Jump to content

Måkebestanden Jakt eller Fredning.


jmonsen

Recommended Posts

Måker er for mange et tegn på Sjø og fiske. For andre et irritasjons moment.

I dag har vi kun to arter som er jaktbare det er Svartbak og Gråmåke. Disse to artene er nå ønsket tatt ut av jaktbare arter. Dette ligger i MD høringsforslag til nye jakttider.

 

Er dette et Ønske fra Fugletitterne som ikke ønsker jakt på noe flygende vesen, eller er det reel grunn for å frede disse og andre måke arter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere skutt tildels mye Svartbak. Var nok oppe i nærmere 300 fugler i året. Nå har bestanden gått kraftig ned her, selv om det er endel fugl igjen. Fuglene har flyttet inn i bebyggelsen, og har blitt en plage både støymessig og med dette at de prøver seg på alt av søppelkasser, kattemat og div. Kan ikke fyre opp grillen uten at det kommer 4-5 stk og setter seg på mønet og prøver å stupe ned å sikre seg en pølse eller noe.

Pga dette, kan ikke de skytes, det er jo hus overalt. Før var de ved fjorden og oppe på fjellet. De åt opp rypekyllinger og sørga for totalfredning av rype. Jeg skyter Svartbak om jeg får en mulighet, men siden de ikke lenger oppholder seg i sitt rette element, blir det mindre jakt. Skjøt mest med hagle, men det har blitt noen med rifle også. Måker er dumme. Skyter man ned en med hagla og den ligger og driver i sjøen, kommer hele slekta og flakser over den. Da ramler alle ned til slutt. Skjøt engang 37 stk i ett kjør. Men det er lenge siden. 1994 eller noe.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det har ikkje slått deg at måseartane dukkar opp i nye leveområde fordi dei ikkje lenger finn mat i sine naturlege habitat? Og kven si skuld er evt det? Elles er vel ein måse akkurat så smart som ein måse treng å vere. Skal ein definere smarte og dumme dyr, så veit eg om ein art som gjennom historien har vore ein hårsbreidd frå å utslette seg sjølv opptil fleire gonger. No har arten forøvrig endra strategi, og satsar i staden på å kverke planeten og livsgrunnlaget sitt i staden.

Link to comment
Share on other sites

Du er glad i måsen du, forstår jeg. Og sikkert en av de som mener at dyr bør gå forran mennesker??

Nå vet ikke jeg hva som har forandra seg akkurat her de siste 30 åra, det er masse fisk i sjøen, vi har fremdeles mottaket for fisk som ligger i bygda her, drift der hele året. Det er fremdeles mye aktivitet blant lokale fiskere. Minken har vi fått vekk mye av, ikke har det blitt utbygd noe i strandsona heller. Jeg ser ingen umiddelbar grunn til at disse fuglene skal hekke 20 meter fra byggefelt og 300 meter unna sentrum?

 

Men fortell meg gjerne hva det er jeg ikke ser. Og om du ikke liker folk, og det de/vi gjør med miljøet og planeten, så er det mange som har flytta til skogs og meldt seg ut. Kanskje noe for deg?

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om bestanden av "Måse" har vært kunstig stor eller ikke vet ikke jeg men det jeg vet er at det er blitt mye mindre av "hjemmefiskerne"/småbåtflåten som leverte til lokale fiskebruk , mange av havnene fløyt av fiskeslo/fiskeavfall som igjen livnærte store mengder Måse osv.

Dagens reguleringer tillater ikke at slo etc. blir kastet på hav i havner osv.

dette er ingen fasit men en av mange muligheter til at den lokale måsestammen er mindre.

 

Just my 5 cent.

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Hehe frontier, godt svar ;)

Du kan på en måte ikke skylde på ei måke for at den forsøker å overleve og reprodusere, det blir litt for dumt. At vi har skapt en nisje for dem i byene er vel vår egen feil. . At havene og fjordene våre er i endring mot det verre er vel ingen hemmelighet lenger. Temperaturer øker, fiskearter og populasjoner flytter seg nordover/gyter på andre tider, overfiskes osv..

Vi kan heller ikke skylde på feks minken for at vi innførte den til dette kontinentet. I den situasjonen er vel det minste ondet å prøve å utrydde den igjen før den utrydder mye sjøfugl, men det kan diskuteres selvsagt.

