Jump to content

Pistol som verktøy for avliving av husdyr


Kiwi

Recommended Posts

Jeg lurer på om man får innvilget tillatelse på pistol .22 med formål som avlivingsredskap for husdyr?

 

Det er slik at man før i tiden i alle fall fikk kjøpe et salonggevær for formålet. Jeg synes selv det er kjelkete med et langt gevær ved avliving av sau mv. Har brukt rifle i 6,5 og .30-06, men det blir litt mye rekyl når man holder den med ene hånda og kontrollerer duyret med den andre. Gjelder å være kjapp også...

 

Vil man kunne få kjøpetillatelse til pistol med dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

Du må oppfylle kravene for å få kjøpt håndvåpen, altså medlem i klubb, 6mnd aktivitet og den røkla der. Da kan du kjøpe en 22lr pistol. Om du bruker den til å avlive husdyr er din business :)

 

Litt artig at du nevner å utgiftsføre pistolen, for en kompis av meg gjorde det siden han mest kom til å bruke den til å avlive sauer eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Kilden er PODs Rundskriv 2009/009:

 

Det fremgår av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 35 at pistol/revolver i cal 22lr kan benyttes til avliving av enkelte arter vilt der viltet er fanget i felle ol. Reglene for erverv av skytevåpen reguleres av våpenlovens bestemmelser og ikke av viltlovens bestemmelser. Etter sikker forvaltningspraksis innvilges det ikke ervervstillatelse til privatpersoner på pistol/revolver der behovsgrunnlaget er oppgitt til å være avliving av vilt.

 

Det er ikke alt i rundskrivet jeg kan si meg enig i, men her treffer de spikeren på hodet, slik loven er skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren: Dette er et sitat fra rundskrivet, ikke min lovtolkning. Det er et av to steder i rundskrivet som omtaler avliving (det andre stedet dreier seg om spesielle tilfeller, og er ikke relevant), og er derfor det som er å finne av relevant tolkning i rundskrivet.

 

Utover det er det springende punkt her at det er helt irrelevant hva annen lovgivning åpner for; så lenge våpenloven med tilhørende herligheter ikke muliggjør erverv av våpen til det omsøkte bruksområdet, så kan man heller ikke erverve. Rundskrivet kunne også henvist til forskrift om avliving av dyr, som i § 10 spesifikt tillater bruk av skytevåpen til avliving av dyr; det har fremdeles ingen relevans for våpenloven.

 

Hverken utøvelsesforskriften eller forskrift om avliving av dyr er våpenlovgivning, altså er de ikke relevante for søknad om erverv.

Link to comment
Share on other sites

Som Kammerherren nevner er ikke husdyr omfattet av Viltloven - det er "Forskrift om avliving av dyr" som regulerer dette. Se spesielt §7. I §14 fjerde ledd står det blant annet at den som skal forestå avliving med skytevåpen må ha bestått jegerprøven.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-01-13-60

Så den som lovlig innehar pistol kan lovlig bruke den til avliving av husdyr.

Mattilsynet kommer inn dersom det er snakk om salg av hjemmeslaktede husdyr. Ellers kan du slakte dine egne husdyr og spise de opp - både alene og i godt selskap.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven § 5a fastslår at slakteapparater er unntatt fra lovens bestemmelser, når de

utelukkende er egnet til slakting. Justisdepartementet har fastslått at slaktemasker faller

utenfor lovens bestemmelser, og derfor fritt kan erverves av personer som oppfyller

alderskravene, jf. våpenloven § 29 første, jf. femte ledd.

Du kan altså kjøpe denne med henvisning til teksten over: http://www.p-lindberg.no/p/bultpistol--blitz-kerner.aspx

Personlig synes jeg den er et farlig redskap- spesielt ved nødslakt av storfe der det lett kan være panikk hos dyret. Til slikt var min gamle PP i 7.65 bedre egnet- uten tvil. Det har vel også vært en del alvorlige ulykker med slaktemasker, også med dødelig utgang for den tobeinte :-(

Link to comment
Share on other sites

Rett-ut-modus på: Da får dere trene litt. At en pistol med prosjektil skal være bedre egnet enn boltpistol på et dyr med småpanikk er tull. Du trekker ikke av før dyret står stille lell. Jeg har snart et tresifret antall dyr på samvittigheten utenom jakt, og jeg har brukt pistol, revolver, rifle, hagle og boltpistol. Og sistnevnte er og blir det tryggeste og enkleste.

Link to comment
Share on other sites

For å holde oss til grunnteksten:

Jeg lurer på om man får innvilget tillatelse på pistol .22 med formål som avlivingsredskap for husdyr?

