Jump to content

Innskyting av ny rifle


JaktrettFraSkaperen

Recommended Posts

Skal skyte min nye Mauser M18 for første gang på banen i kveld. På nettet er det mange meninger om hvordan man skal skyte inn (break in) en ny rifle. Det er da forskjellige kombinasjoner med skudd og rensing av løpet. Er dette noe dere praktiserer?

 

Fant dette på browning sin side f.eks: 

https://www.browning.com/support/frequently-asked-questions/break-in-new-barrel.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Bobby McGee skrev (17 minutter siden):

Glemte å fjerne lagringsfett før de første 20 skudd på banen. Kan dette skade løpet?
Ble mye puss etter dette. Måtte dra igjennom minst 30 ganger med bremserens og annet før det ble rent.

Neppe skader i løpet, men du skaffet deg jo en del ekstraarbeid😉....! Jeg vet ikke om bremserens ville vært mitt foretrukne rengjøringsmiddel for våpen. Jeg antar det du nå trenger først og fremst er noe som løser karbonrester. Det er flere midler tilgjengelig på markedet. Så ville jeg også skaffet meg en bronsenbørste tilpasset kaliberet, den tar godt nede i riflene. Det er mange  tråder om våpenpuss her inne, sjekk dem for nærmere råd og vink. 

 

Hvor ofte pusser dere pipa og hva bruker dere ?

Pusseutstyr, anbefalninger

Bilavfetting til våpenpuss?

Kan våpenpuss endre treffpunktet?

 JB-pasta for våpenpuss

 

Edit: Og sjekk gjerne at treffpunktet er det samme etter en grundig rengjøring.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Etter 20 skudd, så kan jeg ikke tenke meg til at det er lagringsfett du pusser vekk.

 

Opplever dere at puss påvirker førsteskudd? Eller er det skytestillingen som ‘setter’ seg? Snakker ikke om .22LR

 

Link to comment
Share on other sites

Bobby McGee skrev (43 minutter siden):

Glemte å fjerne lagringsfett før de første 20 skudd på banen. Kan dette skade løpet?
Ble mye puss etter dette. Måtte dra igjennom minst 30 ganger med bremserens og annet før det ble rent.

Bremserens er vel neppe det mest effektive å pusse med, det overrasker meg ikke at du slet med å få det rent. Egentlig er det helt normalt. Spesielt om du ikke bruker børster.

 

Gjeldende pusserutine her i huset nå er følgende: 

- selvsagt god pussestokkinnfører

- 20-40 drag med bronsebørste og olje (enhver olje omtrent, men her er det "Eds Red eller Super 1"

- en lapp/ propp med sprit eller aceton eller bremserens - ser ikke ut til å gjøre noen forskjell

- en lapp (samme lappen for å spare kjemikalier) sausa inn med BoreTech Eliminator eller Cu2+ eller KG12 eller et lignende produkt

- en kopp kaffe (til meg), dvs vent 15min eller så (gjelder innendørs, dette kan godt stå i timesvis, og i kulde tar det tid

- 2-3 lapper med sprit, gjør ren kammeret, og munningen, og 

- 1 lapp med LITT Super1 på. 

 

Etter denne behandlinga er det ikke 100% rent, men det er rent nok, (en runde til likens, så er det bra rent)

Jeg gjentar dette hvert 50-200-300 skudd. Folk som ikke bruker børstene, og følger med på hastighet og presisjon på langt hold, bruker gjerne en "slipepasta" hvert 300-500 skudd. JB, eller Gold Medallion. Jeg aner ikke hva som er "best".

 

Det jeg vet er at den ovenstående prosedyren holder til det jeg kaller helt grei presisjon, og jevn fart mellom pussing. Jeg skjøt 30 skudd i går, med en ES på 8.9m/s. Da fra skittent løp til å begynne med. En vil med denne metoden se at førsteskuddet kan ha 10-20m/s under gjennomsnittet av de neste 50 f.eks. Dette er ikke synlig på normale hold, men du treffer fort 3-4 klikk lavt på 1000m.

Sparer en børstene, så vil førsteskuddet ha mer lik hastighet,men en vil oftere se en økning i hastighet etterhvert som en skyter.

