Jump to content

Hva er årsaken til "blodskutt" slakt?


Kverk

Recommended Posts

Tittelen sier vel sitt: Anta du har en hjort og du synes slaktet er blodskutt, hva er årsaken?

 

 

Kula har

- for stor eller liten fart

- ekspandert for tidlig? 

- ekspandert for seint?

- Delt seg?

- For grovt eller lite kaliber opp mot størrelsen på målet?

- Du traff et bein og da skjedde det noe... Hva da?

   ... Kula ble delt da den traff beinet?

   ....Kula splintret opp beinet som igjen skapte fragmenter som igjen lager søl?

 

Annet?

 

Jeg sliter litt med å artikulerte årsaken, men det er sikkert smartere hoder der ute enn meg.

 

Jeg bare konstaterer at noen ganger blir det mer søl på skuddet fra en jeger, men mindre søl på neste skudd fra samme eller en annen jeger. Uansett kommer spørsmålet opp.... "Her var det mye skade. Vi må skjære bort halve bogen. Hva skyter du med?"

 

Uansett, happy ending..🦌

Link to comment
Share on other sites

Som oftest så er årsaken til at dyret blir "blodskutt" inntrengning av blod mellom hinner i kjøttet når det blør ut. Om dyret går langt etter skuddet vil dette øke. Min erfaring.

 

Om det blir korte hold, type nærkamp, vil en i tillegg få endel "sprengt" kjøtt rundt skuddkanal, da ser det enda verre ut. Treffer man bein og får masse sekundærprosjektiler i form av beinsplinter, ja da er det bare å kvesse kniven ekstra godt

 

Skuddavstand/hastighet og kulekonstruksjon er faktorer som har mest å si for graden av "blodskutt".

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett noe forskning på dette så det jeg skriver og mener er mine erfaringer etter å ha slaktet mange hundre dyr og litt kunnskap om sårballistikk.

Blodet er til stede i vev i ulik grad. Når kulen treffer må den ha plass og den skyver vev og blod til side med stor hastighet. Vevet er elastisk og vil til en viss grad gå tilbake til opprinnelig form, men kavitasjonseffekten og den store hastigheten vevet skyves til side med gjør at mye av vevet er ødelagt og celler er sprengt. Noen mindre blodkar kan også være skadd. Kjøtt med slike skader er litt svampete og mørkere på farge. Dette er kjøtt som er ødelagt av mekanisk påvirkning og er i nærhet av kulehullet.

Vev er seigere enn blod og henger sammen med hinner, blodet er flytende og når kulen skyver blod og vev til side vil blodet trenge inn mellom hinner i muskulaturen og ikke ha hastighet til å trenge gjennom hinnene. Dersom dyret detter på stedet vil blodet bli lokalt i nærheten av skuddstedet, men om dyret løper vil blodet bli gnidd utover mellom hinnene og kan spre seg langt på grunn av bevegelsene i muskulaturen. Blodårer som er truffet vil gi blod i sårområdet som kan bli spredd utover når dyret beveger seg. I disse områdene ser en at om en fjerner hinner og blod så er kjøttet uskadd.

Anslagshastighet og ekspansjon har stor betydning sammen med hvor lenge dyret beveger seg etter skuddet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blodslått er vel også et uttrykk som er brukt om fenomenet med blodinntregning i hinner i musklene. Om en bruker ei kule som holder sammen og ikke treffer bein som skaper mye splintring utgjør ikke selve sårkanalen noen omfattende kjøttskade, dvs blodspreng inne i selve kjøttet. Dette er ikke noen eksakt vitenskap da tilsynelatende lik skuddplassering og skuddreaksjon med identiske projektiler i tilnærmet samme hastighet, kan gi svært forskjellig utbredelse av blod i hinner. Kombinasjonen høy hastighet (og lettekspanderende kule) tenderer å gi mer blodslag. Jeg ville anta pga en større temporær sårkanal. Jeg hører at jegere som bruker grovkalibrede rifler, type .40 kaliber og opp, med tunge,"trege" projektiler rapportere om "pene" slakt.

Link to comment
Share on other sites

Gode forklaringer i innleggene ovenfor. Min enkle forståelse av fenomenet er at blodslått/ødelagt vev de nærmeste 5-10 cm rundt sårkanalen kan tilskrives høy kulehastighet, kuler som ekspanderer kraftig og holder dårlig sammen, samt kuler som treffer og splintrer bein. Blodansamlinger langs hinner og bindevev lenger ut fra sårkanalen skyldes etter min erfaring at dyret går/løper et stykke etter skuddet (særlig ved treff i bogen).

Link to comment
Share on other sites

Store og små kaliber ødelegger like mye er min erfaring. 6,5x55 og 375H&H kan lage like mye søl med det samme treffpunktet.

