Jump to content

Nybegynner hjemmelading


frankhovin

Recommended Posts

Jeg har aldri ladet selv før, og når jeg nå endelig får satt opp pressen og utstyret så trenger jeg rekvisita. Jeg har utstyr til 38sp/357, men tenker å utvide til 9mm og.44 etterhvert (og også 221 of 308 lengre frem i tid).

 

Kan noen anbefale kuler, tennhetter og krutt? Hylser har jeg mange av. Men jeg har skjønt at det kan være litt kvalitetsforskjell på ihvertfall tennhetter, om de er for harde for litt mykere avtrekk o.l.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Det har litt å si om du skal lade for billigst mulig, maks presisjon eller andre kriterier.

 

Tennhetter

Om du har en tunet revolver med lett slagfjær er Federal tennhetter å anbefale.

Winchester er også forholdsvis myke men Federal er standarden de fleste bruker.

Ellers går det på hva får du tak i til en god pris.
Merk at S&B hylser i .38 og .357 har trange tennhettelommer og i noen ladepresser er det vanskelig å få annet enn S&B tennhetter inn. Man må da enten frese eller swage hettelommene.

 

Kuler

Billigst mulig? Prøv Frontier belagte kuler. Ikke så stort utvalg i vekt men vanskelig å få billigere. Selges blant annet på https://www.landro.no
Prøv gjerne støpte blykuler for .38 fra http://www.blykula.com

Sjekk også hosd https://hjemmelading.no/

"Best"? Dette må prøves fram i ditt våpen, men prøv da noe du får kjøpt i små partier for testing.

 

Krutt

Igjen, sjekk hva du får tak i til rimelig pris. Sjekk også ladetabellene til produsenten for om de har ladninger for kuler du vil bruke.

Vihtavuori er vanligvis lett tilgjengelig i Norge og du kan lade .38 med N310 (med litt forsiktighet), N320, 3N37 eller N340. 3N37, N340 og N110 kan brukes til magnum.

Sjekk ladetabellene her: https://www.vihtavuori.com/reloading-data/handgun-reloading/

 

Tigg, lån eller kjøp en kronograf. 

Det er vanskelig til umulig å måle trykk uten spesialverktøy men en kronograf gir en god pekepinn for hvor ladningen din ligger i forhold til ladetabellen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har noen kuler liggende som jeg fikk med når jeg kjøpte pressen, i tillegg til haugvis av 38sp-hylser. Så jeg tenker å starte med disse. Jeg har bestilt 1000 Feralhetter, så det er bare kruttet som gjenstår. Men hva er forskjellen på N310, N320 og N330?

Link to comment
Share on other sites

frankhovin skrev (14 timer siden):

Har noen kuler liggende som jeg fikk med når jeg kjøpte pressen, i tillegg til haugvis av 38sp-hylser. Så jeg tenker å starte med disse. Jeg har bestilt 1000 Feralhetter, så det er bare kruttet som gjenstår. Men hva er forskjellen på N310, N320 og N330?

Forskjellen på de typene med krutt du nevner er brennhastighet. 
310 er det kjappeste og 350 er det tregeste i "3-serien". 
Tregt krutt er vanlig å bruke i magnumladninger. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ikke meningen å "kuppe" tråden, men siden spørsmålet mitt henger sammen med spørsmål og svar her lar jeg det stå til. Dere som har ladet en stund har sikkert gjort dere opp en mening om hvor mye man kan spare på å lade selv forutsatt at man allerede har hylsene? Jeg er særlig ute etter innspill på lading av 357 magnum, 45 acp, 32 s&w og 9 mm. 

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye sparer fruen på kjøpesenteret når det er nattåpent?

Ingenting. Hun kommer hjem med en hel haug med ting du ikke ante du hadde bruk for...

 

Og det kommer du også til å gjøre, om du begynner med hjemmelading!

Kjøpe deg ei enslig eske ammo og skyt med glede. Det sparer du titusener på.

Eller gjør som oss andre, kjøp ladeutstyr og komponenter for titusenvis, lad og skyt 10 ganger mer enn du ellers ville gjort og kos deg med en ny hobby.

Du lader til ca 2,- per skudd om du har hylser selv.

Ca 0,8 per kule, 0,6 per hette og 0,6 for kruttet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (32 minutter siden):

Hvor mye sparer fruen på kjøpesenteret når det er nattåpent

Elendig sammenligning. Hjemmelading er helt nødvendig for å kunne skyte så mye som mange ønsker og gjør. 9mm og 223 kan man kanskje ikke spare allverden på, men 357mag, 45ACP, 6.5x55 osv, lader  man jo til under halve prisen - og mange kaliber enda større differense.

