Jump to content

Hvem har sett villsvin i Norge?


Muntjac

Recommended Posts

Jeg synes egentlig villsvin som er live er mer interessant enn dem som har blitt skutt (av andre).

 

Så derfor: Hvem her har SETT villsvin i norge, uten å skyte/få skutt dem, og hvor? Mulig observasjoner/"ikke sikker på hva du så" er også tillatt å legge inn. Tror lengden på denne tråden fort kan gi et godt inntrykk av hvor i Norge det finnes svin på skogen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tror nok det er fler her som har sett vilsvin i norge,men de holder klokelig kjeft.Jeg har sett en flokk på 10 stk,men hvor.....det vil jeg ikke gjerne ut med nei.Jeg gleder meg bare til disse blir flere...

 

Korrekt... ser man villsvin, så nyt synet og hold kjeft.

Nå må vi la dem få etablere seg i ro og fred, slik at vi raskt kan få en levedyktig bestand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett, en galte her i Nord-Trøndelag. Tror det var rundt 2000 eller deromkring. Den endte sine dager med ei .243-kule mellom øynene. Rømt fra eget oppdrett...

 

Forsåvidt ikke den eneste rømlingen jeg har skutt, men de fleste har holdt seg rundt innhegningen. Den nevnte stakk i vei og ble observert i eplehagen til en nabo til gården der vi hadde villsvina den gangen.

 

Morsomme dyr, i allefall de mindre variantene. Hadde en monstergalte som var 70% gris og 30% framtenner... Den under her er en litt mer trivelig framtoning.

 

Villsvinungen.jpg

Link to comment
Share on other sites

I Trysil var det i fjor høst en flokk på 5 voksne griser. De vil vi ikke ha her så vi skaut alle fem etter to dager. (med tillatelse såklart). Kjøttet smakte elendig trolig fordi de var blitt foret et sted i Sverige, med gud veit hvilken mat :)

 

Da kan vi jo dra igang diskusjonen om hvorfor dere ikke vil ha griser? Har jaktet i villsvin rike terrenger i sverige i mange år, og har ennå ikke sett noe som helst negativt. Og dette tross at vi da jakter rådyr..

 

Og at det er dårlig kjøtt er jo totalt uenig i. Spist en del gris, og det er ett meget bra kjøtt om man tilbereder det rett.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Alle som ser villsvin oppfordres til å forklare dem veien til Kristiansand!

Jepp, det støttes Vetlus - så kan vi geleide dem videre opp på grillen etterhvert.

 

Fryser Glomma?

Trengs ikke. Villsvin er utmerkede svømmere, de elsker å bade om det er varmt, tror de er nærmest havgående.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel motivert i frykta for skader som villsvin kan volde på jordbruksarealer, hagar etc.

Samt det faktum at vi ikkje veit kva for effektar villsvinet kan ha på andre artar og økosystemet forøvrig.

 

Korvidt det er riktig å forsøke å hindre det som ser ut til å vere naturleg spreiing frå ein naturleg(?) førekomst, er ein heilt annan debatt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker, men vil gjerne tru at dette er spor av villsvin.

 

427773.jpeg

 

Villsvin eller hjort? Sporene er 8,5 cm lange og er ca 3-4 cm dype i tørr jord på en åker.

 

Helt sikker på at det ikke er rådyr? Spora blir uhorvelig store i løs åkerjord når dyra synker nedi, og klauvene på dette sporet var fordømrade små....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel motivert i frykta for skader som villsvin kan volde på jordbruksarealer, hagar etc.

Samt det faktum at vi ikkje veit kva for effektar villsvinet kan ha på andre artar og økosystemet forøvrig.

 

Korvidt det er riktig å forsøke å hindre det som ser ut til å vere naturleg spreiing frå ein naturleg(?) førekomst, er ein heilt annan debatt igjen.

 

Det er ikke noe frykt det at det blir skader, det er et faktum.

Den naturlige spredningen på villsvin går meget sakte. I sverige har de nok fått litt hjelp til å komme seg rundt omkring, dette er det ingen tvil om. I vinter var det is på haldenvassdraget og aremark sjøen, men villsvina ville ikke over. Hvorfor? umulig å si. Mulig det har noe med at de utbrer seg sakte. Selv ikke når de ble jaget på krysset de ut på isen.

 

Vildsvin110.jpg

 

Hvem tror ikke det blir noe skade av å ha en slik flokk gående?

