Jump to content

Kikkerter med fast forstørrelse (fast forstørrelse-klubben)


357

Recommended Posts

Jeg har blitt litt hekta på kikkerter med fastforstørrelse, skaffet meg en i 4x36 (Kaps). Klart og fint bilde med bra kontrast. Kikkerten har bra synsfelt og like stort som flere zoom kikkerter har på 2.5-3x.

I tillegg så har jeg testet den i mot to andre tyske kikkerter som jeg stilte inn på 4X i svakt lys, og jeg kan se litt flere detaljer i Kapsen, forskjellen er ikke stor men jeg kan se det. Påstår ikke at Kaps er så mye bedre, tror dette skyldes mest at det er færre linser.

 

Nå er jeg litt hekta på Schmidt & Bender 6x42 :P

Link to comment
Share on other sites

Påstår ikke at Kaps er så mye bedre, tror dette skyldes mest at det er færre linser.

Det er ikke antall linser som gjør fast optikk bedre, men det at man kan optimalisere konstruksjonen for den ene forstørrelsen, og man kan justere linsene innbyrdes svert presis, og låse de i den riktige posisjonen. Zoom blir ett kompromiss, og mekanikken som flytter linsene repeterer posisjonen til linsene aldri perfekt. Det er ikke utenkelig att en 3-12 vil være forskjellig på 8x avhengig om man har skrudd siktet fra stor forstørrelse kontra liten.

 

Selv har jeg flere sikter med fast forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Det var ytelse i mørket jeg skrev om.

 

Lysgjennomgang er noe som knapt har betydning også i mørket. Desverre er dette ett begrep folk forstår, så reklamen fokuserer på den. Om det er 93% eller 95% drukner i det kontrasttapet man får ved dårlig optikk.

Link to comment
Share on other sites

Var på posten tidligere idag og hentet en Kahles Helia 6 x 42, kjøpt brukt.

Har fra før en Zeiss Diatal 7 x 50 med lys som jeg personlig synes er rå. Hadde en uhøytidelig seanse på terrassen da det ble mørkt ( måne på vei opp vel å merke). Sammenlignet begge, og synes Kahles'en holdt godt følge med Zeiss' en.

Med var også en eldre B.Nickel 4 x 36 jeg kjøpte for noen hundrelapper. Den imponerte tross størrelsen.

Er som TS litt hekta på fast forstørrelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fins det en 6, 8 eller 10x50 eller 56 - med ergonomi som en SuB PM2 eller lignende? Store åpne ratt, og stadieinndeling av noe slag i retiklet?

 

K

 

Har testet Kaps 10x50 og selv om kikkertene er gammeldagse er det utrolig mye kikkert for pengene. De er rett og slett latterlig billige i forhold til ytelse.

 

http://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.96.4831/karl-kaps-karl-kaps-tactical-10x50

 

http://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.100.4840/karl-kaps-karl-kaps-tactical-8x56

 

Kaps har fortsatt 25 års garanti i motsetning til motemerkene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Heisann

 

Jeg har fått tak i en Vixen i 222 som er tiltenkt reve og rådyrjakt, denne trenger jeg sikte til

Vil gjerne ha noe som ikke er alt for stort og klumpete til den smekre rifla, og tankene går da i retning av fast forstørrelse.

Ser for meg at 7 eller 8 ganger forstørrelse blir bra, men siden det skal skytes rev fra glugga med denne er skumringsegenskaper viktig.

Vil ikke ha 56mm objektiv hvis det kan unngås, syns de er for store.

Noen som har forslag til noe jeg burde se etter, eller har noe de vil selge??

Lys er en fordel, men ikke noe must.

Har 30mm ringer som vil passe 50mm objektiv, men om det rette siktet dukker opp kan jeg alltids kjøpe nye ringer.

Hva tenker folket??

Link to comment
Share on other sites

Du vil kanskje vinne et par minutter på kvelden med en x50 kikkert.

 

Jeg ville uansett ikke løsnet skudd så sent at det ville betydd noe ( for min jakt ). Risikerer ikke å gå hele natten rundt med sporhund, bare for å kunne skyte 10 minutter lenger inn i skumringen.

 

 

Du kan få en ny Kahles 6x42 her: http://www.mccloys.com/kahles-helia-c-h ... scope-6x42

Liker den mye bedre en S&B 6x42!

 

De har også 8x50 eller 8x56 Kahles der.

Link to comment
Share on other sites

Du vil kanskje vinne et par minutter på kvelden med en x50 kikkert.

 

Jeg ville uansett ikke løsnet skudd så sent at det ville betydd noe ( for min jakt ). Risikerer ikke å gå hele natten rundt med sporhund, bare for å kunne skyte 10 minutter lenger inn i skumringen.

 

Man kan også snu på det, 2-10min før om morgenen, kan utgjøre at dyra får gå forbi på post. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var innom importøren av Meopta en dag og lurte litt i hyllene.

Der fant jeg, blant veldig mange andre ting, noen 6x42 av eldre årgang.

Klart og fint bilde i disse, men jeg mistet lysta på en rett og slett fordi den var så uproposjonert.

Den var skikkelig lang og langt fra så smekker som man gjerne ønsker når man gir opp variabel forstørrelse.

Har ikke sjekket spesifikasjonene på den og ikke målte jeg den heller så godt mulig det var synsbedrag pga tommesrøret, men trodde den skulle være kortere enn en R2 1,7-10x42.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Løfter denne igjen, er det noen som har tips om sikte med 8 eller 10 fast forstørrelse og utvendige tårn, som er greit å få tak i? Googlet etter Schmidt & Bender 10x42 pm II, men ikke lett å finne hvor den kan kjøpes. Ideelt kunne jeg tenkt meg en 8x56 med utvendige tårn, men det har jeg ikke funnet.

Edited by Brubakken
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Brubakken said:

Løfter denne igjen, er det noen som har tips om sinte med 8 eller 10 fast forstørrelse og utvendige tårn, som er greit å få tak i? Googlet etter Schmidt & Bender 10x42 pm II, men ikke lett å finne h or den kan kjøpes. Ideelt kunme jeg tenkt meg en 8x56 med utvendige tårn, men det har jeg ikke funnet.

 

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.100.4838/karl-kaps-tactical-8x56-belyst

 

Uten tårn, men med retikkel: Belyst Spindler

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...