Jeg vet ikke om hjemmelading er en hobby. Litt av den er nok det, men for en stor del er det et nødvendig onde, ikke mer "hobby" enn å male huset, vaske, lage mat. Men man sparer penger på det ja. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sorvoll skrev (13 timer siden):

Ikke meningen å "kuppe" tråden, men siden spørsmålet mitt henger sammen med spørsmål og svar her lar jeg det stå til. Dere som har ladet en stund har sikkert gjort dere opp en mening om hvor mye man kan spare på å lade selv forutsatt at man allerede har hylsene? Jeg er særlig ute etter innspill på lading av 357 magnum, 45 acp, 32 s&w og 9 mm. 


Sparer er relativt, i mitt tilfelle blir det bare mer skyting, men er vel ytterst få som sparer penger på hobbyen(e) sine :)

Ift fabrikkammo, og hjemmeladet .357 så sparer jeg en del. Rett over kronen på kula, rett under kronen på tennhette, og litt krutt. Ca 2,50,- pr.stk - fabrikk her er nok over 5kr pr.stk
9mm er det ikke like mye å spare på, rett over kronen på kule, rett under på tennhette, og litt krutt, så tipper jeg at jeg ligger på rett over 2,- pr.stk - fabrikk er vel ca 3kr nå. 
.32 s&w long sparer du vel mest. rett over 2kr der også, og billigste fabrikk nå er vel 6kr. 

45 acp skyter jeg ikke, så her kjenner jeg ikke til pris dessverre, foruten at du sparer nok en del her også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For meg ligger stevneaktivitet og trening fast, så jeg sparer mye per år med å lade selv. På 6,5x55 sparer jeg ca 5 kroner. Med ca 4000 skudd blir det 15-20000 kroner. På 6XC sparer jeg ca 12 kroner eller ca 12000 i året. Med forsiktig anslag sparer jeg minst 25.000 i året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tja. Spørsmålet kan vel nesten heller vere kva får du tak i? Ganske skralt med det meste for tida. Fant desse hjå Brownells. Ikke noko erfaring med merket..

 

https://www.brownells.no/65-CREEDMOOR-PREMIUM-FULL-LENGTH-DIE-SET-REDDING-749017177

 

https://www.brownells.no/FULL-LENGTH-DIE-SETS-Full-Length-Die-Set-65-Creedmoor-REDDING-749010931

 

Redding skal vel vere eit bra merke etter det eg har høyrt. 

 

Når det gjeld presisjon vil eg vel seie at du klarer å lade presis ammunisjon med det meste av dier. Kan godt vere det er enklare med betre/dyrare dier og at du nok klarer å lade med mindre toleranser men det kjem jo an på kva du ladar for.

Edited by stigamundsen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det enkleste for en nybegynner er å kjøpe et vanlig 2-die sett med helpressedie og kuleisetterdie. Så kan du kjøpe deg ei halspressedie når du eventuelt vil ha det. Man kan fint halspresse med ei helpressedie, men det er litt mer jobb, da hylsene må smøres.

Om du med hvilke dier mener hvilket merke, så er vel alle nesten like bra, det er ikke diene som gir og tar presisjon, det er mer hva du gjør med dem. Forskjellen er stort sett i hvor "fjonge" de er. Jeg drar opp noen diehard sparegriser nå, men hopp f.eks. over Lee... Redding, Hornady, Forster, RCBS er de første jeg kommer på når jeg skal ha dier.
Dier er noe man har til man dør ca, så jeg mener at man kan styre unna både de billigste og de nest billigste. Kjøp noe som er bra. 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Jeg drar opp noen diehard sparegriser nå, men hopp f.eks. over Lee...

He, he :-) Har stort sett Lee dier og er delvis enig i dette utsagnet. Har hatt meir trøbbel med Lee-diene mine. Men om du tek deg litt tid og steller og pusser/polerer fungerer dei heilt fint. Når du fyrst har fått eit diesett til å fungere, varer det meir eller mindre evig (om du ikkje gjer noko dumt).

 

Men om stelling, pussing og polering ikkje er noko du er interessert i, er Redding osb. sikkert betre valg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Det enkleste for en nybegynner er å kjøpe et vanlig 2-die sett med helpressedie og kuleisetterdie. Så kan du kjøpe deg ei halspressedie når du eventuelt vil ha det. Man kan fint halspresse med ei helpressedie, men det er litt mer jobb, da hylsene må smøres.