22-250 med Oryx bak bogen gir finere slakt en 375h&h med Oryx som knuser skulderen. (Rådyr)

 

Føler også som det sies at avstanden mellom skuddplass og fall betyr mye sammen med kule og treffpunktet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje den teoretiske kunnskapen kring dette, men eg har gjort meg ein del erfaringer gjennom åra som gjere at eg har laga meg ein teori rundt dette med "blodsprengte" dyr. Og mine erfaringer tilseier at (for ordens skuld so snakkar eg utelukkande om skuddplassering i hjerte/lungeregionen) dersom dyret er roleg i skuddøyeblikket og befinner seg i utmark - vil dyret døy/legge seg betydelig raskare enn om det er skutt på bøen, eller i ein situasjon der dyret er støkka når det blir skutt. Og dersom dyret er roleg før det blir skutt og legger seg raskt etter skot, har eg stort sett alltid fine slakt. Og eg kan desverre gje eksempler på det motsatte 🤢

 

Eg har skutt tre dyr solangt i haust, og samtlige dyr oppdaga meg og var stressa før skuddet falt - og det er dei tre styggaste slakta eg nokon gang har håndtert! Den første var ein fjordbukk som såg meg i det eg skulle gjere meg klar for skudd bak ein steingard, han sto og såg i min retning og bjeffa i kanskje 15 minutter før han snudde seg og eg fekk skutt han. Skrått gjennom bogen og kula sto i overgangen mellom bringe skulder, den var ei 160 grns barnes ttsx i 308. Den hadde ein dødskamp som var so heftig at den knakk begge horna og eg måtte avlive den med fangsskudd. Eg legger ved bilete av dyret, og det taler for seg sjølv. 

 

Og forleden kveld satt eg på post i eit utmarksbeite og venta på ei kolle med ein svært liten kalv, grunneigar ville ha vekk den lille kalven, og eg skulle ta kolla om eg fekk moglegheit til det. Eg satt meg strategisk til, men når dyra kom, gjekk dei ikkje gjennom beitet slik dei pleier, kolla gjekk rett på meg og stoppa på mellom 2 og 3 meter, den vart ståande å glo på meg, den såg nok at der var noko, men klarte ikkje å sjå kva. Minuttane vart lange, kalven ville aldri stille seg opp og til slutt fekk eg krampe i ein fot og den begynte å riste. Den lille bevegelsen såg kolla og ho begynte å bjeffe på meg, ho trampa til meg og sto ganske lenge og bryska seg - uteuleg at ho ikkje stakk. Omsider stilte kalven seg opp, og den fekk eit reint lungeskudd med rws evelution green i 308 (monolitisk kule, konstruksjon som minner om nosler), den baksa seg avgårde 50 meter og vart liggande å sprelle. Kolla sprang bort til kalven og vart ståande der, og ho fekk seg eit lungeskudd den også, flukt på ca 100 meter og ein heftig dødskamp før ho låg stille. Begge desse slakta såg også heilt forferdelig ut! Blodslag fram i nakken og langt bakover i ribbene. 3 dyr skutt med ulike kuler, der samtlige slakt hadde plenty med blodslag, fellesnevneren er at samtlige dyr var skremt og stressa før dei vart skotne.

 

Eg skaut eit fjorddyr på same plassen i fjor, det såg meg ikkje og kom ruslande forbi meg på 2 meters hold, eg slapp dyret ut på 20 meter før det fekk ei 286 grns nosler partition i bogen, dyra sjangla 2 meter og deisa rett i bakken - der var slaktet veldig fint.

 

Rolige dyr, fine slakt. Skremte/stressa dyr, blodslag - det er hvertfall min subjektive oppfatning og solangt har ikkje eg oppdaga noko som indikerer noko anna.

 

Det blir også sagt at lette kuler i høg fart skaper stygge slakt og blodskutte dyr. Eg har sett slakt som er skutt med slike kaliber og det kan sjå ut som det kan være ein medvirkende årsak til styggeslagkt også. Men heldigvis har eg aldri hatt interessen for "ultraduperduper-magnum" og kuler i 1000m/s +++ - eg føretrekker heller å sende tunge kuler som rusler seint 😎

IMG_20210901_111119_515.jpg

20210901_094713.jpg

20210901_091132.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Etter ca 25 år på samme elglag og med stort sett 5 elg på kvote hvert år, pluss et bra antall hjort og rådyr på eget, leid vald, gjør en seg naturligvis noen betraktninger om dette temaet.
Min erfaring er den samme som flere nevner over, at dyr som går i bakken og blir der har vesentlig mindre blodslag enn de som tar ut og løper "langt".

