Jump to content

Ulvens gjenninnførsel i Sverige (og norge)


tulling

Recommended Posts

Jeg husker saken fra Askim-området (?) for noen få år siden, der en kvinne ble fulgt av to-tre ulver mens hun jogget gjennom et skogholt like ved bebyggelsen. Kvinnen løp med en liten hund i bånd.

Hvor i landet så du sporet på gang- og sykkelveien?

 

Det med pulsmåleren var bare mens ulven var bedøvet - den ble fjernet før den våknet opp igjen. Grunnen til at jeg spurte om du hadde sett det, var for å høre om du hadde lagt merke til hvor høy dyrets puls var under bedøvelse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AHA nå forstår jeg. Dette holdt man øye med ja, men dette var nok dyrlegens ansvar så jeg har ikke førstehåndsinfo om hvordan dette så ut. Generellt vil jeg si at det ser ut som dyr som er imobilisert ser veldig fredlige ut. Det er jo et viktig poeng å unngå stress. Den delen av merkearbeidet jeg tror er forbundet med mest stress er utvilsom innfangingssekvensen, og kontakten mellom dyr og mennesker før medikamenter virker. Under selve merkinga og prøvetakinga tror jeg ikke ulva merker så mye..

 

Dette sporet var i Kristiansand kommune.

Link to comment
Share on other sites

[...]du sporet på gang- og sykkelveien?[...]

 

Antakelig en annen ulv, men her er en ulv som har tatt turen gjennom ganske mange boligfelt, sykkelstier, skoleveier og lekeplasser før den traff toget litt lenger ut på vinteren. Nå legger desverre ikke TB ut så "gamle" (2003) aviser på nett, men i den komplette utgaven var det riktig mange observasjoner (med bilder) fra "kjøkkenvinduet" i områder de færreste forbinder med ulv (blandt annet hadde den fulgt hele min "gamle" skolevei fra grunnskole og barnehage). Så også "kaffe-latte og seilbåt bygdene" har hatt besøk :)

Link to comment
Share on other sites

HOI! Det var litt av et bilde fra Nøtterøy, gitt!

 

Tilbake til pulsmåleren - jeg har sett en videosnutt fra merkingen av Gråfjellsflokken, der pulsmåleren viser opptil 120 bpm mens ulven var bedøvet. Det er jo veldig høyt i forhold til gjennomsnittlig hvilepuls for et menneske, omtrent det dobbelte, men jeg vet ikke hvor høy en gjennomsnittlig hvilepuls er for en ulv. Vet du?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. tipper normal hvilepuls for en ulv vil ligge på 60-70bpm. At dyr under anestesi får oppimot 120 bpm tror jeg er innafor det som er normalen. Det kan henge sammen med mye, men vi må jo huske på at dyret kan være jaget og sånn sett under litt stress fra før, noe som igjen fører til høyrer temperatur og hurtigere respirasjon (jeg mener at hundedyr har noe som heter sinus -arytmi, som etter min ringe hukommelse er at pulsen henger sammen med respirasjonstakt.. eller noe.) dette stresset vil jo og føre til mer melkesyre i muskelaturen som igjen kan føre til økt puls. I tillegg vet jeg at det brukes en blanding av medikamneter som består av blandt annet noe som heter ketamin, og dette stoffet kan og gi økt drømmeaktivitet og halusinasjoner. SOm igjen kan øke respirasjonstakt - puls osv

 

kan hende noen som kan mer om dette en meg har et bedre svar?

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var i det høye nord (30år siden i år faktisk) var det et formidabelt gjærde, på russisk side mot Finnmark og sydover øst for Finland.

Er dette borte nå???

Siden det er så mye snakk om innvandrig, var jo bare trekkfugl som kunne passere det.

 

Forsvant dette hindre før eller etter at ulven vandret inn. Kom den før må den jo ha fått kraftig hjelp.

Link to comment
Share on other sites

ligger to interessante filminnlegg på youtube søk på "varg 1" og "varg 2". er vel kanskje noen som kan legge inn linkene, jeg er håpløs med pc og får det ikke til :?

Det kommer også Varg 3 og 4 om kort tid.

 

Tulling

Mulig denne skulle vært i annen kategori? Men jeg syns den passer best her.

 

 

synes folk ska ta en titt på de 5 del-fimene(ulvemysteriet) på youtube, å si sin mening om disse .

jeg har sett disse og jeg har tatt et standpunkt på dette ja.

synes det er saklig informasjon dette jeg.

les også ulvutsetting i norge/sverige i boken til lars toverud- vargmannens testamente .mye intressang informasjon der å hente å.

hei så lenge..

Link to comment
Share on other sites

Gundog!

