Jump to content

Mørning av rådyr, søtlig lukt i garasjen


ratatatat

Recommended Posts

Jeg har skutt mitt første rådyr. Vommet det ut på stedet. Hadde på nitrilhansker og det gikk tålig bra syns jeg. Jeg startet med å kappe og skjære løs luftrøret, skar deretter opp buken helt bak. Dette var ei geit og hun hadde melk i jura. Skar igjennom dette og det tror jeg var en nybegynnertabbe.

 

Hadde litt problemer med endetarmen og endte med at jeg kappet den av. sotet når jeg kom hjem og dyret var hengt opp.

 

Jeg mener at utvomminga gikk bra. Det var ikke, eller ble ikke hull på denne. Lunger og hjerte kom ut sammen med vomma. Kun det tullet med endetarmen som ikke gikk helt som det skulle. Jeg tror at neste gang jeg gjør noe slikt så skal jeg skjære rundt endetarmsåpningen etter at jeg har skjært opp buken og kappet luftrøret. Da er det kun den "skitne" delen av jobben igjen og man trenger ikke kniven lenger. Når vomma dras ut da så følger endetarmen hel med.

 

Nå har rådyret hengt siden lørdag ettermiddag i 12 grader det første døgnet og 8 grader de neste.Planen er å flå det samt partere det imorgen ettermiddag.

 

Problemet jeg har er at når jeg kom inn i garasjen i kveld så merket jeg en søtlig litt stram lukt som kommer fra dyret. Er dette normalt eller er det ødelagt? Vil denne lukta komme fra de flatene som er eksponert og at kjøttet inne i dyret er fortsatt ok?

 

Skjøt tiur for første gang i fjor. De ble hengt med alt intakt. Smaken på disse var veldig stramme. Så stramme at jeg faktik er usikker på om jeg vil fortsette å jakte de. Har en orrhane også igjen fra i fjor og hvis den er slik også så skal jeg gjøre et forsøk med å ta ut innmaten på disse før mørning.

 

Men rådyret har ikke hengt med innmaten. Men hvis de smaker sånn som tiuren så må det være noe jeg gjør helt galt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

Om overflaten på slaktet er tørr og har er det ingen fare. Er den derimot fuktig og sleip har du et problem.

Dyret er helt fint og tørt ikke noen våte sleipe områder.

 

2 minutes ago, bbdg said:

Ikke rart det lukter hvis du ikke har flådd det. I den tempen skal dyret flåes samme dag du skyter det.

Hvis det skal henges opp for mørning så sier de fleste at skinnet skal beholdes på.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, ratatatat said:

Hvis det skal henges opp for mørning så sier de fleste at skinnet skal beholdes på.

 Javel…? Alle henger vel hjortedyr til mørning? Med unntak av i streng kulde flår man før det henges til mørning. Hvis «de fleste» mener noe annet blir jeg overrasket og da er vi veldig mange som gjør feil…

Edited by Swift
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til å beholde skinnet på ved  henging, er å unngå såkalt  kuldeforkorting, som medfører seigere kjøtt. Litt generelt, regelen er  ikke under ca 12 grader de første 12 timer.  Det kan en risikere når temperaturen er ned mot 0 eller lavere. Størrelsen på dyret vil selvsagt ha betydning, små dyr som rådyr er mer utsatt. Vanligvis flås dyret dagen derpå.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med rådyr! At det lukter litt er normalt, vanskelig å si om det er normal lukt du kjenner. Hvis ikke jeg skjærer ned med en gang, henger jeg stort sett rådyr med skinnet på, så slipper jeg tørkeskorpe, det er så lite kjøtt fra før. Aldri hatt noe problem med det. Naturligvis mye lettere å flå med en gang, da kan man nesten dra skinnet av. Det er nok mest derfor tradisjonen er å flå med en gang. Dagen etter eller senere tar det dobbelt så lang tid.


Det er også «lettest» å flå bakfra men pga muskelfibrene er det «riktigst» å flå forfra. Ikke noe drama dette, ser jo fort hvis kjøttet følger med. Men litt mer relevant på stivt dyr.

