Jump to content

22lr og ant. skudd


frankhovin

Recommended Posts

Hvor mange skudd regnes som mange for en 22lr rifle?

Det er sikkert delte meninger om det, og det kommer selvsagt an på om man skal bruke den til konkurranse eller jakt. Men hvordan slites en 22lr sammenliknet med en 30-06 eller .308? De sistnevnte skytes jo fort både 5,6,7 og 8000 skudd i jaktsammenheng.

 

Og når man først er inne på det: Hva med .338 WM?

Link to comment
Share on other sites

.22LR kan du skyte til både du, kona, lommeboka, og skytterkompisen blir dritleie.

Min gamle CZ452 gikk ca 10.000 i mitt eie uten noe som helst merkbar nedgang i presisjon. Forrige eier hadde nok også skutt noen tusen. Jeg kunne ikke se spor av slitasje i overgangen kammer/løp, riflingen var like klar som dagen jeg kjøpte rifla.

 

Ei god .22LR-pipe varer garantert minst 100k skudd, det er snakk om knøttsmå blaute blykuler, en minimal kruttladning, og lave hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

300 000 +- 100 000

:)

Har lest på presisjonsforum at noen "tror" at de nye krutt typene som blir lagd til 22lr, inneholder mer midler som sliper løp/kammer en eldre typer ammunisjon.

Derfor flere som pensjonerer sine konkuranse løp etter 100-200 000 skudd.

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2015/05/using-barrel-with-100000-rounds-joe-sets-new-ara-record/

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Sør-jeger skrev:

Har lest på presisjonsforum at noen "tror" at de nye krutt typene som blir lagd til 22lr, inneholder mer midler som sliper løp/kammer en eldre typer ammunisjon.

Derfor flere som pensjonerer sine konkuranse løp etter 100-200 000 skudd.

 

Det er vel ikke kruttet de reagerer på, men stoffene tilsatt i tennsatsen for å gi friksjonen denne trenger å antenne?

Har sett det omtalt både som sand, glasskorn, og spon (av hvilket materiale aner jeg ikke).

 

Min CZ pusset jeg aldri, med mindre det hadde regna. Tørket sot og blyrester av sluttstykket og litt inni kassa hver 1000-1500 skudd riktignok.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Det er vel ikke kruttet de reagerer på, men stoffene tilsatt i tennsatsen for å gi friksjonen denne trenger å antenne?

Har sett det omtalt både som sand, glasskorn, og spon (av hvilket materiale aner jeg ikke).

 

Enig.. mener også å ha lest om glass for å sikre skikkelig tenning.

Link to comment
Share on other sites

Glasspulver ble brukt i alle tennhetter tidlig på 1900 tallet. Så vidt jeg vet brukes det ikke lengre, men det er jo bare å sjekke noen patroner i mikroskop.

Ambolt er unødvendig da tennstempelet slår mot kanten av løpet. Der er motstanden langt mer massiv enn en spinkel ambolt lagt inn i hylsen.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

.22LR kan du skyte til både du, kona, lommeboka, og skytterkompisen blir dritleie. - - -

Ei god .22LR-pipe varer garantert minst 100k skudd, det er snakk om knøttsmå blaute blykuler, en minimal kruttladning, og lave hastigheter.

 

 - og kulene er belagt med en-eller-annen type voks, som "smører" løpet innvendig.

 

Og nettopp denne voksen er omtrent det eneste som kan ødelegge et .22LR-løp. Dvs., ikke voksen, men at man legger/mister patronene ned på matte med diverse partikler, eller, i verste fall, ned på sand. Skitten setter seg fast i voksen, og voksen og sand-/rusk-partiklene danner en slags "slipepasta". Gjør man dette ofte nok, kan man ødelegge løpet lenge før de forventede 100.000 skuddene.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

De eldste lagsvåpnene våre i 22 som enda er i bruk er vel snart 40 år gamle. de skytes i snitt ca 300 skudd med i uka mesteparten av året. Men for å ta et moderat tall kan en jo si at de går 10.000 skudd i året. Det tilsier at løpene i de er gått ca 400.000 skudd å det er ikke noe som tyder på at løpene er dårlige. Det er for øvrig noen Anschutz.

