Jump to content

Første rifle: Schultz & Larsen Classic DL?


Hjort1

Recommended Posts

Heisann!

Fersk jeger her, på jakt etter første børse. Har fått et tilbud om en ny Schultz & Larsen Classic DL i 308 med synt stokk. Er veldig i tvil om jeg skal kjøpe eller ikke. Har fått kjent på Browning X-bolt og Tikka T3x, da disse er de børsene det står om ellers. S&B’en føltes da hakket «over» kvalitetsmessig, men kan være placebo... De andre riflene kommer og i «rustfri» utførelse, som kan(?) være et pluss.

 

Så spørsmålet er, hvilken bør jeg kjøpe i følge dere her inne? Har planer om å ha børsa lenge, og heller jobbe meg oppover optikkmessig om jeg blir hekta på jakt. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for svar!

 

Så det er ikke en nevneverdig ulempe at S&L ikke kommer i stainless? Pleier ta særdeles godt vare på det jeg kjøper, men er jo litt skeptisk til potensiell rustdannelse da jeg ikke har noe erfaring med å eie børse selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo samme kaliber men 30-06 har større hylsevolum en 308. Dermed er det mye mer og hente på farta når en kommer opp i de litt tyngre kulene. Tilgangen på ammunisjon er jo stort sett lik for begge. Men det kommer jo helt an på hva du skal jakte på. Uansett velger du en S&L er det jo enkelt og skifte kaliber om en senere vil ha noe annet.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle de 3 er solide gode børser som gjør jobben. Smak og behag på hvilken du velger, velger deg ikke bort med noen av dem. 
308 og 3006 er nesten likeverdig når en snakker fabrikkammo, litt mere å gå på med 3006 som hjemmelader. 308 går i kort låsekasse, og kan da få litt lettere rifle og kortere ladegrep på de børsene som har kort låskasse. 
Har hatt 308 og har nå 3006, merker ikke noe forskjell.

Begge har sine tilhengere og motstandere. Når når de fleste ikke har tilgjengelig billig/gratis Nato ammunisjon så er det lite grunner til å velge den ene foran den andre. Er det mest til hjort og du ikke skal lade selv er også 6,5x55 verdt å se på, kan da få litt rabattert ammo hos skytterlag hvis du er medlem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (11 minutter siden):

Alle de 3 er solide gode børser som gjør jobben. Smak og behag på hvilken du velger, velger deg ikke bort med noen av dem. 
308 og 3006 er nesten likeverdig når en snakker fabrikkammo, litt mere å gå på med 3006 som hjemmelader. 308 går i kort låsekasse, og kan da få litt lettere rifle og kortere ladegrep på de børsene som har kort låskasse. 
Har hatt 308 og har nå 3006, merker ikke noe forskjell.

Begge har sine tilhengere og motstandere. Når når de fleste ikke har tilgjengelig billig/gratis Nato ammunisjon så er det lite grunner til å velge den ene foran den andre. Er det mest til hjort og du ikke skal lade selv er også 6,5x55 verdt å se på, kan da få litt rabattert ammo hos skytterlag hvis du er medlem. 

Takk for svar!

 

6.5*55 er i tankene. Men så er det den evige diskusjonen med 6.5 og elg da… Er for det meste hjort det kommer til å gå i, samt ett og annet rådyr og elgjakt en helg eller to i året. Har i mitt stille sinn tenkt det er fornuftig å gå for 308 da, siden det er «i midten», men flere og flere rundt meg fronter 6.5. De nevner blant annet bedre balistikk, billigere ammo som du og sier, samt snillere rekyl. Ulempene har jeg ikke klart å ta fatt i helt, er det rett og slett at det er i minste laget til de største dyrene (selv skuddtreff uten tvil er det som avgjør)?

Link to comment
Share on other sites

Om valget står mellom .308 Win og .30-06, er sistnevnte etter min mening det mest allsidige. Ikke bare for å få fart på de tyngre tradisjonelle kulene, men også monolittiske kobberkuler fra 150 grs og oppover. 6,5x55 duger til alt storvilt, inkl. elg, men tilsier at jegeren utviser noe mer forsiktighet både mht. skyteavstand, skuddplassering og dyrets vinkel, i hvert fall på det største storviltet. Rekyl er vanligvis ikke noe tema om du setter en lyddemper på rifla, og de aller fleste skyter bedre med snill rekyl. Jeg skjøt i mange år med en relativt lett og udempet rifle i .30-06, og det blir helt feil og si at jeg gledet meg til hvert skudd med full-ladet jaktammo. Den gangen var 6,5x55 (Browning A-bolt) favoritt-rifla på skytebanen. Nå har jeg en ny (og nesten like lett) rifle i .30-06 med middels stor demper, og da er disse to riflene like trivelige å trene med.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 minutter siden):

Om valget står mellom .308 Win og .30-06 er sistnevnte etter min mening det mest allsidige. Ikke bare for å få fart på de tyngre tradisjonelle kulene, men også monolittiske kobberkuler fra 150 grs og oppover. 6,5x55 duger til alt storvilt, inkl. elg, men tilsier at jegeren utviser noe mer forsiktighet både mht. skyteavstand, skuddplassering og dyrets vinkel, i hvert fall på det største storviltet. Rekyl er vanligvis ikke noe tema om du setter en lyddemper på rifla, og de aller fleste skyter bedre med snill rekyl. Jeg skjøt i mange år med en relativt lett og udempet rifle i .30-06, og det blir helt feil og si at jeg gledet meg til hvert skudd med full-ladet jaktammo. Den gangen var 6,5x55 (Browning A-bolt) favoritt-rifla på skytebanen. Nå har jeg en ny (og nesten like lett) rifle i .30-06 med middels stor demper, og da er disse to riflene like trivelige å trene med.

Skjønner. Valget ble plutselig hakket vanskeligere. Trodde 30-06 var litt mer «ut», da det (vertfall i mitt nærområde) virker som jaktbutikkene i stor grad selger noen børser i 30-06 en god del billigere enn tilsvarende rifle i 308/6.5. Grunnen til å ikke velge 30-06 har vært rekyl, og advarsler om at dette kan føre til dårligere skudd. Men er vel kanskje ikke allverdens forskjell på 308 og 30-06, når demper uansett skal på rifla? Også var det rådyr da, blir det bare kjøttdeig å felle disse med 30-06? 

