Jump to content

Justering av kikkertsikte for å slippe omskyting


Stihl Crazy

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Noen som vet om den litt eldre MeoPro (kjøpt 2018, men forstår det slik at det har kommet en oppgradering samtidig) ( https://www.meoptasportsoptics.com/en/produkt/meopro-3-9x50-922/ ) har slik nullstilling som avbildet på forrige side?

 

Står noe om dette i bruksanvisningen, men finner ikke helt ut av dette. Skal man dra/skru/løfte opp på noe vis for å justere? Kan jo være at det ikke finnes også

 

( link til bruksanvisning: https://www.meoptasportsoptics.com/Aton/FileRepository/aton_file_repository_HtmlEditorRepositoryDoc/Root/MeoPro_Riflescope_Manual.pdf )

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik at du løfter opp hjulene for høyde- og sidejustering, har du mulighet for å sette et referanse- (eller null-)nivå etter innskyting med en bestemt ammunisjonstype. Mange europiske sikter har denne nyttige funksjonen (står forklart lenger framme i tråden). Du skyter og justerer for høyde- og sideavvik med hjulene nede, når du er "midt i" løfter du hjulene opp i "friposisjon", dreier tilbake til null (den hvite prikken), og trykker hjulet ned. Står forklart på side 10 i din bruksanvisning. Fordelen med dette er at du kan notere eventuelle avvik med andre ammunisjonstyper og justere for dette, uten å miste referansenivået for den ammunisjonen du har valgt å skyte inn med.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker for denne informasjonen, utfordringen jeg har er at jeg ikke klarer å få løftet opp/justert friposisjonen slik bruksanvisningen sier.

Så her er det forskjell på teori og praksis... og feilkilden er undertegnede 😀

 

Kikkert ser slik ut på justeringen

images (2).png

Edited by msteiro
Unødvendig sitering.
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Sølvrev said:

Hm, ser ikke ut til å være helt samsvar mellom bilde i bruksanvisningen og ditt sikte.

Jeg ville tatt en tur til forhandler, eventuelt en telefon til Meoptaimportøren i Norge.

 

Will do!, takker for informasjon, må se om jeg finner bruksanvisningheftet også å se hva som står der. Kan være en ny revisjon av bruksanvisning på nett og kikkert som har kommet uten at det har blitt nytt navn på kikkerten.

 

Redigert:

Da har jeg fått svar at det ikke var slike muligheter på min kikkert.. Litt skuffet, men nå har jeg funnet 2 kuler (jakt og fmj) som må justeres 4 klikk i høyde. Jakt går 4 klikk lavere, så må skru opp. Ikke den verste jobben å fikse det, og strengt tatt trenger jeg vel ikke å skru heller, 1 klikk er 0,7cm

Edited by bug11
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

No har eg endeleg landa på sierra gameking som kula både til hjort, gås og rev, gjer det enkelt for meg sjølv og skyt meg inn på 100 meter, midt i. Men er det nokon som kan hjelpa litt med antall klikk ut til 300 meter? Brukar lapua sin app her. Tikka t3x rifle, 6,5x55. Det eg lurar mest på er utgangshastigheit med 57 cm løp. Når det gjeld BC har eg lagt inn  0,48, vekt 9,1 gram, dei andre verdiane har eg tatt det som appen foreslo. Kva som har mest og seie her?

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Men er det nokon som kan hjelpa litt med antall klikk ut til 300 meter? Brukar lapua sin app her. Tikka t3x rifle, 6,5x55. Det eg lurar mest på er utgangshastigheit med 57 cm løp. Når det gjeld BC har eg lagt inn  0,48, vekt 9,1 gram, dei andre verdiane har eg tatt det som appen foreslo. Kva som har mest og seie her?

Det er utgangshastigheten som har mest å si for kulefallet på 300m. Siden du ikke vet utgangshastigheten er det umulig, eller i beste fall meningsløst å prøve å hjelpe deg med "antall klikk" - men du skal stille opp ;) Et sted mellom 11-12 og 16-17 klikk.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja stemmer det, utgangshastighet. Eg får jo rett og slett prøva då. Kva synes de om valg av kula då? Billig blyspiss som er kjend for god presisjon, men er vel overgått av moderne fabrikat. Skyt ikkje bukkar og koller i utgangspunktet, helst mindre hjort og så skal eg ha ei kula til ting eg ikkje et og, så då må ein ta nokre kompremissar. Eigentleg kunne eg tenkt meg ei 120 gr kule for litt mindre rekyl og muligens litt flate kulebane men reglar er no ein gong reglar. Får heller sjå på kopparkulene etter kvart. Men er vel noko med dei og, dyre og legg att forskjellig i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Kippe: No har eg endeleg landa på sierra gameking som kula både til hjort, gås og rev

