Jump to content

200 str chassi/stokk


Lektor

Recommended Posts

Ettersom jeg har funnet ut at 700 prosjektet ikke vil gi meg det jeg hadde ønske om så har jeg bestemt meg for at jeg vil gå for 200 str da deletilgang og  presisjon er on point.

 

Ettersom jeg ikke har 200 str fra før så står jeg egt ganske fritt til å gjøre som jeg vil og derfor poster jeg dette - for å høre hva folk hadde valgt og hvofor.

 

Alternativ A) 

Våpensmia bestiller en 200str i deler (kasse, slutstykke osv) 

-ca 10 000+500 pr magasin

 

jeg setter dette enten i en stokk eller chassi.

 

Alternativ B)

kjøper vision av skytterlinken komplett for 33 000kr

 

Er det store fordeler med chassi over stokk? Eller er chassi i hovedsak kommet på banen på grunn av «påkoblingamuligheter» ?

 

om vi kun ser på stokk/ chassi står jeg mellom 

 

Jet-01 —> kommer på lager i Feb/Mars

 

Mcmillan

 

Vision.

 

Rifla kommer til å bli brukt på banen, men også på jakt. Vet det ikke blir noen lettvekter, men det har jeg fra før. Holder en knapp på Jet-01 fordi jeg synest vision har litt vel mye «dill» fra kassa og bak, samt att jet er lettere. Men er det noen som eksempelvis tenker at mcmillan vil gi meg stor glede samt koste mindre eller at Vision er uovervinnelig osv så sleng inn meningene 😀

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ville brukt Skytterlinken, ferdige løsninger og veldig framoverlent mhp. service til all slags skyttere.

Skal du skyte PRS for å vinne, Vision. Skal du "bare skyte", og slenge med på stevner - McMillan. Jeg har begge.
Skal du ikke "på barrikadene", og skyte fort, så har ikke Vision egentlig noen fordeler over McMillan (bortsett fra kanskje foldestokk), og McMillan har en del fordeler til allround bruk i som enhver glassfiber "tradisjonell" stokk har over alle chassi av aluminium.
Det er jo også i stor grad et spørsmål om smak, og hva man ønsker seg. Jet01 gjør mye av det samme som Vision, og det blir et spørsmål om smak - men jeg har fått følelsen av at det er leveringsvansker, og alt av service og garanti og sånt er utvilsomt mye bedre hos Skytterlinken/Vision.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har selv to vision, men om den skulle ut på jakt eller gå langt som sommarträffens 25 km er Jet nok mitt valg. For ren PRS, vision. 
Kjenner en av de bak Jet og han er utrolig trivelig og løser nok eventuelle problemer om du skulle få noen.

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill.

Der jeg bor stopper egt skytemiljøet opp etter vanlig dfs skyting så noe prs og lh finnes ikke.. 
 

LH ser fryktelig interesangt ut og jeg klare fordeler til jakt når det kommer til hva man lærer hær. Prs ser opplever jeg som en skyteform for de som kan LH og ønsker større utfordringer på mål under 500m. Begge formene vitker frykelig interesange, men jeg blir sikkert ikke å drive mye med prs når miljøet ikke finnes🤷🏻‍♂️ 

Det jeg ikke blir heeelt klok på når det kommer til vision er ting som har blitt skrevet her før ( dårlig foldeløsning) blant annet. 
 

Leveringsproblemer til Jet virker svært  relevant, og min skepsis til da oppfølging, reparasjoner osv tenker jeg de har mindre kapasitet til når de ikke en gang leverer chassi mer enn noen få stkk noen ganger i året. Digger produktet visuelt, men blir skeptisk😅

 

En annen ting jeg også har blitt fryktelig nysjerrig på er hvor vidt vekta på chassi vil ha å si.. 1 kg fra og til 🤷🏻‍♂️ Skal jeg først ha en Lh rifle så har jo fort kikkerten noe vekt den og.. så forskjellen på en rigg ti 8kg og 9kg? Merker man det egt..🤷🏻‍♂️
 

Til slutt.. Hadde jeg gått for mcmillan, hadde den blitt alt for lang å ha på ryggen i ei reim? Eller i en futural? Og om jeg noen år hadde ferdighetene som gjorde att jeg ønsket å reise land og strand for å delta på prs - hadde en mcmillanstokk hindret meg i 1 plass eller mine ferdigheter. 
 

# får ikke bestemt seg si

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lektor said:

Og om jeg noen år hadde ferdighetene som gjorde att jeg ønsket å reise land og strand for å delta på prs - hadde en mcmillanstokk hindret meg i 1 plass eller mine ferdigheter. 
 

