Jump to content

Våpenolje til rifler


Stat 0

Recommended Posts

Hei folkens.
Har noen av dere noen gode våpenoljer å anbefale?
Sliter med å finne en litt 'tykkere' våpenolje.

Prøvde CLP sin våpenolje i Forsvaret og syns den var kjempegod men finner den ikke til salgs gjennom private kanaler :(


Har prøvd TetraGun, Biltema våpenolje (ja, det er lov å le), Ballistol, og mye annet diverse.
Skal forøvrig bruker på diverse rifler, men sliter mest med å finne noe bra til en gammel HV Mauser.

 

Noen med erfaringer, eventuelt vet hvem som selger CLP sin olje i litt kvantitum over 200ml :)?
 

Link to comment
Share on other sites

Hva er formålet, smøring eller rustbeskyttelse?

 

Jeg har med stort hell brukt Biltema "Beskyttelsesolje" på sprayboks for å beskytte våpen mot rust på sjøfugljakt i havgapet, i saltvann og høljregn. Dette stoffet er først tyntflytende så det kryper inn i kriker og kroker, så blir det til en tynn og nesten tørr hinne som ikke forsvinner så lett. Har også brukt det for å hindre rust på uønskede områder ved flekkvis rustblånering av antikviteter etter reparasjon, det hindret rust selv ved ekstrem luftfuktighet og korrosive syredamper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biltema sin beskyttelsesolje er trolig det beste jeg har brukt til slikt. Kan anbefales og koster ikke en nyre…

Og jeg har brukt CLP for veldig mange år siden, men synes den lukta aldeles for jævlig.

 

0E90B85D-8354-44EE-8B37-272D6784EA2D.jpeg.8a0921b5f4cb3e3546ff14b30f9f1595.jpeg

Edited by Swift
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt mye regn de siste ukene, og jeg har vært inne på tanken om Lanolin, har en 5kg bøtte fra urtegaarden, vet ikke om det kvantaet fins lenger.

Men det har heller blitt daglig puss med børsa i atomer. Så blir den blaut igjen i alle kriker og kroker i morgen, og ny puss.

-Men. Tanken om kjedeolje har slått meg, for den er jo litt klissete. Har noen prøvd? Mineralvarianten lukter jo litt da.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje sikkker på dette men trur det er minerlbasert sagkjedeolja du bør bruka på våpen dersom du i heile tatt bør bruka det men trur eg ville prøvd noko anna, blir vel så klissete. Eezox var i vinden ein gong og eg har brukt det men veit ikkje korleis det er og få tak i no. For ytterlig og forvirra, på større flater på våpnet kan ein bruka bilvoks, vatnet prellar av då lettare.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt sagkjedeolje, tynnet med litt tyntflytende våpenolje. Fungerer fint som rustbeskyttelse, føles ikke klissete.

Forrige helg ble det jakttur på kort varsel i skitvær. Jeg fant ikke oljen i farten, og gnikket inn børsa med flortynt lag lanolin. Det føltes heller ikke klissete.

Begge deler fungerer fint.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Stihl Crazy said:

Er ikkje sikkker på dette men trur det er minerlbasert sagkjedeolja du bør bruka på våpen dersom du i heile tatt bør bruka det men trur eg ville prøvd noko anna, blir vel så klissete. Eezox var i vinden ein gong og eg har brukt det men veit ikkje korleis det er og få tak i no. For ytterlig og forvirra, på større flater på våpnet kan ein bruka bilvoks, vatnet prellar av då lettare.

 

 

 

Jeg bruker Eezox. Kjøper her: https://www.ebay.com/itm/333997750106?hash=item4dc3d1375a:g:V2gAAOSw66NbX1i2

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Stihl Crazy said:

Eg kjem til og kjøpa meir Eezox

Synes du denne oljen fungerer betre en noko anna?

 

Eg har ein stor dunk (1liter?) ståandes  av Eezox om nokon ønsker å kjøpe.

 

No går det på fluidfilm som overflater beskyttelse på mine våpen, men kan ikkje seie noko fungerer betre en noko anna. Alle medier trenger påfyll når ein har vore ute i regnver og ein har tatt på metallet.

