Jump to content

forumtroll!


v-max

Recommended Posts

Du Spetsduden, hvir du leser inlegget mitt en gang til vil du se at jeg synes det er kjipt om noen opplever meningstyrrani, og ber om tilbakemelding dersom jeg blir opplevd av å være en meningstyrann. Jeg oppfordrer også oss alle til å vurdere våre bidrag til strid og trolling, og behandle hverandre godt. Mitt innlegg er ikke skrevet i affekt, så du behøver ike be meg slappe av.

Dersom du leser omigjen ditt eget innlegg legger du opp til strid, du legger opp til at det er en fast gjeng som styrer, og at du representerer de "andre". Og, du tillegger meg synspunkt på at disse mystiske "andre" utenfor "kjernen" er folk jeg ikke ikke bryr meg om hva synes. Det er ufint av deg å tillegge meg meninger, og det er et eksempel på en omgangsform jeg synes er kjip. Det er ikke morro med slike forsøk på splitt og hersk.

Mitt råd til deg er fremdeles å ta rev i seilene,

Bent

Link to comment
Share on other sites

Kampen mot unødvendig sitering synes jeg er knall.

Stå på moderatorer. Jeg synes dere gjør en god job

 

Det jeg er litt mere kritisk til her inne er at kritikken sitter så utrolig løst. Og at det er mange som er sinnsykt glad i og blåse opp ting som de ikke liker.

Det er en none personer her inne jeg er glad jeg slipper og ha med meg på jakt. :mrgreen:

 

Vi har nok meninger og krangling på laget fra før.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Jeg har heller ikke noe i mot at fok har motforestillinger mot min hobby,men da burde de finne seg et annet forum å herje på.

Jeg har heller ikke noe i mot at folk ikke er enig med ting jeg gjør eller mine meninger,det må jeg faktisk leve med..

 

Jeg er usikker på hva du egentlig mener.... :?

 

Men nå som innleggtelleren din er gått løpsk,, ordner det seg nok :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Melvin: totalt unødvendig sitering er en ting, men jeg synes det begynner å ta av litt innimellom. Det er forskjell på å barbere seg, og skjære av seg huet. Men hva er grunnen til at sitering ikke bør forekomme ?? Blir tråden mindre oversiktelig ?? Jeg skulle gjerne visst hvorfor folk er så imot dette ?? Jeg er ikke plaget av det. Synes faktisk i de fleste tilfeller at det er lettere å forstå hva folk svarer på i trådene.

 

Men jeg er vel gæern..... Spiller null rolle, jeg bare forstår det ikke helt :?:

Link to comment
Share on other sites

Oioioioioi, nå tok jeg meg bryet med å lese noen av innleggene til Spetsduden, de i vådeskuddtråden for eksempel... Beklager alle sammen at jeg svarte den fyren, han bør som andre troll ignoreres i hjel. Eventuelt utsettes for sollys... :wink:

 

Den feilen gjorde jeg akkurat nå også. Tror uvenn kanppen kommer til å bli brukt snart.

 

Jeg er ikke mot sitering keneth. Ved rett bruk er det meget effektivt. Det er jo en grunn til at det er en egen knapp til det. Men det er det er lov og slette de tingen i innlegget som ikke er en del av det av du skal poengtere. Pluss at folk siterer bilder, det er ikke alltid veldig mye mening med.

Link to comment
Share on other sites

Men hva er grunnen til at sitering ikke bør forekomme ?? Blir tråden mindre oversiktelig ?? Jeg skulle gjerne visst hvorfor folk er så imot dette ??

Jeg synes uvettig sitering er irritrende... Spesielt om det er lange innlegg, med bilder, eller innlegg der det allerede er sitert mye, og så står det +1 som eget bridrag... Tar mye plass og opplyser ingenting. Dersom det skal siteres synes jeg det er best å lese dersom kun det man selv vil kommentere på siteres, og resten av originalinnlegget slettes. Slik jeg har gjort her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskeligheter med aa forstaa hva som er saa forferdelig med sitering. For min egen del syns jeg det ofte kan vaere mye lettere aa oppfatte hva som spesifikt blir kommentert, naar innlegget, eller helst akkuratt den delen av innlegget det kommenteres, er sitert. Ihvertfall hvis det har kommet flere innlegg i mellomtiden. :?