 

For noen år siden hadde jeg McMillan, og ikke noe chassi, det har ikke hindret meg i kjøpe chassi etterhvert som PRS utviklet seg. Du kjøper ikke våpen for evigheten.
Nivået her i Norge spriker såpass at jeg tror ikke så små forskjeller i våpen flytter deg noe særlig på resultatlista - de fleste med ambisjoner i PRS har uansett bytta ut Saueren med noe med 10-skudds magasin. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

McMillan er behagelig som jaktstokk. Litt tung men tåler alt. Risikerer heller ikke å fryse fast leppa på noe aluminium.

 

JET-01 ser best ut. Men jeg stoler ikke helt på den hengslen. Er det ikke aluminium mot aluminium?

 

Vision begynner å se bra ut. Iallfall med Comp forskjeftet.

Kolben derimot ser fremdeles veldig rar ut og kunne vært penere. Det bare ser uferdig ut og lite gjennomtenkt. Funker til PRS.
Ala en kolbe som dette:

26712FD-AI.jpg
Dagens:

sauer_ssg_competition_front3.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sør-jeger said:

Men jeg stoler ikke helt på den hengslen. Er det ikke aluminium mot aluminium?

Hvor holdbar den er over lang tid med hardt bruk skal jeg ikke gi meg ut på å si noe om, men den virker ordentlig laget på meg.

E26FBDDC-D660-40E1-845F-A0FF22C2068B.jpeg.ad2eb2f832c08cea5c705fb05db9c7c0.jpeg

Selve delene som låser mot hverandre er laget av stål (sikkert rustfri et eller annet). Det er også disse delene som slites mot hverandre ved åpning lukking.

 

Personlig synes jeg JET er veldig bra laget med tanke på design og ikke minst utførelse. Vision har jeg bare sett på de aller første modellen og de syntes jeg var litt kjip og bar litt preg av rare løsninger og design. Vision er stadig i forandring så jeg aner lite om dagens produkt. Men uansett, dette er nå bare min mening. 

En annen ting er jo at PRS er i stadig forandring og utvikling så hvem vet hva som er hot i morgen. AI har jo nettopp sluppet et nytt produkt AT-X. Den ser veldig fin ut spør du meg. Den ligner mye på MDT sitt PRS chassis, men kommer med en sikkelig låsekasse slik at man slipper «remington skrotet».

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

At prs er i stadig utvikling og at ting alltid blir forbedret hersker det vel liten tvil over, men da tenker jeg at jeg lener meg mere mot en mcmillan stokk. Skulle ønske designet var mere likt en a5 der man også har med «kroken» i kolben som hånda fint plasseres i

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruke den originale trestokken? Hva skal du med et chassis? 

Siden du ikke skal skyte langhold eller PRS, men faktisk bruke den til jakt, hva da med et skjefte fra Bredvold? Så blir riflen litt lettere og litt mer egnet til jakt. 

Jeg ville ikke kjøpt et dyrt og tungt chassis om du ikke helt vet hva du skal med det. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Fysikeren said:

Hvorfor ikke bare bruke den originale trestokken? Hva skal du med et chassis? 

Siden du ikke skal skyte langhold eller PRS, men faktisk bruke den til jakt, hva da med et skjefte fra Bredvold? Så blir riflen litt lettere og litt mer egnet til jakt. 

Jeg ville ikke kjøpt et dyrt og tungt chassis om du ikke helt vet hva du skal med det. 

De fleste chassis er lettere enn den orginale stokken. Men den er uten tvil det billigste alternaltivet, får en komplett brukt 200 str til 12-13k. Orginalstokken er bedre å skyte liggende med enn det meste man får tak i. Sett på en rps tofot og bag rider, så har man han noe som er nærmest perfekt for å skyte på lange hold. 

Link to comment
Share on other sites

Vision veier 2750 g
https://www.skytterlinken.no/vision-chassis

 

Synes å huske at det originale treskjeftet veier ca 1800 g, som er omtrent et par hundre gram mer enn JET-01 om jeg husker riktig. Altså ikke stor forskjell. MacMillan er vell nærmere 2000 g. 

 

Poenget er uansett, ikke bruk 20.000 kr på et chassis om du ikke vet hva du trenger det til. Om du skal koseskyte på banene med en presis rifle og ta den med på jakt innimellom, da tenker jeg at et skjefte fra Bredvold er et bedre alternativ. Da kan du også skyte stående med lang arm om du putter i en passe tung pipe. Den kan også brukes til jaktfelt (jegerklassen) med rett pipe. 

