Jump to content

17 HMR eller 223 (Småvilt)


Dangle

Recommended Posts

Lurte på hvilke kaliber av 17 HMR og 223 som er best egnet til småvilt. Er sikkert litt smak og behag. Ser fordeler og ulemper med begge to, men ut av det jeg har sett på kom jeg fram til at begge var gode valg.

 

Blir nok mest jaktet på rev, rype og hare, men vil fortsatt ha muligheten til å jakte på andre småvilt arter om sjansen byr seg. Vil derfor ha et litt allsidig kaliber. Hvis noen har jaktet for eksempel rype eller hare med 223, så lurer jeg på om kjøttet ikke ble ødelagt osv. 

Hvis noen jakter med de følgende kalibrene så hadde det vært interessant å høre hva folk syns om dem. Om det er et annet kaliber som burde vurderes til denne type jakt, så tar jeg gjerne i mot forslag.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har begge kaliber, og 17. HMR blir kun brukt på kråkejakt der holdene blir relativt korte og der det kan være greit med ei kule som knuses selv i strå. 223 er langt mer allsidig og vil gi deg et hav av muligheter og bruksområder kontra det lille riskornet. Erfaringsmessig gir selv gamepoint i 17.HMR for ofte store kjøttødeleggelser, og svært begrenset rekkevidde, spesielt med litt vind. Og når ammoprisen ikke er allverdens forskjell så ser jeg ingen annen grunn enn ovennevnte for å gå for 17 heller enn .223. Lykke til med børsekjøp, gjør du det lureste står det snart en 223. i garderoben din :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som Kriss94 sier, skal du jakte et sted det blåser litt, styr unna 17 HMR. Jeg har både 17 HMR og .223rem og jeg har helt sluttet og bruke 17 HMR. Ammoen er dyr, og i det siste har den også vært dårlig til ræva elendig.  I 223 har du i hvert fall et utvalg eller kan lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 17 hmr, og er veldig fornøyd med kaliberet. Bruker det mest til kråka/ravn (opp til 110m), men har også blitt noen rev med godt hell! Har også skutt en par ryper med CCI Gamepoint, og ingen av brystfiletene ble ødelagt. Vet at det er flere som sier at Gamepoint kan ødelegge brystfiletene, og om man sliter med det kan man bruker CCI fmj. Ulf LIndroth har en video hvor han jakter ryper med 17 hmr, og her bruker han CCI fmj med godt hell. 

 

Er utrolig lite lyd fra 17 kula om man bruker lyddemper. Selv jakter jeg i "bygda", og da er det greit å gjøre det så stille som mulig. Har ikke erfaring med 223, men har hørt at 17 er lettere å dempe enn 223, om det skulle ha noe å si for ditt valg.

 

Mye vil har mer, og jeg kommer til å investere i 223 pga mindre følsom for vind, man kan strekke holdet mye lengre, og kulevalget er mye større, slik at man kan skreddersy ammunisjonen etter det man ønsker å jakte på.

 

 

 

Edited by HanStig
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både 17hmr og 223rem og jaktet mye med dem. Alt 17 gjør, gjør 223 enormt mye bedre. Setter man på en "stor nok" lyddemper på 223`en er den like "tyst" etter min oppfatning. Eneste fordelen er at en 17 hmr rifle kan bli enda smekrere/kortere pga låskassen.  

Link to comment
Share on other sites

17hmr er fint til småvilt den. Brukt den både til ryper og rev innenfor moderate hold, stort sett under 100 meter. Sjelden jeg ikke klarer å komme enda nærmere enn det. Er det mye vind så bommer man jo litt mer, men ofte får man en sjanse til på samme rypa siden det er lite lyd fra en dempet 17hmr. Så er den fin med tanke på rikosjetter og kjapt kulefall etter 200meter så kulene drar ikke kilometervis avgårde. Går man å grubler på en cz455 kan man jo slenge med ett billig 22lr løp for mengdetrening når man først sender søknad. Ingen erfaring med 223, men går å venter på en 22-250 :-) 

Link to comment
Share on other sites

223 uten tvil, tåler mere vind, stabil på lengre avstander og du kan skyte opp til og med rådyr om det skulle dukke opp mens du lokker på rev på høsten:) 

 

Har selv 22-250 til småvilt, minner litt om 223 men har større hylse og mere fart. Skutt flere rådyr med 22-250 og med riktig kule blir det lite ødeleggelse, selv om jeg helst bruker 308 og 6,5 til rådyr og oppover :) 

Link to comment
Share on other sites

Med 17hmr opplevde jeg "fluer" innimellom, ikke hver serie, kanskje ett skudd av 50. Ingen logikk bak, kunne like gjerne være første skuddet med kaldt løp som skudd nummer 3 i femte serie. Dette var en CZ 455 american eller varmint, husker ikke helt. Dette i kombinasjon med dårlig skuddreaksjon på gås (gåsa var vel ikke klar over at den var død?) gjorde at jeg solgte hele pakken, har i etterkant lest meg opp til at dette skyldes variabler i ammunisjon.

Gikk over til 223, og har ikke angret. Lengre rekkevidde, mindre vindfølsom og større utvalg i ammunisjon.