 

Men med det sagt, saa ser jeg ikke noe vits i aa sitere bilder, da dette gjoer at de med treg internet linje bruker aar og dag paa aa laste en side.

Link to comment
Share on other sites

For min egen del syns jeg det ofte kan vaere mye lettere aa oppfatte hva som spesifikt blir kommentert, naar innlegget, eller helst akkuratt den delen av innlegget det kommenteres, er sitert. Ihvertfall hvis det har kommet flere innlegg i mellomtiden. :?

 

Her er du ved essensen når det gjelder sitering Erik. Da slipper vi lange uoversiktige innlegg der det siteres svar fra flere innlegg i ei eneste smørje. :D

Link to comment
Share on other sites

For å se hele tråden måtte jeg faktisk inn å "slå av" liste med [uvvenner].... Denne har jeg brukt lenge...

Nå er det slått på igjen og den fikk faktisk flere medlemmer. Trist, men sant!

Medlemmer som kverulerer bare for å kverulere gidder jeg ikke å lese noe fra. Går sikkert glipp av et gullkorn eller to, men det får bare være....

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar på hva som menes med "uvettig" sitering, og det er tatt til etterretning. Og når dere sier det sånn, så forstår jeg. Jeg skjønte bare ikke hva i all verden som var så forferdelig med siteringer, siden det er en knapp som tilsier at det er tilgjengelig og dermed i min tro OK.

 

Det jeg derimot sliter med er å finne "uvenn" knappen :oops:

 

Fortell som om jeg er fire år :oops:

Link to comment
Share on other sites

Synes hele uvenn funksjonen er en falitterklæring. Når man ser seg tjent med å bruke denne, må det være noe alvorligt galt, enten på bruker eller avsender siden.

Og siden avsender siden kan raporteres til moderatorene om ting er for ille.......

 

Vel den funksjonen fører til at enkelte sitter med hendene for ørene og laller for seg selv (vill ikke høre, vill ikke høre, vill ikke høre).

Slik barnslig oppførsel, blir det ihvertfall lite fornuftig kommunikasjon av. :?

 

Og så er det jo trist å tenke på at den man kansje vil svare/hjelpe/be om hjelp, kansje ikke hører deg. Da er jo tanken kort til at det ikke er noen vits i å forsøke å bidra med noe til forumet. :(

 

At man bør bli flinkere til å la tydligt provoserende innlegg fare uten tilsvar (eventuelt varsle moderatorene), er en helt annen sak. Har tabbet meg ut mange ganger ved å leke hobby moderator (og er redd det kommer til å skje igjen :oops: ), når vi tross alt har folk som er mer enn kompetente til å gjøre jobben sin, bare vi varsler.

 

Ett annet hjertesukk jeg har, er at man kan ha ekstremt forskjellige meninger på enkelte områder. Men likefullt være 100% enige på andre områder. Hvorfor må enkelte alltid dømme og trekke frem uenigheter fra en tråd, inn i en annen tråd. Ballen er som kjent rund, men det ser ut til at enkelte likevel foretrekker å stemple en i skinnleggen.

 

Jeg har selv blitt utsatt for dette, da jeg flere ganger nok har provosert endel ved å søke å være objektiv i enkelte saker (kansje spesielt i ett par hundesaker). Om man så skriver flere poster med uttalt sympati med de skadelidte, samt søker å skrive så lite støtende som mulig. Så aksepteres det overhode ikke, at man har ett annen syn på ansvar og lovlighet enn det som støtter skadelidte. Og når slikt blir trukket inn i andre tråder om andre emner av enkelte, er det ikke hyggligt å bli møtt med karistretikker av seg selv, en ikke kjenner seg gjenn i.

 

Det har vært tider jeg har sett andre (som jeg selv kan være alt fra sterkt uenige med, til dritforbanna på over unødigt provoserende skrivesett), bli sablet ned i andre tråder der de har vært seriøse og hjelpsomme.

Og til tross for at jeg har mine meninger om enkelte, så mener jeg at slikt fortjener de ikke.

