Jump to content

DFS forbyr stålmål fra 2025


Polardego

Recommended Posts

Du skriver i en tidligere tråd at det er Trondarnes skytterlag du har melt deg inn i og vært på deres bane.  Nå er ikke jeg medlem der men har vært på deres utendørsbane i Heggekollen og skutt mange ganger også på deres innendørsbane på kanebogen har jeg hatt gleden av og skyte mange ganger. Har da aldri møtt på noen som oppfører seg slik du beskriver tvert om har folk der vært både hyggelige og imøtekommende. Det er jo flere jegere som skyter der og trener i kikkertklassen så synd det ikke fungerer for deg. I Heali_Team Cup som de arrangerer nå er det jo hele 15 som deltar i kikkertklassen. Men jeg kan om du vill samle opp dine beskrivelser og karakteristikker her på forumet av medlemmene der og sende de over til en bekjent i laget der og høre hvorfor det er slik der. 

Edited by bardp
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Du skriver i en tidligere tråd at det er Trondarnes skytterlag du har melt deg inn i og vært på deres bane.  Nå er ikke jeg medlem der men har vært på deres utendørsbane i Heggekollen og skutt mange ganger også på deres innendørsbane på kanebogen har jeg hatt gleden av og skyte mange ganger. Har da aldri møtt på noen som oppfører seg slik du beskriver tvert om har folk der vært både hyggelige og imøtekommende. Det er jo flere jegere som skyter der og trener i kikkertklassen så synd det ikke fungerer for deg. I Heali_Team Cup som de arrangerer nå er det jo hele 15 som deltar i kikkertklassen. Men jeg kan om du vill samle opp dine beskrivelser og karakteristikker her på forumet av medlemmene der og sende de over til en bekjent i laget der og høre hvorfor det er slik der. 


Ja jeg vet jo at skytterlaget er fult av hyggelige folk. Traff jo bare på den ene surpompen som kansje bare hadde sin dårlige dag samtidg som jeg hadde min, og de har jeg mange av.   Jeg ble nok litt paff av å bli tvert avvist som jeg ble da jeg kom ut av bilen og presenterte meg som nyinnmeldt medlem, og spurte om det var mulig å få være med på treningen.   Men det ordnet seg jo da resten av medlemmene dukket opp og ordnet opp.


Jeg var bare med på et par treninger til, og fant ut at det ikke gav meg noe særlig Det var rett og slett artigere og triveligereå være ute med kompisen, ta seg god tid, skyte en serie, rusle fram å sjekke skiver, rusle tilbake, prate mainnsjit og være der noen timer. Så jeg bruker heller ammopengene på det, og deter vel egentlig på det nivået jeg har lyst å drive det. :-D







 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Tjukkas said:

Jeg var bare med på et par treninger til, og fant ut at det ikke gav meg noe særlig Det var rett og slett artigere og triveligereå være ute med kompisen, ta seg god tid, skyte en serie, rusle fram å sjekke skiver, rusle tilbake, prate mainnsjit og være der noen timer. Så jeg bruker heller ammopengene på det, og deter vel egentlig på det nivået jeg har lyst å drive det. :-D

Det er jo dette som er moro, ikke panke ut 40-50 skudd på kortest mulig tid og pakke sammen igjen ;)

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Mas-36 said:

Det er jo dette som er moro, ikke panke ut 40-50 skudd på kortest mulig tid og pakke sammen igjen ;)


Hadde jeg bare rukket så mange. DFS skytterne heiv  avgårde programmets sitt på 25 skudd, og da pakker de sammen å går hjem og låser standplass, så det var bare å pakke sammen. Vi to "jegerne" hadde jo sølt vekk skytetiden på å prate skit mellom seriene mens vi lot løpene kjøle ned på de stakkars jaktriflene våre. :-D

Vi var jo desuten på en anna standplass så fulgte ikke med hvor fort gubbene i gummidress på andre siden av veggen skjøt....de var på min alder så definitivt gubber! Men det kan ikke tatt mdem mer enn 20-30 minutter, så stod de i døra og sa at de skulle låse nå. 