Svaret er nei - følg Olesøns råd angåenede boltpistol. At vi gamlingene har brukt skytevåpen til avliving av husdyr er ikke noe argument for fortsatt å gjøre det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er vel nesten flaut å si det, men slaktemaskene er jeg rett og slett redd for.

Det var de første slaktemaskene, som ble forbudt for 30 - 40 år siden og som skøt en 9mm kule inne i skallen til dyra, som det var en del uhell med. Dermed så kom slaktemaskene (boltepistoler), hvor det kun er en bolt som slås /skytes inn i skallen på dyra. Det er vel den tryggeste våpnet en kan bruke.

 

Jeg husker godt begge deler. Også da vi brukte treklubbe og dor. :)

Link to comment
Share on other sites

Lag deg en innretning for fiksering av dyret så er det ingen problem å bruke rifle.

 

Slakemaske får du i både 9.6mm og 22LR samt boltpistol. Med nærmere ti års erfaring som slakter og avliver av storfe, småfe, gris, hest, geit så vil jeg nok anbefale god fiksering og boltpistol, vis jeg ikke husker feil fikk vi våre fra landbruksteknikk.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører om slaktemaske tenker jeg på No country for old men....

 

Fiksering er fint det, men tenker kun å ta en og annen sau ute, og ønsker minst mulig styr.

Boltepistol er selvfølgelig beste verktøyet,men akk så kjedelig!!! Tanken er å skyte litt også.

Link to comment
Share on other sites

Bruker ei kortpipa salongrifle med demper. Slipper lammet ut og lokker det med mjøl. Tømmer litt mjøl på bakken og går å henter rifla. Bruker ikke tau eller grime.

Har da god tid til å lure meg inn bakfra å skyte det i bakhodet. Lite stress for både meg og lammet. Dette funker sikkert greit med grovere rifler også. Da du kan holde rifla med begge hender. Men det blir jo voldsomt til bråk da.

 

Men nå skal det sies at jeg slakter maks to lam i slengen. Disse sauene er rimelig tamme da de kun går på innmarksbeite og er glad i mjøl.

 

Var med en bygdeslakter som holdt lammet mellom beina og brukte maske med 22lr, må si jeg nok foretrekker å stå litt lengre unna kulebanen.

 

Den maska med bolter ser fin ut da, fikk lyst på en slik.

Link to comment
Share on other sites

Soldater blir litt på siden av trådtema da :winke1:

Klubbe og trepinne på kaniner - ja.

O.T. Treklubba og doren var nok ikke å spøke med. :) Klubba var laget av en 4" x 4" "boks" og slagdelen var i full størrelse (100 x 100 x 250 mm), smalnet så brått inn til et vanlig skaft og hadde en totallengde på ca 60 - 70 cm. En fikk nok god kraft i slaget med disse. Nesten unødig med dor. "Doren" var også langskaftet og med stort hode, for ikke å skade treklubba. Hvor lang selve doren var husker jeg ikke, trolig ca 6 - 8 cm. Vi brukte den til avliving av gris og kalver. Naboene brukte det samme og jeg mener de også brukte slik redskap på voksne kuer. Men, okser skjøt de. Dette ble brukt helt til de første slaktemaskene med 9 mm kule, kom på slutten av 50 tallet.

 

Kaniner ble slakte omtrent, som høner. Men disse metodene er forbudt for mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

.....og boltpistol. Og sistnevnte er og blir det tryggeste og enkleste.
Ja enig der, og de aller fleste av dagens storfe er vel avhornet, så den risikoen er jo fjernet- og ikke smeller den heller.

Men en langhornet NRF som forstår hva som er i ferd med å skje er ikke akkurat ufarlig- det kan jeg skrive under på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Boltepistol er selvfølgelig beste verktøyet,men akk så kjedelig!!! Tanken er å skyte litt også.

 

Nå skal jeg forsøke å være veldig saklig:

Du får velge.

1: Avlive et dyr trygt, sikkert og med full fokus på dyrevelferd.

2: Skyte litt også.

Hvis du tror dette er en kombo så har du f**n h***e meg fint lite å gjøre med noen av delene.

 

Håper inderlig at jeg har misforstått utsagnet totalt.

Link to comment
Share on other sites

Du må.ikke skrive på Kammeret når du har drukket Olesøn.... :roll:

Vel.

Innlegget ditt var ikke lett å tolke.

Jeg skrev at jeg håpet at jeg misforsto.

Kan berolige deg med at jeg var godt og vel kjørbar da jeg skrev.

 

Jeg kan prøve igjen:

Slakt=boltpistol.

Skyte litt=skytevåpen.

