Jump to content

DFS forbyr stålmål fra 2025


Polardego

Recommended Posts

1 hour ago, Dodraugen said:

Har fulgt utviklinga litt på sosiale medier. Mener å huske bilde av en skive som så ut slik ggg'ene fra dfs mener jegerne skyter, som fortsatt fungerte. 

De fastmonterte 100/ 200/ 300m skivene til Megalink, med tre sensorer under vollkanten, kan du dose jevnt med kanten, og de vil fremdeles anvise grovkaliber korrekt. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/11/2020 at 8:43 PM, Mas-36 said:

Nå er det jo ingen hemmelighet at DFS ikke vil ha noe med annen skyting å gjøre. At de MÅ gjennomføre jegerskyting er kun noe de gjør fordi det står i boka at de må det. Hadde de sluppet hadde de jublet over å slippe jegere på banen også. Det hadde vært så moro å kunne legge ut referat fra årsmøte i laget våres over gamle inngrodde holdninger til alt annet enn Sauer 200 med diopter og gummidrakter. Men så holder også DFS å dø ut i laget.....

Jeg sogner til en DFS-bane. Jeg pleier å være der en gang i uken.

På banen vår treffer jeg forskjellige skyttere: en benkeskytter, noen PRS-typer, jegere, gubber som morer seg med gamle engelske rifler, ungdom som skyter DFS.

Selv tilhører jeg ikke  noen av disse kategoriene, jeg møter bare opp med en jaktrifle  fordi jeg liker å skyte.

 

Jeg har aldri hørt noen klage på dette mangfoldet. Folk viser hensyn til hverandre og stemningen er god.

 

I disse triste tider er det å gå på skytebanen, tømme hodet og bare fokuserer på hvert enkelt skudd en vederkvegelse. 

 

Beklager, dette hadde visst ingenting med stål å gjøre. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Bäke said:

Jeg sogner til en DFS-bane. Jeg pleier å være der en gang i uken.

På banen vår treffer jeg forskjellige skyttere: en benkeskytter, noen PRS-typer, jegere, gubber som morer seg med gamle engelske rifler, ungdom som skyter DFS.

Selv tilhører jeg ikke  noen av disse kategoriene, jeg møter bare opp med en jaktrifle  fordi jeg liker å skyte.

 

Jeg har aldri hørt noen klage på dette mangfoldet. Folk viser hensyn til hverandre og stemningen er god.

 

I disse triste tider er det å gå på skytebanen, tømme hodet og bare fokuserer på hvert enkelt skudd en vederkvegelse. 

 

Beklager, dette hadde visst ingenting med stål å gjøre. 

Ja, nå er jeg aktiv konkurranseskytter i både DFS, PRS, NBSF, og NSF, men jeg "bare liker å skyte", og på vår bane er det ca akkurat likens som på din. Alle har nok noen de syns er rare, jeg har det, og noen syns nok jeg er rar. Men vi skyter, side ved side, og det er god stemning. Rundt 1000 mann tilsammen faktisk, selv om de fleste nok ikke er der så ofte. 

Og det å gå der, og bare skyte, uansett hva jeg eller de andre skyter med, det er som du sier, en vederkvegelse. Det er nettopp det det det er.

 

Og jeg blir frustrert og lei meg, av alle som absolutt må stå opp mot hverandre, og som skaper dårlig stemning langt utenfor egen krets. Kan dere ikke gjøre opp hjemme, istedenfor å sette alle opp mot hverandre, overalt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men tilbake til tema for en stakkars stund; er der mange ulykker, uhell , rikosjetter, nestenulykker eller hva man skal kalle det med disse forferdelige selvanviserne av stål, eller handler der bare om bly smadret i naturen? Tar i på litt kalde fakta, og ikke bare frykt og synsing..

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, pererik said:

Men tilbake til tema for en stakkars stund; er der mange ulykker, uhell , rikosjetter, nestenulykker eller hva man skal kalle det med disse forferdelige selvanviserne av stål, eller handler der bare om bly smadret i naturen? Tar i på litt kalde fakta, og ikke bare frykt og synsing..

