Jump to content

Det nærmeste jeg har vært hylseseperasjon


fredriko

Recommended Posts

Idag skulle jeg rydde litt i ammokassen å kvitte meg med gammel 30-06 fabrikk ammunisjon jeg ikke bruker lenger, siden jeg har kamra om til AI så lader jeg jakt patroner selv, 

tenkte jeg kunne skyte opp noe Winchester Silver tip jeg hadde liggende, men så etter første skuddet at hylsa så noe rar ut når den kom ut, der ser og kjenner man tydelig sprekkdannelse i  hylsa og bare flaks at det ikke revna tvert av.

jeg har jo formskutt 200 Lapua hylser uten problem eller antydning til seperasjon? 

Kan dette være dårlige hylser eller at Winchester har satt skuldra så langt tilbake og innafor SAAMI spec at det er årsaken til dette? 

Noen som kan resonere seg frem til hva som er årsaken til dette? 

 

 

Skjermbilde.JPG

IMG_6140.jpg

IMG_6141.jpg

IMG_6142.jpg

IMG_6143.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette var altså kaliber 30-06, skutt i "30-06 AI"-kammer (jeg skal ikke nevne noe som heter "308 Idiot", men - ).

 

Trykket virker vinkelrett på messingen, for skuldra vil det si at den trykkes utover og FRAMOVER. "Noe" må gi etter, vanligvis vil det være messingen i skuldra. Men dersom hylsene eller kammeret ikke er helt fri for olje, kan overgangen hylsekropp/-hals bli presset framover, og da må noe gi etter, separasjonsringen viser hvor dette vanligvis skjer (ja, jeg skjøt med Krag-J i 20 år).

 

Puss kammer og hylser helt rene, gjerne med aceton, forhøy livsforsikringen, og prøv på nytt (skytebriller!).

 

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje heller IKKE prøve på nytt?! Ikke verdt å risikere liv, helse og våpen pga. noen skarve Winchester-hylser. Da jeg formet 6,5-06 AI-hylser tok jeg utgangspunkt i .280 Remington eller oppneckede .270 Winchester. For å få ei "falsk" skulder å kamre på. Presset de deretter ned igjen slik at de såvidt gikk inn i kammeret. Tanken er å hindre at hylsa skyves fram av tennåla, for deretter å strekkes ved trykkringen. Det er kanskje ikke optimalt å skyte fabrikkpatroner, selv om det er mulig? I hvert fall er det helt klart ikke optimalt i dette tilfellet. Jeg pleide forøvrig å skyteform med tung kule og en midt på treet hard ladning med medium raskt krutt. Får å blåse hylsa helt ut på første forsøk. Morsom patron, særlig for pipeprodusenter og børsemakere ;-)

Link to comment
Share on other sites

Begynnende hylseseparasjon er helt vanlig, og separasjon ikke uvanlig. I moderne rifler er de uproblematisk, i antikviteter noe mer spennende.
Forklaringen til Jegermeisteren er såvidt jeg kan se direkte feil, eller så forstår jeg den ikke..

 

Når tennstemplet slår på tennhetta skyves hylsa helt fram i kammeret, og kruttet antenner. Siden fremre del av hylsa er tynn og myk, "biter" den seg fast i kammerveggen (om kammeret er rent). Bakre del utvider seg (normalt) ikke, og er fri til å bevege seg bakover av trykket, hylsa strekkes og til slutt (etter mange ganger, eller om du har for stort patronspill) får du en tynn sone der, som kan revne. Ved smårevner tetter den gjerne uansett.
Når du skyteformer, så ønsker du at hylsa skal skli i kammeret, slik at du former fremre del, og ikke strekker bakre. Derfor må du smøre hylsene.
Antakelig er dette en kombinasjon av for romt kammer, og for lite smurning + det du sier om Winchester og dimensjoner. Ingen overraskelser, og ikke veldig farlig, men potensielt utrivelig.