Om du med hvilke dier mener hvilket merke, så er vel alle nesten like bra, det er ikke diene som gir og tar presisjon, det er mer hva du gjør med dem. Forskjellen er stort sett i hvor "fjonge" de er. Jeg drar opp noen diehard sparegriser nå, men hopp f.eks. over Lee... Redding, Hornady, Forster, RCBS er de første jeg kommer på når jeg skal ha dier.
Dier er noe man har til man dør ca, så jeg mener at man kan styre unna både de billigste og de nest billigste. Kjøp noe som er bra. 

 

 

K

Jeg det er det som er planen. Har bestilt mec marksmann på Brownells. Grunnen er ut i fra mye jeg har sett av evaluering så skal den være bra på presisjon. I tilleg så får man et stativ til den som jeg kan montere på benken. Den måtte jeg kjøpe på Amazon.

tenkte på redding Competition. Det er det 3stk diet.

Jeg kommer not til å holde meg til det kaliberet en god stund. Koster en god del å komme i gang. Blir Tikka Tac A1 hvis tilbudet blir godtatt 😊

Link to comment
Share on other sites

Største problrmet med Lee Collet dier er nok at de kommer fra Lee... Innen hjemmeladingens verden er utstyrshysteri og snobberi minst like stort som hos hjemmebryggere..

 

Har Lee diesett i det kaliberet jeg trenger kjøper jeg det, har så langt litt over 30år og ca like mange kaliber) ikke fått noen med feil. 

 

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Stihl Crazy said:

Kva som er gale med Lee si collet dia då?


Bruker disse selv jeg. Av ren latskap.

Argumentet for å helpresse går i hovedsak av sikker funksjon og at ammunisjonen passer i flere kammer. (Selv om man egentlig justerer diene til det enkelte kammer)

Ved halspressing så kan man oppleve treg kamring og ekstraksjon.

En korrekt justert helpressedie som setter tilbake skuldra ca 0,05mm gir lett kamring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Benytter denne tråden jeg for et kjapt spørsmål: 

 

Jeg har skutt en del på bane i det siste, jeg kjøper treningsammo på banen og hylsene kaster jeg bare i bøtta når jeg rydder. 
 

Er dette noe jeg bør ta vare på hvis jeg har planer om å begynne å lade selv?


Stort sett S&B ammo jeg får kjøpt der, kan man f.eks. Sette kuler fra andre produsenter i den hylsa, eller bør man bruke norma hylse med norma kuler, osv? 
 

Edit; 

så ikke før jeg postet at denne ligger under pistol lading, dette gjelder egentlig lading for rifle og 6,5x55 om det er relevant.

Edited by Cpt.BeerBeard
Link to comment
Share on other sites

Om du skal byrje å lade sjølv bør du absolutt ta vare på hylsene du skyt i eige rifle. Ikkje noko problem å lade desse på nytt med andre kuler, tennhetter og krutt en det produsenten har brukt. Men finn fornuftige ladedata, sjølvsagt! 
 

Og velkommen til ein kjekk hobby. Skal vere ein tråd her inne der du kanskje kan finne nokon som kan vise deg litt. 
 

Kvar i landet er du lokalisert? 

Link to comment
Share on other sites

Cpt.BeerBeard skrev (17 minutter siden):

Stort sett S&B ammo jeg får kjøpt der,  - 

 

"Selleri og Gulrot" produserer også treningsammunisjon med merket "Podium", de samme hylsene.

 

Tennhetteleiet i S&B-hylser har en temmelig skarp kant, det hender at noen hetter ikke entrer skikkelig, og havarerer. Jeg bruker å brotsje av kanten litt med en hylseavgrader.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

stigfender skrev (26 minutter siden):

Ikkje noko problem å lade desse på nytt med andre kuler, tennhetter og krutt en det produsenten har brukt. Men finn fornuftige ladedata, sjølvsagt! 


Søren, hadde jeg tenkt på dette tidligere hadde jeg hatt en god haug med hylser allerede😅
 

Tanken er å lade for rimeligere treningsammo. 
 

stigfender skrev (24 minutter siden):

Kvar i landet er du lokalisert? 


Holder til i Drammen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (21 minutter siden):

 

"Selleri og Gulrot" produserer også treningsammunisjon med merket "Podium", de samme hylsene.