Perfekt oplegg for meg ville være å skyte noen skudd med grovkaliber, og så gå over til salongen som jeg har råd til å skyte med. Å bare ligge der å kose meg med skyting, flåkjefting, ei pølse med brød og cola, mer prat og skyting. Men de andre var jo der for å trene så da så :-D

Dette er ikke klaging på DFS, de har bare et opplegg som de syns er greit, og som jeg syns er litt kjedeleig, og det gjør meg usikker på om jeg vil bruke penger på å satse på det. :-D
Nå er situasjonen  min litt anderledes enn i høst da jeg hadde en veldig usikker økonomi. Var på AAP. Nå er dette løst, og jeg vet hva jeg har å rutte med og at jeg har penger. Så kansje prøver jeg gjen når Koronaen er over og folk blir seg selv igjen, kaffeen åpner på banen, man får lov å låne seg våpen, og ting blir trivelig igjen. Skytterlaget har nok slitt litt med det som alle andre. Med stengte baner, åpnede baner, stengt igjen...nye regler som de må prøve å drifte seg igjennom osv

 

 

 

 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Tjukkas said:

Er vist krenkedagen i dag :-D
 

Om det var meg du sikta til så er jeg langt fra krenket, men jeg deler observasjoner basert på 35 år på skytebaner. 

De jeg har møtt som har oppført seg dårligst på en skytebane viste seg å være jegere som ikke var medlemmer i lager og som tilogmed var fra en annen kommune. Så de kan vel betegnes som gjester.

Når det så ble påpekt et brudd på baneinstruksen, så ba de meg reise og ryke. 

 

Så nei jeg er ikke lettkrenket. 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever at det er veldig ulikt fra klubb til klubb.

Den klubben her i Stockholm som er nærmest meg har veldig negative holdninger til annet enn diopterskytte. For å få «prøveår» som medlem så ble det sagt rett frem at de ikke vil ha «Jägare som bara ligger på 100m». Det første året får man ikke skyte på banen alene og for å bli medlem må man delta på minst fem diopterkonkurranser. Samtidig klager de på at bare en skytter i klubben utnytter 300m banen. Dette er altså i utkanten av hovedstaden og de har under femti medlemmer hvorav de færreste er under 55. Som resultat kjører jeg heller 50 minutter hver vei et par ganger i uka til en trivelig og aktiv klubb der man er velkommen med kikkert på 300m. 
 

Det tragiske er at førstnevnte bane trolig kommer til å bli nedlagt innen ti år når klubben er tom for medlemmer eller ikke har ressurser til å holde banen godkjent. 

Link to comment
Share on other sites

Altså...ok...det finnes surpomper rundt omkring, men,,,,hvorfor bry seg med de? Å la seg knekke, totalt, av at man møter  et par folk som er grinete, for så å sutre om at "DFS sånn og sånn, buhuu!" Samtidig som at man klager over å ikke få full tilgang til alle fasiliteter, døgnet rundt, umiddelbart, bare fordi man "har betalt kontigent" ? 

 

Jeg er medlem i DFS, men har ikke skutt med diopter siden tidlig 90-tall, jeg er først og fremst interessert i jegerrelatert skyting. Og jeg liker å sulle med mitt, drikke kaffe, skyte litt og jabbe mainnjskit..Langhold, korthold,teste ladninger skyte jeger/jaktfelt, grovfelt osv Alt med kikkert på børsa.

 

Hos oss må alle som skal bruke banen alene, ha standplasslederkurs. Dette ble innført pga en uheldig episode for en del år tilbake. Det var litt for fritt fram, og det var mye folk som ikke hadde sikkerhet som førstepri når de brukte banen. 

 

Da tok jeg standplasslederkurset. Ikke nok med det, men jeg meldte meg også frivillig til å hjelpe til på oppskyting, stilte på dugnad etc. Ble kjent med folka, og samla plusspoeng i boka. Ikke så fryktelig vanskelig?? 

 

Det verste jeg vet nå, er sutrepeiser, som krever å komme til dekka bord uten at de selv må løfte en finger, og når de ikke får det som de vil, så går de rundt og prater ned DFS. Om dere hadde visst hvor mange timer frivillig arbeid det er å holde en skytebane åpen og i drift, hvor mye penger det koster osv, så hadde dere skjønt hvorfor vi ikke kan slippe til gud og hvermannsen på banen, når DE vil.. Det handler om sikkerhet, først og fremst, og at laget vil ha kontroll med hvem som bruker banen.