Når det gjelder kaliber og kuler entrer vi vel et minefelt av meninger og erfaringer hvor det nok ikke forefinnes noen konsensus.
Personlig har jeg jaktet  storvilt med 375 H&H, 375 Ruger, 35 Whelen, 338-06, 30-06, 308 Win og 270 Win.
Om jeg skal prøve meg på en slags konklusjon vil jeg si at dyr skutt med de "litt grove" og med kuler som holder godt sammen (Woodleigh og A-Frame) har hatt vesentlig mindre blodslag enn lettvekterne.
Så kommer naturligvis treffsted og vinkel inn i bildet som en variabel.
De som konsekvent skyter bak bog og kun knekker et sidebein eller to har vel gjerne en litt annen opplevelse av blodslag enn oss som etterstreber skudd i skulder, opp og fram.
For meg er det viktigste å få dyret i bakken så kjapt som mulig, og da blir det gjerne litt mer søl enn om en skyter bak bog.

Enkelte på jaktlaget bruker de patronene som skytterlaget har til salgs på banen til enhver tid, og det kan være så ymse.
Resultatet har ofte vært at elg skutt med 30-06 og 308 Win og slik ammunisjon, som oftest har større blodslag enn de som er skutt med grøvre patroner med premiumkuler. 
( på laget er det 3 stk 375 H&H, en 300 Winmag, en 338-06, to 30-06 og en 308 Win)

To fall blir sjelden lik, så det er vanskelig å være konsekvent her, men når vi slakter er trenden ganske klar.
De litt grove og hjemmeladde med premiumkuler, gir gjennomskyting og rask utbløing, og mindre søl enn de mindre med "kjøpeammo" som ikke alltid går gjennom og gjerne splintres opp
Alikevel løsner vi alltid fra bogene slik at luft kommer til, og skraper og skjærer  vekk alt blodsøl og hinner  når dyra henges opp, uansett hvem som skyter.
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Her er etter mi meining @sølvrev sin forklaring den beste.

Blodskutt definerer eg som mørkt knust muskelvev med blodansamling.

Er vel ingen regel men kulekvalitet og kuler med høy energi i kombinasjon med hastighet ser for meg ut til å virke inn, oftest er det bare tilfeldigheter.


Blod mellom hinner kan det bli mykje av om dyret ikkje detter i smellen,det er uproblematisk og forringer heller ikkje kjøttkvaliteten. 

Viltslakteren til Løvenskiold kunne fortelle at det beste du gjorde med blodansamlinger var å gjere minst mulig. Bakteriefloraen som forårsaker surning er det slakteren som tilfører slaktet. Enten direkte fra hender eller kniv men også ved å åpne opp og eksponere.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det med å åpne bogene, fjerne blod og sundrevet kjøtt og hinner har vi praktisert i alle år, og så vidt jeg vet har det aldri resultert i surt slakt.

Vi selger en del av dyra, både halve og hele, og jeg tenker det ville blitt ramaskrig hvis kjøper løsnet bogene, og svart blod og gørr rant ut...
Så vi åpner opp, gjør rent etter beste evne, og disse "sårflatene" får slaktehinne som resten av skrotten.
De henger mørkt og luftig i et stort uthus, og vi sjekker stadig vekk om det er antydning til lukt eller andre uhumskheter.
So far so good  :)

For ordens skyld, vi er nøye med hygienen, og slakteknivene vi bruker til partering og stykking er ikke de samme som brukes i felt  ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, magnum_mauser said:

 fordi om ein lot dyret mørne optimalt, kunne ein risikere at dette blodet kunne føre til surning. 

 

Viltslakteren sitt argument var at bakteriefloraen  i blodet er nøyaktig lik som i kjøttet. Blodet vil ikkje surne raskere enn kjøttet ellers om alt får vere lukka og heilt i fred. Uansett kva rein du trur du er så vil du tilføre bakterier både direkte og indirekte.

Eg kjøper lett den forklaringa og hadde ikkje vore redd for å prøve.

På mitt jaktlag så åpner vi opp, skraper og herjer. Slik vil det sikkert også fortsette, prøv den som vil å overtale ein elg/hjortejeger til noko nytt😂😂😂🤣🙈

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, tussehaugen said:

 


På mitt jaktlag så åpner vi opp, skraper og herjer. Slik vil det sikkert også fortsette, prøv den som vil å overtale ein elg/hjortejeger til noko nytt😂😂😂🤣🙈

😂😂😂😂 det er godt å høyre at eg ikkje er aleine - skjønt no følte eg meg fryktelig gammal og like konservativ som min far 😂

 

Men, eg har tross alt revolusjonert slaktinga heime hjå oss, det måtte berre trugslar om vald til, for å få til endring 😂