Og en ting til, vet du om forskerne har drevet med å lage ulve par, altså flyttet ulv fra ett sted til et annet, der det er ulv fra før?

 

Dette kan jo forklare en del av observasjoner folk har gjort ang. utsetting.

 

Hei Egil.

Ulve forskerne har innrømmet at de har sovet ned ulv , og flyttet de til en plass hvor det er en enslig ulv som holder til. :shock: Såkalt ekteskaps formidling .og da er ikke veien lang til å flytte 2 å 2 ulver til en plass de vil . eller hva ?????

Det er jo litt rart det er de sørlige delene av norge og sverige som huser en mengde ulv ?

D snakkes da så mye om innvandring av ulv i fra finland/russland.

Hva er det som gjør at ikke ulvene der ikke etablerer seg der i nordre delene av de landene. Er det så at maten i disse omerådene ikke smaker like gott som i sørlige norge, eller i midtre delene i sverige :?::?:

Et lite tankekors det der spør du meg ? :?:

 

heiså lenge

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Edit: Samler linkene.

Står på side 1 de der, men for den som ønsker, ett lite dacapo.

 

Forøvrigt kan det være sunt å lese begge siders ytterligheter med med litt sunn kritisk sans, og ikke hoppe på alt som den skjære sanningen. Dette selv om sansynligheten for at der er ugler i mosen er meget høy, så kan lite eller ingenting bevises. Det man "vet" er i stor grad indisier (og da kan det kansje være på sin plass å bemerke at man i norge glatt dømmer en til 21år, basert på indisier :wink: ).

 

Uansett så er Varg 1-3 så vidt jeg kan se fulstendigt fakta baserte med en mulig feil vedrørende dette med at forbudet annngjeldende ulve utsetting er borte, de ble fjernet, men er vistnok erstattet via annen paragraf ser det ut som.

 

Så langt er der altså kun påvist en fakta feil (og det i en en bisettning), dette tiltross for at proulv folket klart har lett med lys og lykte etter fakta feil. At der finnes enkelte som på grunn av en liten faktafeil i det som må kunne kalles en bisettning i filmen, da forkaster hele Varg fimen samt de andre i serien og kaller de useriøse og uetterettlige basert på dette. Vittner vel mere om ett desperat ønske om å fortie og latterligjøre alt som ikke passer proulv bevegelsen (forøvrig en typisk reaksjon for enhver type bevegelse som delvis baserer sine idialer på fiksjon og ikke livets harde realiteter).

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN@

I det nordre delene av norge og sverige, har vi reinsdyrsdrift. Samene tar ulven av dage så snart de viser seg der. Ingen vil inn å rote i dette, man har i prinsipp akkseptert at slik er det.

 

det er jo også reindrift der ulven er nå også i norge og sverige .

så det er et litt dumt svar ,det med reindrifta da , spør du mæ.

dem har jo reindrift i både hedmark og jämtland/härjedalen,gävleborg,og dalarna ,meg bekjent i allefall eller hva ?????????

det vet jeg ,har slaktet rein der jeg.

hei så lenge

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke sammenligne disse tingene slik du her gjør, vi snakker om områder der samene tross alt har status som urinvånere. Uansett så kan man ikke ha ulv og storskala reinsdrift sammen, enhver idiot vet dette (også politikere og proulv).

 

Hvorfor tror du prosjekt varg utpekte nettopp de områdene de gjorde? Om ikke fordi man der ikke kom i full konflikt med reindriften, som man vet er no nonsens, har vi ett problem, så ordner vi det på gamle måten (forøvrig eneste måten når en skal overleve som primær næring). Selv (nei spesielt) proulv vet at ulv i reindriftsområdene i nord, ikke er politiskt akseptabelt.

 

Til og med EU vill gå på samene sin side, og gi de rett i automatisk skyddsjakt om temaet kommer opp. Derfor er det relavtivt viktigt å ikke bråke for mye om dette, da en fort kan få en situasjon, der overnasjonale myndigheter griper inn ovenfor sverige. En naturlig følge av en slik sak, ville bli att andre gruperinger lenger sør, begynner å kreve det samme (noe de forøvrigt er nærmere og nærmere å faktisk få i begrenset form i sverige, bare se på muligheten til skydd av hund, og nå at man har/eller vill få rett til å skyte ulv på inngjerdet område.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo helt an på ens ståsted i dette, hvem som er idiot eller ikke. Og de du mener har den fulle og hele sanhet, stoler ikke jeg på, de prøvde da faktisk å forklare invasjonen her i Østfold med at det var "vanlig" "innvandret" "ulv". Tilslutt ble det planter(hybrider), bastarder ville vel vært mere riktig. Det merkelige er, at det ikke meg bekjent, ble offentliggjort noen DNA bevis på dette.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert bare en gammel sulten ulv, og langt unna. Nå må vi ikke overreagere så det går ut over godfølelsen til enkelt, arbeidet til andre og hattefjøra til noen politikere og dept. ansatte.

