Jump to content

Justering av kikkertsikte for å slippe omskyting


Stihl Crazy

Recommended Posts

No er eg litt lei den evinnelige ommskytinga mellom blyspiss, heilmantel og varmint ammunisjon.

Er da noken her som kan forklara på ein litt lettfattelig måte korleis eg kan gjera da sån at eg berre kan skru på siktet før eg skal skyta andre kuler?

Eg har eit Zeiss classic 2,5-10x50.

Akkurat detta emnet her kan eg null og niks om, prøvde og lesa gjennom ein optisk tråd her på kammeret men den gjekk heilt inn i materien men eg fann ikkje noke matnyttigt.

 

Eg er berre opptatt av korleis eg skal få dette til, må eg ha sånne store tårn som eg ser ein del har for å få til dette? Eller kan eg klara meg med det eg har? Altså justeringene som var på kikkerten når eg kjøpte den, hadde vært supert og fått detta til.

Edited by Ei tohi varjata
Endret til en litt mer forståelig overskrift. Ei tohi varjata, moderator
Link to comment
Share on other sites

Sett opp en pappskive på 100 m. 

Ta med tommstokk og noe å notere på.  

 

Skyt inn med en type ammunisjon. f.eks helmantel. 

 

Skyt så 3 skudd uten å justere på noe med den neste typen, eks blyspiss. Gå så frem til skiva og mål sideveis og høyde. Eks sitter senter av 3 skuddsgruppen 10cm til høyre og 18 cm opp på skiva.

OK, da må du skrive hvordan du skal skru for at den skal sitte i sentrum. Notatet blir jo da: "Helmantel til blyspiss 18 ned, 10 venstre".  

 

Ikke rør noe på siktet enda. - klistre igjen hullene på skiva. 

 

Skyt så 3 skudd med ammunisjon nr.3 eks varmint. Repeter samme øvelse og noter. La oss si at gruppen sitter 7 cm til venstre og 3 cm ned. Da blir notatet: "Helmantel til varmint 7 høyre, 3 opp" 

 

Skal du gå fra blyspiss til varmint, kan du gjøre det ved å foreta ett lite regnestykke og skru direkte, eller du kan bruke helmantel som en slags mellomstopp - hovedammunisjon - og skru først til helmantel, så til varmint. 

 

Hold tunga beint i munnen, eller bruk notatboken til å notere ned hvilken ammunisjon siktet er justert til. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme kikkert som deg. Jeg har en klikktabell som viser hvor mye jeg må skru for ulik rype ammo. 

 

Jeg nullstiller kikkerten med treningsammo. Ut fra det har jeg laget en tabell som viser antall klikk i høyde og side med ulik amunisjon, med og uten demper osv.  Denne tabellen har jeg brukt en del tid på å lage, og den blir jevnlig verifisert.

 

Din kikkert er enkel å nullstille. Skyt deg inn med treningsamo. Løft tårnet litt og still det i 0 posisjon. Hele klikktabellen tar utgangspunkt i denne. 

Link to comment
Share on other sites

Dette kan la seg løse relativt enkelt dersom du hele tiden bruker absolutt like utgaver av de tre - Bly, Hel, Var.

Du skyter inn med H og kaller dette nullstilling. Så skifter du til B og noterer hvor mange knepp du må skru i høyde og side for på nytt å være midt i.

Så skrur du tilbake til nullstilling og skyter med V. På nytt noterer du hvor mange knepp du må skru.

Så tester du alle på nytt for å se om dette stemmer også ved neste skyting. Hvis det gjør det, har du nå løsningen. Det viktige er nå at du etter skyting alltid skrur tilbake til nullstilling og at du tar vare på notatene og har dem for hånden når du skal skyte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det vil si at du skyter inn siktet med helmantel/treningsammo. Gjør de justeringer som er nødvendig. Så kan du løfte opp justeringsringen og sette denne på null. Helt likt for høyde og side. Dra den litt ut og sett den på null. Siktet er nullstilt og innskutt. Nå kan du justere så mye du vil på siktet, men alltid komme tilbake til null og utgangspunktet ved å sette tårnene i null(som er innskutt med helmantel)

 

Når alt er i null. Kan du skyte med ny ammo.. nå må du kanskje justere litt.. noter hva som står på siktet når du er innskutt. De tallene er null/innskutt på ny ammo. Når ferdig setter du alt i null og skyter på nytt med neste ammo. Noter når ferdig og nullstill etterpå. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det viktige er nå at du etter skyting alltid skrur tilbake til nullstilling og at du tar vare på notatene og har dem for hånden når du skal skyte.