 

I tillegg burde det være forbudt for vanlige forum medlemmer å ta ordet troll i sin munn i forumet. Slike beskrivelser bør kun moderatorene få lov å komme med. Mange er alt for snar til å slenge ut av seg beskyldninger om trolling, basert på uenighet fra en annen tråd. Slikt synes jeg gir en sur bismak når jeg leser en tråd, og er ofte mere avsporende enn selve opprinnelses utsagnet (om det i det hele var avsporende da).

 

Så til de av dere som faktisk vill/gidder lese det jeg skriver, håper jeg kom med ett par momenter til ettertanke. Og takk for at dere leste innlegget mitt.

 

Mvh

Vingemutteren

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet, vingemutteren.

Du er nok en av de jeg til tider kan være svært uenig med i enkelte saker, men du har en evne tiil å ordlegge deg slik at man kan holde en diskusjon igang på et noenlunde saklig nivå. Mange andre her som har noen av de samme kvalitetene. Og det er viktig å kunne skille mellom sak og person...

 

Problemet selvfølgelig er når enkelte spyr ut usakligheter og drit, bare for å lage kvalm. Sånne folk er ikke forumet tjent med uansett. Bryr meg lite om de kaller seg uslipte, direkte eller hva det måtte være. Jeg er nok ganske direkte selv, kanksje mer i real-life, men har da evnen til å diskutere uten å komme med usakligheter. Det er faktisk mulig.

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig med deg vingemutteren, uvenn knappen vil ikkje bli brukt av meg iallefall. Virkar nesten som sånn sandkasse mentalitet enkelte gonger. Hvis ikkje ein blir einig om et eller anna, så er det nesten som " då vil ikkje eg leike med deg lenger ".

Trur eg har irritert mang ein person her inne, og det har mange gjort med meg også, men å legge folk til som uvenn, det kjem eg neppe til å gjere, då skal det være laaaangt over støvleskaftene. Og då er vel heller PM til nærmeste moderator vegen å gå.

Det værste av alt er at den personen du kan være mest irritert og mest ueinig i ein diskusjon, kunne like godt ha vært din beste venn. Og i neste sving, kunne ein ha holdt rundt kverandre, med kvar si pils i hånda og smilt og skålt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor blir det av mangfoldet når noen (eller stadig flere...) bruker "uvenn-knappen"?

Denne funksjonen mener jeg strider mot en av intensjonene som "Kammeret" hadde da det ble oppretta!

 

"Jada, alle skal få lov til å si det de mener, så lenge de holder seg til Norsk lov vel og merke, men vi må styre oss fra å høre på alle sammen...".

Link to comment
Share on other sites

Hele "uvenn" funksjonen er igrunn diskriminerende.. Den virker jo bare på noen brukere her inne.. :mrgreen:

Hvis du trenger en "uvenn"-knapp som virker på alle brukerne, så trenger du ekstra redskap. Gå inn i det høye, litt smale stålskapet med sikkerhetslås som du har stående. Ta ut et av verktøyene som ligger der. Se til at den ene enden har et hull. Hvis du finner et hull, har du et universalverktøy som kan gjøre mye rart. I den andre enden av verktøyet kan du sikkert åpne verktøyet på en eller annen måte. Gjør det og putt inn en av de messingfargete, avlange dingsene som sannsynligvis ligger i et skap eller en skuff like i nærheten. Sett den enden av verktøyet som har et hull mot PC'en. NB: Pass på at du ikke peker den enden mot deg, da kan det fort bli både dyrt, sølete og mye bråk. Hvis du ser rett ned på verktøyet, ser du sikkert en sånn der skyveknapp på oversiden nokså nær deg. Skyv den framover. Så kikker du ned på undersiden av verktøyet. Der ser du sikkert en slags spak som stikker ut, den har nok en bøyle rundt seg. Dra den spaken bakover.

 

Det vil nok bråke litt, men jeg garanterer at du slipper å lese mer tøv og trolling fra noensomhelst av brukerne her inne ;)

Link to comment
Share on other sites

BRA vingemuttern!

En annen ting jeg tenker på er formen man kommuniserer i:

Elektronisk og gjerne anonymt er ikke rette fora å "være seg sjøl" som noen sier de er. Om man er direkte eller hva man enn kaller seg.

Du kan aldri være deg selv i et delvis anonymt elektronisk forum hvor dine meninger om alt annet er ukjent for leserne.

Det blir vanskelig/umulig for leserne å danne seg et bilde av en avsender ved å se en avatar og vedkommendes meninger om våpen og jakt.

