Jump to content

Hvordan verden har blitt


Vegha

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/kultur/aryanna- ... t/62275958

 

Når jeg leser denne saken her mister jeg respekt for mange folk! At voksne personer kan si at en 12år fortjener å død for å jakte på dyr i Afrika er bare helt sykt! Tenkte lenge på denne saken og lest den et par ganger, så hvordan folk kan reagere på denne måten fatter jeg ikke. Hun bedriver fullt lovlig jakt og kjøttet blir brukt opp å ikke kastet.

 

Det mest sjokkerende var når jeg leste var i kommentar feltet på facebook. Norge er en frilufts nasjon med lange tradisjoner som gjelder jakt og fiske. Godt voksne mennesker var helt for reaksjonene og mente at jegere var barbariske rasshøll som fortjente å bli jaktet på selv! dette er da personer som lever i betongjungelen og mest sannsynlig aldri vært på ordentlig skautur å følt på naturen og de fantastiske naturopplevelsene man kan få.

 

Dessverre er jeg bare 16år og førsteårs storviltjeger, så jeg har ikke noe "skrytebilde" av meg som poserer med felt vilt, men hvis jeg hadde hatt det hadde det blitt postet rett i kommentarfeltet for å støtte denne jenta og familien, men også unge jegere som ikke vil innrømme at de er jegere fordi de er redd for at de blir hengt ut for å være "hjerteløs og barbarisk"

 

men jeg er litt nysgjerrig på hva dere synes om denne saken

Link to comment
Share on other sites

cave-painting-and-steve-jobs.gif

 

Barbarisk kaller de det. Personlig ville jeg foretrukket et skudd ute i skogen kontra disse "konsentrasjonsleirene" som kjøttdeigen til de samme nautene som hetser denne jenta, har oppi fredagstacoen sin.

 

Den samme hetsen vil mange av de unge jegerne oppleve når storviltjakta setter skikkelig i gang her på berget.

 

Om jeg får skutt noe i år, så kommer jeg til å posere med hodet på toppen av mitt hode og skinnet rundt meg i skikkelig vikingstil, bare for å "pisse off" økogjøkene/disneyfolka jeg har på fb.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig, men å skyte et dyr i hegn er vell hvis du setter det på spissen like humant som å ha kuer på gård som blir slakta. Om de vil skyte et dyr for å ha et bilde eller et hode på veggen må de vell få lov til det! Kjøttet gikk jo ikke i søpla, så om det er skytter som spiser det eller en eller annen familie i Afrika som spiser det har vell ingen ting å si?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok nylig opp noe av det samme i denne tråden.

 

De som truer med å drepe denne 12-åringen, mener det virkelig! Dette er folk som har et helt forkvaklet menneskesyn. Deres verste bannord er "antroposentrisk", dvs. Venstres gamle slagord, "mennesket i sentrum". Dette menneskefiendtlige synet er parret med en slags kvasi-religiøs faschisme (fashisme = læren om en gruppes overlegenhet), der nettopp disse "økosofene", eller hva de nå kaller seg, er "de utvalgte", som har "sett lyset". Og dermed er i sin fulle rett til å drepe de vantro, i dette tilfelle en 12 års jentunge, som har vært på jakt i Afrika.

 

Som nevnt i den andre tråden, gikk Erik Braathen ganske grundig inn på "filosofien" bak disse moderne "dyrevennene". Og det han fant, var bare gradsforskjeller fra ideologien til de som satt på tiltalebenkene i Nürnberg.

 

En av de sjølutnevnte rikssynserne, Aksel Braanen Sterri i "Dagbladet", skrev nylig en artikkel, der han framhevet seg sjøl som moralsk overlegen oss andre, fordi han var vegetarianer (av noen grad). Slike talspersoner for den moteriktige eliten har stor makt, dere finner dem også i de øvrige mediene i Tiggerstaden.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel en stor forskjell mellom storviltjakt i Norge, og ren troféjakt i Afrika hvor man skyter et innhegnet dyr for å få et bilde og et hode med hjem i bagasjen..

 

Det var da svært så kategorisk du var der?

Afrika, hva er det?

Afrika er et satans stort kontinent hvor det jaktes på et utall måter selv om det er "ren trofejakt" .

Og er all jakt i dette ditt "Afrika" i hegn?