 

Det jeg skriver her er visvas for Den Jevne Jeger®. Ingen med en Tikka fra hylla vil noen gang merke det, og selv toppskyttere innen CISM, ISSF og DFS pusser knapt. Er pipene gode, så skyter de lenge uten problemer. 

 

Sannsynligvis har du ikke gjort noen forskjell, men risikoen er jo at det var så mye fett at du laget skuddbuler, eller om det var noe inni der som kunne ripe opp noe. Men det også skal en del til før det merkes.

 

Sølvrev skrev (45 minutter siden):

det du nå trenger først og fremst er noe som løser karbonrester

I realiteten er det ingenting (som du vil ha inni et løp) som løser (alle) karbonrester. "CLR" (Google det) kan brukes i rustfrie løp - og Boretech har sin Carbon Remover, KG har KG1... De to siste fjerner "litt" karbon, CLR fjerner mye. Men juryen er litt ute ennå på den der. Teoretisk skulle den ødelegge løpet, så jeg lar andre finne det ut.

Mange snakker om "hard carbon" og hva som kan løse opp det - og siden jeg jobber ved siden av, og delvis for, to store firmaer som lever av å lage nettopp det, så har jeg spurt. Og svaret fra doktorgradene er entydig. Glem det... Så jeg børster.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Mange snakker om "hard carbon" og hva som kan løse opp det - og siden jeg jobber ved siden av, og delvis for, to store firmaer som lever av å lage nettopp det, så har jeg spurt. Og svaret fra doktorgradene er entydig. Glem det... Så jeg børster.

 

K

 

 

Kunne vært morro å teste beisepastaen vi bruker på rustfritt for å fjerne oksidering. Den inneholder svovelsyre, salpetersyre og fluorsyre. Har dessverre ingen rustfrie løp å teste det på. 

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp anskaffet mitt første våpen, en tikka t3x i 6,5 (ny fra forhandler). Tenkte å teste denne med lyddemper (FD 196) også ny fra forhandler, i påsken. Kikkertsikte er grovinnstilt, men ingen ting mer er gjort. Må jeg pusse noe/ gjøre noe annet først? Eller er det bare å lade patroner og teste fritt fram?

Link to comment
Share on other sites

Ja, du må jo fjerne lagringsfettet som vi har omtalt ovenfor. Bruk sprit eller aceton. Lurt å dra gjennom en pussepropp/fille med litt Super1-olje før skyting så blir det lettere renhold siden. Og skaff deg en god pussestokk og 6,5 mm bronsebørste først som sist. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

Ja, du må jo fjerne lagringsfettet som vi har omtalt ovenfor. Bruk sprit eller aceton. Lurt å dra gjennom en pussepropp/fille med litt Super1-olje før skyting så blir det lettere renhold siden. Og skaff deg en god pussestokk og 6,5 mm bronsebørste først som sist. 

Takk for gode svar :)
Gjelder dette på hagler også? Eller kun rifler? Har du noen anbefalinger til merker av pussestokk og bronsebørste? 

Link to comment
Share on other sites

Sjekk en av trådene i mitt innlegg ovenfor. Skytterlinken har bra (og dyre) produkter, men en god pussestokk er en engangsinvestering. Bronsebørster og ev. nylonbørster må passe stokken. Jeg foretrekker pussepropper som settes på eget adapter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pussing finnes det jo uendelig mange prosedyrer for. Her finnes det nok ingen fasit.

Det finnes utallige produkter, finn noe du er fornøy med. M67 har kommet med en god prosedyre.

 

Jeg liker Boretech sine produkter, derfra bruker jeg pussestokk og kjemi for puss av løp

Bruker også Super1 sammen med bronsebørster, samt avslutte pussen med Super1. 

Jeg kjøper bronsebørster fra Tipton, Tipton har også gode pussestokker.

Pusselapper med tilhørende jag, her bruker jeg Paul Clean produkter.

Også er pussestokkinnfører noe jeg bruker på alle rifler jeg pusser.

Koster fort noen kroner å komme i gang, men det varer jo lenge.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (16 minutter siden):

Pussing finnes det jo uendelig mange prosedyrer for. Her finnes det nok ingen fasit.

Det finnes utallige produkter, finn noe du er fornøy med. M67 har kommet med en god prosedyre.

