Jump to content

Første Jaktrifle 6.5 x 55 eller 308.


JegerNiko

Recommended Posts

Vil vel anbefale 6.5x55 til en ny jeger. Det er billigere å trene med, og har mindre rekyl, så en ny skytter vil skyte bedre. Ammunisjon, spesielt god ammunisjon, er også billigere. Men forskjellen er ikke stor, så en kan like godt argumentere med at 308Win er kraftigere, mer karslig, og at DFS bruker 6.5x55, så det kan man iallefall ikke ha... Eller at det er mindre margin til anslagsenergikravet på storvilt med 6.5x55 (den er vel i virkeligheten negativ) Det beste argumentet for 308 er vel egentlig at du da slipper den evige diskusjonen om anslagsenergi.

I virkeligheten er det ett fett for være helt ærlig. Jeg har flere rifler i begge kaliber, og jeg merker ikke egentlig forskjell når jeg skyter (langvarlig presisjonsskyting så merker jeg rekylen i 308Win, og på langt hold merker jeg at vindavdrift er endel større) og dyrene jeg har skutt ( stort sett rådyr) har heller ikke merket noen forskjell som de har gitt uttrykk for i allefall... 

 

Noen vil nok mene at villsvin er alt for hardskutte til noe under 9.3, at 6.5 har alt for lite anslagsenergi, og at du MINST må ha 30-06 - eller kanskje helst 6.5 Creedmoor, siden det er amerikansk og selvsagt mye bedre enn x55 - Sånn sett er kanskje 308Win best her... Hovedsaken er uansett at du faktisk lærer deg å bruke rifla. Ikke hva som står på utsiden av kammeret ;) Lykke til med valget

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Enig med M67, det spiller liten til ingen rolle hvilken du velger. Har begge og kjenner ikke forskjell på rekyl ved vanlig treningsskyting. (jeg er rekylpingle i tillegg)
Finn deg ei børse du liker, hvis den kommer i begge kalibre så trekker du lodd eller noe.


Jeg for min del hadde valgt 308win hvis rifla leveres med kort låsekasse og 6,5x55 hvis den kun leveres i en lengde. (Tikka T3 f.eks.) Ingen praktisk betydning....

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern Alt i alt har vi vel snakket om det aller meste her inne nå. Sånn sett kan man jo stenge muligheten for å starte nye tråder, og benytte forumet som et rent oppslagsverk. Men det hadde jo vært ganske kjedelig for oss som har lest det meste allerede. Jeg setter i alle fall pris på nye tråder (noen ganger) som omhandler tidligere omtalt innhold.

 

@JegerNiko Både 6,5 og 308 vil gjøre jobben. Jeg ville kjøpt 6,5x55 hvis du skal beholde løpet bortimot originalt (dvs ikke kappe det nevneverdig). Vil du ha en kort rifle med lyddemper, ville jeg kjøpt 308 (308 taper ikke så mye hastighet ved kapping).

I 308 er det masse bra fabrikkammo, og du vil (nesten) garantert finne ammo som passer ditt bruksområde.

I 6,5x55 er det et mye mer begrenset utvalg av fabrikkammo som møter kravene til storviltjakt. I både 308 og 6,5 får du bra og billig treningsammo. Hmm... tenker mens jeg skriver.. jeg tror faktisk jeg ville kjøpt 308 hvis du kun skal ha en rifle og den skal primært brukes til jakt. Det er mer fleksibelt for en som ikke lader selv..

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

308 var nå den siste patronen jeg ville valgt med mindre jeg skulle i krigen. Hylsen er liten og dum med dårlig plass for krutt. Synes jeg har en helt annen valgfrihet ved lading både i 6,5x55 og 3006 en med 308. Men selv bruker jeg nå mest 8x57 til storviltjakt. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Har hatt flere rifler i 308 og eneste grunnen til at det i sin tid ble valgt var at jeg hadde fri tilgang gratis ammunisjon til disse. Og det var nokk årsaken til valg av 308 for de fleste som valgte det. I dag er det ikke lenger tilgang til gratis ammunisjon da 7,62 ikke lengre brukes av forsvaret. Så da er jo en vær grunn til å velge dette kalibret falt bort. Selv har jeg solgt mine 308 rifler til fordel for 3006 og 6,6x55.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, bardp skrev:

I dag er det ikke lenger tilgang til gratis ammunisjon da 7,62 ikke lengre brukes av forsvaret. Så da er jo en vær grunn til å velge dette kalibret falt bort. 