Dersom viltpleieperspektivet står bak, er vel bestandskontrollering av ulike måkearter noe man forsåvidt kan forsvare, dog på litt tynn is. Mennesker har tatt over verden, mange steder i langt større grad enn her i Norge. De få artene som er tilpasningsdyktige nok til å mestre nye habitater og nisjer som en by kan ha, klarer seg. Du kan gå og irritere deg over dyrelivet rundt deg du, men det da bli litt slitsomt i lengden.. :wink: Finnes det en nisje, og du ikke har utryddet måkene/duene/kråkene, så er det som å pisse i havet å skyte et par hundre, sorry men det er realiteten. Det varierer jo endel fra art til art da. Kråker er vel vanskeligst å regulere bestanden på, fordi det alltid produseres et overskudd av avkom som oftest dør fordi det ikke finnes ledige terrotorier. Mulig svartbak ol er endel enklere å utrydde fordi de får færre avkom osv.

Link to comment
Share on other sites

Det mest triste ved det du skriv, KnutErik, er at det virkar som om naturen er noko som er til for deg når det blir for kjedeleg å skyte på papp og stålgongar. At det i paradiset Hareid verken er nedgang i antal kystfiskarar, at fiskemottaket blomstrar, eller at det er null press på strandsona, må du prise deg lykkeleg over. Det fritar deg derimot ikkje frå å gløtte ut av bobla og sjå at det litt større bildet ser heilt annleis ut. Sjøfuglbestandane slit big time. Fleire av måseartane er på rødlista. Presset på strandsona er aukande. Når fagestimat (2009) seier at sjøfuglbestandane våre kan vere halvert i løpet av dei neste 50 åra, så blir det litt håplaust å sitte der å ergre seg over at ein ikkje kan skyte dei i tettbygd strøk, i frykt for grillpølsene sine.

Ang. rådet om å melde meg ut og flytte inn i skogen: At MANGE gjer dette, som du skriv, er vel feil? Eg trudde problemet var motsett; at folk flytter frå skogen og til byen - til liks med dei flygande pølsetjuvane dine?

Link to comment
Share on other sites

Nå kom det vel ikke fram at jeg mer eller mindre ikke skyter måker lenger. Litt pga interesse, mest fordi fuglene befinner seg i områder der man ikke kan skyte/jakte. Jeg bruker naturen hver dag. Nå er den vel ikke til for meg, jeg ser jo stadig store inngrep i naturen for at den skal bli tilgjengelig for alle, overalt. Det syns jeg er en uting. Men det er annen diskusjon. Man kan ikke slutte å jakt en art fordi noen mener denne arten er i mindretall andre steder. Da får man heller innføre kvoter, slik det er på det meste av jaktbare viltarter. Det større bildet er veldig stort, og jeg syns ikke at andre jegere bryr seg så mye om det store bildet når det gjelder jakt på div storvilt. Leser at villreinstammen snart er borte. Likevel går norske jegere mann av huse og over lik for å få jakte. Hvorfor ikke bremse litt der? Eller bremse litt på avskytinga av eldre dyr i hjortrskogen? Sannheten er at folk flest er noen gedigne egoister. Jeg også, på min måte. Jeg bare registrerer at måsen har blitt mer urban, og nesten ingen jakter på den. Tror det drepes flere måker med bil enn med våpen her på øyene. Og nei, jeg vil faktisk ikke ha en drøss med Svartbak hylende på taket dag og natt. Det må jeg faktisk få lov til. Problemet løses jo ikke ved å skyte de, og det er nok umulig å snu trenden. Og de har iallefall ikke blitt færre pga at de har kommet nærmere sentrum. Ser ikke den sammenhengen. Så konklusjonen må være noe annet. Her er det nok mat, gode habitat, og alt er tilrettelagt for at fuglene kan bo i skjærgården og oppi fjellsidene, som før, men de gjør ikke det. Ser det samme med kråkene. Ser jo nesten aldri kråke i skog og mark. De henger rundt nede uttafor butikker og bensinstasjoner og spiser der. Ikke lett å jakte der heller.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Måker er der, men der er færre ved kysten enn det var for noen tiår siden. Det jeg registrerer er at der er mer måke inne i landet. Spørsmålet er om det er saklig grunn til å fjerne Svartbak og Gråmåke fra listen over jaktbare fugler. Jeg er skeptisk til at en fjernet fiskemåken fra listen og fikk den inn på rødlisten. Sist jeg kjørte ned Halllingdalen telte jeg langt over 100 fiske måker på et jorde som var ny pløyd.