 

Jeg liker Boretech sine produkter, derfra bruker jeg pussestokk og kjemi for puss av løp

Bruker også Super1 sammen med bronsebørster, samt avslutte pussen med Super1. 

Jeg kjøper bronsebørster fra Tipton, Tipton har også gode pussestokker.

Pusselapper med tilhørende jag, her bruker jeg Paul Clean produkter.

Også er pussestokkinnfører noe jeg bruker på alle rifler jeg pusser.

Koster fort noen kroner å komme i gang, men det varer jo lenge.

 

 

Ja, ja og ja. Jeg har 4-5 pussestokker nå. Jeg har knekt en, og bøyd en, men den første jeg kjøpte, i 1983, har jeg ennå. Den er degradert til feltpussestokk og bor i bnnen av en dragbag. Men man kan si at den er nedbetalt...

Paul Clean produktene er kremen etter mitt syn. Bore Tech er veldig bra, og VFG-serien er veldig bra, og Tipton. XXL-produktene er kjipe, pussestokken er f.eks. lett å bøye, mens BTen er av fjærstål. Tipton er karbonfiber og en fryd å jobbe med, men ikke så solid.

Kjøp flere børster om gangen, de slites, selv om Tipton sine er bra. Biltama sine er nesten engang. Sinclair sine holder i mange år.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Ja, ja og ja. Jeg har 4-5 pussestokker nå. Jeg har knekt en, og bøyd en, men den første jeg kjøpte, i 1983, har jeg ennå. Den er degradert til feltpussestokk og bor i bnnen av en dragbag. Men man kan si at den er nedbetalt...

Paul Clean produktene er kremen etter mitt syn. Bore Tech er veldig bra, og VFG-serien er veldig bra, og Tipton. XXL-produktene er kjipe, pussestokken er f.eks. lett å bøye, mens BTen er av fjærstål. Tipton er karbonfiber og en fryd å jobbe med, men ikke så solid.

Kjøp flere børster om gangen, de slites, selv om Tipton sine er bra. Biltama sine er nesten engang. Sinclair sine holder i mange år.

 

K

Takk for godt svar :) 

Virker som du har god kontroll på det meste innen pusseutstyr. Hvilke produkter er mest verdi for pengene?Kommer nokk til å bli lite puss, da jeg ser for meg rundt 100 skudd i året :). Så ikke så gøy å bruke mye penger på noen som man bruker 1-2 gang i året

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Olsenm said:

Kunne vært morro å teste beisepastaen vi bruker på rustfritt for å fjerne oksidering. Den inneholder svovelsyre, salpetersyre og fluorsyre. Har dessverre ingen rustfrie løp å teste det på. 

Jeg har en dunk fosfatsyre jeg bruker til å fjerne rust fra gammelt verktøy og redskap...

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Jeger-567 said:

Takk for godt svar :) 

Virker som du har god kontroll på det meste innen pusseutstyr. Hvilke produkter er mest verdi for pengene?Kommer nokk til å bli lite puss, da jeg ser for meg rundt 100 skudd i året :). Så ikke så gøy å bruke mye penger på noen som man bruker 1-2 gang i året

Hvorfor skal du ikke skyte nok til å kalle det trening? Sikt deg inn (ordspill tilsiktet) på 500 skudd i år, kjøpt det billigste pussesettet på biltema eller whatever, og puss hvis du har vært ute i regnet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (14 minutter siden):

Hvilke produkter er mest verdi for pengene?Kommer nokk til å bli lite puss, da jeg ser for meg rundt 100 skudd i året :). Så ikke så gøy å bruke mye penger på noen som man bruker 1-2 gang i året

Om jeg skulle hatt bare ett (to) produkt hadde jeg valgt Boretech Eliminator og Super1

Ikke spar penger på pussestokk, en fra Tipton er egentlig ikke dyr va den varer evig...

 

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (16 minutter siden):

Kommer nokk til å bli lite puss, da jeg ser for meg rundt 100 skudd i året :). Så ikke så gøy å bruke mye penger på noen som man bruker 1-2 gang i året

Ikke for å komme med noen pekefinger, men altså: Gode vedlikeholdsrutiner (smøring av bevegelig deler, olje på synlig metall samt pussing av løp) vil bidra sikker funksjon og gi betydelig lengre levetid på våpenet. Løpet bør dras gjennom etter hver skyteøkt samt hver gang du har vært ute i regnvær, og settes inn med Super1.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (2 timer siden):

Takk for godt svar :) 

Hyggelig å få tilbakemelding 😊

Jeger-567 skrev (2 timer siden):

Virker som du har god kontroll på det meste innen pusseutstyr.

