Jump to content

Ferdigrullet jaktammo (308W) som sikrer rask felling av rådyr.


Nybegynn3r

Recommended Posts

Nå som siste forhandler av 130 gr TTSX er utsolgt, er også argumentet for å kjøre blyfritt i år, borte.

 

🖕 flat kulebane, fine slakt, høy restvekt, blyfritt.

 

Her jeg har terreng er det et helv.... grevlingterreng. Et jev.. kratt med andre ord. Og da tenkte jeg at, i år får jeg ofre litt kjøtt til fordel for rask felling.

 

Jeg har en pakke med 180 gr Oryx, men jeg har ikke testet om de går godt i børsa. Er de såfall noe å satse på?

 

Noen andre forslag til ferdigrullet rådyrmedisin som sikrer rask felling?

 

Og er det viktig med kuler som sikrer høy restvekt på rådyr? Det kan da ikke være sååå mye motstand i en rådyrbog?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er Oryx-fan, og bruker denne kula i 180 grs til alt unntatt elg hvor jeg lader med 180 grs A-frame (i .30-06). Idéelt burde du vel hatt 165 grs i .308Win for å få litt ekstra hastighet, men 180 grs går også fint. Mine erfaringer er at denne kula holder svært godt sammen i hastighet under 800 m/s.

 

Jeg synes det er viktig at (bly)kuler holder godt sammen og har høy restvekt i alt matvilt. Kuler som splintrer gir et mer grisete slakt, og siden jeg jakter med bly er jeg også opptatt av ikke å få blysplinter rundt sårkanalen. Kulene på bildet nedenfor er fra hjort (60-100 m), alle har restvekt over 95%.

1375129504_NormaOryx.jpg.f707964b3c12475811aa6cee1abe990a.jpg

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (46 minutter siden):

Ingen rådyr jeg kjenner har tålt Lapua Naturalis. 

 

bbdg skrev (45 minutter siden):

 

Sunnmøring skrev (44 minutter siden):

Om du går inn på sidene til Norma Norge sine sider er det flere alternativer når det kommer til «homogene» alternativer..

 

RWS Hit

Norma Ecostrike

Geco Zero


alle på lager..

Om jeg skal ha blyfri så blir det 130 gr TTSX som nå er utsolgt.

Link to comment
Share on other sites

On 2/15/2022 at 3:21 PM, Nybegynn3r said:

Noen andre forslag til ferdigrullet rådyrmedisin som sikrer rask felling?

Jeg vil si at absolutt alt av godkjent jaktammunisjon i 308W, det være seg bly eller blyfritt- sikrer rask felling på rådyr ved normale treff og på hold < 250 meter- det er jo ikke en bøffel du skyter på!

Finn noe som går presist i børsa di- det er mye viktigere en type kuler når en jakter rådyr- et rådyr blir en liten blink når avstanden passerer 100-150 meter...

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/15/2022 at 3:21 PM, Nybegynn3r said:

eg har en pakke med 180 gr Oryx, men jeg har ikke testet om de går godt i børsa. Er de såfall noe å satse på?

Du har bra patron for oppgaven i utgangspunktet. Jeg ville testet, og om den går bra, så er det ikke noe mer å gruble på :thumbup:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når 120-150grs kuler virker, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal lage seg potetkaster med maks rekyl med å introdusere 180gr kuler. Jeg vet ikke hastigheten til 180gr Oryx fra f.eks. en 40cm 308, men jeg er sikker på at det er bra at kula er myk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

Når 120-150grs kuler virker, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal lage seg potetkaster med maks rekyl med å introdusere 180gr kuler

 

...tja, kanske for en filosofi "en kule til alt" - eller at "potatiskastare" tross alt ikke et så dumt alternativ 😇

Min egen de siste decennier har vert en RN 220grs Woodleigh, men da i 30-06 og har fungert aldeles ypperlig til både Rådyr, Hjort og Elg.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (45 minutter siden):

Når 120-150grs kuler virker, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal lage seg potetkaster med maks rekyl med å introdusere 180gr kuler.

Ferdigrullede 130 gr TTSX er utsolgt. Den pakken med 180 gr Oryx kjøpte jeg i et svakt øyeblikk i fjor.

 

M67 skrev (56 minutter siden):

Jeg vet ikke hastigheten til 180gr Oryx fra f.eks. en 40cm 308, men jeg er sikker på at det er bra at kula er myk.

Jeg har 57 cm pipe, så 180 gr Oryxen bør gyte 780 m/s.

Om jeg skyter inn 3-4 cm over på 100 m så er jeg trygg om holdet skulle bli litt lengre enn planlagt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 minutter siden):

Ja, jeg blander diskusjonen med han som skal til 300m med kortest mulig 308. Beklager

 

K

Ingenting å beklage.

Det er jo

M67 skrev (1 time siden):

potetkaster

når kula dupper 5,4 cm fra 100 til 150 m, og ytterligere 4,8 cm fra 150 til 175 m.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (25 minutter siden):

Blir ikke dette unødvendig mye søl?

Det kommer an på hva du regner som unødvendig - og egentlig, ikke egentlig, siden man stort sett skyter rådyr i et område man ikke gidder å spise uansett. Setter du V-Maxen midt i ytrefileten så kan det jo føles litt trist der det ligger, men der er jo også bedre enn at det løper skadeskutt rundt i skogen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 minutter siden):

siden man stort sett skyter rådyr i et område man ikke gidder å spise uansett

Ja, jo, om man får rådyret 100% med breisiden til, men med en gang det er skråstilt...

 

Jeg skal slutte å kverulere, jeg har jo fått veldig gode svar på nettopp det jeg har bedt om - ammo for knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

om man får rådyret 100% med breisiden

Etterhvert som man, jeg ihvertfall, har skutt flere og flere rådyr som ikke har bredsiden 100% til, så blir man både mer nøye med å vente til de har nettopp det, og man lærer å plassere skuddet mer "riktig", eller hva du vil kalle det.

Jeg har skutt mange rådyr med Bergers 155gr VLD-kule i 308, den ekspanderer som faen, og jeg har spart mange bra mange timer leting, mye frustrasjon, og helt sikkert et par telefoner til ettersøksjeger/guide/ gamekeeper på det. De går bare en vei, ned.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...