Det handla om at min far og hans kompiser hadde som fast rutine at ein skulle tømme ei bøtte vann over slaktet som det siste ein gjorde, uavhengig av korleis slaktet såg ut. Den gangen eg fysisk nekta han å gjere det, var der friske tilstander på låven 😂

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

For meg er dette med blodslått noe mystisk som jeg ikke forstår. Da jeg i fjor for eksempel  skjøt ei rådyrgeit, flådde jeg denne med en gang, mindre enn en time etter at den ramlet. Og jeg noterte meg til min store glede at kulen som hadde gått gjennom rett bak bogen ikke hadde laget noe blodslått i det hele tatt. Til tross for at jeg hadde brukt ei Nosler P kule. Så jeg brydde meg ikke noe med å skjære reint rundt kulehullet, noe jeg pleier å gjøre med en gang hvis det er noe blodslått. Til min store skuffelse ,da jeg gikk ut i boden min etter ett par dager for å dele opp slaktet var det oppstått ett lilla, blodslått område på mer enn 20 cm rundt kulehullet. Hvordan dette kan skje på ett slakt etter flere døgn med null blodtrykk er ett mysterie for meg.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Sitka said:

Eg diskutere med far min om stikking. Han meinar at hjorten skal stikkas akkurat som når ein slaktar lam om hausten.

Eg meinar at når dei er skutt i hjarta/lungene er det godt nok.

Brukar no og Vera litervis av blod framforbi mellomgolvet.

Dessuten kan det blodet som samlar seg i brysthula være greit å ha som ei nøydløysing til "vask" dersom ein er til fjells og er uheldig og får forureining inni dyret.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic ang behovet for stikking. 
For 20-30 år siden i bukkejakta mens jeg gikk på skole så hadde jeg egentlig klargjort meg for køya. Kikket imidlertid ut og så en bukk på jordet og det var fortsatt ikke for mørkt. Skjøt bukken og den gikk rett ned. Slengte på meg jaktklærne utapå trusa og tuslet ned for å hente bukken. Av gammel vane stakk jeg den og begynte å dra den mot låven. På veien begynte den å sprelle litt, men trodde det bare var dødskramper, ga seg etterhvert. 
Ved flåing viste det seg at jeg hadde truffet ryggraden høyt oppe og bare lammet den, stikket var det som tok livet av den.
Stikker alltid etter det, og har aldri ødelagt spiserør, men er enig i at det egentlig ikke er nødvendig. 

 

Minnes også en reportasje i et jaktblad der det var skutt et rådyr med belte rundt halsen. Det var merker etter et skudd øverst i ryggraden. Reportasjen var ledsaget av en tegning der jegeren sto med buksa rundt knærne og geværet sto litt unna mens rådyret dro avgårde med beltet rundt halsen…

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I høst hadde en på laget kjøpt seg 7 mm Mag

de elgene så helt jævlige ut bare blod og splinter

brukte en tradisjonell blyspiss+ at han f…… ikke greide og treffe helt der han skulle, han ble pålagt av oss å bruke 6.5 med oryx

som han brukte før, den neste elgen så ble det fint hull der det skal være, min erfaring er høy fart skaper størres kader og mer blod ut

i lagene, dårlige kuler i tillegg gjør det enda værre

bruker selv 8x58 med  196gr wodleigh som er snill med kjøttet

men har og brukt Siv homogent kobberkjele med stort hell..

lader selv.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, per-ulv said:

ikke greide og treffe helt der han skulle, han ble pålagt av oss å bruke 6.5 med oryx

som han brukte før,

 

Minner om den gangen jeg ladet 150 gr Barnes X i .308W til et par andre på laget. Det ble noen tilfeller av veldig blodslått kjøtt. Et par av de eldre jegerne lurte på om jeg ikke kunne fylle litt mindre krutt i de patronene. 😅 Samtidig som de mente at .30-06 er en bedre elgpatron enn .308W. Ungjyplingen (meg) prøvde jo bare å duplisere .30-06, med beintråkka ladninger i .308W. Det hjalp ikke å argumentere med at begge patroner bruker samme kule. "Tredve-null-seks" var og ble bedre. Og hullspisskuler eksploderer i anslaget. Sånn var det med den saken.

Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2021 at 6:58 PM, tussehaugen said:

Dette henger igjen frå gammalt av frå dei som slakta heime med slaktemaske, klubbe el. Då var det fornuftig.

 

Det henger igjen fra at de gamle var veldig opptatt av å "få ut blodet", det var helt vanlig å steine ned hjorteslakt i elva et par dager før å få ut blodet, de mente blodet satte smak på kjøttet. Saken er/var at de ikke likte viltsmaken..

 

Og ved slakting er det avtapping av blod som er avlivning, boltemasken er bedøving.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...