Link to comment
Share on other sites

jeg kan virkelig ikke fatte å begripe hva som er så gæli med villsvin. jeg skulle gjerne hatt en god bestand med svin å jakte på. at de gjør skade på landbrukseiendom er det ingen tvil om, men det gjør da elg, ulv, rådyr og rein også? og om så disse dyra ødelegger litt her å der så tror jeg nok at bonden ikke går i tap på det. jeg tror nok heller at kan de være en ny inntektskilde for bonden. jeg kunne gjerne tenkt meg å betalt for å få jakte svin. og det tror jeg at flere enn meg er villig til å åpne lommeboka for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok enig med Jibrag, syns heller ikke sporet er runt nok til å väre gris. Men om du tror at det er gris så er det bare å stryke tretjere på et tre i närheten å vente noen dager og se om det er noe aktivitet der.

 

Garantert ikke, masse rådyrspor rundt. De har bare trippet oppe på den stein harde jorda. Dette er sport av et dyr som veier betraktelig mer enn et rådyr, men mulig det er hjort da det går en liten flokk i distriktet.

 

Blei litt liv i tråden igjen da :-)

Link to comment
Share on other sites

Å sammenlikne skader på jordbrukseiendom mellom elg og villsvin blir helt feil. Elgen rasper litt her og der, mens svina pløyer opp alt de kommer over. Skjønner frustrasjonen til svenske bønder etter siste jaktturen der borte. Tror ikke den bonden kommer til å tjene rått med penger på kornproduksjonen i år.

 

Men når det er sagt; Jeg vil ha en jaktbar villsvinstamme, men heller ikke noe mer.

 

Sorry OT

Link to comment
Share on other sites

vel når man får støtte for å sette og gjerder, ned blåst korn, ned trampet mark osv må det gåan å gi dem penger for ødeleggelser gjort av villsvin. om han i tilleg kan leie bort jakt så skal det gå opp bra godt i mitt hode.

Link to comment
Share on other sites

Slik vil jeg ha i hagen også :mrgreen: Hadde ikke brydd meg om de hadde gravd opp alt jeg har av trær og busk :wink:

 

Samma her....jeg har stor hage og det finns tusenvis av mål med åkre rundt her de kan få frotse i. :lol:

Fin å kunne slippe ut bikkja på en flokk rett utafor stuevinduet og sitte på terrassen med morgenkaffen å nye oppspinnet.

Link to comment
Share on other sites

vel når man får støtte for å sette og gjerder, ned blåst korn, ned trampet mark osv må det gåan å gi dem penger for ødeleggelser gjort av villsvin. om han i tilleg kan leie bort jakt så skal det gå opp bra godt i mitt hode.

 

Du har nok mye å lære, det er ikke så mye du skjønner om norsk landbruk. Hvor har du ifra at man får støtte for korn som har blåst ned, eller som har blitt beitet ned?

Om jeg får 500 kg på målet pga villsvin har ødelagt deler av avlingen isteden for kanskej 700 kg som jeg hadde fått uten at villsvina hadde kommet på besøk. så er det en differanse på 200 kg, så kan du gange det med 2,15kr pr kg så ganger du det med størrelsen på gården, la oss si 1200 daa. så har man da en differense i inntekt på 516000. Hvor mye villsvin jakt må man selge for å tjene 516000? Om man da leier ut jakt i 100 dager, så man ha inn 5160 pr dag man leier ut jakta. Så må man trekke ut utgifter til foring, bygging av jakttårn, jobben med å admistriere alt sammen. Hvordan man skal greie å tjene penger på denne vilsvinjakta må nesten du fortelle meg. For jeg skjønner ikke hvordan man kan få dette til å gå i pluss

Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker, men vil gjerne tru at dette er spor av villsvin.

 

427773.jpeg

 

Villsvin eller hjort? Sporene er 8,5 cm lange og er ca 3-4 cm dype i tørr jord på en åker.

 

 

Garantert ikke, masse rådyrspor rundt. De har bare trippet oppe på den stein harde jorda. Dette er sport av et dyr som veier betraktelig mer enn et rådyr, men mulig det er hjort da det går en liten flokk i distriktet.

 

Blei litt liv i tråden igjen da :-)

 

 

Pröv mitt tips med tretjere, det er rene grisemagneten et tre innsmurt med tjere.