Link to comment
Share on other sites

Jh98 skrev (48 minutter siden):

Trodde 30-06 var litt mer «ut», da det (vertfall i mitt nærområde) virker som jaktbutikkene i stor grad selger noen børser i 30-06 en god del billigere enn tilsvarende rifle i 308/6.5.  

Ja, mange mener det. Men gode, gamle .30-06 har holdt stand i snart 120 år, og det sier da litt? Siden andre og nyere patroner er blitt hausset opp, både av produsenter og forhandlere, er det nok riktig å si at veteranen er blitt mindre populær. Og nettopp derfor kan du gjøre en riktig god handel på rifler kamret for denne patronen;)!

 

Jh98 skrev (48 minutter siden):

Grunnen til å ikke velge 30-06 har vært rekyl, og advarsler om at dette kan føre til dårligere skudd. Men er vel kanskje ikke allverdens forskjell på 308 og 30-06, når demper uansett skal på rifla? 

Tja, .30-06-patronen har ca. 21% større hylsevolum, og for hjemmeladere som "fyller hylsa" med sentbrennende krutt vil det være noe mer rekyl. Men med en god og effektiv lyd-demper og vanlig ladet ammunisjon vil du ikke merke noen vesentlig forskjell. Om du senere tenker på å lade selv, er .30-06 en enkel patron å forholde seg til.

 

Jh98 skrev (48 minutter siden):

Også var det rådyr da, blir det bare kjøttdeig å felle disse med 30-06? 

Nei, absolutt ikke. Men på så små dyr (og også på de større, selvsagt!) vil patron-(eller kule-valget) ha stor betydning. Jeg har felt de fleste av mine rådyr med .30-06 og 180 grs Oryx med utgangshastighet ca. 780 m/s, og kan ikke se noen vesentlig forskjell på kjøttødeleggelsen for dyr felt med denne kula ift. 140 grs Fusion i 6,5x55.

 

Edit: Jeg kan vel legge til at en av grunnene til .308 Win sin popularitet var at da den kom var forsvarets standardvåpen AG-3 kamret for en tilsvarende patron kalt 7,62x51 (NATO), og mange med tilknytning til forsvar og heimevern så nok en mulighet til å skaffe seg billig ammunisjon derfra. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Kjøp S&L i 308. Når du har skutt noen hjort og trent et par år får du kanskje lyst til å prøve et annet kaliber. Da kan du supplere med ett nytt løp eller kjøpe en ny rifle. Alle kalibre som er nevnt funker fint til jakt på elg, hjort og rådyr. Det viktigste er å trene og treffe det du sikter på. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar alle sammen! Liten jungel det med kaliber, så er vel bare å gjøre et valg og se hvordan det går.

 

Men, jeg lurer litt på det med «rustfrie» våpen. Den lokale sjappa hauset Tikka T3x Stainless opp i skyene og mente jeg var dust om jeg gikk for blånert når det var såpass med gode våpen i stainless. Er han inne på noe, eller bare veldig opptatt av å få solgt sitt til meg? Er det noen stor gevinst å gå for stainless, om man passer på børsa godt?

Link to comment
Share on other sites

Jh98 skrev (13 minutter siden):

Er det noen stor gevinst å gå for stainless, om man passer på børsa godt?

Alt stål ruster, også "rustfritt". Men da går det mye langsommere. Jeg ser et poeng med rustfri utførelse om du skal ligge ute i flere døgn, og ivareta våpenet under "feltmessige forhold". Dvs. at du ikke får tørket våpenets metalldeler skikkelig. Men om du ser for deg dagsbruk under ulike værforhold, med "base camp" i hus eller oppvarmet hytte, og samtidig tilhører dem som pusser og oljer våpenet så vel inn- som utvendig etter hver gangs bruk, vil jeg si at gevinsten med "stainless" er minimal. Om du tenker tre- eller syntetstokk, ville jeg nok gått for sistnevnte om du skal jakte mye i skikkelig vått vestlandsvær.

 

Ps.

Hvis den lokale forhandleren mener du er en dust om du velger blånert (heter vel egentlig brunert?) stål, gå til en annen! 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jh98 skrev (12 minutter siden):

    -  mente jeg var dust om jeg gikk for blånert når det var såpass med gode våpen i stainless.

 

Rustfri har noe for seg, hvis man jakter mye fra båt eller på/ved sjø. Et rustfritt våpen, spesielt for seljakt, står på min ønskeliste ved "garderobeutvidelsen".

 

Men husk at da må alle delene være rustfrie. En del våpen (jeg vet ikke hvilke som har hva) har noen deler som ikke er rustfrie, Da kan man stå med et våpen som ikke virker, fordi ei lita fjær, eller en del av avtrekkermekanismen har rustet. "Uta blank, inni krank", er et gammelt visdomsord som passer da.

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt oppsett for storviltjakt i 2022 er følgende. S&L i 9,3x62 med kort pipe som hundefører/ettersøk.. på post blir det S&L med 6,5x55 med 60cm pipe..  den kappaTikka T3x light stainless i 308w  og S&L 30-06AI får stå som reserve..

Link to comment
Share on other sites

S&L er et godt valg, anbefales (har en selv, og en x- bolt + div). 

 

Valg av patron spiller skuffende liten rolle i praksis, så lenge du klokelig velger noe "alle" har- med dertil tilstrekkelig utvalg/tilgjengelighet av ammunisjon. 308 win fungerer utmerket. 

 

Rustfritt eller ikke spiller mindre rolle til vanlig fastlandsjakt. Det hadde jeg ikke vektlagt. Alle våpen nå vedlikeholdes for å unngå rust, om de er blanke eller blå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for gode svar! Settes stor pris på.

 

Er det forresten noen andre rifler jeg burde sett på før jeg trasker ned å drar kortet på en S&L? Hørt mye bra om Mauser M18 og, selv om denne er i en litt annen prisklasse. Hva ville dere selv kjøpt om dere skulle holdt dere på «studentnivå» rent prismessig (under 20k)?