Du spør om pistol som verktøy for avlivning av dyr. Jeg sier at det er både småskummelt og unødvendig. Du sier at boltpistol er kjedelig, og tanken er å skyte litt og. Jeg lurer da på om du skal prøve deg på sau på 15 meter med pistol. Mulig det var feil av meg, men jeg kjenner deg ikke, så jeg aner ikke hva du er troende til. (Litt sånn som du har null peiling på mitt alkoholinntak, og kommentaren din dermed bare blir leppeslenging type frekk.) Og det hadde ikke vært det rareste jeg har lest på kammeret heller...

 

Beklager misforståelsen, og da slipper jeg å bekymre meg over sauene.

Link to comment
Share on other sites

Det ville vel blitt litt selvmotsigende å si at det er en human "avliving" i jakt sammenheng, men inhumant som avliving av husdyr? Er det ikke greit at bønder bruker hodet, og gjør ting på den måten de finner best? Må alt være detaljregulert i lovverket?

Link to comment
Share on other sites

På mine kanter ble en mann dømt for å ha skutt sau på beite. Det gjorde ikke saken bedre at han ikke hadde tillatelse til å bruke børsen heller.

Når suer/geiter går seg skårfaste i fjellet og ikke lar seg bringe derfra så har man som eier eller på eiers vegne lov å skyte de ned. Det bruker ikke bli noe brukende kjøtt etter en slik øvelse.

Link to comment
Share on other sites

@Seawolf:

Jeg har avlivet dyr på fjellet en gang, med salongrifle. Men vet om flere, blant annet i forvaltningen, som har "jaktet" på egne forvillede dyr på fjellet uten at det har blitt slått ned på av noen grunn. Forhåpentligvis fordi det ikke er noen grunn til å slå ned på noe.

 

Forøvrig, og dette er mitt personlige valg, så støtter jeg meg på dyrevernloven:

§ 3.Generelt om behandling av dyr.

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Min understreking.

Altså; jeg har med børsa når jeg ser etter sau. Jeg bruker det jeg har for hånden for å avlive påkjørt/skadet vilt av alle slag med en gang hvis jeg ser at det ikke står til å redde. Alle andre lover kommer for min del i annen rekke, og jeg er beredt til å ta det til retten hvis noen statsansatte skulle prøve å argumentere mot. Men det er nå meg da.

Dette ble litt off-topic, men kan i ytterste konsekvens brukes som et argument for boltpistol i forbindelse med hjemmeslakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... q=avliving : Det skulle i grunn ikkje vera så uklart, det er forskrift om avliving av dyr som gjeld her. Utanfor kontaktavstand er det dette som gjeld:

Kapittel IV. Tilleggsbestemmelser om avliving utenfor slakteri

 

§ 14.Bedøving med boltpistol, skytevåpen og halsdislokasjon

Bedøving med boltpistol eller skytevåpen, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 vedlegg I kapittel I vedlegg 1, utenfor slakteri skal utføres i samsvar med § 10.

 

Hjort som holdes i oppdrett, kan bedøves med skytevåpen med skudd mot dyrets hjerne på kort hold.

 

Ved nødavliving av dyr med skytevåpen på langt hold, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 19, skal skuddet rettes mot dyrets hjerteregion.

 

Den som bruker skytevåpen til avliving, skal ha bestått jegerprøven i tillegg til å oppfylle forordning (EF) nr. 1099/2009 artikkel 7 nummer 1. Dette gjelder ikke ved nødavliving hvis det ikke er person med bestått jegerprøve til stede.

 

Ved bruk av skytevåpen skal anslagsenergien for ammunisjonen være slik at dyret mister bevisstheten så raskt som mulig.

 

Ved avliving av dyr med halsdislokasjon, jf. forordning (EF) nr. 1099/2009 vedlegg I kap. II punkt 3, skal dyrene først bedøves med slag mot hodet.

 

Det er verdt å merke seg at skotet berre er bedøving. avlivinga skjer når ein blør ut dyret, vanlegvis ved å snitte i halspulsåra.

Denne forskrifta gjer ganske utfyllande detaljer om utføring i fleire ulike situasjonar, og eg vil anbefale å lese heile teksten.

Link to comment
Share on other sites

Løyvet til avliving med rifle er nok berre ei stadfesting av den siterte paragraf 14. Anatomien drøvtyggarar imellom er nok ganske lik, med eit mogleg atterhald for at vomma til sau og anna bufe er høvesvis større, og moglegvis tek litt meir av plassen i bukhola i høve til andre organ. Det er uansett greit å ikkje halde for langt bak.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til spørsmålet er at jeg hørte at det ble gitt tillatelse til avliving av villsau ved hjelp av jaktrifle på ei øy i Trøndelag hvor det var bortimot umulig å sanke ved hjelp av hunder (kupert, raviner, fjellsprekker, svaberg, stein, lyng og einer...)