Har samlet litt oppigjennom. Byttet produkter og metoder, men dagens framgangsmåte har holdt ei stund.

Folk liker ulike ting, og det er mange metoder som virker. I familien har vi i de siste årene skutt opptil 12 000 skudd i året, og det blir en del puss. I perioder har jeg pusset 2-3 rifler hver søndags kveld. Man lærer snarveiene for å si det sånn...

 

Jeger-567 skrev (2 timer siden):

Hvilke produkter er mest verdi for pengene?Kommer nokk til å bli lite puss, da jeg ser for meg rundt 100 skudd i året :). Så ikke så gøy å bruke mye penger på noen som man bruker 1-2 gang i året

Du må bekymre deg for rust, ikke oppbygging av mantel eller karbon, eller slitasje ;)

 

100 skudd i året så bare passer du på at rifla er tørr når du lagrer den, putt en dråpe fett eller seig olje på baksiden av låsklakkene av og til, og spray CRC i løpet når du setter den bort. Unngår du olje på stokken (om den er tre) så vil rifla vare lenger enn deg, enten du pusser den eller ikke.
Kjøp evt en "Boresnake", så du kan dra igjennom noe olje, f.eks. hver gang du har skutt. Det vil holde rust unna.

 

I skytterlaget låner vi ut Sauer 200STR til de som ikke har sin egen, og en del av de som låner gidder ikke å pusse. Da går rifla (6.5x55) gjerne 1000 skudd det året (puss hva er det?), og en travel ungdomsleder  drar en lapp olje gjennom før den settes inn om høsten - og låner den ut til en lignende skytter neste år. Pipene på disse riflene varer gjerne i 10 år med slik bruk. Jeg pusset alle våre slike i fjor, og det kommer mye rart ut av dem, men de skyter jo 25 skudd på ei femkrone om man tester dem. Ei, i fjor hadde rusta i løpet - ikke nok til å ødelegge noe, men rust var det nå. Unngå rust.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Hyggelig å få tilbakemelding 😊

Har samlet litt oppigjennom. Byttet produkter og metoder, men dagens framgangsmåte har holdt ei stund.

Folk liker ulike ting, og det er mange metoder som virker. I familien har vi i de siste årene skutt opptil 12 000 skudd i året, og det blir en del puss. I perioder har jeg pusset 2-3 rifler hver søndags kveld. Man lærer snarveiene for å si det sånn...

 

Du må bekymre deg for rust, ikke oppbygging av mantel eller karbon, eller slitasje ;)

 

100 skudd i året så bare passer du på at rifla er tørr når du lagrer den, putt en dråpe fett eller seig olje på baksiden av låsklakkene av og til, og spray CRC i løpet når du setter den bort. Unngår du olje på stokken (om den er tre) så vil rifla vare lenger enn deg, enten du pusser den eller ikke.
Kjøp evt en "Boresnake", så du kan dra igjennom noe olje, f.eks. hver gang du har skutt. Det vil holde rust unna.

 

I skytterlaget låner vi ut Sauer 200STR til de som ikke har sin egen, og en del av de som låner gidder ikke å pusse. Da går rifla (6.5x55) gjerne 1000 skudd det året (puss hva er det?), og en travel ungdomsleder  drar en lapp olje gjennom før den settes inn om høsten - og låner den ut til en lignende skytter neste år. Pipene på disse riflene varer gjerne i 10 år med slik bruk. Jeg pusset alle våre slike i fjor, og det kommer mye rart ut av dem, men de skyter jo 25 skudd på ei femkrone om man tester dem. Ei, i fjor hadde rusta i løpet - ikke nok til å ødelegge noe, men rust var det nå. Unngå rust.

