Jump to content

KKC stokk


Rødrev

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

KKC anbefalte ikke herdende olje.

Fikk du noen begrunnelse på hvorfor? Jeg sikler på en slik stokk, men da vil jeg kunne legge en skikkelig oljefinish.

Jeg spurte ikke, men smører man på med kokt linolje vil det vel bli et lag med "maling" utenpå som tørker. Rå linolje tynnet med whitespirit eller terpentin vil man kunne smøre på ettervert som det trengs.

Jeg har ikke satt in min enda. Bare kjøpt rå linolje.

Brusletto knivfabrikken bruker linolje til sine bjørkeskaft. Det er bjørk i KKC stokken, så det burde fungere greit på den også.

Det virker som den bare er satt inn med en slags beis. Bjørken er litt myk så det blir fort merker i den.

Jeg skal forøvrig bruke den for første gang på jaktfeltstevne til søndag og gleder meg til å se hvrodan det fungerer. :)

Link to comment
Share on other sites

Stokken er ikke noe annet enn treverk. Jeg vil tro at den treoljen du får kjøpt på en helt vanlig malerbutikk er dobbelt så bra som de oljene som stokkprodusentene selger. (som de vil at du skal kjøpe sammen med stokken). Prisen på oljen i malerbutikken er minimal i forhold å da attpåtil. Jeg har kjøpt en slik olje fra malerbutikken til stokken en gang før.Det er 10 år siden, jeg har ikke behøvd å ha på olje på den stokken en eneste gang siden!! (Den rifla er i bruk hele høsten. Uansett vær)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Fikk endelig prøvd nybørsa på tirsdag. Den var akkurat så god som jeg forventet ut ifra reklamen. Merket det spesiellt på stående mot elgen. Det var rett og slett enklere å skyte bra med denne, enn med min gamle tikka med standard monte carlo skjefte.

Løpende elg gikk også over all forventning, men det skyldes nok ikke bare kolben, selv om den også hadde litt av æren. Kikkerten må vel ta resten av skylda for framgangen. Kom veldig nær full score på elgbanen. Har skutt bedre bare en gang tidligere. Med tanke på at dette var første gang jeg prøvde børsa ordntlig, så synes jeg dette lover bra.

 

Gleder meg til tirsdag! Blir vel en liten nedtur, men jeg prøver å være forberedt på den :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Må innrømme at jeg har hatt noe hodebry med KKC. Det tok lang tid før stokken tørket og jeg kunne behandle den med olje. Noe av grunnen kan være behandlingen med miljøvennlig beis og olje fra kkc. Den er relativ myk i treverket og søylebedding er nødvendig. Kolbeforhøyeren og rekylboltene løsnet til stadighet når stokken tørket. Nå er den tørr og oljet inn med mye stokkolje samtidig som jeg brukte våtslipepapir. Reimfestet er festet med beddemasse.

Innvendig er stokken blitt limt med aralditt og varmet opp, løpskanalen er lakkert med gulvlakk.

Denne stokken har blitt kjempegod og tåler jaktbruk i dårlig vær :)

 

331069438_e6306b538c_b.jpg

 

Sparker liv i en gammel tråd.

For å få det resultatet du viser til her, brukte du da KKC sin olje eller har du klart å få til en "hard" overflate som du bare stryker over en gang nå og da for vedlikehold ved å bruke noe anna?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare brukt stokkolje, mørk og samtidig pusset med stålull og 800 pussepapir for våtsliping.

Etter dette har jeg bare gnid den inn etter bruk

 

Hva slags stokkolje brukte du?

Håper på å nå samme resultat som deg hvis det blir KKC på meg også, ser du :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med ny forskrift ikraft og mlighet for å kappe løpet på 40 cm, så begynner det å bli trangt for mange teleskopiske dempere.

Er det noen av dere KKC eiere som vet hvor langt det er ifra sluttstykkes støtbunn til framkant av forskjeftet? Vet det vil være variasjoner mellom låskasser, så om dere nevner hva dere har i tillegg ville det vært kjempefint!

 

Hvordan vil det være å bruke en vanlig oljedekkbeis på en riflestokk? Ser for meg eksempel tereassebeis vil være ekstremt sliktesterk, men jeg banner kanskje i kirka nå?

Link to comment
Share on other sites

Hei, fant fram kkcrifla mi no, som eg sauer 202 i 6,5x55. det der 26cm frå sluttstykkebonen og fram til stokkens slutt, om det var det du lurte på :)?

så eg ser at eg kunne ha kappa løpet på 40cm, da har eg 14cm frå stokken og framm til 40cm.

 

trur eg kunn ville ha brukt den olja som kkc kommer med. veit ikkje kordan det er med laminat og olje......??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått meg KKC til min Rem. 7. Nå er børsa i jaktmodus,(Rem. laminatstokk) så KKCen kan stelles til jaktfeltsesongen starter.

