Jump to content

Leupold taktiske sikter forbudt til sivile


furuoglyng

Recommended Posts

Som overskriften så selges de fom. 2018 kun til myndigheter. Det har vel startet en trend å hindre salg av militære sikter til sivile, og jeg utelukker ikke at de europeiske rør kan følge med etter en stund.

 

Har selv en ubrukt 10x40 Leupold Mark 4 M1 mil dot liggende i skapet jeg kjøpte for 10 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel slik med Hensoldt tidligere, og det henger igjen her og der på en del produkter, f.eks. her:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.65.2955/hensoldt-hensoldt-ard-72mm-klampbar

 

" HENSOLDT ÄR ETT MÄRKE SOM ENBART FÅR SÄLJAS TILL PERSONER TILLHÖRANDE MILITÄRA ELLER POLISIÄRA STYRKOR.
Vid varje beställning av ett Hensoldt sikte kommer vi att därmed vara tvungna att be om ett bevis, i någon form, om att beställaren innehåller en tjänst inom de ovan nämnda områdena "

 

På Europtic er det en del sånne tags om eksportrestriksjoner  på samme merket:

 

Government Export Restriction
This item may be regulated for export by the U.S. Department of State or the US Department of Commerce. Please see our Export Policy.

 

ITAR Restrictions

ITAR Product
By adding to cart, I understand, acknowledge, and agree to the Export Policy. I am a US Person, and I do not intend to export this product. Please see our Export Policy.

 

Det er vel Zeiss som står bak Hensoldt nå? Fine kikkerter, det er det nok helt sikkert.

Sjekk ut denne tuten da: https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.64.2951/hensoldt-hensoldt-zf-6-24x72-belyst

Noe å tenke på til jakta 😁

Edited by uglebugle
typo
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Må si at jeg i min enfoldighet ikke forstår hvilke behov en sivil skytter har for slike sikter. Er jo i utgangspunktet både negativ og skeptisk til alt "taktisk" tulleutstyr som frembys så det kan jo ligge noe der da:winke1:

Til langhold. Tenker litt på reaksjonen dersom Schmidt& Bender PM osv. ryker bort fra hyllene😁

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Leupold har da vært en stor leverandør mot det militære markedet, det er ikke noe nytt.

 

Stemmer, det er ingenting nytt.

 

Og de har hatt modeller som før kun har vært solgt til det militære. Men med prisene de tar for sine "taktiske" sikter nå, taper de nok marked mot Vortex o.l. både pga pris og nyvinning. Og de kan nok ikke måle seg med de Europeiske. Sikkert lettere å spisse utvalget mot militæret enn å ha et bredt utvalg mot det sivile markedet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan google mye kilder om dette med forskjellige svar. Mulig du har rett.

 

Jeg regner med at militærsiktene produseres videre, men at Leupold kommer til å lage en sivil utgave Mark et eller annet taktiske sikter. Disse blir kanskje ikke så robust som de militære.

 

 

 

 

Edited by furuoglyng
Link to comment
Share on other sites

Ikke kan kjøpes av sivile i USA? Den er god 😁

 

Dette har blitt sagt om diverse ammunisjon og våpenmodeller og det et alltid så mye lekkasje til det sivile markedet at det eneste resultatet er at noen luringer raker inn litt ekstra profitt som mellomledd.

 

Eksempelvis har det aldri vært noe problem å få fatt på +P+ ammo for pistol eller Remington’s LEO Only stash hvis man vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange overvurderer hvor vanskelig det er å få tak i en patron som hvilken som helst menig soldat kan ta ut av ei kasse når sjanten ser bort og knø ned i lomma for å selge når han er på perm..

 

Sånn på siden, noen andre som ble irriterte på hvordan hu dama snakka? Å uttale shrapnel som smaprnel var nytt for meg..

Link to comment
Share on other sites

hvis de er ekte... vært en del tilfeller hvor noen bare maler tuppen og selger dem som Mk211

 

Mk211 har aldri vært i vanlig kommersielt salg i USA. Men de kan ha blitt solgt til Politietater som så har solgt det videre eller kanskje overskudd fra slikt salg. Eller de er kommer fra forsvaret. I såfall er det jo tyvegods.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leupold selger en "limited edition" mk IV til sivile akkurat nå: https://www.leupold.com/leupold-core/stories/30-years-of-service

 

Kanskje overskudd fra kontrakten her: http://soldiersystems.net/2018/02/27/united-states-marine-corps-selects-leupold-ts-30a2-mark-4-mrt-for-m38-squad-designated-marksman-rifle/

 

Artig å lese kommentarene.

 

Dette er Leupold som har tatt et kommersielt valg om å avvikle MK IV, men de er kontraktsbundet til å levere dem til militære kunder. Det har ingenting med lovgivning eller noe "for farlig for sivile"-policy å gjøre.

 

Kjedelig for folk som liker overprisete retrosikter. 🙃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 2.2.2019 den 9.38, Chiefen.v-2 skrev:

Retro 10x med cm klikk, ja takk.

 

Er det generelt uvanlig, også for europeiske produsenter,med cm klikk? Må være mye greiere enn å styre med yards og moa? 

Edited by Jegerlærling
Autoredigering på mobil grrrr :)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...