 

K

Takk for et enda bedre svar :). Ser du mener at rifla vil vare lenger enn meg, det er også tanken. Men si at den blir brukt dobbelt så mye som antatt, 200 skudd i året og 40 år=8000 skudd altså. Trur du presisjonen fortsatt vil være grei nok til å samle 3 skudd på 5cm, etter 8000 skudd? Skjønner at dette varierer litt, men regner med sauer 200 str har litt bedre kvalitet på løp, enn en tikka jakt rifle. Skal også følge rådet du har gitt meg selvfølgelig, boresnake virker veldig enkelt og greit. CRC er kjempestoff :)

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (14 minutter siden):

Takk for et enda bedre svar :). Ser du mener at rifla vil vare lenger enn meg, det er også tanken. Men si at den blir brukt dobbelt så mye som antatt, 200 skudd i året og 40 år=8000 skudd altså. Trur du presisjonen fortsatt vil være grei nok til å samle 3 skudd på 5cm, etter 8000 skudd? Skjønner at dette varierer litt, men regner med sauer 200 str har litt bedre kvalitet på løp, enn en tikka jakt rifle. Skal også følge rådet du har gitt meg selvfølgelig, boresnake virker veldig enkelt og greit. CRC er kjempestoff :)

3 skudd på 5cm vil nok gå fint etter 8000 skudd med den intensiteten vi snakker om her. Men da må den kanskje pusses. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg tror 200STR har "bedre" piper enn Tikka. Sauerpipene er veldig pressa på pris. De er nok av god "kvalitet", men ofte/ normalt utenfor spesifikasjonene, (de leveres i praksis "ferdig utslitt") noe som gir dem kortere levetid enn nødvendig. Samtidig ser man nokså ofte piper til Sauer som er alt annet enn rette, men det betyr jo ingenting for slitasjen.

 

Men dette med å slite ut piper. Jeg ser på piper omtrent som sko, eller dekk til bilen. De er forbruksvare og ikke noe man skal gå runt og være redd for, sliter man ut ei, så kan man kjøpe ei ny og bedre.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (12 timer siden):

Ja, du må jo fjerne lagringsfettet som vi har omtalt ovenfor. Bruk sprit eller aceton. Lurt å dra gjennom en pussepropp/fille med litt Super1-olje før skyting så blir det lettere renhold siden. Og skaff deg en god pussestokk og 6,5 mm bronsebørste først som sist. 

Trodde at løpet før skyting skal være tørrpussa?

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (4 minutter siden):

Trodde at løpet før skyting skal være tørrpussa?

Det spiller utrolig liten rolle hva det er. Men rennende olje bør det nok ikke være. Jeg pleier å ha igjennom en lapp lett fuktet med Super 1 etter puss, før rifla settes vekk. Jeg pusser ikke bort dette. Men jeg har prøvd og jeg kan ikke se forskjellen.

De som er redde for olje i løpet kan jo tenke på hvor mye som er i løpet når de har skutt noen skudd og skal skyte et til.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter aldri et skudd gjennom et tørt løp. Etter puss blir mine løp dratt gjennom med Tectyl våpenolje. Den fjerner jeg ikke før skyting. Første skudd går akkurat på samme plass om de neste. Hvorfor utsette pipen for unødig slitasje med et skudd gjennom en totalt ren og tørt løp? 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (8 timer siden):

Trodde at løpet før skyting skal være tørrpussa?

Etter første skudd er det hvertfall ikke olje igjen i løpet. Og det er heller langt fra rent.

Jeg tørrpusser heller ikke før jeg skyter, det ligger en tynn film Super1 i løpet. Det handler ikke om at det skal bli lettere å holde det rent, det handler heller om at jeg ikke gidder å tørrpusse. Og når det ikke gjør en forskjell så ser jeg ingen grunn til å pusse det ut.

 

Link to comment
Share on other sites

hipshot skrev (14 minutter siden):

Jeg regner med at puss er fra kammerenden så hvorfor pussestokkinnfører?

Du slipper nå og få så mye dritt i kammeret og mekanismen. Men det går da helt fint uten også.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (16 minutter siden):

Etter første skudd er det hvertfall ikke olje igjen i løpet. Og det er heller langt fra rent.

Jeg tørrpusser heller ikke før jeg skyter, det ligger en tynn film Super1 i løpet. Det handler ikke om at det skal bli lettere å holde det rent, det handler heller om at jeg ikke gidder å tørrpusse. Og når det ikke gjør en forskjell så ser jeg ingen grunn til å pusse det ut.