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle som er problemfri, solid og veldig rimelig er Howa 1500 (eller Weatherby Vanguard, som er tilnærmet identisk). Jeg har to Howa 1500, det er helt sorgløse og problemfrie rifler med god presisjon. Mye muligheter for ombygging hvis du skulle ønske det etterhvert. Og vesentlig rimeligere i kjøp enn f.eks S&L, Tikka etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er mye å velge i, de 3 du har valgt er gode rifler. Howa og mye annet funker også. Du setter en grense på 20k på rifle, husk at med montasje,god optikk og lyddemper så dobles gjerne prisen. 
Er usikker på om du har eget budsjett for dette. Vil samtidig slå et slag for bruktkjøp, der kan du få mye for pengene. Har selv solgt flere våpen og optikk alt for billig på Finn. Kaliber er litt hipp som happ så lenge du velger noen av de 3 største, dersom du i hovedsak skal jakte hjort og rådyr mistenker jeg at det kan være en del jakt i skumring, da er et lyssterkt kikkertsikte en stor fordel. Et av god kvalitet koster fort nesten det samme som rifla. Fort nesten halv pris for en god bruktpakke på Finn. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (2 minutter siden):

Det er mye å velge i, de 3 du har valgt er gode rifler. Howa og mye annet funker også. Du setter en grense på 20k på rifle, husk at med montasje,god optikk og lyddemper så dobles gjerne prisen. 
Er usikker på om du har eget budsjett for dette. Vil samtidig slå et slag for bruktkjøp, der kan du få mye for pengene. Har selv solgt flere våpen og optikk alt for billig på Finn. Kaliber er litt hipp som happ så lenge du velger noen av de 3 største, dersom du i hovedsak skal jakte hjort og rådyr mistenker jeg at det kan være en del jakt i skumring, da er et lyssterkt kikkertsikte en stor fordel. Et av god kvalitet koster fort nesten det samme som rifla. Fort nesten halv pris for en god bruktpakke på Finn. 

 

Planen om jeg kjøper nytt var S&L med en Leupold med 40mm lysåpning og demper i starten (vertfall det jeg fikk tilbud på), og gå inn i dyrere Zeiss/Leica++ i senere tid med større lysåpning om det skulle ta overhånd. Ideelt sett hadde en knallpakke med god kikkert, demper og solid børse på Finn til rundt 20 vært tingen, men føler det er litt langt mellom hver. Noen av Tikkaene som blir lagt ut er jo billigere nye enn brukt… :) Men kan jo være heldig og ramle over noe, gjelder bare ha kunnskapen og vite hva som er bra og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Send en mail til  Jakt & Friluft AS og be om tilbud på en pakke med S&L med kikkert og demper. Da får du nokk en bra pris. Det er i alle fall min erfaring.

Husk når du kjøper en S&L får du en systemrifle i motsetning til oldtidskonstruksjonen til Tikka og mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Hei JH98 (og andre følgere av tråden).

 

Jeg sitter med en innvilget søknad på 30-06 og lurer på hva som skal handles. Jeg har pr. i dag etter å ha holdt på i ca 25 år (begynte som "fattig student")

m98 k 30-06 ombygget etter hvert i alle bauer og kanter (Boyds th-stokk, nytt avtrekk, etc. etc. frem- og tilbake = trippelt så dyrt...

Tikka T3 light SS i 6,5 x 55

Tikka T3x light SS i 308win

Rem. 700 med 2 løp, muffe, karbonstokk - begge løp i .308win

Et par rimfirevåpen (Sako Quad og Cz 452)

Tilgang på S&L 97 dl i 6,5 x 55 (utlån)

 

Diverse sikter og dempere....

 

Jeg har lurt på om den kommende rifla i 30-06 skulle bli en S&L Classic fra J&F som de ser ut for å ha på tilbud til 13.990,-. Jeg har allerede 2 tikka T3 light SS.  Det jeg ønsker av et våpen er at det først og fremst er presist (nok), som for meg innebærer at jeg klarer 3 skudd s-s bedre enn 20mm/ 100 meter. (S&L klarer jeg Lapua Mega fabrikk rundt 15 mm, og Tikka T3 6,5 rundt det samme når jeg har testet - godt nok for meg. (De andre har jeg ikke testet skikkelig, utenom Sako Quad i 22wmr som jeg på en god stille dag kan klare 12-13 mm). Så må det være lett nok (helst ikke mer enn 3100 gram uten kikkert og demper), stabilt (ok skjefte), og "passe meg".

 

S&L er fine våpen, men litt tunge, og leveres også med litt tynne piper. Presisjonen er antageligvis av det beste. De er ikke "rust-mindre" (stain-less).

Tikka T3 light SS har jeg alt 2 av. Veldig fornøyd med at dette er presise og hendige våpen, og at de leveres i stainless, men 3 "like" (bortsett fra kaliber) rifler blir litt kjedelig overkill.

 

Har egentlig tenkt på en rimelig Sauer 100 eller Mauser m18 i 30-06, men disse er jo heller ikke stainless - i alle fall ikke til noe som forsvarer prisen, men de virker passe hendige/ lette og relativt presise. Samtidig ser jeg at bruneringen lett slites av de våpnene jeg har sett utstilt i butikken, og det lover ikke så bra. Virker litt "bruk og kast" (om en kan banne slik om rifler), i motsetning til S&L som jeg ser på som mer en tradisjonell håndversksrifle for generasjoner. I tillegg virker Sauer 100/ Mauser M18 de litt "billige" i forhold til en tilsvarende Tikka T3.

 

 

 

Jeg jakter ellers stort sett rådyr og hjort.

 

Om en tenker sånn i prisleiet opp til 15ish tusen, får en Tikka T3x light ss i .308win eller S&L Classic synt i 30-06 (ref. forhandlerens nettside). Rifle (Tikka T3x light ss eller S&L classic synt 30-06) får du sikkert rundt 13-14000. Kikkertsikte til ca. 3500(?), montasje til ca. 1000,-. Demper til 2500-4000. Har selv landet på diverse SVEMKO-dempere. Lette og demper meget bra.

 

Om du jakter med .308win eller 30-06 med disse riflene er nokså hipp som happ - begge har lang låskasse. S&L kan enkelt byttes pipe i - da har du flere valg, men veier litt mer og er pent håndverk men ikke stainless. (Er selv veldig nøye på vedlikehold av våpen - tas alltid med en gang jakta er ferdig om det så er midt på natta). Hadde jeg vært på studentbudsjett i dag, hadde jeg om jeg hadde hatt råd strukket meg til Tikka T3x light ss, påmontert Leupold 3-9 x 40. Det funker, veier ca. 3230 gram med Leupold QR montasjer. Hendig og snedden rifle klar for bruk i hjortelia. Browning liker jeg personlig ikke, Weatherby og Bergara(?) er noe tyngre rifler, og Howa er jeg personlig heller ikke fan av...

