Jump to content

Rekyl - 3006 kontra 6,5x55


Sathre

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Marlin XL7 i kaliber 3006 som jeg har eid i ca. 6-7 mnd. Etter å ha skutt en god del med våpenet har tanken om å gå ned i kaliberstørrelse dukket opp, rekylen er ok med lyddemper men uten er det ikke behagelig å skyte mer enn 5 skudd serier. Spørsmålet blir da hvor mye jeg skal gå ned, 308 har jeg hørt er relativt likt men hva med 6,5x55.

Er det noen som har prøvd disse kalibrene opp mot hverandre og kan komme med en anbefaling? Våpenet skal i hovedsak brukes på rev, rådyr og villsvin.

 

Takker på forhånd til alle som kommer med svar :D

Link to comment
Share on other sites

men uten er det ikke behagelig å skyte mer enn 5 skudd serier

Rekylen i en 30-06 i ei lett rifle er forstyrrende når en skal skyte så godt en kan - men om den er ubehagelig for en voksne mann så lurer jeg på om du gjør noe feil? Ikke ha tilstrekkelig skulderkontakt før skuddet, ikke slappe av, ha kikkerten for langt bak, for kort kolbe, eller noe i den duren. Det er bare en tanke selvsagt.

6.5x55 kan oppleves som nærmest rekylfri etter litt 30-06-skyting, men virkeligheten er vel at rekylimpulsen er mellom 60 og 75%.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med samme våpenvekt er rekylen (kulevekt + halve kruttvekta) * hastigheita.

 

Går du ned til 6,5, må du minst ha samme fart på projektilet for å få lovlig ammo til villsvin. Da 6,5x55 er en "magnum", som krever saktebrennende krutt, blir også endring i kruttvekta ubetydelig.

 

Vil du redusere rekylen, kan det enklest gjøres ved å gå ned i projektilvekt. Du skriver ikke hvilke vekt du bruker - da antar jeg du bruker standardvekta i 30-06, 180 grains (11,7 gram). Hvis du går ned til 165 eller helst 150 grs (i dag finnes det gode kuler, som til og med duger på elg, i 150 grs), vil du ha redusert rekylen med 17 %. Det høres ikke mye ut, men kan være forskjellen på "tålbar" og "ubehagelig".

 

308 W og 30-06 er, i de aller fleste henseende, samme patron, og her i Norden brukes samme kulevekt i begge kalibrene. Eventuell forskjell i rekyl må, i tilfelle, skyldes at 308 W lades med litt hurtigere krutt, og at vekta av halve kruttladninga kan bli ca. 2-4 grains mindre. Man skal ha følsomme skuldre for å kjenne den forskjellen!

 

 

Edit.: Som "M67" skriver - med god skulderkontakt, er ikke rekyl noe stort problem - heller ikke for meg, som er 67 kilo, og skyter med en M/98, som veier 3,6 kg med kikkert og uten demper, og sender 18,5 grams 9,3-projektiler ut i 730 m/s.

 

Et enkelt og rimelig råd er å skaffe ei "tre-på-kolbekappe". Da får du bedre demping, og ca 1 cm lengre kolbe, og avstand til kikkertsiktet. Da øker også avstanden til "Røde Halvmåne-klubben"!

Link to comment
Share on other sites

men uten er det ikke behagelig å skyte mer enn 5 skudd serier

Rekylen i en 30-06 i ei lett rifle er forstyrrende når en skal skyte så godt en kan - men om den er ubehagelig for en voksne mann så lurer jeg på om du gjør noe feil? Ikke ha tilstrekkelig skulderkontakt før skuddet, ikke slappe av, ha kikkerten for langt bak, for kort kolbe, eller noe i den duren. Det er bare en tanke selvsagt.

6.5x55 kan oppleves som nærmest rekylfri etter litt 30-06-skyting, men virkeligheten er vel at rekylimpulsen er mellom 60 og 75%.

 

K

 

Jeg er 186 høy og veier 70 kg (Ikke den største karen som finnes), skulderkontakt har jeg (Hadde ikke det første gang og fikk merke det), er mer avslappet nå en tidligere men rykker nok til litt selv om skyting med lyddemper ikke medfører noe ubehag.

Kanskje kuren er å skyte mer, bli bedre kjent med våpenet og rekylen? :P

Link to comment
Share on other sites

Med samme våpenvekt er rekylen (kulevekt + halve kruttvekta) * hastigheita.