 

Ikke gå i samme fella nå som de som kritiserer jenta.

Link to comment
Share on other sites

 

De som truer med å drepe denne 12-åringen, mener det virkelig! Dette er folk som har et helt forkvaklet menneskesyn. Deres verste bannord er "antroposentrisk", dvs. Venstres gamle slagord, "mennesket i sentrum". Dette menneskefiendtlige synet er parret med en slags kvasi-religiøs faschisme (fashisme = læren om en gruppes overlegenhet), der nettopp disse "økosofene", eller hva de nå kaller seg, er "de utvalgte", som har "sett lyset". Og dermed er i sin fulle rett til å drepe de vantro, i dette tilfelle en 12 års jentunge, som har vært på jakt i Afrika.

 

Det er jo bare helt sykt! Er jo ikke rart unge jeger gjemmer sin lidenskap for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel en stor forskjell mellom storviltjakt i Norge, og ren troféjakt i Afrika hvor man skyter et innhegnet dyr for å få et bilde og et hode med hjem i bagasjen..

 

Det var da svært så kategorisk du var der?

Afrika, hva er det?

Afrika er et satans stort kontinent hvor det jaktes på et utall måter selv om det er "ren trofejakt" .

Og er all jakt i dette ditt "Afrika" i hegn?

 

Ikke gå i samme fella nå som de som kritiserer jenta.

 

Neida. Nå skiller jeg selvsagt mellom nyttejakt i afrikanske land (på samme måte som vi har nyttejakt i Norge) og "jakt" i en innhegning hvor dyr drives mot deg for å skytes og fotograferes. Førstnevnte har jeg ingenting i mot og jeg ser på det på det samme som når jeg tar et rådyr på kvote her på vestlandet.

Det er sistnevnte jeg deler mening med vegetarianer-/veganerfantastene om, som jeg vanligvis skyr som pesten. Troféjakt er en uting. Giraff er en livskraftig art, men tjuvjakt, lovlig jakt, og utbygging gjør at de har mindre og mindre naturlig land igjen å leve på..

Link to comment
Share on other sites

Troféjakt er en uting.

Trofejakt behøver ikke være en uting. Man bør selvsagt være skeptisk til jakt i trange hegn og på utsatte dyr, for det er ikke jakt. Men trofejakt i seg selv, når drevet etter sunne prinsipper, er i mange tilfeller positivt for bestandene det jaktes på, i tillegg til lokalsamfunnene. Det er ikke kun næringstilgangen som gjør at det er vesentlig sterkere stammer av hjortedyr i kontinentaleuropa enn i Norge. Tankegangen bak viltforvaltningen (det av enkelte nordmenn foraktede trofefokuset) bidrar også.

Link to comment
Share on other sites

De som truer med å drepe denne 12-åringen, mener det virkelig!

 

Jeg har vel mine tvil. Dette er vel mer de samme som heller vil drasse et rådyr med to avkjørte bakbein til dyrlegen og knapt klarer å klaske i hjel en mygg, enn potensielle mordere. Det er egentlig utrolig hvor stor kjeften er bak tastaturet.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Ei tohi varjata

Det er sistnevnte jeg deler mening med vegetarianer-/veganerfantastene om' date=' som jeg vanligvis skyr som pesten. Troféjakt er en uting. Giraff er en livskraftig art, men tjuvjakt, lovlig jakt, og utbygging gjør at de har mindre og mindre naturlig land igjen å leve på..[/quote]

 

 

Du har naturligvis all rett til å mene at trofejakt er en uting, men husk at bildet er mer sammensatt enn som så.

Den aktuelle giraffen som jenta tok var et problemdyr som måtte tas ut.

Og med å være så kategorisk havner du lett i samme boks som de som fordømmer denne handlingen.

 

Som jegere er vi av og til våre egne verste fiender når vi går ut høyt ut på banen og moraliserer over typer jakt vi selv ikke kunne tenke oss å utføre.

Er det legalt og lovlig i det aktuelle landet er det ok for meg, og jeg er definitivt ikke i en posisjon til å sette meg som dommer over andre jegere.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får skutt noe i år, så kommer jeg til å posere med hodet på toppen av mitt hode og skinnet rundt meg i skikkelig vikingstil, bare for å "pisse off" økogjøkene/disneyfolka jeg har på fb.