 

De aller, aller største sutrepeisene/kverrulantene/ggg er ikke de som har skytedress og sikter gjennom et diopter....

 

DFS er mye mere enn DFS. Det er jegere og skyttere fra alle skytterforbund i DFS. Istedet for å knekke som ei fyrstikk tvert dere møter litt motstand, man the fuck up, still på dugnad, ta sikkerhetskurs/standplasslederkurs. Møt på årsmøtene og jobb for at DFS skal bli slik dere vil.

 

Verden blir så mye enklere om dere faktisk ikke bare sitter og sutrer på et forum, men blir med å drar lasset/deltar. Bli kjent med folk! Drit i surpompene. Alle lag/foreninger har en eller flere surpomper. Ikke dra en hel organisasjon ned i gjørma. At dere ikke er enige i alle avgjørelser osv får være en ærlig sak, men slutt med sutringa...

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

I forhold til det med frivillighet synes jeg det burde koste mer å ikke bidra, og ja, jeg er en av de som ikke bidrar så enormt mye at det gjør noe må jeg ærlig si.

Men jeg hadde betalt ekstra gladelig, fordi med travel jobb og to små barn har jeg rett og slett ikke mulighet til å bruke mange ettermiddager på dugnader, eller sette av hele helger.

Den kabalen går etterhvert 100% på flaks at vi får til barnevakt feks akkurat den ene helgen det er noe som skal gjøres, og samme gjelder stevner.

Så jeg er der for å skyte, ikke drifte et skytterlag, men da burde det også koste tilsvarende.

 

Dagens modell hvor alle betaler likt, men noen får mer tilgang basert på hvor mye tid de kan bidra med er litt bakvendt. 

Blir litt kvasi-kommunistisk løsning der det skal være helt likt og absolutt så billig som mulig å være medlem. 

Man burde heller ta forskjellige satser basert på hva man bidrar med, og så har selvfølgelig de som bidrar mest mer bestemmelsesrett. 

 

At medlemsskap i et skytterlag skal koste et par hundrelapper i året mens noen arbeider livet av seg for klubben er direkte tullete.

Tror mange mindre skyyerlag og klubber blir veldig personavhengige på grunn av dette, og når en nøkkelperson slutter eller må gi seg, så kan omtrent hele driften forsvinne med samme person.

At tilgang på et stort landareal, med bygninger, elektronikk og alt vedlikehold skal koste det samme som en pakke ammo er ikke særlig proporsjonalt.

Prisen for medlemsskap burde representere den faktiske kostnaden for å drifte banen, og så får man heller godtgjøre de som gjør en bra jobb litt ekstra, om det er i form av penger, ammunisjon, spons etc. 

 

Men det å begrense tilgangen på banen til medlemmer basert på hvor mye fritid de har til overs er ganske tåpelig, og gjør jo at de som ellers kunne "betalt seg fri" med gode midler til klubben, ikke gidder fordi det er et for begrenset tilbud til "vanlige" medlemmer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, boble said:

still på årsmøtet, ta verv

Vet ikke om du forsto det der med INGEN TID ;)

 

Ift den bittelille aktiviteten jeg har så har jeg et greit antall dugnader, men det går bare ikke med mer å gjøre, spesielt ikke å måtte forplikte seg til noe.

Skyter jeg hos Oslo Sportsskyttere der det i stor grad er sånn jeg beskriver på pistolbanen, ting er åpent, vedikeholdt og i god stand, selvfølgelig mye på grunn av frivillige, men det er en forholdsvis dyr klubb i forhold til mye annet.

Men det betyr at de også har en sunnere økonomi, og prisen jeg betaler er faktisk ikke særlig høy i det hele tatt. Betaler mer for å trene 3 måneder i året på treningssenter enn tilgang på skytebaner i 12.

 

Det som er synd er at det er en kultur for at skytterlag skal drives med et helt absolutt minimum av budsjett, og derfor forfaller mye når de ikke henger med i prisutviklingen i resten av samfunnet.

