Jump to content

dreper 30-06 og 308W bedre en 6,5x55?


Eriksjon

Recommended Posts

jeg er en ung jeger som skal kjøpe meg min første jaktrifle. han jeg jakter med har selv 30-06. da han hørte at jeg skulle ha en rifle i kaliber 6,5x55 advarte han meg om det fordi det er forsket på at dyra springer kortere og dør fortere med et grovere kaliber. det er nesten så jeg frykter at jeg ikke får lov til å jakte med 6,5 hos han pga. hans sterke meninger. dette mener jeg er tull og min mening er at det ikke er noen praktisk forskjell på hvor langt dyra springer etter det er påskutt med 6,5 eller 3006. kan dere hjelpe meg med noen gode argumenter for at 6,5 dreper like bra som f.eks 30-06?

skal jakte på rådyr og elg.

Link to comment
Share on other sites

Her er ett argument; patronen er godkjent til jakt på storvilt i Norge. Det er derved ingen grunn til å trekke i tvil at 6.5 er godt nok. Her er et annet, det er lettere å skyte godt med 6.5 enn med de to andre pga. mindre følt rekyl. Det er dermed større sjanse for å få en god skuddplassering på dyret, noe som igjen reduserer sjansen for skadeskyting.

 

Er mange tråder om 6.5 på elg på Kammeret, anbefaler en gjennomlesing av disse for evt. flere argumenter for og imot, samt livlige avsporinger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at en større og tyngre kule er mer effektiv enn en mindre kule. Det er den enkle virkelighet

Undersøkelsen "Bedre elgjakt" fra 2005 fant (i totalt 7500 påskutte elg) at 9.6 av skuddene mot elg med 6.5x55 ikke endte med en død elg på stedet, men falt under definisjonen bom- eller skadeskyting. For 30-06 gjaldt dette 10.5% av skuddene.

 

“In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not.”, Tillegges en rekke personer.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ingen andre argumenter enn at den er lovlig. Trenger du det for å få lov til å jakte der så er vedkommende så forstokket at da er det sikkert like greit å ikke jakte der. Problemet med å finne argumenter for og i mot er at det ene slår det andre i hjel. Det koker til slutt ned til følelser uansett. For forskjellene er så små.

Link to comment
Share on other sites

Nå r det i gang igjen - ja.

Samme argumenter, men ikke vitenskapelig holdbart. Jeg kjenner til undersøkelsen "bedre elgjakt", men dersom en slik undersøkelse skal være troverdig må den være godt nok dokumentert, denne har en del svakheter.

 

Det er udiskutabelt at jo større og tyngre kulen er jo mer effektiv er den til å drepe vilt.

Det er faktisk derfor vi har minstekrav til kulevekt og kaliber i alle land som driver storviltjakt. Skal vi bruke samme argumentene videre vil vi snart komme til at 6,5 er mer enn god nok til elefant. Hvorfor ikke bruke .22 til hjort.

Dersom vi ikke klarer å innse at tyngre kuler og grøvre kalibre gir mer effekt i viltet slik at vi kan skyte større dyr, mangler vi nødvendig innsikt i terminalballistikk og virkelighetsforståelse.

 

Hva som er godt nok til de ulike viltartene er en helt annen sak, det er også de tilleggskrav som jaktrettshaver forlanger for jakt på sitt område.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

off ja, her starter nok en ny debatt. jeg er egentlig på jakt etter argumenter FOR 6,5. men

 

Kompisen din har rett... Det finnes ikke argumenter FOR 6,5 til elgjakt i dag, men derimot mange MOT:

 

* Rekyl fra 30-06 er ikke noe problem med demper, og du skal selvfølgelig ha demper, du vil ta vare på hørselen din.

* Ammo for 30-06 koster ikke mer enn 6,5.

* Det er ikke lovlig å skyte med blyfritt i 6.5, da man ikke klarer energikravet på 100m.

* Skal man først ha lang kasse i våpenet, som 6.5x55 krever, så er det bedre å gå for kaliber med mer power.

* Større kule diameter gir større sårkanal, dermed raskere død.

* Betraktelig tyngre kuler å oppdrive i kaliber 30, helt opptil 220 grains, nesten 70 grains mer enn 6.5.