Da håper jeg du får skutt deg en grevling. Grevlinghatt er det tøffeste som finnes.

10f7af98aac7c4e5f4c9a10bcad0e670.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen amerikanere klarer jo og pervertere alt....som Ted Nugent..

 

Men det er faktisk slik at trofejakt er en av de viktige parameterne for å redde f.eks. elefanten..i tillegg til adekvat anti-poaching...

 

Hvis trofejakta stoppes så blir viltet uten verdi for de lokale (som gratis kjött, holde dyra vekk fra åkrene, etc.), da blir det bare nedslakting og poaching...jamför Kenya etter 1977..

 

Kein Jäger, kein Wild som tyskeren sier..

 

Jeg ble utskjelt på en flyplass i et afrikansk land tidligere i år av fototurister når jeg dro fram dobbelrifla for å få den gjennom papirmölla.....bare trist å möte samme holdningene på et jakt- og skytterforum... :?

Link to comment
Share on other sites

Trofejakt ja,, hva er problemet sålenge kjøttet tas vare på av de lokale?

 

Jakt i hegn, hva er problemet? Vi har hjorteoppdrett i Norge også, avlivingen foregår med salong i planeten.

 

Og hva er egentlig forskjellen på trofejakt og f.eks culling? Sistnevnte skyter man dyr bare for å skyte? Man tar jo ikke akkurat med seg ti hjorter hjem fra Skottland.

 

Og er ikke egentlig f.eks kråkejakt i Norge enda verre? Vi skyter kråka og pælmer den fra oss?

 

Er vi så mye bedre enn alle andre, eller er vi bare noen sure misunnelige idioter?

 

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å jakte i hegn.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel en stor forskjell mellom storviltjakt i Norge, og ren troféjakt i Afrika hvor man skyter et innhegnet dyr for å få et bilde og et hode med hjem i bagasjen..

 

Egentlig ikke. Jegeren går i begge tilfeller på jakt fordi han synes det er gøy. Men det er vel ikke lov å si. Jeg sier det likevel jeg da... Driter egentlig i hva folk mener om det. For meg er det like uforståelig at han dansken som var med på jakt her for noen år tilbake nesten felte ei tåre av skam når han oppdaget at han hadde skutt en bukk som hadde mista horna, som det var for han at jeg syntes det var mye mer stas å skyte et rådyrkje etter en times los av drevern enn å sitte på en åkerkant å vente på bukken. Trofejakt er ikke min greie, like mye som den rene trofejegeren i liten grad finner glede i å skyte kalver og hunndyr. Vi er forskjellige i mye, men til felles har vi gleden over å drive jakt, og å lykkes med den jaktformen vi synes er stas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at enkelte her inne legger skylda for disse drapstruslene på Veganere/vegetarianere, og det syns jeg er ganske merkelig egentlig. At de er så klarsynte at de faktisk kan få med seg matvanene til disse personene som har kommet med disse truslene. Det er LITT drøyt å legge skylda for slikt på det som stort sett er en gjeng med fredelige folk som velger å avstå fra å spise dyr, uten å egentlig vite hvem som kom med truslene?

 

Dette nedenfor blir litt OT, men håper det får lov å stå:

 

Noen av dere her inne er så fiendtlige ovenfor alt som heter naturvern, vegetarianere, miljø og naturforkjempere at det nesten blir litt komisk, for mange av dem vil mye av det samme som deg. Naturvern betyr ikke at du ikke skal få skyte hjorten din, eller fiske ørreten din. Det er med på å sikre naturen fra tekniske inngrep, og kan i så måte OPPRETTHOLDE din mulighet til å bedrive det du digger å gjøre. Mange av de vernede områdene er fortsatt åpne for jakt/fritidsfiske, eller de blir source-områder som vil ha en nettoutvandring av dyr.