At måkene trekker der det er mat er det ikke tvil om. Hadde en periode mye opphold ved R50. Og der var det måker fast ved alle rasteplassene.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler vel litt om hva som er det naturlige habilitet for måker. Uten at jeg har greie på det så regner jeg med at de er opportunister , som griper de sjansene som byr seg.

Synes det er trivelig med måker langs kysten jeg, når jeg er på Hardangervidda er det litt mindre trivelig.

Tenker det må være greit med fortsatt jakt.

Kanskje jakte hardere på de i innlandet og la de være litt mer i fred langs kysten.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange av de som mener man skal skyte måker, fordi det er for mange av dem i "innlandet", har satt seg skikkelig inn i levevis og bestandsutvikling hos de forskjellige artene oppigjennom tidene? Og ikke minst, hvordan fødetilgangen og andre utfordringer for måkene har endret seg?

 

Utsagn som "det er da masse xxxxxxx (sett inn en hvilken som helst art), det har jeg sett" holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

I nedre Telemark var det lite måser å se under våronna. Når jeg var guttunge var det tjukt bak traktorane i dalen.. Men i byen bare kilometere unna er de på hvert tak. Måsene er blitt urbane fordi de har større tilgang på føde der tror jeg. Søppel og drit folk slenger fra seg. Hadde dessuten folk slutta mate måkene, og fokusert på avfallshåndtering.. Ang avfallshåndtering- kråke og måkebestanden gikk ned når de gamle søpplefyllingene ble avskaffet her.. Så var nok en kunstig høy bestand fremskaffet av oss. Men det er godt å se det er mindre måker heime, husker ei rypejakt i Rauland jeg så flere måker en ryper... Det er bare feil.

Link to comment
Share on other sites

Kan ingenting om bestandsutviklingen til måker.

Men det jeg vet er at håndteringen av matavfall på kommunens søppelfylling, skaper en enorm mattilgang for bla måker, kråker, korp og rev.

Dette skaper en lokal ubalanse som er absolutt merkbar, da det her ikke jaktes nok på disse artene. Når det gjelder måkene så skytes det en del av de på fyllinga, uten at det ser ut til å ha noen videre effekt. Ellers oppholder de seg i tettbebyggelsen eller i fuglereservatet, og da blir det litt vanskelig å skyte de.

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_5367.JPG

Innlandsmåker er ikke noe sjeldenhet. Her er resten av flokken som ikke ble skremt av bilen min, ca halvparten av de som koste seg på et vått jorde. Der var over 30 fugl på nabo jordet. Så totalt var her i overkant av 60 fiskemåker. Hvordan en da kommer frem til at denne fuglearten ikke produserer et høstningsverdigt overskudd og er havnet på rødlisten er ikke lett å forstå.

Link to comment
Share on other sites

.......Hvordan en da kommer frem til at denne fuglearten ikke produserer et høstningsverdigt overskudd og er havnet på rødlisten er ikke lett å forstå.

 

Fordi du har sett et par titalls fugl på et jorde?

 

Jeg spør igjen, baserer du denne uttalelsen på kjennskap til bestandstall over lang tid, eller er det bare synsing basert på at de skriker fælt?

Link to comment
Share on other sites

Helt uavhengig av om en skal jakte måke eller ikke, rent bestandsmessig - en fugl man ser hvis man ser ut av vinduet HVER GANG, en fugl man blir jaget av på jobb, en fugl man ser OVER ALT, HELE TIDEN - er en utendørs, så ser en en eller annen måke - en fugl somholder en våken i sommernettene, som er over en om en tar fram noe som helst spiselig...

Hvordan kan den være truet, sårbar, eller noe som helst slikt? Kan noen forklare meg det? Og ja, jeg vet forskjell på artene.

 

Jeg snudde meg nå, for å se ut av vinduet, og hva ser jeg, jo, en måke. En fiskemåke faktisk.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

din observasjon er ikke representativ

Det er nå sant. Men jeg har vært langs det meste av kysten, det var jaggu måker der også. Hvorfor skal det behøve å være enda flere?