 

Jeg kjøpte en Sauer 200 str med tanke på langhold, men den har ikke blitt mye brukt, og jeg er glad jeg ikke svidde av 20.000 på fint chassis.

Om du ikke vet hva du skal bruke riflen til ennå, så er mitt råd at du gjerne må kjøpe en Sauer 200 str for å få en presis rifle, men ikke kjøp mer enn du trenger i starten. Begynn med det originale treskjeftet, og så når du har skutt en stund med det så har du gjerne en ide om du vil ha noe tyngre og mer stabilt, noe modulært, eller om du vil slanke den litt. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

Vision veier 2750 g
https://www.skytterlinken.no/vision-chassis

 

Synes å huske at det originale treskjeftet veier ca 1800 g, som er omtrent et par hundre gram mer enn JET-01 om jeg husker riktig. Altså ikke stor forskjell. MacMillan er vell nærmere 2000 g. 

 

Poenget er uansett, ikke bruk 20.000 kr på et chassis om du ikke vet hva du trenger det til. Om du skal koseskyte på banene med en presis rifle og ta den med på jakt innimellom, da tenker jeg at et skjefte fra Bredvold er et bedre alternativ. Da kan du også skyte stående med lang arm om du putter i en passe tung pipe. Den kan også brukes til jaktfelt (jegerklassen) med rett pipe. 

 

Jeg kjøpte en Sauer 200 str med tanke på langhold, men den har ikke blitt mye brukt, og jeg er glad jeg ikke svidde av 20.000 på fint chassis.

Om du ikke vet hva du skal bruke riflen til ennå, så er mitt råd at du gjerne må kjøpe en Sauer 200 str for å få en presis rifle, men ikke kjøp mer enn du trenger i starten. Begynn med det originale treskjeftet, og så når du har skutt en stund med det så har du gjerne en ide om du vil ha noe tyngre og mer stabilt, noe modulært, eller om du vil slanke den litt. 

 

Det du sier er nok fryktelig sant😅Etter å ha lest det du skriver sitter jeg igjen litt sånn « tja, kanskje jeg bare skal fikse remington likevell.

 

Hva kommer en str på i vekt om vi tenker løp på 60 cm og mcmillan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

@Lektor Skal du mest drive koseskyting og jakt, og ønsker en rifle som er mer presis enn deg? Skal du bruke den til konkurranse? DFS, PRS, UNF, jaktfelt...?

Om du sier litt hva du tenker å bruke riflen din til, så er det lettere å gi råd :)

 

Planen var å få seg ei rifle som var mere presis enn bruker😎 Planen var først å bygge videre på ei gammel remington 700, men da dette ble en kostbar prosess for å få topp preisjon ble 200str ett tema.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du brukt kommer du unna med 12000 ca for komplett Sauer, med en pipe du kan risikere å måtte bytte om ikke så alt for lenge. 

 

Men kommer du over et fint eksemplar så kan du kanskje selge stokk, diopter, reim etc for 2-4000 totalt. Så hvis man sier 20000 for komplett Sauer med ny McMillan ca.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, msteiro said:

Men kommer du over et fint eksemplar så kan du kanskje selge stokk, diopter, reim etc for 2-4000 totalt. Så hvis man sier 20000 for komplett Sauer med ny McMillan ca.

Ny McMillan koster 11.900 idag. Får man en Sauer for 8000? 😉

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lektor said:

Planen var å få seg ei rifle som var mere presis enn bruker😎 Planen var først å bygge videre på ei gammel remington 700, men da dette ble en kostbar prosess for å få topp preisjon ble 200str ett tema.

En ny T3x koster vel ca det samme som det koster å oppgradere Remchesteren. Eller du kan kjøpe en mer banerettet T3 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106135132, her det også 20k + men det er klart til å trekke av. Bushnellen gir deg neppe så mye status på banen, men det er faktisk en helt OK kikkert. Eller den kan selges. Det samme kan demperen, osv...n Og det kan prutes.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Dodraugen said:

originalstokken er ca. 2,1 kg,

 

Et ca. 30 år gammelt standardskjefte veier 1945 gram med aluminium beddeblokk. Skal man spare vekt, blir alt annet enn "Bredvold-skjeftet" dyre gram.

 

Den som skal bruke våpenet til "jakt og koseskyting", og ikke har alt for store pailabber, bør prøve et "junior-skjefte", de veier kanskje etpar hekto mindre enn standardmodellen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker alt til sitt bruk. En 200 str i mcmillanstokk er kanskje ikke den peneste løsningen, men att kombinasjonen fungerer ja det ser det nå ut til.

