Jump to content

Kjøp av halge til jakt på sjøfugl, gås og due.


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal kjøpe hagle og er grønn på området. Jeg vil bruke den til jakt på sjøfugl, gås og skogsdue.

Jeg er grønn på dette, så jeg lurer på om noen med litt erfaring kan si noen ord om hva de ville valgt til denne type jakt og gjerne hvorfor.

Har kikka på pumpehagle da jeg syns det er ganske tøft :lolno:, men ikke sikkert det er det rette.

Jeg har ikke noe i mot å kjøpe brukt.

 

Hvis det ikke er åpenbart så er jeg så grønn på området, at jeg ikke helt vet hva jeg skal spørre om :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tøft er et lite brukbart beslutningsgrunnlag... Men en pumpehagle er slett ikke noe dårlig valg til det bruket du skisserer, enkel, driftssikker, billig. Bakdelen er at oftest er laaange, og har et flott langt magasin du ikke har lov å utnytte.

 

En vanlig O/U er mer oversiktlig og etter mitt syn mer egnet til "alt". Oppleves som sikrere, bare det superenkle at når den er åpen er den 120% sikker og det er synlig for alle synes jeg er utrolig greit.

Ikke kjøp billigste tyrkiske modell.....

 

Link to comment
Share on other sites

Brukt baikal hadde jeg gått for når den skal brukes på sjøen. Det får du fra en 1000 lapp og oppover. 

Har en selv jeg kjøpte ny, og den er jo definitivt grov i finishen, men den gjør jobben, og jeg trenger ikke være redd for den når jeg sleper den rundt over alt 😉

Magasinhagler mister liksom poenget med norske magasinbegrensninger.. 

Har jaktet med og har hatt flere pumpe og halvautoer, og ser ikke poenget med det til jakt i Norge. 

Har eid hagler fra Brno, Baikal, Remington, Lanber Winchester, Beretta og sikkert fler jeg har glemt. 

Bare sørg for at den passer deg 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kimis said:

skogsdue

Sikker på at det er skogdue du skal jakte og ikke ringdue?

Ikke jakttid på skogdue, men ringdue er det (bortsett fra i Troms og Finnmark).

Det er vel ikke ofte en ser skogdue, mens ringdue er det massevis av (Østlandet).

Ringdue først og skogdue under:

ringdue.jpg

skogsdue.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er et fint eksemplar til fornuftig pris:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143250836

 

Selger påstår den er i kaliber 12/70, men disse våpnene har vært 12/76 hvertfall siden 1970-tallet.

 

"Pent brukt" - unødvendig å si om en Baikal. Disse er solide og nærmest uslitelige. Hvis man ikke bruker dem som spett, er de gode som nye.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Her er et fint eksemplar til fornuftig pris:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143250836

 

Selger påstår den er i kaliber 12/70, men disse våpnene har vært 12/76 hvertfall siden 1970-tallet.

 

Sikker på det? Eg har 2 kjøpt på 80-tallet, begge stemplet 12/70. Av samme type som den du linker til, basert på gravyren,

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, boble skrev:

@hovdeknuten, om det så var snakk om bankran eller å vokte slavearbeidere tror jeg du ville ha anbefalt å bruke en Browning. 🤣

Klarte ikke dy meg...

 

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Baikals o\u er jo en kopi av Browning..

Nei, det er de absolutt ikke. Men ja, enkelte har en solid hengslebolt, men mangler ellers alt.

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte sjøfugl fra kayak/kano er det fint med noe billig, alt funker, alt ruster, fint med noe som kan demonteres enkelt og noe du ikke trenger å være redd for å pusse med stålull. Det kan være noe uvant å skyte med redningsvest. Til gås må du bruke blyfritt, så ha løp som tåler jaktladninger med stål er en fordel. 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Dodraugen skrev:

Til gås må du bruke blyfritt, så ha løp som tåler jaktladninger med stål er en fordel. 

Nja, ikke hvis gåsa holder seg på innmark, da kan du trygt jakte med blyhagl. Men skal du jakte gjess på sjø, vann eller i vassdrag er det ingen bønn.