Spør du ornitologene så er alle fugler i nedgang, og alle fugler er mer eller mindre truet - jeg tror bare ikke på det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ganske enkelt: din observasjon er ikke representativ. Norges areal er ca 385178km2...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Nei. Våre observasjoner er ikke korrekte. De er ikke korrekte for de strider mot vernesidens bilde. Bilde er tatt i en tilfeldig fjelldal i går. For litt over en uke siden så jeg noen hundrede av fiskemåker på et jorde like øst får Gol. Og en bra bestand på Ustevann. Hvem ettergår NOF sine tall settinger av fuglebestander. Deres bestandsmål er ikke mer etterrettelig enn andres.

For øvrig ser jeg Gråmåke, Svartbak og Fiskemåke de fleste gangene en fugl med noe strøelse sveiper forbi mitt vindu.

Link to comment
Share on other sites

For å ta min egen lille anekdote om måkebestanden der jeg hadde mine barneår:

Da jeg var en liten kladd, var det alltid et par måker på vingene i nærområdet mitt. På fabrikkbyggene i området var takene stinne av fugler, og det var skummelt å bevege seg utendørs enkelte tider på året om man ikke var vant til skinnangrep fra svære gråmåker. Bestefar min var på fornavn med opptil flere av de, og de kunne sitte oppå påhengsmotoren og vente på en matbit, selv når motoren gikk på tomgang.. Alle småbåtene på fjorden hadde en sky av fugler rundt seg til enhver tid, alt fra rødnebbterne til svartbak, som kranglet om sloet som ble kastet over bord.

Nå er det annerledes. Der er fremdeles måker, men ikke engang halvparten av hva jeg husker at det var. Det festlige er at årsakene virker ganske åpenbare; Fabrikkene ble lei av å ha området dekket av uautorisert hvitmaling, så de spente tråder over takene for å hindre at fuglene satte seg der. Og de som holdt bestanden i live, hobbyfiskerne, har stort sett flyttet på gamlehjem. Altså har både store deler av områdene de hadde reir på, og mye av mattilgangen, forsvunnet de siste ti-femten årene.

Men hva skulle egentlig den naturlige bestanden være? Neppe så stor som den var på det høyeste, foret feit på hyselever og annen snacks. Men antagelig heller ikke så liten som det der er plass til nå, med mye mer utbygde områder i tilknytning til sjøen.

Link to comment
Share on other sites

..Spør du ornitologene så er alle fugler i nedgang, og alle fugler er mer eller mindre truet...
Kunne ikke vært mere enig. Slik blir det når interessegrupper får styre sin egen "forskning" og særinteresser- og jo verre rapportene er- jo mere penger får de for å forske på hobbyen sin. Derfor er det alltid for lite måker, for lite hauk, for lite ulv, for liter gaupe, for lite isbjørn og for lite is, for mye Co2 osv, osv. Eksempelvis burde det være direkte pinlig for gutta på Jæren da over 20 umerkede hønsehauker gikk inn i kråkefella samtidig :shock: og samtidig stå å hevde at bestanden var kritisk lav i område :roll: - og slik er det med det meste innen forskning på dyr, klima osv. En må hele tiden finne på noe nytt og dramatisk for å få godt betalt for å ha hobbyen som yrke. Ingen sager vel av greina en sitter på??? Min tillit til slike fanatikere/"forskere" er dessverre blitt mere om mere fraværende jo eldre jeg blir :(

Enkelt fortalt, Skrue McDuck får aldri nok penger i pengebingen sin...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Elles er vel ein måse akkurat så smart som ein måse treng å vere.
Dette er ganske presist formulert i et trøndersk uttrykk:

 

"Svartbaken har ein tanka, å ein tarm.

Å deinn tankan e å fyll deinn tarmen".