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

@m67 har rett forklaring, jeg vil bare legge til et par detaljer om hva som skjer når en patron avfyres:

 

Hylsa skyves framover, ikke bare av at tennstempelet dytter på tennhetta men av tennhetta selv. Det blir nemlig svært høyt trykk et ørlite øyeblikk inne i tennhettelomma, før kruttet har antent. Mener jeg har lest 100kpsi, langt høyere enn kammertrykket fordi tennhetta faktisk inneholder et eksplosiv, men at dette trykket bare er til stede et veldig kort øyeblikk før de varme gassene fra tennhetta rekker å lekke gjennom tennhullet inn til kruttet.

 

Dette trykket skyver tennhetta bakover og hylsa framover, tennhetta glir som et stempel i hettelomma så langt bak som den kan gå mot støtbunnen i sluttstykket mens hylsa skyves framover så hardt at skuldra kan settes litt tilbake i møte med skuldra i kammeret. Dette har jeg testet i forbindelse med subsoniske eksperimenter, det skal være et reproduserbart forsøk: skyt en hylse med kun tennhette, ikke krutt eller kule. Observer: om du har mer enn null patronspill/headspace så vil den brukte tennhetta nå stikke litt ut fra hylsebunnen. Akkurat slik ser den ut i øyeblikket før kruttet antenner skikkelig. Fortsett forsøket ved å presse ut den brukte hetta og sette i en ny, avfyr igjen fremdeles uten krutt. Gjenta dette fire-fem ganger med den samme hylsa, observer. Stikker den brukte tennhetta nå litt lengre ut enn den første? Mål gjerne med skyvelære, eventuelt press ut hetta og se med noen lag tape på hylsebunnen hvor mye større patronspill du har enn med ei ubesudlet hylse. Kast så denne hylsa, eller anse den som nødvendig å skyteforme siden skuldra nok er satt en del tilbake...

 

(De spesielt interesserte kan forresten google "primer actuated rifle" for noen tidlige forsøk på å utnytte det faktum at tennhetta beveger seg i forhold til hylsa).

 

Uansett om man har hylser skyteformet og kun halspresset, så de passer helt eksakt uten rom for bevegelse, kan man altså få skulderen presset litt tilbake i første fase av skuddet. Et visst slark i patronspill er derfor uunngåelig- med påfølgende strekkbelastning av hylsekroppen.

 

Det neste som skjer med en skarp patron er jo at kruttet antenner, og trykket inni selve hylsekroppen begynner å stige raskt.

Som vi husker befinner nå hylsa seg så langt fram i kammeret som den går, presset hardt mot innsnevringen i kammeret. Trykket virker i alle retninger, den tynne og myke messingen forrest utvider seg raskt og presses hardt mot kammerveggen slik at en her får mye friksjon med mindre der er smøring. Trykket virker jo samtidig bakover på hylsebunnen slik at hylsa vil presses bak mot støtbunn igjen, men det er forskjell i masse og distanse som gjør at hylsehals kleber seg fast før hylsebunnen rekker å bevege seg særlig langt. En får da et langsgående strekk i hylsa, konsentrert der hylseveggen akkurat blir tykk nok til å ikke utvide seg og klebe i kammeret. I samme bakoverbegegelse presses jo også tennhetta inn i hettelomma igjen, så den ender opp flush med hylsebunnen.

 

Separasjon skyldes dette strekket, hvis det overstiger hylsas evne til elastisk eller plastisk deformasjon uten brudd. Akkurat hva som gjør at ei hylse sprekker og ei anna ikke, kan være forskjellig hardhet/seighet så vel som forskjell i patronspill eller friksjon. Som nevnt kan smøring være en fordel ved skyteforming. Ulike hylsefabrikat har også ulik innvendig konstruksjon, noen har en jevnt avrundet overgang mellom hylsekropp og bunn mens andre har en brå overgang med flat innvendig bunn. Dette kan gi forskjeller i hvor mye og hvor i hylsa strekk-kreftene konsentreres.