* Tyngre kule gir mindre fart på kula som igjen vanligvis gir penere slakt.

* Det er MYE mer ammo å oppdrive i kaliber 30, et hav av kuler hvis man lader selv.

* " To be continued...."

Link to comment
Share on other sites

Ville heller kjøpt 6,5x55 og heller jakta ein anna plass enn å kjøpa 30-06. For meg blir det a little too much med tanke på rekyl allerede med tunge kuler i .308. Veit ikkje korleis det er alle andre plasser men såkalle redusert/rekruttammo trur eg er billigare enn .308, 30-06 ammo heima iverfall. Synes også det er ein tendens til at fleire og fleire har fått augene opp for seksogeinhalven sitt potensiale. Kulene er vel også bedre no enn før, veit kompisen din det?

Hørte også disse visdomsorda her ein gong: det som er mest avgjerande for om ett skudd var vellykka var 3 ting.

1. Kor traff du

2. Kor god kule brukte du

3. Kva kaliber brukte du

Der punkt 3 var det klart minst viktige.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 skulle blitt omdøpt til 6,5S.MAG (S=Swedish) så hadde den blitt lovprist av de fleste :winke1:

Alle de tre er gode nokk til jakt. Er merkelig så hard-skutt dyr har blitt de siste årene, om 10år er det marginalt med 30-06 på rådyr og 9,3x62 på elg. Reven står vell for for ett 6,5 skudd siden den har utviklet en solid brusk plate på 10cm rundt bogen den også.

 

Hvor død kan noe bli? Død-døere-dødest?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo besvart, men:

Er han du jakter sammen med enten grunneier eller jakt leder får du ikke være med om du har 6.5mm

Kan jo krangle om det men sånn er det.

Da er det jo ikke riktig å kjøpe 6.5mm selv om det er lovlig.

Dessverre unngår du mange sur blikk og mange diskusjoner om du kjøper noe kraftigere.

Har 6.5 selv, men har nå kjøpt 338, så slipper jeg å argumentere hver gang.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55? Opp til hare størrelse, men ikke hare.

 

Blir det forbud mot bly har du nesten rett... Rådyr går under storvilt med rifle, så da kan 6.5 akkurat brukes på hare og rev, men ikke noe større. 6.5 hører hjemme på bane, skyter DFS selv, og papp klarer akkurat 6.5 å trykke hull i...

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

6,5x55: 100 meter avstand: 150grs kule 769ms, 2874 joule.

 

308win: 100 meter avstand: 150grs kule 790ms, 3032 joule.

 

30.06 Springfield: 100 meter avstand: 150grs kule 820ms, 3272 joule.

 

Ikke vitenskaplig, men tallene for disse 3 kalibrene kan se noenlunde slik ut!

Ikke hensyntatt løspslengde, temperatur etc.

 

Vitalt treff, sårkanal, hastighet, kulevekt har selvsagt mye og si, ikke minst hvilken type kule.

Jeg tar ikke stilling til hvilket kaliber som er "best", men det er hevet over enhver tvil at alle tre kalibrene gjør jobben de er tenkt til.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo besvart, men:

Er han du jakter sammen med enten grunneier eller jakt leder får du ikke være med om du har 6.5mm

Kan jo krangle om det men sånn er det.

Da er det jo ikke riktig å kjøpe 6.5mm selv om det er lovlig.

Dessverre unngår du mange sur blikk og mange diskusjoner om du kjøper noe kraftigere.

Har 6.5 selv, men har nå kjøpt 338, så slipper jeg å argumentere hver gang.

 

Du bør sleppa å argumentera når du treff og dyra dør.

Link to comment
Share on other sites

En løsning er jo selvsagt å kjøpe to rifler. En moderne rifle i 6.5X55 med en bra kikkert på som du trener med jevnlig, også en 1000-kroners heimevernsmauser i 30-06 med originale sikter, som står i skapet frem til oppskytingen og jaktstart. Så bruker du den siste på jakt hos han fyren det gjelder. Det er jo kaliberet det kommer an på, ikke sant?