 

Vet ikke hva/ om jeg kommer til å anskaffe i 30-06 neste gang - haster strengt tatt ikke heller - men da fikk du kanskje litt input....

 

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (På 8.3.2022 den 0.28):

 

Er det forresten noen andre rifler jeg burde sett på før jeg trasker ned å drar kortet på en S&L? 

 

Ja, du bør ta en titt på Mauser M12. 

Tror de fleste her har nevnt de fleste som er å nevne. Kan jo tilføye at jaktdepoet har fortsatt et rest lager av m12 til 13k i 308win. Hvis du ikke bryr deg veldig mye om vekt så holder jeg en knapp på S&L de veier ikke akkurat så mye mer enn andre... tyngre rifle gir også mindre rekyl. Piper til den får du for 5990 til 9990 i de fleste kaliber.  Når det gjelder rust så er ceracote å anbefale.. presisjon i S&L piper er topp.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Da har (nesten) ett år gått, og er nå en del erfaringer rikere. Tenkte liste opp mine tabber og valg, dersom andre (som meg) tråler slike gamle tråder når de skal kjøpe nytt. 

 

Kjøpte meg først Schultz & Larsen Classic DL i 3006 med en Leupold VX-Freedom 3-9x50. Hadde den noen måneder, investerte i nytt løp i 6.5x55 og ceracoatet børsa. En tur på bukkejakt og konklusjonen ble at den var for tung til hjorte- og reinsjakta jeg hadde planer om senere. Fant og ut at løpsbytte uten treffpunktgaranti ikke var noe for meg.
 

Etter S&L’en ble solgt (alt for billig) kjøpte jeg meg en ny stainless T3x i 308 med en Zeiss V6 2-12x50. Børsa og kikkerten jeg i ettertid tenker burde vært det jeg kjøpte fra starten basert på min bruk, selv om det svei litt akkurat når jeg dro kortet. Glemt like fort jeg gikk ut døra heldigvis. Den går som en kule, er lett som bare det, og all verdens deler å få tak i til en billig penge. Kjøpte så en til T3x Roughtech i samme kaliber, som ble solgt etter et par måneder da jeg innså at to «identiske» rifler ikke var særlig vits. 

 

Har også investert i to brukte kombier. En «reserve» Tikka 512S i 12/308, og en Sabatti Forest 12/7x57r som nå er blitt nokså godt brukt til rådyrjakt med hund. Topp børser til sitt bruk, men litt utenfor diskusjonen.

 

Siste kjøp var en brukt Mauser M12 Extreme i 308. Ikke prøvd denne på bane enda, men ikke tyngre enn Tikkaen når begge er jaktklare (grunnet litt lettere Freyr 280 demper og Kahles Helia C 1.5-6x42 kikkert). Inntrykket av denne er suverent, alt kjennes en del hakk opp fra Tikka, og omtrent som jeg husker Schultzen bortsett fra mye(!) bedre syntstokk. 

 

To hovederfaringer sitter jeg igjen med.
1. Bruktkjøp er helt suverent om en setter seg litt inn i det en ønsker og følger godt med. Hadde jeg valgt en gang til hadde jeg nok spart en 5-6 høvdinger med å kjøpe Tikkapakken brukt, for eksempel.

 

2. Jeg skulle i større grad turt å spørre folk på skytebanene jeg frekventerer om hva de har, hvorfor de har det og om jeg kanskje kunne få prøveskutt en runde eller to. Å holde børser i butikken er en ting, men det har ikke gitt meg et godt nok inntrykk ser jeg. I ettertid har det vist seg å være såre enkelt, ekstremt mange hyggelige mennesker på skytebanene rundt om på sørlandet som mer enn gjerne har hjulpet en uerfaren jeger i børse- og kikkertlabyrinten. 

 

Gamle og nye tråder her på Kammeret har og vært gull, enten de har vært andres eller egne. Takk til alle som deler av sin enorme kunnskap og erfaring til de som prøver ta sine første klumsete steg inn i jakt- og skytehobbyen.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Slike tråder det veldig bra med. Hva kom ut av det, er noe man kan lure på, og her er et svar.

 

Men jeg lurer ennå, hva var galt med S&Len, og hvorfor er ikke løpsbytte (uten presisjonsgaranti) noe særlig (presisjonsgarantier er verdiløse uansett såvidt jeg kan se) Det er ikke ofte en finner en S&L som ikke samler. 

Kunne og gjerne høre hvorfor om bakgrunnen for kalibervalgene, siden du tydeligvis ombestemte deg et par ganger, erfaringer med de ulike?

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67, mange gode spørsmål, og et litt langt svar kommer. Angående S&L'en så var mitt utgangspunkt å ha en ren jaktrifle. Fant fort ut det betyr mye bæring. S&L'en var ganske tung (mener å huske den var litt under 5kg?), samtidig som den var ganske lang totalt sett med 56cm 6.5-løp, med tyngdepunkt lengre frem enn ønskelig med (min) demper.

Den samlet helt glimrende på banen, både med 6.5-løpet og med 3006-løpet. Jeg likte dog ikke stokken, syntes kikkerten ikke levde opp til forventningene (uklare klikk, dårlig i skumring og 1/4moa justering), burde hatt annen kikkertmontasje enn Leupold QR og ble ikke komfortabel med løpsbytte. Med andre ord var det såpass mye at jeg tenkte jeg kunne få solgt den unna, og heller starte på ny med erfaringene jeg hadde bygget opp. Stainless ble og et must på ny rifle, og etter et par dager på reinsjakt med en annen som hadde blånert T3x og en med S&L så jeg fort at det lønna seg. Kan ikke skryte enormt av våpenpussegenskapene deres da... :) 

Nytt løp kjøpt i forbindelse med utviding av skytehobbyen, litt stress å øve med 3006 tenkte jeg. Jeg slet litt med selve byttingen (mistenker min S&L-kasse var veldig "trang"), samt at det var treffpunktendring når jeg byttet som var mer enn "skru to hakk venstre og to ned". Måtte altså på banen for å skyte inn siktet for hver gang, noe jeg syntes var styr når jeg ikke har fri tilgang på baner i jakta eksempelvis. 