Link to comment
Share on other sites

vel når man får støtte for å sette og gjerder, ned blåst korn, ned trampet mark osv må det gåan å gi dem penger for ødeleggelser gjort av villsvin. om han i tilleg kan leie bort jakt så skal det gå opp bra godt i mitt hode.

 

 

Bønder får også erstatning for ulvedrept sau...

 

Er det ikke bedre å få betalt for jobben, enn å få igjen for lite i erstatning?

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg skjøt et villsvin i elgjakta ifjor, mens en på elgjaktlaget mitt fikk et følge forbi posten. Bare så synd at de bare var synlige 2 m i det tette vierkrattet....

 

Påsan....: Tror du virkelig at erstatningen bøndene får for sauene veier opp det reelle tapet ved å mist dem??? Og tror du de får dekket alle? Nei, kun de man kan påvise er tatt av rovdyr... dvs finn kadaveret!!

 

Jeg blir en smule kvalm og forbannet hver gang disse hentydningene kommer opp....... :evil:

 

Jeg kan love deg at de fleste bønder gjør hva de kan for å holde inntektene sine oppe.... Det ville du også gjort, om reallønnen din synker hvert år, for det er realiteten...

 

Villsvin er ikke forenlig i et land der 3%av arealet er dyrkbart, med 1% til grønnsaker og korn (som villsvin elsker) sammenlignet med sverige, der det er jordene som avløses av en skaulugg innimellom, og ikke omvendt...

 

Svensk landbruk har faktisk store problemer med villsvina, og det vil vi høre mer av fremover. Det er endel ildsjeler der borte også, og bønder som trodde de ville tjene på de... Bøndene dekker deler av tapet sitt ved jakt, men totaløkonomien er for de som prøver å leve av gårdene er sterkt forverret...

 

Dersom det er noen her som mener man skal veie opp tapet ved skade med økt støtte/erstatning/jakt, så er jeg , i likhet med flere bønder her, interessert i noen kalkyler og noen harde fakta på hvordan dette vil kunne snu rundt økonomisk, og koste samfunnet som helhet?

 

Tenker en tur til sverige eller østeuropa blir billig likevel da.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Påsan....: Tror du virkelig at erstatningen bøndene får for sauene veier opp det reelle tapet ved å mist dem??? Og tror du de får dekket alle? Nei, kun de man kan påvise er tatt av rovdyr... dvs finn kadaveret!!

 

Jeg blir en smule kvalm og forbannet hver gang disse hentydningene kommer opp.......

 

 

Nei, ikke på noen måte. Jeg har selv vært med å lete etter rovdyrdrept sau, så bonden skulle få erstatning. Jeg uttrykte meg ikke tydlig nok i forrige innlegg.

 

Er det ikke bedre å få betalt for jobben, enn å få igjen for lite i erstatning?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble visstnok sett en flokk villsvin i Vestby kommune i høst også, ganske nærme Mossegrensa. Desverre virka det som de bare var på gjennomreise.

 

Greit nok at villsvin er et potensiellt problemdyr. Men jeg setter spørsmåltegn ved at myndighetene prøver å stoppe det som for meg virker som en naturlig innvandring. Greit nok at dagens svenske svin i utgangspunktet er rømte dyr fra hegn, men Sverige hadde en vill og naturlig villsvinbestand helt til den ble utrydda av profesjonelle jegere på 1940-tallet. Hadde ikke dette vært gjort, hadde det vært opprinnelig skandinaviske villsvin som nå kommer trekkende. Jeg mener at alle dyr som hører til den opprinnelige skandinaviske faunaen må få komme over grensa uten å bli møtt med en fatva. Er ikke så mye mer enn 100 år siden vi var i samme situasjon med en annen innvandrer som så gjerne ville prøve seg i norsk natur. Siden denne var litt mer uskyldig i utseende og væremåte enn villsvinet, ble dyret tatt imot med åpne armer, selv om noen harajegere mente dyret ødela for harabikkjene deres. :D Idag er rådyret et av våre viktigste viltarter, og det er vel ingen som mener at det er mye negativt med rådyr (bortsett fra noen hageeiere).

 

Jeg trur ikke det gjør så mye fra eller til om vi har fri jakt på villsvin. Det er et vrient jaktvilt, og de fleste dyr som blir skutt er unge hanngriser. Villsvina kommer uansett om de finner gode nok forhold hos oss. Men jeg synes gjerne det kan bli restriksjoner mot å med hensikt skyte purke med unger i yngletia. Det kan vi holde oss for gode til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...