Lurer på om Forsvaret er enig i at det tidligere var tilgang til gratis ammunisjon for privat bruk. Er ikke alle som har jobbet på depot på Bardufoss vet du 😉 noen har kanskje tatt et litt mere uavhengige valg og allikevel falt ned på 308. Faktisk har en meget stor andel av norske jeger gjort det.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

Har hatt flere rifler i 308 og eneste grunnen til at det i sin tid ble valgt var at jeg hadde fri tilgang gratis ammunisjon til disse. Og det var nokk årsaken til valg av 308 for de fleste som valgte det. I dag er det ikke lenger tilgang til gratis ammunisjon da 7,62 ikke lengre brukes av forsvaret. Så da er jo en vær grunn til å velge dette kalibret falt bort. Selv har jeg solgt mine 308 rifler til fordel for 3006 og 6,6x55.


Mener du at trådstarter går glipp av noe ved å velge 308 fremfor 6,5x55? I så fall, hva?
 
 

Link to comment
Share on other sites

Det går bra uansett hvem av dem du velger. Hvis det er overveiende elgjakt, ville jeg valgt 308W. Har tatt > 100 jegere i hjemkommunen gjennom Storviltprøven de siste måneder. Over halvparten bruker 308W. Resten fordeler seg med noen fler på 6,5 enn på 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen praktiske forsøk rundt pipelengde, krutt og brennhastighet i siste utgave av Ladeboken. Patroner som er ladet med mer sentbrennende krutt, som for eksempel 6,5en, ser ut til å få høyere hastighetstap pr cm kappet pipe. I forsøket som ble gjort der fikk man ca 745m/s ut av ei 60 cm pipe med 10,1 gr (156 gr) kule i 6,5en. Fra 50 cm pipe 689 m/s, og fra 40 cm 670 m/s. Tallene fra forsøk med .308en er for de samme pipelengder med 180 gr kule er hhv. 797, 770 og 747 m/s. Nå går det sikker an å få andre tall for en dreven hjemmelader som klarer å vri max ut av patronen, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort en masse slike forsøk. Jeg har gjort flere selv. Det ER forskjell, og en kan søke å redusere den, eller en kan overdrive den med valg av krutt og kule, slik det åpenbart er gjort her (man kan bruke eksperimenter til å undersøke, eller til å bekrefte egne teorier, som regel kan man bekrefte akkurat hva man vil). I dette tilfellet er forskjellen mellom relevante ladninger liten, og til praktisk jakt uten betydning. 
Skulle jeg ha den mest allsidige jaktrifla, og MÅTTE ha 40cm pipe, så ville jeg valgt 6.5x55 - du får omlag samme hastighet med 140gr kuler i 6.5x55 som du får med 155gr i 308, og da vinner 6.5 stort på både kulefall og vindavdrift noe som gir større treffsannsynlighet eller lenger akseptabel skyteavstand. Effekt i viltet, om en velger tilsvarende kuler vil være bra nøyaktig lik.

Den jaktrifla jeg faktisk har med 40cm pipe, er i 308... Årsaken er det elendige utvalget av blyfrie kuler i 6.5mm. Jeg foretrekker blyfrie kuler av to grunner, det ene er at jeg da slipper diskusjonen om bly rundt middagsbordet, og den andre er at de gir helt kontrollert ekspansjon, og at jeg har hatt gode erfaringer med kulene jeg bruker, Barnes T(T)SX. Dette kan være god nok grunn til å velge 308 for mange. Og uansett hvordan du snur og vender det, så kan den levere ei større og tyngre kule, med mer energi enn 6.5x55 kan. Ulempen er jo at energien og alt det kjennes bak rifla også. Det har liten betydning for "garvede" skyttere, men for nye vil jeg si at det har stor betydning. Jeg ser mange nok skuddredde skyttere.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, M67 skrev:

du får omlag samme hastighet med 140gr kuler i 6.5x55 som du får med 155gr i 308, og da vinner 6.5 stort på både kulefall og vindavdrift noe som gir større treffsannsynlighet eller lenger akseptabel skyteavstand. Effekt i viltet, om en velger tilsvarende kuler vil være bra nøyaktig lik.

 

Hvilke 140 grains kuler i 6.5 vil du fremheve på jakt ut til maxavstand på la oss si 200 meter?

Link to comment
Share on other sites

Ut til 200m meter er ikke det du siterer meg på relevant. Men jeg har brukt Swift Aframe tidligere, den virker. Som svært mange andre kuler. 

Det er jo flere momenter her, når en har holdt på ei stund, som en ikke bringer inn i en "første rifle" diskusjon - spesielt siden han spør spesifikt om 308 vs 6.5x55.

Jeg jakter stort sett ikke med 6.5x55 lenger. Årsaken er som nevnt mangelen på blyfrie kuler. Andre kaller meg tosk for å bruke blyfrie kuler... i 308. Jakter jeg i utlandet så bruker jeg noen ganger 7mmWSM,, rett og slett siden det kan bli litt lange hold, hold som er fullstendig irrelevante i en diskusjon om "første rifle". Men jeg har brukt 308 også - da med (i nyere tid) 150gr TTSX.