 

Går du ned til 6,5, må du minst ha samme fart på projektilet for å få lovlig ammo til villsvin. Da 6,5x55 er en "magnum", som krever saktebrennende krutt, blir også endring i kruttvekta ubetydelig.

 

Vil du redusere rekylen, kan det enklest gjøres ved å gå ned i projektilvekt. Du skriver ikke hvilke vekt du bruker - da antar jeg du bruker standardvekta i 30-06, 180 grains (11,7 gram). Hvis du går ned til 165 eller helst 150 grs (i dag finnes det gode kuler, som til og med duger på elg, i 150 grs), vil du ha redusert rekylen med 17 %. Det høres ikke mye ut, men kan være forskjellen på "tålbar" og "ubehagelig".

 

308 W og 30-06 er, i de aller fleste henseende, samme patron, og her i Norden brukes samme kulevekt i begge kalibrene. Eventuell forskjell i rekyl må, i tilfelle, skyldes at 308 W lades med litt hurtigere krutt, og at vekta av halve kruttladninga kan bli ca. 2-4 grains mindre. Man skal ha følsomme skuldre for å kjenne den forskjellen!

 

 

Edit.: Som "M67" skriver - med god skulderkontakt, er ikke rekyl noe stort problem - heller ikke for meg, som er 67 kilo, og skyter med en M/98, som veier 3,6 kg med kikkert og uten demper, og sender 18,5 grams 9,3-projektiler ut i 730 m/s.

 

Et enkelt og rimelig råd er å skaffe ei "tre-på-kolbekappe". Da får du bedre demping, og ca 1 cm lengre kolbe, og avstand til kikkertsiktet. Da øker også avstanden til "Røde Halvmåne-klubben"!

 

Tusen takk for utfyllende svar :)

Til jakt bruker jeg Geco Plus 11,0 grams kule, 170 grains. Til trening bruker jeg S&B 11,7 grams kule, 180 grains.

Link to comment
Share on other sites

Skyter heldigvis på en bane med adskilte stender. Hvorfor jeg skyter med 170 grains er et godt spørsmål, var det jeg fikk anbefalt av venner og bekjente som driver med jakt. Ser ut til at jeg må vurdere innkjøp av brems og gå litt ned i antall grains :P

 

Takk for gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Hvilke skytestillinger er det snakk om som oppleves ubehagelige?

 

For eksempel er liggende i mange tilfeller den verste da kroppen ikke "svikter" og rekylkreftene opptas i sin helhet av muskulatur/bein.

Sittende i benk, eller sittende med anlegg på knærne er bedre, og fra skytetårn, skytebu/glugge går det meste bra.

 

På jakt dreier det seg vel stort sett om ett skudd, og ingen jegere jeg kjenner har merket rekyl på jaktskudd nesten uansett hvilke kaliber de skyter.

Det er vanligvis snakk om trening, og det å bli kjent med rifla.

Jeg ville ikke gitt opp uten videre, men heller finne en god skytestilling til trening hvor rekylen ikke oppleves så ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt liggende da jeg ikke anser det som anvennelig skytetrening til jakt, har holdt det til benk, sittende og stående. Kommer nok ikke til å bytte ut noe våpen enda, blir å ha den i 1 år til og ta en ny vurdering. Frem til da blir det å jobbe med skytestilling og bli bedre kjent med våpenet :)

Link to comment
Share on other sites

Det er aldri dumt å trene på teknikk og rekylopptak, men samtidig synes jeg det må være lov å ikke like rekyl. 30-06 er ikke en ubetydelig patron, jeg kan godt forstå at enkelte synes den er mer enn nok i lengden. Noen få jaktskudd nå og da er kanskje ikke problemet, det er vel heller mengdetreningen som blir slitsom? Om en bare skal ha ett våpen er det ikke dumt å velge et moderat kaliber som er rimelig i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Det er mengdetreningen som blir noe slitsom ja, liker å skyte 30-40 skudd hver gang jeg er ute. I mine tanker kunne jeg godt hatt noe mindre da jeg ikke kommer til å skyte annet enn rådyr og rev i nærmeste fremtid. Hvilket kaliber jeg eventuelt skulle byttet til vet jeg ikke :P

Link to comment
Share on other sites

TS: Om du lader selv,.. kuler i vekt-området 110 - 125 grs. er så godt som rekylfrie i en .30-06.

Til trening og "pappelg" er Lapuas 123grs helmantel et ypperlig valg.