 

Ser fordeler og ulemper med det meste. Chassi har sine fordeler i form av vekt/utforming/rails osv osv, men en en planke ser ikke så aldeles feil ut heller. Skulle det være sånn at den ikke blir med meg på jakt / banen så kan jeg sikkert selge hele greia for 15-20 k og da har man ikke slått lommeboka all verden og funne ut at dette kanskje ikke var noe for meg likevel. Så pr dags dato så tenker jeg at dersom 200 str kombinert med mcmillan leverer topp presisjon, så begynner jeg her og kjøper evt chassi etterhvert som jeg skulle føle behovet etalerte seg. Fristende å gå rett på ett chassi, men skulle jeg kjøpt Vision fra skytterlinken komlett snakker vi 36k konta 20k. Så penger til kikkert og amo.

 

Det enkle valget ville vel strengt tatt vært å kjøpe seg en tikka t3 og bruke denne, men så begynner 200str'en å gro seg fast i meg etter å ha lest om den, sett videoer og prøvd på bane.. 

 

En annen post som sikkert kommer om ikke alt for lenge er hvor dum jeg er om jeg velger dette siktet https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147061818 Når vi da snakker om Lh og jakt..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg tilstå at jeg ikke har lest alle innleggene kjempenøye, men er du *helt* sikker på at du aldri vil skyte et DFS-stevne i klasse 1? Skal du delta der må du ha originalskjefte og diopter. 

 

Jeg forstår at mange på kammeret foretrekker andre skyteformer, men om det er mest DFS i området der du bor, og du allerede har en fot i det miljøet, kan det være greit å ihvertfall ha delene for å rigge om Sauer'en til DFS, og så se hvor du ender?

 

Link to comment
Share on other sites

STR i McMillan stokk er en fin kombinasjon og funker bra til forskjellig skyting, PRS, langhold og kikkertklasse DFS (med reim). Det er lite vits å kjøpe Vision Chassis dersom du ikke skal spesialisere innen PRS. Dersom du tenker jakt og jaktfelt ville jeg satset på Bredvoldskjefte, det er veldig lett og fint og flott også for stående skyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til TS.

Du finner flere mening er i denne tråden, samt gode råd. Det jeg derimot også legger merke til er at du ikke virker helt sikker i din sak heller?. Målet ditt var å lage deg en rigg som ville være mer presis en deg selv noe som også er fullt forståelig. Frustrasjonen på banen kan fort begynne å koke når man føler man gjør alt rett, men ikke får de samlingene man ønsker. 

Når du nevnte Remington 700 så gikk jeg inn på dine tidligere innlegg og leste på  prosjektet. En ny stokk, nytt løp og magasin løsning og du hadde nok vært godt på vei til 20mm presisjon i din gamle remington også. Prislappen hadde vel kommet på ca det samme som sauer-prosjektet ditt. Så da går jeg utifra at det er ønske om et matchvåpen som er grunnen for at du ønsker en 200 str og at du tenker på enkelheten ved fremtidige løpsbytter osv? Men samtidig kommer du egt til å benytte deg av dette, altså ettersom du ikke har vært aktiv på banen før?. Snakker vi 2000 skudd i året? Eller er det mest sansynlig at du ender opp med 0-500 max?

Grunnen til at jeg spør er fordi en reindyrka Lh rifle kanskje ikke er den beste på jakt og omvendt. Tikka er relativt billige å kjøpe, samt er heller ikke fremtidig løpsbytte, stokkvalg osv ute av vinduet. Stokken til tikka t3 føles ut som plast, men den fungerer og da snakker vi plutselig ei rifle til 13 000 kr. Du legger av 2000kr til stasj "hevarm kule, tofot og igjen må vi ikke gjøre ting avansert eller dyrt. Harris tofot 6-9 med svivel er billig og funker, man må ikke kjøpe prs tofot til x tusen om man ikke helt vet at man "trenger" de dyre. 

Grunnen til at jeg som ikke eier en eneste tikka "enda" promoterer litt for merket akkurat nå, er fordi du kanskje ikke har behovet for saueren. Flotte våpen og jeg har 1 i skapet selv, men er sjeldent/ aldri jeg tar den på jakt. Baneskyting har du ikke vektlagt mye tidligere og da tenker jeg kanskje ei jaktrifle med topp presisjon ville gi deg større glede?. 

 

 

Du nevner kikkert og ettersom du sikkert blir å lage en egen tråd om dette så tenker jeg bare lure inn det viktigeste.

- FFP 

-MRAD

-Retikkel du forstår

- "personlig mening" ccw/cw  mener jeg det het, enklest å ha kikkert som man "skrur opp skuren" for å skur opp på blinken. Lett og huske :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, boble said:

Nå må jeg tilstå at jeg ikke har lest alle innleggene kjempenøye, men er du *helt* sikker på at du aldri vil skyte et DFS-stevne i klasse 1? Skal du delta der må du ha originalskjefte og diopter. 