Grunnen til jeg heller til 6.5 her, er at jeg er opptatt av at folk skal lære å skyte, og treffe der de sikter. Det er viktigere enn både kaliber og kule, og for mange, en del lettere med 6.5mm

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, M67 skrev:
Sitat

308 taper ikke så mye hastighet ved kapping

Forbanna tullemyte -

 

Hvis Terje Nordby vil lage en ny versjon av sitt utmerkede radioprogram "Mytekalenderen", kan han jo ta med denne moderne myten. Kanskje også plassere den på dagens dato, 25. september, siden det er starten på elgjakta i mesteparten av landet (og her er det vestavindsstorm og storregn %#!?&!!).

 

For å slå det fast: Hvis du bruker tunge kuler for kaliberet, og tilhørende saktebrennende krutt, kan du tape vel 5 m/s for hver cm du kutter pipa. Og hvis du bruker lette kuler for kaliberet, og tilhørende hurtigbrennende krutt, kan du tape ned mot 3 m/s for hver cm du kutter. Med dagens standard pipelengder på 50 - 57 cm, har dette lite/ingenting å si i praksis.

 

Så kan vi jo avlive ei myte til: "308 W gir STØRRE fart i korte piper enn kaliber 30 Ultraversting". Med tilnærmet forsvarlig kombinasjon av kule og krutt, vil en patron med større volum ALLTID gi høyere hastighet enn en mindre, uansett pipelengde.

 

"Naturlover er noe herk", bruker jeg og en del andre her inne å skrive.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og for å fortsette med naturlovene. Ved et gitt trykk(bilde) vil ei kule med større diameter, gitt lik vekt og pipelengde, i prinsippet ha større utgangshastighet. Lader man selv, kan det nok alltids sjongleres noe med kruttyper for å unngå å fyre alt for mye for kråka, men forholdet mellom hylsevolum og kaliber setter endel praktiske begrensninger, som gjør enkelte patroner mer "egnet" til korte piper, iaf så lenge en skal holde seg til fabrikkladet ammo.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Oj, er 308 ubrukelig i forhold til 6.5x55 til en som skal ha sin første rifle? Dette var jeg ikke klar over..

 

Eller skal vi heller snu litt om på det og si at for en som ikke lader selv vil 308 gi fordelen med;

 

- større utvalg i ammunisjon generelt 

- mye bedre ved blyfrie alternativ

- mulighet for tyngre kuler

- mulighet for kort låskasse

 

setter man på en demper så er rekylen behagelig også til mengdetrening. Trådstarter blir nok happy uansett valg mellom de to kaliberne.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Jo større hylsevolum i forhold til kulediameter jo større fleksibilitet har man. Derfor er  308 ubrukelig i forhold til 3006 og 6,5x55.

Akkurat som 6,5x55 og 3006 er ubrukelig i forhold til 6,5-284 og 300 win mag? 

30-378 weatherby magnum må jo være midt i blinken når du skal bytte ut den ubrukelige 3006`en din.

 

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, ErlingElev skrev:

Er det derfor .17-375 Holland &Holland er så populær?

 

Den er da ikke særlig populær! Jeg vet ikke om flere enn 3 - 4 som har den her ute. 22 Eargesplitten Loudenboomer, derimot, står i annethvert våpenskap (eller klesskap?), sammen med mævvsern, gammel-Kragen og en belgisk dobbeltløper med damaskpipe fra annu dazumal!

 

https://www.everydaynodaysoff.com/2010/05/10/22-eargesplitten-loudenboomer/

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

På 24.9.2018 den 15.26, JegerNiko skrev:

Skal snart kjøpe min første Jaktrifle, men er veldig usikker på om jeg skal gå for 6.5 x 55 eller 308. 

Blir nok hovedsaklig hjort, rev og evt villsvin.

Jaktrifle og evt. villsvin. Velg 308 med kort pipe og demper.

6,5x55 er for skyting på papp.

  • Like 1
  • Confused 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Må si det blir litt fart her på forumet når en setter ting litt på spissen. Morsomt😊.

Var i går med og arrangerte årets siste storviltoppskyting får i år i mitt skytterlag. Der diskuterte vi litt dette med skytere resultater og hvem som treffer og vem som bommer.

Vi ble vel enige om at skyteresultatene var omentrent omvendt proporsjonal med kalibret som ble brukt. Og at det over hode ikke er noen sammenheng mellom pris på utstyr og skyteresultat.