Kunne godt ha beholdt S&L til baneskyting, og hatt en T3x til jakt i tillegg, men så ønsket jeg jo å skyte bra med jaktrifla mi. Tenker jo flere skudd og jo mer jeg øver med den, jo mer trygg er jeg på jakt med den. Tikkaen samler nok dårligere på banen, men ikke noe særlig. Har kun fellt dyr under 50 meter med den så langt. Om jeg ønsker rent banevåpen blir det fort til 200STR heller.

Når det kommer til kaliber var jeg først ute etter 308 når jeg begynte å lete etter børse, i stor grad basert på råd fra jaktbekjente som vokste opp i "gratis NATO-ammo"-dagene. 3006-valget kom etter godt tilbud hos J&F, og 6.5 ble utvidelsen når jeg tenkte rådyr og bane. Til rådyrjakt fikk jeg meg etter hvert en kombi, så bruken av det kaliberet til jakt falt bort. Når jeg kjøpte meg T3x tenkte jeg litt både fremover mot et evnt blyforbud, og rekylmessig. Ser for meg 3006 er hakket mer enn en 308 rekylmessig, og med skyting uten demper i ny og ne med lett rifle tenkte jeg 308 var naturlig (tross at Tikka har en størrelse på låskasse uansett). En del basert på følelser, det var 308 jeg ville ha. Tror ikke 6.5 hadde vært feil, tvert imot, men psykisk tenker jeg det er bedre med litt mye punch enn litt lite, for å være sikker. Tror det og gjør meg til en bedre skytter på jakt. Føler 308 i T3x sparker mer enn 3006 i S&L. Ellers glimrende fornøyd med kalibervalget. Plenty kjøpeammo for en som (dessverre) ikke lader selv, billig og med futt nok til det jeg jakter.

Alt i alt, 3006 er sikkert best til alt kontra 308, men sparker litt mer og er litt "ut" dersom jeg ønsker å selge børsa brukt. 6.5x55 er ideelt til alt i teorien, felte noen dyr med det før jeg solgte S&L'en, men i lengden orker jeg ikke diskusjonen med elglaget eller min egen indre diskusjonen i en skuddsituasjon med okse eller stor hjortebukk.

Jeg er i hovedsak en jeger som ønsker å skyte bra, ikke en skytter som skal lære å jakte. Da har det endt opp som det har gjort :) Setter gjerne pris på om noen er uenige eller ikke ser min logikk som vil dele av egne erfaringer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hjort1 skrev (1 time siden):

@M67, mange gode spørsmål, og et litt langt svar kommer. Angående S&L'en så var mitt utgangspunkt å ha en ren jaktrifle. Fant fort ut det betyr mye bæring. S&L'en var ganske tung (mener å huske den var litt under 5kg?), samtidig som den var ganske lang totalt sett med 56cm 6.5-løp, med tyngdepunkt lengre frem enn ønskelig med (min) demper.

Syns det er veldig interessant å lese oppfatningen og erfaringen til en som ikke er forutinntatt og låst i sine meninger. Men som er/ virker nærmest objektiv.

 

Hjort1 skrev (1 time siden):

 


Den samlet helt glimrende på banen, både med 6.5-løpet og med 3006-løpet.

Det var en ting jeg lurte på, om den faktisk hadde vært upresis. Ville vært første gang jeg har hørt i så fall..

 

Hjort1 skrev (1 time siden):

 

Jeg likte dog ikke stokken, syntes kikkerten ikke levde opp til forventningene (uklare klikk, dårlig i skumring og 1/4moa justering), burde hatt annen kikkertmontasje enn Leupold QR

Her er jo alle (som meg ) med forutinntatte meninger i sitt ess... Jeg har en VX-2, og den er nå forsåvidt skarp, og lett men det stopper ca der. Leupold QR kan jeg leve med, såvidt. De er ikke ille egentlig. Etter >40 år med skyting og >20 med langholdsskyting og justering av kikkert - jeg får kløe på ryggen av å stille på moa-kikkerter - iallefall med mush-klikk og merkelig løst "ratt"...
Stokkene på S&L har vært mye rart, så den ser jeg. Jeg hadde en S&L i den tida man fikk mye dårlig laminat, og tror jeg hadde 3 KKC-stokker på garanti - ble lei av å kjøre til J&F. Grunnen til at jeg solgte min var nok likevel først og fremst magasinene, som jeg overhodet ikke var fornøyd med.

 

Hjort1 skrev (1 time siden):

 

og ble ikke komfortabel med løpsbytte. Med andre ord var det såpass mye at jeg tenkte jeg kunne få solgt den unna,

Du fikk med det rekkefølge og moment på skruene, og at du kan "dele" den med skruene, for å ta pipa lett ut og inn?

 

Hjort1 skrev (1 time siden):

og heller starte på ny med erfaringene jeg hadde bygget opp. Stainless ble og et must på ny rifle, og etter et par dager på reinsjakt med en annen som hadde blånert T3x og en med S&L så jeg fort at det lønna seg. Kan ikke skryte enormt av våpenpussegenskapene deres da... :) 

Rustfritt er bare så helt genialt på ei jaktrifle. Men vær obs på at (Sako og Tikka er utsatt her) rustfritt er ikke rustFRITT. Det ruster bare ikke like fort. Likevel superkjekt.

 

Hjort1 skrev (1 time siden):

 


Nytt løp kjøpt i forbindelse med utviding av skytehobbyen, litt stress å øve med 3006 tenkte jeg. Jeg slet litt med selve byttingen (mistenker min S&L-kasse var veldig "trang"), samt at det var treffpunktendring når jeg byttet som var mer enn "skru to hakk venstre og to ned".

Det er kun HELT unntaksvis at slike treffer akkurat samme sted. Jeg er enig i at pipebytterifler, der en skal faktisk drive og bytte, er bortimot meningsløst for folk som ikke har fri tilgang til skytebane. Jeg har det, helt fri, til enhver tid, og har flere rifler der jeg kan bytte pipe på no time - men de MÅ skytes inn. Det går månedsvis, og gjerne >1000 skudd mellom hver gang jeg bytter ei pipe. Samtidig kan jeg bytte på banen, om jeg tester noe.

Og man må ha litt trening i å bytte, før det er kjapt og greit.