 

Sierras 110 grs "Varminter" er god medisin på reven og samme produsents 125grs "Prohunter" vil også fungere fint på rådyrene.

 

Selv om jeg også ibland bruker andre, så bytter jeg aldri ut min gode .30-06.- Jeg har i senere tid brukt 220 grs Woodleigh og Hornady til kløvvilt og liker den mer lange/vennlige knuffen i denne vekten enn den mer snertige/kvasse av 165 - 180 grs kuler.

Du vil nok etter hvert venne deg til din 30-06, men som sagt,. skyt mye med de lette kulene.

 

mvh.

Link to comment
Share on other sites

Til det bruket trådstarter vil bruke sin 30.06, på rev, rådyr og villsvin, tenker jeg ved første øyekast at de to første kanskje ikke er det mest egnede, mens på villsvin er det helt utmerket. Sikkert mange som ikke er enige med meg nå, men den står jeg av. Tanken og følelsen for mitt utsagn er ganske enkel. På rev, da gjerne på avstand i skumring, med en 30.06, med litt rekyl, er noe jeg ikke liker så godt tanken på, ikke pga presisjon, men pga rekyl, som kan føre til at man ikke treffer der man ønsker. 30.06, er ellers kjent som et veldig godt og presist kaliber, jeg har noen rifler selv i kaliberet. Til rådyr mener at det kanskje er noe tungt kaliber, med lette kuler, relativ høy hastighet, med det det kan medføre. Den kommer nok kanskje mer til sin rett med tyngre kuler brukt mot større dyr slik som TS nevner, villsvin.

 

Det nevnes i tråden her at det er stor likhet i rekyl mellom 308win og 30.06sprg, det har jeg faktisk ikke opplevet slik selv. Det kaliberet jeg desidert jakter mest med er 308win. Traust, kjedelig, enkelt, men svært så funksjonelt, om man samtidig også kjenner noen av begrensningene til dette kaliberet, like mye som man kjenner hva kaliberet kan klare. Liggende med feks Mauser M98 med 180grs kule med stålkappe i kolben, kjennes det svært ubehagelig om man ligger der i t skjorte, og skal skyte 10-20 pluss skudd. Det snakkes om høyde og vekt for deltakerne her, jeg er 187 høy og vekten ligger mellom 100-115 pluss, alt etter treningsform, gjøren og laden. Det er så aldeles ikke noen måte å fremstå som rekyl tøff, stor og sterk, poenget mitt er kun, mye stor og tung rekyl blir veldig fort slitsomt i lengden, jeg blir skikkelig lei etter veldig kort tid! Det er hyggelig å dundre i vei, men for meg har aldri store tunge kalibre vært av interesse for store mengder med skyte trening.

 

En liten sammenligning av kaliber, hylsestørrelse og kruttmengde. 308win har hylselengde på 51mm. En helt vanlig ladning med 150grs kule, med Vithavuori N-150, kan feks være 44,5grs, med 180grs kule, feks 43grs samme krutt type. 30.06sprg har hylselengde på 63,1mm. Man kan lade en 150grs kule med samme krutt som i eksempelet med 308win, opptil 52grs. Ved bruk av 180grs kule, kan man lade opptil 50grs av samme krutt. Langt i fra seriøs forskning, men forskjeller er det.

 

Jeg skyter nok mest liggende på bane, og mest i benk. Sittende og stående har jeg mye å gå på, men jeg tar det igjen på jaktfelt treninger. Jeg liker veldig godt 30.06, uten tvil, men. Jeg bruker det svært sjeldent på jakt, og aldri på jaktfelt treninger/jaktfelt konkurranse, til det synes jeg rekylen er i overkant. 6,5x55 har jeg mindre erfaring med, har skutt med det, men det er uten tvil 308win som er blitt "mitt" kaliber. Jeg har sett hva 6,5x55 kan gjøre på jakt og på banen, udiskutabelt et veldig bra kaliber. Tilbake til 30.06, men en god kolbekappe og en god lyddemper, synes jeg heller ikke at rekylen er noe problem på feks hjortejakt, det er helt suverent, men til å ligge på banen med, eller kjøre jaktfelt med håp om de aller beste plasseringer, kan kanskje bli litt vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg opplevde det er 6,5x55 uten demper ca likt som 3006 med. Hadde 3006 de første 10 årene, uten demper de første 6-7, opplevde ikke rekylen som problematisk.