 

Her er en fun fact til dere som hater veganere: Den desidert største årsaken til naturødeleggelse (og dermed redusering av areal som ville dyr liker å benytte seg av, samt det meste annet biomangfold), er arealendring. Okey, hva er det som endrer arealene? Jo det er stort sett landbruk. Hva gjør vi med disse arealene? Jo vi produserer mat til dyr, samt direkte til mennesker. Problemet er at ved å sende maten gjennom ei ku/gris/kylling/laks etc, mister en SVÆRT stor andel av kaloriene vi puttet inn.. Dette er elementær kunnskap som ble undervist på ungdomsskolen, men som ofte glemmes. Denne energien går tapt mye i form av varmetap, bevegelse, metabolisme etc. Dette fører til at arealet som kreves for å gi oss 100kcal animalsk mat, er ekstremt mye større enn for å produsere 100kcal vegetabilsk mat. Dette har ført til at 1/3 av jordas overflate som ikke er dekket av is, nå benyttes til å enten ha dyr på, eller til forproduksjon. Vi ser ikke dette problemet i stor skala her hjemme, men reis til Nederland, Spania, USA og titt ned fra flyet.. Ikke så mye natur igjen, bare jorde etter jorde. Jeg skal ikke si så mye mer om det, men bidraget til klimagasser etc er også helt drøyt. Arter utryddes 1000 ganger raskere enn hva man skulle forvente for øyeblikket, og det skyldes.... you guessed it; Arealendring bedrevet av oss..

 

Poenget er: Vegansk kosthold bidrar til å bevare den skogen DU liker å jakte i (forutsatt at den kunne vært benyttet til matproduksjon). Hvis populasjonen av vår art ville holdt seg stabil, og alle hadde stoppet å spise "oppfostra kjøtt", ville vi kunnet returnere enorme arealer over mye av kloden tilbake til natur, som kunne huset vilt. Vi kunne stoppet en svært stor andel av klimaendringene, vi kunne vesentlig bremset utryddelsen av arter..

Så i stedet for å skjelle ut en veganer neste gang du treffer på en, si heller takk, for du bidrar til at JEG kan fortsette å gjøre det jeg liker å drive med (jakt). De liker kanskje ikke at du jakter, men mange har faktisk mer respekt for å høste av ville, glade dyr enn av dyr som lider i trange båser. Hvertfall endel av de jeg har snakket med.

 

Hvis noen er interessert så står endel av faktaene jeg oppgav samt mange flere listet på denne siden, med kildehenvisninger:

http://www.cowspiracy.com/facts/

Og jada, mange av dere mener sikkert alt det her er tullprat... so be it.

Jeg er selv veldig aktiv jeger og fisker, og avstår fra å kjøpe animalske produkter så langt det praktisk lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Greia med skråblikk mot veganere/vegetarianere er vel ikke hva de spiser, men heller hvorfor de velger et slikt kosthold. Må gjerne spise gulrøtter og soya for min del. Gjør de det for å redde klodens villmarksarealer er det helt topp. Er det fordi Bambi har fine øyne og er for søt til å spise? Da oppstår konflikter og stigmatisering.. Tror nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Greia er at det mest sansynligvis ikke er veganere/vegeterianere/whateverianere som griner høyest, men disse som ikke har noen skrupler mot å spise fredagstacoen med kjøttdeig fra konsentrasjonsleire for dyr, men så fort det er snakk om noe som bor i skogen og ser søtt ut, da er helvete løs!

Link to comment
Share on other sites

Yes ;) Enig med dere to siste. Selvsagt er det ikke alle som gjør det på grunn av de grunnene jeg listet opp. Mange som gjør det for helse, fordi bambi er søt etc.. Men egentlig samme hva grunnen er, deres krav på naturressursene minker, og resultatet er det samme. De klarer nok nepppe å forby jakt med det første, ta det helt med ro ;)

 

Beklager avsporingen til trådstarter, følte bare det ble litt urettmessig anklaging av en gruppe mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Et par nye navn lagt til på dustelista..

 

Husk å hive gevir, skinn og kjøtt fra hjorten, reinen, rådyret osv dere skyter i høst; det er trofeer og en styggedom.

 

 

 

Ja, kjøtt er et trofe (mulig unntak for de som kverner opp hele dyret slik at fordelingen skal bli 100% rett)-det er faktisk det ultimate trofeet; du spiser det dyret du klarte å overliste (som oftest sittende i en åkerkant eller bak en fjøs der en altså bedriver moralsk overlegen forvaltning og dermed kan slenge skit om hva som foregår i andre land en aldri har vært...).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"jakt" i en innhegning hvor dyr drives mot deg for å skytes og fotograferes. Førstnevnte har jeg ingenting i mot og jeg ser på det på det samme som når jeg tar et rådyr på kvote her på vestlandet.

