å finne ditt nullpungt sideveis slik at siktet er i blinken uten at du må vri kroppen når du sitter for å få siktet i blinken...

slapp av..pust inn..pust ut..er siktet i blinken?..pang..👍

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt, og vi har vel alle krav og forventninger til oss selv hvor grensen mellom Tlfredstillende, OK, Bra, og Svært Bra er.
Jeg gjør som du og skyter sittende på ammokassa mi som er ca 33 cm høy (jeg er 175 cm høy / lav)
Bruker reima som støtte, og begge albuer er støttet på knærne.
En rolig ti skudd serie på ringskiva er stort sett ca 90 pluss, alt etter dagsform.
Da slenger det en og annen åtter, må innrømme det, men også en og annen innertier.
Prøven går vanligvis helt greit med ca 85 mm "samling / spredning".
Forskrekkelig dårlig for mange som skyter klisterlapper på 500 meter, men til elgjakt på normale skuddhold, holder det.
Jeg vet at dette er middelmådig skyting for mange, men på tross av det har alle mine påskutte elger, hjorter og rådyr,  pluss diverse afrikansk vilt, noe engelsk, og en del svensk havnet i slaktebua.

Når jeg slenger et diskret sideblikk på monitoren til andre som kanskje ligger med demper, tofot og støtte i hode og ræva, er det ikke alltid at de er så mye bedre enn det jeg "presterer".
Så mitt råd er å fortsetter å trene sittende når du har fått skutt rifla inn med jaktammo du skal bruke.
Så kommer presisjonsøkningen etter hvert.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Om en skal skyte mye sittende og trene på det så få laget deg noe å sitte på.. feks ta en isopor terning finn riktig høyde på den og surr den godt inn i "duct tape" lag deg gjerne ett bære håndtak i samme slengen som du får festet godt under all tapen.. 

 

I forkant kan du jo eksperimentere litt med hvor høy den skal være, ved å teste ut hvor og når en sitter stabilt og puster best..

 

"Muskel hukommelse" kan trenes flere plasser enn på banen.. feks på stuen..på kvelden..når alternativet er å se på tv, Netflix eller lignende så kan du sette deg på isopor krakken din.. finne deg et siktepunkt på veggen og øve på montering..siktepunkt..pust..stilling..og avtrekk.. gjør dette noen 100 ganger mellom hver gang du er på banen så skal du se at det gir resultater.. Når du først er på banen ta gjerne noen tør-avtrekk før du mater magasinet med kuler..(for å komme inn i boblen) 

 

Vinterstid så kan en ta fram 22LR og gjøre akkurat det samme på 15m.. 5000skudd på 15m når mørketiden og neglebiten likevel gjør det mye triveligere å trene inne..gjør underverker når en kommer ut og får skyte med grovt igjen..

 

Angående presisjonen du nå oppnår, er i mange tilfeller bedre enn mange av de 30pluss 5 skudd jegerne som hvert år blir sendt ut i marka for å jakte storvilt.. men det betyr ikke at det er bra.. og slik jeg forstår spørsmålet ditt så ønsker du å bli bedre.. men da må du trene..trene riktig..og trene mye.. ingen er flink til å skyte uten å trene.. og skyting er ferskvare.. det du fikk til i fjor.. trenger du ikke å få til i år eller neste år om det ikke holdes vedlike..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo bruke minste størrelse på indretreffområde ifm med jaktfelt (NJFF) som en referanse. På 100m DFS skive vil det tilsvare ca. verdi minst 8,5 stående (lang arm), ca. 9,2 sittende og ca 9,5 liggende. Alt uten reim/ støtte eller hjelpemidler. Ligger du innen de verdiene jevnt over i alle tre stillinger så skyter du godt, vil jeg si. De aller fleste av oss er ikke i nærheten, men det kan jo være noe å strekke seg etter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sunnmøring said:

Om en skal skyte mye sittende og trene på det så få laget deg noe å sitte på.. feks ta en isopor terning finn riktig høyde på den og surr den godt inn i "duct tape" lag deg gjerne ett bære håndtak i samme slengen som du får festet godt under all tapen.. 