Idag har jeg 6,5x55 og bruker demper, setter pris på at rekylen er liten. Jeg har ei kombi i 308, og merker at den ikke er like koselig å skyte hele kvelden på banen.

Link to comment
Share on other sites

Til TS, vil jeg jo også si at rekyl er noe tilvenning. Jeg fikk for noen få år siden lyst på et grovkalibret våpen 416, 375 H&H eller 458 win mag. En skyte kamerat greide å snakke meg ut av det og jeg kjøpte en 9.3x62, første gangen jeg skjøt med den tenkte jeg "hva har jeg gjort" jeg syntes rekylen var for kraftig, men etterhver ble jeg mer vant til det.

 

En liten ting jeg grubler på, har du kappet løpet? En 308 har rask forbrenning og kan fint bruke kort løp, men en 30-06 vil gi en del mer rekyl med kort løp. Se på 2:20 i denne videoen :

 

Når du sier at du ikke kan skyte mange skuddene med demperen før den trenger en pause, skaff deg ta heller en demper som tåler mer, slik som feks ASE UTRA i rustfritt stål eller Tronrud titan demper.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg solgte 30-06en til fordel for en 6.5x55 og har aldri angret. Trodde ikke det var mulig men jeg ble faktisk skuddredd etterhvert. Ikke i jaktsituasjon men på skytebanen. Etter 10-15 skudd ble skytingen merkbart dårligere med større spredning. Tok noen år før jeg skjønte tegninga. Jeg begynte å støte imot ved avtrekk som om jeg forventet enn smell i skuldra. Skulle gjerne greid å la være men etter noen 1000 skudd ble det ikke bedre heller værre. Skyter mye med salong får å få bort napping i avtrekker. Det blir ca 1000 skudd med salongen hver vår. Dette gjør også underverker på skytingen min på bane. Jeg er derfor ganske sikker på at jeg ikke nappet av skuddet med 30-06. Etter at jeg fikk satt demper på 6.5 er den blitt en nytelse å skyte med.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 186 høy og veier 70 kg (Ikke den største karen som finnes), skulderkontakt har jeg (Hadde ikke det første gang og fikk merke det), er mer avslappet nå en tidligere men rykker nok til litt selv om skyting med lyddemper ikke medfører noe ubehag.

Kanskje kuren er å skyte mer, bli bedre kjent med våpenet og rekylen? :P

 

Kuren er helt klart å skyte mer.

 

Lurer på om det at du rykker til (skvetter) gjør at du "møter" rekylen med spent kropp, og på den måten forsterker rekylen i stedet for å ta rekylen opp i kroppen (la kroppen følge rekylen).

Jeg har sett dette hos enkelte som har blitt litt skremt, særlig skyttere som er tidlig i sin skytterkarriere.

 

Løsningen her er å skyte mye, trene på rekylopptak.

Få hjelp av noen, la de lade opp for deg, noen ganger med skarp ammo, noen ganger med klikkpatron. Når du tror du løsner skudd, men smellen uteblir pga klikkpatron vil du se hvordan du reagerer i skuddøyeblikket. Det vil da fremkomme ganske så klart om du møter rekylen.

 

At du er lettbygd er faktisk bare en fordel for rekylopptak, kroppen blir lettere "med" i rekylen (slik den skal).

 

 

Skyter selv en del med .500 Jeffery, den tilgir ingenting når det gjelder rekylopptak, men gjør en det riktig er den slettes ikke så ille som enkelte vil ha det til.

 

 

 

 

 

Om det skulle vise seg at du ikke finner annen løsning, så er det faktisk mulig å sette demper i kolbeenden også :!:

 

Du kan kjøpe en slik, den demper meget bra:

7f895eec6482e62ffe45ca93b59fdee9-image.jpeg

 

Eller en kan skifte til en forbedret kolbekappe, som denne:

3_uslipt_pad.JPG

 

Edit for å legge inn bilder :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 186 høy og veier 70 kg (Ikke den største karen som finnes), skulderkontakt har jeg (Hadde ikke det første gang og fikk merke det), er mer avslappet nå en tidligere men rykker nok til litt selv om skyting med lyddemper ikke medfører noe ubehag.

Kanskje kuren er å skyte mer, bli bedre kjent med våpenet og rekylen? :P

 

Kuren er helt klart å skyte mer.