 

Våpen er en såpass personlig greie for meg at jeg ikke ville nølt med å si nei takk til å jakte hos noen som - uten en meget god begrunnelse, som jeg så langt ikke har sett her - mente mitt valg av våpen var feil.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55? Opp til hare størrelse, men ikke hare.
Blir det forbud mot bly har du nesten rett... Rådyr går under storvilt med rifle, så da kan 6.5 akkurat brukes på hare og rev, men ikke noe større. 6.5 hører hjemme på bane, skyter DFS selv, og papp klarer akkurat 6.5 å trykke hull i...

Nå er det ikke samme krav til anslagsenergi på alt storvilt da. Rådyrjakta med 6,5 er nok trygg litt til. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55? Opp til hare størrelse, men ikke hare.
Blir det forbud mot bly har du nesten rett... Rådyr går under storvilt med rifle, så da kan 6.5 akkurat brukes på hare og rev, men ikke noe større. 6.5 hører hjemme på bane, skyter DFS selv, og papp klarer akkurat 6.5 å trykke hull i...

Tull. 222rem er lovlig på rådyr og gjør en utmerket jobb...

 

6,5 gjør jobben på alt av vilt i Norge, det er det ingen tvil om. Statistisk sett gjør den jobben bedre enn 30-06 iflg bedre elgjakt.

 

Årsaken? Den er enklere å treffe der man skal med.

 

Det er ingen tvil om at større kuler i samme hastighet er mer effektive og gir kortere fluktstrekning ved likt treff. Større kule = større ødeleggelser = raskere utblødning. Så jaktkompisen din har helt rett, de dør rett og slett raskere med mer gjennomlufting.

 

Men i praksis betyr det nadaniks, dau, dauere, dauest. Hva er forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

6,5x55: 100 meter avstand: 150grs kule 769ms, 2874 joule.

308win: 100 meter avstand: 150grs kule 790ms, 3032 joule.

30.06 Springfield: 100 meter avstand: 150grs kule 820ms, 3272 joule.

Denne sammenlikningen gir ingen reell mening. Grunnen til å velge 30 kaliber er tilgangen til tyngre kuler... Her er max kuler levert i Norma Oryx.

 

6.5x55; 10.1 gram kule; E100: 2463 J

308W; 11.7 gram kule; E100: 2989 J

30-06; 13 gram kule; E100: 3321 J

 

30-06 vs. 6.5: 3321-2463/2463= 35% mer anslagsenergi på 100m

308W vs. 6.5: 2989-2463/2463= 21% mer anslagsenergi på 100m

Link to comment
Share on other sites

Leste trådtittelen litt nøyere og ser at spørsmålet ikke er besvart. I jaktsammenheng er det nok 30-06 som har drept best. Så er det 308W som har drept nest best og tilslutt kommer 6,5x55. Det kan være litt vanskelig å bedømme kvaliteten på selve drapet da objektet er dødt og vil være utenfor det man kan gjøre empiriske studier på. Postulatet mitt ovenfor baserer jeg på eksistenstidsrom og antall avfyrte skudd i de forskjellige kalibrene - noe jeg heller ikke kan føre empiri for men fremsetter som min helt subjektive objektive mening.

For dyret som skytes har det neppe noen betydning hvilket kaliber som ender dets liv.

Link to comment
Share on other sites

En ting som jeg savner i denne diskusjonen er forskjellen på ekspandert diameter og inntrengingsevne.

 

Har plenty med harer å jakte på med 6,5x55. Skal bruke 160grain Woodleigh PP så jeg håper den klarer jobben. Andre bruker f.eks Barnes TSX.

 

Mvh Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Mer ettersøk? En teori som statistikken i "bedre elgjakt" gruset. 7500 elg lyver ikke. Med 6,5 har du 0,9% mindre kjangs for ettersøk sammenlignet med 30-06 hehe.

Vi har flere tall i tråden.

Siden anslagenergien til 30-06 er 35% mye bedre enn 6,5 vil jeg tro at:

35%mer drep + faktisk 0,9% mer bom/skadeskyting = 35,9% som ikke takler å skyte presist med sin 30-06 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå r det i gang igjen - ja.

Samme argumenter, men ikke vitenskapelig holdbart. Jeg kjenner til undersøkelsen "bedre elgjakt", men dersom en slik undersøkelse skal være troverdig må den være godt nok dokumentert, denne har en del svakheter.

 

Det er udiskutabelt at jo større og tyngre kulen er jo mer effektiv er den til å drepe vilt.