Link to comment
Share on other sites

22LR løp blir vel ikke byttet pga de er utskutte, men pga rust feil pussemetoder og andre skader påført av andre årsaker enn skyting. Men klart skytes det mye med patroner der sand og dritt har festet seg på kula. Vil jo dette slipe løpet under skyting. Men med reine patroner tror jeg ikke du klarer å bruke det opp :P

 

 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg brant nå ut er Sauer 6,5x55 løp på 1000 skudd med 6,9g kule ladet til 950 m/s. Så vil vel tro at 338 WM neppe holder noe mer.

Om du spør 1000 mann om hvor mange skudd ei 6.5x55 pipe varer, så tror jeg nok 60-70% vil svare noe mellom 2500 og 5000 skudd, kanskje halvparten mellom 3 og 4000. Noen vil si oppmot 6000, enkelte 10 000, og noen vil si under 2000 også.  Under 1000 vil tilhøre sjeldenhetene, men altså minst 1.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med M67, men det går en å si noe om faktorer ved ammo som påvirker dette. Om en tar utgangspunkt i noe vi kan kalle standardammo, Norma DL 8,4gram i 830 m/s, så holder pipa kanskje 6000 skudd om du kun bruker dette. Bruker du kun feltvarianten som går  900 m/s, reduseres kanskje pipas holdbarhet til det halve. Går du derimot andre veien og bruker Norma rekrutt 6,5 gram og 800 m/s, holder den kanskje 9-10000 skudd.

Ikke ta tallene bokstavelig, men se det som en illustrasjon på hvordan ladningen/varmen påvirker løpets holdbarhet. Derfor kan det være riktig at dersom en driver med tullballading til 950 m/s som ikke gir noen presisjonsfordel, heller tvert imot, kan en svi av et løp på 1000 skudd om en er uheldig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, jkb skrev:

7g scenar i 1000 ms

 

@jkb, husker du mine ladninger med RP-15, så mye som det var mulig å riste ned i hylsa? Ga 1050 m/s med 7 g Scenar, kjekt å ha ved feltskytinger på Bangsund, en smule unødvendig i Botnan. Ble jo nødt til å kjøpe ny pipe til banesesongen - !

 

Etterpå har jeg funnet ut at det er vesentlig rimeligere å slite høydeskruen, enn å slite pipa - .

 

 

Edit.: For ikke-lokalkjente: Et sted i nabolaget var "maksimalavstand" et uforståelig fremmedord. Et annet sted ble de lovlydige, da begrepet "minimumsavstander" ble fjernet fra Skytterboka.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Avsporing deluxe dette men.. 

 

Kan settes over maks 1 av 5 hold, men bare når avstanden er ukjent. Underlig nok. Sånn strengt talt ifølge boka.  Ingen øvre grense og i Viken 2 (LDKS) mener jeg de satte en b100 på 700m i en finale, mener det ble litt bråk av det. . Har flere ganger skutt på 660m i ordinært stevne med  oppgitt avstand og det var stas når man traff på vinden.. noen nedre grense er det vel heller ikke. Er lokalt stevne slo til med en miniatyr versjon av 1/6 på 15m :)

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Mas-36 skrev:

 - Overrasket over at vi holdt 3-4 svar før vi sporte av - -.

 

Og hvor mange spørsmål - svar er det i en vanlig samtale "mann og mann" (enda verre, kanskje, "kvinn og kvinn" 😄😄 ) i mellom, før man er ute på vidotta?

 

I denne tråden ble fasiten grundig slått fast, senest i innlegg nr. 11 og 12:

 

På 13.9.2018 den 7.34, 1937M98 skrev:

Jeg misstenker at sluttstykke og avtrekk blir utslitt før pipa i en .22lr som blir behandlet og stelt riktig.

Bare se på skytterlagsvåpen, de blir skutt fryktelig mye med, spesielt i større skytterlag, og stell og vedlikehold er nå så som så....

 

På 13.9.2018 den 8.56, M67 skrev:

Sluttstykkene på noen eldre Anschützer her er runde i kantene, men de skyter hull i hull. K

 

Da må vi jo kunne kose oss med litt utenomsnakk videre? Særlig når det viser seg at Skytterbokas pkt. 9.300 ikke er kjent, sjøl blant folk med lang fartstid i skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Eley subsonic HP vil jeg påstå er den .22LR-patrona folk bør sette mest pris på her til lands, ikke bare er den presis som pokker i alle våpen jeg har prøvd den i, men den er greit prisa ift. Tenex eller Midas, og et kjempestort pluss (for jegerne) er jo at du kan bruke samme patron til bane og jakt, uten å måtte stille inn eller skyte inn noe som helst på nytt.