 

Lurer på om det at du rykker til (skvetter) gjør at du "møter" rekylen med spent kropp, og på den måten forsterker rekylen i stedet for å ta rekylen opp i kroppen (la kroppen følge rekylen).

Jeg har sett dette hos enkelte som har blitt litt skremt, særlig skyttere som er tidlig i sin skytterkarriere.

 

Løsningen her er å skyte mye, trene på rekylopptak.

Få hjelp av noen, la de lade opp for deg, noen ganger med skarp ammo, noen ganger med klikkpatron. Når du tror du løsner skudd, men smellen uteblir pga klikkpatron vil du se hvordan du reagerer i skuddøyeblikket. Det vil da fremkomme ganske så klart om du møter rekylen.

 

Jeg spenner nok kroppen fortsatt, første gang jeg var ute med riflen prøvde jeg denne øvelsen med noen kolleger og de fikk seg en god latter (Rykket relativt kraftig til i påvente av rekyl). Er blitt bedre nå men fortsatt ikke der jeg har lyst til å være. De endringene jeg vurderer nå er rekylbrems og ny kolbekappe.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg solgte 30-06en til fordel for en 6.5x55 og har aldri angret. Trodde ikke det var mulig men jeg ble faktisk skuddredd etterhvert. Ikke i jaktsituasjon men på skytebanen. Etter 10-15 skudd ble skytingen merkbart dårligere med større spredning. Tok noen år før jeg skjønte tegninga. Jeg begynte å støte imot ved avtrekk som om jeg forventet enn smell i skuldra. Skulle gjerne greid å la være men etter noen 1000 skudd ble det ikke bedre heller værre. Skyter mye med salong får å få bort napping i avtrekker. Det blir ca 1000 skudd med salongen hver vår. Dette gjør også underverker på skytingen min på bane. Jeg er derfor ganske sikker på at jeg ikke nappet av skuddet med 30-06. Etter at jeg fikk satt demper på 6.5 er den blitt en nytelse å skyte med.

 

Tore

 

Mye av det jeg opplever nå ja, 15 skudd etter hverandre og jeg merker at lysten forsvinner for hvert påfølgende skudd :P

Om jeg bytter inn riflen eller kjøper meg ny og beholder 3006 er noe jeg fortsatt vurderer, kalibre jeg har sett på er blant annet 7.62x39 eller 6.5x55. Ser ut til at 6.5x55 er det bedre valget mtp. muligheter men har fortsatt ikke fått erfare det kalibret kontra 3006.

 

Edit: Vet at jeg mister muligheten til å jakte storvilt om jeg skulle velge 7.62x39

Link to comment
Share on other sites

Om 30-06'n er eneste rifla du har, så kunne du prøvd å få noen til å hjelpe deg med å lade noen slappe ladninger med 130 grains kuler. Det vil gi adskillig slappere rekyl enn noen kjøpte 6,5x55.

 

Så må du trene på rekylopptak. Da skal du tenke litt hagleskyting, dvs stående skyting med litt framoverlent holdning, men ikke krum i ryggen.

Se litt på dem som skyter hagle, evt skyt litt sammen med dem, god trening.

 

Da jeg tidligere sa at kuren er å skyte mer, så mente jeg ikke at du skal trompe deg til å skyte masse skudd etter at det begynner å bli ukomfortabelt.

Langt derfra, du skal gi deg FØR det blir ukomfortabelt. Du må sørge for at skytingen ikke assosieres med noe negativt og vondt.

 

Også må du slutte å møte rekylen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så må du trene på rekylopptak. Da skal du tenke litt hagleskyting, dvs stående skyting med litt framoverlent holdning, men ikke krum i ryggen.

Se litt på dem som skyter hagle, evt skyt litt sammen med dem, god trening.

 

Hagle har jeg og har skutt mye med den. Jeg har faktisk ikke prøvd ut stående skyting, skrev det tidligere i tråden men det var med en 308 jeg lånte før jeg fikk min egen, får prøve stående også som en del av treningen.

Link to comment
Share on other sites

Langt derfra, du skal gi deg FØR det blir ukomfortabelt.

 

Nettopp, det er viktig å få med dette. Å "tøffe seg gjennom" et våpen med for mye rekyl er ikke smart, er nok mye dårlig skyting som skyldes dette.

 

Selv har jeg primært skutt luftpistol det siste 1/2-året, og fy balle som det avslører dårlig teknikk. 22 er også veldig følsom for dette, så en presis 22 er knallgod trening. Billig er det også, så en kan skyte lenge uten å bli hverken sliten eller blakk.