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, msteiro said:

Ift den bittelille aktiviteten jeg har så har jeg et greit antall dugnader, men det går bare ikke med mer å gjøre, spesielt ikke å måtte forplikte seg til noe.

 

Da har du en unnskyldning. Det positive her er jo at du faktisk har bidratt på dugnader. Husker hvordan småbarnstida var. Ikke mye å gjøre med tidsklemma. jeg skjøt ikke mange skudda  den gang jeg var i samme situasjon. Men...unga blir større og tid vil du få mye av etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Her i laget har vi et eget tilbud for de som ikke er medlemmer og bidrar med dugnad. Og ja vi har mye dugnad og enkelte år når vi arrangerer LS er det snakk om hundrede av timer pr medlem.

På mandag og onsdag kan de som vill komme og betale Kr 150,- for en treningsøkt på 100m banen.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, boble said:

Jojo, skjønte det. Og jeg tror du skjønte mitt poeng med at vil man bestemme reglene så nytter det ikke å sitte bak et tastatur og si 'jeg har ikke tid'. Da er det faktisk bedre å betale seg ut av det og gå til OSS. 😉

 

Det er litt forenkeling av den virkelige verden, og å stikke hodet litt i sanden for hva som faktisk er veldig grunnleggende økonomi og ledelse.

Problemet med å helliggjøre dugnadsarbeidet og kun ha et fullgodt tilbud (og fordele makt) til de med veldig mye tid til overs, er at man på generelt grunnlag får en "elite" i sentrum av klubben kun basert på at de har mye tid til overs (noe som ikke nødvendigvis er et sunnhetstegn) med veldig stor makt i klubben i forhold til andre betalende medlemmer. 

 

Man må nesten bestemme seg for hva som er medlemskontingenten og hva som er inkludert; er det en fastsatt sum eller er det antall dugnadstimer. 

Så kan de som sitter med uskreven makt nå om dagen heller foreslå at det skal stå svart på hvitt i vedtektene til laget/klubben at betalende medlemmer kun får tilgang til a og b, mens de som stiller på dugnad får tilgang til resten, og la alle betalende medlemmer stemme likt på det.

Ofte er det nok mye uskrevne regler som florerer blant lokale småkonger som normalt ikke burde hatt så mye makt, og man ser også eksempler på at en del skor seg uforholdsmessig mye på det selv. 

Link to comment
Share on other sites

Det er et poeng at man kan måtte differensiere på kontingentene. 

 

Det litt vanskelige er at vi prøver å tekkes både barn og ungdom, hvor kjøpekraften er variabel, og typisk voksne menn som egentlig ikke har noe tak for hva de vil bruke på hobbyen. 

 

Vi ser at mange ungdommer går på en smell og forsvinner (bokstavelig talt) fordi det blir for dyrt å være med, foreldrene er ikke superengasjert og så forsvinner de. Selvfølgelig kan du si at hest og ski og slalom er dyrere, men likevel. Og det største rekrutteringsgrunnlaget vårt ligger faktisk i gruppen 10-18 år, ikke 30-45. 

 

Samtidig er det mange som "bare vil komme og skyte" og gjerne blar opp, og dermed står vi i en spagat mellom to ganske motstridende interesser. Så ja, løsningen de har hos @bardp er nok en av de bedre, selv om det sikkert er krangel rundt den også. 

Link to comment
Share on other sites

Det som trengs er vel skyteanlegg der man er velkommen til å drive den skyteformen de vil, innenfor et regelverk som ivaretar sikkerheten til alle. 
Og som kan være åpent for ikke medlemmer som bare vil skyte litt, teste ladninger, skyte inn børsa til jakta, få inn noen treningskudd før sesongen starter. 
Liker modellen til haglebanen til HJFF. Der kan du skyte som ikke-medlem en dag i uka, med klippekort :-D

Det finnes vel muligens noe lignende et eller annet sted i landet, men det burde fantes overalt. Med nær 300 000 jegere i landet. 

Ellerr det oplegget her:
https://www.njff.no/nyheter/2015/Sider/Døgnåpen-skytebane.aspx

Men det blir vel for utopisk....