 

Tennhetteleiet i S&B-hylser har en temmelig skarp kant, det hender at noen hetter ikke entrer skikkelig, og havarerer. Jeg bruker å brotsje av kanten litt med en hylseavgrader.


Takk for tips, skal ta med meg den videre!

Link to comment
Share on other sites

Cpt.BeerBeard skrev (3 timer siden):

Tanken er å lade for rimeligere treningsammo. 

Hmmm.. Kor mykje skyt du i året? Og vil du skyte meir? Du skal nok skyte ein del over fleire år får dette med billigare treningsammo vert ein reknestykke som "går opp". Det koster ein del å starte med lading. Dette er ikkje meint som noko avskrekking, men berre ein liten realitetsjekk. 

 

Om du skyt mindre en 100 treningskot i året, kan du bruke kjøpeammo i  5-10 år før du har tjent inn det utstyret til heimelading vil koste deg. 

Link to comment
Share on other sites

stigfender skrev (1 time siden):

Hmmm.. Kor mykje skyt du i året?


Så langt har jeg skutt rundt 4-500 skudd på banen fra mai til nå, og hadde en lang pause på vårparten fra slutten av mai til august. 
 

koster vel 700,- pr. 50 pk med treningsammo fra S&B. 

 

stigfender skrev (1 time siden):

Dette er ikkje meint som noko avskrekking, men berre ein liten realitetsjekk. 


Alltid greit med noen som poengterer slikt, så no worries😁 har lest om hjemmelading en stund, uten å ha noen konkrete planer, bare av nysgjerrighet. 
Er fortsatt i vurderingsfasen😊 

 

Driver å snuser på pistol skyting også og er rekrutt hos en pistolklubb i nærheten så skal ikke se bort ifra at det blir aktuelt med litt mindre kaliber også etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver lenger oppe at du skal lade 6,5x55, hvor det er rikelig tilgang på både god og rimelig treningsammunisjon, og ikke fullt så rimelig god jaktammunisjon. For de aller fleste ligger besparelsen ved hjemmelading av patroner til trening. Og for noen færre gleden ved å kunne "skreddersy" sine egne jaktpatroner. Om du noen gang skaffer deg våpen kamret for en litt sær patron vil både tilgang og pris være gode argumenter for hjemmelading. Jeg lader 5,6x52R (sær!), samt 6,5x55, .308 Win og .30-06 (veldig vanlige!), men synes hjemmelading er en både trivelig og avslappende hobby. Og når jeg finner en virkelig god ladning (kombo av kule og krutt) som skyter "hull i hull" i mine våpen er gleden en stor bonus😊.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cpt.BeerBeard skrev (5 timer siden):

Er dette noe jeg bør ta vare på hvis jeg har planer om å begynne å lade selv?

Stort sett S&B ammo jeg får kjøpt der, kan man f.eks. Sette kuler fra andre produsenter i den hylsa

S&B hylser er helt greie, men vil ofte trenge litt mer jobb enn Norma hylser. S&B er ofte ujevne i lengde etter skyting osv. Men kan fint lades. Hylser, kuler osv går om hverandre uansett hvilke merke det er. Ikke noe problem med S&B hylse, Sierra kule, Norma krutt og tennhette fra RWS for eks :) 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (32 minutter siden):

Du skriver lenger oppe at du skal lade 6,5x55, hvor det er rikelig tilgang på både god og rimelig treningsammunisjon,'

 

Det er god tilgang til rimelig trenings- og faktisk matchammunisjon i 6.5x55. Topp konkurranseammo kosta 12.40 sist jeg sjekka, 130DL fra Norma. 

MEN - det er mye å spare på å lade sjøl. Man lader relativt greit for rett over halvparten av dette.
- kule (123gr Scenar 3.80 / 130GTX 3.59)

- tennhette magtech  0.99

- 3g krutt (N19, 800/1000*3) 2.40

= 6.99

 

på 500 skudd sparer en da (12.40-6.99)*500= 2705,-

 

Nytt MEN - et "bra" ladesett koster 7000,-. Selv Lee, eller billigsettet til RCBS koster 3-4000,- nå, så man tjener det ikke inn første året med det volumet som nevnes. 

"Besparelsen" går stort sett til å skyte mer for de samme pengene

 

Cpt.BeerBeard skrev (48 minutter siden):

koster vel 700,- pr. 50 pk med treningsammo fra S&B. 

Så 14 kroner for ca den dårligste kvaliten ammunisjon man kan få kjøpt, når de to beste Norma og Lapua matchvariantene, koster 12-13 - et kupp faktisk...