 

Men ikke alle har tid eller ork til å trene nok, da kan nok 6,5 være et bedre velg enn 3006.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret, har hørt flere steder at det er gull verdt med en 22. til trening men dessverre har jeg ikke mulighet til å kjøpe en slik da jeg er student med begrenset lagringsplass (Har rom for en hagle og en rifle). Mangelen på rom er en av grunnene til at jeg vurderer å bytte til et mindre kaliber slik at jeg kan skyte større volum hver gang jeg er ute.

Link to comment
Share on other sites

Om du kan klare deg med noe mindre en stund kan nok et kaliberbytte være smart ja. En 223 vil vel dekke ditt primære behov greit nok? I det minste frem til du kan utvide garderoben med noe grøvere? Både rekyl og ammokostnader er hindere for treningsviljen, så lenge du ikke primært er begrenset av tid. Det skulle vel helst vært et godt alternativ mellom 223 og de større "småvilt-patronene", de fleste gode alternativene der krever nok litt tid til og interesse for hjemmelading.

 

Det er faktisk veldig mange variabler en skal forholde seg til. "Tren mer" er et godt råd, så lenge man faktisk gjør det. Men hvis du i praksis bare ender opp med dårlig samvittighet for å aldri trene så mye som du burde? Da er det et dårlig råd, et råd er bare så godt som resultatet det oppnår. Noen ganger er det bedre å gå ned i rekyl selv om det det gir litt dårligere effekt på viltet. En kommer lenger med et godt treff fra et marginalt kaliber enn et dårlig treff med grovt skyts.

Link to comment
Share on other sites

har hørt flere steder at det er gull verdt med en 22. til trening men dessverre har jeg ikke mulighet til å kjøpe en slik

Finn et skytterlag, så kan du låne rifle - iallefall ei god stund. Faktum er jo, at det er trening som skal til. Uansett kaliber, så følger god skyting av trening. Og enda bedre, trening med mål, og trening med folk som vet hva de driver med, og som kan gi råd og tips om hva en skal trene på, og hvordan.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At rekyl fra ei knapt 3 kg tung rifle i 30-06 oppleves som "frisk", spesielt om løpet er kappet ifm dempermontasje kan jeg godt forstå. Når har jeg aldri skutt med denne modellen så jeg kan ikke si om hvordan stokken på denne er ift rekylopptak. En ting en kan vurdere er å bytte stokk. F eks ser jeg at Boyds leverer thumhole laminatstokker til denne. Ser fra bildene ut til å kunne gi godt rekylopptak. Mulig de også øker vekta noe. Ei god kolbekappe er selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Om du kan klare deg med noe mindre en stund kan nok et kaliberbytte være smart ja. En 223 vil vel dekke ditt primære behov greit nok? I det minste frem til du kan utvide garderoben med noe grøvere? Både rekyl og ammokostnader er hindere for treningsviljen, så lenge du ikke primært er begrenset av tid. Det skulle vel helst vært et godt alternativ mellom 223 og de større "småvilt-patronene", de fleste gode alternativene der krever nok litt tid til og interesse for hjemmelading.

 

I mitt hode ville jeg klart meg med noe mindre i en tid fremover, jeg har muligheten til rev, rådyr, villsvin (Sverige) og ser ikke for meg at det vil bli noe storviltjakt med det første. Har sett på flere kalibre og ett som virker interessant er 7.62x39 i f. eks en CZ 527, da har jeg tilgang på billig treningsammunisjon samt ammo laget for jakt.

Link to comment
Share on other sites

At rekyl fra ei knapt 3 kg tung rifle i 30-06 oppleves som "frisk", spesielt om løpet er kappet ifm dempermontasje kan jeg godt forstå. Når har jeg aldri skutt med denne modellen så jeg kan ikke si om hvordan stokken på denne er ift rekylopptak. En ting en kan vurdere er å bytte stokk. F eks ser jeg at Boyds leverer thumhole laminatstokker til denne. Ser fra bildene ut til å kunne gi godt rekylopptak. Mulig de også øker vekta noe. Ei god kolbekappe er selvsagt.

 

Fikk opplyst at løpet ikke ble kappet, stokken er laminat men vil si at det fortsatt er en relativt lett rifle. Boyds er noe jeg vurderer, har skutt med en savage 308. som hadde en tommelhullstokk og syntes det var et behagelig våpen å skyte med. Har du noen erfaringer med kolbekappen som følger med boyds stokkene?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg heller ammunisjon ladet med lettere kuler til trening.

