Jump to content

HOME MADE CASE LUBE..


Biltema

Recommended Posts

Hva gjør man når man sitter på jobb og kjeder vettet av seg? Jo man kommer over fryktelig mye rart som finnes på nett og da poppa det naturligvis opp noe fra ultimateeloder.com. En artikkel om å lage eget hylsefett og da kom tanken i hode med en gang "dette må da noen her inne ha prøvd". 

 

Så spørsmålet mitt er har folk laget hylsefett som funker? :) Ble det billigere?

Gidder ikke noe smøring med padd osv, vi snakker hylsefett på flaske som man bare spruter på hylsene i boksen og rister som f. 

 

Edited by Biltema
Link to comment
Share on other sites

Lanolin...🙈 

Blir ikkje sau på hverken hylser eller bil her i huset. Får meire enn nok av sauetalg frå roxtec på jobb.🤮  
Om eg skulle gå tom for case lube på spray så hadde eg henta WD40’n. Om ikkje det hadde funka så hadde sagkjedeolje vore next. 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, tussehaugen said:

Blir ikkje sau på hverken hylser eller bil her i huset.

 

Her i huset er det lanolin på begge deler. Dillon spray på hylsene, og Fluidfilm på bilen. Som kompensasjon er det minst mulig sau i matlagingen 😅

 

30 minutes ago, tussehaugen said:

Om eg skulle gå tom for case lube på spray så hadde eg henta WD40’n. Om ikkje det hadde funka så hadde sagkjedeolje vore next.

 

Er WD40 egnet? Det hadde jeg tenkt to ganger på. Sagkjedeolje kan kanskje funke? 🤔 Men for et klin... Jeg har heldigvis back-up med RCBS case lube 2 , Lee case lube på tube, Imperial sizing die wax og ei flaske lanolin tynnet ut i isopropanol. 

Link to comment
Share on other sites

Sagkjedeolje skal redusere friksjon og har meget gode heftegenskaper.
WD40 fungerer sikkert, antar det meste av produkter som smører vil fungere heilt greit. Lanolin er ikkje noko godt smøremiddel men det fungerer tydlegvis det også. 
Molykote fett er det som fungerer best på syrefaste gjenger, der stilles det store krav men dette er eit j... klin. 
Beste smøremiddel til hylser er nok enkelt og greit det smøremiddelet som er lettest å fjerne.

 

I mine blakke ungdomsår med drittbiler så var det ikkje rom for nye deler. Trustelager som støya dyppa vi i varm sagkjedeolje, då varte dei bilen ut. Ikkje at akkurat det var noko kvalitetsstempel då😂😂😂🙈

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sakoen75 said:

Det er rimelig stor forskjell på det talget fra Roxtec som må være bedervet 🤢 og lanolin


Våre mekanikere bruker kun oksetalg. Deler som er klint inn med oksetalg lar seg lett åpne etter ein generasjon. Ingen korrosjon og O ringene blir bevart. 
Dei har prøvd sauetalg men det fungerer ikkje i nærheten så bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper ferdig smøremiddel på sprayflaske. Er vel den minste utgiften til laddingen. Men jeg har noen ganger gått tom og da har jeg blandet halvt om halvt med Klotz 2-takt Super Techniplate Racing Oil og rødsprit. For så å fylle det på sprayflaska. Det smører veldig bra, er vannløselig å lett å få vekk etterpå.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tussehaugen said:

WD40 fungerer sikkert, antar det meste av produkter som smører vil fungere heilt greit.

 

Assumption is the mother of all fuckups, sies det.

 

1 hour ago, tussehaugen said:

Beste smøremiddel til hylser er nok enkelt og greit det smøremiddelet som er lettest å fjerne.

 

Da blir det sprit. Det er det jeg bruker som smøring når jeg freser aluminium.

 

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Utvannet Zalo fungerer veldig bra.

 

En kompis ble tipset om å ha litt Zalo i en brødpose og riste hylsene rundt i den. Pressinga tror jeg gikk fint, men det blei veldig røde dier etterpå. Av rust. Det fine med lanolin er at det beskytter mot rust, i tillegg til å smøre.