 

Man har jo sluttet å skyte på de fuglene som livnærer seg på måker, kan det være en faktor?
Havørna er vel den eneste som tør å prøve seg på en utvokst svartbak eller gråmåse. Og den har vært fredet i snart 50 år - og gjett hvem som var "hovedarkitektene" bak det?
..Spør du ornitologene så er alle fugler i nedgang' date=' og alle fugler er mer eller mindre truet...[/quote']Kunne ikke vært mere enig. Slik blir det når interessegrupper får styre sin egen "forskning" og særinteresser
Paradiset skal jo oppstå, hvis bare rovviltet får formere seg fritt, og spre seg overalt. Menneskelig aktivitet, særlig predatorjakt, er jo skrekkelig ille! Hva rovvilt, som for eksempel den kunstig høye havørnbestanden, skal leve av 365 dager i året - nei, slikt angår jo ikke de moderne "naturvernerne". (Her ute driver jo den verdenskjente "Ørnemannen" foring av de halvtamme ørnene sine, for at "naturtilbedere" fra hele verden skal få tatt de fantastiske bildene).
Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/makemysteriet-1.12648881

Jeg er normalt nokså tillitsfull til forskere og forskning - jeg tror på både ozonhullet, ulven, og drivhuseffekten - men jeg arbeider på et fabrikkområde som er ca 300x500m - bare der jeg ferdes daglig, de byggene jeg går mellom hver dag - på ca halve området - er det 12 hekkende fiskemåkepar + en 3-4 svartbak og gråmåke. Disse (fiskemåkene) legger 2-3-4 egg, og de klekker 2-3 unger, og nå er det 1-2 unger (de slår seg ihjel når de faller fra takene mange av reirene er på).

Å så komme og påstå at fuglen er truet, samtidig som der er 150 000 par i Nord-Norge - jeg fatter det bare ikke. Jeg kan faktisk stå og se bortimot flere måser enn de påstår fins? Folk midt inne i Oslo og inne i byene som ikke vet hvordan ei fiskemåke ser ut, kan jo faktisk tro på tøvet - og det provoserer meg.

En fugl det faktisk HAR blitt mindre av, to faktisk, er makrellterner og ærfugl. Og grunnen til det? Jeg tror det er fordi det er så idiotisk mye måse. Og måsen spiser jo faktisk ungene til disse fuglene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

..Hva rovvilt, som for eksempel den kunstig høye havørnbestanden, skal leve av 365 dager i året - nei, slikt angår jo ikke de moderne "naturvernerne"...]
De fleste "moderne naturvernere" henter dessverre det meste av av sin "kunnskap" fra Walt Disney og likesinnede. Da får en slike resultater. Når en i tillegg betrakter naturen ved å se gjennom et sugerør- er det jo umulig å se helheten. I tillegg slår Dunning–Kruger effekten inn for fullt. :trist:

Ang. forskere M67, Et eksempel er jo forskning/telling av Isbjørn, der Norsk Polarinstitutt ikke har noen egen økonomisk vinning, uansett resultat. De viser til en økning på nærmere 40% på 10-12 år- etter fysiske tellinger oppe i isen. Jeg har selv snakket med folk som har vært der oppe i isen på telling- og på andre oppdrag- og aldri har de sett mere isbørn. Men klimaforskere- og de som leverer rapporter til WWF og likesinnede med behov for negativt resultat- ja, de har en helt annen konklusjon. :?

Link to comment
Share on other sites

I artikkelen "M/67" linker til, sies det at bestanden av fiskemåke har gått sterkt tilbake de siste årene, og at bestanden nå er på et like lavt nivå som på 1970-tallet.

 

Da melder det uunngåelige spørsmålet seg: Hva er "normal" bestand for f.eks. måker? På 1970-tallet arbeidet jeg på Havforskningsinstituttet, og var på tokt ca. 100 dager i året. Da (og årene før og etter, da jeg var fisker og enda mer på sjøen) var det i alle fall ingen mangel på måker, tjalk og havsule. Og nå, når bestandene er på samme nivå, er det plutselig katastrofe?

 

I vinter har en kamerat drevet minkfangst inne i vika mi, og tatt det som var av mink, i ei felle som ikke kunne fange oter. I slutten av mai var det over 30 fiskemåkereir på Fossvikholman, utafor Steinvika. Men det ble bare klekking i et reir, som lå midt oppe på Less-holmen. De andre ble ranet - ikke av folk, mink, ørn eller svartbak, men av oteren - jeg så den flere ganger, mens den svømte mellom holmen og Less-Sjursvika. Og den er - selvfølgelig - totalfredet, og har vært det i masse år.

Link to comment
Share on other sites

Men de bildene er jo virkelig stilige, da!