Jeg noterer og merker avviket fra nullstilling (valgt referansenivå) på små luftgeværskiver (14x14 cm), én skive for hver ammunisjonstype og kaliber. Jeg lager også en egen skive for den ammunisjonen som representerer null-nivå, samt for all ammo der det ikke er avvik. Dette gjør jeg for alle mine våpen: drilling (5,6x52R), 6,5x55 og .30-06, og skivene lagres etter kaliber. På den måten har jeg stålkontroll på treffpunktvariasjoner for all den ammunisjonen jeg har i skapet (og det er en del!), både fabrikk- og hjemmeladet.

 

17 minutter siden, Sitka skrev:

Ja, men kva er 0 ?

Du må selv bestemme hvilken ammunisjon som skal være ditt referansenivå.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Sølvrev skrev:

Jeg noterer og merker avviket fra nullstilling (valgt referansenivå) på små luftgeværskiver (14x14 cm), én skive for hver ammunisjonstype og kaliber. Jeg lager også en egen skive for den ammunisjonen som representerer null-nivå, samt for all ammo der det ikke er avvik. Dette gjør jeg for alle mine våpen: drilling (5,6x52R), 6,5x55 og .30-06, og skivene lagres etter kaliber. På den måten har jeg stålkontroll på treffpunktvariasjoner for all den ammunisjonen jeg har i skapet (og det er en del!), både fabrikk- og hjemmeladet.

 

Du må selv bestemme hvilken ammunisjon som skal være ditt referansenivå.

Jo skjønner at eg sjølv må bestemma dette, lurte berre på detta med 0 stilling om da var ett spesielt punkt justeringa skulle settast på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan høyde- og sidejusteringen er merket på Zeiss, jeg har bare Swarovski. Men poenget er, som @Andresv skriver, at når du har valgt og skutt deg inn med den ammunisjonen som skal være referansenivå, løfter du tårnene opp i "fri", stiller tilbake til "nøytral posisjon" og trykker ned. Kan en av dere som har Zeiss forklare det bedre? (Forsøkte å finne et illustrerende foto på nettet, men lyktes ikke.)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sånn pedagogisk sett en innertier, men dette ligner da svært på et Swarovski-tårn. Er det sånn på Zeiss også? Uansett, referanse(null)-punktet og tilbakestillingen kommer forbilledlig godt fram.

 

Edit: korr. skrivefeil

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

På mitt sikte er pila men den runde prikken som alltid står i ro mangla, derfor eg ikkje heilt skjønte kva da gjekk i.

 

Da eg har gjort så langt er og ta ei smal remsa med kvit tape og festa på tårnet, satt på ein smal strek med penn for « midt i med blyspiss på 170 m»

Tenkte og gjera da samma for heilmantel og varmint ammunisjon, sån at eg får 3 ulike nullpunkt for 3 ulike typar ammunisjon. Eg har ei lita pil på tårnet, den delen som går Ann og snu rundt, pila skal alltså peika på streken.

For blyspiss blir da berre denne eine streken pga den skyt eg alltid med eit vist overslag på 100 meter eller flyttar blinken ut til 170 meter og skyt meg inn der.

 

For dei to andre tar eg ulik farge for ulik type ammunisjon og har for 100-150 og 200 meter i fyrste omgang og prøver om eg får detta til.

 

Detta gjeld då for høgde, sidejusteringa bør vel bli enklare, berre 3 ulike strekar.