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Tjukkas said:

åpent for ikke medlemmer som bare vil skyte litt, teste ladninger, skyte inn børsa til jakta, få inn noen treningskudd før sesongen starter.

Dvs du vil løfte litt benkpress, sykle litt spinning og lese litt aviser, uten å betale medlemskontigent/avgift på treningssenteret? Ja det tror jeg er en utopi..

 

Forøvrig har vi her hos oss, treninger for medlemmer med standplassleder så og si hver lørdag+ jegertrening/oppskyting en gang i uka fra april mai. 2 ganger i uka etter fellesferien og ut september. Deer er ikkemedlemmer velkommen, men må betale en sum for å skyte.

 

Sikkert ikke alle lag som har det samme, men igjen; Melde seg inn, hjelpe til, komme med nye forslag osv osv.

Noen må faktisk arrangere disse treningene du forespør.

 

 

Edited by hewi
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Er det noe av det som diskuteres som kommer til å gjøre det valgfritt for lokale lag om man kan forstette å skyte på stål?

Jeg har nå observert hvordan politikere, skytebanemotstandere, naboer og miljøforkjempere har klart og "forby og fjærne" omtrent all skyteaktivitet rundt Tromsø. Min konklusjon er at det å selvregulere aktivitet er det dummeste man kan finne på. Det er å gi lillefingeren og vips så har motstandere kutta hånda, også er det spikern i kista neste.

Jeg har utalje eksempler på hvordan slike tiltak blir brukt mot all skyteaktivitet. Hvis DFS legitimerer at det å skyte på stål er både farlig og et miljøproblem (noe det ikke er om man bruker sunn fornuft), så kan du ta deg faen på at det kommer til å bli brukt mot oss. Det gangner ingen som liker skyting, verken med eller uten gummidrakt! DFS skyter seg selv i foten. TJFF er et godt eksempel på dette.    

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

"Det som trengs er vel skyteanlegg der man er velkommen til å drive den skyteformen de vil, innenfor et regelverk som ivaretar sikkerheten til alle. 
Og som kan være åpent for ikke medlemmer som bare vil skyte litt, teste ladninger, skyte inn børsa til jakta, få inn noen treningskudd før sesongen starter. "

 

Dette etterspøres her. Hva mener de som ønsker dette at vil være en ok prislapp for de som ikke har vært med på å bygge opp, vedlikeholde osv dette anlegget?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bly said:

Er det noe av det som diskuteres som kommer til å gjøre det valgfritt for lokale lag om man kan forstette å skyte på stål?

Her jeg holder til ble alle stål gongene kjørt på søpla i fjor da de ikke er lov å skyte på noe som helst her uten at det er etablert en skikkelig vold bak målet. Da ikke alle helt klarte å rette seg etter det ble stålet kastet. Nå er det bare selvanviserne til felthurtig som står igjen og venter på dynga, så snart vi får nye elektroniske skiver der.

Link to comment
Share on other sites

@høggern lokale NJFF tar en hundrings for ikke medlemmer, riflebaner har sikkert større kostander og må ta mer. 
Men det ville jo kunne generere litt mer penger inn i kassa da det sikkert ville være mer atraktivt for jegere og andre, 
enn å betale 200 kr for å få lov å skyte 15 skudd på kortest mulig tid fordi man vil ha gjennom så mange som mulig på korstet muilig tid slik de gjennomføret det her i høst. 
Det hadde null treningsverdi, og fungerte vel bare for jegerne som en måte å få skutt inn børsa på. Treningsverdi av noe slag hadde det nepp. 




 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, høggern said:

"Det som trengs er vel skyteanlegg der man er velkommen til å drive den skyteformen de vil, innenfor et regelverk som ivaretar sikkerheten til alle. 
Og som kan være åpent for ikke medlemmer som bare vil skyte litt, teste ladninger, skyte inn børsa til jakta, få inn noen treningskudd før sesongen starter. "

 

Dette etterspøres her. Hva mener de som ønsker dette at vil være en ok prislapp for de som ikke har vært med på å bygge opp, vedlikeholde osv dette anlegget?

 

 

 

DFS får noen kroner fra etstatsbudsjett eller forsvarsbudsjett hvis jeg ikke husker feil. Er det ikke en liten klausul med den summen de får?