 

Det lukter nok surt av det blodslåtte området rundt skuddskaden. Og eventuelt andre steder med fuktig blod. Du får bare se det an når du flår den, om det er områder som burde skjæres bort. 
 

I morgen kveld har det hengt mer enn lenge nok. Spesielt hvis jeg ikke har helt kontroll på miljøet pleier jeg å skjære ned med en gang og heller la delene ligge i kjøleskap til ønskede døgngrader. Rådyr trenger ikke henge fullt så lenge som enkelte andre dyr. Og delene som skal kokes/kvernes kan du uansett bare skjære ned med en gang for de trenger jo ikke mørning. Dvs bog, nakke, annet småtteri hvis du tar vare på det. Jeg hadde gått og partert dyret med en gang om jeg ble mistenksom som du er.

 

I gjennomsnitt så er vel garasjer et av de fuktigste stedene vi har - I motsetning til uisolert loft for eksempel. Så garasjen er ikke førstevalget mitt. Kan kanskje bedre litt på det ved å sette en vifte mot dyret for å skifte ut luften/fordampe litt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, ratatatat said:

Men hva er fordelen/ulempen ved å flå kontra ikke flå?

Hvis du ikke flår får du ikke skjert vekk skuddskader og blodet vil surne og gi dårlig lukt å smak.

Dette unngår du hvis du flår og får fjernet skuddskader og blodsøl.

 

At de fleste mener at det skal mørnes med skinnet på finner jeg merkelig. Etter 46 år som jeger kjenner ingen som mener det. såfremt det ikke er fare for kuldeforkortning, noe jeg ikke kan se er faren i ditt tilfelle.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Påstanden om at blod surner fortere enn resten av skrotten kan ikke være annet enn en myte. Om det var slik skulle et bogskutt slakt, der bogene ikke var åpnet ved flåing og henging surne pga alt blodet som var innkapslet bak bogen. Det skjer jo vitterlig ikke. At man gjerne åpner bogene for å slippe sølet når dyret skal skjæres ned, er en annen sak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her kommer en liten oppdatering. Flådde og parterte dyret i går kveld. Absolutt ingen lukt av kjøttet når alt lå på kjøkkenbenken. Det ble så lagt i kjøleskapet og skal deles opp i kveld.

 

Flåinga gikk helt fint. Det var ingen problemer med å få av skinnet og jeg kunne dra det av uten problemer.

 

Når jeg får litt mer øvelse vil hele denne prosessen gå litt lettere.

 

Lukta var nok av blodet som hadde rent ut når jeg hang det opp og kanskje litt fra de områdene som var eksponert etterpå slik mange nevnte. Ingen særlig lukt fra kjøttet rundt skuddstedet.

 

Kona gleder seg nå til festmiddag i morgen og takk til alle som bidro med positivitet.

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Du har ikke gjort noen tabber, det eneste du kan forbedre er fjerning av endetarm. Når du vommer ut anbefaler jeg at du "melker ut" endetarmen slik at perlene klemmes mot vommen. Da kan du kappe endetarmen og lage knute på den. Da kan du fjerne den senere når du henger opp dyret. På hjort og elg tar jeg ut endetarmen, kjønnsorganer og blære sammen med skinnet rundt slik at jeg ikke kutter noe av det, men kun løsner innenfra og rundt der det kommer ut etter at området er flådd inn til åpningen. Litt vanskelig å beskrive kort.

Modning med skinnet på er vanlig i store deler av Europa, det er stort sett bare i Norge vi har den vrangforestilling at dyret for enhver pris må flåes umiddelbart. Skinnet er den opprinnelige emballasjen for dyret, og holder bakterier borte fra kjøttet. Best modning får en ved langsom nedkjøling, jeg foretrekker ned til 12-15 grader i løpet av første døgn, deretter pleier jeg flå dyret og henge det på kjølerom. Når du har flådd dyret er det viktig å få tørkehinne på slaktet så raskt som mulig. Det gjør ingenting om temperaturen blir litt høy bare du får tørkehinne. Jeg anbefaler en avfukter sammen med kjøling. Men vi har modnet kjøtt ved 10-12 grader uten problemer bare vi får tørkehinne, da bruker vi rikelig med vifter og et tørt loft eller lignende.