Det er sistnevnte jeg deler mening med vegetarianer-/veganerfantastene om, som jeg vanligvis skyr som pesten. Troféjakt er en uting. Giraff er en livskraftig art, men tjuvjakt, lovlig jakt, og utbygging gjør at de har mindre og mindre naturlig land igjen å leve på..

 

 

Det er så klart noe heeelt annet når en kjører drivjakt i Norge eller posterer ved det jordet en vet det vil komme et dyr (fordi en har viltkamerea eller har sett dyret der hver kveld siste uken).

 

Ellers er dette bildet noe alle som tror de har vært ute å reist etter 1 uke språkkurs i UK og 2 sydenferier bør kikkke litt på;

 

chart-true-size-of-africa-1030x728.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der er kanskje til og med "hegner" som er like store som villreinområdene, hvordan blir da den moralske sammenligningen? :mrgreen:

 

Men hva hjelper det, samt den artikkelen pondoro linker til, når de rene av sjelen har bestemt seg at trofejakt er noe uetisk dritt?

Hva hjelper det å være anti trofejakt når resultatet av stopp i trofejakt på det afrikanske kontinentet mest sannsynlig vil resultere i at fadesen Kenya vil bli repetert av det ene landet etter det andre?

 

Da jeg begynte å jobbe med amerikanerne i Nordsjøen i 1974 hadde de et ordtak som sa at " an expert is a man a long way from home".

Utsagnet kan overføres til denne diskusjonen når det gjelder enkelte norske jegere og deres forhold til trofejakt på et annet kontinent.

Link to comment
Share on other sites

Der er kanskje til og med "hegner" som er like store som villreinområdene, hvordan blir da den moralske sammenligningen? :mrgreen:

 

Og flyplassen ligger inne i hegnet, og vi kjører 6-7 timer for å komme midt inne i hegnet (satt på spissen).

Enkelte burde holde seg til samlerpatroner, og historiske våpen, ikke mene mangt om noe man vet nada om..

Evt. lese seg opp !

 

@Chiefen

Er det rart de kjører Toyota med de avstandene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Omtrent sånn menneskebil ja. Hilux og Landcruiser. Kan knapt huske å ha sett annet der nede. Joda, engelsk, men da med fast montert mekaniker, og delehenger :lol:

When in Rome, do as the romans...

 

Har selv skutt ville høns i jungelen på Fillipinene med 5,5 mm luftgevær. Spennende jakt det og.

Hvis jeg en gang blir for gammel til å fryde meg, uansett jaktform. Kakk meg i hodet med en spade.. spa meg ned...

Link to comment
Share on other sites

Uten trofe jakten i Afrika (eller andre steder) hadde mange arter forsvunnet fra klodens overflate!Jeg er såkaldt trofe jeger(også kjøttjeger) Pengene jeg bruker på turene mine går til outfitter,tracker ,skinner og andre ansatte i denne industrien!Penger går også til såkaldte anti poaching units som bekjemper illegal jakt og poaching på nesehorn,elefanter og bushmeat.Kjøttet spiser vi , og gir bort til lokalbefolking og donerer til skoler og sykehus ingenting går til spille.De lokale som får raida åkrene sine av for eksempel elefanter og mister hele mais avlinga sin de skulle leve av utover vinteren! de får masse kjøtt tilbake slik at de fortsatt lar elefantene leve for uten verdi forsvinner dyrene de ødelegger avlinger og skader folk hvorfor skulle de spare disse dyra! jo fordi de ser at trofe jegrer er villige til å betale store penger for å oppleve dette og de tjener på dette selv.Jeg bruker mye penger på min hobby og støtter opp mange viltstells områder og prosjekter med pengene jeg betaler for hobbyen min lurer på hva anti trofe jegrer bruker /betaler for at arter ikke skal forsvinne bare fordi de ikke forstår vitsen med dette!Om 15 dager er jeg å jakter hyene som ikke kan spises men ,jeg støtter lokalsamfunnet og jakter på ett trofe jeg har hatt lyst på i lang tid og ikke er av en truet art men lovlig art! så er folk imot dette helt greit! :wink: men kom med forklaring på hvorfor og ikke kom med noe dere har lest eller hørt :mrgreen: God jakt i høst

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...