 

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig opp gjennom åra. Akkurat nå er favoritten Ballistol. Ganske tykk, lukter behagelig, ikke krise å få det på klær. Tåler en dråpe på brødskiva også, om uhellet er ute. Nesten like viktig som olja i seg selv, er ei bra flaske å ha det på. Det er mye dårlige originalflasker. Jeg liker noe med tynn spiss for å kunne dosere små mengder på konsentrerte punkter. Finnes mye fancy flasker og oljepenner på Ebay o.l.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Stihl Crazy said:

Hmm, dråpefunksjonen viss eg kan kalla den det, kan den fjernast då så du får fylt ho opp?

Ja, drar den ut med ei tang og dytter den på plass etterpå. Jeg har en «breakfree» flaske med sprutefunksjon som jeg bruker til fylling. Selve låsoljeflaska pleier å holde i flere år.

Anbefaler å riste kanna før fylling hvis du bruker «breakfree». Jeg pleier å ha i en liten skvett med rødsprit når høsten kommer, da tåler oljeflaska å ligge kaldt (for min del i ei «dropplomme» festet til hoftebeltet) og den funker bedre til å fjerne fjerne snø/is som på mystisk vis forurenser våpenet. 
 

2 hours ago, tussehaugen said:


image.png.94305f8be443725bd317ed5786a232d2.png

 

 

https://www.landro.no/schletek/103218/schletek-2-in-1-gun-tuning-flaske-200ml
 

Godt fornøygd med denne. Koster litt men er drøy i bruk.

Ikke erfaring med den olja, men jeg ser det er to komponent, regner med at olja da både bidrar til å beskytte, smøre og løse, noe som etter min mening letter vedlikeholdet betraktelig. 

Link to comment
Share on other sites

Hm.. våpenolje er bare lureri spør du meg. Til alt annet en finpuss så er biltema 5-40 å atf olje knall. Når man skall skrubbe på finstasen så holder det med balistoil. Jeg har foruten en tur ut i havgapet aldri hatt problem med rust. Å aldri noe problem med funksjon. Men skal sies at jeg har en flaske med forsvarets clp til 40mm kanon i backup når jeg er ut i skogen/på konkurranser.

36-9790_xl_1.jpg

36-679_xl_1.jpg

1759997_1.jpg

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

Har også prøvd mye forskjellig, og alt funker ganske bra. Så for meg har dette også landet på at jeg prioriterer ei flaske med god funksjon og ei olje som ikke lukter høggorm og som er passe tynn til å funke i alle temperaturer jeg skal ut i. 

 

Akkurat nå er det Ballistol. Og jeg likte idéen om låsoljeflaske på tur, de flaskene er fine til sånt. 

 

Til rustbeskyttelse ved ren oppbevaring er det lite som slår fett, men i praktisk bruk er fett håpløst og samler bare dritt. Ute i felt er det vel vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold som er tryggeste middel. Hvilken olje man bruker har kanskje en viss betydning, men det viktigste er nok å tørke, rengjøre og smøre ofte nok. 

Edited by fleskebacon
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 12/9/2021 at 9:49 PM, Stat 0 said:

Syns Ballistolen lukter satan, og smører forhåndsvis dårlig. Syns den er for tynn.

Hehe, jeg synes den lukter godt! kan smøres på huden med hell, stopper kløe. kan drikkes ved magebesvær. Smaker ikke godt men virker mot vondt i magen:)

 

Ellers lager Klever(som lager ballistol) også et produkt som heter GunCer, genialt til å faktisk smøre bevegelige våpendeler med. 

Link to comment
Share on other sites

GunCer høres faktisk ganske bra ut, tror jeg skal prøve meg på den! 

6 hours ago, Hirgon said:

Hehe, jeg synes den lukter godt! kan smøres på huden med hell, stopper kløe. kan drikkes ved magebesvær. Smaker ikke godt men virker mot vondt i magen:)

 

Ellers lager Klever(som lager ballistol) også et produkt som heter GunCer, genialt til å faktisk smøre bevegelige våpendeler med. 

Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til at Ballistol av og til "klogger" dysa på sprayboksen (når den ikke har vært brukt på en stund). Kan tyde på at den kan ha tendens til å "gumme", noe som i så fall ikke er bra, iaf ikke på finleamikk i avtrekk ol.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...