 

En bane her hjemme tar 100kr for skytingen og 5kr skuddet du skyter hvis du ikke er medlem. Egentlig ok for meg, jeg skyter ca 40 skudd pr kveld. 20 på løpende elg på 100m og 10 på blink/gong på 300m og 10 på 100m blink. Koster med to tre hundre kroner pluss ammo hvis jeg ikke er medlem.

Link to comment
Share on other sites

"

Hele året

Banen tilbyr en rekke ulike jaktrelaterte skuddmuligheter med 50 kastere på åtte ulike standplasser. Med ammunisjon, duekort og sikkerhetskurs kan du skyte når det passer deg, på et av Norges beste leirdueanlegg. På de bemannede skytingene på mandag og søndag kan alle skyte.

Bli medlem i Stavanger og Rogaland Jeger- og Fiskerforening.

For å få kjøpt duekortet må du ha bestått jegerprøven eller være konkurranseskytter

Skurvebanen er bare stengt i juli, jula og på offentlige fridager. På mandager kan du ta sikkerhetskurset, låne hagle og be om hjelp og instruksjon. "

Høres jo ut som det kan gå an da....og høres jo ut som en fin måte å skaffe inntekter, og ikke minst introdusere ferksinger til sporten, og rekrutere medlemmer på. 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Sakoen75 said:

DFS får noen kroner fra etstatsbudsjett eller forsvarsbudsjett hvis jeg ikke husker feil. Er det ikke en liten klausul med den summen de får?

Jo det er det. De er pålagt å arrangere militært NM årlig samt å la skytebanene være tilgengelig for trening av militært personelle og Politi.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, høggern said:

 Hva mener de som ønsker dette at vil være en ok prislapp for de som ikke har vært med på å bygge opp, vedlikeholde osv dette anlegget?

Det kommer jo an på flere faktorer.

 

Et enkelt anlegg der du henger opp pappskiver og lapper 20-30 kr pr trening.

Et anlegg med enkle elektroniske skiver. 100 og 200 meter. 50 lapp pr trening.

Større anlegg med elektronikk og stål på 3-20 hold 75-100kr pr trening.

Jo mer dill og dall jo dyrere blir det da mer må vedlikeholdes, byttes.

 

Årskontigent må jo også samsvare med anlegget. Men 250kr har alle råd med for de enkle anlegg. Men så var det tilgang osv. Ingen vil betale 500 kr i året så 100 kr pr trening og det er lov å skyte 10 ganger i året om du er jeger.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Mas-36 said:

Årskontigent må jo også samsvare med anlegget. Men 250kr har alle råd med for de enkle anlegg. Men så var det tilgang osv. Ingen vil betale 500 kr i året så 100 kr pr trening og det er lov å skyte 10 ganger i året om du er jeger.

Har opplevd at jegertreninger ofte har en begrensning på maks 15 skudd per trening og.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, nhd said:

Dette er egentlig ganske enkelt. De som vil skyte på et DFS-anlegg må være medlemmer av et DFS-lag og skyte med de våpen som er tillatt i DFS.

 

Ja dete jo det som er problemet. Mange steder finnes det bare DFS baner. Og har de den holdningen, dør de nok ut snart. 
 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Tjukkas said:

Kansje kunne man få mer liv i skytebaner som stort sett står tomme store deler av året... 
Lag gjerne til utendørs miniatyrbaner også det senker terkselen enda mer. Bruk pappskiver  og selg blinker og lappesaker og ammunisjon. 

Men 'noen' må gjøre det. Og de man forventer skal gjøre det er ofte de samme 'noen' som gjør alt det andre på banen også.

På vår bane (NJFF) tar vi  betalt 130,- for ikke-medlemmer og 65,- for medlemmer. Da er banen til skytternes disposisjon i åpningstiden. Vi standplassledere passer bare på at det blir plass til alle. Vi tilbyr instruksjon og assistanse i tillegg. Dette gjør vi 3-4 dager i uka i høysesong (april-oktober) og vi tilbyr skyting hver helg i lavsesong. Jeg vil si det er et godt tilbud. Hvis noen rynker på nesa over prisen pleier jeg bare å si at det er billigere enn en kinobillett eller en utvidet pølsemeny på Circle K - og mye mer moro. De fleste er enig i det.