 

Rugerdud skrev (19 minutter siden):

S&B hylser er helt greie, men vil ofte trenge litt mer jobb enn Norma hylser. S&B er ofte ujevne i lengde etter skyting osv. Men kan fint lades. Hylser, kuler osv går om hverandre uansett hvilke merke det er. Ikke noe problem med S&B hylse, Sierra kule, Norma krutt og tennhette fra RWS for eks

Skal man til med ekstrem presisjon, så er det litt mer jobb med S&B. Til "vanlig" lading er det bare å kjøre på. Om en blander alle merkene en kan komme på gjør det ingen ting. Vi testet dette - 9 ulike 9grams kuler, i samme hylser, med samme ladning - alle traff en papptallerken på 500m. 5 ulike hylsefabrikat, 2 ulike 9grams kuler, samme ladning, rotet sammen i ei bøtte og skjø 5-skuddsserier. Alt holdt 10er på 200m, med forholdsvis grei margin...

 

Sølvrev skrev (32 minutter siden):

men synes hjemmelading er en både trivelig og avslappende hobby.

Hva som er avslappende med å lade vet ikke jeg. Det er et ork, for å ha råd til å skyte mer stort sett. Men med nedbetalt ladeutstyr, så er det faktisk en del penger man sparer. Selv med 6.5x55. Skyter familien 12 000 skudd i året er det 60 000 spart...

Og når det tar kanskje 60-100 timer å lade de 12 000 så er faktisk ikke "timebetalinga" så aller verst heller.

 

Mange har jo selve ladinga som hobby, ikke skytinga, og da blir det jo noe helt annet, og som det nevnes, hjemmelading kan kan gjøre kalibre man ikke får kjøpt (eller knapt får) ammunisjon til, like enkle som andre.

Jeg for min del har kalibre det ikke fins fabrikkammo til, kalibre der fabrikkammo koster >100,- per patron, og flere der det nok fins, men jeg har aldri sett en fabrikkpatron.

 

Lading er interessant, og lærerikt. Bare ikke forvent å lære alt ila. de første 2-300 patronene, som enkelte ofte tror de har gjort... Og andre veien, ikke tro at det er så avansert at man ikke får det til, eller blir skremt. Lading, på grunnleggende nivå er fryktelig enkelt, man må bare være litt nøye med enkelte ting.

 

 

 

K

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Skal man til med ekstrem presisjon, så er det litt mer jobb med S&B. Til "vanlig" lading er det bare å kjøre på. Om en blander alle merkene en kan komme på gjør det ingen ting. Vi testet dette - 9 ulike 9grams kuler, i samme hylser, med samme ladning - alle traff en papptallerken på 500m. 5 ulike hylsefabrikat, 2 ulike 9grams kuler, samme ladning, rotet sammen i ei bøtte og skjø 5-skuddsserier. Alt holdt 10er på 200m, med forholdsvis grei margin...

Mulig noen har det slik. Selv opplever jeg 6 cm forskjell i høyde på 100 meter når jeg bruker mine gamle Rekruttpatroner om jeg bruker de med messingfarget tennhette og de med blanke. På 500 tør jeg ikke tenke på hva den forskjellen ville blitt :P 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (44 minutter siden):

Hva som er avslappende med å lade vet ikke jeg. Det er et ork, for å ha råd til å skyte mer stort sett. Men med nedbetalt ladeutstyr, så er det faktisk en del penger man sparer. Selv med 6.5x55. Skyter familien 12 000 skudd i året er det 60 000 spart...

Ja, lader du 12 000 patroner i året forsvinner den avslappende effekten ganske fort😉....

 

For øvrig, S&B-hylser er helt grei å lade, men hettelommene kan være litt trange.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til å lade i de mengdene som nevnes over her, ikke i nærheten engang. 
Ser for meg at det kan bli opp mot 1000, men ikke noe særlig over, litt avhengig av hvordan det er å komme seg på banen på vinteren. 
 

Hvis man kan få halvert prisen på skuddet i forhold til hvordan det ligger an i dag på 14,- smellet er det incentiv nok for meg for å kunne skytte mer😁 

 

Å jage presisjon på ammunisjon er ikke en så høy prioritet enda, må få inn det grunnleggende først. 
Per nå samler jeg helt greit innenfor 10-ern på 200m sittende og det plinger i gongene i de aller fleste tilfellene på Myhrespiten når jeg prøver meg der. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...