 

Hjort1 skrev (1 time siden):


Alt i alt, 3006 er sikkert best til alt kontra 308, men sparker litt mer og er litt "ut" dersom jeg ønsker å selge børsa brukt. 6.5x55 er ideelt til alt i teorien, felte noen dyr med det før jeg solgte S&L'en, men i lengden orker jeg ikke diskusjonen med elglaget eller min egen indre diskusjonen i en skuddsituasjon med okse eller stor hjortebukk.

Jeg er i hovedsak en jeger som ønsker å skyte bra, ikke en skytter som skal lære å jakte. Da har det endt opp som det har gjort :) Setter gjerne pris på om noen er uenige eller ikke ser min logikk som vil dele av egne erfaringer. 

Jeg er mer på at "6.5x55 er mer enn nok og jeg skyter bedre jo mindre kaliber". Har jo rifler i 6XC og 223Rem, og hvor lett det er å skyte bra med 223 - det er helt latterlig i forhold til f.eks. 308. 

Men jeg ser jo argumentet til noen med "punch" i 30-06, eller 30-kaliber generelt. Min erfaring er dog at det blir hull og dyra dør. Jeg er kanskje også litt preget av utenlandsjakt der folk uten videre skyter hjort med 243 og 22-250 om så er. 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har S&L og liker den.. har også en T3X Light.. kappet i 308.. liker den veldig godt.. har en R8 i 30-06.. flott flott rifle. Men du merker at den er tyngre en tikkan.. når det kommer til 6,5x55 til jakt på elg. Så kjørte jeg ca halve jakten i 2022 med 6,5x55 med Sako sin 120 grains blyfri.. flere elg ble skutt med denne.. dem døde alle.. fant ingen kuler i elgen. Selv ikke på hold på rett over 200meter..  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@M67, jeg prøver å være så lite låst å forutinntatt som mulig. En rifle for meg er et verktøy som skal fungere til mitt bruk, hver gang, hele året. Om det er et systemvåpen, dyrt, billig, nytt, gammelt, Tikka, Browning osv er det samme det, så lenge det gjør jobben. Der og da, når jeg kjøpte S&L, virket den ideell. Det var egentlig en glimrende børse, bare ikke hundre prosent skreddersydd til mitt bruk og hadde noen irritasjoner.

Du er inne på mange refleksjoner, hvor jeg kjenner meg igjen i en del av dem. Hadde for eksempel helt glemt magasinet i børsa, det var nokså skralt selv om det var metall... :) 

Angående pipebytte slet også J&F noe med dette når jeg tok den til dem når jeg ikke fikk de til selv, men de mente det var helt normalt ettersom ingen kasser er like. Jeg syntes ikke det var et tilfredstillende svar. 


Rifla behandles som om den ikke hadde vært i stainless. Liker forsåvidt bedre det engelske ordet her, ettersom stainless rifler strengt tatt ikke er rustfrie.

Jeg faller nok ned på, for min egen del, at det med systemvåpen ikke er helt min greie. Min drøm var å han er rifle hvor jeg kunne skyte opp med to piper, og bytte på de alt ettersom jeg trengte halvkort 3006-løp eller lengre 6.5-løp. Var rett og slett litt kunnskapsløs på det tidspunktet jeg kjøpte ny pipe. Noen S&L har fast antall klikk justering mellom hvert pipebytte, det hadde ikke min etter min erfaring, men det hadde uansett ikke hjulpet da jeg hadde følt behov for å dobbeltsjekke uansett før jeg sikta mot noe vilt. Håper i fremtiden at et større engasjement i skytterlag kan føre til mulighet for økt fleksibel bruk av bane.

Angående mine erfaringer med kaliber er det vel kanskje der jeg har vært litt svak og forutinntatt. Har ingen tvil om at 6.5x55 er mer enn nok til all jakt i Norge, og at 3006 har mer punch og muligheter (særlig om en lader selv) enn en 308. Likevel ble det 308 i T3x'en, og har vært såpass fornøyd med det i hele høst at det og ble 308 i M12'en. Hadde jeg hatt mer jakterfaring hadde jeg kanskje gått for 6.5x55, men føler selv at jeg må stole 100% på børsa jeg smyger eller poster med. Det gjør jeg med 308, selv om (eller kanskje fordi) det er litt overkill kontra 6.5, og litt ukurant i en børse med lang låskasse når 3006 er et alternativ. Det sitter kun i eget hode, men har for meg merkbar betydning i et kalibervalg av ny rifle. Har forresten ingenting negativt å si om 308 etter en høst jaktbruk, tross at jeg kanskje snakker det litt ned.

Nå håper jeg ikke tråden sklir ut i en diskusjon om 6.5 osv er kraftige nok kaliber til norsk jakt eller ikke, føler det har blitt diskutert i nok tråder og at det ikke er hovedessensen i denne :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann!

Enig med M67 her. Du skriver og argumenterer godt, og at du understreker at det er dine erfaringer og magefølelse som ble avgjørende.

 

Kjenner meg igjen i at det er greit å ha rifler, hver til sitt bruk, i stedet for å ha bare ei systemrifle med ørten løp, og et halvt dusin kikkertsikter.

 

Selv har jeg hatt Schultz i 10++ år. Jeg som deg, startet med en låsekasse og flere løp/kaliber. Har vært innom 22-250, 6,5x55, 308, 30-06 og 9,3x62. Heldigvis begynte jeg ikke å rote med magnum..selv om jeg var inne på den tanken også😄

 

Jeg skjønte fort at jeg måtte ha en ekstra låsekasse, slik at jeg i hvert fall kunne ha 2 kaliber "skyteklare" ila jakthøsten. Ikke nødvendigvis for å slippe å sjekke innskyting, jeg har god tilgang til bane, men jeg ville ha børsene klare i skapet, uansett hvilken jakt jeg plutselig rota meg borti.