Det har vært en del branner og branntilløp som jeg vet om. Det har vært rikosjetter mot skyttere ved skyting på stål på alt for kort hold. Begge deler unngås igrunnen like godt med sunn fornuft som med forbud, men når folk nå ikke har sunn fornuft. Jeg har jo vært med på å starte brann selv, og vi trodde jo vi hadde sunn fornuft, men nei. 
Min holdning i dag er at skal man skyte på stål, så må man ha panserdisiplin på å ikke skyte når det er tørt. Akkurat det med bly er jeg litt tvilende til er et kjempeproblem, men det kan være det, og noen ønsker å være føre var.
Uansett sliter jeg med å se poenget med en masse stålmål på DFS baner som er fulle av elektroniske skiver, som angir nøyaktig treffpunkt, regner poeng, og husker de siste 200 000 skudd, og gjerne måler hastighet i tillegg. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:

Og jeg blir frustrert og lei meg, av alle som absolutt må stå opp mot hverandre, og som skaper dårlig stemning langt utenfor egen krets.

Jeg har nå aldri hørt om at stål er et problem på de banene jeg frekventerer. Slik jeg ser det, er det «langt utenfor egen krets» (DFS  sitt sentrale styre?) som skaper dårlig stemning ved å finne på tullete forbud. Jeg tror ingen lokalt har tenkt tanken som jeg vet om, men nå må jo selvfølgelig et «forbud» etterleves. Vi snakker jo tross alt om DFS..

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, t-trim said:

Noen burde starte med forarbeidet for utbygging av sivile baner? Elektroniske skiver ut til 1000 meter? Det hadde jeg stemt ja for 

"Noen" ja. Alle venter på "noen". 

 

9 minutes ago, t-trim said:

 

🙂

Hvordan er det og sende skive signal trådløst til standplass?

Helt uproblematisk. 

 

Her er en serie jeg skjøt for et par uker siden.

 

IMG_4900.PNG.47f0bcbc7048ac93123890178862c690.PNG

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, t-trim said:

Hvordan er det og sende skive signal trådløst til standplass?

Det store spørsmålet er hvor lenge elektronikken overlever og kostnadene ved havari. SkytterLink systemet ser helt åpent ut? Jeg vet jo lite og har ikke prøvd det. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Bly said:

Det store spørsmålet er hvor lenge elektronikken overlever og kostnadene ved havari. SkytterLink systemet ser helt åpent ut? Jeg vet jo lite og har ikke prøvd det. 

Vel det må det vel kunne svares på? Noen her inne har sikkert et bra svar vil jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan dette skal fungere i løpet av bare 5 år, blir spennende å se. På de større banene, med litt yngre innovative krefter ja. Ute i periferien, med innavla muserskaller, sitter nok ting litt hardere fast. Noen må, synd å si det, dø, for at nye krefter, med åpnere sinn skal få opp elektronikk på ukristelige avstander. De er jo allerede livredd for å bruke den de har på 100, og 200 meter. 

Fra eget lag, er det skyteledere som forbyr nesten alt, utenom liggende på 100 mtr. Skjer ikke på min vakt. Treffer de svarten, kan de skyte stående på hodet om de føler de får trening av det. 

Vi har også en gong på 200 mtr. som må treffes før de får lov til å skyte på skivene. 

Så lykke til ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg var på DFS banen her måtte de ha møte først og diskutere litt før jeg aller nådigst fikk legge meg på hundremtersbanen med jaktrifla, sammen med ungene....
Helt greit for meg å skyte på 100 meter, det var den sånn noenlunde inskutt på. men dog. De var redde for elektronikken sin skjønte jeg....
En uke seinere hadde de jegertrening på samme banen med de samme skivene da jeg kom, så det der skjønte jeg lite av.... :-D
 

Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas: Ungene skyter 22lr som trenger 'tettere' skiver enn grovkaliber for å vise rett, og jegerne skyter store høl. Det er en del lag som skiller mellom jegerskiver og ungdoms-skiver for å redusere vedlikeholdet. Pluss at det er ugreit å drive instruksjon med en flokk unger som skyter nær lydløst når det kommer én fyr som skal skyte 30-06. 😉

 

Bortsett fra slitedeler har elektronikken på våre Kongsberg-skiver holdt 180-200.000 skudd før den begynte å fuske. 