Det er faktisk derfor vi har minstekrav til kulevekt og kaliber i alle land som driver storviltjakt. Skal vi bruke samme argumentene videre vil vi snart komme til at 6,5 er mer enn god nok til elefant. Hvorfor ikke bruke .22 til hjort.

Dersom vi ikke klarer å innse at tyngre kuler og grøvre kalibre gir mer effekt i viltet slik at vi kan skyte større dyr, mangler vi nødvendig innsikt i terminalballistikk og virkelighetsforståelse.

 

Hva som er godt nok til de ulike viltartene er en helt annen sak, det er også de tilleggskrav som jaktrettshaver forlanger for jakt på sitt område.

 

Nå mener jeg virkelig at du trenger å sjekke opp dine "fakta" før du poster :winke1:

Det er veldig langt fra sannheten at alle land har minstekrav om kulevekt og kaliber til storviltjakt.

 

Det er ingen tvil om at i praktisk bruk er det veldig liten om noen forskjell mellom mange kalibre.

 

Dersom man virkelig skal se til en "undersøkelse" når det gjelder praktisk forskjell mellom kalibre på elgjakt, er den svenske som ble gjennomført før "bedre elgjakt" som tydelig viste at det i praksis er forsvinnende liten forskjell mellom 6.5x55, 308 og 30-06 når det gjelder "drepeeffekt" og flukstrekning på elg.

Det var først når man kom opp på enkelte magnum kalibre og 9.3x62 at man så en vesentlig forskjell.

 

Man burde også vite at det er meget delte meninger blandt såkalte eksperter om hva som er avgjørende i forhold til terminalballistik, kalibre, kulevekt og den effekt og drepeevne dette har på vilt.

Noen mener at raske kuler med stor anslagsenergi, er det som er tingen, mens andre mener at det er tunge og grove kuler som er det eneste saliggjørende.

 

Jeg har i alle fall skutt nok vilt til å innse at diverse personers teorier, er nettopp veldig ofte teorier.

Jeg har jaktet med meget forskjellige kalibre på mye forskjellig vilt og har stadig opplevd at grove til meget grove kalibre for gjeldende vilt ikke har medført den enorme skuddeffekten som enkelte hevder at de har.

 

Man skulle f.eks tro at 9.3x62 og 375 Ruger skulle få rådyr fort i bakken, men likevel har jeg opplevd lange fluktstrekning på rådyr med perfekte treff med disse kalibrene.

 

Man skulle også tro om man skal høre på en del som argumenterer mot 6.5x55 til elgjakt at faren for skadeskytinger og lange fluktstrekninger er meget stor.

Selv har jeg aldri opplevd lengre fluktstrekning fra elg enn 50-60 meter, samme hva slags kaliber jeg har skutt dem med.

Lengste fluktstrekninger jeg noen gang har opplevd etter perfekt treff, er nettopp med 30-06 på både hjort og rådyr, og som langt har overgått hva jeg har fått med f.eks 6.5x55.

 

Det mest effektive kalibret jeg har brukt på jakt når det gjelder skuddeffekt og fluktstrekning på alt vilt tom. elg, er 6.5-06.

Nå tror jeg ikke at det egentlig har så mye med kalibret i seg selv å gjøre, men mer med det at jeg skyter meget godt med den rifla og plasserer kula til enhver tid der den bør være for best mulig effekt.

 

Nå hevder jeg ikke at mindre kalibre er bedre enn grove på jakt, men som oftest er det ikke hverken stor eller avgjørende forskjell når det gjelder drepeevne så lenge man plasserer kula der den skal være.

 

Jeg er helt enig i at 6.5 ikke er egna på elefant og at 22 ikke er egna på hjort, men det er heller ikke slik at man trenger kanon for å effektivt drepe en hjort eller en elg.

 

Noen snakker om vanskeligere ettersøk etter skudd med 6.5x55 istedenfor 30-06.

Da har neppe de gått mange ettersøk.

Selv har jeg gått mer enn 100 velykkede ettersøk, og jeg har aldri opplevd at kalibret har vært avgjørende for ettersøket og hvor enkelt det har vært.

Der har skuddplassering, helt uavhengig av kaliber vært avgjørende.