 

Om man har en kikkert til hver pipe/kaliber, festet med en ok hurtigmontasje, her er picatinny-løsning best, og alltid bruker samme moment på løp/stokk, så skal ikke treffpunktet endre seg. Her er det også viktig å stramme kikkertringene samtidig/likt og alltid huske på å skyve kikkert frem så ringfestet ligger an mot sporet i skinna (litt klønete forklart) 

 

Om man kun har en kikkert, som selvfølgelig, må justeres mellom forskjellige kalibre, så blir det tungvint og mye styr, men annet kan man ikke forvente heller. Unntak finnes her også. Baneløpet mitt i 6,5x55 går klin likt som 9,3x62 løpet innskutt med 18,5grams Oryx. Etter jaktsesongen er over, napper jeg ut 9,3-løpet og smekker i 6,5`n uten å skru et eneste klikk (123 gr kule og en god dose N-19) Da bruker jeg jaktbørsa til grovfelt og jaktfelt hele vinteren. Skitflaks. Må legges til at 9,3 løpet er skamkappa og påmontert lyddemper, mens baneløpet i 6,5 er 56 cm uten demper. Midt i innertiern med begge løp og ladninger😀

 

Hva magasinene angår kan jeg til dels si meg litt enig. Spesielt 5-skuddsmagasinet. Det skrangler litt, men et magasin i stål er 10x bedre, i min verden, enn plastmagasiner, som de fleste rifler har i dag. Fortell meg hvordan det går med T3 magasinet ditt, når det har gått 1000+ skudd igjennom det. Vet flere sliter med disse etter en del skudd igjennom. De slites i framkant på innsiden bl.a.

 

Det jeg synes er genialt med 5-skuddsmagasinet til Schultz, er at det faktisk tar 6-skudd i 6,5x55. Lettvint når man skyter Grovfelt.

3-skuddsmagasinene sitter tight og fint.

 

Har vært innom både GRS og KKC som stokkvalg. Ingen av mine har måttet innom en reklamasjons-prosess. Problemfrie.

GRS ble solgt, da jeg ikke ble helt venn med den. KKC har jeg fremdeles. Den brukes til både jakt og bane, men vet jeg at jeg skal gå mye og bratt, så setter jeg på originalstokken. Den har jeg i 2 utgaver; original oljet valnøtt, og en hvitlakkert for vinterjakt😄

 

Så, etter 10++ år med systemvåpen, er jeg "helfrelst"?? Næææh. Det er genialt og fleksibelt, men har erfart at jeg, stort sett, har det samme løpet/kaliberet/stokken/kikkerten på børsa gjennom hele høsten, og den andre Schultzen sto for det meste i våpenskapet, eller var med som reserve. Den har nå min sønn overtatt. Kjøpte meg i fjor høst en gammel Sako M591 i 308, som nå har vært igjennom en oppgradering. Den blir muligens en ny favoritt på bevegelig jakt.🤠

 

Har solgt unna flere av kalibrene jeg hadde til Schultzen. Samt noen av kikkertsiktene. Nå har jeg 2stk 6,5x55(kort +langt) og ett 9,3x62, som for øvrig ble kappa brutalt. Disse kalibrene dekker det meste. Kun 2 siktemidler er beholdt. En Zeiss V6 med lysprikk og  x56 lysåpning og et rødpunktsikte. Eller; det blir 3 sikter, da jeg investerte i en termisk for et par år siden😉

 

Jeg skal heller ikke starte en kaliberdebatt, men har gjort meg noen refleksjoner. Skutt desidert mest vilt med 6,5x55 oppgjennom. På andreplass kommer 9,3x62 og tredjeplass 30-06.  Sitter skuddet, så faller dyra, men litt forskjell er det. Har sett det spesielt på bø-jakt kveld og natt. Dyra dør bittelitt fortere med de grøvre, spesielt 9,3`n, men det er marginalt. Her er skuddplassering viktigere enn kaliber,  om man vil unngå leiting etter bort-sprungne dyr. Det kan de gjøre med 9,3 også. Helsikes langt faktisk, om skuddet f.eks er et rent lungeskudd langt bak. Men, dette er det like mange meninger og erfaringer om, som det er jegere. Skjønner at du ikke gidder å høre mas fra resten av jaktlaget og "safer" med ei børse i 30. 😀

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (5 minutter siden):

Spesielt 5-skuddsmagasinet. Det skrangler litt, men et magasin i stål er 10x bedre, i min verden, enn plastmagasiner, som de fleste rifler har i dag. Fortell meg hvordan det går med T3 magasinet ditt, når det har gått 1000+ skudd igjennom det

Magasiner er forbruksvare, jeg har sikkert kassert 3 i år. Men de virket i mange år før det. Et magasin som virker, er ikke 10, 100 eller 1000 engang, ganger bedre enn et som ikke virker, Et som ikke virker - det er ubrukelig.

 

Ellers er jeg jo fryktelig enig. Alle mine rifler er blitt "systemrifler" etter at pipene er utslitt og nye skal i. Men jeg angrer jo hver gang jeg bytter pipe omtrent. Må skyte inn, må finne den gamle oppskriften på ammo, et eller annet er det, og det krever planlegging. Mye bedre å ha ferdige rifler stående, klare til bruk. Det blir mer egentlig moro skyting av det, og mindre testing, prøving, og feiling.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (6 timer siden):

Spesielt 5-skuddsmagasinet. Det skrangler litt

Skranglingen fjernes på 2 minutter med en m6 mutter som loddes på magasinet. Ut av låskassa kommer det en fjærbelastet stift (ihvertfall på Classic DL) som skal gi press på 3 skuddsmagasinet. Med en påloddet mutter så blir det og press på 5 skuddsmagasinet og det blir fastere i magasinbrønnen og lydløst.

 

DSC02902.JPG

DSC02903.JPG

 

Edited by ruger1022
Link to comment
Share on other sites

Setter pris på grundig deling av egen erfaring @hewi, og kjenner meg igjen i mange av refleksjonene du trekker frem. Særlig det med en ekstra låskasse. Var selv inne på tanken rundt dette i etterkant av at realiteten rundt bruken av to piper ikke var helt det jeg hadde sett for meg. Eneste som stoppet meg her var at jeg tenkte det var for dumt økonomisk å investere i systemvåpen for å billig kunne bytte litt om på hvilket kaliber som stod i, for å så kjøpe ekstra låskasser til de ekstra pipene... :) Utrolig hvor praktisk det er med 2 våpen som er jaktklar og 100% innskutt til enhver tid, fant fort ut dette i høst da børsa og meg havna noen runder nedi ei ur.