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

God, grundig og riktig forklaring. Jeg kan nevne at jeg en tid skjøt bane med lette kuler og tregt krutt, mest fordi det var det jeg hadde, og jeg slapp å size hylser. Disse patronene hadde svært lavt trykk - og tennhettene stakk ut etter avfyring, akkurat som @Vargen forklarer.
Nesten alle som så på disse hylsene trodde jeg hadde kraftig overtrykk, "siden tennhetta var kommet ut"... 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis man med vilje lader til så lavt trykk, og vil unngå at skuldra settes litt mer tilbake for hver omlading, så kan man bore opp tennhullet til større diameter så det blir mindre flate for tennhettas trykk å skyve hylsa framover på. Har gjort dette med noen subsoniske patroner, med større tennhull stakk ikke hetta ut og jeg kunne lade om mange ganger uten at patronspillet økte. Mulig slike modifiserte hylser blir farlige om de lades til høyt trykk, så pass nøye på hva som skjer med dem etterpå.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Begynnende hylseseparasjon er helt vanlig, og separasjon ikke uvanlig. I moderne rifler er de uproblematisk, i antikviteter noe mer spennende.
Forklaringen til Jegermeisteren er såvidt jeg kan se direkte feil, eller så forstår jeg den ikke..

 

Når tennstemplet slår på tennhetta skyves hylsa helt fram i kammeret, og kruttet antenner. Siden fremre del av hylsa er tynn og myk, "biter" den seg fast i kammerveggen (om kammeret er rent). Bakre del utvider seg (normalt) ikke, og er fri til å bevege seg bakover av trykket, hylsa strekkes og til slutt (etter mange ganger, eller om du har for stort patronspill) får du en tynn sone der, som kan revne. Ved smårevner tetter den gjerne uansett.
Når du skyteformer, så ønsker du at hylsa skal skli i kammeret, slik at du former fremre del, og ikke strekker bakre. Derfor må du smøre hylsene.
Antakelig er dette en kombinasjon av for romt kammer, og for lite smurning + det du sier om Winchester og dimensjoner. Ingen overraskelser, og ikke veldig farlig, men potensielt utrivelig.

K

 

 

 

Når jeg forma mine 200stk nyinnkjøpte Lapua hylser til denne pipa så smurte jeg ikke noen av dem, og jeg ladet en helt normal ladning med N160 og standard c.o.a.l, nå er de på sin 7 omladning uten glødning og det er ikke antydninger til separasjonsring på de enda, men denne Winchester fabrikk patronen den tålte ikke dette her tydeligvis, såg at denne også var krympa rundt halsen, kan det ha noe å si? 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (44 minutter siden):

nå er de på sin 7 omladning uten glødning


Når en har et AI kammer og en har fått skyteformet hylsene.. hvorfor tar du ikke vare på de og gløder de for å få de til å vare lengst mulig? Etter 7 stk omladninger så er halsen mest trolig dobbelt så hard som det den var når hylsene var nye.. og mest trolig så er ikke hylsene likt arbeids herdet etter ompressing som igjen påvirker presisjonen.. 

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):


Når en har et AI kammer og en har fått skyteformet hylsene.. hvorfor tar du ikke vare på de og gløder de for å få de til å vare lengst mulig? Etter 7 stk omladninger så er halsen mest trolig dobbelt så hard som det den var når hylsene var nye.. og mest trolig så er ikke hylsene likt arbeids herdet etter ompressing som igjen påvirker presisjonen.. 

 

Grunnen er at glødemaskinen ikke er ferdigstilt enda, 
kjøper inn nye hylser når den er klar og starter på nytt.. 

Link to comment
Share on other sites

Meiner å ha lest at det er anbefalt/kan vere ein god ide å sette kula heilt framme i bommane slik at ein minsker patronspelet når ein skyteformer. Ladninga må sjølvsagt tilpassas desse forutsettningane...