 

Det er et godt tips. Da jeg skjøt jaktfelt litt mer aktivt så pleide jeg å ha med min egen kasse etter denne oppskriften. Det var en del dårlige kasser, kubber etc. på de ulike stevnene, så det var sikrere å ha med sin egen. "Blåisopor", duct tape og en taustump.

Jeg liker å sitte så lavt som mulig. Få knærne høyt opp slik at de gir støtte for begge albuer. Sitter ca. 45 grader på tvers av lengderetningen. Jeg setter faktisk begge hælene inntil kassa også, men jeg tror ikke det er så vanlig. Funker for meg, føler jeg låser kroppen bedre på den måten. Rent geometrisk ser det stødigere ut med beina litt lenger ut fra kassa. Rumpa og to bein gir tre punkter i bakken. Stødig uansett underlag.

God kinnstøtte syns jeg hjelper mye. Og den må være i skikkelig kontakt med kinnet. Nesten kontakt hjelper meg ingenting. Jeg  klemmer rifla ned med kinnet og opp med den fremste armen. Slik låses hele systemet med kinn, arm, albuer og knær.

Reim er nok bra om man lærer seg å bruke den riktig. Jeg har aldri brukt det, mye pga. jaktfelt og elgbane der reim ikke er tillatt.

Tørrtren uten patroner, da blir du bedre kjent med avtrekket. Bruk ammunisjon med lite rekyl. Lyddemper er snart som standardutstyr å regne. Og trening med salongrifle eller luft er fint. Ikke napp i avtrekket. Klem jevnt til det smeller. Få en kompis til å lade rifla for deg, slik at du ikke vet om det ligger en patron i kammeret. Da kan du få en åpenbaring for hvordan du egentlig trekker av.

Fortvil ikke om andre skyter bedre enn deg. Du må uansett ta det fra det nivået du befinner deg på. 

Link to comment
Share on other sites

Skal en bli god til å skyte kreves det mye trening. Det blir fort dyrt med en grovkalibret jaktrifle. På 100m banen fungerer 22lr utmerket til trening skuddene er billige, løpet tåler enorme mengder med skudd og den blir ikke varm. Skyting med luftgevær er også utmerket trening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg tror det er noe sånt: https://www.byggmax.no/cellplast-xps300 Limer sammen flere lag til passe tykkelse. Er temmelig mange år siden jeg fikk min kloss av en kompis. "Blåisopor" på folkemunne. Jeg vil tro det er mange ulike typer som kan brukes. Men vanlig hvit isopor blir litt myk, og har en tendens til å smuldre opp.

Edited by Casey Jones
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Casey Jones said:

Jeg tror det er noe sånt: https://www.byggmax.no/cellplast-xps300 Limer sammen flere lag til passe tykkelse. Er temmelig mange år siden jeg fikk min kloss av en kompis. "Blåisopor" på folkemunne. Jeg vil tro det er mange ulike typer som kan brukes. Men vanlig hvit isopor blir litt myk, og har en tendens til å smuldre opp.


Takk. Da blir det en runde på byggmax

Link to comment
Share on other sites

Sitteblokk har jeg laget en egen av helt vanlig hvit isopor surret inn i et lag med gafa. Den har nå tålt mine 90+ kg i 5-6 år uten store endringer ;) 

 

Jeg er en av disse raringene som fortsatt syns det å skyte på papp er gøy(rar ikke sant? ;) ), så jeg skyter stortsett kun på reinsfiguren eller jaktfeltfigurer. Skyter kun stående eller sittende(både på sitteblokken, kne og andre stillinger som plutselig kan bli aktuelle på jakt).

 

Sist jeg skøyt litt ble det 30 skudd stående der alle 30 satt innenfor 30cm ringen på reinsdyret. Noen 5 skudds satt innefor 5-6cm og andre opp mot 20cm. Dette er ikke god skyting for en DFSer og andre som alltid skytter hull i hull, og kan skyte snabelen av en mygg på 200 meter. Men god nok til jakta jeg driver med, ja det er det :) 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (2 timer siden):

.....................Noen 5 skudds satt innefor 5-6cm og andre opp mot 20cm. Dette er ikke god skyting for en DFSer og andre som alltid skytter hull i hull, .....................

