Jump to content

Slutt på godkjenning av halvauto rifle til sportsskyting


ad1

Recommended Posts

Jeg har planer om å søke på å bygge meg en halvauto jaktrifle selv helt fra grunnen av, da får vi se hva som skjer når det søkes om noe helt ukjent som ikke finnes på noen liste. Men jeg venter med søknaden til de har bestemt seg, og til jeg har kommet nokså mye lengre med designarbeidet.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Utviklingen er ikke kommet særlig langt, grov plan er bullpup med kompakt kasse og laaang pipe så totallengde blir akkurat lang nok til å være godkjent. Vil ha hendig rifle men lang pipe. Spørsmålet er hvordan jeg skal løse dette uten noe "overtre", siktet må nødvendigvis festes på noe over pipa.

 

Mekanisk sett blir det fabrikklaget AR308 sluttstykkehode og gassystem men med egenkomponert kort sluttstykkebærer og rekylfjærsystem, en slags hybrid mellom AR10 og AR18 sluttstykkebærer. Dette gir mye kortere låskasse enn AR308, ikke noe bufferrør. Helt egenkonstruert  låskasse som ikke ligner noen eksisterende rifle, det bør være godt nok til å si at den er opprinnelig konstruert for jakt. Tenker fast magasin så det ikke kan oppstå noen problemstilling om magasinkapasitet. Lang nok låskasse til å ta kalibre i størrelsesorden .30-06 og 6,5x55, sistnevnte krever at det dreies ut litt av støtbunnen for å passe sluttstykkehodet.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Vargen said:

Jeg har planer om å søke på å bygge meg en halvauto jaktrifle selv helt fra grunnen av, da får vi se hva som skjer når det søkes om noe helt ukjent som ikke finnes på noen liste. Men jeg venter med søknaden til de har bestemt seg, og til jeg har kommet nokså mye lengre med designarbeidet.

 

Da søker du i tilfelle ikke på erverv men tilvirkningsløyve, jf Våpenlova §25 "Den som vil tilverke skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon som er løyvepliktige etter §§ 5, 6 eller 7, til eige bruk, må ha løyve frå politiet..."

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vargen said:

 

Litt mere avansert en hva jeg har tenkt. Jeg har tenkt noe veldig likt ar 15, men ikke kompatibelt med magasiner samt stokk å pistolgrep i en enhet. Gass systemet blir muligens forandret litt for å ikke dekke overside av løpet samt ha åpen handguard. Problemet er jo at det blir så dyrt å få laget at jeg nok ender opp med dreiebenk å fres

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette spørmålet i dag, søkt på Benelli Argo til jakt.

 

 

Du har søkt om en halvautomatisk rifle. Vil bare informere om at Kripos og Politidirektoratet jobber med å utarbeide et skriv der det vi fremkomme hvilke halvautomatiske rifler som vil bli forbudt. Hvis den omsøkte rifla de blir forbudt så må du selge/avhende den innen 3 år. Ønsker du allikevel å erverve den?

Edited by sako_35
Brukt blåfarge, blått er for moderatorer.
Link to comment
Share on other sites

@madlychip, en fordel med AR type låsing er jo at låskassa ikke behøver å være så voldsomt solid. Det finnes mange alternative måter å bygge låskassa på, blant annet er det noen som har skrudd sammen av utskårne plater så de slipper med et minimum av maskinering. 

 

Jeg har tenkt å snu rundt på mekanismen slik at gassrøret ikke ligger oppå pipa, og som du sier åpent forskjefte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vargen said:

Ja, men det blir jo det samme regelverket til grunn for om det innvilges eller ikke. Det er vel samme skjema også, bare spesifisere egen tilvirkning på fabrikat og legge ved et skriv om hva man har tenkt å gjøre.