 

Fordelene med 17hmr var for min del lettere rifle, mindre støy og helt andre krav til sikker bakgrunn. Å kirurgisk presisjon, hvis man ser bort fra fluene da...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Til TS sitt bruk så tror jeg, i likhet med mange andre her, at .223 er riktig valg. Jeg hadde samme dilemma selv, og landet på .17 HMR. Helt konkret Tikka T3x kontra Tikka T1x. Det kommer seg helt an på bruksområde. Mine argumenter for .17 HMR er ca. slik:

 

  • Jeg skal bruke den fra rev og nedover. Til større vilt har jeg grovere kaliber. Typisk er det kråkefugler jeg skal felle. Kanskje en og annen rev. 
  • På papiret rekker .223 en god del lenger ut. Jeg har kommet fram til at jeg ikke rekker så langt. Å felle f.eks. skjære på langt over 100 m er ikke helt trivielt i praksis. I de fleste situasjoner er det noen halvstødige improviserte skytestillinger. Anlegg i vinduskarmen stående på kne, anlegg med albuen på en gjerdestolpe, snike seg rundt et hushjørne osv. Det har vist seg over tid at det er svært sjelden jeg har bruk for langholdsegenskapene som en .223 gir.
  • Vind er et større problem for .17 enn for .223, men det er et enda større problem for meg som skytter. Det er ikke ofte jeg har opplevd hard vind når jeg skal skyte kråker. Og sitter de i trærne så er svaiingen et større problem enn vindavdriften.
  • Effekten er større med .223. Men jeg har jaktet en del med .22-250. Been there, done that. Dau er dau. Trenger ikke tilintetgjøre kråka heller.
  • Kulebanen er flat nok på fornuftige hold. Innenfor hva jeg ærlig og nøkternt klarer å treffe på.
  • Presisjonen med .223 kan vel bli hur bra som helst. Men det er ikke nødvendig å treffe trosten i øyet, det holder med kroppsskudd.
  • Pris på våpen. T3x koster 13-14.000,-   T1x koster 7-8000,- Det er 6000,- i forskjell. Demper til .223 koster 3000,- Til 17 HMR koster den 1000,- Det er ytterligere 2000,- i forskjell. Totalt 8000,- å kjøpe noen annet gøy for. Ammunisjon f.eks.
  • Pris på ammunisjon. Billigste .223 jeg finner i farten koster 3,79. Det er helt sikkert ok for trening, men jeg vil har ekspanderende kuler for jakt. Da er det billigste jeg finner 9,60. Den billigste 17 HMR jeg finner koster 3,25 (CCI A17 Varmint Tip 17grs) Det er 3-gangeren i forskjell!
  • Hjemmelading. Kan lade jaktammo til .223 mye billigere. Men jeg har allerede en .22-250. Det koster omtrent det samme. Hvis jeg går for .223 er det for å slippe å lade selv. Med 17 HMR er det befriende få parametre å endre på.

Kilometerstanden din vil nok kunne variere, elns.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

282 yards, 8 mph vind, 42 klikk venstre 🤨 Lurer på hvor stor treffprosenten hans er? Imponerende skyting, for all del. Det er mange hakk over hva jeg er i stand til. Om vinden feilbedømmes med 1 mph så er det fort vekk en hel kanin feil sideveis. Noe han jo også påpeker i videoen. Gøy å prøve da. Jeg vil nok holde meg til papir på de holdene uansett.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne 223 og 17 hmr blir vel litt david og goliat😂.

Har selv hatt 17hmr som jeg var veldig godt fornøyd med. Men det var på moderate hold og vind er et problem. Men hvis du ser på 17hornet kontra 223 blir det litt mer rettferdig. Obs obs med 17 hornet tråkker du nok i hjemmelade fella ganske fort.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Torf skrev:

Det beste med videoene hans viser at det går an å bruke enkelt utstyr med fantastisk resultat.

Jeg tror nok at det er mange skudd han utelater å vise frem, og tipper han har gaflet seg inn på «bønnyen» som tilsynelatende bare sitter der 😇. Lurer på hvorfor kommentarfeltet er slått av 😂?

Link to comment
Share on other sites

Bly sitat "tipper han har gaflet seg inn på «bønnyen» som tilsynelatende bare sitter der 😇"

 

Så du tror han gjør det på kråker også?

 

 

Kommentarfeltet hans er nok slått av fordi han fikk utrolig mye flak av jaktmotstandere i England.

Ville sett gjennom videoene hans før kommentarer med "latter".

Fyren har mye skuddsjanser på den eiendommen og kjenner den nok som sin egen bukselomme.

Han pleier å bruke .205 Rger på de holdene.

 

Det jeg synes er kult er at han gjør det med utstyr i budsjettklassen. 19 av 20 på dette forumet tror nok at man må ha Zeissofskibender og chassisrifle for å få til det her..

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Torf skrev:

Så du tror han gjør det på kråker også?

Tja? Han bomma på 1 av 2 😅. Jeg synes han surrer 😉.

 

Men det jeg nå ler mest av er meg selv som kjøpte 1000 skudd av akkurat samme ammo som han bruker. Jeg har også 16» pipe og for å si det slik, så gav jeg opp å skyte langt med den ammoen da fart/høydespredning omtrent er det verste jeg har sett på 17 HMR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...