De som vil skyte mer enn det vi tilbyr organisert må spørre om å få bli standplassleder, gjennomgå kurs, ta noen treninger og ellers vise seg som oppegående personer før de får fri tilgang. Det synes jeg er rimelig grei skuring. Man må gi noe av seg selv for å få noe i retur gratis. 

Edited by Umbo
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, høggern said:

Hva koster en tomt som er 500m lang og 200m bred? Her i kommunen er det ganske mange kr pr kvadratmeter ;)

og jeg bor ikke sentralt engang. 



Her ble skytebanen anlagt for 120 år siden eller noe sånt. Og får vel en god del offentlig støtte slik som alle andre idretsanlegg i byen....

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, høggern said:

Hva koster en tomt som er 500m lang og 200m bred? Her i kommunen er det ganske mange kr pr kvadratmeter ;)

og jeg bor ikke sentralt engang. 

Aner ikke jeg. Men prisene i våres skytterlag varierer fra 150-450kr som medlem. Du skyter gratis når det ikke er organisert skyting. Og du betaler 50 lapp på organisert uten noe skuddbegrensning. Elektronikk på 100 og 200 stål på 180, 300 og 340. Vi er kanskje igjen 12 DFSere og ca 150 jegere der 90% av jegerene er slike som skyter 30 pluss 5 skudd i løpet av et år. Så det må ikek være dyrt :P 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Tjukkas said:



Her ble skytebanen anlagt for 120 år siden eller noe sånt. Og får vel en god del offentlig støtte slik som alle andre idretsanlegg i byen....

 

Ja og? 

Fotballaget får og støtte. Det betyr ikke at jeg kan bruke fotballbanen til noe annet enn fotball. 

 

Om banen er anlagt for 500 år siden har ikkeno å si. Eiendom har en verdi ;)

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Sakoen75 said:

DFS får noen kroner fra etstatsbudsjett eller forsvarsbudsjett hvis jeg ikke husker feil. Er det ikke en liten klausul med den summen de får?

En av klausulene er å leie ut til Forsvaret/ HV til 1500,- per dag. Hos oss leier de da med 100-200 mann, et anlegg til 40 millioner, for 1500,- per dag... Når de gjør det landet rundt, Man kan lett finne at det ville kostet dem mer enn 30 milloiner å ha egne sånne anlegg tilgjengelige landet rundt.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Denne instruks gjelder lokale lag og foreninger tilsluttet Det frivillige Skyttervesen (DFS) og Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og andre godkjente arrangører som på vegne av Miljødi- rektoratet gjennomfører en årlig skyteprøve for storviltjegere i samsvar med forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. Arrangørlagene skal arbeide for at det blir gitt regelmessig tilbud om trening, instruksjon og mulighet for å avlegge skyteprøven i jaktåret. Det skal utarbeides terminliste for skyteprøven og tidspunkt når våpenkyndig person (instruktør) er tilgjengelig på banen. bør samarbeide om de tilbud som tilbys jegerne. Skyteprøven skal være åpen for enhver.

https://www.dfs.no/verdt-a-vite/lover-og-regler/storviltjakt/

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, høggern said:

Ja og? 

Fotballaget får og støtte. Det betyr ikke at jeg kan bruke fotballbanen til noe annet enn fotball. 

 

Om banen er anlagt for 500 år siden har ikkeno å si. Eiendom har en verdi ;)


Deter jo ikke snakk om å bruke skytebanen til nue annet en skyting heller. Men om å tilby flere skyteformer enn Sauer og dress, og gjøre det hele mer lavterskel. 
AT banen har en verdi trenger jo ikek være noe hinder for noe som helst. Dette vil jo gi flere medlemmer, og dermed mer inntekter. 


 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, nhd said:

Dette er egentlig ganske enkelt. De som vil skyte på et DFS-anlegg må være medlemmer av et DFS-lag og skyte med de våpen som er tillatt i DFS.