 

IRONI av.

 

Trist som f... dette og med min fantasi ikke uoppnåelig her helle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Til spørsmålet om troverdigheten til "dokumnetarene" det vises til, mener jeg at disse er altfor ensidige til at jeg tar de seriøst.

 

Ikke sikker at dagens fakta som vi skal bygge troverdigheten på, er bedre.... Vi får håpe at "fakta" idag ikke viser noe annet om noen år, slik som en av de fremste rovdyrforskerne serverte i -91 :lol::lol::lol::roll: Men nå skal vi ikke trekke forskernes "ufeilbarhet" i tvil, eller :?:

Natur&Miljø nr. 2 i 1991:

Jeg lærer stadig mer av å studere ulven, og samtidig reagerer jeg mer og mer på det jeg leser og hører. Ulvemytene styrer helt inn i forskerkretsene. Da Gjærevold-utvalget foreslo å flytte sauen på sommerbeite vekk fra ulven, ble det avvist med at ulven ville følge etter sauene. Ingen brydde seg om at forskningen viser at ulv ikke har sau i sommerdietten.

http://www.ostlendingen.no/article/20090408/MENINGER/740798171

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Svenske som innrømmer utsetting av 10 canadiske ulver på 70 tallet:

Fleip eller fakta? eller en søken etter litt mediaoppmerksomhet?

For å si med artikkelen: "Frågan är om historien är för fantastisk för att vara sann."

 

Hvis det var kanadiske ulver, har de i alle fall ikke formert seg - både tilhengere og motstandere av ulv er enige om at dagens ulvebestand stammer fra Sibir, kanskje med en slenger (via dyreparker?) fra Sør-Europa. Kanadiske gener har aldri vært observert.

 

Man henvender seg til en eller annen nordmann - som skaffer 10 ulver, kjørt til grensen? Sånn i full fart? Sjøl om det skulle være fullt lovlig, ville det vært store praktiske problemer med å skaffe og transportere 10 ulv til indre Troms, helt åpenlyst - for ikke å snakke om hvordan et slikt opplegg skulle gjennomføres i hemmelighet.

 

Og hvordan ble ulvene transportert videre - og hvordan, og med hva, ble de foret på veien fra Kanada (eller Sibir) og til utsettingsstedet?

 

Dette er nok en røverhistorie - en person som er ute etter sine "15 minutes of fame"!

Link to comment
Share on other sites

Mener du at det blir drept en person i russland er et argument for å ikke ha ulv i norge?
Folk blir vel drept av litt av hvert i Russland vil jeg tro.

Profolket slår seg jo på brystene og hyler om at den skandinaviske ulvestammen ikke har tatt folk på x år.

Nå vil jo svenskene importere nye russiske gener, som tydeligvis ikke er sjenert over å ta folk(selv om det ikke er hver dag).

 

Ikke skjønner jeg hva som er den store forskjellen på et russisk barn og et norsk heller(, eller et indisk, der gikk det jo med mange for ikke så lenge siden(men det er kanskje ikke samme gener i India)). På fyll av ulv uten respekt for folk er vel ikke heller et godt pro argument i de fleste lag av folket ville jeg anta, men den som lever får se.

 

Etter mitt noe negative syn på ulv fra før, blir ikke bedre av det(går uten videre utfra at vår "ville" ulv tar rabisvaksinen sin, siden det er et ikke tema hos forvaltningen). Personlig ønsker jeg ulven raskeste retur til Sibir ikke motsatt vei(at noen gikk fra pelsen sin og ga meg en frakk, ville jeg derimot finne meg i) uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at folk kan bli drept av ulv. Det kan desverre skje.

Folk kan og bli drept av elg(indirekte, feks trafikkulykke eller av mannevond elg), eller av løse hunder (barn drept av løs hund har sist skjedd i norge på 90 tallet). Folk blir drept av lovlige våpen(omtrent hvert år i norge).

 

Skal vi utrydde ulv, elg og hund og skal vi be om å får lagd spiker av våpna sånn for sikkerhetsskyld, før noen blir drept??

Link to comment
Share on other sites

Ulven var borte lenge, ingen tok skade av det. Om vi ikke har den, er den ikke i fare for å bli utryddet heller. Der den er i Norge, vil de som bor der i stor grad slippe. Skjønner ikke hva alt det andre har med saken å gjøre, elg, hunder og våpen har vi hatt hele tiden. Plager lovlige våpen deg har jeg baufil.