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, boble said:

@Tjukkas: Ungene skyter 22lr som trenger 'tettere' skiver enn grovkaliber for å vise rett, og jegerne skyter store høl. Det er en del lag som skiller mellom jegerskiver og ungdoms-skiver for å redusere vedlikeholdet. Pluss at det er ugreit å drive instruksjon med en flokk unger som skyter nær lydløst når det kommer én fyr som skal skyte 30-06. 😉

 

Bortsett fra slitedeler har elektronikken på våre Kongsberg-skiver holdt 180-200.000 skudd før den begynte å fuske. 

 


Ungene skjøt 6.5 de....og en uke senere var det jegertrening på de samme skivene. Jeg skjøt .308. Og det var alt en annen jeger der :-D
Videre....hvis man skal ja en kikkertklasse hvor jaktgevær skal benyttes, må man nesten få lov til å trene. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi egne skiver til de som vil skyte med noe grovere en 6,5 baneammo. Og til sommeren vil den delen av banen bli utvidet til 10 skiver så da har vi 15 skiver for 22 og 6,5 bane og 10 til grovere ting totalt 25 skiver på 100m. 

Men de som trener i jegerklassen er nå stort sett på 200m og skyter for der kan de skyte på 25 vanlige DFS skiver pluss 10 elektroniske feltskiver som står på forskjellige hold fra 160m til 400m.

Når ungene trener på 100m tirsdager og torsdager 1700-1930 får ingen andre skyte der men de kan nå bruke banen hele resten av uka med unntak av søndag.

Det er dermed plass til alle som vil trene enten man skyter med gammel krag, Sauer 200 STR, jaktbørse eller noe fra hjelpemiddelsentralen.

 

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, boble said:

Leste jeg feil nå eller introduserte du nettopp begrepet NAV-skytter for de med tofot, kikkert, brems eller taktisk antrekk? :mrgreen:

Ja nå kan du lure. Vi har skytter med egen tilpasset kytebenk fra hjelpemiddelsentralen. Men fra tid til annen undres jeg på om det ikke er flere en han som har vært innom der en tur.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Nå er jeg enten ultra-GGG eller det diametralt motsatte av GGG, men å se ned på folk som skyter med tofot, brems, demper, og/eller optikk må være muligens det mest hjernedøde en skytter kan prestere å gjøre.

 

Ole

DFS holdning det der og helt "normalt"

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at jeg stilte i hettegenser og joggebukse type russisk banditt...istedet for gummidress og skisko, slik han gubben som ikke ville ha meg der gjorde. 
 

Gude bedre hva hadde han tenklt om jeg hadde kommet i den britiske gore tex feltjakka jeg bruker på jakt og fisketurer....

 

Edited by Tjukkas
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mas-36 said:

DFS holdning det der og helt "normalt"

Nå er vel ikke den karaktrestikken av utstyret noe verre en den vi får av våre skytedresser. Men om dere er av de som fort blir krenket så får jeg da be så mye om unnskyldning for den betegnelsen.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Polardego said:

Hvis du leser tråder som omhandler DFS her på kammeret så kan du kanskje forandre mening om hvilken som har hvilke holdninger 😉

Altså jeg liker ikke DFS som form da det er ensformig, gammeldags og tungrodd. Men de får da skyte og kose seg de som liker det.

PRS ser spennende ut og variert, men er heller ikke noe jeg vil holde på med. Men de får kose seg de som liker det.

BR ser også spennende ut, men ikke noe for meg.

Andre skyteformer finnes men de har jeg lite greie på da vi har det ikke på vår bane.

Også er det vanlig jegertrening og jaktfelt. Som er mer rettet mot min interesse og jeg holder på med selv.

 

Av de 4 skyteformene vi har på våres anlegg er det kun DFS som har slike ovenfra og ned holdninger til de andre skyteformene. Vi er i veien og en plage for de som "hører til der".