Men et par typer jegere skiller seg allikevel ut. Du har de som driver med en eller annen form for skyting året rundt de treffer stort sett. Og så har du de som har kjøpt seg superdyr kanon og som er så red for rekylen at de lukker øynene og snur seg vekk før de trykker av, de treffer ikke en gang skiva. Det å arrangere oppskyting for storviltprøva kan faktisk til tider være svært så underholdene. Men det er givende å se hvor lit enkel instruksjon og noen tips kan heve en skytter fra helt håpløs til OK.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, bardp skrev:

Må si det blir litt fart her på forumet når en setter ting litt på spissen. Morsomt😊..

Hvis du bare setter ting på spissen for å være morsom, kan det være lurt å sette et smiletegn etter en setning som dette:

3 timer siden, bardp skrev:

Jo større hylsevolum i forhold til kulediameter jo større fleksibilitet har man. Derfor er  308 ubrukelig i forhold til 3006 og 6,5x55.

Husk på at det er en nybegynner som spør om råd. Man kan jo bli forledet til å tro at du mener det du skriver over her.

 

47 minutter siden, bardp skrev:

Vi ble vel enige om at skyteresultatene var omentrent omvendt proporsjonal med kalibret som ble brukt. Og at det over hode ikke er noen sammenheng mellom pris på utstyr og skyteresultat.

Da skyter man vel bedre med 308 enn 3006 da, eller? Ingen sammenheng nei, blir vel M98 med åpne sikter da.

Link to comment
Share on other sites

Vel det er mange som skyter opp med M98 både i 6,5x55, 308 3006 og en sjelden gang med 8x57 dog ikke mange med åpne sikter men har ikke lagt merke til at de med M98 skyter noe dårligere en de andre med mer fancy utstyr. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Nå er vi godt på siden av trådsstarters spørsmål, så -

 

34 minutter siden, bardp skrev:

Var i går med og arrangerte årets siste storviltoppskyting får i år i mitt skytterlag. Der diskuterte vi litt dette med skytere resultater og hvem som treffer og vem som bommer. -  - Men et par typer jegere skiller seg allikevel ut.  Og så har du de - -  som er så red for rekylen at de lukker øynene og snur seg vekk før de trykker av, de treffer ikke en gang skiva

 

Mitt inntrykk er at de som er dårligst til å skyte, nettopp møter opp på de aller siste oppskytingsdagene. Det er en blanding av yngre og eldre, nytt superutstyr og mævvsern fra 1948, folk som nettopp har tatt jegerprøven, og folk som har drevet jakt i 40 - 50 år. Det de har felles, er at de mangler det du nevner som karakteristika for de som kan skyte - nemlig at de ikke rører våpen før etpar uker før jakta.

 

34 minutter siden, bardp skrev:

Vi ble vel enige om at skyteresultatene var omentrent omvendt proporsjonal med kalibret som ble brukt. Og at det over hode ikke er noen sammenheng mellom pris på utstyr og skyteresultat.

 

Nå skyter vel, som @nhd har nevnt i en annen tråd, omtrent 2/3 av skytterne med 308 W/30-06, 25 % med 6,5x55. Den resterende tolvtedelen skyter med diverse kalibre, fra 222 Rem til 458 Win. Felles for de av denne kategorien jeg har hatt på standplass, er at de er over snittet interesserte i jakt, skyting og våpen, at de ikke trenger særlig mye hjelp til innskyting, og klarer prøven greit.

 

34 minutter siden, bardp skrev:

 Men det er givende å se hvor lit enkel instruksjon og noen tips kan heve en skytter fra helt håpløs til OK. 

 

Nettopp derfor er det sørgelig å tenke på at DN ikke har stilt noe som helst annet krav til de "obligatoriske skudda" enn at det skal smelle.

Link to comment
Share on other sites

Browning Xbolt i 308 med demper brer seg som influensa blant mine jaktkompiser som ikke er veldig våpenfikserte.

Omdømmet er "den bare funker, bra presisjon, tåler en støyt og kjekt med sikringen på samme sted som hagla".

Xboltene har stort sett erstattet mer kostbare og veldig mer kostbare rifler.

Det verste er at jeg kjenner jeg har lyst på en selv.. i 308 selvfølgelig :-)

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Jegermeistern skrev:

Så kan vi jo avlive ei myte til: "308 W gir STØRRE fart i korte piper enn kaliber 30 Ultraversting". Med tilnærmet forsvarlig kombinasjon av kule og krutt, vil en patron med større volum ALLTID gi høyere hastighet enn en mindre, uansett pipelengde.

Det en vel kan konkludere med i denne sammenhengen er at .308Win lettere tar ut mer av sitt iboende potensiale i korte piper, enn det de fleste andre sammenlignbare patroner gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...