Går vel neppe likt sideveis dei ulike ammunisjonstypane men forandrar seg vel ikkje for ein og samme type ammunisjon for ulik avstand, må sjølvsagt kompensera for vind, men kanskje ikkje så mykje for Max 200-250 meter kaliber 6,5x55.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sitka skrev:

 

Da eg har gjort så langt er og ta ei smal remsa med kvit tape og festa på tårnet, satt på ein smal strek med penn for « midt i med blyspiss på 170 m»

Tenkte og gjera da samma for heilmantel og varmint ammunisjon, sån at eg får 3 ulike nullpunkt for 3 ulike typar ammunisjon. 

 

Så enkelt er det. En runde med gjennomsiktig tape oppå når du er ferdigmerket og fornøyd så blir det holdbart over (litt) tid.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre det vanskelig når du kan gjøre det enkelt?? Skyt inn, nullstill, skyt inn på nytt noter klikk, gjenta på neste amunisjon. Hos meg skiller et 4 klikk på det meste på 100 m. Bør jo ikke være betydelig mer enn det. Skal være rimelig enkelt å forholde seg til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra film fra Hjortefot!

Jeg har to løp til min Blaser R8 lux: 6,5x55 og 9,3x62. Til disse har jeg to kikkertsikter: zeiss ht 3-12x56 med ASV+ og zeiss ht 1-4. 

Det skiller 7 knepp opp og 17 til høyre fra 6,5 til 9,3 løpet. Begge siktene er nullstilt på 6,5 løpet slik at jeg aldri blir i tvil. 1-4 siktet er tiltenkt drivjakt. Men om jeg skal poste etter svin om natta for eksempel kan jeg enkelt bytte til 3-12x56 siktet. Uten ny innskyting. 

 

Det er uten tvil 6,5x55 løpet som blir brukt mest. Jeg gjør det enkelt og bruker kun to typer ammo: match og jakt. Jeg har brukt accubond i flere år nå og kommer ikke til å bytte. Samler bra i alt jeg har brukt den i (mange ulike våpen og kalibre) og forutsigbar god effekt i vinter. Det finnes ikke den rev eller kråke som er panseret mot en 140 grains Accubond. Til match lader jeg 140 grains Scierra kule. 2 klikk opp og jeg er midt i. 

 

Mitt råd er: Se videoen og lær deg å bruke nullstillingen. Gjør det enkelt og velg to kuler. Hvis du er av de som liker å teste nye kuler og ladninger så kommer du garantert til å surre. Da må du sikre deg og teste hver gang. Det er kjipt å delta på et jaktfeltstevne for eksempel og oppdage at man er innskutt med en annen kule (Been there done that...). Og fælt å løsne skudd på dyr og være innskutt med feil kule... 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Grei video men blir vel fyrst aktuell viss eg får ASV på siktet.

Foreløpig gjer eg som skissert med og merka av med tape, men skriv sjølvsagt opp antall klikk og.

 Eg har jo i motsetning til deg Skaubjørn 3 ulike typar ammunisjon men som allerede nevnt er da berre ei innstilling for blyspiss.

Håpar eg får da til.

Link to comment
Share on other sites

Du har nullstilling på ditt sikte. Skyt inn. Løft så opp den ringen du stiller klikkene på i høyden. Da går den fritt uten klikk og treffpunktet påvirkes ikke. Trykk den ned når pila er over streken fremme, og du vet når siktet er innstilt for en ammo. Skriv så ned antall klikk for de to andre typene. For sidejustering gjør du på samme måten. 

Tape fungerer kanskje også. Men det er ikke så mye plass til tape på sikter som ikke har tårn så jeg kan ikke helt se hvordan det skal gå. 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, hjortefot.com skrev:

Sjekk denne filmen: Hvordan bruke Zeiss ASV+ kulebanekompensator.

Den er bra og informativ.

Ja, absolutt informativ film, men kanskje litt lettvint bare å bruke munningshastighet oppgitt på patronesken. Produsentene oppgir gjerne "skrytehastighet" for jaktammunisjon, og for bane-/matchammo hastighet basert på lang pipe (74 cm). Så om du har et våpen med matchpipe o.k., men om du har et jaktvåpen med demper og kappet pipe ned mot eller under 50 cm må du kronografere V0 om dette skal gi mening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, da er ikkje mykje plass til tape utan tårn men trur eg skal få fa til med litegrann fingerferdighet. Eller eg har fått på tapen men har ikkje prøvd da ut i praksis endå.