 

Ellers gode forklaringar frå @Vargen og @M67 Er jo fare for at ein lerer noko... :-)

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (11 minutter siden):

WD 40 fungerer fint..

 

Bare en tanke, correct me if iam wrong.

dersom man smører hylsa, vil ikke dette gi unødvendig høy belastning på låseklakker/bolt etc da hylsa ikke kleber og all kraft vil føres tilbake mot bolt? 

Link to comment
Share on other sites

Du får litt høyere belastning ja, men du skyteformer vel ikke med maksladning pluss?

 

Hvis børsa har så lav sikkerhetsmargin at den er avhengig av tørrpusset kammer for ikke å revne, så er den ikke verdt å skyte med. Trykkskyting på fabrikk eller "proof house" skjer normalt med smurt patron og 30% overtrykk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (18 minutter siden):

Hvis børsa har så lav sikkerhetsmargin at den er avhengig av tørrpusset kammer for ikke å revne

 

det har jeg ikke sagt noe om, men jeg tenker sikkerhet først, og med en nylig "nesten" hylseseparasjon friskt i minnet så tenker jeg det kan være greit å spørre en gang for mye. 

 

Det er jo nevnt tidligere at en våt patron kan være med å øke trykket, hva gjør da en patron innsausa i wd40? 

Edited by fredriko
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

Bare en tanke, correct me if iam wrong.

dersom man smører hylsa, vil ikke dette gi unødvendig høy belastning på låseklakker/bolt etc da hylsa ikke kleber og all kraft vil føres tilbake mot bolt? 

 

Om det lekker ut gass, vil belastningen på låseklakkene bli enda høyere, så siden smøring beskytter mot hylseseparasjon, er risikoen for stor belastning mindre.

 

Husk at det er forskjell på hylseseparasjon, og hylsehavari. 

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):
Vargen skrev (1 time siden):

 

 

Det er jo nevnt tidligere at en våt patron kan være med å øke trykket, hva gjør da en patron innsausa i wd40

 

Bruk smurning, ikke WD40.

 

Verken vann eller smurning øker trykket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

det har jeg ikke sagt noe om, men jeg tenker sikkerhet først, og med en nylig "nesten" hylseseparasjon friskt i minnet så tenker jeg det kan være greit å spørre en gang for mye. 

Jeg følger resonnementet ditt, og minner om denne tråden selv om betingelsene ikke er identiske:

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det krisemaksimeres kraftig her. Det at en hylseseparasjon ikke er heldig, og potensielt farlig i antikvitetsvåpen ala Krag og Mauser, på grunn av at det kan låse ut kruttgass og kanskje bittesmå messingbiter ut, taes omtrent til at det er den visse død selv i moderne våpen...

Jeg har opplevd 3-4 fullstendige hylseseparasjoner, og ca like mange delvise. En på stevne, og skjøt ferdig serien innen tida. Alle som følge av å helpresse for mange ganger. Muligens den første var dårlig messing - S&B back in the days...
Uansett, i Mauseren var det høyst utrivelig, og jeg er glad jeg hadde vernebriller, selv om det nok var mest røyk og gass som kom ut. Da andre har vært i Sauer 200STR, og en Barnard PL. Ingen av disse merket jeg før jeg enten prøvde å kamre ny patron, eller oppdaget at kun bunnen ble med ut. Et par av gangene kommenterte andre på banen, at det sto "sprut" ut av trykkavlastningshullene i bakkant av kammeret.
En gang stod ei tennhette på tvers, og det lakk rundt den - dette var i en Remington-klon, og da merka jeg at det kom "røk & ild" ut rundt sluttstykket. Utdrageren ble blåst av og det tok noen minutter å finne alle delene og sette den sammen igjen.
En annen gang feilet hele tennhetta på en fabrikkpatron, og det blåste ut både her & der, patronene i magasinet var sotete... Dette var en original Remington.