 

Mulig det er lokalt problem på vår bane, men da blir også våres holdning til DFS surt.

Jeg driter i hva andre skyter med, bare de ikke disser meg og mine våpen når jeg skal skyte. Ligger de å skyter med brems, ja da legger jeg meg bare litt ekstra unna om mulig. Jeg klager ikke på de slik noen gjør.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne skutt jaktfelt sjøl, men her er det vist bare rypejegere for de har bare haglebane....
Fant ei hjemmeside for de som holder på med det i distriktet, men der ghar det ikke vært aktivitet på årevis...
Så man må vist bare dra det i gang sjøl virker det som. Får vel dra på noen meldemsmøter i JFF og snakke med de å høre.
Men her i byen er det nok dette akkurat de samme gubbene som i DFS. Hører det er bedre i nabokommunene. 
Har to  baner en haltimes kjøring unna, men den lokale er 5 minutter oppi bakken her. Så den er mer praktisk for meg. 

 

Men jeg skjal prøve å stiille med åpent sinn. Om ikke annet så har de et bra opplegg for hagleskyting, hvor man ikke trenger å være medlem for å få trent med hagla.
 



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tjukkas said:

Skulle gjerne skutt jaktfelt sjøl, men her er det vist bare rypejegere for de har bare haglebane....
Fant ei hjemmeside for de som holder på med det i distriktet, men der ghar det ikke vært aktivitet på årevis...
Så man må vist bare dra det i gang sjøl virker det som. Får vel dra på noen meldemsmøter i JFF og snakke med de å høre.
Men her i byen er det nok dette akkurat de samme gubbene som i DFS. Hører det er bedre i nabokommunene. 

Min erfaring med jaktfelt er at det ikke er spesielt mange som har tilgang på egen bane til trening. De fleste trener på dfs bane. For å så melde seg på stevner i nærheten. 

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer til å sette opp litt blinker og trene "jaktfelt" med salongrifle utover. Kompisen har tilgang på et sted vi kan skyte så fremst vi bruker demper. Blir jo kortere avstander da, men skallerer bare ned blinkene :-D
Så får i alle fall skutt. Vil jo gjerne vær epå ordentlig bane, men er veldig i tvil om jeg orker DFS sitt opplegg. Har jo ingen ambisjoner om å delta i konkuranser. Jeg vil bare skyte.


 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri skutt DFS, men derimot skutt en masse DFS baner i forbindelse med jakttrening og oppskyting.
Jeg var i mange år medlem i  det lokale DFS-laget (Årvågsfjorden skytterlag) som støttemedlem  før jeg flyttet fra nordre Nordmøre og sørover i høst, og trente og skjøt opp på banen deres i årevis.
Og jeg har tilgode å bli møtt med slike GGG-hodninger som det fortelles om her.
Ikke en jævla gang!

Tvert i mot, alltid hyggelige damer og karer, som legger tilrette for at alle har det trivelig, og som er hjelpsomme når enkelte jegere  er fortvilet over at siktet har skrudd seg ut av blinken i løpet av vinteren i våpenskapet.
Som skryter av nybegynnerne som skal ta sin første jaktprøve og klarer det på første forsøk.
Og som beroliger oss gamlinger med at" det går nok bra i år også" :)
Service og trivsel hele veien.
Kanskje har det noe med at samtlige av DFS-gjengen også er ihuga hjortejegere, eller er det den generelle romslige omgangstonen som herske der i nordvest?
I alle fall, jeg har ennå min første ubehagelige opplevelse tilgode når det gjelder måten jeg som jeger er blitt mottatt på de DFS-banene jeg har besøkt.

Jeg sier ikke at det ikke kan forekomme grinete folk, men jeg vil tro at bildet er noe mer nyansert enn hva som fremkommer her.


 

Edited by seawolf
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, seawolf said:


Jeg sier ikke at det ikke kan forekomme grinete folk, men jeg vil tro at bildet er noe mer nyansert enn hva som fremkommer her.