 

Har gitt den ett par omganger med CCL stokkolje, men er gått tom. Nå skal stokken fylles med olje for teak møbler.

Original olja/beisen var ikke tørket, så jeg vil prøve med noe som herder bedre, så får Kverndokken anbefale som han vil. :?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vet ikke helt om hvordan Norsk Trepleie sin Olje for Antikk og Hardtre ville vert på stokken?

 

Jeg har akkurat satt meg opp et hus og på alle eikeflater i første etasje har jeg oljet tre ganger med denne og oljen herder meget bra..

 

Kommer til å prøve oljen på jaktstokken til mauseren min i første omgang..

 

Minuset er at den koster ca 1000,- for 2,5 liter.. Men jeg har en del til overs:)

Link to comment
Share on other sites

Hva med klar DuraCoat, som feks DuraCoat Clear?

Ser for meg å tørke stokken, pusse ned for å få en fin overflate og så legge på et lag med klar duracoat. Da burde stokken både være forseglet og fortsatt se ut som en trestokk. Men nå har jeg ingen erfaring hverken med duracoat eller trearbeid, så jeg aner ikke om dette funker, bare en tanke som slo meg.

Link to comment
Share on other sites

KKC anbefalte ikke herdende olje.

Fikk du noen begrunnelse på hvorfor? Jeg sikler på en slik stokk, men da vil jeg kunne legge en skikkelig oljefinish.

Jeg spurte ikke, men smører man på med kokt linolje vil det vel bli et lag med "maling" utenpå som tørker. Rå linolje tynnet med whitespirit eller terpentin vil man kunne smøre på ettervert som det trengs.

Jeg har ikke satt in min enda. Bare kjøpt rå linolje.

Brusletto knivfabrikken bruker linolje til sine bjørkeskaft. Det er bjørk i KKC stokken, så det burde fungere greit på den også.

Det virker som den bare er satt inn med en slags beis. Bjørken er litt myk så det blir fort merker i den.

Jeg skal forøvrig bruke den for første gang på jaktfeltstevne til søndag og gleder meg til å se hvrodan det fungerer. :)

 

KKC skriver selv at "KKC er behandlet med en høykvalitets herdende olje."

 

Denne kaller de KKC Multi Oil.

 

Så det kan vanskelig stemme at de anbefaler man ikke skal bruke herdende olje ...

Link to comment
Share on other sites

Hva med klar DuraCoat, som feks DuraCoat Clear?

Ser for meg å tørke stokken, pusse ned for å få en fin overflate og så legge på et lag med klar duracoat. Da burde stokken både være forseglet og fortsatt se ut som en trestokk. Men nå har jeg ingen erfaring hverken med duracoat eller trearbeid, så jeg aner ikke om dette funker, bare en tanke som slo meg.

Det værste mareritt for en trestokk er, etter mitt syn og erfaring, lakk eller en tett overflate slik du beskriver. Hvis du med en slik overflate får ett sår i stokken, f.eks. etter ett fall, vil du der kunne trekke inn vann. Dette hindrer du om den kun er innsatt med olje i rikelig mengde(mettet med olje). Om stokken på "utsiden" er aldri så fin, vil den kunne begynne å råtne smått ved skader om den er behandlet med lakk, grunnet at stokken tørker fra innsiden. Jeg anbefaler å behandle med olje e.l. som ikke gir ei tett hinne på utsiden. Selv har jeg brukt noe av det billigste, kokt linolje og terpentin. Dette er uten farge, men midler med farge fås kjøpt. Mange andre her på forumet som sikkert har mye mer peiling på dette enn jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Sikkert litt off topic, men eg gjer eit forsøk.. Har planar om å byggje om ein Sauer 200 STR til jaktvåpen. har då tenkt å kjøpe ein KKC-stokk til den. Men eg klarar ikkje å finne noko bilde av desse to sett i saman. Nokon som har eit slikt bilde??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
tar det i oppå "pistol" grepet sånn at

Det er sånn det er... Irriterer meg noe så grenseløst å måtte ta av kinnstykket for å få ut sluttstykket, med verktøy! - å designe skjeftet slik vitner om at designeren ikke har vært på en skytebane, eller i det minste ikke har begrep om sikker og praktisk håndtering av rifler.

Selv om synes det er et greit skjefte (om sluttstykket gikk ut hadde det vært veldig bra, ikke bare greit) så hadde jeg ikke kjøpt det om jeg hadde vist om det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg er enig i at KKC har en bra ergonomisk utførelse, men kommer noget uferdig i finishen fra produsent. Her er mitt forsøk på ferdigstillelse. Stokken ble renset med Liberons møbelrens før den fikk noen lag med Liberon finishing oil. Reimfestene er også skiftet med Pachmayr flush mounts. Da er ikke det fremre festet i veien på stående lang arm, dess uten er disse reimfestene lydløse.

 

2uxweb7.jpg

 

e8kbo5.jpg

 

2870p4i.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...