Ellers, så trodde jeg vi var enige om at rifla i den andre tråden hadde vått for mye krutt? Det er uansett ingen likhetstrekk mellom hendelsene.

Jeg tror det verste jeg har gjort til nå var å tenke feil og legge til istf å trekke fra, og lade 58 istf. 50gr N15 bak ei 140gr kule i 6.5-284 (4-5gr over maks). Det var i en S&L 97DL, som @Ignorant sikkert kan fortelle hvor solid er. Her satt sluttstykket fast, og måtte slås opp, Hylsa satt fast i sluttstykkehodet og men kom nokså lett løs. Det satt en "plugg" messing fast i hullet til utstøteren. Men rifler av denne konstruksjonen pakker inn både hylsa og eventuell gass svært godt, og man har helt andre marginer enn i eldre konstruksjoner - og mer moderne finske...  (Sako 85) 

K

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

Jeg har opplevd 3-4 fullstendige hylseseparasjoner, og ca like mange delvise. En på stevne, og skjøt ferdig serien innen tida. Alle som følge av å helpresse for mange ganger. Muligens den første var dårlig messing - S&B back in the days...

 

Hvordan gjorde du den helpressinga? Die i full kontakt med hylseholder, pluss moms? Skrua dia ned til hylsene går lett i kammeret? Tape? Måleverktøy? Håper for så vidt at du pressa dem litt mer enn de normale 2-3 thou, som etter sigende skal være helt trygt.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke min hensikt å krisemaksimere, men jeg synes det er flott at usikkerhet hos en som ikke har holdt på så alt for lenge (tror jeg) genererer spørsmål i et forum som dette. I den andre tråden som jeg linket til er det vel ikke konkludert med noe annet enn at hylsa røyk. Om det var overladning og/eller defekt i hylsa, er slik jeg oppfatter det fortsatt uavklart. Men at våpenet var en Sako 85, med en mulig svakhet i konstruksjonen og derfor ikke direkte sammenlignbart, har jeg fått med meg.

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Det nærmeste jeg har vært hylseseperasjon

Det er stor forskjell på en slik hylseseparasjon og hylsehavari. Med hylseseparasjon er det fortsatt ganske god tetning for gass. Sprekken vil fortsatt være inne i kammeret.
 

Sprekker hylsa derimot utenfor kammeret, slippes gassen ekstremt fort ut, og vil kunne virke på mye større areal, og dermed gi mye større kraft som belaster låsen mye mer enn normalt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (4 timer siden):

Hvordan gjorde du den helpressinga? Die i full kontakt med hylseholder, pluss moms? Skrua dia ned til hylsene går lett i kammeret? Tape? Måleverktøy? Håper for så vidt at du pressa dem litt mer enn de normale 2-3 thou, som etter sigende skal være helt trygt.

Når man måler hylser i bøtter, har 2-3 skyttere og dobbelt så mange piper patronene skal inn i, og må altså et par tusendeler under det MINSTE av kamrene, så blir det litt overpressing på noen hylser
Et par runder i det største av kamrene, så slites de etterhvert. Spesielt om man er gjerrig.


Har vel økt både kvalitetskontroll og minket antall omladinger siden - men verktøy for å dra ut ei avrevet hylse er nå i mappa som er med på banen. Plutselig har man ei hylse som ikke er sin egen, og som en kamerat har skutt 20 ganger...

Den ene 338LM-hylsa som røk ble jeg aldri klok på, for den var halspressa, og jeg skjøt 2500 skudd med de 90 andre - unntatt den og noen få jeg mista.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Svært interessant tråd. Når jeg leste Vargens innlegg dukket navnet Johnson opp bakerst i hukommelsen, men det jeg festet meg mest med var hans eksperiment med bare tennhetter og påfølgende øking av patronspill eller patronslark.