 

17 minutes ago, bardp said:

Men jeg har noen ganger gått tom og da har jeg blandet halvt om halvt med Klotz 2-takt Super Techniplate Racing Oil og rødsprit.

 

Jeg ser Klotz inneholder 20% ricinusolje. Mon tro om ikke det er innholdet i RCBS case lube-2? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Casey Jones said:

 

En kompis ble tipset om å ha litt Zalo i en brødpose og riste hylsene rundt i den. Pressinga tror jeg gikk fint, men det blei veldig røde dier etterpå. Av rust.

Ja, det stemmer, rust kan være tema. Men smøremiddel funker det.

Duene opplevde vi ikke rust på (vi brukte riktignok helt ubrukelige greier fra Lee😎😎, jeg regner med at mer anerkjente dier ville ha rustet..) men pressa måtte få en runde med oljefilla.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Duene opplevde vi ikke rust på (vi brukte riktignok helt ubrukelige greier fra Lee😎😎, jeg regner med at mer anerkjente dier ville ha rustet..)

 

Det var Forster Bench Rest-dier kompisen min brukte, så jeg kjøper forklaringen din 😅

 

En periode brukte jeg aluminiums-presse fra Lee nettopp for å unngå rust. Satt i et fuktig uthus og ladet. Kruttmålet i plast brukte jeg av samme grunn. RCBS-målet rusta og gikk tregt. Plastkruttmålet til Lee har jeg fortsatt å bruke. Jeg liker spesielt at kruttbeholderen kan stenges og tas av for enkel tømming. Lee har en del smarte detaljer.

 

WD40 har jeg brukt mest til å fyre opp bål med i jakta. Og en dæsj på rifla om den har blitt våt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

En annen egenskap wd40 har er at den er hygroskopisk...

Det har jeg aldri tenkt på 🤔 Men Onkel Google sier du har rett. Det er vel derfor den fjerner vann såpass bra. Jeg pleide å spraye på pipa, og kanskje litt forsiktig på låskassa. Deretter stryke utover med til fille for å tørke opp mest mulig vann og olje. Jeg pleier å bruke tykkere våpenolje ellers i året. WD-40 har kun vært med som nødhjelp i sekken. Siste gangen var når hele flaska tømte seg i sekken, bra den fordamper såpass lett 🙈😅 Det er nok muligens bare tilfeldigheter at jeg ikke har lagra våpen sausa inn i WD-40. Jeg har aldri sett på den som bra eller holdbar olje. Men at den skulle medføre risiko for mer korrosjon enn uten olje var nytt for meg. Lærer noe nytt hver dag. Heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Dere er sikre på dette med WD-40? Dere blander ikke hydrophobic med hydrophilic?

Ser det skrives om dette men kommer bare opp med våpen eiere som har opplevd (eller bare lest det på et forum). Har testet selv som nød preservering på bremse skiver utendørs under tak offshore og de har lite til ingenting rust på seg i forhold til skiver som var ubehandlet. 

WD-40 reklamerer selv med at den beskytter mot rust. (Ikke helt nøytral kilde da)

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

11 minutes ago, Sakoen75 said:

Dere er sikre på dette med WD-40? Dere blander ikke hydrophobic med hydrophilic?

Ser det skrives om dette men kommer bare opp med våpen eiere som har opplevd (eller bare lest det på et forum). Har testet selv som nød preservering på bremse skiver utendørs under tak offshore og de har lite til ingenting rust på seg i forhold til skiver som var ubehandlet. 

WD-40 reklamerer selv med at den beskytter mot rust. (Ikke helt nøytral kilde da)

image.png.52a5b883ccc60a472bfc47ee95aefb06.png

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd som jeg skriver. Nakent stål 6 måneder pluss som nød beskyttelse. Våpen har jeg også sprayet i nøden med WD-40, sier ikke WD-40 er det beste men har funket greit nok. Ville ikke brukt det i halv-automatisk våpen eller noe som roterer da det ikke akkurat smører noe særlig.

Men at det øker fuktigheten og rust angrep på stål sprayet med WD-40 i forhold til ubehandlet stål kjøper jeg ikke.