Se §17 i Forskrift om utøvelse av jakt felling og fangst: Unntaket gjelder også for jakt på gjess som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

 

Jeg ville, som flere allerede har anbefalt, valgt en rimelig O/U-hagle. Og gjerne et brukt våpen, så sjekk Finn. Det viktigste er at hagla passer deg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 16.9.2019 den 8.47, Kimis skrev:

Jeg skal kjøpe hagle og er grønn på området. Jeg vil bruke den til jakt på sjøfugl, gås og skogsdue.

Jeg er grønn på dette, så jeg lurer på om noen med litt erfaring kan si noen ord om hva de ville valgt til denne type jakt og gjerne hvorfor

Du antyder ikke prisklasse,...men til ditt påtenkte bruk må du ha en hagle som tåler mye bruk av stålhagl (jaktammo).

En halvauto, ny eller brukt er godt egnet til jakt på sjøfugl.- Kjøper du ny har du mye å velge i fra "gode" produsenter som; Beretta, Browning ,Benelli, Franchi, Remington, Winchester, for å nevne noen. De fleste skyter også uforskammet godt med halvautomatiske hagler (passer de fleste), og som brukt får du her mye våpen  for pengene

 

På 16.9.2019 den 8.47, Kimis skrev:

Har kikka på pumpehagle da jeg syns det er ganske tøft

 Tøft?? - Ja, kanskje, men er et handikap ved raskt oppfølgingsskudd og deres driftsikkerhet er nok noe oppskrytt.- Pumpehagler har på en måte gått ut på dato da dagens halvautomater har 100% funksjon med jaktammo  (noen har problem med lette 24gr leirdueskudd).

 

O/U Hagle. - For allsidig jakt er dette det optimale og selv om jeg ibland bruker både sidebyside og min Rem.1100 havauto, er Beretta 687 min favoritt, både på jakt og bane.- Etter en tid som jeger vil du helt sikkert ha en god O/U hagle. Men skal du ha tilsvarende kvalitet (og det bør du),- må du betale mer.- Selv som brukt vil en o/u hagle av god kvalitet (Beretta, Browning etc) holde seg godt i pris.- (ja, unntaket er som jeg alltid sagt; Baikal-haglene,- robuste jernspett)

 

Så lenge du holder deg til anerkjente kvalitetsvåpen tråkker du ikke feil uansett. Våpenet skal være å stole på.- Det skal smelle hver gang,- pålitelig sikring osv.

 

Tilpassing, er noe du selv finner ut av etter hvert og ofte også selv lett kan justere.

 

Lykke til.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 16.9.2019 den 18.44, Chiefen.v-2 skrev:

Baikals o\u er jo en kopi av Browning

Miroku lager en kopi. Enig i at Baikal låskassa er lik, men den er ingen kopi. For mange typiske Browning elementer er tatt bort, forenklet. Og hva med ejektorsystemet? Ser du på en B25 og en 525 er det meste likt. Og kan nærmest sies å være en kopi. Men selv de er massivt forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

På 17.9.2019 den 20.57, Sin12kal skrev:

Hvor mye penger vil du legge i ei hagle? 

 

Ønsker du pumpehagle/halvauto kan du jo se etter ei syntetisk. Tåler vel litt mer i forhold til rust på sjøfugljakt. 

 

Vil jo kanskje ikke anbefale deg å legge 30.000,- i ei hagle hvis du skal bruke den mye på sjøen.. 

 

 

Jeg tenkte kanskje å bruke rundt 5000 kr. Men kommer jeg over noe billigere som funker så gjør jeg det. Skal bruke den på sjøen og det er første halga så ønsker jeg å kjøpe noe billig :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Til kr 5000,-  får du kanskje ennå en ny baikal fra en av dei store forhandlere vi har. Kjøpte selv en slik helt ny i vår.  En avtrekker, løse choker, ejektor som kan settes av,eller på etter ønske.   Denne er nå skutt ca 100 skudd selvfølgelig null feil. Ved nykjøp så har man garanti. Olje treverket godt, pass på at skjefte skrue er passe tiltrekt. Kjøper du nytt så kan du spørre fint så sjekker dei sikkert dette for deg. Eventuelt en brukt til 1500,- og oppover. På jakt så tror jeg neppe du klarer å slite den ut.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, bobby skrev:

Du antyder ikke prisklasse,...men til ditt påtenkte bruk må du ha en hagle som tåler mye bruk av stålhagl (jaktammo).