 

 Jeg er dfs skytter. Jeg ser faktisk oftere jegere som er ufine, frekke eller tar seg til rette på skytebaner enn jeg har sett dfs skyttere være grinebitere mot jegere.... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tjukkas said:

Første gang jeg var på DFS banen her måtte de ha møte først og diskutere litt før jeg aller nådigst fikk legge meg på hundremtersbanen med jaktrifla, sammen med ungene....
Helt greit for meg å skyte på 100 meter, det var den sånn noenlunde inskutt på. men dog. De var redde for elektronikken sin skjønte jeg....
En uke seinere hadde de jegertrening på samme banen med de samme skivene da jeg kom, så det der skjønte jeg lite av.... :-D
 

Altså, at ditt lokale lag er fullt av trekuker som du ikke går sammen med har vi fått med oss. Det har lite med DFS som organisasjon å gjøre. Ingenting omtrent. Skytterlagene styrer som de vil, med endel føringer fra DFS. Som de skal følge for å få lov til å være tilsluttet DFS.

Mhp. jaktrifler og slik du forklarer det, og treninger og det meste - så opererer dette skytterlaget på tvers av disse føringene - stikk i strid - og det kan du ikke skylde på DFS, eller andre skytterlag, skyttere som skyter i DFS eller noen andre enn de lokale trekukene og muligens deg selv.

 

Hver gang du forteller at du blir hindret i din skyting av "DFS", så impliserer du meg og 140 000 andre, som ikke har noe som helst med de lokale forhold i Innavlsdal nordpå et sted. Gå og klag til noen som har med det å gjøre! Evt. faktisk, til DFS..

 

For å gjenta. Skytterlaget ditt er ikke DFS. Det er "tilsluttet" DFS, og nyter fordeler derav. Det har forpliktet seg til en lovnorm, og de har forpliktet seg til å fremme DFS-skyting. I 2020 inngår skyting med jaktrifle på 200m i "DFS-skyting", i noe som heter kikkertklassen, Søk gjerne på "kikkertklassen", i dette dokumentet https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/reglement/skytterboka/skytterboka-2020_web.pdf.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi skyter ikke DFS på bana vår lenger. Fordi det ikke er igjen noen som gjør det. Vi har treningsskytinger som vi kaller "jaktfelt", men som bare er lagt opp etter NJFFs modell som ren trening. Så har vi trening/oppskyting. Noen medlemmer i laget skyter DFS-stevner andre steder i landet, så aktivitet er det jo. Den dagen noen vil skyte DFS-øvelser så er jeg med jeg, men pr. nå er det ingen. Så her står det ihvertfall ingen i veien for skyting med alt mulig rart. Vi har ikke godkjenning for .50bmg, og ikke for fullauto. Men vi har standplass for pistol og nyoppusset lerduebane. Det er det vel ikke mange andre DFS-lag som har kanskje, men det viser ihvertfall at DFS ikke hindrer det generelt og totalt. Som M67 sier, det er opp til de lokale styresmaktene å være trekuker eller imøtekommende.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

 Jeg er dfs skytter. Jeg ser faktisk oftere jegere som er ufine, frekke eller tar seg til rette på skytebaner enn jeg har sett dfs skyttere være grinebitere mot jegere.... 

Det er min erfaring og, men syns det veier veldig mye tyngre når en aktiv skytter er ufin og tar seg til rette enn en jeger som skyter 35 - 100 skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

 

1 minute ago, Mas-36 said:

@Olesøn Men siden dere er DFS anlegg kommer nå DFS sentralt å sier dere ikke får skyte på stål. Synd du det er greit? Ellers høres det ut som dere har et flott skyttersamfunn med rom for "alle".

Nei, jeg synes det vedtaket er gjort litt for fort, uten å se på mulige løsninger. Sånn jeg ser det har jeg fem år på meg til å finne opp et stativ som gongen kan henge på, samtidig som det samler opp alle kulefragmenter. Da blir det nok noe mer permanent, men det gjør ikke meg noe. Brann- og blysikre gong-stativ på 50/100/150/200/250 meter er planen. Så får vi se om DFS er interessert i å godkjenne noe slikt hvis det blir noe av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, beaker said:

Det er ei stund sidan eg har sett felthurtigskyting.  Korleis fungerar det, og evt andre øvelsar der du skal treffe før du går vidare til neste figur, med elektronikk?  Må du ha ein skjerm du kikkar på før du bytter?