Skal eg vera heilt ærlig trur eg da eigentlege problemet kjem til og bli at ting forandrar seg.

Da som var 5 klikk ein gong er ikkje 5 klikk gongen etterpå eller etterpå der igjen, da er så utrulig mange variabler ute og går sjølv om løpet er heilt frittliggande og rifla er bedda, men og få da til er drømmen.

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Sitka skrev:

Nei, da er ikkje mykje plass til tape utan tårn men trur eg skal få fa til med litegrann fingerferdighet. Eller eg har fått på tapen men har ikkje prøvd da ut i praksis endå.

Skal eg vera heilt ærlig trur eg da eigentlege problemet kjem til og bli at ting forandrar seg.

Da som var 5 klikk ein gong er ikkje 5 klikk gongen etterpå eller etterpå der igjen, da er så utrulig mange variabler ute og går sjølv om løpet er heilt frittliggande og rifla er bedda, men og få da til er drømmen.

 

Ikke sant. Eller man kan virkelig begynne å lure....

Jeg er egentlig skremt av hele tråden....

Er det bare meg ?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Sitka said:

Skal eg vera heilt ærlig trur eg da eigentlege problemet kjem til og bli at ting forandrar seg.

Framgangsmåten folk legger fram her i denne tråden er den folk bruker. At det finnes andre variabler enn skruinga er selvsagt, og derfor satt jeg i går og skjøt på 300 meter i p*ssregn. Dra på bana og skyt, og se hvordan det går. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

1 time siden, Gillen skrev:

Det er vel bedre at folk ber om råd, enn å gå rundt å tro at en er verdensmester..

Og for å være helt ærlig så bør TS ta seg tid til å sjekke ev. treffpunktforandringer - på skytebanen - før han i alle fall drar på jakt.

Ja klar over da, blir nok til at eg gjere da før eg skyt på noke levande.

Er ikkje da som er problemet, problemet er at eg kjem til og gå og grubla på kva som har forandra seg.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hva du mener skal forandre seg? Ting har vært stabilt hos meg i 5 år nå. Tester klikktabellen ca 2 ganger i året. 

 

Ser på tårnet hver gang jeg skal på jakt. Da vet jeg umiddelbart hvilken innskyting jeg står på.

 

Du har et kvalitetssikte. Det er ikke skummelt eller farlig å sku på dette siktet, det ER stabilt. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Nåh. Har sett at det kan være feil på kvalitetssikter også, men slikt går jo å finne ut av. Temperaturendringer, iaf store og bytte av ammolott vil kunne påvirke treffpunkt. Forskjell i treffpunkt på førsteskudd fra kaldt, pusset løp til påfølgende skudd er vanlig og kan fort utgjøre ett knepp eller tre. Så er det spørsmål om hvor bra samlinger en klarer å skyte. Man må ha et noenlunde sikkert middeltreffpunkt for en serie, for å kunne si noe fornuftig om endringer, og å etablere ett krever flere skudd i serien evt.  flere, jo dårligere samlingene er. 

Link to comment
Share on other sites

Om man skal følge den takegangen å må alt testes før hver eneste jakttur. Ja et kvalitetssikte kan selvfølgelig svikte, men drar du innom skytebanen før hver eneste jakttur av den grunn? Eller testskyter etter hver nedoverbakke du har gått, det rister jo en del.... Det får da være grenser for å være paranoid.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Mix skrev:

Jeg er egentlig skremt av hele tråden.... Er det bare meg ?

Jeg er nok i utgangspunktet mer skeptisk enn skremt... Men hvis det er slik at troen på app'er, ASV-ringer, og ymse varianter av kulebanekompensatorer fører til at man lar være å verifisere treffpunkt gjennom praktisk skyting, da blir jeg skremt!

Utsjekk av treffpunktavvik for ulike ammunisjonstyper må skje under kontrollerte forhold. For meg betyr det skyting i godt dagslys, ingen eller tilnærmet null sidevind, bruk av en stødig skytebenk, samt pappskiver der jeg kan gå fram og fysisk måle avviket. Dette er ikke lett å få til på en litt travel skytebane, så om du har et grustak el. er det et bra sted.