En halvauto, ny eller brukt er godt egnet til jakt på sjøfugl.- Kjøper du ny har du mye å velge i fra "gode" produsenter som; Beretta, Browning ,Benelli, Franchi, Remington, Winchester, for å nevne noen. De fleste skyter også uforskammet godt med halvautomatiske hagler (passer de fleste), og som brukt får du her mye våpen  for pengene

 

 Tøft?? - Ja, kanskje, men er et handikap ved raskt oppfølgingsskudd og deres driftsikkerhet er nok noe oppskrytt.- Pumpehagler har på en måte gått ut på dato da dagens halvautomater har 100% funksjon med jaktammo  (noen har problem med lette 24gr leirdueskudd).

 

O/U Hagle. - For allsidig jakt er dette det optimale og selv om jeg ibland bruker både sidebyside og min Rem.1100 havauto, er Beretta 687 min favoritt, både på jakt og bane.- Etter en tid som jeger vil du helt sikkert ha en god O/U hagle. Men skal du ha tilsvarende kvalitet (og det bør du),- må du betale mer.- Selv som brukt vil en o/u hagle av god kvalitet (Beretta, Browning etc) holde seg godt i pris.- (ja, unntaket er som jeg alltid sagt; Baikal-haglene,- robuste jernspett)

 

Så lenge du holder deg til anerkjente kvalitetsvåpen tråkker du ikke feil uansett. Våpenet skal være å stole på.- Det skal smelle hver gang,- pålitelig sikring osv.

 

Tilpassing, er noe du selv finner ut av etter hvert og ofte også selv lett kan justere.

 

Lykke til.

 

 

 

Jeg antydet ikke prisklasse da jeg er veldig usikker på hva "bør" ha. Men etter å ha lest litt så tenker jeg rundt 5000 kr. Det er jo mulig å gå opp noen tusen også, men jeg må se det litt i sammenheng med at jeg også skal kjøpe meg rifle og det er jo som så mye annet bare pengene som setter grensene.

 

Halv auto er også aktuelt. Om jeg skal ha nytt blir det vel fort 10 til 15 tusen og da ryker jeg på en smell iforhold til kjøp av rifle. Har totalt budsjett på ca 15000 kr for hagle og rifle.

Jeg har ikke skutt så mye med hagle, og derfor tenkte jeg å kjøpe en billig en for å se om det er noe for meg.

 

Iforhold til det jeg skrev om at pumpehagle er tøft, så syns jeg det. Men grunnen til at jeg skrev det, var mer i retning av at jeg ikke har noe særlig kunnskap om halger og ville derfor ha litt input fra andre om hva som er lurt å tenke på. Hva som er pluss og minus med pumpe-, semi- og s/s og o/u. Noen skriver at man kanskje uansett vil ende opp med en o/u er det kanskje lurt å velge det fra start. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, mp18 skrev:

Hei. 

Til kr 5000,-  får du kanskje ennå en ny baikal fra en av dei store forhandlere vi har. Kjøpte selv en slik helt ny i vår.  En avtrekker, løse choker, ejektor som kan settes av,eller på etter ønske.   Denne er nå skutt ca 100 skudd selvfølgelig null feil. Ved nykjøp så har man garanti. Olje treverket godt, pass på at skjefte skrue er passe tiltrekt. Kjøper du nytt så kan du spørre fint så sjekker dei sikkert dette for deg. Eventuelt en brukt til 1500,- og oppover. På jakt så tror jeg neppe du klarer å slite den ut.

 

 

Er det en slik du tenker på ?

https://www.jaktdepotet.no/hagler/baikal/baikal-s-s-12-70-71cm-loep

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk råde deg til å kjøpe en billig pumpe, det er mange av dem billig på finn, finner du ut at det er noe drit, så er du hvertfall en erfaring rikere. Jeg har s/s u/o og drilling, har testa pumpe og halvaito, og skyter omtrent like bra med alle, litt bedre med u/o, og ligger stort sett på 15-20 treff på trap. Drillingen blir desidert mest brukt, sideliggeren er den som er best å bære, u/o blir egentlig bare brukt til trening, sjøfugljakt og og andre jaktformer der det er stor fare for at børsa får juling

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, hovdeknuten skrev:

Miroku lager en kopi. Enig i at Baikal låskassa er lik, men den er ingen kopi. For mange typiske Browning elementer er tatt bort, forenklet. Og hva med ejektorsystemet? Ser du på en B25 og en 525 er det meste likt. Og kan nærmest sies å være en kopi. Men selv de er massivt forskjellige.