For å unngå at hylsen blir skjøvet frem i kammeret av tennhetten burde overgangen mellom hylsekropp og hylseskulder være så hard at den motstår deformasjon, det skulle da gi lengre levetid på hylsene. Nå gløder jeg ofte hylsene for å unngå sprekker i halsen, og det gir mykere skulder som igjen skulle føre til at effekten av kraften i tennhetten får større betydning, og det skulle øke faren for hylseseparasjon, kanskje spesielt med magnumhetter. Eller gjør elastisiteten i hylsene at de fjærer tilbake?

Jeg har ikke observert noen øking av hylseseparasjon når jeg gløder, men har ikke tenkt på det som et problem. @SunnmøringDu gløder hylsene mer enn gjennomsnittet, har du merket øking av hylsseparasjon på glødete hylser?

Den eneste patronen der jeg har hatt problemer med hylseseparasjon er 340 Wby. Med et parti remington 300 Wby som jeg omformet fikk jeg hylseseparasjon etter 2 omladninger og antok at det var et dårlig hylseparti, andre hylser fra en annen pose var bedre, men kort levetid sammenlignet med originale Wby og Norma hylser. 

Wby patronene har en avrundet skulder, og teoretisk burde det gi mindre motstand når tennhetten skyver hylsen frem slik at de burde være mer utsatt for denne effekten, er det andre som erfarer kortere levetid på hylser i Wby patroner?

Når det gjelder hylseseparasjon er jeg enig med M67, i et moderne våpen er det ikke en alvorlig sak, det er et irritasjonsmoment mer enn et sikkerhetsproblem. I 6,5x55 er det i Sauer løp lite forskjell i kammerdimensjoner, slik at jeg ikke har hatt hylseseparasjon der på mange år, selv om jeg ikke alltid klarer å holde hylseloter adskilt etter antall omladinger. Hylsene blir utslitt, eller får halssprekker før de får hylseseparasjon.

 

Til trådstarter: Jeg tror Winchesterpatronen hadde en dårlig hylse, en fabrikkhylse skal tåle å bli skutt i et AI kammer om du ikke har det langt utenfor spec.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

SunnmøringDu gløder hylsene mer enn gjennomsnittet, har du merket øking av hylsseparasjon på glødete hylser?

Nei.. jeg har på tross av et svært høyt antall skudd ennå ikke opplevd hylse separasjon på eget ladet.. jeg FL sizer hver gang..og alt etter hvilken type våpen og bruk så setter jeg skulderen tilbake 0.01-0.06.. men jeg gløder hylsene hver gang før pressing.. og opplever ganske "stor" forbedring i jevnhet på head space mål når en gløder før..i stedet for etter.. selv om hylsen var glødet før sist lading så opplever jeg at ved å ikke gløde så får en antydning til spring back og ujevne måleinger både på innvendig hals og head space om en ikke gløder hver gang..(og da før pressing) om det gir forskjell på pappen er vanskelig å si ..en må i hvert fall et stykke ut..før en ser de stor forskjellene om en hopper over en gløding.. 

 

Men jeg har 200 7x64 Norma hylser som er omladet 65 ganger nå..glødet hver gang og det er ennå ikke antydning til hylse separasjon.. 

 

Nå er de omladet så mange ganger at jeg inspiserer de innvendig med borescope for å se etter strekkmerker og eventuelle begynnende hylse separasjon før lading.. messingen er like myk som da den var ny.. ikke en av hylsene har sprukket i halsen.. men jeg har alltid vært svært nøye på å ikke sette skulderen tilbake mere enn jeg må..