 

 

 

Man deltar da fint i DFS, i kikkertklassen, med kikkert og chassis/ plaststokk. Øvelsen er de nesten 100% lik kl. 1. Men det er langt flere deltakere, og vanligvis langt bedre.

 

40 minutes ago, Brisk said:

 

Du nevner kikkert og ettersom du sikkert blir å lage en egen tråd om dette

Det er laget mer enn nok tråder om dette, Resultatet er alltid det samme. "Alle" anbefaler det du gjør under, men en og annen påståelig kar som gjerne ikke engang skyter langhold, mener at man fint kan ha SFP og moa-klikk...

 

40 minutes ago, Brisk said:

så tenker jeg bare lure inn det viktigeste.

- FFP 

-MRAD

-Retikkel du forstår

Ja, ja, og ja. og husk at du først og fremst skal sikte med retiklet.

40 minutes ago, Brisk said:

- "personlig mening" ccw/cw  mener jeg det het, enklest å ha kikkert som man "skrur opp skuren" for å skur opp på blinken. Lett og huske :) 

Dette er nesten et vepsebol, alle ekte operatører har jo CW, og da må man jo ha det... Schmidt und Bender, og de andre tyske merkene hadde CW "i gamle dager". Idag får du begge veier/ valgfri vei på alle tyske, og CCW på alt annet.

Det som er viktig er ikke hvilken vei det går. Men at alle kikkertene dine går samme vei, ellers vil du skyte mye over, under, og til feil side...

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Lektor said:

En annen post som sikkert kommer om ikke alt for lenge er hvor dum jeg er om jeg velger dette siktet https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147061818 Når vi da snakker om Lh og jakt..

Om ikke annet, så finner du ut hvor dumt det er selv og selger det etter kort stund.(med tap) Til jakt funker det, men som langholdssikte faller det igjennom ganske fort,,,

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, M67 said:

Man deltar da fint i DFS, i kikkertklassen, med kikkert og chassis/ plaststokk. Øvelsen er de nesten 100% lik kl. 1. Men det er langt flere deltakere, og vanligvis langt bedre.

 

Det er nok regionale forskjeller, for her er klasse 1 klart større enn kikkert. På det eneste stevnet vi fikk arrangert i 2020 hadde vi åtte i klasse 1 og én i kikkertklassen - en junior som hadde kræsja på moped og ikke kunne skyte kne med gips.

 

Jeg sier ikke at det er noe galt med verken chassis eller kikkert, jeg sier at det er godt å ha muligheten for begge. Og at besparelsen ved å droppe originalskjefte og diopter er liten. 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke vi har hatt kl. 1 på aldri så mange år. Det var en ensom svale, men han skjøt aldri ute, for da hadde han jo rykket opp... Kikkertklassen (på noen stevner) er større enn kl 4 og 5 - tilsammen.

Jeg vurderer faktisk å skyte i kikkerklassen selv, siden det faktisk er reell konkurranse i den, og jeg sliter mer og mer med å få feltfigurene skarpe, og noen ganger med å se dem i det hele tatt. Og om jeg gjør, så blir det med 200STR i McMillanstokk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo skjønt at det var glissent nedover den veien når folk kjører Arendal-Østfold-Oslo for å skyte stevner, men at det var så tynt ante jeg ikke. Her er klasse 4+5 ca 1/3 av deltakerne og kikkert-skyttere ser vi dessverre sjelden. 

 

Eeegentlig kunne jeg også tenkt meg å prøve kikkertklassen på felt, men jeg gjør det ikke fordi det er mer gøy å skyte kne og få god konkurranse. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig forskjellig fra lag til lag. Noen lag er nesten bare kikkertklasseskyttere, og andre har ingen, og vil ikke ha dem..

Jeg har skutt noen få stevner i kikkertklassen, og savner da også knestående, men det blir liksom en helt annen utfordring. I år hadde jeg tenkt å skyte midtvinter-stevnene i kikkertklassen - siden det da ofte er delvis mørkt, og jeg pleier å bomme mye fordi jeg ikke kan se figurene (det har også med "inspirert" figurvalg å gjøre). Senere utpå våren er det ikke et problem.

I fjor skjøt jeg bla. et i kikkertklassen siden det høljeregna, og jeg ikke ville ha skytterdressen blaut, eller bli gjennomblaut - men det kosta meg jo et treff at reima sklir nedover regnjakka...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...