 

Nå lærte jeg noe nytt i dag også 🙂 Har ellers lagt meg til den vanen å dra gjennom løpet med en bronsbørste og Super 1 etter avslutta skyting og mens pipa fortsatt har en lunk. Synes det da ikke trengs mye pussing i heimen.

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (9 minutter siden):

Nå lærte jeg noe nytt i dag også 🙂 Har ellers lagt meg til den vanen å dra gjennom løpet med en bronsbørste og Super 1 etter avslutta skyting og mens pipa fortsatt har en lunk. Synes det da ikke trengs mye pussing i heimen.

Det funker også hvis man gidder. Jeg syns ofte det kan være mye grus og sand i omløp på banen, pusse ute i regn (som det ofte er) passer heller ikke for meg. Men som du sier, ofte trengs det ikke mye pussing.

 

hipshot skrev (41 minutter siden):

 

Jeg regner med at puss er fra kammerenden så hvorfor pussestokkinnfører?

Det viktigste er kanskje å hindre skitt og olje, og løsemidler, å komme ned i avtrekket. En betydelig andel av avtrekksproblemer er forårsaket av skitt i avtrekksmekanismen, og det kommer stort sett ovenfra, og olje får det til å sitte fast.

Jeg pusser gjerne med rifla (nesten) opp ned dersom jeg må gjøre det uten pussestokkinnfører.

Det er også lurt å dekke til stokken, med en klut eller noe.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (9 timer siden):

Trodde at løpet før skyting skal være tørrpussa?

Det påstås (i reklamen) at Super1 både skal hindre fastbrenning og gi bedre presisjon. Ikke vet jeg, men sikkert er det at en tynn oljefilm vil redusere faren for rust. Derfor gjør jeg som flere har kommentert ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

Det påstås (i reklamen) at Super1 både skal hindre fastbrenning og gi bedre presisjon. Ikke vet jeg, men sikkert er det at en tynn oljefilm vil redusere faren for rust. Derfor gjør jeg som flere har kommentert ovenfor.

Hvis du hindrer rust, så reduserer du nok fastbrenning, og får bedre presisjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruker mye det samme pusseprinsippet, remediene, type stenger og lapper som M67 ovenfor her har vært innom - litt stykkevis og delt - gjennom denne tråden. Brukt dette i ca 20(?) år. Bruker ikke rutinemessig Boretech Eliminator før etter minst 3-sifret antall skudd, men bronsebørste + Super 1 - ca. 20 drag etter skyting holder problemene greit unna.

 

Ofte bruker jeg i stedet for bronsebørste heller å "gnukke" et par VFG-pussepropper med messing innbakt i ulla(?) gjennom pipa. Synes dette langt på vei synes å gi samme resultat som 20 - ish drag med "bronsebørste"(?) og er mye kjappere.

 

(Har boreskope - så har også mulighet for å se hva som funker).

 

Super 1 virker å være en ganske tynn olje, så ved langtidslagring bruker jeg gjerne noe annet (gjerne Buths Gun Oil, BreakFree CLP eller Montane Extreme Gun oil).

 

Sist jeg kjøpte en dyrere amerikans pipe, fulgte det med "instruks" fra leverandør og børsemaker om innbrekking. Dette medførte at jeg pådro meg tennis-albue som jeg slet med et halvt års tid og måtte få behandling for - så sånn generelt har jeg etter dette også litt respekt for "skadepotensialet" v/ pussing av geværløp på legemet. Bruker ellers hansker og gassmaske dersom jeg (som jeg rutinemessig ikke gjør) bruker Hoppes nr. 9, Butchs Bore Shine eller annet som ikke lukter bra.

 

Pussing av våpen er litt som ved bilpleie. Det koster litt penger og tid, selv om en gjør det selv for hånd - og det går an å drite seg ut om en gjør ting feil. Er sikkert også derfor det er like greit å finne en enkel og grei rutine som funker for våpen og eier, og som bidrar til godt vedlikehold og lite skadepotensiale. Bronsebørste+ Super 1, god pussestang og pussestokkinnfører) er et sånt regime som en kommer nokså langt med.

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...