Link to comment
Share on other sites

Hva det har med saken Prøver bare vise at det er endel ting som kansje er en større fare for mennesker enn det ulv er. Våpen hunder og elg er en mye større fare for mennesker i norge enn jeg tror ulv vil bli innen overskuelig framtid. Vi på kammeret liker at det skal være våpen hunder og elg i landet, men det kan jo være noen andre som ikke liker disse tingene. (våpen er det kansje fler som ikke liker enn de som ikke liker ulv...) skal de da kunne innføre krav om å fjerne disse elementene fordi de ikke liker dem?? Var det jeg prøver å belyse.

 

Forresten har ikke ulven vært borte lenge i et økologisk perspektiv. 100 år er egentlig ganske kort tid om man ser ting i den store sammenhengen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@høggern- (Utopisk, men ikke værre enn din sammenligning) Om vi hadde tilsvarende mengder ulv som vi har elg i dag, tror du ikke det hadde blitt drept flere mennesker av ulv enn av elg :?: Eller hva om der var like mange ulver som der er biler, hva da :?:

Hvorfor skal vi øke risikoen for at noen blir skadet/drept. Vi har våpen, vi har biler, vi har elg, hvorfor skal vi da tilbakeføre "et problem" :?: Jeg kan ikke si at jeg har tapt noe på å ikke ha vokst opp med ulv i skogen, men jeg har tapt noe etter at den kom.

Link to comment
Share on other sites

Det vil aldri bli så mye ulv i skogen som vi har elg. Vi snakker i dag om et fåtall ulver. Det er vel langt under et tresifra antall ulv i norge i dag. Jeg snakker ikke om å ha hundrevis av ulv i norge, jeg har aldri uttalt noe om antall. Det jeg har sagt er at jeg mener ulven hører hjemme i norsk natur. (Noe den gjør siden den har vært her naturlig)

 

Men hvorfor skal vi ha en sjans for at folk kan bli drept eller skadd av grunner som ikke er viktig for samfunnsfunksjonene? Du er inne på en argumentasjonsrekke som fort kan gjøre oss uten våpen.

Tror nemlig mange av de som ikke har noe forhold til våpen kan bruke samme begrunnelse som du brukte for å ikke ha ulv i landet for å fjerne våpna....

Link to comment
Share on other sites

Synes det er helt forkastelig å sammenligne elg, våpen, hunder, biler og div som er nyttig med ulv.

Ulv er ikke nyttig i det hele tatt i forhold til ulempen den bringer med seg.

Elg kan ta menneskeliv, joda helt klart, men den er en gedigen kjøttresurs for en hel masse folk... Den er nyttig!

Våpen er nyttig, men de som bruker disse til ulovligheter blir straffet!

Hunder er meget mer nyttig enn feks. ulv..

Biler er og ganske nyttig i forhold til ulv..

 

Hva er nyttig med ulv? ingenting! Bare ulemper.

Joda, den tar en og annen elg som er skadet, men den tar mer elg som er frisk!

 

Hva mister vi om vi tar bort ulv... Jo, vi mister bare ulven som er unyttig!

Hva mister vi om vi tar bort elg, våpen, hunder, eller biler?

Noen som skjønner hvor jeg vil?

Link to comment
Share on other sites

Hva mister vi om vi tar bort ulv... Jo, vi mister bare ulven som er unyttig!

Hva mister vi om vi tar bort elg, våpen, hunder, eller biler?

Noen som skjønner hvor jeg vil?

Ja jeg skjønner hvor du vil. Biler er en viktig del av samfunnet. Men jeg klarer ikke se at våpen på noen måte har samme stilling i dagens samfunn. Om du spør de rette folka så svarer de kansje at våpen er totalt unyttig. Å om vi bruker begrunnelsen "livskvalitet" for å ha våpen, så kan samme argumentet brukes for å ha ulv i naturen.

 

Men ja, jeg har forståelse for at ulv er et problem for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

@høggern- (Utopisk, men ikke værre enn din sammenligning) Om vi hadde tilsvarende mengder ulv som vi har elg i dag, tror du ikke det hadde blitt drept flere mennesker av ulv enn av elg :?: Eller hva om der var like mange ulver som der er biler, hva da :?:

Håpløs sammenligning...Det vil jo aldri skje. Hva om vi hadde like mange villbikkjer som elg? Hva om vi bare kunne hente våpen på gatehjørnet?
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg forstår av det Svenske språket så sier han at han TRODDE at de var Kanadiske , men han visste igrunnen ikke hvor de kom fra.

Hehe. hvor skulle de komme fra da? russland? tror du har glemt den kalde krigen, som var sterkt gjeldende på 70 tallet. det var ikke enkelt å smugle no særlig inn i nord norge fra russland før ca 1989.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...