Etter min mening bør man derfor unngå å være "seg selv" når det innebærer å være "direkte". Man bør snakke som om man møter folk for første gang - noe man i stor grad gjør her også!

Som ny på forumet, dog med meninger, er jeg litt overrasket over at det brukes så mye energi på å la seg provosere.

Å svare i affekt ødelegger kun for deg selv :D

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg hevet øyenbrynet første gangen jeg så de opsjonene i profilen. Legg til som venn hørtes ut som noe positivt, men legg til som uvenn? Da jeg etter å ha lest denne tråden forstod hva dette gikk ut på så datt faktisk troverdighet, omdømme og respekt for dette forumet aldri så lite.

 

Noe så uempatisk og egnet til diskriminering, hets og utestengelse skal man vel lete lenge etter? "- Du, hold kjeft ellers så havner du på uvenn-lista mi!" Slikt kan gjøre noe med de aller fleste, man vet jo svært sjelden hvem det er som sitter bak tastaturet, tanker og følelser vedkommende har.

 

Om jeg får si min mening så synes jeg Kammeret burde holde seg for god til en slik funksjon, og fjerne hele Uvenn-konseptet. Det finnes bedre måter å forholde seg til innlegg og skribenter man ikke liker, nemlig å ikke bry seg med det. Det er nå min mening. Uvenn? UVENN? Smak litt på det ordet, ikke bra.... Skulle gjerne hørt Kammerledelsen ytre seg om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde havnet på "drittlista" til en kar her inne, fordi jeg hadde sagt noe om Charlton Hestons syn på amerikansk våpenpolitikk. Det var vel noe mer også, kanskje, men det var uansett ikke så grovt av meg at han skulle ha grunn til å fyre så innigranskauen som han gjorde. Men mitt poeng er at det forsåvidt er greit for meg - hvis han ikke vil se mine innlegg, så velger han jo det som han vil.

 

Det eneste som er litt dumt, er at enhver uenighet, til og med enhver misforståelse, dermed kan ende uavklart, og at brukerne ender opp som bitre fiender. Og det burde være unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig i valget av ordet [uvenn] kanskje ikke er det beste. Men funksjonen er meget bra.

Har brukt den lenge selv, rett å slett fordi jeg ikke ønsker å lese hva visse person/er skriver. Da jeg og de det gjelder ikke er enige i noe som helst... Isteden for da å lage masse støy på forumet, så har jeg valgt denne måten.

Jeg gidder rett å slett ikke å bruke min fritid på å irritere meg over andre brukere, når jeg har et valg som er så enkelt å sette vedkommende i dette [blokkert bruker] filteret.

 

På den måten blir det mindre støy for alle parter.

 

Vil herved foreslå for ledelsen at de skifter navn til [blokkert bruker] da det er et mindre belastet navn :wink:

Link to comment
Share on other sites

I tilfeller der en person oppfører seg så tullete at man føler for å blokkere denne brukeren, bør dette istedet rapporteres til moderatorteamet så regner jeg med at de tar affære hvis det er mange nok som mener dette.

At man bruker uvennknappen i tilfeller der man ikke ønsker å se den aktuelle personens meninger på trykk bare for at man aldri er enig om noe,finner jeg merkelig. Relasjoner er vel ikke statiske?.

 

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at alle må lese alt alle skriver?

Jeg leser bare tråder/emner som interesserer meg. Etter et år på kammeret har jeg lagt merke til noen som er slitsomme.

Utenfor nettet unngår jeg slitsomme og ubehagelige mennesker.

Hvorfor skal jeg være forpliktet til å lese alt folk jeg oppfatter som brysomme på et nettforum?

Har editert litt i posten din. Man er ikke forpliktet til å lese noe innlegg. Man blar ganske enkelt forbi det, og man ser jo med ett kjapt blikk om det er adresert til en selv eller ei.

 

Vil denne filtreringen gjøre forumet dårligere for de fleste?

Ja. det vil den, se neste svar.

 

Så de som ikke liker meg og mine skriverier kan legge meg til som uvenn uten at jeg blir fornærmet. Jeg anser det ikke som viktig at alle leser hva jeg rabler ned, så høye tanker om egen fortreffelighet har jeg faktisk ikke!