Jeg har alltid siktet i nullstilling når jeg tester. Skyter da 3-skuddserier med hver ammunisjonstype og noterer avvik fra middeltreffpunkt (høyde og side) i cm. Hvis det er stor spredning innen en slik gruppe, skyter jeg en ny 3-skuddserie med samme ammo. Det er viktig å bruke god tid og være rolig og avslappet under hele prosessen.

Vanligvis verifiserer jeg nullstillingen med den valgte referanseammunisjonen én gang pr. år, og jeg tar alltid en ekstra sjekk hvis jeg vet eller har mistanke om at siktet kan ha fått et støt eller på annen måte ha kommet ut av lage.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje redd for og skru på siktet.

Ho pleie setta 3 skudd jaktammo ca 15 mm eller bedre.

Varmintammo veit eg ikkje for der skal eg utvikla ny ladning.

Scenar 100 gr ca 20 mm for 3 skudd.

 

La berre merke til at når eg prøvde med jaktammo no så måtte eg skru litt i forhold til i fjor haust, men kom på da at eg hadde kjørt fulmens greenbore igjennom løpet, tok noken skudd før ho sammla skikkelig og da så kan jo håpa at det var grunnen til ulikt treffpunkt.

 

Føle at eg sit godt og stabilt når eg prøve ammunisjon iverfall, skyt på papp heima hos meg sjølv.

God tid, einasta som kan vera eit problem er når ullhjortane til far min spring rundt der, men prøve og gjera da når dei er vekke.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Andreasv skrev:

Om man skal følge den takegangen å må alt testes før hver eneste jakttur. Ja et kvalitetssikte kan selvfølgelig svikte, men drar du innom skytebanen før hver eneste jakttur av den grunn? Eller testskyter etter hver nedoverbakke du har gått, det rister jo en del.... Det får da være grenser for å være paranoid.

Så ikke at det gikk å fortolke det jeg skrev på den måten. Om en har mistenke om at justeringa på siktet ikke er stabil, lar det seg gjøre å finne ut av det, enten ved skyting eller bruk av sk collimator. Er selvsagt ikke noe en holder på med før hver jakttur. En annen sak et at om en skal jakte på druge hold og/ eller på småvilt, så kan det, etter min menig, være greit med en «smått paranoid» tilnærming til både innskyting og verifisering. Om tiltenkt bruksområde er feks jakt på elg ut til 100 m eller så, betyr vel ikke et par knepp hit eller dit allverden. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt system (Blaser) er repeterbart uavhengig av  månefaser, premenstruell fase og jordens stilling i forhold til Saturn... Og ASV er like repeterbart som klikkene på vanlige tårn. 

 

treffpunkt varierer ubetydelig ift temperatur på de holdene jeg jakter på. Kan variere noe ved streng kulde, men det er minimalt. 

 

Og ja, jeg har testet. Men det er alltid korrekt. Med mindre en skrue løsner i montasjen. De et festet med locktite så det skjer jo ikke. 

 

Ballistisk kalkulator er fint, så lenge men har chronograf (har) og tester hastighet på ammoen (gjør), men må selvsagt verifiseres på papp. Eller gong på lange hold. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er null vits i å pusse etter hver økt med mindre du skyter i regn eller med "skitne" tennhetter. Det eneste du oppnår er mer slitasje på pipa, sannsynligvis endre litt på treffpunkt til neste gang, og litt mer penger i kassa til de som selger pusseutstyr......

 

Ole

Akkurat detta er da vel delte meininga om, eg har til no pust løpet kvar gong, med lappar.

 

Da der med pappbit i sekken er ikkje så heilt dumt nei, har vore borti folk som har tryna og som har hatt problem med og sjekka treffpunkt etterpå.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Drar igjennom løpet 5-10 ganger med Super 1 våpenolje og bronsebørste, mens løpet fortsatt er lunkent. Deretter et par lapper når jeg er hjemme for å få ut dritten, og til slutt 1 ren lapp med våpenolje. That`s it, sånn vanligvis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...