Se på en sprengskisse av ij27 og Superposed.

Link to comment
Share on other sites

Som "grønn" jeger så bør du kjøpe noe billig, gjerne en Weatherby p-08 pumpehagle eller remington 870. Dette er billige våpen hvor du kan bygge deg opp litt erfaringer med før du skaffer deg et bedre og tilpasset "smykke", og samtidig kan det i framtiden bli et reservevåpen som står i våpenskapet. Å lage "riper i lakken" på en 3.000 kr hagle er noe helt annet enn på noe som koster 20.000 pluss, og riper etc kommer du til å få uansett. I tillegg har brukt våpen omtrent null verdi om du skal selge det, så det er bedre å forsøke seg med noe rimelig enn å bruke en halv månedslønn pluss pluss.

Link to comment
Share on other sites

Noen finner det lettere å treffe med den lengre siktelinjen en pumpe/automat hagle gir, kontra hva man får med samme løpslengde på o/u og s/s. 

 

Med pumpehagle kan du bevege deg med tomt kammer og ett skudd i magasin, om man føler at terrenget ikke tillater skudd i kammer.

 

Som fersking, og gjerne litt ekstra skuddklar, så kan tomt kammer og ett i magasinet være en demper på det å løsne bomskudd. 

 

Hvis du av en eller annen grunn skal etterlate våpenet nedpakket i bil, så putter du bare sluttstykket til en pumpe/automat rett i jakkelommen. På o/u og s/s må du traske avgårde med litt mer.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, hk75 skrev:

 

Hvis du av en eller annen grunn skal etterlate våpenet nedpakket i bil, så putter du bare sluttstykket til en pumpe/automat rett i jakkelommen. På o/u og s/s må du traske avgårde med litt mer.

 

Jeg har puttet vital del i lomma og kjøpt kaffe og wienerbrød før du har fått ut sluttstykket på en pumpe eller automat..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, mp18 skrev:

Nei, finn kode 140887132. Var der jeg kjøpte. 

Forøvrig så har jeg totalt 4 baikal børser,alle har fungert 100%. Men sjekk treverket og stokk skrue før kjøp.

for ordens skyld.. jeg vet jo selfølgelig at før pris/veiledende pris på denne er rimelig optimistisk.... xxl hadde vel en enklere utgave av samme jernet til 1999,- for noen år siden... hvis du kun ser på pris og pålitelighet så er det vanskelig å unngå baikal i min lille verden. siste 8-10 åra så har jeg jaktet mest med baikal enkel løp børsa mi, billig lett og som regel holder det med 1 skudd for meg. skudd nr 2 blir som regel bom ettersom  viltet som ikke er påskutt reiser/sjangler med lysets hastighet ut av skuddhold...  nyere utgaver er kamret for 76mm ammo. jeg har prøvd federal m 2oz ladning i enkel løperen og rekyl er en smule "frisk" her.

 

en o/u av en eller annen sort er vel det tryggeste og mest flexsible valget.

Link to comment
Share on other sites

Hagla de bør ha utbyttbare choker, chromma løp og kammer, du bør være glad i både puss før og etter jakt, og ikke minst gjøre det. Den bør være godkjent for stål. Slik at du kan jakte og trene med rimelig ammo, det er sånn at kostnaden på ammo og andre utgifter raskt tar igjen kostnaden med selve våpenet. Mitt tips er å gå for kvalitet med en gang, pusser du rett, så er sjøfugljakt relativt uproblematisk selv for en dyr driftsikker hagle som passer. Om det er en Baikal, Beretta eller Browning spiller ingen rolle. Sjøfugljakt er kjempespennende jakt og jeg gleder meg til den jakta hvert år. Det å sitte på en holme med lokkeskarv, og noen ender flytende utefonfor får tida til å gå kjapt. Men jeg ville tatt størst hensyn til at du skal bruke hagla i nærheten av saltvann. Og at budsjettet på pussesaker og remedier raskt kommer opp i en tusenlapp:) 

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar :)

 

Mtp avtrekket på hagler og rifler, er det vanlig å få en børsemaker til å gjøre en jobb med det? Regner med at baikal ikke har justerbart avtrekk.