 

Eneste tilfelle jeg klart foretrekker et grovt kaliber på elg, er nettopp på ettersøk, hvor jeg ønsker å kunne få en kule frem til vitale deler, samme hva slags vinkel jeg må skyte fra og hva og hvor mye av dyret jeg må skyte gjennom for å komme dit.

 

Det er skuddplassering som er det altoverskyggende viktigste når det gjelder drepeevne og fluktstrekning.

Og kulevalg er nummer to på lista.

Setter man kula der man skal på en elg fra et lovlig kaliber, så blir ikke fluktstrekningen lang.

Så enkelt er det faktisk.

Elg er faktisk et veldig lettdrept dyr i forhold til størrelsen sin.

 

Etter min mening spiller det ingen rolle hvilket kaliber av 6.5x55, 308 og 30-06 man velger til jakt her i Norge.

Kjøp et våpen som passer godt, skyt det mye og sørg for å plassere kula der den bør være og alle tre vil gjøre en god jobb.

Om du ønsker noe med bedre effekt, bør du kjøpe deg en 9.3x62 og fore den med tunge kuler, men da må du være sikker på at du skyter like godt med den som du gjør med et av de 3 omdiskuterte kalibrene.

En av de virkelig store fordelene med 6.5x55 er at de aller fleste klarer å skyte bedre med denne enn kalibre med mer rekyl, og treffpunkt er som sagt det aller viktigste.

Nå kan man alltid si at ved bruk av lyddemper, så blir rekylen så redusert at man like godt kan bruke 30-06 og skyte like bra.

Ja, dette stemmer, men da kan man like godt kjøpe seg en 9.3x62, montere en demper på denne og få en reel forbedring istedenfor en teoretisk i effekt på viltet.

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at en større og tyngre kule er mer effektiv enn en mindre kule. Det er den enkle virkelighet
Undersøkelsen "Bedre elgjakt" fra 2005 fant (i totalt 7500 påskutte elg) at 9.6 av skuddene mot elg med 6.5x55 ikke endte med en død elg på stedet, men falt under definisjonen bom- eller skadeskyting. For 30-06 gjaldt dette 10.5% av skuddene.

“In theory, theory and practice are the same. In practice, they are not.”, Tillegges en rekke personer.

K

 

Finner studien at denne forskjellen er statistisk signifikant?

Link to comment
Share on other sites

Svaret på ts sitt spørsmål er ja og nei. Det er marginal forskjell (omlag ingen på 6,5 og 308). De fleste skyter litt bedre med et snilt kaliber og dermed er forskjellen borte. Problemet oppstår gjerne ved marginale skudd (ved ettersøk og oppfølgingsskudd). Egentlig er dette lite å legge vekt på. Men hvis du MÅ ha grøvre enn 6,5 for å jakte der du vil. Hvorfor ikke kjøpe grøvre?

Link to comment
Share on other sites

@jonilse Største problemer med 6,5 og Elg er at til trass for god penetreringsevne, så klarer Elghuden å "lukke" inngangs-hål sånn at blodsporing ved ev ettersøk vanskeligjøres ved "marginale" skudd.

Det refereres til "bedre elgjakt"... jeg har ikke lest denne, men at Elgjakt blir "bedre" med 6,5mm er jeg sterkt i tvil av. :wink:

Den er vel med god grunn ett "minimum".

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Minimumet ble faktisk innført som det var for å utelukke 6.5x55 Krag fra storviltjakt :)

 

Og 6.5x55 mangler overhode ikke god penetreringsevne på elg i forhold til 308 og 30-06, bare man bruker de rette kulen.

En 6.5x55 med ei kule som har høy SD og høy restvekt vil lett slå ei 308/30-06 kule med lav SD og lav restvekt.

Og forskjellen i inngangshull mellom 6.5 og 7.62 er ikke akkurat overveldende :)

Link to comment
Share on other sites

Ekspandert diameter befinner seg på horisontalplanet mens inntrengingsevne går på dybden. Intrengingsevnens resultat er som oftest mange ganger ekspandert diameter. Ble det noe klarere?