 

Har selv en halv hypotese om at vi må legge like mye press (prosentvis) på alle bestander for at ting skal bli noenlunde naturlige. Altså, om en havørn spiser fem hundre måker på et år må vi skyte en ørn for hver bunke med fem hundre måker som dør som følge av menneskelig påvirkning...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Freding av fiskemåker er en merkelig greie.

Saken er vel den at det er svært få som driver med jakt på denne arten og at den da var lett å frede.

Kommer til å skje med flere arter det.

 

Hvordan det står til med fiskemåke ved kysten skal jeg ikke uttale meg bastant om. Men at denne fuglen er den vanligste, når du ferdes ved saltvann, er i alle fall sikkert.

 

På fjellet burde det i alle fall være jakttid på svineriet, gjerne fra 01.04 til 31.03.

Den som har sett hvilken skade disse fuglene kan gjøre på rype kyllinger, skjønner hva jeg mener.

 

Fiskemåker opptrer i store mengder ved innlands-/fjellvann. Der gjør det stor skade på nærliggende ommråder, når det gjelder egg og kyllinger.

B

Link to comment
Share on other sites

Elles er vel ein måse akkurat så smart som ein måse treng å vere.
Dette er ganske presist formulert i et trøndersk uttrykk:

 

"Svartbaken har ein tanka, å ein tarm.

Å deinn tankan e å fyll deinn tarmen".

 

 

Sitatet over passar vel godt på Homo Sapiens også, trønderar inkludert - sidan det no for tida døyr meir folk av fedmerelatert sjukdom enn av matmangel?

Link to comment
Share on other sites

Elles er vel ein måse akkurat så smart som ein måse treng å vere.
Dette er ganske presist formulert i et trøndersk uttrykk:

 

"Svartbaken har ein tanka, å ein tarm.

Å deinn tankan e å fyll deinn tarmen".

 

 

Sitatet over passar vel godt på Homo Sapiens også, trønderar inkludert - sidan det no for tida døyr meir folk av fedmerelatert sjukdom enn av matmangel?

Rekner med det er lite måke hos deg sida du er så glad i den? :P

Her aular det av dei. Både på bø og sjø. Burde heilt klart vært skutt meir måse her for og få ned antallet litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor for tiden delvis i Porsgrunn. Dvs, etter noen netter uten søvn, må jeg på "hvilehjem" i innlandet. Måkene lager et HEL**TES leven fra kl 03:30 hver natt. Natt til søndag tror jeg de bråkte hele natta. Jeg holdt på å kjøre på flere av de i løpet av helga. Noen andre gjorde faktisk det, jeg så i hvert fall 5 ihjelkjørte måker. Det er måker OVERALT i byen. Det er flere plasthubroer enn snøfangere på takene i byen, det vitner om at dette problemet ikke oppstod i fjor akkurat. Hvordan det er mat til alle disse, kan jeg ikke fatte. Skjønt, de plyndrer jo det som finnes av søppelkasser osv.

Utrydningstruet? Hadde det bare vært så vel...

Link to comment
Share on other sites

Det hender en sjelden gang at det er oppholdsvær i Bergen, men selv da er det måker i luften. Hettemåken har ikke gjort seg så gjeldene her mellom de syv fjell, men til og med den har funnet veien til byen under svevestøvet. Ikke i store antall, men jeg ser den oftere enn før og da tolker jeg det dit hen at antallet har økt slik at arten naturlig vil spre seg over større områder.

Skottene har gått motsatt vei, de har innsett at måker er et problem. Måten de løste dette på var å legge ut åte som var ispedd formeringshemmende medikamenter. Resultatet er temmelig synlig for oss som har frekventert f.eks Aberdeen i lengre tid. Men er måkene borte vekk? Nei, de er bare blitt færre og således mindre plagsom.

Link to comment
Share on other sites

Det hender en sjelden gang at det er oppholdsvær i Bergen, men selv da er det måker i luften. Hettemåken har ikke gjort seg så gjeldene her mellom de syv fjell, men til og med den har funnet veien til byen under svevestøvet. Ikke i store antall, men jeg ser den oftere enn før og da tolker jeg det dit hen at antallet har økt slik at arten naturlig vil spre seg over større områder.

Skottene har gått motsatt vei, de har innsett at måker er et problem. Måten de løste dette på var å legge ut åte som var ispedd formeringshemmende medikamenter. Resultatet er temmelig synlig for oss som har frekventert f.eks Aberdeen i lengre tid. Men er måkene borte vekk? Nei, de er bare blitt færre og således mindre plagsom.