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg bruker ofte lang tid på å skrive og ikke minst rette på ett innlegg før jeg sender det. Spesielt om det er noen som har spurt om informasjon, og jeg prøver å dele av det lille jeg kan.

Høye tanker slik sett har jeg ikke, men tanken på å bruke tid og krefter på noen man ikke vet om de har stengt en ute eller ei. Ser jeg som utrivlig og demotiverende. Man burde i det minste bli varslet om man blir utestengt av noen.

 

Tenk deg at du har kommet med en påstand. altså en meningsyttring. Og så setter jeg meg ned og bruker en 1/2time på å svare deg på en noenlunde skikklig måte (bare dette innlegget har jeg vel brukt minst 30 minutter på). Og så er det jaggu ikke sikkert du engang kan se at jeg har svart deg (om du så velger å ignorere innlegget er forsåvidt greit, men å stenge en helt ute fra meningsutvekkslingen er svært betenklig. Det er i mine øyne en svært kraftig straffe reaksjon, som normalt kun ligger til moderatorene å avgjøre.

 

Oi en ekkel tanke slo meg, jeg er jo av de som ikke klarer å skrive kort og konsist, har jeg kastet bort en halv time med å svare en som kansje ikke vil lese svaret mitt?

Og deri ligger poenget mitt. :wink:

 

Alt i alt er jeg vel en smule sjokkert over at uvenn funksjonen i det hele finnes her på forumet, og enda mer sjokkert over at den faktisk blir brukt.

 

P.s DJT Jeg valgte å bruke ditt innlegg, siden jeg synes det ilustrerer problemet med å ha denne funsjonen. Altså overhode ingenting personligt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant endelig uvenn funksjonen med litt hjelp fra Hansen. Jeg lurte fælt på hvor den mye omtalte knappen var, for jeg fant den ikke, og jeg var nysgjerrig, men veldig frustrert over min egen inkompetanse med PC.

 

Kunne ikke falle meg inn å bruke uvenn funksjonen på noen.

 

Noen av disse forumtrolla har sånne innlegg at jeg ler meg skakk, og noen provoserer meg skikkelig. Det frisker opp litt i en ellers mørk hverdag...ja, det er jo mørketid ei stund til... Det jeg prøver å få fram er at gir vi ikke troll næring, så dør de ut. Er ikke værre enn det egentlig. Hvis ingen bryr seg om den dritten dem spyr ut av seg, så er det nok ikke så artig å være troll heller.

 

Hvis jeg ikke liker et innlegg, eller ikke gidder å lese en tråd som høres på trynet ut, eller interessant ut, så driter jeg jo i å lese dette. Spiller null rolle. Og når man er i en saklig tråd, og trolla popper fram, så les innlegget over dem, og under dem, drit i trolla sitt innlegg. Vi mister ikke mest informasjon i tråden om man hopper over trollinnlegg.

Link to comment
Share on other sites

US M1 skreiv :

Det vises ingenting fra de brukerene som står på ignoreringslisten. Trådene kan bli litt merkelige hvis det er flere deltakere som er "uvenner".. :lol:

 

Ja det kan eg godt tenke meg, he, he... Men det er kanskje betre for enkelte å lese ein slik tråd, enn å rett å slett skrolle ned forbi innlegg ein ikkje vil sjå. God helg og god tur US M1. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den der "uvenn"- eller "blokkert bruker"-funksjonen er noe som har aner helt tilbake til USENET. På den tida hadde de fleste anstendige newslesere en kill-fil, og hvis en bruker ble listet i killfila, ignorerte newsleseren alle innlegg fra den personen. Altså akkurat den samme funksjonen som "Legg til som uvenn" her på forumet.

 

Jeg tror at i all min tid på USENET var det vel sånn omtrent én eller to personer som havna i killfila mi, og det var noen ekstremt notoriske troll. Problemet var jo at det var alltids en annen bruker som siterte neket...

Link to comment
Share on other sites

Problemet var jo at det var alltids en annen bruker som siterte neket...

 

Dette er jo ikke bare et problem for brukeren som har blokkert andre..

 

Sålenge en vet hvem som har blokkert en, så har man mulighet til å slenge usannsynlige mengder dritt om vedkommende uten at vedkommende ser det selv (hvis ingen siterer dritten..) :mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...