 

Apsolutt. :D ( eller kanskje ikke)

Håper haren skjønner at han er ferdig :mrgreen:

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

0,9% mindre kjangs

Med fare for å havne litt OT; det er 0.9 prosentpoeng mindre kjangs. Eventuelt ca. 9% mindre kjangs. Rett skal være rett :mrgreen:

Jeg tror ikke det er praktisk mulig å gi noe uttømmende svar på TS sitt spørsmål, annet enn at 6.5X55 er godt nok men at det alltid er noen som ikke er fornøyd samme hva man drar med seg av skytepang på jakt...

Link to comment
Share on other sites

Svaret på spørsmålet ditt er NEI! Etter mine erfaringer så dreper 6,5'n minst like bra som 308 og 30.06. Omtrent alle som jakter elg her bruker 6,5x55 og det er svært sjeldent med ettersøk ( har kun har 2 ettersøk de 4 siste åra! :D ) Ettersøkene blir som regel laget av en eller annen med grovt kaliber som har troen på at med grovt kaliber kan man gi mere blaffen i skuddvinkelen og om det er kvister i skytelinjen.

 

Omtrent hver gang jeg er på bana (er ofte på jegertreninger 3 ganger i uka) så ser jeg 3-4 mannfolk hver gang som står der med hver sin lille kanon i et magnumkaliber og småflirer av både yngre og eldre som kommer og skal skyte med sin 6,5. Folkene som skyter med 6,5 pleier å skyte veldig godt. Helt motsatt er det for disse "tøffe" mannfolkene. Første skuddet fra disse med magnumkaliber pleier å sitte i svarten, men så begynner moroa for 6,5 skytterene. Resten av skuddene fra de med elefantbørser pleier å sitte rundt omkring over alt. Det er av den enkle grunn av at når man har mye rekyl inni bildet, og man ikke skyter MYE skudd i året, kniper man ofte igjen øynet rett før man skal trekke av. Dette, sammen med avtrekksfeil som også er svært vanlig for folk med grove kaliber, er en dårlig mix. Skuddene flyver rundt i hytt og gevær. 6,5 skytterene kan da stå for seg selv og humre litt mens de ser på dette. Det er helt klart at sjansen for at en av dem med 6,5 ville ha skadeskutt en elg, er betydelig mindre enn dem som har et grovt kaliber man som ikke klarer å mestre det.

 

Husk at du ikke er mer mann om du skyter med 9,3 eller et hvilket som helst magnumkaliber 8) Det viktige er å skyte mye og kunne avlegge et forsvarlig skudd.

 

Et lungeskudd med 6,5 er mange ganger bedre enn et vomskudd med 308!

 

Forskjellen på disse kalibrene er ingenting i praksis, selv om noen (mange her på kammeret) skulle ønske det. Man trenger kun en haug av anslagsenergi hvis man skal skyte på betong og lignende. Der vil da all energien bli tatt opp. All energien vil ikke bli tatt opp i en elg! Slik er det bare.

 

Sorry for en muligens avsporing, men vi som skyter med 6,5 trenger ikke å argumentere for at 6,5 er en bra patron og at den er lovlig, det er de som vil at 6,5 skal bli fjernet som storviltpatron som er nødt til å komme med veldig gode argumenter. Gode nok argumenter har ikke kommet opp enda. Det er fordi svært få av argumentene faktisk stemmer. Det holder ikke å si at 6,5 er for svak for elg, når det er det kaliberet som har veltet flest her i Norden.

 

Jeg tror omsider at de som mener at 6,5x55 er en lite egnet patron, aldri har vært i nærheten av den eller prøvd den. Dette er det samme som med Ferrari. De fleste som rakker ned på Ferrari, har aldri sittet i en og vil heller aldri få råd til å se på en engang.

 

En siste kommentar fra meg :winke1: Kjøp deg 6,5x55 du, jeg er helt sikker på at det vil være det beste for deg, så får du heller jakte en annen plass hvis det ikke funker å prøve å snu på meningen hans :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror omsider at de som mener at 6,5x55 er en lite egnet patron, aldri har vært i nærheten av den eller prøvd den. Dette er det samme som med Ferrari. De fleste som rakker ned på Ferrari, har aldri sittet i en og vil heller aldri få råd til å se på en engang.

 

Enkel forskning har også vist at de som skyter med 6,5x55 er bitte, bitte litegrand mer intelligente enn de andre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...