Med andre ord, eieren/eierne fikk lov å ta ut aktuelle lam på høsten ved hjelp av jaktrifle.

 

Ble gitt tillatelse av hvem? Var det grunneieren som ga tillatelse til eieren av sauene? Hvis eieren av grunn og sau er samme person kreves det vel ingen tillatelse for nødavliving?

Link to comment
Share on other sites

Veldig OT men;

 

For å ha sau i Norge trenger en tillatelse fra mattilsynet. Selve driften reguleres av blandt annet lov om dyrevelferd. I dette tilfellet tilfredsstilles ikke lovens paragraf 18. Tviler derfor på at det gis noen tillatelse til denne formen for slakting ut over at dette foregår over hele norskekysten og at det ses igjennom fingrene med.

Link to comment
Share on other sites

Dyrevelferdsloven § 18.Adgang til sted og plikt til å yte bistand

Tilsynsmyndigheten skal ha uhindret adgang til sted eller lokale der det er grunn til å tro at det holdes dyr eller foregår annen aktivitet omfattet av loven. Dersom tilsynsmyndigheten ikke gis uhindret adgang og det er grunn til å tro at dyr er utsatt for unødige påkjenninger eller belastninger, kan tilsynsmyndigheten om nødvendig likevel ta seg inn med politiets bistand. Politiet skal ha tilsvarende adgang når de er anmodet av tilsynsmyndigheten om å bistå. Utenlandske inspektører kan delta i inspeksjoner mv. når det er nødvendig for å ivareta Norges internasjonale forpliktelser.

 

Enhver som blir ført tilsyn med skal vederlagsfritt stille nødvendige lokaler, inventar, arbeidshjelp og redskaper til disposisjon for utøvelse av tilsynet og ellers være behjelpelig med å legge til rette for tilsynet.

 

Korleis i all verda får du denne pargrafen til å bli relevant eller ikkje oppfylt ved utandørs drift på grunn, (utmark), der kven som helst har tilgjenge?

Link to comment
Share on other sites

Sorry, mobilknoting kombinert med dårlig husk. Jeg mente seff "forskrift om velferd for småfe".

 

§ 18.Unntak fra kravet om tjenlig oppholdsrom - utedrift

Ved tillatelse til utedrift etter forskrifter 20. november 1976 nr. 2 om unntak fra plikten til å sørge for oppholdsrom for dyr, skal bestemmelsene i denne forskriften med unntak for § 10 - § 17 og § 27, være oppfylt.

Dyretallet skal tilpasses beitegrunnlaget. Eier eller annen med ansvar for dyrene skal ha mulighet til raskt å skaffe tilstrekkelig og egnet fôr i tilfelle situasjoner der beitet ikke gir tilstrekkelig næring. Det skal etableres fôringsplass som gjør det mulig å fôre dyrene på en god måte.

Terreng og vegetasjon skal gi tilstrekkelig ly, og dyrene skal ha beskyttende ullfell i den kalde årstider.

Det skal etableres innhengning som gjør det mulig å samle dyrene. Dyrene skal samles når det er nødvendig av dyrevernmessige hensyn, og minimum vår og høst for kontroll, merking, napping og klipping av ull, nødvendig parasittbehandling, o.l.

Paring skal skje slik at lamming og kjeing kan forekomme når beite- og klimaforhold er gunstige. Tilsynet skal intensiveres før og under lamming.

Mattilsynet - distriktskontoret skal på anmodning bli varslet før tilsyn med eller samling av skal utføres, og eier eller annen som ser etter dyrene for denne, skal sørge for transport.

 

Edit: kan hive på paragraf 19 som heller ikke er i henhold til hva som beskrives:

§ 19.Tilsyn og stell

Eier eller annen med ansvar for dyrene skal sikre at samtlige dyr får tilsyn etter behov.

Dyr som holdes innendørs, skal normalt sees etter minst to ganger pr. døgn.

Dyr som holdes på utmarksbeite, skal sees etter minst en gang pr. uke i områder uten særskilt risiko.

Ved mistanke om økt fare må tilsynet intensiveres slik at forhold som kan medføre dårlig velferd, syke, skadde og avmagrede dyr, oppdages så tidlig som råd er.

Småfe skal ha godt og regelmessig stell, og klippes etter behov og minst årlig. Dyrenes klauver skal undersøkes regelmessig og beskjæres ved behov. Småfe skal ved behov gis fødselshjelp av kompetent person, om nødvendig av veterinær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...