 

Ja og nei. Poenget mitt var at ved søknad om tilvirkning skal ikke noen liste av noe slag ha noe med saken å gjøre. At en skisse, CAD-modell eller lignende kan blir krevd kan jeg se for meg, samt at du må love til Gud og Jesusbarnet at du overholder bestemmelsene om utforming og ikke faller for fristelsen å slenge på et livsfarlig overtre 😄

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Først, jeg er ikke moderator, men sovende admin. Likevel våger jeg å trå over i regelrytteriets verden og henviser herved til dette utdraget fra forumreglene:

Moderatorfarger:
Blå skrift skal kun brukes av moderatorer og teknikere slik at deres beskjeder og henstillinger skal være lett synlige og gjenkjennelige.
 
Det som kalles "Øst" er Oslo?
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Olesøn said:

Først, jeg er ikke moderator, men sovende admin. Likevel våger jeg å trå over i regelrytteriets verden og henviser herved til dette utdraget fra forumreglene:

Moderatorfarger:
Blå skrift skal kun brukes av moderatorer og teknikere slik at deres beskjeder og henstillinger skal være lett synlige og gjenkjennelige.
 
Det som kalles "Øst" er Oslo?

Beklager, kopierte bare fra mailen.

Link to comment
Share on other sites

Aha, synes det var rart du tok deg bryet med å endre farge serru. 😆

 

@skog Mistenkte at det var Sør-Østlandet det egentlig var snakk om ja. Men da må jeg forfatte en epost til Elverum (du vet, det som ligger på det faktiske ØSTLANDET) og spørre om skriftlig forklaring på hvorfor søknaden min ble lagt til side.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg gremmes over hvordan etaten fremstår i denne saken. Hovedregelen i forvaltningsloven er at like saker skal behandles likt. Det gjøres ikke her. Siden jeg jobber i etaten vet jeg også at POD ikke har kommet med noen ordre om å ikke behandle, det har distriktene kokt opp selv. Hele greia fremstår rotete og uprofesjonelt. 

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Dessverre så er dette en fullstendig ukjent og irrelevant ikke-sak for størstedelen av befolkningen, og antakelig for politikerne også. Vi entusiastene her inne kan irritere oss grønne over at vi ikke får kjøpt alt vi har lyst på nå med en gang, men de fleste vet nok ikke om problemstillingen en gang.

Edited by Vargen
Stavefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fått søknad om Ruger 10/22 til jakt satt på vent i Vest. Det samme gjelder de som har søkt om samme rifle til dynamisk. Denne riflen er langt fra det som ble antatt forbudt i 2018, og skulle vært godt innenfor ny lov og forskrift.

 

Jeg savner uttalelse fra POD om denne nye listen enkelte politidistrikt venter på.

Link to comment
Share on other sites

On 12/29/2021 at 10:18 AM, Undulaten said:

Jeg har også fått søknad om Ruger 10/22 til jakt satt på vent i Vest. Det samme gjelder de som har søkt om samme rifle til dynamisk. Denne riflen er langt fra det som ble antatt forbudt i 2018, og skulle vært godt innenfor ny lov og forskrift.

 

Jeg savner uttalelse fra POD om denne nye listen enkelte politidistrikt venter på.

Jeg fikk innvilget søknad til 10/22 til jakt i sommer (etter den nye loven kom) i Oslo.

 

Muligens har jeg sagt det i denne tråden allerede.

Link to comment
Share on other sites

On 1/2/2022 at 2:39 PM, m00se said:

Jeg fikk innvilget søknad til 10/22 til jakt i sommer (etter den nye loven kom) i Oslo.

 

Muligens har jeg sagt det i denne tråden allerede.

Når leverte du søknaden? 

 

De skulle jo behandle søknadene etter lovverket som gjaldt da søknaden ble levert inn, med mindre det nye ville favorisere søker. Så leverte du i Mai og fikk innvilget i Juli så betyr ikke det mye i konteksten de diskuterer her. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PeM said:

Når leverte du søknaden? 

 

De skulle jo behandle søknadene etter lovverket som gjaldt da søknaden ble levert inn, med mindre det nye ville favorisere søker. Så leverte du i Mai og fikk innvilget i Juli så betyr ikke det mye i konteksten de diskuterer her. 