 

Jeg har også en 200 stk 308w Norma hylser som er innenfor 0.1 grs på vekt som er omladet 25 ganger med tilsvarende antall glødinger.. som ennå ser helt nye ut..og som etter inspeksjon med borescope ikke kan se antydning til hylse separasjon.. det samme gjelder 338LM hylsene mine.. jeg kjøpte meg 500 Norma hylser når jeg kjøpte kaliberet første gang.. jeg har ennå ikke brukt flere hylser enn 100.. og de har bikket over 40 omladninger og er fremdeles som nye.. det samme gjelder 100 stk Lapua hylser i samme kaliber som har bikket 20 omladninger.. de er også som nye.. glødet og presset som alle andre hylser.. jeg bruker ekspander die for å ta innvendig diameter på hals..og ikke ekspander knap i FL Dien.. jeg har Redding Bushing dier som gjør at ved pressing av utvendig hals så bruker jeg en bushing som akkurat presser halsen så mye at ekspander dien kan presse den ut..på den måten så unngåes jeg for mye korreksjon av hals ved pressing.. om jeg bruker en standard FL die uten ekspander knapp så blir halsen presset veldig mye mere enn nødvendig før en bruker ekspander dien.. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

 

Per-S skrev (7 timer siden):

For å unngå at hylsen blir skjøvet frem i kammeret av tennhetten burde overgangen mellom hylsekropp og hylseskulder være så hard at den motstår deformasjon, det skulle da gi lengre

 

Dersom hylsehalsen er maksimalt lang, vil da kontakten mellom hylsemunning og kammerkant (som pistolpatroner) vere "stivt" nok til å holde imot krafta frå hetta ?

-Eller kan vi  risikere at krafta frå hetta fører til krymping rundt kula ?

 

N

Link to comment
Share on other sites

Kanskje eller kanskje ikke avhengig av skuldervinkel og annet, men hvorfor bry seg? Ting fungerer jo ganske greit som det er, messingen tåler å arbeides litt med så dette er ikke noe stort problem som er verdt å gjøre noe med. Kan risikere å skape nye problemer i stedet, som du sier mer krymp rundt kula for eksempel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (På 25.5.2022 den 7.27):

---------------- så kan man bore opp tennhullet til større diameter så det blir mindre flate for tennhettas trykk å skyve hylsa framover på.------------

 ------------ Mulig slike modifiserte hylser blir farlige om de lades til høyt trykk, så pass nøye på hva som skjer med dem etterpå.

Kva er årsaken til at det kan vere farlig ?

 

Pleide å stanse ut Berdanhetter, og ambolten,  frå Geco hylser i 9mm, dengong 9mm Boxerhylser var sjeldne.

Det blir ein raggete hol, pluss restene av Berdanhola.  Men hadde ingen problem ved tidlege ekperiment med Majorladninger.

 

Ei anna sak er at hettelommene i somme Berdanhylser er for grunne, eller for romme, for Boxerhetter.

Men Vhitavuori #42  går littegrann trangare, og funka feilfritt i Geco hylser.

 

N

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan potensielt være farlig i noen kalibre i noen våpen hvis ladet nær eller over maks trykk, fordi man fjerner en hel del gods i det området hylsa er ment å være mest solid.

 

Merk at jeg snakker om å bore ut så mye at det bare såvidt står igjen en kant som tennhetta butter imot. Noen våpen støtter ikke opp hele bakenden av hylsa, slik at messingens tykkelse her kan ha sikkerhetsmessig betydning. Tynnere gods rett foran tennhetta kan føre til at hele hylsehodet utvider seg og det lekker gass forbi tennhetta, for eksempel.

 

Og så er det litt forskjell på pistolkalibre, hvor selv majorladning ikke egentlig har skremmende høyt trykk, og moderne høytrykks riflekalibre.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, M67 said:

Når man måler hylser i bøtter, har 2-3 skyttere og dobbelt så mange piper patronene skal inn i, og må altså et par tusendeler under det MINSTE av kamrene, så blir det litt overpressing på noen hylser

 

Skjønner. Jeg har ansett blanding av hylser mellom ulike våpen for å være en dødssynd. Men det går sikkert greit om kamrene er tilnærmet like. Egentlig litt beroligende det du og andre her skriver. Jeg helpresser så skuldra dyttes  2-3 thou 3-5 hundredeler tilbake. Og kun i samme våpen. Kvalitetshylser, og prøver å holde meg unna atomladninger. R700 kasse. Så det bør være rimelig trygt. Og antagelig ikke så farlig heller, om det skulle skje.