 

... og der har du skylapp-perspektivet: Du meiner å sjå ein veksande bestand av hettemåker akkurat der du bur - mens realitetane er at arten, etter å ha vore i vekst som hekkefugl fram til på 1970-talet, har vore i fritt fall dei siste tiåra, og er utradert mange stader i landet. Det går faktisk an å sette seg LITT inn i dei faktiske forholda, sjølv for å delta i ein banal nettdiskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overforstående innlegg er slettet jmonsen ]

Bor du i en mørk kjeller du ikke tør å vise deg utenfor, eller har du totalt mistet gangsynet ditt?

Jeg ferdes på kysten i båt både av yrke og som ivrig fritidsbåteier. At hettemåke er mangelvare er den største bløren jeg har blitt servert på lenge. Man skal ikke lenger sør for Bergen enn til Stavanger før hettemåken er i hopetall, og slik fortsetter det sørover og østover langs kysten. Det gir seg heller ikke om man passerer svenskegrensen, hettemåken florerer der og. Strømstad, Grebbestad og til og med tvers av Sverige borte i Stockholm. Jeg teller ikke men jeg har øyne som jeg benytter til å observere.

Men mulig jeg tar helt feil, kanskje det er de samme fuglene jeg til en hver tid observerer gang på gang fordi de følger etter meg.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer det her for andre arter også? om jeg tar med en fugletitter og en byråkrat på tur i fjellet og vi ikke ser en eneste rype så er det klart tegn på at det bare er å innføre full fredning i 10 år?

Link to comment
Share on other sites

Fra "frontier"s nettadresse:

Tilbakegangen siden midten av 1990-tallet er på 76 % på nasjonal basis.
Og da kommer det spørsmålet jeg stilte tidligere i tråden på nytt: Er det "for lite" måke (eller ulv - elg - rype eller flatlus) nå, eller var det "for mye" før?
Hettemåken har utvidet sitt hekkeområde sterkt de siste 40-50 år.
"Om 100 år er allting glemt" - også hvor mye hettemåke som NORMALT skal være her i landet.

 

Populasjonsdynamikk og flerbestandsmodeller er kanskje ikke enkelt - men å tro at alle bestander skal være på topp samtidig, og holde seg der over lang tid, viser at man ikke skjønner særlig mye av naturens gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er mer enn nok måke her også, ser jeg ut vinduet er det alltid noen i lufta og gjerne noen i sjøen også. Jeg er oppe i femtida på morran, da er det som regel stille utafor her men de høres i det fjerne. 6-7 tiden kommer de for å spise på jordene rundt her.

Det var nok flere før, men det var også flere båter aktive på sjøen før. Det moderne menneske drar jo på sjøen for å brese skinkene og vise fram den nye større båten sin, ikke dra opp fisk og sløye den ombord ihvertfall.

 

Havørn ser jeg flere ganger daglig her omkring, kongeørna er også ofte rundt her. For et par år siden fløy en kongeørn to meter unna stuevinduet mitt, sirkla flere ganger over hundegården og fløy lavt over nabolaget et kvarters tid. Det var en opplevelse av de sjeldne og et godt minne. Men det er på tide man begynner å ta ut noen ørner også.

 

Kråka og skjæra har vi flusst av også, bestanden kunne godt vært halvert.

 

Terna er så godt som forsvunnet, den var det fullt av for 20 år siden. Den bør være fredet.

 

Gråtrosten var det også mye mer av før, men det er fortsatt nok av den.

Link to comment
Share on other sites

Flott, lat oss alle lage våre eigne forvaltningsplanar basert på kva vi ser frå kjøkenvindauget. Blir bra det.

Faktisk så er det nettopp slik forvaltning vi jegere bør vise at vi klarer uten styring i fra oven. Er det lite av en art i nærmiljøet så lar vi være å felle individer av nettopp denne arten. Dog er det interessant å vite om en art man har mye av utenfor kjøkkenvinduet er en truet art. Man kan da vise måte ved uttak av en slik art.

I stedet for å bruke tid på å klage på at det er lite måker så kan man heller brette opp ermene å gjøre tiltak selv. Litt innsats for å bli kvitt minken i nærmiljøet vil garantert bedre vilkårene for arten enn en eventuell fredning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...