 

Nå som "alle" billige drittpatroner fra Winchester, Remington, osv koster 1,10, 1,20, 1,30 pluss er det jo ikke akkurat et stort hopp opp til 1,70 som du ofte får subsonic HP for. Savner når CCI kosta 40 øre skuddet..

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Mas-36 skrev:

Noen som har forslag til kikkertsikte til salongrifla og ammunisjon som har grei pris og presisjon?

Jeg har en Leupold VXII 3-9x40. Den er ok for meg. Men her på Kammeret må det være Swarovski.

Ammo: SK std til 86 øre og Eley Sport til 84 øre holder for de fleste. SK Match til 1.06 er de beste lotene av SK std. Lapua Center-X til 1.70 bruker mange av oss til konkurranse. Til jakt er Eley sub HP den jeg liker best.

Link to comment
Share on other sites

Får du tak i Norma 2 er den også billig og går meget bra i alle fall i min Sauer. Kjøpte 50.000 skudd av den for noen år siden til 60 øre skuddet men nå er jeg nesten fri og må ut på markedet etter ny amo. Det kan variere mye fra lot til lot hvor gott amoen samler i forskjellige våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Norma 2 er RWS rifle Match i andre esker. Norma 1 er RWS R50 andre esker. Begge er ment å være konkurranseammunisjon/ high end treningsnammo for konkurranseskyttere.

Noen Jaktmatch i 22LR har jeg aldri hørt om. I sentertente kaliber er den ment å være treningsammunisjon for jegere. I 22LR heter den CCI Std eller Geco Rifle. Geco Rifle er som regel mer presis enn CCI std. og hos Norma også billigere enn en får CCI de fleste plasser.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Savner når CCI kosta 40 øre skuddet..

 

Ikke jeg. Dvs., jeg vil ikke ha den, om jeg får den gratis. Hvertfall ikke til bruk i min STR 200 kal. .22LR.

 

Da jeg gikk over til klasse V65, og skjøt bare liggende, brukte jeg CCI. Jeg skjøt rundt 240 p., og trodde at jeg var vel ikke bedre. Men så fikk jeg tak i en 500 pakke med SK, og plutselig var 9-erne omtrent borte. SK hadde jeg forresten brukt før også, i sin tid kom de i løs vekt i en "hermetikkboks".

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, M67 skrev:

Norma 2 er RWS rifle Match i andre esker. Norma 1 er RWS R50 andre esker. Begge er ment å være konkurranseammunisjon/ high end treningsnammo for konkurranseskyttere.

Noen Jaktmatch i 22LR har jeg aldri hørt om. 

Har du ikke hørt om det? Norma solgte de for noen år siden. Gikk veldig bra den rifla jeg hadde den gangen.

 

http://eline.el-agenten.se/Sortiment/Jakt___Fritid/Ammunition/_22__Pistol_Gevar/Norma_Jaktmatch_22LR?id=G2132990

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver mange av dere mot bedre vitende. Presisjonen på en bestemt lot må testes i en konkret rifle. Den minste 5-skuddsamling jeg har skutt på 50 meter var med CCI std i en Sako quad. Sist jeg testet i Sauer 200 STR, var CCI dårligere enn Center-X og R50, men bedre enn Norma 2, RWS riflematch, Geco rifle, og SK std.

Link to comment
Share on other sites

http://skytterlinken.mamutweb.com/newsdet119.htm

 

Denne testen ble gjort på 15 m, og kun CCI holdt ikke innertier på 25 skudd. Sitat: "Så lenge man bruker anerkjente merker som RWS, SK, Eley eller Lapua, kan man finne gull blant gråstein."

 

Det er nok verre på 50 m, men jeg syntes det var forfriskende å lese en artikkel som sier at man helt fint kan vinne med ammo til under ei krone skuddet. 

Link to comment
Share on other sites

På 20.9.2018 den 19.01, Ei tohi varjata skrev:

Savner når CCI kosta 40 øre skuddet..

 

Fant denne gamle eska bakerst i ammo-safen da jeg flytta i desember. Husker ikke hva CCI Std kosta på den tiden, men denne er nok kjøpt på begynnelsen av 90-tallet. Før 1993, vil jeg tro. Morsomt å se igjen de gamle eskene. Mimre, mimre:

 

1111588465_20180921_212239(Medium).jpg.408c7999987680a7a359f454a05f641d.jpg

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...