 

Det er ikke oppløst "dritt" du ikke har fjernet etter du har sauset inn våpenet som har sammlet seg og ført til rust på dine våpen?

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Sakset fra vår alles kjære wiki:  WD-40 is an American brand and the trademark name of a water-displacing spray manufactured by the WD-40 Company based in San Diego, California.[1]"WD-40" is abbreviated from the term "Water Displacement, 40th formula",[6] suggesting it was the result of the 40th attempt to create the product.[1] The spray, composed of various hydrocarbons, was originally designed to be used by Convair to protect the outer skin of the Atlas missile from rust and corrosion.[7][8]

Link to comment
Share on other sites

I et knipetak ble det en gang brukt Kiwi Mink Oil lærsmørning til hylsene.
Det fungerer ypperlig, lett å fjerne med rødsprit etterpå, og brukes fortsatt innimellom.
Må gnikkes på med fingrene, men når jeg lader 200 jaktskudd har jeg tid nok .   :) 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Duene opplevde vi ikke rust på (vi brukte riktignok helt ubrukelige greier fra Lee

 

Lee er faktisk dei einaste diene eg har hatt rustproblem på.  Det var etter at eg 'oppgraderte' frå motorolje til smørefett.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2 Har fungert helt greit å smøre hylser for pressing med WD-40 i en RCBS for min del.

Vet ikke hvor du har våpenskapet stående men tror jeg hadde gjort noen flere tiltak utover og bytte olje.

 

 

Min erfaring er også fra industriell bruk for alt det er verdt.

Er ikke (manglende) smøreevne jeg krangler på, den virker til å være svært liten. Siden WD-40 ikke etterlater en film så er det kanskje ikke den som trekker til seg fuktigheten da eller? Hvor tykk film kreves for å beskytte? For eksempel VCI pads, kapsler og spray beskytter på "magisk" vis uten å etterlate en synlig film bare med å legge en tablett i skapet og en dusj med spray for å være sikker. Filmen trenger ikke være synlig tykk for å beskytte, hvor tykk er oksid laget på "rustfritt" stål som gjør det korrosjons bestandig? Rund 5nm sier de. Det er like mye en kjemisk reaksjon som en mekanisk "hinne" som kan beskytte.

 

@MorganKane laget en test som viser at WD-40 ikke er den dårligste å spraye raskt på. Er det et våpen du skal grave ned i skogen til tredje verdenskrig så får du finne noe annet, da anbefaler jeg Denso tape. Hater å jobbe med Denso tape men det bare virker.  

 

Filmen til WD-40 tåler liten mekanisk påvirkning men så lenge noe får stå i fred uten mekanisk påvirkning fungerer det helt ok som lett rustbeskyttelse og er lett å fjerne med en rask rens før bruk. Godt nok for NASA og Boeing er godt nok for meg 😅

 

https://www.alfasolution.no/defense/korrosjonsbe/vci-tabletter/

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volatile_corrosion_inhibitor.

 

Nå ødelegger vi en tråd som vanlig med avsporing 🙈

 

 

Link to comment
Share on other sites

ja Denso tape kan være noe kliss men den beskytter veldig bra. En bruker jo Denso pasta på bolter sørlig syrefaste inn i aluminium for at de ikke skal sette seg. Har mange ganger lurt på hva denne Denso pastaen er laget av. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

On 3/31/2021 at 11:37 AM, Casey Jones said:

 

Assumption is the mother of all fuckups, sies det.

Stemmer det, så no har eg prøvd😂

 

Avfetta die i tynner og henta fram rørkutter for å få ut stucked ekspanderknapp?

KUN hylse var spraya med WD40, die var knusk tørr, måtte då lage til litt utfordring😂😂

Så var det fram med norma 30-06 hylser og kjøre på.

 

Det fungerte meget bra og gikk overraskende lett. Oppdaga dog ein bieffekt, alt av sot på hylsehals rant rett av. 
WD40 er hittils blitt brukt som vinterkonservering av Buster skrog, mulig det no blir utvida bruk😂😂🤣🤣👍

 

Edit, før spørsmålet dukker opp, eg  heilpressa ein god bunke hylser.

Edited by tussehaugen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...