Hva gjøres med avtrekket for å få det bedre, byttes fjærer, eller polerer man opp delene? Finner ikke videoer av dette på youtube 😂 Syns det var litt rart, i og med at det er mange videoer av demontering og polering av/bytte av fjærer i avtrekk på pistol, mens på rifler og hagler virker det som man bytter ut enheter?

 

Link to comment
Share on other sites

Hagle er ikke en våpentype hvor kvaliteten på avtrekket er kritisk på samme måte som på en pistol eller en rifle, pga man skyter mens man svinger løpene og forsøker å treffe i ett område istedenfor å prøve å holde våpenet stille og treffe ett bestemt pubkt. 

Derfor er det sjelden nødvendig å gjøre noe med avtrekket på en jakthagle. 

Dra på banen og prøv 🙂

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening så bør du gå for halvauto til ditt bruk. Har selv en Fabarm L4s som jeg bruker til samme type jakt som du nevner. Til det meste annet bruker jeg O/U. Det ligger en ute på finn til 7000,-. Da får du en perfekt balansert og driftsikker hagle av super kvalitet. Anbefales på det sterkeste. Fabarm har utvilsomt lagt mye vekt på at L4s`en skal være god å skyte med, og ikke bare være et arbeidsjern. Ulempen er at den krever en del vedlikehold i forhold til en O/U eller en pumpehagle. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min! Legger ved et review av hagla:) Lykke til!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 20.9.2019 den 16.40, Chiefen.v-2 skrev:

 

Jeg har puttet vital del i lomma og kjøpt kaffe og wienerbrød før du har fått ut sluttstykket på en pumpe eller automat..

Det er jo store forskjeller. Trekke ut sluttstykke av min Benelli M2 er gjort på 30 sekunder. Med Mossberg 500 tar det fort...en halvtime.

 

Men som du sier, på o/u er det garantert enklest.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 20.9.2019 den 15.12, Chiefen.v-2 skrev:

Se på en sprengskisse av ij27 og Superposed.

 

På 20.9.2019 den 16.30, hovdeknuten skrev:

Den er ingen kopi. Ij27, har noen elementer som tar utgangspunkt i Browning. Men å kalle haglen en kopi, blir helt feil.

 

20191122_182740.jpg

20191122_182811.jpg

20191122_182847.jpg

20191122_182750.jpg

 

20191123_075453.jpg

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Nå som skarvejakta snart er over for i år på sjøen, ble det endelig tid til å sammenligne Baikal og B525 kassa:) full hengslebolt er ikke noe Browning fant på, utover det så viser bildene det meste. Som kuriositet må nevnes at i antall skarv igår så vant Browning 11 - 1 over Baikal. Prisforskjell tatt i betraktning så er det en selvfølge, men godt å få det bekreftet i ekstra mye fugl.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Det der er hersketeknikk:) Poenget er at en Baikal ikke er en kopi av Browning. En 525 definitivt. Der er det så få forskjeller, de fleste vil ikke se forskjell. Forskjellene er størst i produksjonsmåte liten i prinsipp og dimensjonene er like. Selv SST avtrekket er det samme. Men forenklet for masseproduksjon. 

Link to comment
Share on other sites

det er ikke tvil om at det er forskjell på disse mekanismene. grunn iden er stort sett den samme okkesom. trekker nok engang frem toz 34 mekanismen i børsa mi. lav kasse,stor hengsleflate .m.m.fremdeles uten knekte orginal slagfjærer i mec.. skulle det skje så byttes disse med lethermann på 5 min. ingen doring.fjærlåsing etc rettogslett genialt... det er stor forskjell på toz mec og baikal mec men baikal sin enkelhet smeller stortsett alltid.  at baikal o/u ikke er en browning kopi ser jeg uansett på som et pluss ,ikke nødvendig å kopiere alle ting hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det får vi håpe han gjorde.  Men må jo nevne at Siden kryssfiner skarven var blitt rimelig slitt/ falmet ble det kjøpt inn plastskarv. Er for mye styr med saging og maling:) De festes som et jordspyd, en 4,5 m 2×4 og et par skudd med hagla lager fine hull til å feste skarven, og gjør det lett å plassere rett og stabilt. Veldig effektivt sammen med et par tre flytende skarv utenfor holmen. Så da blir det skarv til middag en ukes tid:)

20191120_134245.jpg

 

20191123_120433.jpg

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...