Se der ja, står stemplet 21. mai. Kanskje ikke relevant da.

Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (20 timer siden):

Er det noen organisasjoner eller forbund som tar tak i dette?

 

NJFF, DSSN, NROF, NOJS?

Ja, hvis du ser kommentaren min på første side (8. november) så er både bransjen og forbundene (iallfall NJFF) involvert. Hvor mye innvirkning de kan ha er derimot usikkert, dette er i mine øyne en typisk sak som ikke kommer til å se noen endring før man får politisk påvirkning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Carl Volt skrev (5 minutter siden):

Det er jo merkelig, ettersom det tydeligvis ikke har kommet noe ny føring fra POD enda

Jeg sendte en henvendelse om oppdatering på søknaden min i lys av siste tids medieskriverier og PODs uttalelser der. På bakgrunn av dette svarer Troms PD at de nå er i gang med å behandle sine søknader på halvauto til jaktformål, så noe har skjedd internt vil jeg tro om ikke uttalelsene til POD i media har vært tilstrekkelig for å sparke i gang distriktene. POD har aldri hatt til hensikt at distrikene skal stanse behandlingen av halvautoer, og det virker nå å være tydelig kommunisert.

 

Full forvirring om halvautomatiske rifler | Rifle | Jaktvåpen | JEGER.NO

Politidirektoratet vedgår uklar kommunikasjon | Rifle | Jaktvåpen | JEGER.NO

 

m00se skrev (14 minutter siden):

 

Hvilken halvauto?

Browning BAR LongTrac Tracker i 30-06 :)

 

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan vet en egentlig hvilke våpen som er godkjent til jakt? 

Litt kjedelig å måte selge/kvitte seg med våpenet hvis det plutselig blir avgjort at våpenet du har ervervet ikke blir godkjent, når Direktoratet endelig er ferdig med sitt arbeid. 

"Det er krevende å fastsette klare regler for hvilke halvautomatiske rifler som skal være godkjent til jakt" 

Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (11 timer siden):

Men hvordan vet en egentlig hvilke våpen som er godkjent til jakt? 

Litt kjedelig å måte selge/kvitte seg med våpenet hvis det plutselig blir avgjort at våpenet du har ervervet ikke blir godkjent, når Direktoratet endelig er ferdig med sitt arbeid. 

"Det er krevende å fastsette klare regler for hvilke halvautomatiske rifler som skal være godkjent til jakt" 


Som hovedregel tror jeg nok du kan ta utgangspunkt i alle halvautoer som faktisk er tiltenkt jakt og ikke noe annet. For eksempel de tre gode nevnte, Sauer 303, Browning BAR og Benelli Argo. Hvorfor? Disse riflene er ikke av militær karakter, de har en lav magasinkapasitet (Max 10 skudd), de kan ikke enkelt la seg modifisere til militær karakter/høyere kapasitet feks flere skudd, full auto eller feks bumper-stock. Skal du være sikker ville jeg valgt en av de tre.
Rifler til sportsskyting er noe helt annet igjen, der er det heller ingen uklarheter av samme karakter som riflene til jakt. 
Kort og vanskelig fortalt kan du regne med at AR-15 lignende rifler ikke blir godkjent til jakt :) De forrige listene er et godt utgangspunkt, men gir ikke fasit. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Federal86 skrev (På 26.2.2022 den 13.58):

Men hvordan vet en egentlig hvilke våpen som er godkjent til jakt? 

Litt kjedelig å måte selge/kvitte seg med våpenet hvis det plutselig blir avgjort at våpenet du har ervervet ikke blir godkjent, når Direktoratet endelig er ferdig med sitt arbeid. 

"Det er krevende å fastsette klare regler for hvilke halvautomatiske rifler som skal være godkjent til jakt" 

https://www.instagram.com/p/Cay1P5Lsy8H/?utm_source=ig_web_copy_link

 

Edited by Ludoben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...