Det er nå engang ca alle langvåpen som er i omløp. Halvauto er forbudt i kikkertklassen, men snart er halvauto forbudt uansett. Lag som ikke slipper til folk med annet enn Sauer og diopter kan ta seg en bolle. Og å nekte det kommer iallefall ikke fra DFS sentralt.

 

1 minute ago, Tjukkas said:


Deter jo ikke snakk om å bruke skytebanen til nue annet en skyting heller. Men om å tilby flere skyteformer enn Sauer og dress, 

Det finnes mange andre ballspill, som man neppe slipper til på fotballbanen med... Men det er nå engang opp til skytterlagene selv å organisere treningene. Det laget jeg var medlem i før det ble slått sammen med to andre hadde ikke organiserte treninger i det hele tatt da jeg begynte.

De som hadde nøkkel trente når de ville, uten å si ifra når, og ingen andre kunne få nøkkel. Etter en stund var det både treninger og flere (nye) hadde tilgang/ nøkler. Vi fikk ikke det av å klage på et nettforum.

 

2 minutes ago, Tjukkas said:

Og har null treningsverdi....

Slik du beskriver treningene dine (pratet bort mens DFS-skytterene skjøt sine 35 skudd) så lurer jeg på hva du mener har treningsverdi... Jeg har etterhvert nokså mange trener og instruktørkurs, i både skyting og andre ting - og ikke i ett har man undervist at å prate skit er god trening ;)

Jeg trenger trening i å konsentrere meg, og fokusere på det jeg skal - og det er den eneste grunnen til at jeg ikke hiver ut folk som bare står og jabber når jeg trener... Det samme gjelder folk med M1 Garand som er så feiljustert at den hiver tomhylsene rett over øret mitt -  men så fikk jeg sagt at de også får skyte ;) Sist trening var det to stk med AR15, 3 med 200STR, en med en CZ i 22LR, og to med PRS-rifler, og en unge med plankebørse.


 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er interessert i å påpeke noen ting som tydeligvis ikke er forstått. Banen eies av et skytterlag. Enten eier eller så leier de grunnen, men uansett så er det en årlig utgift eller en årlig binding av kapital. 
Slik jeg ser det må da de som bruker banen være med på å betale gildet. Set kan enten gjøres som det gjøres på de fleste skytebaner jeg har brukt mye ved at medlemmer av laget har stortsett fri tilgang til å buke banen. 
Med medlemskapet følger gjerne noen forutsetninger. Betale kontingent er den mest åpenbare av de. Noen steder blir man i tillegg noen ganger bedd om å yte noe i form av for eksempel dugnad. 
Når det er dekket bord, DVs for eksempel organisert trening for jegere, så pleier det noen steder være en prislapp for å få skutt de 15 skuddene og registrert de, da pleier det også noen ganger å være kø mens noen jobber dugnad med å  stemple og skrive under på papirene til jegerne. 

DFS baner er primært for DFS skyting som noen her har påpekt. Så kan man jo tolke det som man vil.  

 

Videre: at forsvaret yter penger til DFS over forsvasbudsjettet, kan sammenlignes med at staten ellers yter penger til NIF over et annet budsjett. Forsvarets ønske er at de skal ha tilgang til DFS baner ved behov


 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

En av klausulene er å leie ut til Forsvaret/ HV til 1500,- per dag. Hos oss leier de da med 100-200 mann, et anlegg til 40 millioner, for 1500,- per dag... Når de gjør det landet rundt, Man kan lett finne at det ville kostet dem mer enn 30 milloiner å ha egne sånne anlegg tilgjengelige landet rundt.

 

Jeg har ikke noen problemer med DFS bare så jeg ikke blir misforstått.

Er bare at det virker som om jegerne er en pest og en plage og på toppen en utgiftspost for enkelte lag.

Høres ut som det er jegerne som sliter ut blinker og baner med sine 30+5 mens et medlem som skyter 5000 skudd er gitt tilgivelse for et medlemskap på 250kr. Jeg er selv medlem men ser ikke helt problemet med at noen kommer og betaler mer for to kvelder med skyting en års kontigenten koster.

Helt til slutt.

Ære være de som har tid og lyst til være på dugnad og drive vedlikehold.

Som sagt så betaler jeg gladelig ekstra for å skyte på en bane jeg ikke er medlem i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...