 

Lapua har treningsammo med 123grs kuler, Sako har også med 123grs kuler. Sellier og Bellot har også treningsammunisjon med vekt rundt der. Ellers har Remington, Winchester, Partizan, Norma og mange andre treningsammo med 150grs kuler. Dette vil gi en lettere rekyl som gir en "fersking" en bedre opplevelse på banen.

 

Hvor holder du til kanskje jeg kan hjelpe deg med å lade litt?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg heller ammunisjon ladet med lettere kuler til trening.

 

Lapua har treningsammo med 123grs kuler, Sako har også med 123grs kuler. Sellier og Bellot har også treningsammunisjon med vekt rundt der. Ellers har Remington, Winchester, Partizan, Norma og mange andre treningsammo med 150grs kuler. Dette vil gi en lettere rekyl som gir en "fersking" en bedre opplevelse på banen.

 

Hvor holder du til kanskje jeg kan hjelpe deg med å lade litt?

 

Har så langt brukt S&B og Geco FMJ 170 grains, skal ta å prøve S&B i 124 grains. Holder til i Fredrikstad :)

Link to comment
Share on other sites

Å bytte kolbekappe kan hjelpe mye. En alternativ kur til 22lr metoden er noen skudd med noe med mye rekyl, da oppleves 30-06 mer behagelig etterpå. 375 H&H+ eller liggende med 52 grams kaliber 12 duger. 6,5 oppleves som klikk etter 20 300 grs 375 for meg i hvertfall.

 

Om du ikke får kikkerten i panna tror jeg fint du kan trene det bort med 30.06. Revolver/pistol er som nevnt topp til å avsløre og trene avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Har så langt brukt S&B og Geco FMJ 170 grains, skal ta å prøve S&B i 124 grains. Holder til i Fredrikstad :)

 

180grs S&B og Geco med 170grs gir mye rekyl. Spesielt i lette våpen. Prøv å få tak i den 124grs S&B ammoen du så vil du merke stor forskjell. Synd du bor så langt unna, ellers skulle jeg hjulpet deg med å lade noen lette ladinger. Men 3 timer hver vei blir litt drøyt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ligge å trene med lette kuler for så å kaste seg på tunge kuler til jakt? Er det ikke bedre å trene på den virkelige rekylen? Visst kaliberet .30-06 blir for tøft, gå heller ned til 6,5x55 og kos deg med det :) Selvom jeg har skutt mye med grove saker som .475 A&M .416 Rigby og .375 H&H, har jeg også hatt flere rifler i de to nevnte kaliber, og uten tvil er 6,5x55 det mest behagelige og det kaliberet jeg har skutt mest "kirurgisk" med

Link to comment
Share on other sites

Fordi det ene skuddet eller to er ikke plagsomt under jakt. Men 30-40 skudd på bane er ikke noe moro. Sliter selv med 30.06 uten demper på bane. Folk er forskjelige og har han ei rifle i 30.06 er det bedre å kunne bruke den, enn å selge. Å kjøpe annet bare fordi han ikke liker rekylen under mengdetrening, når det finnes en enkel løsning som ikke koster noe ekstra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vis Eg var deg hadde Eg selt den Eg har og kjøpt ei seksogeinhalv med litt vekt og god stokk. Har sjøl ei zc 550 som er veldig behagelig å skyte med greit å kunne gå på banen å kjøpa det ein kaller redusert. Ideen om kolbekappe var Ikkje dum tenk kor bra det hadde blitt med ei sån ei behagelig rifle i seksogeinhalv, for er jo litt rekyl der og i fulle jaktladninger.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar, i første omgang blir det å prøve 124 grains ladninger og muligens en ny kolbekappe. Etter årets sesong er over tar jeg en vurdering på om jeg går over til et mindre kaliber eller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Hører stadig folk si de ikke kunne tenke seg noe kraftigere enn 30-06. Den er kraftig nok og vel så det, og det merkes. Jeg skyter kaliberet i en HV mauser og en Remington 7400 uten demper/komp ingen av dem vil få det heller, og det greier seg for meg.

Det ender oftest med at 6,5 og 308 blir med ut i skogen. 300 Win mag frister ikke. Kunne tenkt meg 338 LM men da skal den veie en del og kun brukes på post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...