Jeg har mest erfaring med hjort og elg, men prinsippet er det samme, Langsom nedkjøling til 12-15 grader, og deretter kjøling i et rom der det dannes tørkehinne. Prøv å flå dyret med hendene, ikke spikke skinnet av med kniv slik at slaktet blir fullt av knivhakk som gir innpass for bakterier. jo færre snittflater du har på slaktet jo bedre kvalitet blir sluttresultatet.

Edited by Per-S
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Omtrent slik gjør jeg det. Jeg liker å åpne litt mer opp, oppover mot halsen når det henger men ellers ganske likt åssen jeg gjør det med utvomming, endetarm osv. Han i videoen lar enkelte organer henge igjen i kroppen - slik jeg har forstått det på brodern i Danmark, så er dette påbudt hvis dyret skal levers for salg til viltslakteri der. 

Har skutt rådyr i Danmark og Sverige som jeg har latt pelsen sitte på i opptil 2 døgn før jeg kom hjem med dyret her til Norge. Har aldri vært noe problem. Bruker å henge en mørningstimer sammen med dyret så snart som mulig etter at det er skutt, siden det også skal fraktes langt og lenge med både bil og ferge.
 

 

Edited by uMtuli
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 11.11.2021 den 10.31):

Påstanden om at blod surner fortere enn resten av skrotten kan ikke være annet enn en myte. Om det var slik skulle et bogskutt slakt, der bogene ikke var åpnet ved flåing og henging surne pga alt blodet som var innkapslet bak bogen. Det skjer jo vitterlig ikke. At man gjerne åpner bogene for å slippe sølet når dyret skal skjæres ned, er en annen sak.

Blod som er eksponert for oksygen surner fortere enn blod som ligger innkapslet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder juret med melk, har jeg alltid hørt og lært at dette ikke skal skjæres i stykker slik at melk renner utover kjøttet.
Det har visst noe med at melka surner raskt, og "enzymene ?" i melka reagerer negativt med kjøttet.
Om det er overtro eller ei skal jeg ikke si noe om, men i alle år jeg har jaktet, og med alle jeg har jaktet med, har det vært viktig å få juret ut uten at det søles melk på kjøttsidene i slaktet.

Link to comment
Share on other sites

ratatatat skrev (På 10.11.2021 den 21.18):

Jeg har skutt mitt første rådyr.  Dette var ei geit og hun hadde melk i jura. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Antar du er klar over at det finnes en uskreven regel om at en ikke skal skyte kolle fra kalv eller geit fra kje ?

Link to comment
Share on other sites

Uskreven regel ja men umulig å unngå i lengden. Med noe erfaring så skjer det sikkert sjeldnere med det skjer.

 

Har alltid stusset litt på de som er veldig bastante på dette at de aldri skyter kolle/geit fra kalv/kje, hvordan unngår dere dette når dere er på reinsdyrjakt? Har ikke store erfaringen med reinsdyrjakt men ser for meg at det fort blir temmelig uoversiktelig at at det blir ren gambling om ei simle har kalv eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har skjønt det som at det er markant forskjell på rådyr å reinsdyr. Kan det stemme?

Har desverre aldri jaktet rein så kan ikke uttale meg om det. Men å skyte råa fra kje'et gir meg (ikke sikkert det er likt for alle) klump i magen. Men som @jjrckd skriver så vil det storsett erfares i det lange løp. Men ett kje har ikke 50 andre dyr å følge. Merk følge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt at hele juret bør skjæres av for å unngå melk på kjøttet. Gjør det selv. 

 

Kalven oppsøker ofte plassen simla er skutt. Mange kalver skytes på den måten. Uten mor stiller kalvene svakere i kampen om maten om vinteren. Det er en grunn til at simlene har gevir. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...