Som du og skriver er jeg erfaringsmessig enig i at picatinny er en gunstig løsning. På min T3x har det vertfall fungert knirkefritt, selv om jeg kun har optikken av og på under test på bane for sjekke eventuell endring av treffpunkt, og under storrengjøring nå etter sesongen. Leupold QR på Mauseren er greit nok, men blir fort picatinny her og før neste høst, mest for å enkelt kunne montere på Aimpoint. Når jeg først er inne på siktemidler har jeg og gått fra en tidligere tanke om å ha et par kikkerter til hver børse, en til jakt i skumring og en lett kikkert med lavere forstørrelse, til å ha en "lettvektbørse" til smygjakt på hjort med lett kikkert og lav forstørrelse (som det nå vurderes aimpoint på), samt en børse med Zeiss V6 2-12x50 til alt annet. Også her med tanken om at jeg synes der er enklere og ryddigere å forholde seg til noe fast, enn å sjonglere rundt. Det har gått filleveien med min tanke om å skaffe meg en jaktgarderobe på studentbudsjett, men er glemt like fort som koden til kortet er slått. 


Virker som du har hatt litt mer tur med forskjellige piper og treffpunkt mellom disse enn jeg hadde. Fort noe annet om det hadde vært tilfelle hos meg og. Kan vel si at din erfaring og bruk av børsa er noe mer i retningen jeg så for meg rent praktisk, sett bort fra de andre praktiske problemstillingene som dukket opp for meg under jakt med min.

Prøvde selv kun 3-skudds magasin. Skranglete eller ei syntes jeg det var litt flimsete, at et nytt et er grådig dyrt og at jeg ikke helt så for meg hvor pent det hadde sett ut om jeg hadde hatt/glemt det i en fuktig jakkelomme i noen timer på vei hjem fra jakt... Plastmagasinet til Tikka er sånn sett greit nok etter min mening, men ser at det kan bli slitt i forkant og at noen kan tenke at det gir en billig følelse. M12'en sitt kryssmatede 5skudds magasin er en drøm, selv om jeg hadde foretrukket en Sako-løsning på låsinga av magasinet.

 

Ergonomisk passet stokken på S&Len meg glimrende. Ulempen var jo at det var såpass hardplast at jeg syntes grepet ikke var helt topp. Måtte og spikke litt av min stokk i front ettersom pipa tok borti på ene sida. Det var normalt at stokkene var noe høyrevridd fremme, ble jeg fortalt når jeg kjøpte den. Overraskende mye når jeg tenker meg om som ble presentert som normalt på min, som jeg ikke tenkte over kanskje ikke burde være det. Var tross alt mitt første kjøp av rifle. 
 

Angående stokk har skumgummi og gaffa gjort en glimrende jobb for meg som kolbeforhøyer, som har fungert godt både på banen og på jakt i høst, selv om det ser litt tacky ut. Har vertfall gjort at jeg ikke har kunne forsvart tusenlappene en KKC eller GRS ligger på.

Når det er snakk om tusenlapper og systemvåpen, i lys av kommentaren til @M67 over, var jeg på jakt med en som hadde fått seg muffe på sin T3x og satt inn det (for meg) fascinerende kaliberet 358 winchester. Fort fristende å gå for en slik løsning til Tikkaen om jeg skulle bli lokket ut i systemvåpenland igjen. Ser vertfall for meg at mange av irritasjonene jeg gjorde meg rundt S&L'en, med unntak av sjekking av treffpunkt ved pipebytte, hadde vært løst ved å gå den veien.

Alt i alt så er alt jeg skriver utelukkende subjektivt, men føler selv at det er enormt kunnskapsgivende å lese og reflektere rundt andre sine erfaringer og meninger. Heldigvis er en forskjellige på meningene rundt disse, både som følge av at det ofte blir gode diskusjoner rundt det, og siden det hadde vært noe kjedelig om alle hadde hatt en stainless Tikka med 3-12x56 sikte i standard kaliber, uansett hvor fornuftig det måtte være :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hjort1 said:

Utrolig hvor praktisk det er med 2 våpen som er jaktklar og 100% innskutt til enhver tid

 

Ja, det er digg. Å enda bedre om man i tillegg har ei jaktladning og ei treningsladning som går likt for hver rifle. Det forenkler, og gir deg god mulighet til å memorere kulebane. Du blir styggfarlig både i skogen og på banen om man gjør ting enkelt. :)

 

 

2 hours ago, Hjort1 said:

Måtte og spikke litt av min stokk i front ettersom pipa tok borti på ene sida. Det var normalt at stokkene var noe høyrevridd fremme, ble jeg fortalt når jeg kjøpte den.

 

Den stokken er billig-billig. Jeg fikk tafsa på en og det var nok til at den ikke ble vurdert en gang, men ergonomisk var den ok, som jaktstokk om ikke annet. 

 

 

2 hours ago, Hjort1 said:

Det har gått filleveien med min tanke om å skaffe meg en jaktgarderobe på studentbudsjett, men er glemt like fort som koden til kortet er slått.

 

🤣 Det blir ikke noe bedre med årene, bare så det er sagt. Utrolig hvor man kan finne nok penger, om havesyken slår til for fullt. Det er jo bare å prioritere bort noe annet. ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, ruger1022 said:

Skranglingen fjernes på 2 minutter med en m6 mutter som loddes på magasinet. Ut av låskassa kommer det en fjærbelastet stift (ihvertfall på Classic DL) som skal gi press på 3 skuddsmagasinet. Med en påloddet mutter så blir det og press på 5 skuddsmagasinet og det blir fastere i magasinbrønnen og lydløst.

 

Er det sånne magasiner nå?!? Da er det ikke rart folk synes de er så forferdelig skranglete.....Mine har påsveisa leppe både foran og bak fra fabrikk. De skrangler bare bittelitt...aldri skjønt hvorfor folk har klaga så jævlig😆 DA skjønner jeg..

Her er mine:

 

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (44 minutter siden):

Er det sånne magasiner nå?!?

Jeg har to 5 skudds magasiner , det første er 7-8 år og det andre 3ish år. Begge er helt glatte uten leppe. Det er vel noen økonomer som som har grublet fælt og kommet til at det er lurt å spare inn på en stålbit og litt sveis..

Link to comment
Share on other sites

Ja de sparte vel et årsverk eller to, når salget/produksjonen tok helt av fra 2010-ish. Jeg kjøpte mine rett før det. Ganske små marginer i denne bransjen også. De har heldigvis ikke falt for fristelsen til å erstatte "halve" mekanismen med plast. Ennå...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...