Jeg synes du gjør det vanskelig for deg selv. Jeg har skutt hjort, gås og rev med Accubond, med fint resultat. På på gåsa vil jeg ikke ha en tradisjonell blykule. Vil ha noe som ikke eksplofaenmegderer. Det gjelder hjort også. Gameking er fin på papp,  men det finnes mange kuler som er bedre egnet enn den! Jeg hamstret inn en haug med fabrikkammo med Federal Fusion da G-sport gikk konk, og så nå gidder jeg ikke å lade, og bruker den til alt av jakt. Er jo ikke så mye det går hver sesong, så lenge jeg bruker matchammo på banen. Om det blir blyforbud også på rifleammo (jeg tviler) skal jeg bytte til monokule. 

 

Vil du bruke Gameking fordi du vil trene med den også? Dersom du forlater premisset om at du skal jakte og trene med samme kula så gjør du det mye enklere for deg selv. En god jaktkule til all jakt, og en god matchkule til bane og konkurranse, og du er på rett sted synes jeg. Da må du sikkert stille et par knepp. Men det er bedre det! Still inn siktet nøyaktig til jaktkula, og flytt markørene på justeringstårnene slik at 0 er innskytingen med jaktkula. Så skyter du inn med matchkula, og noterer differansen. Oftest noen få knepp. Da kan du SE på tårnet om siktet er innstilt for jakt- eller matchkule. Enkelt, tilnærmet idiotsikker, og du kan bruke både velegnet jakt og mathckule. 

 

Dette med antall knepp på ulike avstander er som M67 skriver umulig å si noe om uten at du chronograferer ladningen din. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for Innspel, mykje av det du skriv er akkurat det same som eg har tenkt.

Alt av trening skjer med 108 gr scenar, så eg burde jo ha skrivd 2 kuler til alt. Før hadde eg tre stk ei til trening, ei til gås og rev og ei til hjort. Hensikten er og bruka ei jaktkule til alt. Tenker akkurat som du, skyt inn på 100 meter med jaktkula og nullstille der på tårna. Som du skriv med treningskula. Tenkte og lamminera antall klikk på ulike avstander og klistra på kolben, då for jaktkula. Har tenkt på accubond som eit alternativ ja, det er eigentleg det eg synsar mest om her, valg av jaktkula men greit og få litt tankar frå andre og om både kula og anna. 

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg. Det er mange kuler som holder til alt vilt her. Rev detter jo med alt i 6,5 kaliber. Du må ha en ganske solid kule til gås og hjort. Siden det er gås på menyen vil jeg for min del ikke ha for mye fart. Mye heller en 140 grains kule (eller en 156 grains for den del), enn en 120 grains på steroider. Det er både hurtig åpning og farten som gir splætt i terminalballestikken :-)

Fint å laminere klikktabell på kolben eller tårnet. Det er ikke aktuelt for meg. Jeg kjenner kulebanen ut til 300 meter, men jeg skyter ikke vilt på den avstanden. Det er jeg ikke godt nok trent til rett og slett. Det er lite aktuelt der jeg jakter også. I år skjøt jeg rådyrbukk på 180 meters hold (har Leica håndkikkert med avstandsmåler), og da er jeg på grensen av det jeg er komfortabel med. Og nok et av de lengste mulige holdene i det terrenget jeg jakter i. 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 8.10.2022 den 13.10):

Bør vel nevna at eg sålangt ikkje et gåsa , er for og halde dei vekke frå bakkane til nokre bønder. Skyt ikkje på 300 eg heller. Kan nøya meg med 250, kan bli litt hald på gåsa avogtil.

Spiser du ikke gåsa... Syke syke mann! :-) Gås er kjempegodt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke blandet det sammen ennå så det skal jeg eksperimentere litt med i høst. Gås kan jeg jo skyte så mye jeg vill av fra kontorvinduet mitt, så finner jeg en fornuftig anvendelse for den er der jo billig kjøtt. I år blir det jo mer som et eksperiment. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Kanadagås klarer jeg ikke å få spiselig.

Kanadagås er krevende, jeg makter heller ikke å få noe brukbart ut av den. Synes også en gammel gasse av grågås er så godt som ubrukelig til menneskeføde.

 

Skaubjønn skrev (2 minutter siden):

Bare forsøkt på hvitkinngås. 

Det er vel ikke jakttid på denne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...