Jeg skyter hull i hull i alle stillinger😉........................bare hullet er stort nok😜

Link to comment
Share on other sites

Hva som er o.k. skyting til jakt tenker jeg avhenger av hva du skal jakte, og hvilke avstander du tror det kan bli aktuelt å løsne skudd på. For jakt på rådyr på 100 m + bør man nok være innenfor 8-ringen og vel så det. Skal man jakte småvilt på tilsvarende avstand bør det være 10-ere. Det viktigste er å finne ut av hva DU er i stand til å prestere "under feltmessige forhold" , og tilpasse skuddsituasjonene dine etter det.

 

Sittende (med lav rumpestilling) og støtte på knærne er en grei jaktmessig skytestilling, men ikke min favoritt. Jeg foretrekker en to-bent skytestokk med mulighet for å justere høyden tilpasset stående eller sittende skyting (på tue, stein eller stolsekk). Det bør være mulig å trene med slike hjelpemidler og stillinger på skytebanen også. Ellers prøver jeg å trene skyting med anlegg på f. eks. stein eller tue, mot en trelegg, i en grenkløft o.l. utenfor skytebanen når jeg har sjansen til det.

 

Men for all del, liggende og sittende skyting på bane er glimrende for å bli kjent med våpenet, finne god pusteteknikk, og ta gode avtrekk.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (2 timer siden):

Jeg skyter hull i hull i alle stillinger😉........................bare hullet er stort nok😜

Hadde hull i hull med 98 av 100 skudd med 22lr her i vår jeg. Ble et stort hull tilslutt men 98 av 100 satt i hullet 😂

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

For jakt på rådyr på 100 m + bør man nok være innenfor 8-ringen og vel så det

"Ligg her!"-treffområdet på rådyr er knapt større enn 9eren på 100m, og 10eren på 200m, om man måler i DFS-skiver. Det fins store rådyr, og små rådyr, og ofte har man ikke helt kontroll på det når det smeller - om det ikke er en svær 6-tagger eller noe - som likevel kan være små i kroppen...
Elgen legger seg ikke rett ned uansett, og er du i svarten på 100m-skiva så er det en død elg, og man finner den på minutter. 

Viktigere enn å skyte så fordømt bra, er egentlig å vite HVOR bra eller dårlig man skyter, så en kan bedømme om en skal la skuddet gå eller ikke. Her kommer trening i alle stillinger inn, på ulike hold helst, og gjerne på dyrefigurer, eller figurer som gjenspeiler størrelsen på vitalt område på det man jakter på.
Lettere enn å bli god til å skyte stående, er kanskje å ha en skytestokk man trener med, eller å øve på å finne støtte, eller ei stødigere stilling fort, stille, effektivt. God avtrekksteknikk må man uansett lære seg.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vil tilføye at god trening også er å gjette hvor skuddet gikk før man ser på skiven.
Prøv å føl/gjett om skuddet gikk litt over midt til høyre eller litt til venstre for midten etc, til sist da får man en veldig bra fornemmelse for hvordan et skudd ligger før man ser på skiven.
På jakten når bukken løper videre etter et skudd da er det guld å ha en god fornemmelse hvor den er ramt.

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (11 timer siden):

Jeg skjøt litt med skytestokken forleden, og fant at skuddet satt betydelig lavere enn min innskyting

Tipper du drar de ned. Lave skudd er en typisk feil ved skyting fra støtte på den måten. Jeg jobber med mine, og det blir bedre. Det er avtrekket, og det å være avslappet, eller iallefall ikke endre muskelbruken idet avtrekket går. 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blir vel smak og behag.. Foretrekker i utgangspunktet enbent, da jeg synes den er mer fleksibel, hvis hjorten skulle dukke opp på et uforutsett sted. Enbent veier også en del mindre. Men hvis holdet blir over 100 m så bruker jeg tobeint. Uansett synes jeg Trigger stick er bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...