 

4 hours ago, Sunnmøring said:

Men jeg har 200 7x64 Norma hylser som er omladet 65 ganger nå..glødet hver gang og det er ennå ikke antydning til hylse separasjon.. 

 

Jøje meg! 13.000 skudd det, nok til å bruke opp flere piper(?) Begynner du ikke på nye hylser med ny pipe? Eller har du god nok kontroll på kammerdimensjoner til at det ikke er noe tema?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mine ompressa 308 Normahylser i 260Rem og presser de alltid så de kamrer lett, dvs sikkert litt for mye for jeg har kronisk delvis hylseseperasjon etter 5-6 omladninger. Da går de i søppla, og som regel er også helltelomma så romme at jeg ville kastet de uansett. Jeg sprenglader ikke, så jeg tror Norma bruker tyggegummi prosessen sin..Uansett, bruker Tikka T3 så jeg merker liten forskell, bortsett fra når det er 100% separasjon og fremdelen av hylsene sitter igjen.  Jeg konkkurerer med 1-3 gang skutt, så blir de treningsammo til dette stadiet

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Skjønner. Jeg har ansett blanding av hylser mellom ulike våpen for å være en dødssynd

Du blir fort lei av å holde hylser fra hverandre når det går kanskje 1000 skudd i måneden i perioder, og piper kan være utskutt før du får våpenkort. 
Å blande hylser er helt uproblematisk - hva gjør du når du evt plukker hylser på banen? - men det sliter mye mer på hylsene. 

 

Men å ha 6-8 ulike hylsebatcher, bare i 6.5x55, det går bare ikke i min bok. hylser er hylser, og i 6.5x55 har jeg 3-4000 i omløp samtidig. Skutte hylser går i ei bøtte, når den er full sizes de, (første gang trimmes de også) og får tennhetter. Så går de i ei bøtte, og lades etterhvert. Prøver å holde det hele til FIFO. Når de er ladd 5-7 ganger slutter jeg å plukke dem opp, eller ihvertfall ta dem med hjem - og begynner så på nytt igjen med nye engangsskutte hylser

 

Casey Jones skrev (2 timer siden):

Begynner du ikke på nye hylser med ny pipe? Eller har du god nok kontroll på kammerdimensjoner til at det ikke er noe tema?

Kammerdimensjoner har våpensmeden kontroll på. Går ikke hylsene i det nye kammeret må de sizes til de gjør. Har en da 2000 skudd liggende når man må bytte løp (de ryker når de vil...) så var det bedre å ha sizet litt til fra før. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 timer siden):

Jøje meg! 13.000 skudd det, nok til å bruke opp flere piper(?) Begynner du ikke på nye hylser med ny pipe?


Er på tredje pipen nå.. og har en ny fjerde pipe liggende klart til bruk nå.. til nå har kammerene i Blaser R8 pipene vært veldig like.. Hylsene har gått så mange omladninger at det har gått litt prestisje i å få de til å leve så mange omladninger som mulig.. og det er ikke "snilt" ladet heller når V0 er 880ms med 162 grs ELD M kule..

Link to comment
Share on other sites

Merkelig nokk har jeg aldri opplevd hylseseparasjon eller havari. Jeg har ca 10.000 Norma hylser i 6,5x55 og 5.000 RA/Lapua hylser som jeg helpresser og lader om. Har for øvrig heller aldri glødet hylsene men de blir trimmet. De eldste er sikkert ladet om 10-12 ganger nå. Har for lengst gitt opp og holde styr på dette med tre skyttere som bruker av ammoen jeg lader. Men jeg kjører en skikkelig visuell kontroll på hylsene før de blir presset. Og da finner jeg jo en del hylser med sprekk i hylsehalsen og de blir jo kastet, sikkert de som er ladet flest ganger. Ser ut for meg som om at halsen ryker lenge før en får separasjon. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...