Figuren faller (Sius, moderne KTS)), svarten blendes med ei hvit skive (gammel KTS, Megalink), eller (mer sjelden) det lyser et kraftig lys på skiva. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ihvertfall min lokale skytebane, et drøyt rifleskudd borti veien, miste mesteparten av appellen i 2025. Her finnes det (selvfølgelig) den klassiske selvanviseren av stål på 150 og 250 meter - disse må gjerne erstattes av elektronikk for alt hva jeg og sikkert de fleste bryr seg. Videre har en gjeng skyttere (tilsluttet skytterlaget, men ellers med lite interesse for å belaste elektronikken på 100 og 200 meter) fått henge opp stål på 320 til 1100 meter, 8-10 forskjellige hold. Banen er åpen for medlemmer hver dag fra 0900 - 2100, og det er sjelden et problem at man plager noen andre når man er der, faktisk tilhører det sjeldenhetene at man treffer noen på standplass. Jeg ser ikke for meg at om fire år er det på plass et elektronisk alternativ som jeg bare kan «droppe innom» og benytte klokka 1000 en tirsdag jeg har fri, eller klokka halv åtte en søndagskveld, jeg vil raskemed meg noen skudd, og skyte stål en halvtime før reprisen av Derrick. Sannsynligvis vil økonomi forhindre at stålmålene blir erstattet av noe som helst, i beste fall kan det vel hende det kan bli satt opp noe på et par hold, som man kan allernådigst få bruke i åpningstida, eller med særskilt tillatelse, et nøkkelknippe og et superbrukerkurs. Ser ikke frem til det.

Link to comment
Share on other sites

En gong 50/100cm inne i en "bunker" måtte løse mye av problemet. Bare gongen er hengt opp i et bildekk sammler opp mye av blyet som blir lett å sammle sammen. To dekk, plate og et dekk bak som demping.

Topp med elektronisk men må være enkelt og greit med litt "steinalder" teknologi. Er litt artig å skyte på stålet og høre "pling" når jeg treffer. Får håpe det blir en grei løsning på det i 2025.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan simuleres stål med disse skivene? Får man hørbar eller synlig ”impact” feedback inom rimelig tid? 


Det må være mulig å bygge hus som sikrer all splitter og samler alt bly på et avgrenset område som kan saneres. På vår bane stenges målområdet av ved stålmålsskytte. Bom låses ca 50 meter bort
 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Austergården said:

Hvordan simuleres stål med disse skivene? Får man hørbar eller synlig ”impact” feedback inom rimelig tid? 

Elektroniske fallmål, enten det er Sius, Megalink, eller Saab-mål for den del, faller ved treff. Om de er i orden, tvert. Det er gøy å skyte på dem.
Så tar de tiden av seg selv, og popper eller gjemmer seg når standplassleder vil. Mye gøyere enn gonger om du spør meg.

 

Ulempen er jo at de koster 25-50 ganger mer.

 

 

Quote


Det må være mulig å bygge hus som sikrer all splitter og samler alt bly på et avgrenset område som kan saneres. 
 

 

 

Det er jo ikke det minste vanskelig å lage en løsning der en samler opp bly, både fra treff, og fra kuler som går forbi. Ser en på innendørs kulefangere, og alle variantene som fins - og så er det bare å skalere dem opp.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Elektroniske fallmål, enten det er Sius, Megalink, eller Saab-mål for den del, faller ved treff. Om de er i orden, tvert. Det er gøy å skyte på dem.
Så tar de tiden av seg selv, og popper eller gjemmer seg når standplassleder vil. Mye gøyere enn gonger om du spør meg.

 

Ulempen er jo at de koster 25-50 ganger mer.

K

Men er det denne typen mål skytterlinken har laget?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...